Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 253 reacties

Nieuwe details over de volgende PlayStation, die tot nu toe bekendstond als de PlayStation 4.5, verraden dat de console niet native 4k-games hoeft te ondersteunen. Ook zou het project de naam 'Neo' gekregen hebben.

Sony PlayStation logo (75 pix)De site Giant Bomb meldt op basis van verkregen documenten dat ontwikkelaars veel vrijheid van Sony krijgen om 4k-resolutie te behalen. Het bedrijf zou echter wel streng zijn als het gaat om stabiele fps. Deze moeten hetzelfde of hoger liggen dan op de originele PlayStation 4. Daarnaast zijn er detail over de hardware, die zou bestaan uit een snelle 2,1GHz-processor met acht kernen, vergeleken met de originele 1,6GHz. Het geheugen gaat van 176GB/s naar 218GB/s en ook de gpu is sneller en beschikt over het dubbele aantal compute units, namelijk 36.

Om gebruik te maken van de verbeterde hardware zou elke PlayStation-game vanaf oktober een basismodus en een Neo-modus moeten ondersteunen. Ook bestaat de nieuwe console naast de oude en maakt gebruik van hetzelfde netwerk en dezelfde PSN-winkel, zodat aankopen blijven behouden. Er komen dan ook geen exclusieve Neo-games uit, zo meldt Giant Bomb. Zo moet er geen scheiding ontstaan tussen Neo-spelers en anderen. Uit de documenten zou ook niets blijken over een exclusieve vr-modus voor de nieuwe variant.

Het feit dat games vanaf oktober een Neo-modus moeten hebben, zou niet betekenen dat de Neo dan uitkomt. In de documenten zou staan beschreven dat ontwikkelaars eerder spellen met Neo-modus mogen uitbrengen dan de release van de nieuwe console. Ontwikkelaars kunnen voor huidige spellen alsnog een patch uitbrengen om deze van een dergelijk modus te voorzien.

Update, 09.50: Zin over framerate aangepast. Aanvankelijk stond dat deze niet hoger of lager mocht liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (253)

1 2 3 ... 6
Ik als PS liefhebber snap nog steeds deze strategische zet van Sony niet. Er komen bij mij een aantal vragen op. De release date van de PS4 is als volgt:

US November 15, 2013
EU November 29, 2013
JP February 22, 2013

Nu, niet iedereen kocht een PS4 in het begin, dit omdat of mensen de kat uit de boom kijken (kan nog wel is een misproductie in de eerste batch zitten) of niet direct het geld hebben. Laten we er vanuit gaan dat de meeste mensen die een PS4 echt wilde hebben deze in 2014, begin 2015 hebben gekocht (pricedrops, meer games in de aanbieding, etc). Waarom zou men (waaronder ik) na 1.5 jaar denken:

- Laat ik een nieuwe PS4.5 kopen, met als een van de weinige voordelen een 4K resolutie (performance tel ik niet mee omdat de PS4 nog steeds goed draait)
- Laat ik een 4K TV kopen
- Ik hoop dat elk spel een "Neo" modus ondersteund anders heb ik er weinig aan
- Het is onbekend of de game ook goed werkt qua performance op de PS4.5 (genoeg games te noemen die slechte framerate hadden zonder patch).

Ik vind het nog steeds vreemd, ik ga hem in ieder geval niet halen en verwacht dat veel mensen dit ook niet gaan doen. Ik blijf van mening dat ze beter nog 2 jaar moeten wachten en dan gewoon een PS5 op de markt moeten brengen.
Het is ook vrij onlogisch, want een betere (en waarschijnlijk ook duurdere) PS4 zou voornamelijk op de hardcore markt gericht lijken. Maar deze markt heeft waarschijnlijk al een PS4 of hoeft er geen, pc gamers bijvoorbeeld. Nu verwachten ze dus dat deze markt, in ieder geval een deel ervan, gaat upgraden voor een paar honderd euro en de meest logische aanname lijkt dan ook dat ze het hardware release model willen veranderen.

De verandering zou dan richting een iPhone achtig model gaan met ieder (X) jaar een nieuw model dat nog wel steeds op hetzelfde - gesloten - OS loopt. Oude hardware wordt dan pas na enkele generatie's afgestoten en heeft zo dus nog steeds de 5+ jaar levensduur, maar toch zal het voor de hardcore fans interessant blijven om steeds iedere generatie te upgraden om zo altijd de beste kwaliteit voorgeschoteld te krijgen.

Voor app ontwikkelaars zien we dan dat het slechts marginaal moeilijker wordt om te ontwikkelen voor dit systeem/OS, maar dat de potentiële afzetmarkt wel lekker groot is/blijft (oude generaties worden tenslotte bijna niet afgestoten). Uiteindelijk zou dit model dan kunnen leiden tot Playstation als een service in tegenstelling tot Playstation als een doosje hardware. Jammer voor de fans, maar dat lijkt wel de enige mogelijkheid voor Sony om de rappe PC markt bij te benen.
Persoonlijk vond ik de huidige generatie cons veel te zwak ingezet.
Ben er dus maar niet aan begonnen.
Ben erg blij met deze ontwikkeling, kan de nieuwe PS4 er toch nog komen.

