Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De maker van spelletjes als Candy Crush Saga gaat naar de beurs. Dat blijkt uit een melding bij de Amerikaanse beursautoriteit SEC. King Entertainment wil met de beursgang honderden miljoenen euro's verdienen. Honderden miljoenen gebruikers spelen de spelletjes van King.

Candy CrushMaandelijks spelen meer dan 400 miljoen gebruikers spelletjes van King Entertainment, zoals Candy Crush Saga  en Pet Rescue Saga. Dagelijks zijn dat er meer dan honderd miljoen. Dat staat in de documenten die King heeft ingeleverd bij de beursuatoriteit SEC. King verdient per betalende gebruiker per maand omgerekend gemiddeld iets meer dan 12,50 euro.

Met de melding is de eerste stap gezet richting een beursgang voor het bedrijf, dat vorig jaar een nettowinst draaide van omgerekend iets meer dan 400 miljoen euro. Met de beursgang wil het bedrijf honderden miljoenen euro's ophalen. Candy Crush Saga was afgelopen jaar op diverse platformen het populairste spelletje.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

niet slecht voor een gejatte game van een enkele developer. en king is nu die developer aan het aanklagen is om zijn game off-line the krijgen. en daarvoor hebben ze een nog oudere game gekocht met een vergelijkbare naam (hele andere game) zodat ze zijn trademark void kunnen laten verklaren.

http://thebottomline.as.u...-saga-copyright-kerfuffle

niet de eerste keer dat king dit doet overigens.

http://www.gamerevolution...om-stole-their-game-23725

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 februari 2014 13:51]

Bijna goed, je kan hier de open brief lezen: http://www.candyswipe.com/king.html
Belangrijkste deel:
Congratulations! You win! I created my game CandySwipe in memory of my late mother who passed away at an early age of 62 of leukemia. I released CandySwipe in 2010 five months after she passed and I made it because she always liked these sorts of games. In fact, if you beat the full version of the android game, you will still get the message saying "...the game was made in memory of my mother, Layla..." I created this game for warmhearted people like her and to help support my family, wife and two boys 10 and 4. Two years after I released CandySwipe, you released Candy Crush Saga on mobile; the app icon, candy pieces, and even the rewarding, "Sweet!" are nearly identical. So much so, that I have hundreds of instances of actual confusion from users who think CandySwipe is Candy Crush Saga, or that CandySwipe is a Candy Crush Saga knockoff. So when you attempted to register your trademark in 2012, I opposed it for "likelihood of confusion" (which is within my legal right) given I filed for my registered trademark back in 2010 (two years before Candy Crush Saga existed). Now, after quietly battling this trademark opposition for a year, I have learned that you now want to cancel my CandySwipe trademark so that I don't have the right to use my own game's name. You are able to do this because only within the last month you purchased the rights to a game named Candy Crusher (which is nothing like CandySwipe or even Candy Crush Saga). Good for you, you win. I hope you're happy taking the food out of my family's mouth when CandySwipe clearly existed well before Candy Crush Saga.
Triestig om zoiets te lezen. Maar helaas zijn 99% van de mobiele games copy-paste van bestaande games. Ik begrijp niet dat bedrijven als Gameloft nog niet voor de rechter gedaagd zijn wegens plagiaat.
omdat de mensen van wie ze games jatten niet het geld voor een langduring process hebben. dat zijn meestal mensen die voor zichzelf zijn begonnen en dus al moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knoppen waarschijnlijk.
Gameloft maakte o.a. klonen van Diablo, Call of Duty, Halo, Red Dead Redemption, Starcraft, Ridge Racer enz... Ik zou denken dat uitgevers van zulke populaire titels geld genoeg hebben voor een rechtszaak.
Nou bij mij dus per direct Candy Crush van de tablet gegooid. Wat een verhaal zeg. Bah.
Alle spellen van King zijn bij deze verwijderd van mijn telefoon en facebook account. Wat smerig van ze...... :|
Money swipe. Money crushes all Saga.
Je kan toch niet zomaar de trademark cancelen door een bedrijf op te kopen? die het woord candy in zijn naam heeft.
Ze hebben volgens mij de game Candy Crusher gekocht waarvan de trademark eerder dat dat Candy Swipe is vastgelegd. Daardoor kunnen ze door de Candy Swipe maker aan te klagen ivm de naam. Heel smerig.....
ja dat snap ik, maar elke rechter die logisch nou zou denken weet toch dat dit gewoon een vies spelletje is en dus gewoon niet eerder waren.
Misschien is het een poging om hetzelfde succes als Zynga te bereiken
http://www.edge-online.co...a-cloned-its-way-success/
Gore ratten zijn het, ik heb er geen andere woorden voor en ik hoop op een snel faillissement.

