Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: Malistix1985

Microsoft heeft bevestigd dat de Xbox One S over iets meer rekenkracht beschikt dan het huidige model, maar ontkent stellig dat dit zichtbaar zal zijn in de prestaties van games. De ontwikkelaar van Gears of War 4 stelde eerder dat de game beter draait op het nieuwe model.

Albert Penello, de man die bij Microsoft aan de leiding staat voor de Xbox-planning, doet de uitspraak tegenover Eurogamer in een interview op de E3. Penello ontkent niet dat de kleinere Xbox One S meer rekenkracht heeft, maar stelt dat dit ontwikkelaars enkel de mogelijkheid geeft om hdr-weergave in games te activeren en dat het verder geen enkele impact heeft op de prestaties van games.

"Terwijl we aanpassingen hebben gemaakt voor 4k-video, hebben we iets meer rekenkracht vrijgegeven, om hdr mogelijk te maken. Dat is alles. Het is exact dezelfde architectuur als de huidige Xbox", zegt Penello tegen Eurogamer. Hij voegt daaraan toe dat de extra cpu- en gpu-kracht zo insignificant is dat het verbijsterend is dat er over wordt gepraat. Penello ontkent dat de Xbox One S op hogere kloksnelheden draait.

Xbox-topman Phil Spencer voegt daaraan toe: "Ik wil niet dat iemand denkt dat er op een of andere manier een performanceboost is voor Xbox One-games bij het nieuwe model. Daarom hebben we alleen gesproken over het toevoegen van hdr-ondersteuning. Los daarvan mag je verwachten dat Xbox One-games precies hetzelfde draaien."

Gears of War 4-ontwikkelaar The Coalition stelde eerder deze week dat zijn nieuwe game beter presteert op de Xbox One S. Het hoofd van de studio, Rod Fergussion, beweert de extra rekenkracht in te kunnen zetten om de game vloeiender te laten lopen. Hoewel Microsoft dat nu ontkent, zal een praktijktest moeten uitwijzen of er daadwerkelijk zichtbare prestatieverschillen zijn tussen de Xbox One en de Xbox One S. Het nieuwe model is vanaf augustus te koop vanaf 299 euro.

Tweakers bespreekt de Xbox One S en de nieuwe controller in een videopreview op de E3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Waarschijnlijk hebben ze een node shrink van 28nm naar 14nm toegepast. Als je een SoC daarmee op een veel kleinere node gaat produceren kan je hem niet zomaar 1-op-1 overnemen, je moet wat kleine aanpassingen maken om hem te optimaliseren voor de eigenschappen van de node. De lay-out zal net iets anders zijn, kloksnelheden kunnen hier en daar net wat verschillen etc.

Nu wil natuurlijk absoluut niet de volgende nieuwskop: Nieuwe Xbox One S is langzamer dan de oude Xbox One. Dat is pas funest en dan zou de hele wereld over z'n kop gaan. Dus zijn ze aan de relatief veilige kant gaan zitten en hebben de Xbox net iets sneller gemaakt, niet om games beter te kunnen draaien maar om net wat meer speling te hebben.

De vernieuwing zit hem in het compacte formaat, 4k & HDR ondersteuning, de ingebouwde voeding en dat soort dingen. Niet in die paar procent betere performance.

TL;DR: Laten we ophouden met zeiken en gewoon genieten van de extra mogelijkheden die deze console voor dezelfde prijs als de oude bied: :)
  • Ingebouwde powersupply _/-\o_
  • 40% kleiner (volume)
  • HDMI 2.0 voor 4k & HDR output
  • HDR gaming & 4k HDR video's
  • Tot 2TB opslag
  • IR Blaster
  • 500GB even duur als vorige Xbox
Edit: Voor de duidelijkheid Microsoft heeft dus 2 nieuwe consoles aangekondigd:
  1. Xbox One S: Een compactere Xbox One met verbeterde afspeelmogelijkheden van media. Hierover gaat het artikel, deze komt in augustus 2016 uit.
  2. Project Scorpio: Een console die 3 tot 4 keer krachtiger wordt dan de Xbox One (S). Gericht op VR en UHD gaming, en komt pas eind 2017 uit.

[Reactie gewijzigd door Balance op 15 juni 2016 10:33]

Zorgt een die-shrink niet voor minder stroomverbruik en dus minder hitteproductie waardoor de console wellicht minder snel hoeft te thermal-throttlen waardoor je dus, idd, betere in-game prestaties neer kunt zetten?
In feite wel, maar het throttlen is (nagenoeg?) niet aan de orde bij de consoles. De fans gaan harder draaien en het moet echt gek heet in je kamer / kastje zijn voordat het een probleem oplevert, de fan zal op zijn hardste stand nog niet zorgen voor throttling bij consoles. Thermal throttling is meer aan de orde bij smartphones en bij gewone pc's met stock koeling die erg heet worden. Volgens mij stoppen / sluiten consoles zich zelfs gewoon af in plaats van dat ze thermal-throttelen toepassen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 15 juni 2016 12:18]

