Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 256 reacties

Volgens bronnen van Polygon krijgt de Xbox One 'Scorpio' ruim vier keer zoveel rekenkracht als de Xbox One. Ook zou de nieuwe console sneller zijn dan de PlayStation 4 Neo. Het gerucht spreekt over een rekenkracht van 6 teraflops.

Nadat Kotaku woensdag het nieuws naar buiten bracht dat Microsoft met een nieuwe console komt, die compatible is met de Oculus Rift, heeft Polygon aanvullende informatie gepubliceerd. Volgens bronnen van de website wil Microsoft de huidige rollen omdraaien: nu is de PlayStation 4 iets krachtiger dan de Xbox One, waardoor spellen op de Sony-console soms op een iets hogere resolutie draaien.

Het nieuwe Xbox-model dat bekendstaat onder de codenaam Scorpio zou een rekenkracht van 6 teraflops krijgen. Kotaku heeft zijn oorspronkelijke bericht voorzien van een update en zegt daarin getallen van 5 tot 6 teraflops gehoord te hebben. Ook zegt de website dat de specificaties nog niet vast staan. Eerdere documentatie over de PS4 Neo wees uit dat de nieuwe console van Sony waarschijnlijk een rekenkracht van 4,4 teraflops krijgt. Volgens Polygon komt de rekenkracht van de huidige Xbox One en PS4 neer op respectievelijk 1,32 en 1,84 teraflops.

Volgens de bronnen van Polygon komt de 'Scorpio' waarschijnlijk tegen het eind van 2017 op de markt. Mogelijk volgt echter al een aankondiging op de E3 die half juni plaatsvindt. Microsoft zou zich geroepen voelen om de nieuwe console snel aan te kondigen, omdat Sony sneller dan werd verwacht met een nieuwe versie van de PlayStation 4 komt. Games die voor de Scorpio gemaakt worden, werken vermoedelijk ook op de huidige Xbox One. Op de vernieuwde console zouden de grafische instellingen in theorie echter flink verhoogd kunnen worden.

Polygon is er in ieder geval zeker van dat Microsoft op de E3 een kleinere versie van de Xbox One aankondigt. Dit 'slim'-model heeft waarschijnlijk niet meer rekenkracht dan het huidige model, maar zou veertig procent kleiner zijn en krijgt volgens The Verge de mogelijkheid om 4k-video's af te spelen. Het zou wat afmetingen betreft de kleinste Xbox ooit moeten worden en verwacht wordt dat de hardwarerevisie in augustus te koop is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (256)

ik vind het allemaal onwijs mooi klinken, maar wat kun je er mee behalve een game veel soepeler spelen? Die apparaten zijn niks meer dan een vrij basic computer imho.. ontgaat mij even wat ze met al die teraflops moeten?
Virtual reality.... Sony komt dit najaar met de PlayStation VR. Microsoft heeft daar nog geen alternatief tegenover staan. Het verhaal is nu dus dat de Oculus Rift compatibel wordt met een nieuwe versie van de Xbox One. Dat zou voor Microsoft een mooie oplossing zijn om de vr-boot niet te missen.

Voor vr is gewoonweg veel meer rekenkracht nodig, met de huidige consoles kunnen waarschijnlijk alleen vr-games gespeeld worden die grafisch relatief beperkt zijn. Dat is ook te zien aan games die zijn aangekondigd.

Zonder het hele vr-gebeuren zou het waarschijnlijk langer geduurd hebben voordat Sony en MS met nieuwe consoles zouden komen. Hoe dan ook blijft het nog even koffiedik kijken, maar de aanwijzingen van zowel Sony en Microsoft zijn nu wel erg sterk.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 26 mei 2016 01:27]

Het is niet alleen dat voor VR veel meer rekenkracht nodig is, de "huidige" games draaiden de consoles al te slecht. Het is iig een mooi excuus om niet toe te hoeven geven dat de basis-consoles (zowel Xbone als ps4) van begin-af-aan onder de maat waren qua specs.
Nja ik klaag niet over de grafische krachten van mijn xone. Maar heb wel het idee dat de ps4/xone uitgekomen is om te zien of er uberhaupt animo is. Dat zo snel een nieuwe versie gaat komen omdat het grafische toch al vanaf het begin beperkt was lijkt dat ook te bevestigen.

Maar goed de nieuwe xone zal hier wel gaan komen tegen die tijd. Nooit iets te klagen gehad over de xbox serie.

Om te zeggen dat de huidige games al te slecht draaien gaat wel iets tever. Ik vind alles goed lopen, uiteraard loopt het beter op een pc van 2000 euro.
Maar het plezier die ik van de "goedkope" xone krijg, kan een pc me voor dat geld niet bezorgen.

Gewoon kijken naar je voorkeur en daar voor gaan.
Kulargument dat steeds terug komt, 2000 euro haha, een 3- 6 jaar oude processor met gtx 970 verslaat de x1 en ps4 al met gemak.

Wat een tikje schrijnend is echter dat de 1080p 30fps vaak al niet gehaald wordt op de X1.

En plezier? Dat is natuurlijk subjectief, in mijn geval hebben mijn consoles alleen nog aangestaan voor goede exclusives, de rest gaat achter de pc of met de Steam link en x1 controller.
Maar ik heb toch ook gelijk?
Koop je een xbox one voor 300 euro dan zal die never nooit niet zo goed presteren vergeleken een pc twv 2000 euro?
Voor 300 euro koop jij geen complete PC die dezelfde grafische krachten levert. Dat heeft niks met een kul argument te maken.

Plezier is subjectief, vandaar dat ik ook in de IK vorm spreek en niet in het algemeen alsof dat voor iedereen zo zou moeten zijn.
Sinds mijn omgeving niet meer via de PC gamed haal ik daar gewoon geen plezier meer uit, indien ik game is dat met familie / vrienden samen online. Aangezien iedereen bij mij op de xbox zit haal IK daar meer plezier uit.

Ik ben het er ook volledig mee eens dat de xbox one achterhaald is. Daar waar de consoles (playstation / xbox) altijd wel koploper waren op hardware gebied is dat dit keer duidelijk niet het geval. Ofja dat heeft niet met eens zijn te maken, dat is een keiharde feit.

De reden waarom ik de xbox heb is omdat die toch duidelijk beter presteert vergeleken de 360 die ik had, goed betaalbaar is, en ik het leuk vind om af en toe een game online te doen..

Echter ondanks dat ik vind dat de console veel beter had moeten zijn (wat dan ook samen zou gaan hangen met de aanschafprijs) vind ik het maar rete irritant dat er alleen maar negatieve reacties vanuit de pc gamers komen.. En alles draait om het grafische vlak, alsof men geen plezier meer uit een spel kan halen indien die niet 4K is met alle settings op het hoogste van het hoogste.
Ik ben ook iemand geweest die altijd de nieuwste van de nieuwste hardware in de PC wilde om elke game met veel grafische spektakels af te spelen.. Totdat het me opviel dat ik games zat te doen die grafische helemaal niet perfect waren (Lineage2, SoF2 enzovoort)..

Grafische aspecten is niet altijd waar het voor iedereen allemaal om moet draaien. Het is leuk, maar staat bij mij niet op prio nummer 1.
Ik heb beide, en in mijn geval heb ik over 5 jaar 1300 euro uitgegeven aan een pc naast toentertijd mijn xbox360 en nu X1, beide 2 controllers. Het prijsverschil is zeker na games marginaal (toegeven veel gratis LoL gespeeld).

Dat is de reden dat het een kulargument betreft, los van alle extra toepassingen die een pc kan hebben en los van het subjectieve begrip.

En zie dit aub niet als een anti console aanval, ik mag me zelf wel over de console liefhebbers scharen. Sinds de NES geen enkele generatie gemist!
Oh nee joh ik zie het niet als een aanval, eerder als een gezonde discussie dus geen zorgen haha :D

Ja ik had het probleem met de PC dat ik en veel geld uitgaf maar tegelijk ook al redelijk snel tegen beperkingen liep. Zo kon ik gerust 500 euro uitgeven aan upgrades en een half jaar later kwam er weer een game die veel zwaarder was waardoor ik alweer kon krimpen op settings. Doordat ik toen der tijd echt van het grafische geweld hield, kwam er uiteraard weer een nieuwe GPU.

Zo hebben naar mijn gevoel PC gamers ( ben er dus ook 1 geweest, en niet zo'n beetje ook ) meer behoefte aan het grafische spektakel vergeleken console gamers.
Nu ben ik uiteraard ook van mening dat de xbox one wel een beetje achterhaald uitkwam.. Maar toch heb ik er geen moment spijt van.. Daar waar bij mij de PC gamess grafische achteruit gingen (doordat de hardware niet meer voldeed) worden ze op de console juist mooier en beter. Dit zonder hardware te vernieuwen.

