Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

De update die Microsoft woensdag voor de Xbox One heeft uitgebracht, geeft ontwikkelaars toegang tot tien procent meer gpu-bandbreedte. Ontwikkelaars moeten nog wel wachten op een nieuwe sdk die ze de extra gpu-bandbreedte daadwerkelijk laat aanspreken.

Oorspronkelijk was de 10 procent extra aan gpu-bandbreedte gereserveerd voor Kinect en 'systeemfuncties', maar volgens Xbox-topman Phil Spencer maakt de nieuwe update het mogelijk voor ontwikkelaars om de bandbreedte aan te spreken. Microsoft had al eerder gezegd dat het de extra 10 procent vrij zou geven.

Microsoft meldt tegenover Ars Technica dat ontwikkelaars zelf moeten bepalen hoe ze de extra 10 procent aan gpu-bandbreedte aanwenden. Dat kan als de nieuwe sdk in juni wordt vrijgegeven. Die geeft ontwikkelaars 'meer flexibiliteit', zegt een woordvoerder van het bedrijf. Dat wijst er mogelijk op dat ontwikkelaars geen Kinect meer kunnen aanspreken als ze de extra 10 procent ergens anders voor gebruiken, stipt Ars Technica aan.

Microsoft kondigde de update voor de Xbox One woensdag aan, maar maakte toen geen melding van de extra gpu-kracht. Wel maakte Microsoft bekend dat de update het mogelijk maakt om externe opslag aan te spreken. Ook kan er automatisch worden ingelogd en is de ondersteuning voor de SmartGlass-app, die dienst doet als 'tweede scherm', verbeterd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Deze concurrentiestrijd tussen Xbox en Playstation zorgt er wel voor dat ze het onderste uit de kan proberen te halen.
Het onderste uit de kan werd normaal pas aan het eind gehaalt. Nu al voordat de console uberhaupt wereldwijd is geintroduceerd. Vind beide consoles maar matig en hoop op een herleving van pc gaming!
Gaat dit nu ten koste van de soepele werking van het os?
Het lijkt me van niet, denk dat je 10% nog steeds beschikbaar blijft als er geen game word gespeeld, maar als de game start deze wel benut kan worden.
Sowieso lijkt het me wel enigszins onwaarschijnlijk dat je Xbox One 90% (of meer) belast is terwijl er geen game draait. Buiten games is deze 10% reservering dus vrijwel onnodig, aangezien er dan toch geen applicaties draaien die de console voltrekken. Het was juist met name voor tijdens games om te voorkomen dat games inderdaad de functionaliteit van Kinect verstoren.

Nu wordt deze bandbreedte ook voor de game zelf beschikbaar gesteld, maar ben dus (zoals meerdere mensen hierboven) benieuwd hoe dit de functionaliteit van Kinect gaat beinvloeden. Dit zal een kwestie van afwachten worden vermoedelijk. Hopelijk komt Microsoft tijdens E3 ook met wat meer nieuws over de implementatie van DirectX12, wat mogelijk ook weer de nodige verbeteringen in snelheid en kwaliteit op zou kunnen leveren.
dat klopt , zo werd dit eerder ook reeds aangekondigd

vroeger was het zo dat in alle omstandigheden 10% power gereserveerd was voor Kinect gebruik.
de kritiek was dat games die totaal geen gebruik maken van Kinect dit dus niet gebruiken en dus eigenlijk 10% inboeten zonder reden

hiermee wordt deze 10% vrijgegeven om gebruikt te worden voor games die geen Kinect functies gebruiken

ik hoop alleen dat ze een minimum aan Kinect functionaliteit overhouden zoals bv Kinect go home om terug naar je dashboard te gaan vanuit je game of zou dat dan weer knopje duwen worden
Dit gaat ten koste van niets. De 10% GPU was voor de Kinect, al werd het niet gebruikt had ie het nog steeds deze 10% tot zijn geschikking. Nu is dat dus weg en kunnen developers er voor kiezen om die 10% voor games te gebruiken, en werkt de Kinect dan niet meer tijdens gaming.
Dat krijg je wel een inconsistente ervaring. Tijdens sommige games kun je de functies van Kinect wel gebruiken (vele functies zijn namelijk niet gerelateerd aan het spel zelf) en tijdens andere niet.
Niet alles van Kinect loopt via de GPU natuurlijk, daar gaat het vooral om gebaren en lichaamsherkenning. En dat heeft niet elke game nodig
De stemherkenning blijft waarschijnlijk gewoon werken, maar de camera kan uit als een ontwikkelaar daar voor kiest.
Volgens mij ga je die functies alsnog kunnen gebruiken - maar is het gewoon zo dat er mogelijk wat performantie-problemen / vertraging kunnen optreden.