Ik doelde ook eigenlijk meer op dingen zoals GPU OC. Dus niet zo zeer throttlen maar meer het behalen van een mindere automatische OC.
Ik weet niet hoe de GPU/APU of wat dan ook precies werkt in de consoles maar ik ga er van uit dat die ook dynamisch automatisch overclocken??
Misschien wel om stroomverbruik in lichte games en menu's lager te houden. Maar in games gaat alles volluit en er zijn dynamische CPU/gpu clocks niet van toepassing volgens mij. Ik ben nog geen console tegengekomen die in ieder geval mindere prestaties neerzette tijdens het spelen omdat deze te heet zou zijn, of de fan blaast harder of als het echt te gek wordt sluit deze de game af met een melding of zet zich zelf uit. Boost functies voor CPU en GPU zijn volgens mij dan ook niet aan de orde bij consoles.

En gelukkig maar, het is al jammer genoeg dat sommige games (developers) moeite hebben om een strakke 30fps neer te zetten. En als die fps dips ook nog eens extra zouden optreden door boostfuncties en thermal-throttling zou de spelervaring nog slechter worden op consoles.

De PS3 heeft bijvoorbeeld heel wat die-shrinks gehad voor de cell CPU en GPU. Van 90/90nm naar 90/65 naar 65/65, 45-65, 45,45 en de super slim is nu volgens mij zelfs 28/45nm. Deze versies zijn stiller, lichter, efficiŽnter en hebben andere (lichtere) koeling, maar dezelfde clockspeeds allemaal en geen extra performance (boosts van clocksnelheden of wat dan ook).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 15 juni 2016 12:36]

Ik ga er vanuit dat dat voornamelijk op PC's etc van toepassing. Want daar heb je inherent al andere hardware tussen spelers, oftewel je kan geen gelijke ervaring bieden doe dan maar de beste ervaring voor dat individu.

Echter op consoles heb je in principe overal gelijke hardware en daar zouden dat soort grappen leiden tot verschillende ervaringen net naargelang wat de temperatuur etc is.

Ik ga er opzich vanuit dat men op de consoles meer uitgaat van continue dezelfde ervaring ipv de individuele beste ervaring die voordeel kan opleveren bij multiplayer games etc. Dan maar geen automatisch overclocken.
Waardoor de behuizing kleiner kon en de voeding ingebouwd.
Ik ben nu alleen nog benieuwd naar het geluid. De grootte en externe voeding zou ik liever hebben wanneer dat betekend dat ie stiller is.
We zullen zien.
Ik snap niet waarom ze de Scorpio pas eind 2017 uitbrengen. Ik heb de Xbox live stream gezien maar daar hadden ze het over 6 tflops. Voor een console die pas eind 2017 uitkomt is dat niet bijster veel! Mijn oude 290x OC heeft al meer dan dat, en dan hebben ze het nog over 4k gaming. Ik zat de stream best wel met ongeloof te kijken.

Ik wacht het maar af.

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 15 juni 2016 12:04]

Dat is omdat ze maar ťťn "huidige" console willen. En console gaming volgens velen goedkoper is. Pc moet je elke 2 jaar je grafische kaart vervangen en een console gaat wel 7 jaar mee. Tenminste dat is natuurlijk wat MS wilt dat je gelooft.
Maar dat is juist het probleem. Eind 2017 zijn er betaalbare grafische chips die een 6 tflops kaartje doen verbleken en dan lopen de consoles op launch weer achter de feiten aan als het op snelheid aankomt.

Dit zijn enkel mijn bevindingen die ik gezien en gehoord heb van de livestream.

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 15 juni 2016 12:04]

Halverwege 2016 komt de RX480 aan die onder die 6 tflops zit (5.6). We kunnen aannemen dat de RX480x iets boven zit, wellicht rond de 6tflops. Vega komt begin 2017 uit (verwacht de 1080ti rond die tijd ook) en dat is het de vraag hoe snel de rx580 uit zal komen en de 1160 (2018). AMD zal in 2017 alvast alleen de VEGA uitbrengen (kijkend naar hun roadmap) en Nvidia de Titan Y/1080Ti. Ga er maar vanuit dat eind 2017 de enige betaalbare grafische kaarten de 480(x) en 1060(ti) zullen zijn en die een 6tflops kaart niet (ver) voorbij gaat, laat staan verbleken ;) Of refereer jij naar de 1070 en de 490 en vindt jij 350 - 400 euro voor een kaart betaalbaar?

Daarbij zegt Tflops niet alles ook en kan de efficiŽntie van de hardware al een nodige boost geven aan de console. Ik vind het alvast wel een goede stap vooruit. Wat er nu met de PS4 geproduceerd wordt (Uncharted 4) kan je niet bereiken met de 7870 alvast en die specs zitten toch wel in de ps4 ;)
en dan lopen de consoles op launch weer achter de feiten aan als het op snelheid aankomt.
Misschien dat ik simpelweg te oud wordt, maar imho wordt het steeds minder boeiend of je achter de feiten aanloopt of niet.

Vic-20 -> C64 -> Amiga 500 was elke keer een wereld van verschil.
Maar als ik nu kijk naar games dan vraag ik me meer af of het verschil nog het geld waard is. Of dat het niet gewoon goed genoeg is.