Bloemlezing van de ellende die aan dit bedrijf hangt:
http://www.eurogamer.net/search.php?q=King
400 miljoen gebruikers a 12,50 per gebruiker per maand = omzet van 5 miljard euro per maand?
Toch naar de beurs voor ng meer geld.

Hopen dat ze niet hetzelfde overkomt als met Twitter en Facebook op de beurs.
De aantallen gebruikers van 400 mln zoals genoemd in het artikel is op basis van het F-1 registratieformulier van toepassing in Q4 van 2013, waarin gesproken wordt over 408 mln maandelijks actieve gebruikers. De omzet in dat kwartaal is volgens hetzelfde F-1 registratieformulier 632 mln dollar en de bijbehorende winst is 159 mln dollar.

Bij 408 mln gebruikers gemiddeld per maand is de winst per gebruiker per maand 159/400/3 = 0,1325 dollar. Bij een gemiddelde koers van 1,36 is dat EUR 0,097. Het lijkt erop dat de schrijver van het artikel een klein rekenfoutje heeft gemaakt :P
Er wordt nergens in het artikel gesuggereerd dat die 400mln gebruikers ook allemaal betalende gebruikers zijn. De spellen zijn free-to-play, dus er zullen een hoop mensen niet betalen.
Het klopt dat er niet letterlijk in het artikel wordt gezegd dat de 400 mln gebruikers ieder voor EUR 12,50 besteden, echter er wordt door verschillende tweakers gerekend met die 400 mln en die EUR 12,50.

Door de wijze van schrijven, een aantal grootheden in dezelfde alinea , wordt m.i. wel de suggestie gewekt dat deze grootheden een correlatie hebben.

Bij verder lezing van de registratie fomulieren staat er op blz. 57 (voor de meelezers) een tabel waarin de omzet op 17,32 dollar wordt berekend. Sorry Arnoud voor het twijfelen aan jouw rekenkunsten ;-)
400 miljoen gebruikers a 12,50 per gebruiker per maand = omzet van 5 miljard euro per maand?
400 miljoen gebruikers, niet allemaal betalend.
12,50 per betalende gebruiker.
Ahaa! overheen gelezen. Dit is verhelderend (:
Daar heb je niet overheen gelezen, dat is later toegevoegd ;)
Ik denk dat er ergens iets niet klopt met die cijfers. Het lijkt me sterk dat ze met 5.000 miljoen omzet per maand `slechts` 400 miljoen winst per jaar kunnen halen.

Wellicht is die 12.50 ook per jaar?

Verder lijkt het me vrij logisch dat ze gaan cashen. Dit kan toch geen hele langdurige business zijn?
Dat is zeker waar. Over een paar maanden is de hype voorbij en wanneer ze geen nieuwe kaskraker kunnen bedenken, hebben ze niet het onderste uit de kan gehaald.
Beter wel doen inderdaad, alleen ook hopen (voor hun, niet voor mij, vind het een gruwelijk irritant spel) dat het positief uitpakt.
Ik vind die 5 mld. wel heel erg veel. Volgens mij klopt er iets niet in de berichtgeving.
Met de melding is de eerste stap gezet richting een beursgang voor het bedrijf, dat vorig jaar een nettowinst draaide van omgerekend iets meer dan 400 miljoen euro.
Als ze per maand 5 mld. verdienden per gebruiker dan kom dat naar op 12x5= 60 mld. 400 miljoen is dan wel heel weinig winst.
Dat is zeker wel voor ze te hopen. Hoewel Facebookaandelen na hun uitgifte zakten zijn ze nu 67 dollar per stuk waard. Een stuk meer dan de 40 dollar waarvoor ze eerst van de hand gingen.
Twiiteraandelen zijn nu 57 dollar waard, terwijl de IPO 26 dollar was. Er komt wel af en toe in het nieuws dat het slecht met de aandelenkoersen van de bedrijven gaat (bij Facebook aan het begin en bij Twitter een paar dagen gelden) maar wat je niet in het nieuws ziet , is dat de prijzen tussendoor bijna alleen maar stijgen.


En die 60 miljard lijkt ook niet helemaal te kloppen.
http://recode.net/2014/02...-gets-ready-to-go-public/
A quick scan of some eye-popping numbers: Last year King generated profits of $568 million on revenues of $1.88 billion. That’s up from a loss of $1.3 million on revenues of $64 million in 2011. (An earlier version of this story incorrectly reported that King made a profit in 2011.)