De snelweg die de kinect helemaal alleen voor zich had moet nu worden gedeeld.
ik vraag me af. Hoe werkt het dan als je kinect gaar gebruiken.
Dus devs benutten die 10% maar opeens willen meer mensen de voice control.
Gaat de game dan haperen iets meer omdat het gebouwd is op die + extra 10% ???
De voice control kost waarschijnlijk bijna niks vergeleken bij de camera, die bijna niemand gebruikt.

In de meeste spellen zal de camera uit gaan, en niemand zal het missen.
kinect kost nog 10% van het OS.
Als kinect los gekoppeld is heb je dus 10% extra gpu-kracht.
Dat betekend dat als developers daarop bouwen dus wanneer iemand zijn kinect alsnog aansluit toch vertraging gaat oplopen of weer niet??
Volgens mij kan het OS de camera uitzetten voor een spel en weer aanzetten als je het spel afsluit. Het lijkt me sterk dat je de kinect fysiek los moet koppelen voor iets betere prestaties.
Er staat 'kinect EN systeemfuncties', dus het is wel voor meer dan alleen de kinect...
Het lijkt me dat zaken als party-chat los staan van die zaken. Lijkt me lastig als ze spraakcommando's gaan blokkeren.
Grote kans dat dergelijke zaken toch al niet via de GPU verliepen. Dus als een game geen gestures gaat gebruiken (zoals bv Watchdogs), dan lijkt het me logisch dat een game die performance gewoon moet krijgen. Zeker als het gaat om GPU. Denk dat het meeste toch via CPU (of audiochip) verloopt

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 juni 2014 10:17]

Spraak commando's en zo gaan toch niet via de GPU, maar snap lijkt mij wel een van de slachtoffers hiervan.

Die moeten namelijk wel zaken renderen, zoals bijvoorbeeld video wat in een snap venster word getoont. En video chat,Twitch enzo die maken gebruik van de Kinect en renderen zaken op het scherm.

@Martinspire
Dat lijkt mij dan toch ook te vallen onder de genoemde systeemfuncties?
En voor dat broadcasten heb je toch echt de kinect nodig die meestal ook nog zijn best doet om mensen te herkennen en te framen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 5 juni 2014 13:32]

Snap = OS, niet Kinect. Net als dat broadcasten/GameDVR bij het OS horen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 juni 2014 12:49]

Ja, maar dat werd tot nu toe niet gebruikt. Het kan gebruikt worden voor andere functies dan normaal gesproken in gebruik: zoals Kinekt en andere systeemfuncties.
Ach jah..... de Kinect ervaring zal misschien iets minder zijn, aan de andere kant krijgen we er misschien betere grafische prestaties voor terug....