Als ik heden ten dage al kijk naar pc-games op een vid-kaart van 100 euro of op een van 500 euro dan zie ik wel verschil, maar of dat verschil ook 400 extra waard is?

Daarnaast kunnen consoles sowieso met mindere graphics wegkomen, want de kijkafstand is wezenlijk anders
Oh, dus hij kan 4K beelden weergeven, maar niet per sť games renderen op die resolutie? Het leek me al merkwaardig anders.
Dat is inderdaad wat je overal leest en wat MS zegt. Niemand die ooit gezegd heeft dat deze One S wel op 4K / uhd games kan afspelen, daar is de scorpio voor zoals overal te lezen is.
Niemand die ooit gezegd heeft dat deze One S wel op 4K / uhd games kan afspelen, daar is de scorpio voor zoals overal te lezen is.
En zelfs dat is te betwijfelen, 4K 30 fps is misschien haalbaar, maar met 6 teraflops ga je dan op een Medium/Low graphics kwaliteit zitten waarschijnlijk, anders gaat die fps gigantisch schommelen.
Je vergeet een andere belangrijke in je lijst: UHD Blu-ray speler!
Zie ook: http://www.hifi.nl/artike...ra-HD-Blu-ray-speler.html
Ze vergeten altijd dat hij blu-ray kan afspelen :'(

UHD is het nieuwe formaat! Nu ja voor de schijfjes dan he!
Wat dacht je van verminderde thermal throttling trouwens? Was het eerste dat in mij opkwam iig.
Weet je zeker dat er sprake is van een dieshrink? Het licht natuurlijk in de lijn van de verwachtingen. Echter...
Het is een AMD chip en de console is verkrijgbaar vanaf 31 augustus. Tot op heden heeft AMD nog geen enkel 14nm chip op de markt gezet. Dit zal dus voor het eerst zijn.
Als het 14 nm is kan Zen & Polaris zijn.
Het verschil kan dan komen door andere architectuur in CPU deel en iGPU deel.
4 K is hardware decode unit wat dedicated werkt en staat daar los van.
§300 voor de S... dat is wel heel goedkoop. Goedkoper dan de huidige One. Betekent dit dat de normale One uitgefaseerd word?
het is wel de goedkoopste 4k BR speler die op de markt is/komt alleen daarom is het al een interessant apparaatje.
Ja precies, zo spreek je weer een hele groep aan..
Mijn oom kocht toen der tijd al heel snel de Playstation voor cd en de opvolger voor de dvd. Mijn oom happy dat hij bepaalde films goed kon kijken (spelers van de playstation schenen toen der tijd echt goed geweest te zijn qua prijs/kwaliteit) en mijn neefjes konden gamen.. 2 vliegen in 1 klap.

Enige nadeel van 4K vind ik de content, dat is dan ook de reden waarom ik nog geen 4K tv heb. Toen der tijd met dvd spelers, ja de spelers waren ontiegelijk duur, maar er was ook veel content op dvd. Toen wist je gewoon van er zijn super veel films op dvd, maar ik heb geen speler dus er moet een speler komen.
Nu kan je een speler kopen maar blijf je in gebrek van content. Op dit moment vind ik dan ook een 4K speler wellicht overbodig, maar goed er zal vast een groep voor zijn. Hopelijk dat eind 2017 met de nieuwe console, 4K wat meer de standaard geworden is. Ook leuk als de ''scorpio'' op 4K kan gamen, maar goed ik ga niet puur en alleen voor de xbox een 4K tv kopen indien de content op netflix / tv nog grotendeels (vrijwel alles) full-hd is.
Exact de reden waarom ik 'm al gepreorderd heb :+ Plus de paar XBOX ONE exclusives, gezien ik geen XONE heb.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 juni 2016 11:08]

Scheelt 5 euro met de PS4 welke ook 4k video kan afspelen.
4K video wel... 4K films niet! ;) Er is een subtiel verschil tussen UHD-film content en content die jij zelf schiet met je camera ofzo :)
dan moet je er wel bij rekenen dat je de standaard en de controller en niet bij krijgt (wordt tevens ook vermeld aan het einde van de onthulling's video). dus zou de totaal prijs van een xbox one s rond de 360 euro voor de 500gb model. de reden dat ze de controller niet mee leveren wordt niet vermeld.
Standaard zit bij de 2 Tb uitvoering:

https://www.microsoftstor.../pdp/productID.3366999700

Daarnaast lijkt het mij sterk dat de controller er niet bijzit. Ik kan nog geen pakket vinden van de 500gb variant maar een nieuwe controller die via Bluetooth werkt moet haast wel meegeleverd worden. Wat moet je anders met een console?

Found it:

https://www.microsoftstor...sole/productID.4426967300

[Reactie gewijzigd door MrXzombie op 15 juni 2016 12:57]

t staat er letterlijk in witte letters aan het einde van de reveal filmpje midden onderin, storage varies by model: stand and controller sold separatly. 4K streaming with select apps, see Xbox.com. HDR functionality availeble with supported games and tv.
hier is de link naar de video: video: Microsoft introduceert Xbox One S
vanaf 1:38 tot 1:42
Dat betekent dat de controller en stand ook los verkocht worden.

