Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Epic Games heeft de eerste Android-, iOS- en html5-game gemaakt die draait op Unreal Engine 4. De game is gemaakt door een enkele medewerker van het bedrijf en zou zijn ontwikkeld om de flexibiliteit van de engine aan te tonen.

Powerd By Unreal Engine 4Tappy Chicken is een game die doet denken aan het populaire Flappy Bird en is gemaakt door een enkele medewerker van Epic Games, die volgens de beschrijving van de app geen traditionele programmeervaardigheden bezit. De maker zou alleen gebruik hebben gemaakt van de blueprints van Unreal Engine 4. Volgens Epic Games toont Tappy Chicken niet de volledige grafische kracht van de engine, maar laat het wel zien hoe bijna iedereen er een leuk spelletje mee kan ontwikkelen.

Unreal Engine 4 is een nieuwe engine die voortkomt uit Unreal Engine 3. Met de derde versie van de engine werden al diverse games ontwikkeld, zoals BioShock: Infinite en Batman: Arkham Origins. Met Unreal Engine 4 wordt momenteel onder andere de nieuwe Unreal Tournament-game ontwikkeld.

Epic Games is al enige tijd bezig met de ontwikkeling van Unreal Engine 4. Zo voegde het in juni vorig jaar ondersteuning voor de Oculus Rift toe en eind april kwam daar ondersteuning voor de Xbox One en PlayStation 4 bij. Geïnteresseerden kunnen Unreal Engine 4 gebruiken via een abonnement dat 19 euro per maand kost. Zij moeten echter wel vijf procent van de opbrengsten van uitgebrachte games aan Epic Games afstaan.

Tappy ChickenTappy ChickenTappy Chicken

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Game is gratis te downloaden! (staat niet in artikel)

Edit:
In de AppStore staan meerdere "Tappy Chickens". Als je naar de uitgever kijkt zie je bij één "Epic Games" staan. Die moet je uiteraard hebben.

[Reactie gewijzigd door Dunnus op 22 mei 2014 14:40]

Alleen iOS?
Nee, bij Google Play staat hij ook.
Geïnteresseerden kunnen Unreal Engine 4 gebruiken via een abonnement dat 19 euro per maand kost. Zij moeten echter wel vijf procent van de opbrengsten van uitgebrachte games aan Epic Games afstaan.
Het ligt wel iets genuanceerder dan dat.
Je schijnt na een maand je abonnement te kunnen stoppen, maar dan mag je wel de gedownloade game-engine enzo blijven gebruiken. Wil je echter weer updates en ondersteuning, wordt je weer voor een maand lid.
En die 5% royalties kent een onderlimiet van (uit m'n hoofd) $3.000. Zolang je minder dan $3000 netto met je game binnen haalt per kwartaal hoef je die 5% ook niet af te dragen.

--edit--
ik kwam die info tegen bij iemand op reddit die uitgerekend had of UE4 goedkoper of duurder zou zijn dan Unity3D. Maar die limiet van $3.000 kom ik op de UE4 site niet tegen.

--edit 2--
Gevonden:
With the release of Unreal Engine version 4.1, we've updated the EULA to accommodate this long-tail / low-revenue situation:

Now, the first $3000 of gross revenue per product per quarter is exempt from royalties. And, if gross revenue is less than $3000 in a given quarter, then you don't need to file a royalty report.

So, for example, if your game makes $2500 in a quarter, then you don't have to pay anything or file a report. If your game makes $4000, then the royalty due is $50, which is 5% of ($4000 minus $3000).
https://answers.unrealeng...ense-isnt-very-clear.html

[Reactie gewijzigd door Cryothic op 23 mei 2014 10:40]

Ik denk niet dat die 3k limiet klopt.
Er zat wel een limiet in de UDK, maar die lag op 50k:
Your terms haven't changed, however we're giving you the option to choose your royalty terms. Pick whichever is more favorable to you and apply either the new UE4 royalty model (5% of gross revenue) or your existing UDK terms (25% of net revenue after you take home $50,000) to all UDK product revenue from January 1, 2014 onward.
en ook:
Generally, you are obligated to pay to Epic 5% of all gross revenue for your product, regardless of what company collects the revenue. For example, if your product earns $10 from sales on the App Store, the royalty due is $0.50 (5% of $10), even though you would receive roughly $7 from Apple after they deduct their distribution fee of roughly $3 (30% of $10).