En dat is dit nog zonder het hele DIrectX12 verhaal, MS is hier de laatste tijd behoorlijk rustig over, ondanks dat ze het al breed hebben uitgemeten in de pers. Ik denk dat dit dan ook de stilte voor de storm is, hoop op aankondigingen op de E3.....
De Kinect ervaring die misschien "wat minder" wordt vind ik eigenlijk best jammer. Sowieso wordt er in mijn optiek al te weinig gebruik van gemaakt, de theoretische integratie van Kinect 2.0 had geweldig kunnen zijn. Misschien ben ik een van de weinigen die het liefst had gezien dat de Kinect meer gepushed werd door Microsoft, er komt ook al een versie van de One zonder.....
DX12 is bedoeld voor PCs, niet voor XBox.
De XBox One zal wel een variant van de DX12-API gaan ondersteunen, maar de huidige DX11-variant heeft ook al de low-level features die de extra performance van DX12 mogelijk maken op PC, dus voor de XBox zal het qua performance weinig uitmaken welke API je gebruikt. De API-versie wordt vooral gelijkgetrokken om het porten tussen PC en XBox makkelijk te maken.
Persoonlijk vind ik het besturingssysteem het minst belangrijke aan een gameconsole. Ik wil gewoon mijn spellen erin steken en spelen. Al die overige toeters en bellen zijn niet aan mij besteed.
Ik wil juist geen spellen erin steken, maar gewoon selecteren uit het menu en spelen. Welkom in 2014
dat zou zo maar kunnen. maar ja de gamers and devs vragen erom he.... over een minimaal een jaar gaan we zien wat die 10% meot gaan opleveren denk ik. Dan maar kijken of er veel geklaagd word over het os en wisselen naar game en dashboard.
ben nu al overgestapt naar PS4. ik zie wel degelijk verschil tussen games op xbox one en de ps4.
Misschien die paar games die slecht geport zijn door de developers maar bijvoorbeeld wolfenstei is gewoon identiek hoor wT een onzin..... ik heb allebei de consoles en game vask ook op een full hd beamer op een 110 inch / 275cm scherm vanaf 3.5m afstand dus bullshit........mensen bashen de xbox voor niks sterker nog ik en velen die hier op visite komen prefereren hem boven de ps4 om veeeel mooiere en snellere menus en besturingssysteem. en de games zij gewoon zeer mooim dit is pas de eerste generatie!!!
hey, je bent gedownmod voor het melden van een feit....
....van een enkeling. Het is verschil is echt niet of nauwelijks te zien. En dan blijft gameplay belangrijker. Zoals bij het wel hebben van een goede race game. Het kan ook een PS4 fan zijn die maar wat pro PS4 roept. Mede vanwege het vele positieve nieuws van de laatste wat betreft de Xbox One. Gebeurt helaas ook op Tweakers.net. Hoe triest ook.

Een ander ding is dat mijn buurman van PS4 naar Xbox One overgestapt is vanwege o.a. het geluid. Het is een feit dat dat gebeurd is. Of het een feit is, dat het ook zo verschillend is tussen beide apparaten, is wat anders ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 5 juni 2014 21:23]

Jammer dat dit niet bij de E3 wordt aangekondigd. Het is toch positief nieuws? Ik zou zeggen, had tot de E3 met de update gewacht.
E3 komt nog groter nieuws, je ziet nu al dat Microsoft heel veel nieuws de wereld in stuurt (Halo 5, Forza Horizon 2, Sunset Overdrive, Quantum Break), je kan je aan een fantastische E3 verwachten van Microsoft.
Forza Horizon 2 is al gemeld dat 'ie minder goed draait dan Forza Motorsport 5: 1080p30 vs. 1080p60. De verklaring is dat de omgeving groter en dynamischer is en om drops te voorkomen bij het nodig hebben van textures omdat je in Horizon 2 natuurlijk overal heen kan rijden.

Vooruitlopend; zelfs met 10% GPU erbij, zou je verwachten dat je geen verdubbeling in het aantal frames gerealiseerd krijgt.

Persoonlijk heb ik liever een locked framerate die goed speelbaar is dan een target framerate waarbij je drops kan verwachten; desondanks zullen de aankondigingen op E3 voldoende voedingsbodem voor "-1 reakties" gaan opleveren.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 5 juni 2014 09:52]

Minder goed draait? Forza Horizon 2, aan de screens te zien, ziet er al beter uit dan Forza 5. Zoals je zegt het is open world, dynamisch licht en dynamisch weer en dat zal er wel voor gezorgd hebben dat het 30fps is. Maar het gaat er wel beter uit zien, en voor een open world game is 30fps niet zo erg.
Jullie hebben beiden gelijk.
Minder goed draaien ligt een beetje aan je definitie. De engine zal wel beter draaien. Als je Forza5 zou draaien op FH2 heb je betere prestaties wss dus draait hij beter, maar je hebt wel minder fps, dus dat is minder goed.

"Maar het gaat er wel beter uit zien, en voor een open world game is 30fps niet zo erg."
Niet zo erg? Dat is je mening, ik vind het schandalig dat de "next gen" consoles zo weinig fps hebben. In het verleden hebben we al gezien dat door de brakke consoles spellen op de PC niet hun potentie behalen die ze erop kunnen halen. Nu door nog steeds te zitten klooien met een fps van 30 zijn we nog steeds geen vordering aan het maken. FYI pre 2000 probeerden games zo veel mogelijk fps te behalen en was het een schande als een spel niet bij de 80 tot 100 zat. Met de komst van TFT schermen mocht dat ineens 60 (of was het eerst 50?) zijn, de laatste jaren is dat de helft!