Dan spreek ik op gebied van pc gamen over de periode uhhh 2000-2010/2012, toen ging het ook een stuk harder in hardware land.. Nu kan het best zo zijn dat je 1x een GPU koopt van 500-700 euro en daar de komende jaren alles op het hoogste kwaliteit kan spelen, maar dat was in mijn periode zeker weten niet het geval.

Het is gewoon een wereld van verschil, waarbij je moet kijken naar wat jouw interesses / voorkeuren zijn. De 1 komt bij een PC uit en de ander bij een console. Ik heb nu niet eens meer een GPU in de bak zitten (mijn laatste was een 7870 jokercard die grafische niet kon tippen aan de xbox one), mijn pc ondersteund 2 schermen standaard en meer heb ik niet nodig.

Ik vind het daarom ook redelijk lastig om consoles met pc's te vergelijken, ondanks dat er gelijkwaardige hardware in kan zitten.. Het is een totaal ander platform.

Ontopic:
Net als de discussies over de teraflops nu, mensen gaan het vergelijken met de PC maar vergeten dat ontwikkelaars veel meer spektakel uit de teraflops van een console weten te halen dan een willekeurige pc. Zo'n vergelijking zegt dus ook gewoonweg niks nada noppes. ( ik zeg niet dat jij die vergelijking maakt, maar wel tweakers boven en onder ons ). Dan wordt de drempel met optimalisatie wel beter voor de PC, maar nog niet op het niveau zoals bij de consoles.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 mei 2016 14:59]

Ja je hebt letterlijk wel gelijk, maar het strijkt mij ook flink tegen de haren in omdat het suggereert dat je 2000 euro uit moet geven om de consoles te verslaan en dat is in de verste verten niet waar. De PC biedt je de optie om steeds te upgraden en de allerbeste prestaties te behalen, maar dat is absoluut nergens voor nodig. Zelf game ik nog op een i5 2500K met een GTX770 en alles draait uitstekend. Dat is 500 euro 5 jaar geleden en 280 euro 1,5 jaar geleden voor de GPU (-25 euro voor de game voucher die ik hier op V&A weer verkocht heb). Ja, dat is duurder dan een Xbox One (hoewel die bij introductie ook 500 was dus niet heel veel duurder), maar ik ervaar mijn systeem dan ook nog als relatief luxe, het had best goedkoper gekund. Bovendien bespaar ik heel erg veel op de games. Het hangt een beetje af van hoeveel games je koopt, maar heel wat console gamers zouden prima een PC kunnen betalen als ze het verschil bij elke game in een potje zouden duwen.

Ok, ik draai niet alles op ultra nee, maar dat is 9 van de 10 keer ook maar e-peen. Ik vergelijk de settings zelf ook nog wel eens maar als ik dan met pijn en moeite wat verschil zie, dan zet ik hem gewoon op het lagere niveau want ik heb liever een stabielere framerate dan net die ene extra schittering in het water of dat ene kleine karteltje in de hoek minder (wat je niet ziet als er 20 aliens op je af rennen of je er met 300 KM/h langs vliegt). Wel speel ik over het algemeen gewoon op 1920x1200 60 fps, iets wat je met een console maar zelden lukt (even afgezien van de 16:10 monitor).

Verder heb ik ook niks tegen consoles hoor, sterker nog ik zal waarschijnlijk nog wel een xbox one kopen omdat er een aantal games zijn die ik daarop wil spelen (ik baal bv nogal dat Blizzard geen controller play toestaat op de PC versie van D3). Ook heb ik nog een live gold abo op mijn 360 lopen en heb ik daardoor al een leuke verzameling one games klaar liggen. Misschien gelijk de scorpio dan? :P of een superdeal op de oude als iedereen de scorpio wil hebben...
Het gaat hier niet alleen om het wel of niet kunnen betalen ( die 2000 euro was maar een schot in het wild, jammer dat er zoveel daar serieus op ingaan.. 400 ook goed, zoveel kost de xbox one nu).

Ik kan ook een leuke game pc bouwen en op 4k gamen, maar waarom? Ik probeer duidelijk te maken dat het niet altijd om het grafische geweld gaat.. Bij een console ervaar ik veel meer gemak dan ik bij de PC had. Voor de 1 is dat totaal anders aangezien ze de vrijheid en mods prettig vinden van de PC (of bepaalde games die simpelweg niet verkrijgbaar zijn op de console). Voor de ander ( zoals mij en vele andere ) is het gemak van een console gewoon het belangrijkste. Bij een console lever je daardoor wel in op grafische punten, maar ik weet wel dat zolang dat apparaat verkocht wordt, ik ook de nieuwste games kan doen.. Ja weliswaar met minder grafische krachten, maar wie maakt dat iets uit? Mij niet.. Maakt het je wel iets uit dan is het momenteel verstandiger om voor een PC te gaan, of misschien te wachten op de opvolger van de xbox one.

Daarom schieten de discussies ook niet op.. Altijd bij console artikelen wordt de PC erbij gehaald.. Fijn... Maar daar heeft geen enkele console gebruiker een boodschap aan. Alle redenen als: pc is beter, pc kan meer.. Dat doet er allemaal niet toe haha. Ja de xbox one is slechter dan een deftige game pc,, maar daar gaat het mij helemaal niet om :D

Vroeger had je mensen met knikkers, de 1 had betere knikkers dan de ander en dat moest gehoord worden joh. Dit terwijl sommige ook nog deden knikkeren omdat het een leuk spelletje was.
Dan spreek ik over meer dan 20 jaar geleden, en nu nog komt dat soort gedrag hier op tweakers.net voor.. En het lijkt me stug dat we hier met een groepje 5 jarige zitten, toch?

Ps. ik bedoel dit niet aanvallend / verdedigend, maar meer een algemene reactie op alle gaande pc vs console discussies hier.. Niemand, letterlijk niemand wordt daar wijzer van. En wat ik probeerde te zeggen was: iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Zo was mijn voorkeur een PC en nu al een enige tijd de xbox. Maar een PC is niet beter of slechter, heeft allemaal met je persoonlijke voorkeur te maken.

Nu heb ik niks met de wii(u) maar zodra daar een nieuws artikel over komt dan zijn de reactie standaard: die lopen achter met de graphics, voor dat geld kan je zeer goed gamen op een PC en ga zo maar door.
Toch hoor je van de wii(u) gebruikers dat ze het een leuke / prettige console vinden.. En dat is nou net precies waar het om gaat bij gamen: plezier.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 mei 2016 17:03]

Daar geef ik je ook absoluut gelijk in, het gaat uiteindelijk gewoon om het plezier wat je hebt :)
Misschien kwam het een beetje ongelukkig uit omdat er veel console 'fanboys' zijn die altijd roepen dat hun console beter is want een PC kost duizenden euro's. Jij bedoelde dat dus blijkbaar niet zo, maar ik en blijkbaar meer PC fans met mij raken nogal getriggerd door zulke opmerkingen ;) Ik zie mezelf ook echt niet als een van die PC master race gekken, iedereen moet gewoon lekker gamen (of niet...) op de manier die zij leuk vinden. Alleen lijkt het idee dat gamen op een PC veel duurder is zo vreselijk hardnekkig dat ik het moeilijk vind om een kans voorbij te laten gaan om mijn geliefde platform te verdedigen :P
Ja ik had niet het getal 2000 moeten neerzetten aangezien dat weer het andere uiterste is.. Maar voor 2000 euro heb je wél een pc die vele malen betere plaatjes neerzet.
De bedoeling was dan ook te zeggen: als ik moet kiezen tussen een pc van 2000 of een xbox one (zoals ik hem nu heb) dan kies ik gewoonweg voor de xbox one.. (doorverkopen is dan weer een ander verhaal haha).. Puur omdat ik daar meer plezier mee heb. Al is de PC dan nog zo goed en geeft die nog zo'n mooie beelden weer, daar gaat het vele console gamers niet om. Die zijn tevreden met nu, ja ik had stiekem wel iets meer verwacht maar goed dat is een andere discussie.
Het gebrekkige aan de argumentatie dat het beter loopt op een pc van 2000 euro is dat je op het moment van release voor 500 euro een even-krachtige (minstens) pc kon bouwen... En dat slaat nergens op. Op consoles tot het ps3-tijdperk waren consoles zo geprijsd dat je inderdaad never-en-te-nooit een gelijkwaardig presterende pc kon bouwen, maar sinds dat niet langer zo is zijn de consoles (relatief) amper hun geld nog waard.
Mensen kopen een console om zonder zorgen te gamen, dat doe je keihard teniet door de turnaround-times zo tekort te doen en dat mensen zich (indirect) alsnog zorgen mogen/moeten maken om performance.

