Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: Wolfos

De nieuwe versie van de indie-vriendelijke Unity Game Engine is onthuld op de Game Developers Conference in San Francisco. Unity 5 ondersteunt 64bit-verwerking voor de editor en bevat een nieuwe audio-toolset, een verbeterd lichtsysteem en een nieuw shadersysteem.

Het ziet ernaar uit dat de onthulling van Unity op GDC alleen voor een beperkt publiek bedoeld was. Gamingwebsite Polygon plaatste een artikel over Unity 5, maar dat werd daarna weer offline gehaald. Daaropvolgend heeft VentureBeat een uitgebreid interview over de nieuwe versie van de game-engine online geplaatst.

In het VentureBeat-artikel valt te lezen dat Unity Engine 5 ondersteuning krijgt voor 64bits verwerking en verbeterde ondersteuning voor multiplatform-games. Bovendien is er een geheel nieuw belichtingssysteem aanwezig dat gebruikmaakt van Enlighten, dat voor het eerst te zien was in de Frostbite 2-engine. Naast het lichtsysteem heeft de engine nu ook physically-based shaders, die het produceren op hogere kwaliteit gemakkelijker moeten maken. Aan de audio-kant zijn er ook aanpassingen gedaan. Zo is er een nieuwe audiomixer waarmee dynamic soundscapes gemaakt kunnen worden. Ook is er in versie 5 WebGL-ondersteuning, dat het mogelijk maakt om voor browsers 3d-games te ontwikkelen.

Volgens David Helgason, bestuursvoorzitter van Unity Technologies, heeft Unity nu 'het meest complexe lichtsysteem in de hele industrie'. Officieel heeft Unity Technologies nog niets bekendgemaakt, maar volgens VentureBeat is Unity 5 over een aantal maanden verkrijgbaar. Over de prijs is nog niets bekend. De basis van de huidige Unity Game Engine kost 1140 euro of 57 euro per maand.

Unity Engine Logo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Deze 64 bit ondersteuning is echter alleen voor de editor. games gemaakt met Unity kunnen al langer 64 bit zijn.

Ze lijken in ieder geval nu aan de inhaalslag bezig te gaan met de graphics. Dat was toch altijd wel een zwak punt van de Unity Engine, maar als ze zowel physically based shaders als Enlighten implementeren zal Unity qua graphics echt tot de top behoren.

De basisversie van Unity kost geen $1500 hoor, dat is Unity pro. Unity Indie is gratis, en daar zit tegenwoordig ook iOS, Android en Windows Phone export bij.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 18 maart 2014 13:16]

Was de 64-bit ondersteuning in Unity niet vrij brak en crash-prone?
Ja, volgens mij wel. Hopen dat het hiermee wat beter word, Kerbal Space Program kan wel wat meer RAM gebruiken als je wat texture mods gebruikt.
Offtopic: Yay Kerbal Space Program!

Hopelijk ooit eens GPU accelerated physics...
Offtopic: zeg nu niet dat je Cilph bent van RemoteTech :D

En ja, ik haat het dat ik compresion mods moet installeren om alle mods te kunnen draaien.

Ontopic: als enlighten komt uit frostbite2, betekent dit dan een samenwerking met DICE?

[Reactie gewijzigd door gangsta_playa op 18 maart 2014 14:38]

Laat ik dat nu wel zijn. :+ Excuses voor de faalrelease die 0.23 was.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 18 maart 2014 14:42]

Enlighten komt niet van DICE, maar van Geomerics, een Brits bedrijf wat dit soort software ontwikkelt en verder verkoopt. Battlefield en EVE (ja, EVE) zijn maar enkele van de games die deze middelware gebruiken :)
dan hoop ik niet in de vorm van physx
Unity gebruikt een oudere PhysX kern die tevens alleen op de CPU draait, en dan volgens mij alleen maar SSE2 op de 64-bit versies.
daarom hoopte ik ook niet in de vorm van physx, het gebruikt(op 32-bit) de extreem verouderde x87 code, waardoor het veel trager en CPU-intensiever is dan het zou moeten zijn
http://techreport.com/new...ed-on-the-cpu-by-x87-code

