Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

HP heeft een zakelijke tablet met 12,5"-scherm en keyboard-accessoires uitgebracht. HP levert de Pro X2 612 met een Wacom-stylus, die in de behuizing geļntegreerd kan worden. De tablet kan onder andere met een keyboard met accu en diverse poorten gecombineerd worden.

De HP Pro x2 612 is los als tablet te krijgen. Het apparaat heeft een 12,5"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels. De tablet beschikt over een micro-sdkaartsleuf en HP levert configuraties met zuinige Core i3's en Core i5's van de Haswell-generatie van Intel. In het scherm is Wacom-technologie geïntegreerd en HP levert dan ook een stylus mee. Microsoft maakt voor zijn concurrerende Surface Pro 3-tablet gebruik van vergelijkbare touch-technologie van N-Trig, die dunnere schermen mogelijk maakt.

De tablet kan met het HP Pro x2 612 Power Keyboard met additionele accu gecombineerd worden. Het keyboard bevat aansluitingen voor vga, ethernet, displayport en twee usb 3.0-poorten. Ook is er een aansluiting voor een optioneel verkrijgbare HP UltraSlim dock. Als alternatief is een lichtgewicht toetsenbord met alleen een usb 3.0-poort verkrijgbaar. HP richt zich met de tablet op de zakelijke markt en onder andere een smartcard-lezer en zakelijke software zijn dan ook aanwezig. Intels vPro-platform met tpm, vingerafdruklezer en 4g-ondersteuning zijn optioneel.

HP Pro x2 612 G1HP Pro x2 612 G1HP Pro x2 612 G1HP Pro x2 612 G1HP Pro x2 612 G1HP Pro x2 612 G1

Daarnaast heeft HP zijn Elite700-serie van high-end zakelijke laptops uitgebreid. Naast de eerder aangekondigde modellen met AMD-apu's, komen er ook systemen met Intel-processors. Er zijn verschillende modellen met 12,5"- 14"- en 15,6"-schermen. Prijzen heeft HP nog niet bekendgemaakt.

HP Elitebook 700

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Dit vind ik geen concurrent voor de Surface Pro. Ik vind dit eerder een concurrent voor de Transformer serie zoals de T300.

Ik zou me toch nog maar is gaan verdiepen wat nou de kracht (en zwakte) van de Surface Pro is, dan begrijp je wel waarom dit geen directe concurrent van de Surface Pro is.

EDIT: Om te reageren onder de onderstaande reacties:

Deze kan niet vergeleken worden in die zin met de Pro 3, de tablet zelf is 1kg en met de dock is die 1,85kg, tegenover de Pro 3 van 800 gram en keyboard van vrijwel niets. Bron
Vervolgens gaat het om het gemak, bij een Surface pak je hem snel op en sla je het toetsenboard om en kan je weer verder werken, hoe je dat ook wilt. Bij deze zit je met een dock die je ergens moet laten, hierdoor moet je hem echt als een laptop behandelen.

Door het gewicht, de grote, (wat de Pro 3 natuurlijk ook is) de dikte (zal vast dikker zijn) en de keyboard dock, maakt het een stuk lastiger apparaat om even als schrijf apparaat te gebruiken. De kracht van de Surface Pro 3 gaat daardoor hier niet op.
Daarom vind ik de vergelijking met de T300 veel logischer.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 4 juni 2014 13:45]

Dit is juist een directe concurrent. Iedereen die 12 inch en een stylus wil zal beiden overwegen, wat de definitie van concurrentie is. (ook een laptop of android tablet is concurrentie afhankelijk van hoe smal je segmenteert.

Microsoft heeft waarschijnlijk een doelgroep van gebruikers gedefinieerd die:
-Extra willen betalen voor een high end tablet
-12 inch niet te groot vinden
-12 inch belangrijk vinden als teken/aantekening ruimte
-Het product als laptopvervanger willen gebruiken
-Een portable optie willen

Voor dit hele segment is deze HP een goed alternatief. De keuze is vooral de uitvoering van het toetsenbord (wel of niet rigide verbonden met scherm), accuduur (accu in dock bij hp), en portability (lichtere MS sf3). De argumenten zijn iets anders, maar segment overlapt 80-90%

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 4 juni 2014 12:57]

De surface pro is geen tablet, maar een ultrabook zonder vast toetsenbord.
Volgens Microsoft is het wel een tablet. Nergens op hun site wordt er gesproken over een ultrabook.
De tablet die je laptop kan vervangen.

Met een 12 inch scherm heeft Surface Pro 3 de kracht van een laptop in een lichte, flexibele vorm.
Een tablet dus, waaraan je een toetsenbord kunt koppelen zodat het een beetje weg heeft van een ultrabook.
Ja maar dat is ook weer een concurrent van de Surface Pro. In principe is dit het dikke neefje van de Pro 3.
Of je benoemt even de belangrijkste punten zodat vele mensen niet zelf hoeven te gaan gissen...

