Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Microsoft heeft voor de Xbox One een update uitgebracht waarmee externe opslag toegankelijk wordt. Ook is er ondersteuning voor de SmartGlass-app en gamers kunnen na het doorvoeren van de update automatisch inloggen op de console.

De 'juni-update' voor de Xbox One maakt het onder andere mogelijk om externe opslagapparaten, zoals usb-sticks en harde schijven, via de usb 3.0-aansluiting aan de console te koppelen. Gamers kunnen op deze externe opslag onder andere data van games opslaan. Volgens Microsoft krijgt de Xbox One met deze opslagmogelijkheid meer speelruimte. De interne opslag van de console bedraagt 500GB, maar omdat games steeds omvangrijker worden, kan de hdd snel vol raken. Ook games kunnen op een extern opslagmedium worden geplaatst.

Microsoft geeft Xbox One-gebruikers ook de mogelijkheid om voortaan automatisch in te loggen op de console. Ook wordt het na de installatie van de update, die 296MB groot is, mogelijk om de eigen naam te gebruiken op Xbox Live, naast een eventueel alias. Verder belooft Microsoft verbeterde ondersteuning voor de SmartGlass-app. De mobiele app doet dienst als 'tweede scherm'. De update voor de Xbox One zal overigens later deze week ook beschikbaar komen voor de Xbox 360.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Eerst was de kritiek bij de 360 dat je verplicht dure "Microsoft schijven" moest kopen of een nieuwe console om meer opslag te krijgen. Nu heb je de mogelijkheid om voor welgeteld 5 tientjes een 1TB USB3.0 apparaat te koppelen, is het weer niet goed.

Ja, Microsoft heeft niet zo hard nagedacht als Sony in dit verhaal en ook de day1-patches van sommige games (elk tussen de 2 en 7GB) helpen ook niet mee met de interne opslag.

Maar het voortdurende "absurd van Microsoft" is er nu echt wel een beetje af.
Snap sommige mensen ook niet meer hoor, eerst een hoop gezeik van veel mensen (waaronder veel mensen die waarschijnlijk nooit van plan zijn een xbox one te kopen) dat Microsoft van alles fout doet en wanneer Microsoft alles netjes terug draait zoals de klagende mensen het willen is het weer niet goed.

Ik ben er zeer tevreden mee, en dit is denk ik ook voor de gemiddelde leek vele malen fijner om er een simpel stekkertje in te pluggen dan je Xbox One open te schroeven, want laten we eerlijk zijn hoeveel mensen gaan nu serieus de schijf van een PS3 of PS4 upgraden?
Veel? Meeste gamers zijn niet echt leken en kunnen heus wel een hardeschijfje vervangen.
Niet bij een console als de console daarvoor open moet, want risico op defect.
Stewie is iemand die altijd iets negatiefs roept over Microsoft. Hij is gewoon een vaste anti-ms troll. Al zijn reacties zijn gewoon hetzelfde tov Microsoft, altijd bashen en negatief. Als een punt aangepast wordt, dan weet hij het toch weer zo te draaien en er iets negatiefs bij te verzinnen.
En nog een externe doos erbij, bij de ps4 zit het er gewoon in.
en @Pandanl er zit in mijn PS3 mijn oude PC 256GB SSD, nog iets wat je bij de xbox one dus wel kunt vergeten |:(
Ik vind de externe oplossing beter dan de interne hdd vervangen.. waarom? Ik kan mijn games nu op hdd meenemen naar een vriend (door hem alleen te unpluggen), daar unlocken en gelijk spelen zonder dat ik het spel moet downloaden. Probeer dat maar eens met de disc van de ps3
Nee en op die s-ata 2 aansluiting die er in zit ook niet de volledige snelheid van je SSD dus slaat kant noch wal, USB 3.0 haal je met een fatsoenlijke disk al gauw 100~125MB's hell het is zelfs interessant om daar VM's vanaf te draaien.
Het is natuurlijk een beetje vreemd dat het (officieel) de enigste optie is, een grotere hdd in een console is niet iets wereldvreemds, gebeurde vorige generatie ook volop, dus dit had Microsoft wel een beetje kunnen voorzien.

