Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

HP heeft zijn Slatebook 14, een laptop die op Android draait, officieel aangekondigd, nadat het systeem al eerder op de site van de computerfabrikant verscheen. Daarnaast heeft de Chromebook 11 van het bedrijf een kleine update gekregen.

De HP Slatebook 14 heeft een 14"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels. Het gaat om een laptop met gele accenten en een ontwerp van rond 16mm dik. De laptop draait op Android 4.3. De processor is een Nvidia Tegra 4 en er is 2GB geheugen en er is 16GB tot 64GB emmc-flashgeheugen voor de opslag aanwezig. De accuduur zou 9 uur bedragen, claimt HP. De laptop heeft Beats Audio-speakers, twee usb 2.0-poorten, een usb 3.0-poort en hdmi 1.4. De Slatebook komt in augustus beschikbaar en kost in de VS dan 399 dollar, maar de europrijzen zijn nog niet bekend.

HP Slatebook 14HP Slatebook 14HP Slatebook 14HP Slatebook 14

Verder is er een nieuwe versie van de Chromebook 11 van HP. Het scherm heeft nog steeds een beelddiagonaal van 11,6 inch en de resolutie bedraagt 1366x768 pixels. De processor is net als bij de vorige versie een Samsung Exynos. Het ontwerp is echter meer in lijn met dat van de Chromebook 14 van HP. Verder is er, zoals standaard bij Chromebooks 2GB geheugen en 16GB flashopslag. De Chromebook komt in meerdere kleuren beschikbaar en zou een accuduur van 6,25 uur hebben. De Chromebook 11 heeft een startprijs van 249 dollar. De vorige Chromebook 11 van HP kwam nooit naar Nederland, en werd ook teruggeroepen wegens accuproblemen, maar of dat voor de nieuwe versie ook het geval is, is niet bekend.

HP Chromebook 11

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik ben zeer nieuwsgierig wie waarom voor deze meuk geld uittrekt. :?
even de goeie puntjes.

1. flash geheugen, razendsnel.
2. 9 uur ( volgens HP ) batterij duur. laat dat eens 6 zijn alsnog een redelijk lange periode.
3. tegra 4 grapisch sterkste processor in de ARM series op het moment. ( LINK )

2 usb 2.0 goed voor een muis extern toetsenbord USB stick externe hdd of zelfs printer.
1 x USB 3.0 10 keer sneller ( word beweerd ) dan usb 2.0.

FULL HD scherm.
en dat voor 399 DOLLAR wat een circa 293,23 euro is.

wat is hier NIET goed aan te vinden?:')
Grappig dat je alleen de Hardware noemt en de software buiten beschouwing laat ;)
ik heb zelf een Nexus 7 met ofc nieuwste android versie en het bevalt me PRIMA!
kan er alles op doen, virtueel werken met remote desktop toetsenbord muis ondersteund alles, dingen printen geen probleem. wat wil je nog meer? en dat is net wat de meeste consumenten willen. een simpele omgeving die je makkelijk naar wens kan aanpassen en waar je mee kunt typen en internetten.