Royalty payments are due 45 days after the close of each calendar quarter. Along with the payment, you must send a royalty report on a per-product basis.
Als er een royalty-vrije basis in zat hadden ze het daar wel in gezet.
Ik heb het weer gevonden. Het is idd onduidelijk.
https://answers.unrealeng...ense-isnt-very-clear.html
With the release of Unreal Engine version 4.1, we've updated the EULA to accommodate this long-tail / low-revenue situation:

Now, the first $3000 of gross revenue per product per quarter is exempt from royalties. And, if gross revenue is less than $3000 in a given quarter, then you don't need to file a royalty report.

So, for example, if your game makes $2500 in a quarter, then you don't have to pay anything or file a report. If your game makes $4000, then the royalty due is $50, which is 5% of ($4000 minus $3000).
Nou, het na even doorzoeken wel duidelijk, en heel fijn.
Het staat alleen niet in de Royalty-Faq, wat ik heel vreemd vind.
Deze dus: https://www.unrealengine.com/faq#legal

In de EULA zelf staat het wel duidelijk: ( https://www.unrealengine.com/eula )
However, no royalty is owed on the following forms of revenue:
- The first $3,000.00 in gross revenue for each Product per calendar quarter;
- Revenue from a Product which is only Distributed to Engine Licensees;
- Revenue from linear media which is Distributed in a form that does not contain the Licensed Technology (e.g., broadcast or streamed video files, cartoons, or movies);
- Revenue from ancillary products which are not software and which do not contain embedded information (such as QR codes) which affects the operation of the Product (e.g., comic books, soundtracks, apparel);
- Financial winnings generated by awards for the Product;
- Revenue from interactive amusement park rides or coin-operated arcade games which use the Licensed Technology; and
- Consulting fees or work-for-hire fees which are non-recoupable for services performed using the Licensed Technology (e.g., an architect-created walkthrough simulation or a contractor-developed in-house training simulator).


p.s. good find & thanx, dit maakt het in iedergeval voor mij een nog interessanter ontwikkelplatform, nog los van de taalkeuze (C++ ligt me een stuk meer dan bijvoorbeeld objectiveC).

[Reactie gewijzigd door trogdor op 23 mei 2014 21:40]

Ik had mezelf er op ingesteld dat ik met Unity zou gaan klooien.
Ook wel wat testjes enzo gedaan, vooral omdat het gratis is.

Maar dit lijkt me ook wel wat. Ondanks dat ik niet thuis ben in C++. Al zal ik met m'n C# kennis ook wel een beginnetje te pakken hebben.
Vanuit C# is het even een stapje terug, al die gestandarizeerde itterators, datastructuren, etc heb je standaard niet, iig niet default zonder libraries, zoals boost (www.boost.org).
De HTML5 versie is hier te spelen: https://www.unrealengine.com/html5
Geeft wel aan dat het niet meer een 'FPS creator' is, zoals UDK dat meer was, maar ook dat het niet echt een 2D engine is. Geinstalleerd is deze game wel 70MB, dat vind ik erg veel voor zoiets.
UT is met FPS bekend/groot geworden, maar de UE kan zo veeeeeel meer; side scrollers, top down, RTS, MMO etc. etc.
Voor 19 euro per maand (of eenmalig, maar dan ontvang je geen updates) kan je zelf al aan de slag met de Unreal Engine 4. Er zijn een aantal demo projecten die je kan bestuderen, zoals een side-scroller, FPS, TPS, bird's view, etc. Elk project heeft een c++ versie en een blueprints versie.

Je kan met UE4 dus veel meer dan wat deze game laat zien.
Niet ALLEEN meer. Er zit natuurlijk wel een hele mooie eerste aan te komen: UT.
Prachtig stuk progselwerk weer. Die gasten hebben het stokje toch wel van iD overgenomen, durf ik te stellen, qua engines bouwen voor FPS (en nu dus ook alerlei andere dingen)
Precies, hoewel crytek ook behoorlijk aan de weg timmer(e) met hun cryengine.
CryEngine vind ik geen volwassen engine. Het is heel erg instabiel en je krijgt regelmatig corruptie en editor crashes. Daar komt ook de always-online DRM bij die ze in de editor hebben gebouwt.

Performance is wel een stuk beter dan die van Unreal, maar dat weegt niet op tegen de slechte tools.