En ja, het staat denk ik ook een beetje vreemd als er aan je console een usb schijf hangt, komt wel een beetje over als een tijdelijke fix, niet als een feature.

Dat gezegd te hebben, link ik een stukje hierboven al naar een ifixit guide waarmee je dus wel zelf een hdd kan vervangen, dus echt onmogelijk is het ook niet, maar kijkend naar die guide hebben ze het wel een stuk omslachtiger gemaakt dan nodig was geweest.
Wat een onzin, Hardeschijven intern upgraden? Leuk voor de typische Tweakert, waarom dit nou wel absurd moet zijn bij ??? Overigens, en je doelt natuurlijk op de PS4, bij MS kon je vrij simpel op de Xbox 360 een schijf vervangen. Echter door dit nu via USB 3.0 te doen maak je het alleen maar gemakkelijker voor de gebruiker...

Via USB 3.0 is het super simpel, gewoon een USB 3.0 schijf, groter dan 256Gb en klaar...... Dan ga jij hier een beetje zitten klagen dat het ook nog eens intern zou moeten? Je moet de gemiddelde gebruiker helemaal geen schroevendraaier in handen geven om een schijf bij te plaatsen, kan alleen maar fout gaan, nu via USB 3.0 geeft het alleen maar extra gemak....

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 4 juni 2014 13:25]

Officieel kan dit misschien niet, maar in de praktijk is het zeker wel mogelijk.
En het is verder ook niet (voor zover ik zie) een bijzonder type schijf, of bestandssysteem, dus je kan waarschijnlijk zelf een 2tb schijf erin mieteren.

http://www.ifixit.com/Guide/Xbox+One+Hard+Drive+Replacement/22234
Nee hoor, Ik was al in het bezit van de beta van deze Xbox update, De Xbox ziet de interne en externe schijf als zelfde types.

Op dit moment heb ik een 1TB USB 3.0 schijf aan mijn Xbox hangen, daar kan je exact het zelfde mee als de interne. Sterker, wanneer ik naar het overzicht ga geeft hij aan dat ik totaal nog 1.1Gb aan schijfruimte over heb. Hij telt intern en extern dus gewoon bij elkaar op.

Savegames slaat de Xbox One op in de cloud, dit heeft dus ook niets met schijfruimte te maken.

Het probleem van weinig ruimte wordt wel degelijk opgelost. Koop en snelle USB 3.0 disk en je kan voorlopig heel gemakkelijk vooruit. Niets geen moeilijk gedoe om een console open te schroeven en zelf een schijf vervangen. Gewoon via USB 3.0 bij prikken, makkelijker kan niet!

Ik ervaar zelf snellere laadtijden van content die op een externe schijf staat.... Nu moet ik zeggen dat ik een vrij snelle USB 3.0 schijf heb (pricewatch: Seagate Expansion Desktop 1TB Zwart ) kan me voorstellen dat deze zelfs via USB 3.0 sneller is dat de interne 5400 rpm schijf via Sata2

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 4 juni 2014 13:17]

Hier ook opgemerkt. Mijn externe WD usb3 is een stuk rapper dan de interne disc.

Andere voordelen:
Als je volledig digitale games neemt (dus niet kopen op disc maar in de xbox store), en die op de externe hdd installeert kun je de de hdd meenemen naar een vriend met een x1. Die x1 zal vragen om je microsoft account. Log daar mee in en de hdd wordt geactiveerd voor die x1 en je kunt op de x1 van je vrienden gelijk gamen zonder de game te moeten downloaden. Die andere x1 kan de game niet moven naar zijn eigen interne disk, maar de externe drive is voor hem wel read/write voor die game.
Savegames slaat de Xbox One op in de cloud, dit heeft dus ook niets met schijfruimte te maken.
Hoewel savegames inderdaad in de cloud staan wil dat niet zeggen dat ze niet op de harddisk worden opgeslagen. Zou ook wat zijn, valt je internetverbinding weg ben je je savegame kwijt 8)7
Savegames worden nog altijd bewaard op de interne HDD
Zou het mogelijk zijn om een SSHD van bijv Seagate in een usb 3.0 behuizing te doen en te gebruiken als externe opslag? Zou wel lekker snel zijn.
Ja dit kan, USB 3.0 blijft USB 3.0.....