-edit-
nog even verder in gaan, zelfs op Tweakers staat nu weer een artikel over wat ik net zei over potentie op de PC:
video: Watch Dogs: pc-versie benut potentie niet
Kijk bijvoorbeeld ook eens hoe de net uitgekomen Wolfenstein is. Brakke console port all the way.
Hopelijk komt er weer een marktcrash waarin alle grote spelmakers failliet gaan, zodat er weer kwalitatief goede dingen komen.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 5 juni 2014 10:39]

Of het is gewoon slim want tijdens de e3 een game introduceren betekend dat de media niet jouw aankondiging de volle aandacht kan geven. Nu hebben sunset overdrive, halo en forza even frontpages gehaald en dat was lastiger geweest als ze even tussen alle andere games werden aangekondigd. Ondanks dat zullen er nog voldoende verrassingen zijn.
Nee, denk dat het vooral gewoon plaats maken is. Phil Spencer heeft al meermaals gezegd dat het een fantastische E3 gaat worden, dat gaat die niet doen als ze 2/3 van de tijd indies tonen en 1/3 over een tv show
Microsoft wil de E3 overduidelijk niet gebruiken om te zeggen dat ze verkeerd zaten en alles goed maken. Dat doen ze ervoor zodat op E3 alleen de sfeer hangt dat Microsoft het ene na de andere game exclusief gaat uitbrengen. Ze hebben eindelijk geleerd hoe en wanneer ze nieuws moeten overbrengen. :)
Je klinkt een beetje negatief, maar hebt (in mijn ogen) wel echt volledig gelijk! Microsoft brengt inderdaad heel bewust voor de E3 al veel nieuws naar buiten, ze zetten weer het een en ander 'recht' (Kinect, Pay wall, deze 10%) en kondigen al wat 'simpele' dingen aan... Dan hebben ze op de E3 compleet vrij baan, is de olifant al uit de kamer en kunnen ze zich volledig richten op games!
Ik ben benieuwd! :*)
Was trouwens niet negatief bedoeld. :)
Vraag mij dan af of het eigenlijk wel zinvol is om mogelijk bepaalde dingen op te offeren terwijl mij dit eerder een druppel lijkt op een hete plaat. Het verschil met hun directe concurrent lijkt mij te groot om te kunnen overbruggen met een 10% boost.
Aangezien nieuwe HW niet meer gaat, is dit de enige methode om er iets uit te halen. En al zijn het maar 10% (in de praktijk waarschijnlijk minder, de 'systeemfuncties' zullen vast nog steeds nodig zijn), die maken het gat met de PS4 wel een stukje kleiner, en zijn dan misschien net genoeg om een gamestudio te overtuigen dezelfde resolutie voor PS4 als voor Xbone te gebruiken.
Maarja, misschien heb je ook het nieuws gemist dat ook Sony verbeteringen gedaan heeft aan hun OS en libraries waarmee schijnbaar behoorlijke snelheidswinsten gehaald worden (in iedergeval was het commentaar van 1 developer, "it'll blow the competition out of the water")...
Maargoed, officieel is dat nog niet aangekondigd, en we moeten dan ook nog maar zien wat het werkelijk oplevert, voor beide consoles...
Goed, maar ook in dat geval help dit misschien het gat niet al te veel groter te laten worden. Het verschil tussen de consoles is niet enorm en de paar procent maken toch al een beetje wat uit.