Pakket zal altijd ready to play zijn.
Deze komt eind 2017 uit. Dan zal de huidige One al wel weer een flink stuk minder kosten.
Eind 2017 komt project Scorpio uit: de 4k/VR Xbox. De Xbox One S komt is vanaf augustus te koop.

Overigens, iedereen die dit nu weet gaat toch geen normale One meer kopen? Die 2 maanden wachten...
Alleen wanneer de prijs zakt onder de 200 euro.
2 maanden wachten? Je weet dat we in 2016 leven en niet in 2017?

Edit: nvm foutje, ik dacht dat je bedoelde: waarom de One S kopen als je 2 maanden later de Scorpio kan kopen :P

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 juni 2016 10:54]

Nee. De Xbox One S komt in augustus uit. 'Project Scorpio' is een volledig nieuw project, die komt eind 2017 uit en die zal voor een flinke performanceboost zorgen. Die moet 4k-games en vr mogelijk maken...
Oh, oeps. Dan begreep ik dat verkeerd uit de video van Jur en Paul. My bad.
Eind 2016*. De Scorpio komt eind 2017 uit. Dit is de Xbox One S.
Project scorpio komt eind 2017, denk dat je daarmee in de war bent :)
Deze komt eind augustus zoals in het artikel vermeld.
Er zal wel een overloop komen in voorraad en productie, maar ze missen nog een zwart model, of die moet er nog bij komen - anders denk ik dat mensen toch nog voor een groot model gaan.

De huidige one gaat kaal (met 1TB) al voor 285 (zie PW), valt an sich nog wel mee.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 15 juni 2016 09:41]

De huidige One is te koop vanaf §277

Ik heb zelf gisteren voor §277 een One met gratis 2e controler gehaald
Dus zowel Sony als Microsoft komen nu met extra krachtige versies van hun meest recente spelcomputers, vanwege 4K, HDR en VR.

IMO toont dit aan dat gaming op consoles achterhaald is en een PC met modulaire hardware de meeste bang for the buck geeft.
Ik vind het echt belachelijk dat ze nu voor VR en 4k gaan terwijl het gros van de games er niet kwalitatief goed uitzien en fatsoenlijk draaien. 1080p 60fps is nog steeds in combinatie met goede graphics nergens te vinden op consoles.

Op die manier zal VR of een kotsfeest worden (heb zelf ervaren hoe misselijkmakend VR met een lage FPS kan zijn) of het zullen 2001 graphics worden. Beide funest voor de immersie.

En volgens Microsoft en Sony is 4k op 15-25fps zeker een cinematische ervaring?
VR games draaien niet op 4k, die resolutie. De Oculus heeft een resolutie van 1080◊1200 per oog. Dat is maar net iets meer dan 1080p. Dus als de hardware 4K aan kan, dan zal het voor VR niet zo'n probleem worden om met hogere framerate te kunnen werken. Beide consoles zullen wel een rekenkracht hebben die hoger ligt dan de minimum eigen voor bv de Vive en de Oculus.
Ze zullen het echt moeten hebben van de optimalisatie die ze kunnen doorvoeren omdat ze het enkel voor 1 systeem hoeven te maken. Daarnaast vergeet je dat de schermen van de Vive en Oculus op 90Hz draaien en dat met immersie en het verminderen van fysieke klachten in gedachte dit ook echt wel constant gehaald moet worden. Een resolutie van 2160x1200 constant op 90fps moeten aansturen is veel zwaarder dan dezelfde resolutie op 30fps. De Vive en Oculus draaien ook pas fatsoenlijk met een 980ti of beter. 4k op 25-30fps vertaald zich niet vrij naar 2160x1200 op 90fps, sinds je resolutiegewijs qua bandbreedte er 2x op vooruit gaat maar vervolgens 3x op achteruit omdat het aantal frames wat eruit gepompt moet worden 3 maal zo hoog is.
Je weet dat VR alleen op de nieuwe consoles wordt ondersteund door Sony en Microsoft? Dus dat is niet de Xbox One S, maar de versie die volgend jaar wordt uitgebracht met nieuwe hardware. De Xbox One S zal ook geen 4k gaming gaan ondersteunen, alleen als output voor video content.