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 18 maart 2014 15:00]

Unity gebruikt al PhysX, alleen niet op de GPU.
De basis van de huidige Unity Game Engine kost 1140 euro of 57 euro per maand.
Je kunt em ook gratis gebruiken voor betaalde games, maar dan zitten er wel enkele restricties aan (zoals dat je niet meer dan $100.000 mag verdienen per jaar, maargoed als je meer dan dat verdient, dan kun je de licentie voor de Pro inclusief de extra platformen echt wel betalen).

https://unity3d.com/unity/licenses
Unity heeft inmiddels een pagina op hun site geplaatst over versie 5, inclusief meer informatie en een video die alles demonstreert. http://unity3d.com/5?utm_...ampaign=Unity_5x_preorder.
Mooi om een nieuw concurrent van directx Windows gaming alternatief te zien opkomen. Maar wat maakt unity beter dan de Unreal engine?
1 build ==> Alle mogelijk platforms
1 Engine ==>Ondersteund scripts gebaseerd op C#, Javascript of Boo
Interface ==> laag drempelig (ik kan iedereen met een beetje affiniteit in 2 uur een basic unity game laten bouwen, dat lukt me in zelf UDK niet)

[vermoeden]
UDK is volgens mij wel beter geoptimaliseerd (en krachtiger) voor FPS/TPS (perspectief) games en meer hardcore devs waar Unity voor iedereen en bijna al genres (muv RTS/MMO) geschikt zou moeten zijn.
Unreal is meer op AAA development gericht, maar het lijkt me dat ze die markt een beetje aan CryEngine kwijtraken.
Met UDK kan je alleen voor Windows en iOS ontwikkelen. Met Unity op heel veel andere platforms.

Ook is Unity veel sneller om iteratief code mee te schrijven en de component gebaseerde architectuur werkt heel goed.

Overigens is Unity niet echt 'opkomend', het werd vorig jaar door meer dan 50% van de mobile developers gebruikt, en het is al helemaal geen alternatief voor DirectX (sterker nog, Unity gebruikt DirectX op Windows).

Ook is Unity meer gericht op indies, en alle prijzen staan gewoon op de website (behalve de console licenses), waar het van Unreal Engine niet eens bekend is of er wel een UDK4 komt (vast wel).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 18 maart 2014 13:28]

kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan :D
Same O.
Hoop alleen dat dit ook allemaal in de basic terecht komt

Overigens is de basic unity GRATIS!!!!! Deze gratis versie is in mijn ogen een volwaardige game-engine waarmee je top notch indie games kunt maken.

Enkel als je iets uitgebreidere functionaliteit (post processing, HDR enz) wilt, voor mobiele platformen ontwikkeld of geld gaat verdienen met je unity productie (publishen) moet je de Pro versie aanschaffen (en benodigde add-ons)
Vergelijking: http://unity3d.com/unity/licenses

Ik zelf mis eigelijk alleen de Dark-skin in de basic.

Voor diegene die geinteresseerd zijn geraakt:
Goed en gratiz cursus materiaal
http://cgcookie.com/unity...crash-course-learn-unity/ (voornamelijk C# based)
http://walkerboystudio.com/html/unity_training___free__.html (al is die redelijk gedateerd unity 3.4 ofzo maar wel Javascript based)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 18 maart 2014 13:19]

Enkel als je iets uitgebreidere functionaliteit (post processing, HDR enz) wilt, voor mobiele platformen ontwikkeld of geld gaat verdienen met je unity productie (publishen) moet je de Pro versie aanschaffen (en benodigde add-ons)
Je mag wel degelijk commerciŽle releases doen met de gratis basic versie van Unity. Ook op Android en iOS. Dat mag tot je een jaarlijkse omzet van $100,000 hebt. Om de license agreement te quoten:

"Unity Free, which include the free platform add-on products, may not be licensed or used by a commercial entity with annual gross revenues (based on prior fiscal year) in excess of US$100,000, or by an educational, academic, non-profit or government entity with a total annual budget for the entire entity (based on prior fiscal year) in excess of US$100,000."
Mobile export is tegenwoordig ook gratis. Ik denk dat physically based shaders pro-only zullen zijn en misschien Enlighten ook, maar dat horen we later wel.
Is Unity nu de reden dat Microsoft gestopt is met XNA?
Niet direct.