Echter hebben tests op het beta forum (op xbox.com) uitgewezen dat het verschil in snelheid tussen een sneller "normale" HDD en een SSHD minimaal is.

Erg rendabel gezien het toch wel grote prijsverschil tussen een HDD en SSHD is het echter niet....
Savegames staan allemaal lokaal (op de ingebouwde HDD) en in "de cloud" op het XBL-netwerk. Juist games, apps, gedownloade videos etc. kan je nu PER titel kiezen of je deze intern of extern wil opslaan.

Speedtests op de beta-forums laten een verbetering zien van wel 40% (in tijd) voor het laden van bepaalde content van games, voornamelijk Forza 5 en Dead Rising 3. Het gebruikte medium extern is verplicht USB3.0 te hebben en minstens 256GB groot. Maximaal kan je nu 16TB extern aansluiten.

De verschillen tussen HDD, NAS of SSD zijn niet aantoonbaar groter; de grootste conclusie is dat de interne HDD van de One eenvoudigweg te traag is in combinatie met de gebruikte chipset voor de SATA2-controller.

/edit: vergeten te vermelden dat de game captures (de video's van/voor Upload Studio) alleen naar de interne HDD worden gecaptured realtime; pas hierna kan je ze verplaatsen mits "opgeslagen" als Clip.

Ook kan je nu je externe HDD en game-disc meenemen naar een vriendje, daar in de One prikken en meteen verder spelen zonder eerst te installeren op zijn console en alle patches weer te downloaden.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 4 juni 2014 13:14]

Verkorten van de laadtijden klinkt goed; is er ergens een goed overzicht met de beste externe hdd's voor de One?
Nee, er is geen overzicht behalve in de beta-forums. Natuurlijk zal het binnenkort ook op de pub-forums naar buiten komen.

Mensen hebben getest met goedkope en dure losse USB3.0-enclosures en daar alles ingepropt van een 5900rpm schijfje van een oude laptop tot Samsung Evo Pro SSD's.

Zoals ik in mijn vorige reply aangaf; er is geen aantoonbaar verschil tussen alle externe oplossingen. Een Evo is "maar" enkele procenten sneller dan een Seagate laptop-schijfje. Hierdoor begint het vermoeden te ontstaan dat de USB-controller maar ook de verwerking door de CPU/GPU de volgende bottleneck is.

Afgelopen weekend heb ik zelf een oude WD Passport eraan gehangen. Forza verplaatst van intern naar extern en daarna opgestart. Zeker het laden (en herladen van tracks) merk je nu in de wachttijd. Vroeger kon ik ff snel naar de keuken om het koffie-apparaat aan te zetten; nu hoor ik halverwege al dat ze muziek stopt en ik kan racen.
Had (nog) niet te weinig ruimte, maar voor betere laadtijden ga ik er zeker een externe HDD aan hangen. Bedankt voor de tip!
Dat kan wel gewoon. Bij de 360 kon dat inderdaad niet. ook.
Bronnen: Polygon en the verge
Edit: Kan bij de 360 wel gewoon, zat vast te slapen want heb het zelf ook wel eens gedaan :p

[Reactie gewijzigd door Ereaser op 4 juni 2014 16:48]

Bij de Xbox 360 kon je al games installeren op een externe USB schijf. De enige limitatie is dat er maar 16GB gebruikt kan worden per schijf dit is niet meer het geval bij de Xbox One.

[Reactie gewijzigd door revertive op 4 juni 2014 14:12]

Dat kan wel gewoon. Bij de 360 kon dat inderdaad niet.
Bronnen: Polygon en the verge
Onzin, doe het al jaren zins het mogelijk is, eerst 16GB en nu 32GB, en je kan er alles op installeren, heel soms is er oud spel die voor update was uitgebracht die moeilijk doet, zoals de installatie van extra dlc disc die je bij TES:Oblivion bundel krijgt kan je niet installeren op de usb.