De nieuwe Microsoft console is de Scorpio

[Reactie gewijzigd door hiostu op 15 juni 2016 10:17]

de Sony VR draait gewoon op de PS4 zover ik weet en daar heb je niet de PS4 Neo voor nodig.
Mocht ik het miss hebben hoor ik hetgraag
Het werkt inderdaad, maar verwacht niet dat de console huidige kwaliteit graphics kan renderen op 90fps of zelfs 120fps op de vereiste resolutie. Dus daar zul je meer VR content gaan zien en lagere graphics dan nu op Oculus/Vive minimal requirements. De PS4 heeft moeite met 1080p op 60fps stabiel. Dus laat staan 90 tot 120fps. Ergens moet je dus wat in gaan leveren en dat is dan graphics kwaliteit.
Oke maar ik had begrepen dat er bij de PS VR een Box zit die puur zorgt voor het geluid doorgeven en op een of andere manier voor een verdubbeling van de refreshrate misschien zelfs 3 keer meer refresh dus 30 word 90 en games op native 60 word dan 120hz
zoiets had ik begrepen?
ook al verhoog je de refresh rate dan hou je dus dezelfde beelden en dat helpt niet met de VR ervaring. Je moet echt minimaal 90 frames per second renderen wil je geen last van motion sickness krijgen. 30 fps op een 90hz scherm laten zien gaat niet helpen. De low persistance schermen werken ook pas goed vanaf minimaal 72fps.
Je kunt de refresh frames verhogen maar als er dan in plaats van 1 beeld 3 dezelfde beelden getoond worden maakt dat voor de ervaring(en dus de nadelige fysieke effecten en de immersie) niets uit.
Dat maakt dus wel degelijk uit, daardoor krijg je stottering en teveel vertraging tussen je eigen beweging en het hernieuwde beeld. Je hoofd draait en je krijg pas een nieuwe beeld na 1/30e seconde die de beweging ook weergeeft in het beeld. Dat is te traag voor VR en daar krijg je juist motion sickness van. Het heeft niet direct te maken met het aantal hz, maar met de snelheid van het volgen van de beelden van je eigen bewegingen. Dat los je dus niet op door 3x hetzelfde beeld te laten zien.
Dat is ook wat ik zeg, 1 enkel beeld op 30fps op 3 beelden op 90fps is nog steeds die 1/30e van een seconde.
90 hz met 30fps is een slechte VR ervaring. Volgens mij zeg jij juist dat dit geen negatieve ervaring is, zolang je maar 90hz aanhoudt. En dus soms 3x hetzelfde beeld toont op 90hz. Of lees ik dan je posts verkeerd?
Je kunt de refresh frames verhogen maar als er dan in plaats van 1 beeld 3 dezelfde beelden getoond worden maakt dat voor de ervaring(en dus de nadelige fysieke effecten en de immersie) niets uit.
Het maakt dan ook niets uit, het blijft in beide gevallen een slechte ervaring ;)
We zullen het zien als ik de Prereviews mag geloven was wat ze gezien hadden vloeiend kwa bewegen en geen Lag
Ik denk dat 4K gewoon mee komt met VR.

4K 30 of 60 fps
VR low latency 60 / 90 fps zeer strak moet lopen.
Zit je ook dicht aan 4 K performance.
Dan pak je beide.

4K breekt door VR breekt door gezamelijk een sterkere impuls voor console firma om op de markt te reageren.
Was het alleen 4K of VR dan is de drempel hoger om overstag te gaan.
Dit is markt werking.
Wat mij opvalt is ook dat de huidige gen de nadruk heeft om toegankelijke gamen als in niet al te dure aanschaf.
Het is dan ook opvallend dat de guidige MS / PS4 console niet al te ver weg zitten tov de Wii Release prijs.
Naast doorbreken van VR en 4K helpt een flinke procede stap ook aanzienlijk.
Het is dus 4K 'en VR 'en 14nm dat MS & Sony ervoor gaan.
Nou nou de meeste bang for the buck? Alleen de videokaart is al bijna de projs van een console.

Voor de game prijzen hoef je het ook niet te doen. Psn heeft vaak genoeg sales en online koop je ze op disc voor dezelfde prijs als de pc versies. Maar als je echt de beste visuals en performance wilt hebben is het mij wel een 1200 euro pc waard. Maar voor 300 heb je echt niet diezelfde ervaring als een console.
Alleen komt Microsoft met 2 nieuwe consoles waar Sony maar met 1 nieuwe console komt.

Of ze hebben iets in petto met de release van de NEO..

Wist niet dat de X-1 geen USB-poorten had aan de voorkant.
Sony doet het op veel vlaktes dan echt beter.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 15 juni 2016 09:44]

Er zit een USB poort aan de linkerzijde, zo goed als aan de voorkant. en snap de hype niet zo om USB poorten aan de voorzijde gebruik ze nooit
Ik snap ze wel namelijk.

Wanneer je het in een moderne smalle meubel doet is het gewoon onhandig wanneer je een extra harde schijf wilt aansluiten in zo'n smalle omgeving.

