Rigs: Mechanized Combat League

Volwaardige PlayStation VR-game

Volwaardige vr-game

We hebben de afgelopen twee jaar veel virtual reality voorbij zien komen. Van diverse producenten kregen we demonstraties van wat hun nog in ontwikkeling zijnde hardware vermag, en daar poogden we hier op Tweakers verslag van te doen. Techdemo's waren het, die we voorgeschoteld kregen. Vaak indrukwekkend, maar meestal ook erg beperkt. Volwaardige games die in virtual reality kunnen worden beleefd hebben we nog weinig gezien. Laat staan een game waar vr niet achteraf aan toegevoegd is, maar die volledig rond vr is opgebouwd. Daar komt slechts langzaam verandering in, wat logisch is omdat dergelijke games veelal nog in ontwikkeling zijn. De vr-brillen moeten immers nog op de markt komen.

Des te leuker dat Sony op Firstlook uitpakte met een demo van Rigs: Mechanized Combat League, dat gemaakt wordt voor Sony's eigen PlayStation VR, de bril die tot voor kort bekend stond als Project Morpheus. Nog leuker: de game heeft een Nederlands tintje, want hij wordt gemaakt door Guerrilla Games. Niet op het Amsterdamse hoofdkantoor, maar bij de dependance in Cambridge. De game wordt uiteraard gemaakt voor Sony's eigen console, de PlayStation 4. Daar stonden er zes van opgesteld op de stand van Sony, want Rigs wordt gespeeld door twee teams van drie spelers.

Stap in een mech

Beide delen van de titel van de game geven een beetje aan waar het in Rigs: Mechanized Combat League om draait. Je stapt in de game in een mech, een enorm metalen pak dat je kunt besturen. Het is de Rig uit de titel. Vervolgens stap je met je Rig een arena binnen om daar deel te nemen aan een combat league, ofwel een toernooi waarin teams van drie Rigs het tegen elkaar opnemen. Een beetje zoals een Unreal Tournament, maar dan dus met mechs. Er is ook nog een overeenkomst met het recent zeer populair geworden Rocket League, want beide games presenteren zichzelf als een sport. Maar dan wel als een sport met ongebruikelijke middelen.

Het is tegelijk de reden dat matches in Rigs verdeeld zijn in twee speelhelften. Die duren beide 2,5 minuten, wat wil zeggen dat je na vijf minuten alweer klaar bent met een potje Rigs. Dat is kort, maar potjes zijn intens, eigenlijk net als bij Rocket League. Daar komt bij dat het spelen met een PlayStation VR op je hoofd meer van je vraagt dan het turen naar een beeldscherm. Ook om die reden kan het geen kwaad dat je regelmatig even een adempauze hebt.

Rigs: Mechanized Combat League.