Het is buitengewoon jammer, producten als de Xbox en PS2 waren om apetrots op te wezen, en daarbij staat deze generaties consoles in een wel heel schril contrast...
Zo snel valt dan wel weer mee. Eind 2017 is de Xbox 4 jaar oud. Ok, niet zo lang als de 360 het vol hield, maar ik vind het een netto score. Afwaardering van 90 euro per jaar.

Gezien de eisen die gamers stellen en VR nodig heeft is dat niet zo raar.
Ik ben het zeker niet oneens met je, maar toch vind ik dat een zekere nuance op zijn plaats is. Een vergelijking met een PC met een grafische kaart met een prijskaartje van 2 consoles, gaat sowieso niet op. Maar als je dan ziet wat bvb. Naughty Dog met Uncharted 4 uit het bakje weet te halen, kan ik niet anders dan zeggen dat vele andere ontwikkelaars dezer dagen gewoon lui zijn en per defintie op de hardware rekenen om hun tekortkomingen recht te zetten.
Het wordt vaak luiheid genoemd, maar het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en waar je budget voor hebt. Een van de opdrachten die Naughty Dog ongetwijfeld van Sony krijgt is nou juist om alles uit de hardware te halen wat ze kunnen want dit is een van de showcase games voor Sony waar ze mee kunnen schermen op grafisch vlak. Het kost echter gewoon meer geld om een game zo te ontwikkelen en ik kan me voorstellen dat dat niet altijd een optie is voor andere ontwikkelaars.
Of je kunt het ook zo zien, wil je graag betere graphics zien doordat ze de boel helemaal perfect optimaliseren, of wil je toch liever wat extra content of een gamemode of twee er bij? Dan wordt de vraag toch ineens al heel anders.
Deels mee eens. Anderzijds, als die extra gamemode dan betekent een MP modus toevoegen aan een game die daar eigenlijk helemaal geen behoefte aan heeft, dan hoeft dat voor mij niet perse. Dan kies ik dus toch voor een geoptimaliseerde campaign mode. :)
Zou het niet kunnen dat Microsoft iets gaat doen met HoloLens in combinatie met de XBOXONESCORPIO?
Hololens is niet primair gericht op gaming en zal in het begin een paar duizend euro kosten en meer op de zakelijke markt zijn gericht voor dingen als 3D modeling, virtuele product presentaties etc.
Waar haal je de prijs voor de Hololens vandaan? De Hololens DK (inclusief Hololens) kost nu 3000 dollar. Echter de Xbox One DK kostte je maar liefst 20.000 dollar. En toen die officieel op de markt kwam was de prijs toch een stuk lager.

Zo bijzonder is de hardware van de Hololens niet, ik zou verwachten dat ze hem wel in de markt moeten kunnen brengen voor 500-1000 euro. Natuurlijk nog steeds een smak geld...

Edit: Kleine tekstuele fix

[Reactie gewijzigd door Triogap op 26 mei 2016 14:11]

Ik baseer de prijs op het feit dat de hololens in de eerste instantie niet op consumenten is gericht en dat eigenlijk alles dat op de commerciele tak is gericht aanzienlijk meer geld kost simpelweg omdat bedrijven het er voor willen betalen. Sure de 1e xbox DK was duur maar dat was ook gelijk een licentie om de games te kunnen maken.
De DK van de oculus rift was de helft van wat hij nu kost. Ik gok dat de prijs van de hololens in de eerste instantie niet onder de 1500 euro komt en eerder richting de 2000 euro gaat kosten.
Only time will tell.
Hololens is te duur voor de gamimg markt. Tegen de tijd dat het betaalbaar is, zijn we al bij Xbox 7.

Overigens, Hololens lijkt me ook niet geschikt voor gamen. Waarom zou je de echte wereld willen combineren met de virtuele in een spel welke plaatsvindt in je woonkamer voor je tv?
Overigens, Hololens lijkt me ook niet geschikt voor gamen. Waarom zou je de echte wereld willen combineren met de virtuele in een spel welke plaatsvindt in je woonkamer voor je tv?
Zombie-survival in je eigen huis? Cluedo? Moordspel? Ik kan er wel wat bedenken.
Dat lijkt me meer iets voor Nintendo, en die hebben daar nooit de ruwe computing capaciteit voor...
Niet van de NX gehoord zeker nog? Die wordt echt wel krachtig hoor. Ze moeten ook wel aangezien de WiiU slecht verkocht is.

Ik zou totaal geen hololens willen in ieder geval. Wil gamen in een fantasy wereld niet in me woonkamer, die zie ik dagelijks...
Hololens is mij te gimmicky... dat zou ik alleen willen voor notifications oid, als een soort van Google Glass, maar dan anders...
VR is ook een gimmick imo. Wordt gigantisch gepushed maar gaat nooit de monitor vervangen.
Wat dacht je van virtual cockpit, dashboard, etc voor je games. :)
Wat dacht je van virtual cockpit, dashboard, etc voor je games. :)
Hoop dat het dan wel werkt want we hebben al Steel Battalion: Heavy Armor gehad en die game was gewoon bocht. Kinect 2.0 FAIL!

Dus als microsoft een soort Virtual Cockpit idee heeft hoop ik dat het dit keer wel werkt.
Daarboor is VR veel beter geschikt, nogmaals, dan zou je m.b.v. VR in een neppe wereld geplaatst worden i.p.v. je woonkamer.
Gelukkig zijn de developers wat creatiever.
Waarom niet? Zoals in de filmpjes getoond werd dat er vijanden uit de muren komen lijkt me zeker wel gaaf. Bovendien is de hololens kabelloos, dus kan je vrij rondlopen.
Extra informatie die getoond kan worden naast de TV. Er is genoeg wat op die manier dan in "beeld" gebracht kan worden zodat jij op jou TV fullscreen zonder UI en andere poespas van het spel kan genieten.
Sorry, VR lijkt me erg cool (sterker nog, ik heb een Gear VR en dat is al cool), maar ik ga echt niet met zo'n bril op zitten om alsnog op een TV te gamen, maar dan met wat hud elementen die buiten de TV zweven 8)7
Tja dat zeiden mensen ook over de Wii... En toch was dat een groot succes :)

Ik zie er wel voordelen van in ieder geval.
Mja ik moet toegeven, ik had wel een VR bril in mijn hoofd maar een AR bril kan een stuk minder intrusive zijn omdat deze natuurlijk niet je volledige blikveld hoeft af te dekken en ook niet licht-dicht hoeft te zijn.

Desalnietemin denk ik dat HUD buiten de TV een van de minder interessante toepassingen gaat zijn. Dat AR wel degelijk een erg coole toevoeging kan zijn daar ben ik van overtuigd. Bijvoorbeeld op je TV in first person door een slagveld rennen terwijl je op de tafel of grond voor je een birds-eye view van datzelfde slagveld hebt en je eventueel daar als een soort commander in the field commando's aan je leger kan geven. Maar wellicht doelde jij daar ook al op, ik vatte het meer op als "je health bar naast de TV in plaats van er op" :)
nou ik kan me wel een aantal dingen voor stellen die ik zou willen doen in AR...

een pokemon wereld, waar je dus je eigen pokemon wereld hebt en je zelf pokemons kan vangen.
rollercoaster game,waar je zelf een pretpark kan bouwen,bij jou thuis op de vloer en of een potje schaken.

in 2015 zei bill gates, dat het nog wel 2-3 jaar zou duren voor dat er zakelijk en games waarden vol zou kunnen zijn, om je steun te betuigen,kan je best een hololens kopen, maar persoonlijk ga ik voor de 2e generatie.

verder weet ik dat AMD met een polaris GPU komt, het zou dus kunnen dat er volgend jaar wel een xobx two komt, maar dat weet je nooit zeker...
De Hololens vereist geen pc en werkt zelfstandig. Dus die heeft de Xbox ook niet nodig om zijn werk te doen
'Scorpio' is vooralsnog een codenaam voor het project.
We horen (hopelijk) de echte naam op de E3 :)
Het wordt vast geen xbox two als je het rijtje zo bekijkt.
Het verbaast me wel dat de one en ps4 zo kort meegingingen, en nu al een opvolger krijgen.
HoloLens heeft een computer aan boord voor zover ik weet.
Het zou me niet verbazen als Microsoft een HoloLens-light uitbrengt die afhankelijk is van een Xbox One. Zo kun je als Microsoft zijnde een bundel verkopen, maar kun je ala consument de Xbox ook zonder HoloLens gebruiken.
MS heeft net juist een samenwerking met Oculus aangekondigd, waar deze Scorpio waarschijnlijk voor gebouwd wordt.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 26 mei 2016 08:31]

Zo'n ding heeft natuurlijk ook stroom nodig, het zou voor sommige mensen optimaal zijn als er dan geen kabel naar de muur hangt, maar dat alles gestreamed wordt door iets als een xbox of pc.
De hololens heeft een complete computer in de headset. Lijkt mij sterk dat ze een ander model erbij maken zonder interne computer,maar is wel mogelijk.
Van de PS vr was toch al bekend dat die de frames gewoon verdubbeld als het ware met dat kastje.
Nope, kastje doet alleen de 3D audio en is een veredelde HDMI splitter om 1 signaal naar de TV en 1 signaal naar de PSVR te kunnen sturen.

