Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Epic Games heeft aangekondigd dat zijn Unreal 4-engine voortaan beschikbaar komt als onderdeel van een abonnement. Voor 19 dollar per maand krijgen game-ontwikkelaars toegang tot alle tools. Wel moet 5 procent van de opbrengst van uitgebrachte games worden afgestaan.

Dat zei Tim Sweeney, directeur bij Epic Games, in een presentatie op GDC 2014, zo meldt Engadget. De aangekondigde abonnementsvorm moet een alternatief vormen op het nemen van een dure licentie; voor een prijs van 19 dollar per maand kunnen ontwikkelaars aan de slag met Unreal 4, waarbij naast toegang tot de Unreal Editor ook de broncode in C++ beschikbaar is.

Epic Games wil de goedkope abonnementsvorm waarschijnlijk compenseren door geld te verdienen aan games die op basis van de Unreal 4-engine zijn gemaakt. Ontwikkelaars moeten namelijk voor commercieel uitgebrachte games 5 procent van de winst afstaan. Zo is de abonnementsvorm waarschijnlijk vooral aantrekkelijk voor game-makers die met een klein budget werken, maar toch een game op basis van de Unreal 4-engine willen uitbrengen.

De Unreal 4-engine heeft daarnaast ondersteuning voor OS X gekregen. Tevens zijn in de broncode sporen gevonden die wijzen dat de Oculus Rift en SteamOS op termijn worden ondersteund. Epic Games zou ook werken aan html 5-ondersteuning.

Unreal Engine 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Ik vind dit een zeer schappelijke prijs: alle tools zijn beschikbaar, toegang tot de sourcecode, (hopelijk) een stabiele en goede updatestroom. Je kunt de subscription stopzetten wanneer je wilt. Je kunt de editor dan nog wel gebruiken, maar je ontvangt dan geen updates meer.

Bron: https://www.unrealengine.com/faq
Maar dat zou dus kunnen betekenen dat je voor 1 maand een abbo neemt om toegang te krijgen om het vervolgens weer stop te zetten? Je zou gewoon door kunnen werken en programmeren, je krijgt alleen geen updates meer
Dat kan inderdaad, maar waarschijnlijk ga je dan tegen de licentievoorwaarden in.
Dat kan inderdaad, maar waarschijnlijk ga je dan tegen de licentievoorwaarden in.
precies, en als je dan je game die af is publiceert, heb je direct een advocaat van Epic aan de deur.
Ik weet dat het eigenlijk niet kan, maar ik kan het ook weer niet laten :P

Dan heb je dus een epische rechtzaak! ^^

Ontopic: goede zaak, als dit betekent dat meer dev's 'gewoon' een engine kunnen pakken en een game gaan bouwen, krijgen we misschien iets meer games die echt af zijn op de markt. En minder van die veel-belovende projecten (met een min of meer Peter Molyneux-factor (veel beloven, maar...) ) die uiteindelijk in een pre-alpha/beta/gamma-acces programma terecht komen voor tussen de §20 (Rust) en §75 (Planetary Annihilation) te kopen zijn.

Nu noem ik dan 2 goede voorbeelden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een hoop mensen zich tegen laten houden als ze een game moeten kopen die er ontzettend glimmend en gaaf uit ziet, maar nog maar voor 10% klaar is.
M.a.w. eenmaal je product klaar, altijd betalen😕
Juist dat kan gewoon, maar zodra je gaat publiceren zul je toch de royalties moeten betalen en zit je dus wel met een 'oude' versie van de engine...
Dus een AAA game-engine is nu goedkoper dan mijn telefoonabonnement... Als ik een gameontwikkelaar was zou ik dat erg fijn vinden! Wel jammer voor wie gewoon een beetje wil experimenteren dat er geen gratis versie is, zoals bij UE3.