De Transformer serie en deze kunnen toch best in hetzelfde segment als de Surface Pro (ook al heeft de '3 een hoger resolutie scherm) zitten?
Maar is geen volwaardige concurrent toch van de surface 3 pro? lagere resolutie, niet beschikbaar als i7 en een stuk dikker/hoger/(zwaarder?) device
HP Pro x2 612 Power Keyboard met additionele accu gecombineerd worden. Het keyboard bevat aansluitingen voor vga, ethernet, displayport en twee usb 3.0-poorten.
Met dat dock bied het toch meer voor zakelijk gebruik dan de surface 3 pro. Dit is nog net iets meer een echte laptop. ik zou zeggen dat dit zeker wel een concurent is op productiviteit. Die van microsoft is waarschijnlijk wel lichter en dunner
Surface heeft toch ook een dock ?
Yep. Op een bureau maakt het dus geen verschil.

Daarnaast: voor de meeste zaken heb je niet eens een dock nodig en is een USB3 dock al voldoende.
Nog steeds? ik was vandaag op zoek maar deze is nergens meer verkrijgbaar...
Belkin heeft ook een beste mooie. En die is universeel met DP replicator. Stond laatst op hardware.info.
Gevonden! Mooi apparaat en ook nog eens geschikt voor andere (USB3) laptops / tablets

http://tweakers.net/price...tablet-docking-stand.html
Dat is inderdaad die ik bedoelde.
Tuurlijk. Er komt ook direct een voor de SP3.
hmmm ok. Ik heb een aantal Nederlandse webshops geprobeerd (incl de Msft shop) maar daar waren ze of uitverkocht (lees: niet meer leverbaar) of verwijdert.

Ik weet dat hier verwacht wordt dat je zelf zoekt, maar na 3 pagina's google met elk verschillende zoektermen ben ik het gestaakt. tips?

[Reactie gewijzigd door Janssuh! op 4 juni 2014 13:40]

Die van Microsoft is niet verkrijgbaar in NL. Probeer lenovo, die hebben dit. http://shop.lenovo.com/SE...26DA3E&hide_menu_area=yes

Anders bestellen uit t buitenland

[Reactie gewijzigd door Guusrr op 4 juni 2014 14:03]

ah ja, die had ik gezien inderdaad. Merci! Nadeel is wel weer dat je alsnog 2 kabels aan moet sluiten (i know, kleine moeite, maar doet het 'Dock' gedeelte teniet)

Ik denk dat ik gewoon wacht tot de Surface 3 Pro (inc. accessoires) verkrijgbaar is, en dan upgraden. Ik merk dat VM's draaien op 4 GB memory niet altijd even handig is. Nogmaals dank, ik wacht nog eventjes!
De surface 3 pro heeft vanaf het i5 model 8gb ram. Ik had ook ergens gelezen dat die modellen het eerst te leveren zijn.
Ja maar dat is een ander soort dock, dit is een keyboard dock. het toetsenbord van de surface met een dockingstation in een inclusief een accu en allemaal draagbaar.
--
al moet ik toegeven even niet aan het losse dock gedacht te hebben, alleen aan die touch en type covers.

[Reactie gewijzigd door King4589 op 4 juni 2014 13:43]

Ja klopt, die heeft ook een dockingstation. die kan een extern 4k display aan: http://www.engadget.com/2...urface-pro-3-accessories/
prijs is waarschijnlijk 200 dollar en zal dus op de Europese markt gewoon 200 euro zijn gok ik.
Alle punten die je noemt zullen invloed hebben op de prijs, natuurlijk weet ik echt niet wat het word, maar stel dat je maar ¤500 betaald voor het basis model, dan is het toch een leuke vervanging voor een Surface Pro van Microsoft. (waar je voor het basis model al aan de ¤800 zit, uitgaand van de nieuwste versie)

En dat ze Wacom tech gebruiken (in plaats van een andere tech die compatible is met Wacom) is alleen maar mooi voor de mensen die willen schrijven/tekenen, de tech in Microsoft's Surface Pro (en ook bijvoorbeeld Samsung Galaxy Note) is zeker een goede implementatie, maar feit blijft dat Wacom al jaren koning is in deze techniek, en ze al wat stappen verder zijn dan de implementaties die anderen nu doen.