De trouwens de PS4 nog een norm potentiaal heeft lijkt me ook sterk; beide zullen vast al vrij goed ontwikkeld zijn. Ik geloof echt niet dat ze een enorm potentieel hebben laten liggen wat ze nu 'ineens' vinden omdat blijkt dat de concurrentie ongeveer hetzelfde product heeft gemaakt.
Ondanks dat het x86 hardware is wil nog niet zeggen dat men de hardware ook al perfect weet te benutten, vergeet namelijk niet dat de gemiddelde x86 CPU bij lange na niet optimaal benut wordt omdat er zoveel verschillende configuraties zijn, dat het bijna niet mogelijk is om echt goed te optimaliseren. En dat is dus iets dat bij consoles wel mogelijk is, ook het gebruik van de extra chips die nog naast de CPU/GPU aanwezig zijn is mogelijk..
Als je rustig 'jaren' de tijd krijgt om speciaal voor dedicated hardware te optimaliseren, dan kun je daar nog heel HEEL veel meer uit krijgen.. Kijk naar een console als de PS3, zelfs nu pompen ze daar nog echt veel uit omdat ze telkens weer wat extra leren als ze weer wat extra's geleerd hebben, weer een nieuwe inzicht voor het gebruik van de hardware. En zoiets kan alleen als je gedegen lang met dezelfde hardware bezig kunt zijn...
Hoezo opofferen? Denk dat de 10% alleen benut word als de game start, dan gebruik je toch geen kinect voor het OS of (niet veel) systeemfuncties.
Als er geen consequenties aan vast hingen dan was die 10% al beschikbaar van in het begin.

Volgens gamasutra heeft het alles te maken met het wegnemen van de kinect vereiste. Dus er wel degelijk iets opgeofferd. Iets wat lange tijd hun USP was. Kinect altijd en overal.

http://www.gamasutra.com/...GPU_boost_in_June_SDK.php

Men mag mij proberen downmodden zoveel men wil. Dat iemand kinect niet belangrijk vind dat kan allemaal best wel zijn maar ik zie nog altijd niet in wat er verkeerd is aan mijn vraagstelling.

Zeker als je in het achterhoofd houd dat het net datgene was die de Xbox onderscheidde van de rest en uiteindelijk voor wat ? 800p ipv 792p ?

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 5 juni 2014 11:00]

Het is 10% beter dan 0%, pessimist. :)
Nou functionaliteiten opofferen denk ik niet dat echt nodig zal zijn, vergeet niet dat ook in de loop van de tijd het OS ook beter geoptimaliseerd wordt (in iedergeval was dat indertijd bij de PS3 wel het geval)..
Ik vind dit wel een goede zaak echter denk ik niet dat dit stukje gpu bandbreedte altijd gereserveerd stond voor de kinect, of het gebruikt werd of niet. Dat is namelijk wel erg inefficient.

Ik hoop dat na de komst van de nieuwe sdk en deze wijzigingen het grafische verschil tussen de xboxone en ps4 verkleint wordt.

Dit omdat met een te grote verschil multiplatform games op de meest krachtige console gewoon minder aandacht krijgen waardoor ze er minder uitzien en dat is jammer.
Maarja, Sony heeft ook een nieuwe SDK waarmee de performance schijnbaar behoorlijk vergroot wordt, dus dan loopt MS toch weer verder achter.. but time will tell, en het belangrijkste is toch nog altijd dat de mensen blij zijn met de console die ze hebben gekocht...
Ja er zal idd geen eind aan komen. En idd je moet niet beide consoles vergelijken maar de nextgen console met zijn vorige generatie en dan bieden ze allemaal veel meer.

Het gaat mij persoonlijk ook meer om de exclusives. De multiplatform games die ik leuk vind kun je op een hand tellen. Dus in mijn geval zal ik beide console ook aanschaffen, ik vind het alleen jammer dat ik met de ps4 begonnen ben. Had beter de xboxone kunnen nemen omdat daar op het moment meer content voor is dat ik leuk vind. Maar ieder wat wils. Microsoft is goed bezig en Sony is op de achtergrond waarschijnlijk met teveel dingen bezig maar dat wordt volgende week allemaal wel duidelijk op de e3.
"Xbox One has a conservative 10 per cent time-sliced reservation on the GPU for system processing,” he explained. “This is used both for the GPGPU processing for Kinect and for the rendering of concurrent system content such as snap mode.”

Dit is ooit geroepen door de technische knakkers van MS. Dus die 10 pct is incl voor het snappen van apps. Zoals eerder gemeld maar gedownmod door de fanboys (xfighter) gaat het om een winst van 8 pct. Ik neem aan dat snappen gewoon beschikbaar blijft.
De update is ook verplicht wil je de de games for gold kunnen installeren, als je de update nog niet hebt binnengehaald kan je de games wel downloaden maar krijg je bij installeren op 99% een foutcode. Na updaten had ik dat niet.
Hier was toch al sprake over een tijdje geleden? En het ging toen geloof ik om 8 pct niet 10. Maargoed alles is geoorlooft om die performance te upgraden. Het is ook erg nodig!
Erg nodig? Wat weet jij daar nou van? Je hebt niet eens een XBox.....