Want Sony heeft ook namelijk aan de achterkant van zijn console ventilatie toegepast. Je ziet ze hebben met de PS4 aan veel dingen gedacht wat ze bij de X-1 niet hebben gedaan. Zelfs met de PSU etc wat bij sony vrijwel altijd in de console was. Is dit bij Xbox nooit gedaan....
de eerste xbox had anders al een interne voeding, het is pas vanaf de 360 erbuiten gekomen, en gezien warmte ontwikkeling geen slechte keuze.
En een console in een perfect passend meubel wil je al helemaal niet voor je airflow
Controllers laad ik nooit op via de console gewoon een USB lader, scheelt een hoop stroom dan dat je 24/7 je console op "standby" hebt staan
Er zit een USB links voor aan de zijkant. Iets waar ik me nooit druk over heb gemaakt omdat ik alles HD's aan de achterkant aansluit en media komt via plex.
Dit is niet de krachtigere versie, dit is een XboneSlim model.
De krachtigere versie voor 4K en VR zal waarschijnlijk de Scorpio worden.
de S heeft net zo goed 4k ondersteuning, in ga er vanuit dat Microsoft zelf geen bril in ontwikkeling heeft en een samenwerking met Oculus aangaat, de Scorpio zal dan inderdaad de enige worden met vr ondersteuning, alhoewel dat misschien zelfs al te laat is, Sony komt in oktober met PS VR, MS komt er pas 1 jaar later mee.
Ik verwacht dat voor de lancering van de Scorpio de samenwerking met Oculus even goed wordt benadrukt: ik zou zelfs zo ver willen gaan dat Oculus Home volledig geintegreerd gaat worden (alle games werken nl momenteel al met xbox controller) en MS welliswaar 'laat' instapt met VR, maar dus wel meteen met de gehele bestaande lineup van Oculus (incl. Touch games) - immers is het allemaal Windows 10 onder water (wat nu al met een aantal titels duidelijk werd gemaakt).

Kortom: MS en Oculus spelen het beide slim.
4k ondersteuning voor video niet voor games.
Dit was toch altijd al het geval?
Hoezo? Mijn PS3 en PS4 doen het allebei nog prima. Ik heb helemaal geen behoefte aan het upgraden van een dergelijk apparaat elke zoveel maanden.
Je PS3 is meer dan 8 jaar oud en was top of the line toen hij uit kwam dat is niet het geval met de PS4
en 8 jaar is zeer lang in technologische verbeteringen die uit komen.

Sony heeft al gezegd dat ze niet het oude levens cycli van de ps3 gaan aan houden.
het lijkt er nu ook op dat MS dat ook gaat doen met de xbox one en xbox360.

dus of jij geen behoeften hebt doet er niet echt toe als het verdien model is veranderd bij sony en MS

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 15 juni 2016 10:06]

Je zou toch verwachten dat als er extra rekenkracht bij komt, er meer berekeningen kunnen worden uitgevoerd. Deze kunnen gebruikt worden voor hdr en 4k! Maar als de game dat niet gebruikt, waar blijft die rekenkracht dan volgen Microsoft?
Dan gebeurd hetzelfde als je geen Kinect hebt... Dan heeft een core het minder druk :)
dat is er met een update allang uit gehaald, game developers kunnen de resources die gereserveerd zijn voor kinect gebruiken zolang de kinect niet gebruikt word of niet is aangesloten.
bron: http://www.ign.com/articl...oost-without-kinect-works
Nee, zogauw ze kiezen om de Kinect te ondersteunen wordt de cpu ruimte gereserveerd, of je die nou hebt aangesloten of niet.
HDR wordt toegevoegd d.m.v. een extra chip in het S model.
4K is mogelijk doordat er nu een HDMI 2.0 aansluiting op komt, theoretisch kan de standaard ONE al makkelijk 4K beeldmateriaal afspelen maar ten tijde van de release van de ONE kwam hdmi 2.0 ook pas beschikbaar en was het dus te laat om dit te implementeren in de ONE en ps4
Als de rekenkracht van de One S nu voor 100% 4K content kan afspelen en met HDR en daarvoor zou 5% extra nodig zijn dan in de normale One, ik noem maar wat, dan is de winst op huidige games marginaal.

Maar je kan inderdaad wel stellen dat als een game daar geen gebruik van maakt die winst toch wel te behalen is. Dat kan weer betekenen dat als een game NET aan moeite heeft om op 30fps te lopen en nu in veel meer gevallen die framerate wel kan halen het er voor de eindgebruiker prettiger van wordt. Dus het is inderdaad een beetje een rare uitspraak. Marginaal kan wel degelijk iets voordeel bieden natuurlijk.
Het lijkt er op dat de Kinect uitgefaseerd word? Geen aandacht meer bij Microsoft, geen eigen kinect poort meer (wel via een verloopje) en sowieso niet meer meegeleverd.

Als motiontrekking al zo snel weer vergeten word, is VR dan wel de toekomst?