[Reactie gewijzigd door Vihaio op 18 februari 2014 14:22]

een succes nummertje en vervolgens gelijk naar de beurs willen omdat ze dollar tekentjes zien. Ik geloof niet dat ze naar business school zijn geweest. Dit gaan vreselijk fout lopen tenzij ze een net zo succesvolle game als candycrush uit gaan brengen. Zo niet dan doet het aandeel niets anders dan dalen totdat het geld op is.
n succes nummertje? Daar heb je het wel verkeerd.

Bubble Witch Saga 10.000.000+ maandelijkse gebruikers
Candy Crush Saga 150.000.000+ maandelijkse gebruikers
Farm Heroes Saga 10.000.000+ maandelijkse gebruikers
Papa Pear Saga 10.000.000+ maandelijkse gebruikers
Pepper Panic Saga 10.000.000+ maandelijkse gebruikers
Pet Rescue Saga 10.000.000+ maandelijkse gebruikers
Pyramid Solitaire Saga 1.000.000+ maandelijkse gebruikers

Al die andere games zijn een stuk minder dan Candy crush, maar zeker niet flops te noemen.
Candy crush is natuurlijk niet de enige game die ze hebben, er zijn nog een aantal varianten van die ook populair zijn.

Echter denk ik dat ze uiteindelijk hetzelfde lot hebben als Zynga, enorm succesvol in het begin en na beursgang alleen maar dalingen. Op een gegeven moment zijn mensen toch wel klaar met combinaties van 3 te maken (hopelijk). Behalve als ze weer een nieuw verslavend concept hebben, wat me sterk lijkt.

[Reactie gewijzigd door Strykeforce op 18 februari 2014 13:55]

Zynga bestaat nog wel, en lijkt het steeds wat beter te doen. Met Don Mattrick als CEO zal het wel lukken denk ik. Nutteloze mensen worden ontslagen alvast, wat goed nieuws is, terug met voetjes op de grond.
Ja, dat vermoed ik ook. Ze moeten minstens een groter game portfolio hebben die tevens succesvol is voordat ze ook maar enigszins winst gaan maken op de beurs.
Ik denk dat ze al genoeg geld hebben verdient.
En dat ze nu alleen nog maar meer publiciteit willen krijgen door deze actie.
O-)
Zelfde route als Zynga. Flink cashen op de casual market, naar de beurs gaan, en vervolgens verbaasd zijn als de fad over is en mensen naar andere games gaan. Weinig passie voor het medium, dus heb niet veel respect voor deze kant van de games industrie.
Wat mij verbaast is dat bedrijven dan nog 12,5 euro per maand betalen voor de info van 1 gebruiker. Denk dat ze dat er nooit uithalen, spelers lopen zo weer naar een ander spelletje.
Bah commercieel flut bedrijf.
Flink cashen met andermans ideen/spelletjes.
Zeer slecht voor de gameindustrie dit soort bedrijven. Geeft het voorbeeld van makkelijk geld kunnen verdienen met goedkoop in elkaar geflanste spelletjes. Niet goed voor hardcore gamers die liever big budget games spelen op highend hardware.
Niet elke gamer is een hardcore gamer en voor casual spellen is er ook een gezonde markt.
Het probleem is alleen dat dit bedrijf wankel gebaseerd is op een enkel successpel, wat ook nog eens een kloon blijkt te zijn (zie boven)
Al jaren terug had je dit soort games al. Apart dat hij er zo makkelijk geld mee kan verdienen. Want eigelijk is het gewoon gejat.
Beide markten zullen prima naast elkaar bestaan, een producent welke het publiek bedient welke van simpele tussendoor spelletjes houd, en de "hardcore gamer".
*verdienen met goedkoop in elkaar geflanste Gejatte spelletjes.

There I fixed it for you.
En dat daarbij de makers van de zware/mooie/uitgebreide spellen niet zo'n mooi budget hebben/winst maken als King doet.
Het zou andersom moeten zijn.
Tsja, dit klinkt weer als een onzinnige cashgrab. Bubbel all over.
Maandelijks spelen meer dan 400 miljoen gebruikers spelletjes van King Entertainment [...]
King verdient per gebruiker per maand omgerekend gemiddeld iets meer dan 12,50 euro.
Dus ze verdienen 5 miljard per maand? Lijkt me heel sterk.
Per betalende gebruiker
De meeste gebruikers spelen de gratis versie.
Per gebuiker per maand 12,50??

Volgens mij verdient Microsoft niet zoveel met windows. Klopt dit echt?
dat is gemiddeld he de een koopt wat meer als een ander . maar toch een flink bedrag. daarbij is het een beetje raar dat deze cijfers kloppen. als je 5 miljard per maand verdiend dan ben je volgens mij het best verdienende bedrijf ter wereld en volgens mij klopt dit dus niet.
Ontzettend leuke spelletjes maar ik zou er nooit een cent voor betalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True