Unreal gebruik ik sinds release met plezier, de tools zitten echt heel goed in elkaar en heb niet opvallend veel crashes gehad. Dat terwijl Unreal pas net uit is. Toch zou ik bij een commerciele game toch voor Unity kiezen.
Ik denk dat de Cryengine misschien 10x gecrashed is sinds ik deze bij de introductie ben gaan gebruiken, Unity/UDK/Uengine net zo goed.
Wel is het zo dat de Cryengine wat pickier lijkt te zijn met zijn hardware, intel/nvidia werkt stabieler/strakker dan amd in mijn ervaring.

En ik weet niet of performance nou zo heel veel scheelt tussen deze 2.
Unreal heeft inderdaad een dijk van een engine maar laten we eerlijk zijn, ze hebben er 10 jaar langer aan gewerkt dan Crytek en ook heel wat meer hulp vanuit de community gehad maar toen Crysis uitkwam blies het alles uit het water.
Helaas zijn ze nu al een tijdje een beetje aan het kwakkelen naar mijn mening en mag er wel weer eens een echt WOW FUCKING SHITBALLS moment komen.

Unreal heeft nog steeds de beter workflow vanuit 3D pakketten, de betere interface en meer opties maar qua belichting/vegetatie liep Cryengine weer voor, heb UE4 nog niet draaien maar ga als ik thuiskom denk ik eens kijken :D
Hier kan je t een beetje naast elkaar leggen. Er zijn meer afleveringen van dit serietje.
Tja, dat is wel erg oppervlakkig. Best water wint Unreal zeker niet, want het standaard water is behoorlijk lelijk, maar in zowel CryEngine als Unreal en Unity kan je zelf een water shader schrijven, en dat gaat dan weer het makkelijkst in Unreal (vanwege de node-based material editor).

Uiteindelijk is het per game verschillend welke engine de beste is en gaat het om de tools.
Ik vind juist de workflow van Unity beter. Je slaat het bestand op, maakt niet uit welk formaat (.max, .blend, etc, kan Unity allemaal prima importeren) en het zit in de game. Bij Unreal moet je het eerst exporteren als FBX en dan weer importeren in Unreal.

Maar het blijft dat bij CryEngine de kwaliteit van de tools flink achterblijft op de rest. Unreal 4 heeft een volledig nieuwe editor, en die werkt gewoon erg lekker.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 mei 2014 15:48]

En niet te vergeten ... de Frostbite engine van DICE. Hoewel daar alleen nog maar Need for Speed als non-Battlefield game op heeft gedraaid.
Ja maar die kan je alleen krijgen als je bij een EA studio werkt, deze engines kan iedereen gebruiken.
Ook is FB3 iets minder makkelijk in gebruik dan de andere engines.
Verder komen Mirrors Edge 2 en Star Wars Battlefront ook op deze engine uit natuurlijk :D
Ligt er een beetje aan waar je naar kijkt als je zegt dat ze het stokje van ID games hebben overgenomen.

De engine van ID gebruikt niemand. Je komt de half life engine vaker tegen. De unrealengine is altijd gebruikt voor veel spellen ongeacht de generatie. Op zich kun je dat ook niet verassend vinden omdat na UT98 Epic geen spellen meer maakt, maar grote techdemo's voor hun engine. Unreal 2, UT2003 vooral UT3 waren meer techdemo dan volwaardig spel dat met alle liefde was gemaakt als je het vergelijkt met de originele UT en Unreal.

Ik ben heeeeeeeeeeel erg benieuwd naar UT4
Op zich kun je dat ook niet verassend vinden omdat na UT98 Epic geen spellen meer maakt, maar grote techdemo's voor hun engine. Unreal 2, UT2003 vooral UT3 waren meer techdemo dan volwaardig spel dat met alle liefde was gemaakt als je het vergelijkt met de originele UT en Unreal.
Mee eens. Maaruh..UT98?
Maar iD bracht hun nieuwe engines ook altijd uit met een Tech Demo.
Maar inderdaad wordt de franchise nooit echt opgepikt, terwijl bij UEx wel.
Terwijl dat met eerdere iDx engines ook wel gebeurde.
Dat bedoelde ik met stokje overnemen.