Qua gaming lijkt Microsoft er op het moment vooral over eens te zijn dat het op je kont op de bank moet, met je duimen.
Groot verschil tussen de kinect en vr is dat kinect exclusief van microsoft was en vr nu door de hele game-hardware markt wordt opgepakt en gedragen. Microsoft heeft wat dat betreft geen keuze. De markt verandert op dit moment en ze zullen mee moeten. Ze zullen denk ik zelfs zo ver moeten gaan dat ze vr devices van directe concurenten (sony, valve/HTC) op hun consoles te gaan ondersteunen omdat ze zelf geen vr bril op de markt hebben.
Ik heb er ook twijfels bij inderdaad...
Kinect zou ook geweldig moeten zijn en schijnt ook goed te werken.. Potje karate door echt bewegingen te maken die te zien zijn op de TV enz.. Je zou zeggen dat is een geweldig iets, toch ken ik niemand die het gebruikt..
Dit is natuurlijk een andere ervaring die je gaat krijgen dus ik ben benieuwd, zelf ben ik ook wel terughoudend op dit gebied. Daarbij was kinect puur en alleen voor de xbox, VR is er straks voor alles en iedereen.
Maar goed of ik straks met een bril op ga zitten een avond lang terwijl mijn vrouw hier naar een star-trek figuur zit te kijken, moa ik weet het nog niet.
Kinect is op dat gebied nog sociaal, met VR sluit je je 100% af van je omgeving en ga je de virtuele wereld in.
Van de ene kant tof, van de andere kant heb ik dus ook zo mijn twijfels, 3D is niet geslaagd, Kinect is niet geslaagd.. Mja VR is/wordt mogelijk voor de mobiele telefoon, voor de PC, voor de zakenwereld, voor de console.. Het is natuurlijk wel een zeer grote groep die VR voorgeschoteld krijgt.
Dat horen we niet vaak; een leverancier die zegt "Ons nieuwe product is NIET sneller". :-)
Precies, en stel hij is een enkele % sneller dan is het nog goed dat ze dit aangeven.
Indien ze gaan zeggen: de nieuwe xbox is kleiner, zuiniger, sneller en kan op 4K beelden weergeven.. Ojojoj dan moet je de leken straks tekeer zien gaan indien ze geen duidelijk verschil zien op grafische gebied met gamen.

Zeer strakke actie van MS dus door dit te zeggen, ga er maar vanuit dat die niet sneller is en je kan nooit van een koude kermis thuis komen.
Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen die VR gaan spelen alleen spelen op hun PC ik zou ook geen reden zien waarom VR ineens groots naar de console industrie zou gaan. Verder hoop ik dat ze met het uitkomen van de One S ook meer gaan kijken naar crossplatform en ondersteuning voor oudere klassiekers zoals (waar ik heel erg van genoten heb) Skate 3! :)
Moa nee, als ik ooit VR ga spelen zal dat via de Console zijn, om exact dezelfde redenen dat ik nu ook via de console doe gamen.
Uiteraard bereik je de console markt ook makkelijker, iedereen weet dat het plug en play zal zijn. Geen rare installatie en hardware (gpu etc) eisen, dus de instap drempel voor de console gamer naar VR is makkelijker te doen dan voor de PC gamers. Althans dat lijkt mij hoor.. Ik zie mijn familieleden die nu allemaal via de console gamen geen VR omgeving maken voor de PC :P
1. Omdat ze een laptop / tablet hebben waar je helemaal niet met VR op kan gamen,
2. omdat hun verstand van computers / software / hardware niet voldoende is om het mogelijk te maken, ze kunnen niet even een VR bril kopen, die inprikken op de laptop en zonder zorgen gaan gamen. Nee daar komt een geheel nieuwe desktop bij kijken met een dure, zware grafische kaart.
en 3. omdat ze daar helemaal niet aan willen beginnen.
Met de xbox (althans in mijn familie / vriendenkring is het eigenlijk alleen maar de xbox, maar hetzelfde geld uiteraard ook voor de playstation) kunnen ze gewoon de bril kopen, inprikken en klaar. Geen installaties of gezever om hardware. Waarom denk je dat de console markt zo gezond is en het zo goed doet? Het gemak.

Daarbij zullen game ontwikkelaars (die nodig zijn voor VR) meer interesses hebben in de xbox en playstation, dat zie je stiekem al jaren natuurlijk met games die simpelweg een port naar de PC krijgen. Geen piraterij, geen hardware configs die allemaal verschillend zijn (hoewel dat dankzij bepaalde drivers/software ook verbetert zou moeten zijn bij de PC)

Console markt heeft een zeer grote userbase, en veel ontwikkelaars die zich volledig focussen op de console markt en her en der een port naar de PC brengt.
Dusja ik snap het wel hoor waarom de giga's als Sony en MS VR mogelijk willen maken.

Maar goed indien jij denkt dat het niet zo is zou ik maar snel in contact komen met Sony en MS met de vraag waar ze mee bezig zijn aangezien VR voor de PC bedoeld zou zijn. Wellicht krijg je een paar miljoen bonus wegens besparingen die ze maken :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 juni 2016 11:27]

Het feit dat ieder huishouden zeker nog een xbox en/of playstation heeft is inderdaad waar dit zie ik in mijn omgeving ook. Echter verwacht ik dat de VR op consoles nog veel verder weg is van uiteindelijke eindproduct. Dus laat ik het zo zeggen: de fanaten die vroeg en snel erbij willen zijn met de VR hype zullen hiervoor een PC nodig hebben aangezien daar ook al regelmatig VR games op uitkomen van kleineren ontwikkelaars. Voor dit soort ontwikkelaars is de markt voor console games wel veel minder toegankelijk. Ook met de uitkomst van de RX480 binnenkort als deze kaart voor een schappelijke 200(dollar) goeie prestaties kan leveren voor VR dan verwacht ik wel dat vele van deze "early-birds" wel PC zullen zijn.
Als VR misschien over een aantal jaren eindelijk geÔntegreerd is in de markt word er waarschijnlijk ook standaard meer rekening gehouden met VR mogelijk heden. Dit is nog wel ver weg aangezien dit ook veel aanpassing vereist. Dus tenzij de consoles komen met een systeem dat oudere games VR-compatibel maakt zal naar mijn mening de VR markt op de consoles veel later op gang komen dan die van de PC. ;)
Ja maar de meeste PC's die er momenteel zijn, zijn ook niet geschikt om goed met VR te kunnen gamen.
Dat heeft ook nog eventjes de tijd nodig zodat iedereen de geschikte hardware heeft.
Mede doordat de brillen ook nog relatief duur zijn (nja wat is duur..) zijn ze nog maar weinig in omloop.
Tegen de tijd dat het allemaal wat goedkoper is komt de nieuwe xbox / playstation.