windows machines in die prijsklasse wens ik je veel plezier mee want je gaat spontaan huilen van de traagheid :')
"Android" De specs zijn leuk voor die prijs, maar Android op een laptop?? leuk om je spellen te spelen zonder je tablet of telefoon, en wellicht voor wat internetten, maar Android is voor een laptop zeer beperkt.
Wat is er mis met Android? Er zijn ook genoeg mensen die werken met een beperkt OS als Windows RT. Het zal best in een behoefte voorzien, verder blijft het toch even afwachten. Als er geen hardware voor beschikbaar is kunnen ontwikkelaars er ook niet op inspelen.
Android is meer touch gebaseerd, en is beperkt in vergelijking met normale Windows laptops, voor sommige mensen zal dit inderdaad prima geschikt zijn (net als bij een Chromebook)
@remmes_NT Android word met de dag breder. en wat de meeste mensen met een computer doen is internetten en word PowerPoint etc, en die dingen zijn in een android omgeving ook prima te doen.
Maar alsnog zeer beperkt in vergelijking met een full windows laptop. En zoals ik in de reactie hierboven al heb gezegt is Android inderdaad prima voor sommige mensen het zelfde geld voor Chromebooks, maar je moet wel weten wat je er mee gaat doen, want als je dan later toch tot de conclusie komt dat programma X en spel X niet op je laptop werkt vanwege het OS dan heb je pech..
Flash geheugen is niet per definitie razendsnel. Je zult inderdaad niet zo snel last hebben van het traag worden door te veel IO acties zoals bij een HD nogal vlot gebeurt, maar verwacht niet direct SSD niveau aan prestaties.
De batterijduur is inderdaad een voordeel, al gaan veel lichte windows laptops ook al die kant op, ook de goedkopere modellen.
Wat heb je precies aan de grafische prestaties van die Tegra 4?
De USB poorten heb je op elke laptop dus dat is geen pluspunt.
Full HD scherm is absoluut een pluspunt ja.
399 dollar wordt gewoon 399 euro waarschijnlijk, het is vaak genoeg uitgelegd waarom je niet gewoon de dollar-euro koers kunt gebruiken om prijzen om te zetten. Door invoerrechten en BTW kun je het meestal vrijwel een op een overzetten.

Dan hou je dus het scherm over en een relatief goede accuduur. Om een beetje te browsen vraag ik me toch af wat je aan die resolutie hebt. Ja het is wel mooi, maar zo'n resolutie lijkt mij voornamelijk handig als je ook werkelijk iets gedaan wil krijgen. Ok, als je toevallig volledig uit de voeten kunt met een online office pakket dan zou dit wat voor je kunnen zijn, maar ik zou mensen toch adviseren om goed na te denken of ze niet ietsje meer uit zouden willen geven om dan bv een van de volgende laptops te overwegen:
http://tweakers.net/categ...LosMUfJKlrJ0MzQRCm2trYWAA
En dan de eerste even negeren want dat is ook een chromebook, maar je kunt zo te zien niet op OS zoeken in de pw... Dit is verder dus met Full HD, vind je dat niet zo belangrijk dan wordt het nog veel makkelijker om een concurrerend model met windows te vinden, ook met een vergelijkbare prijs.
ten eerste moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat ik jouw commentaar niet kan modderen want het ik had je gewoon een dikke plus 2 gegeven;

ontopic:
wat je aan die grafische prestaties hebt hangt af per persoon. naar mijn mening heeft android behoorlijk wat leuke spelletjes :P ook al zou niet iedereen daar mee eens zijn.

over de prijs heb je gelijk tenzij je het natuurlijk laat importeren.

flashgeheugen, inderdaad geen SSD snelheid, maar vergeleken met een standaard HDD zal er wel duidelijk zichtbaar een verschil in zitten.

dus wat blijft er over, 14 inch ligt gewicht laptopje met mooie resolutie ( sommige mensen vinden het prettig, ookal ben ik het met je eens dat het niet van groots belang is op zo'n klein schermpje ) en sterke grafische functionaliteit, wat kan dienen voor bijvoorbeeld films.

Betreft het OS is dat de eisen van de meeste computer gebruiker wel zodane laag zijn, dat android prima aan die eisen kan voldoen betreft office werk etc.