Frame 'verdubbelen' gebeurt op de PS4, en dat is dan nog niet het juiste woord. Dan kan je net zo goed een frame langer laten zien, maakt weinig uit. Het is meer een soort van 'natural motion' idee volgens mij, dit vind je op veel TV's met hoge verversing.

[Reactie gewijzigd door bonk3r op 26 mei 2016 12:22]

Yup, extra frames er tussen plaatsen doet dat kastje en niet de PS4...
Nee dat doet de PS4 zelf. Enige dat het kastje doet is het signaal weer geschikt maken voor weergave op een televisie.
Hmmm, ja, I stand corrected, my bad!
Met verdubbelen bedoel ik twee posities maken van 1 frame waardoor het 3d lijkt.
Zelfde reden als met 1080p en 2k schermen. De consument is "dom" en de markt speelt daarop in.
Altijd als ik naar review van bijvoorbeeld smartphone kijk, dan hoor ik zulke krete :

- A heeft 2MP meer dan B
- De processor van A heeft een frequentie van 2GHz meer dan B
- De batterij van A is 650mAh groter dan die van B

De verkopers willen verkopen, dus die spelen hierop in. Verder zijn er ook de technische reden door andere genoemd, maar ik denk dat dit de voornaamste reden is.
Beetje erg kort door de bocht. En bovendien is dit een gerucht, dus geen marketingtruc. Het is een goede manier om de prestaties te vergelijken. Met meer prestaties kun je realistischer en/of sneller en/of hogere resoluties games ontwikkelen. En in dit geval gebruiken voor VR, welke significant meer rekenkracht nodig heeft dan het simpel aansturen van 1 scherm op een vaak nog niet eens full hd resolutie met maar 30 frames per seconde. Alleen al voor het verdubbelen van één scherm naar twee, als ook het verdrievoudigen van de framerate (90 fps minimum voor vloeiende VR ervaring) heb je dus al 6x de rekenkracht nodig. Maar ik neem wel aan dat ze ook met een goede techniek komen om twee beelden te renderen zonder dat dat ook direct twee keer zoveel rekenkracht nodig heeft, dus dan kan een verviervoudiging voldoende zijn.
Dat specificaties ook voor marketingdoeleinden gebruikt worden in vaak misleidende of overdrijvende vorm doet niet af aan de feitelijke betekenis en het belang van deze gegevens.

Edit: aangezien de rift maar 25% meer pixels heeft (2160x1200 tegenover 1920x1080)dan de full hd resolutie van de Xbox one, heeft het daarmee bij een verdrievoudiging van het aantal frames (30 -> 90) uitgerekend zo'n 3,75 keer meer rekenkracht nodig.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 26 mei 2016 03:07]

VR geef ik helemaal niets om. Maar ik hoop wel dat er geweldig mooie games uitkomen! De huidige consoles zijn gewoon al verouderd. (Dat waren ze eigenlijk al vanaf dag 1)

Maar als microsoft echt 6 pflops eruit weet te knallen en sony 'slechts' 4, dan zullen heel veel gamers weer naar ms overstappen.

Blijkbaar zijn ze erachter gekomen, op de harde manier, dat een console bedoeld is om te gamen, en dat je er ook tv mee kan kijken, dat maakt het overgrote deel van de kopers niet uit. (Zie de verkoopcijfers)

Ben in ieder geval benieuwd hoe sony hierop gaat reageren. Gaan ze alleen een expensionpack maken voor de huidige ps4? Of komt er eind volgend jaar ook een nieuwe console aan die het op kan nemen tegen de scorpio.

En dan is het natuurlijk nog hopen dat de rekenkracht ook gebruikt kan worden voor graphics en niet alleen voor vr.
Valt wel mee dat gamers overstappen, de nieuwe xbox zou dan 9 maanden later uit komen dan de ps4k, voor het zelfde geld zijn mensen dan al overgestapt naar de ps4k of mensen houden het gewoon bij hun normale ps4/xbox one.
Het zou toch niet de eerste keer zijn dat een bedrijf zelf het gerucht de wereld in helpt. Een beetje marketing zal het dus echt wel zijn ;)
Dit, of ze zetten het op kickstarter voor 'funding' terwijl t product al gefinancieerd en klaar is voor verkoop. Puur voor exposure/pr

[Reactie gewijzigd door fre0n op 26 mei 2016 11:25]

Dat zou kunnen, maar ook niet. Dan nog, doet het niets af aan de objectieve nieuwswaarde van dit artikel. Of aan de objectieve vergelijking met de Xbox one die je met deze gegevens kunt maken.
1080p en 4k bedoel je denk ik?

En ik zou eens een ultra hd film bekijken op een 4k scherm met HDR. Als je daar geen mega verschil ziet (16.4 miljoen naar 1 miljard kleuren) heb ik nog wel een paar goede links naar opticiens voor je....

Maar ze hadden de consoles gewoon van het begin af aan al krachtiger moeten maken. Er zit amper fatsoenlijk verschil in games en dan heb ik het over de wow dit is echt next gen factor.

De vorige generaties hadden altijd een behoorlijke verbetering. van 2d naar 3d of van SD naar HD graphics en ga zo maar door.
Deze generatie kan amper of niet 1080p/60 draaien en daarom komt er nu een brakke tussentijdse update die dat wel kan.

Leuk voor de fanatiekelingen maar de casual gamers die juist consoles hebben voor het gemak boeit dit niet.

Mensen waarvoor frames en resolutie belangrijk is gamen wel op een pc.
Deze geupgrade consoles kunnen een hogere res en/of hogere settings aan.
Dus spellen die op de XboxOne of PS4 geen 1080p zijn zullen dat op de nieuwe versies wel zijn, de fps zullen hoger zijn dus inplaats van 30 heb je 50 of 60.
Settings die we op een PC medium noemen zijn dan high etc.
Die apparaten zijn niks meer dan een vrij basic computer imho.. ontgaat mij even wat ze met al die teraflops moeten?
Oh?

De One is inderdaad een basic computer maar wel met een hypervisor als eerste OS, om het zo te zeggen. Daarbovenop draaien 2 andere OS'en namelijk de eerste die puur en alleen games kan serveren (en dus DirectX12 aanspraak heeft naar de hardware) en een tweede OS wat het Home-screen verzorgt, (UWP-)Apps kan draaien en de communicatie met netwerk etc. in stand houdt.

Als je het aantal teraflops/RAM verhoogt, kan je dus beide "guest OS'en" meer ruimte en power geven waardoor het zometeen bijvoorbeeld mogelijk kan zijn om op 2160p een game te spelen terwijl je ook nog je TV-tuner App open hebt staan op 1080p en dus picture-in-picture TV kan kijken.

Daarnaast, maar ik denk dat iedereen dat wel weet, is door een hardware-upgrade het mogelijk om een hoger/stabieler aantal fps te realiseren in games; iets wat bij de huidige One en huidige PS4 soms nog wel een puntje van aandacht is.
Behalve het soepeler laten lopen van de games gaat dit er ook voor zorgen dat de xbox een hogere resolutie zal gebruiken tijdens het spelen van normale games. welke vaak nu minder dan full hd zijn wanneer er veel op het scherm gebeurd omdat de xbox niet genoeg rekenkracht heeft om alles mooi en snel te renderen door de "achterlopende" hardware. Hiermee bedoel ik niet dat de xbox perse achterloopt maar dat de gameindustrie gewoon belachelijk hard vooruit gaat. De ps4 heeft hier ook last van maar in mindere mate dan de xbox. (dit kan je ook zien in de grafiek hierboven omdat de ps4 meer capaciteit heeft)

De resolutie is enorm belangrijk voor de VR ervaring en ik meen ergens gelezen te hebben dat vr 3 tot 4 keer zoveel moet berekeningen moet maken voor dezelfde resolutie. Dus moet er een nieuw apparaat komen die minimaal 4 keer zo snel is wil je dezelfde resulutie in VR hanteren als in je games.
Ja, wat moet je toch met veel snellere hardware? Misschien kun je beter een bezoekje brengen aan computeridee. ;)
Lekker terug naar de Comodore 64 dan als je geen reden voor meer rekenkracht ziet.
ik voel totaal geen behoefte om een console aan te schaffen. verwonderde me meer over het feit dat ze een elite variant van een bestaande xbox op de markt gaan brengen terwijl de games ook op de oudere variant moeten blijven draaien. Maar met de hele op te starten VR wereld snap ik dat ze gaan innoveren.
4x krachtiger = 4K = 4x1080p ?
2 * 1920 = 3840
2 * 1080 = 2160
2 * 2 = 4
dat is dus 4x 1080p
Zo werkt het dus niet. Als je vier blokken van 1920x1080 pixels samenlegt in 2x2 opstelling bekom je 3840*2160 pixels. Dat is vier maal 1080p.