Edit: ik zie veel reacties dat het bedrag aan royalty hoog kan oplopen bij AAA games. Er is ook een mogelijkheid om in overleg met Epic je license op een andere manier te betalen. Quote van https://unrealengine.com/register: "If your team requires custom terms (for example, reducing or eliminating the royalty in exchange for an upfront license fee), or you need dedicated Epic support to help your team, we're here to help! Please visit the custom licensing page."

[Reactie gewijzigd door ColonelChocomel op 19 maart 2014 19:09]

Epic werkte in het verleden sowieso al met andere AAA devs zo dat je een licentie kunt kopen voor 2-3 miljoen dollar en dat je vervolgens niets meer hoeft af te dragen.

Voor kleine studio's is dit natuurlijk wel een super alternatief, maar ook Epic zal de hete adem van Unity voelen en daarom voor zo'n lage maandelijks ťn % bedrag gaan.
Dat zou best kunnen. Ze zitten nu trouwens wel behoorlijk lager dan Unity kwa maandelijkse betaling. Unity Pro kost namelijk $75 en dan zijn er nog wat toevoegingen daarop, bijvoorbeeld team license en Android Pro. Natuurlijk heeft Unity daarentegen wel een gratis versie en hoef je geen deel van je omzet te betalen.
En daarbovenop UE4 nog is veel uitgebreider dan unity, je kan er veel betere graphics mee maken en veel uitgebreidere werelden creeren. Ik wil daarmee unity niet afkraken, goede engine, maar UE4 speelt in een andere klasse
Tja, Unity heeft straks goede real-time belichting waar Unreal nu nog steeds met lightmaps aan het kutten is.
erg interessant dit:

Do I have to worry about a billing contract or penalties for cancelling my subscription?

Your subscription payment automatically recurs, but you’re free to cancel at any time. There’s no penalty for cancellation.

When you cancel your subscription, you won’t receive access to future releases of Unreal Engine 4, however your login will remain active, and you are free to continue using the versions of Unreal Engine 4 which you obtained as a subscriber under the terms of the EULA.

https://www.unrealengine.com/faq
en zo begint alles langzaam maar zeker in abonnement vorm op de markt gebracht te worden in plaats van eenmalig betalen
geweldig toch? als dat de startprijs naar beneden brengt is dit een zeer goede evolutie voor start ups
geweldig, alles op afbetaling noem ik dat
ze hebben daar mooi woorden voor zoals leasing of abonnement en dergelijke
logisch voor langdurige diensten, niet voor zaken die je normaal koopt