mijn conclusie hierbij is dan ook dat het een perfect apparaat KAN zijn, maar voor een zeer kleine doelgroep. de prijs en wat je er voor krijgt ziet er op papier nog goed uit. eerst maar eens afwachten tot ik hem in m'n handen gehad heb.
Dan ben ik het inderdaad verder met je eens, het is inderdaad leuk spul, maar potentiele kopers moeten wel zeker weten dat het aan hun eisen voldoet.
De spelletjes, klopt inderdaad, ik was vooral aan de wat meer typische laptop toepassingen aan het denken ;-)
Ik moet zeggen dat ik mij ook wel afvraag waarom mensen chromeos gaan kopen. Mij trekt het in elk geval niet. Een dergelijke laptop wordt voor mij alleen interessant als ik er linux of windows op kan zetten.
Mensen die niet gaan photoshopen, word, cad gebruiken , ook wel 80 procent van de bevolking....
Photoshop, Word en CAD niveau software is niet de drempel tussen wel of niet een Chrome OS systeem gebruiken. Chrome OS is een heel specifiek OS waarbij je heel erg zeker moet weten wat je er exact mee gaat doen (of wat je 100% nooit zal gebruiken). Als je bijvoorbeeld iets op het internet leest over een bepaalde (bijv.) Windows software die een functie heeft dat jouw portable meer waarde geeft, dan kan je niet die richting inslaan. Terwijl bij Windows heb je de zekerheid dat je vrijwel alles voor elkaar kan krijgen wat je met Chrome OS zou kunnen, plus de vrijheid reserveert om mogelijke toekomstige software te benaderen dat voor Chrome OS niet geschikt is. Daarnaast bied een x86/x64 de ruimte om voor meer OSen te kiezen, dan het aantal dat de hardware in een Chromebook zou aankunnen.

Dus m.a.w., ja een Chromebook is erg geschikt voor mensen die een specifiek, laagdrempelig eisen hebben, en ook zeker weten dat ze daar de komende jaren mee uit de voeten kunnen. Maar mocht je je later toch bedenken, is het best jammer dat je waarschijnlijk opnieuw moet betalen voor een tweede apparaat, waarbij je goedkoper uit was gekomen als je voor de laatste als eerste was gegaan.

Ik ben het eens dat voor een groot deel van de gebruikers een Chromebook goed genoeg is, maar het is onmogelijk te stellen hoe groot dat percentage ongeveer zou kunnen zijn, want het komt vaak voor dat een groot deel van diezelfde gebruikers niet eens door heeft dat ze dagelijks software gebruiken dat voor dat specifiek platvorm is gemaakt, en een bepaalde functionaliteit bied wat je niet kan verwachten bij Chrome OS.

Nogmaals, Chrome OS kan een prima platvorm zijn als je zeker bent van je specifieke eisen. Maar let wel, een laptop is niet een apparaat dat je normaliter elke twee jaar vervangt. Alhoewel mocht je dat wel doen, koop liever een apparaat dat twee keer zoveel kost als een Chromebook en doe er 4 jaar mee in plaats van 2. Hoe dan ook, een laptop is een keuze waar je best lang aan vast zit.

Edit: kleine correcties en klein stuk toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 2 juni 2014 09:37]

Hoe dan ook, een laptop is een keuze waar je best lang aan vast zit.
Je zit er net zo lang aan vast als je zelf wilt. Veel mensen zullen er langer mee doen, en anderen kopen elk jaar een nieuwe..
Ik denk net dat 80 van de bevolking WEL word gebruiken. Op Chrome OS is dit niet mogelijk, daar is het veel meer beperkte google docs op aanwezig. Op Android heb je echter wel office for Android.

Maar Chrome OS is geen echte laptop zoals Microsoft al aanhaalde. Uiteindelijk zijn de mogelijkheden ermee even beperkt, zoniet nog beperkter, als met hun eigen Surface RT.

Android laptops lijken mij op het eerste zicht ook kansloos, maar ik denk dat er na wat sleutelwerk aan de UI heus wel wat mee te doen is. Toch snap ik niet waarom ze niet dual boot android/ubuntu hebben.
" Op Chrome OS is dit niet mogelijk, daar is het veel meer beperkte google docs op aanwezig."
Het Onedrive-Word alternatief werkt voor het gros van de mensen die dit soort chromebookjes koopt, ook. De meeste mensen weten het niet of vinden het nog wat eng. Op scholen wordt Onedrive al heel veel gebruikt merk ik.

"Maar Chrome OS is geen echte laptop zoals Microsoft al aanhaalde."
Tja, waarom zou MS dat nou zeggen.
Het waarom is niet belangrijk. Ik denk wel dat ze gelijk hebben. Daarnaast is ook onedrive (helaas) verre van perfect en loopt het ook nog altijd te vaak mis met verloren data.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 2 juni 2014 09:59]

ChromeOS is de concurrent. Natuurlijk vindt MS dat. Jij bent het er mee eens, dat maakt het nog geen feit.