Maar doorgaan lukt bijna alles, ik heb GTA5 installatie disc op USB HDD 1 staan en speel disc op usb HDD 2. Je kan bij x360 nu maximaal 2 x 32GB externe aansluiten, uiteraard kan je ze omwisselen met andere HDD/stick om nog meer opslag te krijgen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 4 juni 2014 15:07]

Je kunt wel degelijk games op die externe opslag installeren, daarom is het zo'n goede update :)
Kan je eigenlijk ook een (powered) hub gebruiken?
Ja, dat kan maar dan moet je wel goed zoeken; verschillende mensen op de beta-forums waren er ook naar op zoek maar goede powered hubs en full-speed op alle ports waren slecht te vinden. Geloof dat Newegg (Amerikaanse site) maar iets van 4 modellen aanbood die eraan voldeden.
Zou in theorie niet nodig hoeven zijn, de XBox heeft immers genoeg stroom?

Een beetje usb hub (meer dan 2 euro) 'meld' hoeveel dingen zijn ingeplugd, zodat de PC (of in dit geval de console) kan zorgen voor genoeg stroom voor alle devices.
Ik haal er niet uit of ik nu grotere harde schijven via USB aan mijn Xbox 360 kan hangen. Op het moment is 16GB de max. Geldt dat alleen voor de One?
De update die in dit artikel wordt besproken is specifiek voor de Xbox One, dus niet voor de Xbox 360 (ondanks dat deze ook een update heeft gehad de afgelopen dagen)
Het hele externe USB 3.0 schijven verhaal is dan ook specifiek voor de Xbox One.
Dank je. De laatste zin: "De update voor de Xbox One zal overigens later deze week ook beschikbaar komen voor de Xbox 360." van het artikel stemde me even hoopvol.

Geen extra externe usb-opslag voor de Xbox 360 dus.

[Reactie gewijzigd door Jiskefet296 op 4 juni 2014 15:57]

Erg handig deze update. Beter dan het vervangen van de interne schijf aangezien menig gebruiker daar helemaal niet op zit te wachten, de xbox open schroeven en al die gevoelige hardware open stellen aan potentiele beschadigingen. Dan is een schijf eraan hangen met usb 3.0 veel beter.

Ik vraag me af of je ook een SSHD zou kunnen gebruiken. Lijkt me wel aangezien het systeem het toch als een normale schijf ziet. Dan zijn de load times vast en zeker een stuk korter in tegenstelling tot een normale hdd.
Heb je voor een SSHD in Windows en Linux niet speciale drivers nodig om dat optimaal te benutten??
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik ging er gewoon vanuit dat het meteen zou werken zonder drivers. Aangezien het ssd gedeelte in een SSHD niet data op slaat maar als een buffer werkt als ik het goed begrijp, heb je dus ook geen trim nodig of zoiets dergelijks?
Verder belooft Microsoft verbeterde ondersteuning voor de SmartGlass-app. De mobiele app doet dienst als 'tweede scherm'. De update voor de Xbox One zal overigens later deze week ook beschikbaar komen voor de Xbox 360.
Ik hoop dat Microsoft snel met de mogelijkheid komt dat je met je windows (Phone)8.1 device mee kan gamen met de xbox. Dan hebben ze eindelijk een goede troef tegenover de ps4, waar je alleen met de psvita mogelijk is.

Zelf ben ik erg tevreden over deze update. Nu kan ik zeer gemakkelijk mijn opslag uitbreiden zonder veel geld uit te geven :)

[Reactie gewijzigd door vali op 4 juni 2014 13:35]

Hoe zou jij met je gsm Quantum Break of Watch Dogs spelen? Tenzij ze zelf een handheld device uitbrengen (wat Phil Spencer al heeft gezegd dat ze dat niet van plan zijn) zie ik dit niet gauw gebeuren.
Dead Rising 3 maakte ook al gebruik van SmartGlass en kon je via je handheld device (tablet/GSM) extra zaken unlocken, waypoints op je map zien etc. En volgens mij was de bedoeling dat je met BF4 (heb ik zelf niet gekocht) de Commander-mode ook via een tablet kon besturen.