Het verschil tussen de XBox One en de PS4 is op dit moment alleen te zien wanneer je ze direct naast elkaar zet en/of vergelijkingsfilmpjes maakt. En dan is het nog steeds heel persoonlijk, als voorbeeld Whats_Dogs, er zijn veel mensen die de belichtinseffecten op de XBox mooier vinden dan op de PS4.
Deze keuze is vooral door MS gemaakt van wege marketingtechnische redenen. Het verschil tussen 792 en 900p zien de meeste mensen niet eens...

Game ervaring, daar gaat het om, en laat dat nu al prima zijn op de XBox.
Nogmaals, deze 10% laat de games er dus net iets beter uit zien, maar het heeft vooral een reden is het feit dat ook MS dan kan cocetteren met een hogere resolutie.
laat me raden, jij hebt een xbox one.....
ik heb ze allebei en ik geef act-one hierin volledig gelijk

mensen staren zich dood op papieren specs terwijl er in praktijk quasi geen verschil is in de games
De huidige games zijn ook echt vergevorderde push it to the limit games, die de consoles tot het uiterste laten gaan? :O
Zulke beweringen kan je pas later maken, dan komt het verschil goed aanbod, mits die er is uiteraard, op dit moment zijn het gewoon ps3 en xbox 360 spellen gepoort naar ps4 en x1.
Daar kan je nog geen goede conclusie uit trekken welke nou uiteindelijk krachtiger is, dat heeft tijd nodig net zoals bij de vorige generatie consoles.
Beide platformen zijn krachtig en zwak in hun eigen manier. uiteindelijk zullen de exclusieve games voor de platformen de systemen laten schijnen. Bij de x360 en PS3 was het zo dat de gpu van de x360 krachtiger was en de tools ook nog eens veel beter waren. de xb360 games kwamen bijna de hele genaratie als de betere uit de vergelijkingen. Dit terwijl de Cell CPU in de ps3 zeker potentie had maar vijwel nooit goed werd benut. Je kan wel degelijk zeggen dat de x360 als gamemachine de beste specs had.

Nu zijn de architecturen vrij gelijkwaardig en zelfs de main chipset is van dezelfde makelaardij. enkel de hoeveelheid GPU cores en beschikbaar geheugen is anders. Naast natuurlijk wat andere dingen zoals drivers. Ik denk dat je vrij goed kan zeggen welk systeem deze gen bij dezelfde games de betere versie zal hebben. Bij exclusives is dat moeilijker te zeggen want je kan ze zowiezo niet vergelijken door verschillende engines en ontwikkelaars. Uiteindelijk zullen beide systemen erg gave en goede games krijgen, maar als gamemachine heeft de PS4 de beste specs en de games bewijzen het.
Als er nu al geen verschil zou zijn kan je nagaan hoeveel deze "update" dan gaat brengen...? Wat is nu eigenlijk je argument?
Mooier? De Xbox One versie van Watch Dogs heeft bijvoorbeeld helemaal geen Ambient Occlusion:

Zie vergelijking:
http://international.down...son-5-mhbao-vs-no-ao.html
Ik hoef geen xbox te hebben om te weten dat ALLE mp games veel beter en stabieler draaien op PS4 voor minder geld notabene.

Het is prima hoor de xbox one is een hartstikke leuke console met goede spellen en hij komt er ook nog zeker te staan hier naast mijn Wii u en PS4. Maar ga nou niet beweren dat het allemaal niet te zien is want anders zouden mensen ook hun gfx kaart nooit te hoeven upgraden want het maakt toch geen verschil. BS natuurlijk. framerate testen en resoluties bewijzen het al ruim 6 maanden.