ik noem het het einde van de beschaving zoals we die ooit kenden
Dit is geen afbetaling, want als je het product niet meer nodig hebt hoef je niet meer te betalen, en probeer jij maar eens een bedrijf op te starten zonder een lening aan te gaan!
Daarbij bied dit heel veel flexibiliteit zoals gropah zegt, geeft dit je de mogelijkheid om goedkoop te switchen naar een andere tool
....als er wat te kiezen is ja ;)
niet voor zaken die je normaal koopt
Wat is normaal? "normaal" verandert steeds, wat vroeger "normaal" was is dat nu niet meer, en wat vroeger niet "normaal" was is nu de gewoonste zaak van de wereld.
ik noem het het einde van de beschaving zoals we die ooit kenden
Op zich heb je daar gelijk in, maar het is ook het begin van de beschaving van morgen.
ja maar een abbo voor dit een abbo voordat en vervolgens 200 euro per maand verder
Het voordeel is dat je maandelijkse kosten hebt wat altijd makkelijker te voorzien is dan een eenmalige aanschaf. Daarnaast geeft het mogelijkheid om snel over te stappen zonder te veel verlies. Daarnaast motiveert het de ontwikkelaar ook om bezig te blijven met het product, immers, geen updates dat je wordt ingehaald dit je concurrentie en dus dat mensen gaan overstappen. Enige nadeel is dat je overall waarschijnlijk meer kwijt bent, maar bij kort gebruik kan het juist ook weer goedkoper zijn.
Dat vind ik niet, maandelijkse kosten komen steeds terug, terwijl je bij eenmalige kosten 1 keer een hoop betaald, en er dan ook niet meer aan hoeft te denken. Dit bedoel ik wel voor consumenten, voor bedrijven is maandelijks denk ik wel handig.
daarom blijt die optie ook open,
voor mij is dit echter wel goed nieuws,
ook is het proberen van tech nu veel makkelijker 19$ om iets te testen, prima.
500.000$ voor een licentie... eeeh nee laat maar. (ja ze zijn erg prijzig)
Tja, dat is waar. Ik zat meer in mijn hoofd met 'consumentenprijzen' :|
In dit geval kost het ook 500.000/20=25000 maanden, laten we zeggen 15000maanden icm 5% v/d winst, is alsnog bijzonder lang totdat een abbo duurder is. In dit geval, zeker een goed systeem.
Vergeet niet dat het 20 dollar per user per maand is. Aangenomen dat er 100 devs aan een spel werken, niet raar in de game industrie zou met 500.000 aan licentiekosten zich vertolken in 250 maanden (of 2000 euro per maand), wat alsnog erg redelijk is. De vraag is echter of die 500.000 wel redelijk is
Dit abonnementsmodel zal niet voor de AAA-studio's zijn waar 100 man aan iets werken.
Dit is eerder als alternatief voor bijv. Unity voor kleinere devs of startups, die zo'n enorme upfront investering van een licentie niet kunen betalen.

Plus ze verkleinen hun risico, als hun product niet zo'n success is hebben aan de game engine in ieder geval weinig geld uitgegeven.
je vergeet ook de 5% van de opbrengsten van de game,
als de game 1 miljoen keer verkoopt voor 60$ is dat drie miljoen.

dit is dus ook geschikter voor indie studios hobbyisten, mensen die willen testen, mensen die hun protfolio met UE4 willen uitbreiden modders, etc.

een grote studio neemt gewoon een site/game license.
maar wie werkt er nou 250 maanden met unreal 4? Dat zal dan allang gedateerd zijn
Geeft dus aan dat dit dus best een goed alternatief is.
Ik dacht dat een standaard licentie met broncode ging voor tegen de $250.000, $20 per maand lijkt me dan niet zo'n grote investering.
Niet perse slecht, je bereikt meer mensen die het anders niet kunnen betalen.
Ik denk dat dit meer een reactie is op voornamelijk Unity, waarbij je voor weinig geld (en zelfs gratis!) een engine hebt. Nu kun je voor weinig een "echte" engine nemen. Echte tussen haakjes omdat toch redelijk wat mensen het als speelgoed aanzien (waar ik het niet mee eens ben) ipv een volwaardige engine.

Vraag mij af of deze ontwikkeling ook plaats zou hebben gevonden als Unity niet meer dan 3Dflash1.5 was gebleven.
Je kan voor de Unreal Engine ook eenmalig betalen hoor. Voor 19 euro per maand heb je recht op updates, als je je abonnement afzegt mag je wel verder met de versie die je hebt gekregen toen je abonnement nog liep. Dus in feite kan je voor 19 euro toegang krijgen tot de hele engine.
Dat is zeker de tendens. Het past in een tijd waarin 'lenen' niet meer zo populair is omdat men ervaart dat dat niet altijd even goed uitpakt en potentieel gevaar oplevert zodra inkomsten dalen. Specifiek voor UE4 en ook CryEngine geldt echter meer dat dit een aanpassing is die tegemoetkomt aan de veranderingen op de markt: de indie-developer, de startups en de vele crowdfunded projecten zullen deze abonnementen met open armen ontvangen. Hoge initiele kosten zijn een grote drempel, en die wordt nu weggenomen.