En als je dan al een Wacom 'tablet' (schrijfvlak zonder scherm) voor je pc of mac hebt, is het wel fijn als die pen hoe dan ook met je Wacom compatible tablet werkt. (ter voorbeeld, die Galaxy Notes, ondersteunen alleen sommige Wacom pennen, bij Microsoft's Surface Pro zal het waarschijnlijk hetzelfde verhaal zijn)

Dus al met al, denk ik dat dit wel degelijk een concurrent is van de Surface 3 Pro, maar dan dus vooral tegenover de basis modellen van de Surface 3 Pro.
En als je dan al een Wacom 'tablet' (schrijfvlak zonder scherm) voor je pc of mac hebt, is het wel fijn als die pen hoe dan ook met je Wacom compatible tablet werkt. (ter voorbeeld, die Galaxy Notes, ondersteunen alleen sommige Wacom pennen, bij Microsoft's Surface Pro zal het waarschijnlijk hetzelfde verhaal zijn)
Wacom levert voor tablet-pc's alleen hun low-end digitizers. De Bamboo Feel stylus bijv. en alle styli die geleverd worden bij tablet-pc's en smartphones met Wacom technologie (Surface Pro 1 en 2, Asus EP121, Samsung Galaxy Notes, etc.) zijn uitwisselbaar. Het hogere segment (Intuos, Cintiq) houdt Wacom exclusief voor zichzelf.
maar feit blijft dat Wacom al jaren koning is in deze techniek, en ze al wat stappen verder zijn dan de implementaties die anderen nu doen.
Vroeger was het misschien zo dat Wacom superieure technologie heeft, maar de verschillen zijn tegenwoordig klein. Op bepaalde vlakken is Wacom net wat beter en op andere punten is N-Trig beter.
het grote voordeel van de surface pro 3 is de 3:2 verhouding, waardoor je in landscape heel wat meer verticale ruimte hebt als bij deze 16/9 tablet
Juist, dat is het belangrijkste argument.

De overige specs zijn leuk om te vergelijken, maar doen er minder toe voor een tablet maar inderdaad erger ik me dood aan al die onhandige 16:9 tablets/notebook etc.

Niet voor niks heeft Apple al heel lang de iPad in een 4:3 verhouding. En ondanks dat ik iOS niet het fijste OS vind, gebruik ik mijn iPad veel meer dan mijn Surface Pro 2 in tablet modes. Mijn Surface gebruik ik nu vooral als veel te luxe mobiele notebook vervanger met keyboard en bt muis.

Ik zit met smart te wachten op de Surface Pro 3, dan gaat mijn Pro 2 en mijn notebook de deur uit.

Je ziet nu trouwens ook bij de kleine tablets zoals die van Asus of Acer dat de 8" versies 16:10 worden.

[Reactie gewijzigd door t-force op 4 juni 2014 13:17]

Hoe kan zoiets lelijks concurreren met de Surface Pro? Het design moet dan echt flink wat strakker.
HP is de laatste jaren echt compleet inspiratieloos geworden. Het is jammer dat Intel en MS zelf modellen moeten maken om HP, Dell en Acer te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het plastic ziet er goedkoop uit, geef mij maar de MS SP3.
Kan deze net als de surface 3 pro een extern 4k scherm aansturen? Het is misschien een concurrent voor de instap modellen van de surface 3 pro, maar eigenlijk zelfs dat niet vanwege de lagere resolutie

[Reactie gewijzigd door capsoft op 4 juni 2014 15:49]

Moet HP wel de rede weten waarom mensen 1000 euro neerleggen voor een tablet

Voornaamste reden om een surface pro2 te kopen was voor mij de afwerking:
Magnetische scharnieren en Elektrische contacten.
en niet van die goedkope scharnieren en semi-tulp-voeding-aansluitingen die afbreken.
qua uiterlijk(disign) vind ik het niet echt concurrerend. Ook de koppeling tussen de tablet en kb ziet eruit als een treinkoppeling.

De vingerafdruklezer en 4g-ondersteuning daarintegen, vind ik wel van toegevoegde waarde.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 4 juni 2014 17:02]

Het is jammer dat de fabrikanten nog steeds niet geleerd hebben van Apple.

Dit ding heet "Pro X2 612". Dit onthoudt niemand. Het uiterlijk onthoudt ook al niemand, laat staan de specs bestaande uit cijfertjes en modelnummers van chips.

De Surface is het enige toestel dat enigszins memorabel is. :(
Nee eerder mer serviceability. En ja dan wordt een zakelijk toestel meestal wat dikker. Dat jij dagen zonder je apple ding kan is een. Zakelijk is dat een ander ding. Een nogo. Vaak is zelfs 'next business day' al te lang en liggen er reserve exemplaren. En zo zijn er dus ook mooie zakelijke toestellen gekomen. Een SP3 lijkt mij bijvoorbeeld ideaal.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 4 juni 2014 16:22]

Oei...Die laatste regel haalt je hele comment onderuit. Het zet je neer als een Apple-hater, hetgeen je meteen minder serieus te nemen maakt wanneer je een MS product aanprijst. Zou ik niet meer doen als ik jou was
Wat zeg je? ;)
Weggehaald. Je hebt gelijk. Dat was niet nodig.