Niks is perfect Onedrive werkt heel aardig, ik vind het zelfs beter dan Google Docs. Ik hoor weinig klachten van mensen die het gebruiken.
Ik denk wel dat ze gelijk hebben
Dat hebben ze ook, het zijn chromebooks... maar dat neemt niet weg dat voor een groot deel van de consumenten chromebooks voldoen.
Je hebt ook Office in de cloud en dat werkt gewoon op Chrome OS. Dan heb je een laptopje voor 300 euro waar de meerderheid gewoon alles mee kan. En dat Microsoft de concurrentie afkraakt is niet verrassend.
Plus, je kan in Chrome de Word, Excel en Powerpoint (online) apps installeren. Dan zijn het net echten programma's.
Ik ben zeer nieuwsgierig wie waarom voor deze meuk geld uittrekt. :?
Waarom niet?

Je kan tegenwoordig alles met een Android apparaat, en vooral met een snelle Tegra 4, je kan er professionele Tekst programma's op draaien, je kan er een printer op aan sluiten via Wifi en dan van alles mee uit printen, je kan er mee downloaden Torrents en Nieuwsgroepen, je kan er mee Photoshopen, je kan er zo goed als het zelfde mee als met een Windows PC of IOS PC.

Dus ja ik kan begrijpen dat mensen een Tegra 4 Laptop kopen.

Ik kan mensen die een Android TV BOX hebben en er bijna alles mee doen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 juni 2014 19:39]

Als je er eventueel Ubuntu op kan zetten ben ik zeer geinteresseerd. :)
Met die kleuren? :?
Je krijgt een -1 maar je hebt een goed punt. Ik heb wel eens voor de lol Android x86 op mijn netbookje gezet, gewoon omdat het kan. Maar is het nuttig? Android op een laptop heeft duidelijk geen toegevoegde waarde. Er zjin geen apps en het OS is duidelijk niet afgestemd op toetsenbord en muis.
Ik ben heel nieuwsgierig om te horen waarom dat jij dat vindt en waarom je denkt dat je voor iedereen kan bepalen wat goed voor hem is.
Wat een mooie android laptop.
Die zou ik wel willen hebben. Leuk speeltje.

Nog steeds niet snap ik wat je met een chromebook moet. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Je wilt wel een Android laptop, maar geen Chromebook?
Wil je mij dat eens uitleggen? Zodat je Angry Birds op je laptop kunt spelen?
Dan koop ik liever een tablet.
Heb nu een android tablet maar mis nu een toetsenbord.
Gebruik hem op het werk veel om dingen op te zoeken en snel aantekeningen te maken.
Het is ook handig voor emulatoren die ik er op draai.
Nee ik speel geen Angry Birds.

Dit is een mooie laptop ook.
Oke, een toetsenbord mis ik ook zeker hoor. Maar de handzaamheid verlies je met een toetsenbord. Maar goed ik weet niet of jij de tablet op de bank/in bed gebruikt. Als je dat niet doet is dit uiteraard een goede keuze ;)
Een Chromebook kan ik nog in komen, maar een Android laptop? Krijg je dan niet serieus problemen van het ontbreken van een (multi)touchscreen?
Denk het niet, want het multi-touchscreen ontbreekt niet :-). HP formuleert het zelf zo op de productpagina:
"Intuitively interactive 14 inch diagonal 1080p HD 10-point capacitive touchscreen"
Kijk eens naar sites uit china, daar barst het van Android op instapmodellen laptops
Goudgeel met zwart als Únige kleuroptie voor de 14", okÚ apart, net als het hele apparaat eigenlijk.
Vraag me af wie er interesse heeft in zo'n 'laptop'. Zonder er direct Ubuntu o.i.d. op te zetten dan.
Beetje apart dat ze kiezen voor de Tegra 4, laatst nog een berichtje dat Nvidia zich terugtrok uit die markt en de Tegra 4 is volgens mij ook al wat ouder ondertussen.
Als je de android notebook koopt kan je er dan ook chromeOS opzetten? En zoja, waarom zou je dan een chromeOS laptop kopen?
Omdat je dan voor 300 euro klaar bent in plaats van 400 of meer.
En tegen de tijd dat hij daadwerkelijk goed verkrijgbaar is staat de volgende TEgra voor de deur....