Ik vind dit een zeer goede zet die ook ten goede zal komen aan de adoptie van UE4 / CryEngine, wat zich weer uitbetaalt in mooiere/modernere games waarin meer ruimte en budget is voor echte content, omdat de markt veel toegankelijker zal zijn en daardoor de concurrentie groter.

Dat verder voor de consument ook alles een abo wordt, daarin schuilt hetzelfde potentiele gevaar als met lenen. De wildgroei aan abonnementen is niet direct positief, vaste lasten stijgen daardoor net zo goed als met lenen voor een hoog aankoopbedrag, terwijl je bij een abo niet echt iets koopt maar doorgaans 'huurt' of een licentie afneemt. Je bent dus per saldo minder eigenaar van wat je aanschaft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 maart 2014 12:37]

Oh, dus geen gratis toegang meer om zelf mee te experimenteren dus? Eerst was het namelijk dat je de engine en tools gratis kon gebruiken voor niet commerciŽle doel einden. En pas als je meer dan $150.000 (of iets in die richting) aan omzet hebt behaald hebt een percentage moet afstaan aan Epic.

Alle pagina's waar dit vermeld stond (https://www.unrealengine.com/udk/licensing/purchase/) zijn momenteel offline voor maintenance/updates. Toch wel jammer.
Voor 19 euro in de maand, wat eerlijk gezegd minder is dan het meerendeel van de telefoonabbonnementen in Nederland, vind ik persoonlijk dat er echt weinig te klagen valt.
Dat is de UDK. Daar heb je geen toegang tot de broncode. UDK zal vast wel blijven bestaan.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 19 maart 2014 18:53]

Als ik me niet vergis moest je eenmalig 99$ betalen, en als je meer dan 50.000$ winst had moest je 30% (van de winst die meer was dan 50k$) overdragen aan Epic met UDK (3).
Ik hoop dat deze sdk net zoals zijn voorganger op den duur gratis beschikbaar komt indie ontwikkelaars. Altijd leuk om te zien wat die er mee kunnen.
19 euro in de maand is nog steeds betaalbaar voor de meeste indies
Naja, de vraag is of het 19 euro per maand per gebruiker of per bedrijf is, maar in beide gevallen is het inderdaad wel betaalbaar voor iedere indie. Er zijn echter ook vast genoeg indie's die niets willen betalen voor hun engine en daarom een alternatief kiezen, zoals bijvoorbeeld Unreal 3 Engine
Het is dus per gebruiker...
En daar is ook vast wel een creatieve oplossing tegen aan te verzinnen. Niet iedereen hoeft in de tools van de engine zijn werk te doen, volgens mij heeft de Unreal Engine ondersteuning voor 3d-modellen uit god en z'n oude moer (Maya, Blender, nog meer?)
Aan de ene kant juich ik dit erg toe, omdat het zoals gezegd voor startups en indies nu veel makkelijker wordt. Aan de andere kant ben ik hierdoor wel bang voor een wildgroei aan middelmatige tot slechte games.
Hoezo? Iedereen kon al jaren gratis Unity downloaden. Daar werden inderdaad duizenden slechte games mee gemaakt, maar daar hoor je niet van want die zijn niet interessant.
Een arme student zoals ik kan nog wel 19 dollar per maand betalen. Leuk dat het abonnement zo goedkoop is. Iedereen moet zo wel in staat zijn te werken met de engine, tenzij je echt heel arm bent, maar waarschijnlijk kan je dan ook geen computer veroorloven om de SDK Łberhaupt op te gebruiken.
We zijn nu wel echt aan een prijzenoorlog begonnen met game engines. Voor $20 wil ik het wel even uitproberen. Met openbare broncode zal ook een Linux port wel snel verschijnen.

Nu alleen nog dynamische belichting...
Jammer, als een totale leek in het programmeren vind ik 19 dollar per maand erg veel wanneer de kans dat je ooit een spel uitbrengt erg klein is.
Denk dat velen toch voor unity kiezen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True