[Reactie gewijzigd door JohnnyricoMC op 26 mei 2016 09:56]

Dat snap ik ook wel, daarom zeg ik ook dat het "mijn" 4k is. (hoewel het eigenlijk 8k is)
Maar 960x540 is mijn 1080p...
8)7
Waar staat de K voor in 4K? 4 keer (1920x)1080? Ik zou zeggen vierduizend, puur uit gewoonte.
1080 staat voor het aantal verticale pixels, toch niet zo gek om dan te zeggen dat je bij "4k" ergens in de 4000 pixels verticaal verwacht.

En waarom blijft iedereen de p achter 1080 zetten, interlaced wordt toch bijna nergens meer gebruikt...

[Reactie gewijzigd door ingmar75 op 26 mei 2016 16:03]

4K staat inderdaad voor 4000.

Eigenlijk hebben we beide niet gelijk, 4K is 4096x2160.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Display_resolution#
Je hebt straks dus 3 verschillende XBOX Ones? Jeetje, wat een zooitje.
De huidige versie zal als de slim komt dus niet meer geproduceerd worden.
En die nieuwe Scorpio komt pas later
Dat is heel gebruikelijk bij consoles hoor! De PlayStation 3 heeft bijvoorbeeld drie versies gehad:
  • PlayStation 3 (Nov. 2006)
  • PlayStation 3 Slim (Sep. 2009)
  • PlayStation 3 Super Slim (Sep. 2012)
Maar ook de Xbox 360 heeft een aantal revisies gehad. Zo heeft hij na de orginele release wel 7 keer een verandering van CPU en/of GPU gehad! Ze begonnen met een losse 90nm CPU en GPU die samen 203W verstookten, en eindigde met een gecombineerde 45nm CPU + GPU chip die maar 120W gebruikten. Door dit lagere verbruik werd hij dus ook steeds stiller en zuiniger.

Waarom doen fabrikanten dit? Omdat na enkele jaren er componenten op de markt zijn die hetzelfde presteren voor een lagere prijs. Vaak zit daar ook nog een lager energieverbruik aan vast, waardoor dus ook een kleiner/goedkoper koelsysteem voor nodig is. Daarom zie je vaak dat revisies kleiner zijn dan het origineel.

Nu is er een beetje een unieke situatie: Er is een opkomende markt die véél meer rekenkracht vereist. Daarom zullen ze krachtigere consoles uit moeten gaan brengen dan ze gewend waren. Ter vergelijking: Ten tijden van de release van de PlayStation 4 en Xbox One (november 2013) was de rekenkracht vergelijkbaar met een grafische kaart van $140 (Nvidia GTX 750 Ti 1,3 teraflops / Radeon R7 260X 1,9 teraflops). Nu willen ze richting de 5 a 6 teraflops, waarvoor je een kaart van minimaal $400 voor nodig hebt (Nvidia GTX 1070 of AMD R9 390X). Dit is dus een compleet andere klasse kaarten! Ik verwacht dan ook niet dat een degelijke console minder dan ¤600 gaat kosten.

[Reactie gewijzigd door Balance op 26 mei 2016 11:32]

Kleine correctie : de gtx 970 doet bij bijna alle fabrikanten meer dan 4 teraflops.
Bij amd is dat de 280x zelfs al.
De orgineel, de upgrade, en de slim. Da's nog altijd minder dan de hoeveelheid verschillende X360 modellen.
Slim-consoles of budgetversies worden al sinds de Atari 2600 gemaakt, dus dit is niks nieuws. Kijk hoeveel versies PlaystationPortables of Vitas er zijn gemaakt. PS1, PS2, PS3 hebben ook allemaal slim-versies gehad. Nintendo is net zo, waar de NES, SNES, Gameboy, GBA, Wii, DS en 3DS allemaal verschillende modellen hebben (en Sega ook nog met de MasterSystem en Megadrive).
Wees blij dat ze geen losse componenten als de MegaCD of de 32X uitbrengen..
Wees blij dat ze geen losse componenten als de MegaCD of de 32X uitbrengen..
hehe, dat zou natuurlijk ook een schot in eigen doel zijn he. Als ze daar niets van hadden geleerd, zouden ze nu al niet meer bestaan denk ik.
Je krijgt dan games met grafische settings waarschijnlijk, zoals op pc al jaren gebruikelijk is.

Veel voordelen die consoles van oudsher hebben worden overboord gezet:
- Aanzetten en meteen gamen (kan niet meer, want eerst update afwachten)
- geen compatibiliteitsproblemen/settings/systeemeisen ( er zijn straks diverse versies van dezelfde console met verschillende specs)
6 tflops lijkt me zeer sterk. Dan zit je echt wel tegen een gpu van minimaal 300 euro aan te kijken. Lijkt me een beetje duur voor in een console.

Ter vergelijking: de nieuwe gtx 1070 heeft 6.5 tflops aan rekenkracht.
Volgens mij ook onzin hype. Polaris 10 haalt volgens:

http://wccftech.com/amd-r...specs-allegedly-revealed/

max. 5.5 TF met een TDP van 110-130W. Dat is de complete kaart waarschijnlijk dus incl. geheugen. Polaris 11 heeft een TDP van 50W en scoort 2.5 TF.

Een PS4 / X1 doet totaal zo'n 120W bij game play, dat is bij het stop contact.

De 8 Jaguar cores doen zo'n 30W.

Dat Sony voor z'n PS4 Neo naar een Polaris 10 aan het kijken is heeft zin. Je wint zo'n 50% GPU power. Echter Sony en MS kunnen natuurlijk net als bij de PS4 en X1 spelen met de CUs om de die size en TDP binnen de grenzen wat kan te houden.

Zou het ook raar vinden als Sony en MS met AMD als leverancier bij elkaar uit te pas lopen. Ik verwacht van beiden een 4K "slim" of "neo" versie in Q4 en eind volgend jaar een grote upgrade.
Niet als je er een miljoen (bv.) bestelt lijkt mij.
Wat doet een PC met een i5, GTX 1070, 8GB RAM en SSD? Lijkt me wel leuk om te weten voor de vergelijking.
Even los van de i5, 8 GB RAM en een SSD haalt een GTX 1070 volgens Nvidia 6.5 TFLOPS. Een GTX 1080 haalt 9 TFLOPS. ;)

Geen idee hoeveel TFLOPS (of GFLOPS?) processors in deze tijd kunnen opleveren, maar die 6 TFLOPS die die Xbox One 'Scorpio' zou hebben komt aardig dicht in de buurt van de 1070. Natuurlijk is dat dan wel de gehele power van de Xbox en die 6.5 TFLOPS puur en alleen van de GPU van de desktop.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 26 mei 2016 00:20]

Ik zit op een "xeon" i7 3930K processor, deze haalt in Aida64:
Single-precision: 361GFLOPS
Double-precision: 180GLFOPS

Vergeleken met de 780Ti:
Single-precision: 4739GFLOPS
Double-precision: 271GLFOPS.

Dus ja qua Single-precision een enorm verschil, het is ook een game kaart dus ik vraag me af wat de Titan Black zou scoren.
Volgens mij is de Maxwell 900 series minder op compute gericht dus presteren hierin minder, maar dat zou in Pascal weer beter worden.
For GM200 NVIDIA’s path of choice has been to divorce graphics from high performance FP64 compute. Big Kepler was a graphics powerhouse in its own right, but it also spent quite a bit of die area on FP64 CUDA cores and some other compute-centric functionality. This allowed NVIDIA to use a single GPU across the entire spectrum – GeForce, Quadro, and Tesla – but it also meant that GK110 was a bit jack-of-all-trades. Consequently when faced with another round of 28nm chips and intent on spending their Maxwell power savings on more graphics resources (ala GM204), NVIDIA built a big graphics GPU. Big Maxwell is not the successor to Big Kepler, but rather it’s a really (really) big version of GM204.