deze 8 pct winst is een positieve spin die MS nodig heeft omdat de algemene houding naar de xbox one niet erg positief is. Daar doen alle GFX vergelijkingen, games aanbod en aankondigingen ook niet aan mee. "Het gat wordt kleiner" zal best en ik hoop het ook anders blijft de xbox one de ps4 maar tegenhouden in ontwikkeling. Maar het verschil tussen de radeon 7770 en de radeon 8550 blijft en is niet veranderd. Neem daarbij dat de PS4 dik goedkoper is en ik weet wel wat de main console deze gen gaat worden en inmiddels meer dat 8 miljoen andere mensen weten het ook.
Bwoa; heb je al eens goed gekeken naar de games op Xbox One? Ze zien er nochtans verdomd goed uit; en die PS4/Xbox One comparison video's tonen zelden opvallende verschillen vind ik.
Is het nu ook mogelijk om je discbased en geinstalleerde game te spelen zonder dvd, aangezien er in elke gamedisc een uniek ingeslagen code zit?
Dat denk ik niet, dat is weg gevallen te samen met de DRM en zo. Gamers wouden blijkbaar schijfjes wisselen, wel dan met het dus zo.
Van horen zeggen heb ik vernomen dat de serienummers er nog in zitten, het is nu toch aan de developer om de kosten te verhogen bij 2ehands doorverkoop of zit ik er helemaal naast.
er zijn geen beperkingen op doorverkoop bij games ( behalve dan indien er een online key zou benodigd zijn bij sommige games uiteraard, die wordt als een soort DLC gezien en is slechts 1 maal inwisselbaar )

en zoals X-fighter correct opmerkt, initieel zou je inderdaad geen schijfje meer moeten plaatsen na de initiele install maar door de aanpassingen waar de community achter schreeuwde zijn jammer genoeg de meeste innovatieve functies weggevallen

doorverkoop van digitale content bv waar Microsoft aan werkte via een online Marketplace hoor je nu niets meer over. Performance boost door cloud azure ligt ook erg stil door het weghalen van de verplichte online connectie etc
Wat ik al eerder vermelde heeft elke dvd een uniek id. Dus zou het niet moeilijk zijn om de overtreders te pakken of het onmogelijk te maken.

Door het id kunnen ze ook zien of je een online pass nodig hebt (2e hands koop)

Dus begrijp nu dat je online key op een briefje staat zoals voorheen op bad company 2 bv. op de xbox360 of lezen ze je dvd nummer uit?

[Reactie gewijzigd door hoeschrijfjedit op 5 juni 2014 11:16]

ja er waren hele goeie ideeŽn met de DVD die zich met een ingebouwde code meteen registreerden op jouw account en de dvd dan overbodig werd
nadeel was de hele tweede hands community die over de kop ging over dit feit en het werd teruggedraait
haalt echter niet weg dat het in theorie nog steeds mogelijk is want de keys zitten op de disc nog steeds
(maar ze kunnen het ook goed gebruiken mocht de mod community opkomen om makkelijk bosjes xbox ones te bannen)
Nee. waarom zou je discbased games zonder disks willen spelen (van uit MS gezien)?
Dat een disk nodig is voor ondanks dat het hele spel op de HDD wordt geÔnstalleerd is niets meer dan een kopieer beveiliging. Zou je na installatie geen disk meer nodig hebben staat het jou vrij om deze te verkopen en met je digitale content verder te spelen. Dit is precies de reden waarom je een schijf nodig hebt.

Digitale content (gekochte games) kan je niet doorverkopen/uitlenen. Daar heb je het probleem dus niet bij.

Overigens, deze update veranderd niets aan dit verhaal.
zou zeggen verdiep je in de originele idee over de xbox one waar de tweede hands om zeep mee werd geholpen iedere DVD zou een ingebakken licentsie code krijgen online was 24/7 nodig en bij eerste installatie registreerde de code op jouw ID daarna kon niemand anders de disc gebruiken dus die optie om je schijf te verkopen kon je dan wel vergeten
MAX3400 in 'nieuws: Microsoft brengt Xbox One-update met ondersteuning voor externe opslag uit' ;)

/edit: aangezien ik toch al op -1 sta, dan maar een volledige uitleg: gisteren is aangekondigd dat externe storage wordt ondersteund. Waarbij zowel Microsoft als mijn reply aangeven dat je nog steeds de originele disc nodig gaat hebben om te spelen, op welk moment dan ook. Daarnaast is het huidige artikel, tot wel 10% meer power, op geen enkele manier van toepassing op "Is het nu ook mogelijk om je discbased en geinstalleerde game te spelen zonder dvd". Het hele DRM-verhaal op de One is al uitgemolken maanden voordat de console op 22 november 2013 te koop was en er is nooit sprake geweest van games spelen zonder disc tenzij het om digital downloads ging.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 5 juni 2014 10:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True