De nieuwe UT wordt sowieso een meesterwerk, maar toch ook een tech demo om andere game devs te overtuigen de engine te gebruiken.
Begrijpelijk, maar niet heel anders dan de iD-aanpak.
UT GOTY was ook een tech demo :P
Unreal was het spel.
Inderdaad, Flappy Bird weegt 3,6MB maar bevat natuurlijk geen uber complexe engine. Zou wel grappig zijn geweest als ze een overkill aan graphics erin hadden gestopt :P
Ja dat komt natuurlijk omdat er allerlei code in zit die helemaal niet benut wordt in het spelletje, de engine lijkt me daarom niet geschikt voor dit soort games, ondanks het feit dat iedereen het kan mischien kan maken moet het wel gewoon technisch enigzins kloppen. Ik ga tenminste geen 70MB installeren voor iets wat 1MB hoort te zijn.
70 MB? dat is wel 50 diskettes! die ga ik echt niet meer in mijn nexus 5 krijgen!
70MB.

Voor een super simpele 2D game wat waarschijnlijk ook in 1MB kan.
Of 64k. :Y)

[Reactie gewijzigd door wouter veltmaat op 22 mei 2014 15:32]

Psst ... ik denk dat je 640k bedoelt :X

[Reactie gewijzigd door kluyze op 22 mei 2014 16:12]

Nope, Farbrausch heeft ooit zelfs een 3D shooter in 96k uitgebracht.
http://www.theproduct.de/
Geweldig project, zet alles netjes in perspectief.
Het installatiebestand is 96k, want "all assets of the gameplay are reproduced during the loading phase". Waardoor de laadtijden gigantisch zijn. Evengoed een geniaal idee, check http://en.wikipedia.org/wiki/.kkrieger.
Zit vermoedelijk ook het Unreal Engine Framework bij inbegrepen. Voor zo'n eenvoudig spel is dat inderdaad overkill, maar dat schaalt niet mee bij grotere games.
Als je bvb geen .NET framework geinstalleerd hebt, is een eenvoudig programma in .NET ook direct behoorlijk groot.
Hij staat nog niet in de store, en kan ook zo snel geen downloadlinkje vinden.
Weet iemand toevallig of en waar dit spel is te vinden?

Edit: Thanks runob, gelukt :)

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 22 mei 2014 14:41]

werkt dus niet op een pc ..
U heeft geen apparaten... en om nu een smartphone of tablet hier voor te gaan kopen vind ik ook weer overdreven :+
Bluestacks? Werkt prima hoor :P

OT: Grappig, maar overkill.
WTF !? , een Flappy Bird clone die draait op Unreal Engine ... lijkt me een klassiek geval van overkill
Wat dacht je van pong :) Maar dan wel 3D met texturemap op de bats en een dynamische bal (bij voorkeur dit keer rond) ;)
Snake kun je vast ook wel 3D maken met 5.1 audio en allerlei Dynamic Lighting Effects ... of het dan leuker wordt dan op de Nokia 3210 is nog maar de vraag. De klassieke Worms was in mijn ogen ook vele malen leuker dan de 3D versie.
Dat is toch wel wat je teveel ziet, het ziet er fantatisch uit, het klinkt super, maar speelt voor geen dr*l. Speelbaarheid wordt te vaak op geofferd en daar stonden de oude spelletje toch vaak goed om bekend.
ik wacht anders nog steeds op pacman. :9
De html5 versie is nog niet beschikbaar zo te zien.
Gisteren is ook de HTML5 versie beschikbaar gekomen op https://www.unrealengine.com/html5

Aankondiging: "Tappy Chicken's HTML5 file size is only 9.4MB! Play now in WebGL-friendly Firefox, Safari, Chrome and Opera " https://twitter.com/UnrealEngine/status/469587529461923840
Jammer alleen dat het je voor het registreren en opgeven voor de UE4 je een creditcard moet hebben en er geen andere betaal mogelijkheden zijn.
Ik vind het vooral jammer dat er geen gratis test-versie ofzo is.

Ik zit af en toe wat te prutten met Unity3D. Dat is gewoon gratis. Het gaat me dus $19 kosten, om te kunnen bepalen of UE4 me meer ligt. Of ik daar beter mee uit de voeten kan.

Tenzij ik natuurlijk de illegale weg kies voor het testen...
Tjonge, 19 euro, waar gaat het over zeg ...
Verkoop 3 uitgespeelde spellen op marktplaats en betaal het daar mee dan.
Ik wacht liever op de opvolger: Gesture Goose
Of Vulgar Vulture.
Kickme kingfisher

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True