GM200 is 601mm2 of graphics, and this is what makes it remarkable. There are no special compute features here that only Tesla and Quadro users will tap into (save perhaps ECC), rather it really is GM204 with 50% more GPU. This means we’re looking at the same SMMs as on GM204, featuring 128 FP32 CUDA cores per SMM, a 512Kbit register file, and just 4 FP64 ALUs per SMM, leading to a puny native FP64 rate of just 1/32. As a result, all of that space in GK110 occupied by FP64 ALUs and other compute hardware – and NVIDIA won’t reveal quite how much space that was – has been reinvested in FP32 ALUs and other graphics-centric hardware.
http://www.anandtech.com/...orce-gtx-titan-x-review/2
Processors hebben niet zoveel Teraflops. Volgens mij wordt dat zelfs nog uitgedrukt in Gigaflops, en dan ergens rond de 150-200 ofzo voor de high end. Als Microsoft en Sony de nieuwere consoles inderdaad zoveel krachtiger weten te maken dan zal de prijs ook wel hoger zijn dan wat we gewend zijn van de basismodellen. Een beetje zoals het kopen van een gaming PC geschikt voor VR, daar ben je nou eenmaal meer voor kwijt dan voor een gaming PC die het gewoon goed moet doen op 1080p.
Gemiddeld zon 30. 200 kan allee. Met de high end xeons
Een i7 4770K haalt ook gewoon 170 - 185 GFlops hoor. https://www.pugetsystems....e-i7-5960X-and-5930K-594/
Totdat ze specificeren wat voor performance we het hier over hebben kun je er weinig zinnigs over zeggen. Is dit half, single of double precision? Is dit peak of nominal?
Ja, exclusief of inclusief CPU Teraflops 0,0???
Vraag mij ook af een APU op Zen basis.
Of APU met extra GPU.
Iig zullen deze VR/ 4K varianten dure consoles worden.
Instap is superslim vorige gen.
Normale huidige gen.
VR/4K gen.

¤600,- of wat meer en dan nog VR erbij of 4 K scherm.
Minimaal hetzelfde. Ben vooral benieuwd welke CPU / GPU Microsoft gaat pakken. Als ik me niet vergis gebruiken ze nu Jaguar cores van AMD in een soort APU configuratie. Om deze getallen te halen zal zowel het CPU als GPU gedeelte echter fors sneller moeten zijn. Dit haal je niet met een APU.
Die Jaguar core die in een PS4 of Xone zit krijg jij als consument ook niet los gekocht, dit zijn gespecialiseerde varianten voor de consoles. De core count van de processing units in het GPU gedeelte ligt veel hoger dan die van de desktop chips die je kunt krijgen.
De geruchten nemen aan dat er een Polaris core in de APU van de Neo komt en gezien de Tflops en release van eind 2017 zou het me dan niets verbazen als ze dan een Vega er in proppen.

Maar eerst zien dan geloven...
Even gegoogled, volgens nvidia heeft de gtx 1070 6.5 teraflops. Daar staat wel tegenover dat games makkelijker voor een console dan een pc te optimaliseren zijn.

Overigens maken de andere onderdelen niet uit voor de flops, zolang ze geen bottleneck vormen voor de gpu. De cpu zou in theorie een beetje extra kunnen leveren, maar dat gebeurt niet significant zover ik weet.
Tegen eind 2017 zijn er echter al weer verschillende nieuwe kaarten op de markt die ruim boven de prestaties van de 1070 zullen zitten. Consoles zullen altijd achter de feiten blijven aanlopen.
Als de ´feiten´ zo simpel zouden zijn als pure rekenkracht, dan ja...

Standaard riedeltje: Consoles zorgen ervoor dat developers efficiënter moeten zijn met de beschikbare hardware, win/win. Je koopt een console en je blijft vooruitgang zien (en niet zozeer verwachten), al is het weinig als console gamer ben je tevreden. Je koopt een PC en houd je hardware up to date, en je blijft veel meer vooruitgang zien (en verwachten), als je daar het geld voor over hebt , als PC gamer ben je tevreden.
Feitelijk richten de dev zich op de target platform dus games zullen daar aan voldoen. De game drager zal systeem herkennen en voor de juiste geteste en speelbare setting laden en toepassen.
DL dito de store doet detectie en laad de juiste executables en content.

Je loopt niet achter op de massa, alleen op die lieden die high- end volgen en regelmatig kapitalen over de bank gooien. Dat zal nooit de target van de devs zijn maar meer wat ze optioneel kan instellen.

Denk dat midrange en performance klasse skip en wacht volgend jaar op high- end van AMD voor straatprijzen.
Deze consoles nou daar heb ik dan ook budged voor 4K sherm en VR bril bij nodig. Dat zal ¤2000,-++ zijn.
Eerst maar zien welke platform de betere VR beleving bied.
Het lijkt me zinvoller om te kijken naar AMD GPU's dan er Nvidia GPU's bij te gaan betrekken. Gezien ze 99% zeker weer een AMD erin gaan schroeven. Dus, iemand enig idee qua AMD?
Dat zal wel de opvolger van Polaris worden als hij echt pas voor eind 2017 is geplant
Een GTX 1070 doet volgens Nvidia ongeveer 6,5 tflops. Een GTX 980 Ti iets minder dan 6. Als de geruchten kloppen lijkt het daarbij in de buurt te komen. Voor een goede ervaring in combinatie met de Oculus Rift lijkt dat niet onrealistisch.
In vergelijking met de huidige consoles ? dan is een Dual core plus GTX950 plus 8GB werkgeheugen plus 120GB al meer dan voldoende.

Voor de PSNEO zal mogelijk dezelfde setup met een GTX 1050 genoeg zijn of een i3 core plus GTX1060.

Maar als het XB gerucht waar is dan mag er wel een i5 core plus GTX1070 tegenaan ja.

Wij gaan het zien :)
Een Intel Core i3 4130 en Geforce GTX 750 Ti met 8GB DDR3 RAM is sneller dan een Xbox One en Playstation 4.

https://www.youtube.com/watch?v=JxUPJdcChzE

https://www.youtube.com/watch?v=gGf4SVWEw2g

https://www.youtube.com/watch?v=9OE2iI7OLh8

https://www.youtube.com/watch?v=iipDWbd6HNg

https://www.youtube.com/watch?v=FKmfWg_rERk

Dan is een Geforce GTX 950 nog sneller.


Maar het is wel goed nieuws dat er weer snellere Consoles uit komen, en deze keer sneller dan normaal en dat is nog meer goed nieuws voor PC Games, en niet voor de Console houders :P

De Xbox One is dan maar 4 jaar oud als de Xbox One 'Scorpio' uit komt, en als de nieuwe Playstation dit jaar uit komt is de Playstation 4 nog maat 3 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 mei 2016 14:21]

Deze generatie is iets minder Rock&Roll dan de vorige 8-) maar het blijven degelijke machines voor HD gaming

MS en Sony zullen vast iets tonen en misschien ook wel de Refresh versies dus.. spanning en sensatie.

Ook al zijn het verschillende platformen vooral de PC inderdaad alles is concurrentie van elkaar dus ja elke ontwikkeling komt ten goede :)
Allemaal leuk en aardig, teraflops, maar als ik het woord zie denk ik aan een Floppy Disc met 1TB opslagruimte. :P

Wat is nou een teraflop? Wat kan ik ermee? Kan de nieuwe XBox resoluties van 4k aan met ongeveer dezelfde framerate als nu met de Xbone op 1080p? Of zie ik dat helemaal verkeerd? :)
FLOP = Floating Point Operations Per Second.
Meer info op wikipedia!

[Reactie gewijzigd door Snobbieh op 26 mei 2016 06:41]

Dus wat betekend het? Wat is het? Wat kan het?
1 FLOPS betekent dat je computer 1 decimaal-berekening per seconde kan doen.
2 FLOPS betekent dat je computer 2 decimaal-berekeningen per seconde kan doen.
etc.
6 TFLOPS betekent dat je computer 6.000.000.000.000 decimaal-berekeningen per seconde kan doen.

[Reactie gewijzigd door JackBol op 26 mei 2016 07:23]

Nog als aanvulling, een pc kent 2 soorten decimalen, doubles en floats. Het gaat hier logischer wijs om de floats
4x zo krachtig dus dat moet precies kunnen, 4k net zo snel als 1080p nu. Of 2x 1200p op 90fps voor VR.
Je doet een aanname, want er staat volgens mij nergens dat de rekenkracht uit de GPU komt, dus als men het over 'rekenkracht' heeft slaat het op de CPU.

Wel staat er dat 'Op de vernieuwde console zouden de grafische instellingen in theorie echter flink verhoogd kunnen worden', maar daar staat niets concreets over de werkelijke grafische performance.
Nee, rekenkracht van CPU gedeelte ligt een factor 10 a 20 lager. Een i7 4770K haalt 170 a 185 GFlops. Keer 20 zit je op 3,7 terraflop.

https://www.pugetsystems....e-i7-5960X-and-5930K-594/
De huidige Xbox One rendert meestal niet op 1080p. Meestal wordt het op een lagere resolutie gerenderd en daarna geupscaled, voor de wat zwaarder belastende games in ieder geval. (Geldt ook voor de PS4)

Aangezien resolutie niet linear schaal met rekenkracht, aangezien het waarschijnlijk niet enkel GPU tflops betreft maar dat ze ze optellen, en aangezien ze de settings waarop games draaien waarschijnlijk ook willen verbeteren, moet er heel wat gebeuren wil dat nieuwe Xbox model 4k renderen op acceptabele framerates. Ik zou er niet op rekenen in ieder geval. Waarschijnlijk wordt het weer op een lagere resolutie gerenderd en daarna geupscaled.