Waarom is men altijd zo tergend langzaam met het uitbrengen van Tegra based apparatuur|?
Het ontwerp van die 14" laptop vind ik wel mooi. Maak een Chromebook met hetzelfde ontwerp en ik ruil m'n Samsung Chromebook meteen in.
Ik kan me niet voorstellen dat gebruikers heel blij worden van Android op een laptop. Fabrikanten proberen een graantje mee te pikken van onwetende consumenten die denken 'Ohhh Android, daar heb ik wel eens van gehoord' hem vervolgens kopen en dan tot de conclusie komen dat ze heel veel dingen niet kunnen.

Slechte ontwikkeling, de consument gaat hier echt niet blij van worden...
En waarom zou een consument hier niet blij van worden?

Het overgrote van de gebruikers heeft meer dan voldoende aan wat Google met zijn services biedt.
Briefje tikken, fotootje op het net zetten, beetje mail, beetje facebook.

Veel consumenten schieten met een kanon op een mug. Ze willen Office, Photoshop, .... terwijl ze daar maar een fractie van gebruiken en eigelijk met de online diensten ook ruimschoots toe zouden komen.
Ik denk dat Google docs daar nog te veel grillen voor kent. Ik heb het vorig jaar intensief gebruikt een tijdje wegens de afwezigheid van word en de samenwerkingsmogelijkheden, maar we zijn heel erg vaak documenten kwijt geraakt door errors. Natuurlijk ben je dan nite alles kwijt, maar wel een hap tekst.

Daarnaast zijn de mogelijkheden in google docs - naar mijn ervaring - ook net iets te beperkt.
Interessant om weten, maar die ervaring heb ik niet. Onlangs nog een volledig project uitgewerkt met verschillende mensen enkel met Google Docs en Drive en dat is geen enkel probleem geweest....
Als je alleen tekst tikt prima, zodra je aan opmaak wil werken dan switcht iedereen meteen over naar een beter programma welke niet op Android te vinden is.
Maar weet de consument dat ze ook heel veel niet kunnen op een Android laptop? Misschien dat ze zich prima kunnen redden met services van Google, maar op het moment als ze wel windows software willen draaien hebben ze die mogelijkheid niet.

Er is toch geen heel groot scala aan desktop software voor Android? En hoe zit het met updates, worden die uitgerold door HP? Kortom veel vragen.

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 2 juni 2014 09:10]

Wat is er mis mee dan?
Je kan surfen, youtuben, candycrushen ect en de batterij gaat langer mee vergelijken met windows laptop.
Dat kan ook op een goedkope windows laptop waar ze meer aan hebben. Accuduur hoeft niets uit te maken. Als die T4 hard zijn best moet doen (flash op bepaalde websites) zou het wel eens zwaar tegen kunnen vallen.
Deze moet wel een rock bottom lage prijs hebben wil het echt interessant zijn.
Fatsoenlijke fotobewerking, belastingdienst software, scanner aansturen, etc. etc.
Foto bewerking? Je wordt er op android mee dood gegooid dus begrijp je opmerking niet. Of dacht je dat iedereen in zijn vrije tijd zit te photoshoppen?

Belastingdienst software? Voor 1x per jaar je keuze aflaten hangen?

Scanner aansturen? Een wat, serieus? Bij het gros van de mensen die ooit zo'n ding gekocht hebben, ligt hij nu te verstoffen op zolder.

Nee denk dat je naar argumenten zoekt. Het gros van de mensen beperkt zich zoals raro007 zegt, tot surfen, youtuben, emailen en spelletjes.
Android is gewoon niet zo geschikt voor de desktop, of beweer jij hier van wel?
Waar beweer ik dat. Lees nog even door wat ik post.
Tja met een T350 van Asus (Windows 8.1) haal je ook 10 uur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True