Uiteraard klopt het dat de eerste VR games voor de PC zijn, simpelweg omdat het voor de console nog niet mogelijk is.
Persoonlijk ken ik dan ook niemand die nu direct VR wilt gamen en daar een PC voor laat maken, er zijn er een paar die ik niet persoonlijk ken en die paar mensen zitten hier op tweakers (maar goed aan deze paar mensen heeft de VR industrie niet veel natuurlijk, die moeten het van de massa hebben, en dat gaat de console mogelijk maken). De mensen die ik persoonlijk ken en er enigszins interesses in hebben wachten tot het mogelijk is voor hun console.
Toevallig dat laatst in de party (xbox) in de groep gegooid met de vraag wie er interesse heeft.. 1 vraag van mij neef was: hoeveel kost zo'n bril, waarbij hij vervolgens direct afhaakte. Een vriend van ons vond de bril nog wel meevallen maar wilde weten wat voor systeem hij nodig had, hij heeft nu een simpele lenovo laptop.. En toen haakte hij gelijk af.
Wel lijkt ze VR gamen leuk, maar niet voor wat er nu allemaal nodig is indien je nog geen ''dure'' desktop hebt. Kom je met een bril van 600-900 euro, dan nog een systeem van 700-1000 euro.. Die instap is gewoon te groot, en aangezien het gros van het volk zo'n situatie heeft: laptop / tablet + console, zullen die niet snel naar PC-VR overstappen. Dan laat ik het installeren / configureren en het game aanbod nog even links liggen, want dat wordt ook een giga drempel voor deze mensen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 juni 2016 11:54]

Ik verwacht inderdaad ook dat de echte grote golf voor consumenten nog op gang moet komen. Er zijn inderdaad nog niet veel mensen die zich zomaar in de wereld van VR willen storten. Echter hoop ik dat (daar is ie weer) de RX 480 wel de industrie flink kan aanjagen zodat er in korte tijd grote ontwikkelingen kunnen worden gedaan en stappen kunnen worden gezet. Ik denk echter dat je voor een middelmatige VR pc nog wel tegen de 800 euro (correct me if im wrong) moet neerleggen. Maar zoals ik al zei verwacht ik wel dat de echte fanaten deze hype flink kunnen aanjagen waardoor de branche van games en technieken snel groeit.
Ik zit al een tijdje de Posts te volgen over de S, maar wat een negativiteit. Dit model is gewoon een slim versie, net als voorheen. Bij de Xbox One was de kritiek dat het apparaat lelijk was en een externe power brick had. Nu hebben ze het opgelost en doet weer iedereen zo negatief. Wat wil je nou!? Ik vind het een mooi apparaat voor een goede prijs. Als er nu nog meer apps komen, heb je een echte media speler met gaming.

De Scorpio is voor VR. Als je geen VR wilt, dan haal je de One of One S. (Of de PlayStation)
Goedkopere Xbox S?
Natuurlijk gaat MS dit ontkennen, zou ik ook doen!
Want ze moeten natuurlijk huidige batches kwijt, anders gaan mensen wachten op de nieuwe Xbox!
Dit is gewoon marketing, want PS4 loopt mijlen voor op verkoop gebied!
Dat niet alleen, maar als MS zou zeggen dat die sneller is en daarnaast ook nog 4K kan weergeven, dan schep je verwachtingen bij de leek.
Mensen zullen de One S kopen ondanks dat de ze One hebben met gedachten dat die sneller en beter is met gamen.. Als dat vervolgens niet blijkt te zijn is de leek boos.
Nu zijn ze gewoon eerlijk en terughoudend, toppie dus.

Als MS dit zou doen uit marketing oogpunt dan zouden ze wel toegeven dat die sneller is (omdat die dat misschien ook wel is) en men gaat vervolgens massaal die One S kopen en merkt vervolgens geen verschil met gamen vergeleken de Xbox One. Resultaat: men is boos op MS want de nieuwe One S zou sneller zijn.

Je bent dus een beetje te negatief op een positieve actie van MS?
Haha nee ben juist positief ;)
Ze doen dit omdat ze de huidige batches kwijt willen en het is gewoon marketing allemaal..
Vind ik relatief negatief :D
Haha nee joh, zo werkt het nu eenmaal, en daarom schreef ik dat ik het ook zou doen :P