Wellicht dat ze met deze nieuwe versie genoeg rekenkracht hebben in de Xbox voor de Rift of de Vive. De informatie die ze nu geven is echter marketing praat, en niet genoeg om wat dat betreft echt iets vast te kunnen stellen.
De PS4 is nu krachtiger dan de XBONE... maar Microsoft wilt de nieuwe Xbox krachtiger maken dan de nieuwe PS4? Wat hebben ze daar aan, of is dit het eerste teken dat er games exclusief voor de nieuwe XBONE gaan uitkomen?
Ik persoonlijk denk na alles wat ik heb gelezen over wat Microsoft gaat doen in stappen gaat de Xbox de markt veroveren in kleine stapjes dus ik ben benieuwt dit was 5 jaar geleden al bekent maar toen geloofde weinig mensen er nog in maar dit ziet er goed uit voor de toekomst Ga zo door Microsoft!!
Hoezo ga maar door Microsoft? Iedereen die bij een console zweert meent altijd dat deze superieur zijn omdat je gewoon 10 jaar vooruit kunt met dezelfde hardware. Wat ze nu doen is letterlijk wat je met een PC doet, maar dan zelfs duurder. Ik koop na 5 jaar misschien een keer een nieuwe GPU voor 300-400 euro, nu kopen de console gamers een complete nieuwe console.
Laten we zeggen dat ze naar ons hebben geluisterd @preview meer hoef ik niet te zeggen ;-)
Ik denk dat het het zoveelste teken is dat Microsoft de Xbox One gewoon dezelfde kracht als een PC wilt geven zodat het porten van games veel makkelijker wordt.
Omdat iedereen steeds loopt te zeuren dat de Xbox minder krachtig is dan de ps4 en dit een negatieve waarde legt op de koopbereidheid (terwijl het zou moeten gaan om de experience, maar dat vergeten veel mensen)
Waarom zouden ze de Scorpio aankondigen op E3 2016 als hij pas eind 2017 verschijnt, 1,5 jaar later? Dat is geen slimme marketing, lijkt me ook niet dat dat gaat gebeuren.
De waarschijnlijke reden staat in het artikel: Omdat Sony eerder dan verwacht met de NEO aankondiging komt. Neemt niet weg dat ik zelf ook niet verwacht dat het gaat gebeuren op de E3.
Ik besef dat dit een gerucht is, maar ik krijg het idee dat de console-bouwers voor de komende iteratie gewoon weer in precies dezelfde marketing-valkuil zullen lopen als bij de huidige: gehype en gehijg, onrealistische beloften doen en verwachtingen creëren waarvan nog maar moet blijken of het allemaal wel waargemaakt kan worden. De huidige console-generatie gaat immers ook nog steeds gebukt onder alle crap die voor de release ervan werd rondgestrooid ('next gen', '1080p@60fps', etc.), en zal dat ook altijd blijven doen. Eigen schuld dikke bult voor de fabrikanten, maar die kunnen me echt een bal jeuken: vind het vooral sneu voor de spelers (ondanks het feit dat zij het hadden kunnen zien aankomen, is natuurlijk lang niet elke speler bezig met wat er onder de motorkap zit, en gaat gewoon af op wat de industrie hun wijs maakt).
Lijkt niet gezond voor de huidige Xbox One sales als ze de Scorpio aankomende maand al aankondigen en eind 2017 pas uitbrengen.
Valt denk ik wel mee. Als je nog een 360 hebt of niets hebt ga je ook geen ander half jaar wachten als je een keer wat nieuwe games wilt spelen. Zo duur zijn die consoles nu ook weer niet. Vooral als je 2e hands gaat shoppen.

Zou wel een mooie stap vooruit zijn. Gezien de rekenkracht heb je prestaties van een High end gaming pc van nu (die opzich snel genoeg zijn voor VR als je een Fury of 980 Ti hebt)
Hopelijk zitten hier dan ook nieuwe Zen cores in. En wellicht een APU met HBM 2.0 geheugen :P

Het is wel mogelijk. Ze hebben dan ook geen EDram meer nodig en als je zo'n krachtige gpu plaatst met een 8 core Zen CPU gedeelte er naast heb je ook redelijk wat oppervlakte voor je HBM interconnects. Met 2 stacks heb je ook al genoeg bandbreedte en kan je 16GB memory halen. (mocht er geen ruimte zijn voor 4 stacks) Qua bandbreedte heb je dan alsnog 512GB/s.
Ik heb een 360, maar ik ga niet al mijn spellen weg doen. Vervolgens allemaal Xbox onze spellen kopen, en dan over anderhalf jaar weer alle spellen opnieuw kopen.
Je spellen wegdoen hoeft ook niet. Aangezien de XBOX One backwards compatibility heeft met veel X360 games. En het worden er langzaam meer ;) .
Wel heel langzaam, ik heb de spellen die ik veel speelde op xbox360 nieuw gekocht op de one omdat het me te lang duurde.. En de andere spellen zijn nog niet eens beschikbaar.
Gewoon je oude console niet wegdoen. Persoonlijk vind ikun deze aanpak van een nieuwe console prettiger dan een vaag kastje ernaast dat iets doet met het videosignaal (maar absoluut geen rekenkracht toevoegde, zoals ze oorspronkelijk beweerden). Want nu kunnen alle games ervan profiteren en niet alleen de VR games. Maar gewoon de complexiteit van de games zelf kan hoger.
M'n oude console heeft inderdaad nog een hele tijd naast m'n nieuwe gestaan. Sinds een week heb ik 'm dan echt ontkoppeld omdat ik hem niet meer gebruikte. Kijk nu maar hoe lang ik dat vol houdt en dan breng ik 'm naar de kringloop denk ik :p
Maar ik ben erg benieuwd naar de nieuwe versie van de Xbox One, die slim kan me gestolen worden, maar met VR en welke prijs, ben erg benieuwd! Lijkt me fantastisch om straks een nieuwe versie van GTA (6?) te kunnen spelen in VR :D
Je had ook een PS4 kunnen hebben en als je PS3 spellen niet meer kunnen gebruiken ;)
imo zeuren mensen tegenwoordig te veel. Wees blij dat ze er aan werken en dat het er komt. Het is niet even simpel porten omdat de architectuur van de 360 en de One nogal verschillend zijn.
Liever niet, ben blij met m'n xbox :p
Ik snap wat je bedoelt, ben het met je eens, maar mijn reactie was dan ook meer op het feit dat je geen nieuwe spellen hoeft te kopen omdat er backwards compatibility is; maar als je daar op wacht dan is er alweer een nieuwe console uit voor je spel wordt ondersteund bij wijze van. Daarom heb ik er ook niet op gewacht en gewoon de One aangeschaft met na een tijdje de spellen die ik veel op de 360 speelde en in One kwaliteit beschikbaar waren. Ik heb er dus, behalve dat ik dubbel betaal voor hetzelfde spel, wel natuurlijk het voordeel bij dat het veel beter eruit ziet :)
Same here. Het is gewoon een keuze. Je niemand verplicht je de nieuwe console ook te kopen of de oude weg te doen.
PC gamers hebben dit deel altijd maar die betalen aanzienlijk meer. (PC blijft mijn favo platform).
Als je nu nog een Xbone koopt, dan koop je waarschijnlijk ook geen Xbone Scorpio als die net uit is, dan wacht je ook nog een tijd lijkt me.
Als je tweedehands gaat shoppen in plaats van nieuw is het dus wel slecht voor de verkopen. Daarom was er ook een tijdje zo'n geklooi met bv multiplayer codes om tweedehands games tegen te gaan..
Inderdaad, maar dit is ook allemaal nog niet bevestigd. MS heeft geen gezag over mensen die info lekken.

Anderzijds moeten ze zodra er nieuws over de PS4 neo komt klaarstaan met nieuws over de nieuwe Xbox.
Ligt eraan, wat ze met de prijs doen. Oudere generatie consoles werden ook nog steeds verkocht bij aankondigingen en release van nieuwe consoles.
want jij denkt dat al die mensen die hem willen kopen 1,5 jaar gaan wachten? Nee joh, de mensen die hem eind 2017 gaan kopen zijn de mensen die de X1 2,5 jaar geleden ook als eerste kochten
Beiden fabrikanten gaan komen als het ware met een "refresh" van hun laatste console. Beiden nieuwe consoles worden gemaakt om de huidige bestaande games te kunnen spelen, en tenzij ik iets heb gemist worden er geen speciale games uitgebracht voor de nieuwe consoles.