Ook op de 360 kon je met Smartglass de navigatie/GPS bedienen binnen Forza Horizon; erg handig als je zelf op topsnelheid ligt en een tweede persoon in de kamer kan even een waypoint voor je instellen, bijvoorbeeld.

De mogelijkheid tot een extra device, voorzien van Smartglass, te integreren in de daadwerkelijke gameplay is er al lange tijd. Helaas zien veel publishers hier te nut niet van om 99% van de gamers toch altijd 2 handen nodig heeft om de controller te bedienen.
Ik dacht dat hij bedoelde, remote play zoals op de Vita.
Smartglass vind ik een leuke toevoeging, maar ik bedoelde inderdaad ook een oplossing zoals remote play. Het moet technisch gewoon mogelijk zijn dat je met een tablet of pc mee kan gamen net als sony doet met hun psvite. Deze is tegenwoordig echt niet zo krachtig meer.
Hoe zou jij met je gsm Quantum Break of Watch Dogs spelen? Tenzij ze zelf een handheld device uitbrengen (wat Phil Spencer al heeft gezegd dat ze dat niet van plan zijn) zie ik dit niet gauw gebeuren.
Exact hetzelfde als nu met de psvita gebeurd, maar dan op een smartphone, windows 8 tablet, desktop en/of laptop. Op iedere device (smartphone straks ook) kan je gemakkelijk een controller aansluiten of gebruik maken van de touchscreen. Technisch moet het gewoon mogelijk zijn en kan zeer leuke game ervaring geven.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 juni 2014 15:27]

Ik dacht begrepen te hebben dat Sony met de Experialijn ook software wilden uitbrengen voor gebruik met de PS4. Hier staat er iets over: http://www.trustedreviews...etely-happening-says-sony
Het is ook mogelijk om games te instaleren op de externe schijven.

http://www.theverge.com/2...s-real-names-external-hdd
Yes, ik heb na 3 spellen al 32% 8)7 in gebruik, en met de komst van veel goede spellen dit jaar (naar mijn mening dan, o.a. Forza Horizon 2, Minecraft, CoD, AC: Unity, The Crew) en spellen die al leverbaar zijn (BF4, WatchDogs) Ún Games with Gold zal hij eind dit jaar wel vol zitten. Daarna gewoon een 3-4TB HDD met USB 3.0 aansluiten. Kom ik wel even mee vooruit denk ik :)
Misschien kijk ik er finaal overheen, maar auto sign-in krijg ik niet aan te praat, moet alsnog een account aanklikken om in te signen, gebeurd niet automatisch.. Ook al stel ik de xbox one in op de allereerste optie dat er niets nodig is om in te signen, er staat ook maar 1 account op.
onder andere data van games opslaan
Geen games instaleren? En waarom zouden ze dat niet toelaten? USB3.0 is meer als snel zat.
Gaat dus weldegelijk hoor ;)

*edit*

http://www.engadget.com/2014/06/04/xbox-one-june-update/

Staat hier vermeld. Als de schijf voldoende snel is zou je zelfs kortere load times moeten krijgen.

[Reactie gewijzigd door deephallow1 op 4 juni 2014 13:08]

Dit is wel mogelijk, maar denk ik verkeerd vermeld door tweakers.

Auto sign in is eigenlijk van de zotte dat dat niet standaard erin zat, kincect herkend mij niet altijd door dat er een schuine muur in beeld is.

En zo zijn er nog tal van functies die ontbreken die je wel had op de xbox 360, een notificatie melding dat je controller bijna leeg is bijvoorbeeld of in de vorm van een knipperend lampje op de controller.

[Reactie gewijzigd door Pandanl op 4 juni 2014 13:13]

Je kan er ook wel games op instaleren, je kan ze naar wens direct op de externe schijf installeren, maar ook verplaatsen en/of kopiŰren van extern naar intern (of anders om)