XNA is eerder een framework om een game engine te schrijven dan een game engine op zich.

Unity gebruikt dan wel het 'Common Language Interface'-compatibele Mono zodat je ook de logica van je game ook in C# kunt schrijven, maar het gebruikt geen onderdeel van XNA en je game zal niet direct werken bovenop het .Net Framework.

Unity lift natuurlijk wel lekker mee op het feit dat de begrafenis van XNA al gepland is.
Verweesde XNA ontwikkelaars hoeven bijvoorbeeld niet hun heil te zoeken bij half werkende open source antwoorden van XNA of zelfs terug te gaan op C++, Java of JS game engines en/of frameworks.
en waarschijnlijk binnenkort linux ondersteuning voor hun webimplementatie!!
Waar heb je dat gelezen? Ik vind het leuk hoor, dat Unity ook op Linux werkt maar die port is bepaald geen first-class citizen. Meer een hobby projectje van een paar medewerkers.
In mijn mailbox :) contact met Unity vanwege RootGamer.com

maar de huidige native is al niet veel soeps, de meeste unity games draaien onder de maat icm Linux. Team is wel uitgebreid afgelopen maanden, verwacht dat we daar over half jaar de vruchten van plukken.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 maart 2014 13:20]

Volgens David Helgason, bestuursvoorzitter van Unity Technologies, heeft Unity nu 'het meest complexe lichtsysteem in de hele industrie'
Complex in opbouw dat je als ontwikkelaar het bos in de bomen niet ziet of? :+

Jammer dat er niet iets is van een video of screenshot waarin die nieuwigheden te zien zijn. Al met al moeten we de claims dus met een halve korrel zout nemen en wachten tot de feiten komen.

Want onder andere dat Unity op het gebied van belichting-realisme CryEngine heeft ingehaald acht ik erg onwaarschijnlijk.
We zullen waarschijnlijk binnenkort wat video's gaan zien. Dit is de technologie die ze gaan gebruiken:
http://geomerics.com/enlighten/
Mooi dat de ontwikkeling van Unity door gaat. Ik heb al aardig wat spellen gemaakt met deze engine gespeeld. je kunt weliswaar altijd wel 'zien' dat het de Unity engine is maar dat is niet storend of negatief bedoeld. Het fijn om te zien dat deze engine toch behoorlijk doet groeien op deze manier vooral omdat het crossplatform toch een aardig succes is met o.a. games.
Daar ben ik ook blij mee, toen je nog Unity 3 had en lager had ik echt een bloedhekel eraan. Altijd crashen, rare fouten en geen oplossing van devs (voor dezelfde fouten, meestal iets met monodevelop) om hun boel aan de praat te krijgen. Daarna kwam de huidige versie en die werkte wel. Sindsdien ben ik ook fan van Unity.
Een simpel spel maken is niet moeilijk en online (op youtube) zijn genoeg tuturials die je zelfs complete FPS multiplayers leren maken op de gratis versie.

Reden dat je vaak ziet dat het een Unity game is, komt volgensmij doordat de meeste mensen niet AAA kwaliteit textures en modellen maken. Volgensmij moet dat wel gewoon kunnen. Ik was laatst verbijsterd over hoe gedetailleerde modellen je kan maken in blender (ook gratis te gebruiken) en spul gemaakt in blender kun je heel simpel importeren.

Heel erg benieuwd wat er mogelijk is met Unity 5 en hoe men ermee om zal gaan.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 18 maart 2014 15:45]

Vet; Belichting was inderdaad niet het sterkste punt tot nu toe bij Unity.

Maar ze beloven realtime global illuminiation op alle platforms: gaat dat wel werken op mobieltjes?

[Reactie gewijzigd door Menesis op 18 maart 2014 15:50]

Ja, volgens de Enlighten website wel.