Mijn vraag is nu: wat is hier nu eigenlijk de meerwaarde/bedoeling van behalve het stukje Virtual Reality? Misschien ben ik heel sceptisch, maar VR-gaming geloof ik nu nog niet echt in. Ik heb me er dan wel niet heel erg in verdiept, maar mijn gevoel zegt dat:
1: VR-gaming nog steeds in de kinderschoenen staat en als er dus een game is dat het meer is om het "VR" aspect naar voren te brengen i.p.v. ook echt daadwerkelijk een goede game opleveren.
2. VR-gaming nog steeds veel te duur is met alle apparatuur die er bij komt kijken.

Als ik straks een Scorpio of Neo zou kopen, dan speel ik nog steeds dezelfde Call of Duty Modern Warfare 29 of Fifa 23 als dat je zou doen op de "gewone" X1/PS4, toch?

Daarnaast zal dit "grapje" van M$ of $ony natuurlijk weer een goede ¤400 gaan kosten, zo niet meer.
Ik denk dat vooral VR een leuk verkoopsplaatje is en een handig truck om een nieuwe console uit te brengen. Wil je een exclusieve game uitbrengen voor de playstation 4.1 of xbox one.one dan moet er een sticker op van VR supported en daarmee is de kous af.
Ontwikkelaars zullen nog een tijdje de oude versie ondersteunen maar uiteindelijk zal blijken dat we hier over een nieuwe console spreken en de bezitters van de huidige consoles met lege handen of halve games achter blijven.
PSVR en PS4 Neo games werken verplicht ook gewoon op de originele PS4.
De vraag is voor hoelang? En welke functionaliteit zal je dan niet missen? Ok het zal vooral graphics die beter zijn en de framerate die omhoog gaat. Wss ook 4K die erbij komt. Maar toch erg jammer dat je hiervoor een nieuwe console moet kopen. Het hele argument van een console gaat langer mee dan een pc is voor mij dan al helemaal weg. Nooit geen console fan geweest maar de kans dat ik ooit een console koop is nu wel heel erg klein.
De vraag is voor hoelang? En welke functionaliteit zal je dan niet missen? Ok het zal vooral graphics die beter zijn en de framerate die omhoog gaat. Wss ook 4K die erbij komt. Maar toch erg jammer dat je hiervoor een nieuwe console moet kopen. Het hele argument van een console gaat langer mee dan een pc is voor mij dan al helemaal weg. Nooit geen console fan geweest maar de kans dat ik ooit een console koop is nu wel heel erg klein.
HUH! een pc gaat juist veel langer mee snap je het dan niet!? veel betere hardware toch? 8)7
Eum, ooit al geprobeerd om 5 jaar alle nieuwe games op hoogste setting proberen spelen met dezelde pc?
Ehm, wist je dat een console medium settings hanteert? 8)7
Maakt niet uit voor de vergelijking. Al geprobeerd op een pc die nu net de medium settings aan kan over 5 jaar ook bij nieuwe games die medium settings nog te halen?
Neen, een high end pc natuurlijk met degelijk materiaal.
Microsoft heeft backwards compatibility redelijk hoog in vaandel. De Scorpio is gebaseerd op vrijwel zelfde hardware met hetzelfde os. De onderste laag veranderd dus niet. Scorpio kan dus X1, 'scorpio' en 360 games spelen. Dat is het mooie van de hardware die op basis van pc's draait.

Nieuwe spellen hoeven dus ook niet herschreven te worden om op de X1 en Scorpio te kunnen draaien. De Scorpio zal alleen de extra rekenkracht gaan gebruiken om meer effecten en hogere renderresolutie mogelijk te maken.

Met een beetje geluk wordt de neo zo krachtig dat die ook ps3 kan emuleren.
Games die voor de Scorpio gemaakt worden, werken vermoedelijk ook op de huidige Xbox One.
Als ze dat niet voor elkaar krijgen dan is het snel game over denk ik.
Volgens de bronnen van Polygon komt de 'Scorpio' waarschijnlijk tegen het eind van 2017 op de markt.
En de PS4 Neo zou ergens in de herfst van dit jaar al moeten verschijnen waardoor Microsoft véél te laat is om op de VR-hype in te springen. Daarnaast is al keer op keer gebleken dat ontwikkelaars ontwikkelen met de focus op de zwakste schakel. Dus die 6 Teraflops zijn leuk, maar alleen enkele exclusives gaan er dan gebruik van maken.

Het wordt nu wel pijnlijk duidelijk dat de huidige console generatie redelijk gefaald is. Al vanaf dag 1 zijn er berichten vanuit de ontwikkelaars dat de consoles simpelweg niet krachtig genoeg zijn en er worden in héél veel games concessies gedaan. Render-trucjes, lagere resoluties, lagere framerates, etc. Als ik dan kijk naar mijn PC, dan ben ik in de basis wat meer kwijt geweest, maar geen monsterbedragen (i5-2500K, heel lang 8GB en nu 24GB - niet voor games overigens - en een 280X) en de games kun je veelal aanzienlijk goedkoper krijgen én online gaming kost niks. Het enige nadeel is dat relaxed gamen vanaf de bank wat lastiger is, maar met de stream-functionaliteit van Steam hoeft dat ook niet echt meer een issue te zijn.
Neo dit jaar is ook nog maar een gerucht en meer afhankelijk van de release van Sony's VR bril. Verder is de kans aanwezig als er wel een jaar tussen zit, dat de hardware in de X1S dan weer wat beter wordt, zoals nu ook bij de PS4 het geval is (GDDR5 vs DDR3 bv al lag dat niet zozeer aan release). We gaan het zien.

Verder kun je inderdaad wel prima game voor niet zo weinig, maar de laatste tijd zijn er toch wel aardig wat games geweest die ook weer bol stonden van de hackers en cheaters. Dan persoonlijk liever het gemak van een console zonder die meuk. Heb je alleen wat glitch-abusers maar ook dat percentage lijkt nog wat lager te liggen.

Maar hetzelfde zie je ook in andere markten dat de goedkoopste of duurste optie niet perse de beste hoeft te zijn of degene die het best verkoopt. Maar hardware alleen is ook niet alles.
Geflopt haha, ps4 is 40 miljoen keer verkocht en pc gamers zijn goedkoper op de grijze markt, zo kan ik ook wel zeggen dat je console tweede hands games kan kopen en verkopen, dan kan je gamen voor 5 a 10 euro per game.
Ik heb nergens gezegd dat het geflopt is, alleen maar 'gefaald'. De consoles zijn niet eens krachtig genoeg om het gros van de games in 1080p met 60fps te draaien. Vaak sneuvelt de resolutie of de frames per seconde. Sure, de games zien er wat mooier uit dan op de vorige generatie, maar de PC loopt nu flink wat voor, iets dat in het begin van de vorige generatie zeker niet het geval was.

En ik heb het over gloednieuwe games, geen tweedehands ;)
Nieuw op sites als g2a en pinguin, daar zitten op z'n tijd wel een gejatte code bij, zo kan ik het ook. Daarom zeg ik dat de ps4 een grote tweede handse markt heeft. Sowieso heb ik games liever fysiek.

Maar goed, al mag de ps4 onderpowered eruit, ondertussen is uncharted 4 de best uitziende game met z'n oog voor detail.
Precies en PC gamers maar hun spierballen laten zien, zonder dat ze ook maar even een game kunnen opnoemen om te pronken. PS4 mag dan idd niet krachtiger zijn dan de laatste PC hardware (duuh...hoevaak moet die dicussie aangehaald worden?) Maar de games die erop komen en nog moeten verschijnen maken het verschil. Leuk hoor een dikke pc, maar niet de content hebben om te kunnen pronken.
Excuus voor het verbreken van de illusie.. Uncharted is een prachtige serie van grafische werk en details tot verhaal etc.

Maar voor elk deel kan ik een PC spel vinden die grafische indrukwekkender is inclusief 60 frames en meer.

Veel plezier met Uncharted 4 ik wil serieus het spel ook spelen maar er is genoeg anders te vinden ;)
Een goede game (of programma) is eentje welke efficient gebruikt maakt van de hardware. Theoretisch is het mogelijk om 4K 60fps op een simpele Raspberry Pi te draaien, mits de code maar efficient is.

Daarnaast worden de consoles dan ook veeeel goedkoper.

Helaas leven we in een wereld waarin specs belangrijker zijn dan prestaties en efficiëntie.
En hier schort het tegenwoordig nogal aan heb ik het idee...
RAM geheugen kost nog maar erg weinig geld en daarom vragen games dus sneller meer RAM terwijl dit met goede optimalisatie helemaal niet nodig is.
Als je naar de systeemeisen van sommige games kijkt weet je gewoon direct dat deze slecht geoptimaliseerd zijn.
Alleen een goede gfx card kost al snel 600-800 euro.. Daar kan je 2 consoles voor kopen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True