Een kwestie van je hoofd koel houden en gewoon kopen wanneer je het goed genoeg vind.

Elk jaar een nieuwe console lijkt me daarin tegen een idioot idee.
Je kunt dan net zo goed weer volledig modulair gaan en ben je weer bij de PC aangeland.
Dit zorgt voor fragmentatie op de console markt. Iets wat nog nooit gebeurd is en ook de kracht van consoles is. Ze hadden beter kunnen wachten en een nieuwe console uitbrengen in 3 a 4 jaar.
Volgens mij zijn jullie, Slavy en mikesmit, iets te negatief ingesteld. Deze PS4 moet er vooral komen om ook PlayStation VR en 4K een boost te geven. Daarnaast wordt het waarschijnlijk meer een PS4 "Plus"/PS4 "Premium" en blijft de normale/goedkope PS4 gewoon bestaan. Het is schijnbaar verplicht dat alle Neo games ook op normale PS4 draaien en vice versa, alleen gebruik maken van de functionaliteit van het Neo platform is niet verplicht. Dus hoezo fragmentatie? Sony gaat het echt niet laten gebeuren dat de originele kopers zich achtergesteld voelen.

En nog "nooit gebeurd" is ook niet helemaal juist, de PS2 Slim had bijvoorbeeld een netwerk poort die de originele niet standaard had, de originele PS3 kon wel PS2 games spelen de revisies daarna niet, de goedkoopste PS3 met 12GB NAND Flash kon voglens mij geen eens GTA 5 spelen door de beperkte opslag en de Wii had een netwerk poort en de Wii Mini niet meer en zo zijn er volgens mij nog genoeg voorbeelden.

Dat ze dit halverwege de levensduur doen is ook helemaal niet zo raar. Ze gebruiken dezelfde AMD architectuur maar schroeven de kloksnelheid en compute units wat op. Als er een game geen uitbreidingen heeft voor Neo wordt wellicht de helft van de CU's uitgeschakeld en terug geschakeld naar 1.6 GHz zodat deze exact hetzelfde draait als op de originele PS4.

Volgens mij moet je dit gewoon vergelijken met iOS devices (waar ik, voor de duidelijkheid , geen fan van ben). Apple brengt elk jaar een nieuw device uit maar de architectuur en het OS blijft hetzelfde, de ontwikkelaars krijgen hoogstens meer CPU/GPU power en een andere scherm resolutie waardoor er hoogstens een klein beetje optimalisatie hoeft plaats te vinden voor de nieuwe resolutie maar het blijft allemaal redelijk gestandaardiseerd. Een iPad kan bijvoorbeeld ook iPhone apps draaien, een retina iPhone kon ook niet retina optimized apps draaien en ga zo maar door. Functioneel kon je met een non-retina iPhone echter altijd nog hetzelfde als de retina iPhone, alleen met een beetje optimalisatie zag het er op die nieuwe net wat mooier uit. Uiteraard stopt Apple wel eerder met nieuwe firmware voor een oudere iPhone/iPad maar zolang als er support is dan is er praktisch gezien niet heel veel verschil in wat je met een iPhone 4s, 5(s) of 6 kan. Ga er maar vanuit dat Sony het PS4 platform inclusief alle revisies tot een zelfde moment in de toekomst blijft supporten dus dat probleem zul je niet snel hebben.

Het zou pas een probleem worden als ze nu ineens naar een andere architectuur of SoC fabrikant toe zouden stappen waarmee backwards compatabiliteit verloren zou gaan. Ik heb echter geen enkele reden om aan te nemen dat dit het geval is.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 19 april 2016 09:24]

Eens. Ik heb zelf ook een jaar geleden een PS4 gekocht, maar voel me nu niet in de maling genomen ofzo. Ik ga er geen halen, maar snap wel dat met de komst van VR en 4K er iets gedaan moest worden, juist omdat sommige games nu al frameratreissues hebben. Het lijkt me wel enorm lastig voor ontwikkelaars, maar ik weet niet exact hoe dat werkt.
Daarnaast is je vergelijking met telefoons wel een hele mooie. Iedereen koopt elk jaar de nieuwste telefoon a 600 euro. Een ding waarmee je belt. En dat kon die vorige ook. Maar als er na 3 jaar een nieuwe PS4 komt, voor waarschijnlijk 350 euro, is iedereen in rep en roer. Ik heb meer plezier van mijn PS4 dan van al mijn telefoons samen.
Ik heb overigens wel een new3DS, een apparaat wat wel exclusieve (weinig maar toch) titels heeft. Ook hierover is niemand gevallen.

[Reactie gewijzigd door Oorlam op 19 april 2016 10:58]

Helemaal eens. Een PS4.5 zou niet zorgen voor fragmentatie, want alles blijft uitwisselbaar: games, services, hardware-accessoires en zelfs je al gekochte digitale games kun je waarschijnlijk op de Neo in betere kwaliteit spelen zonder opnieuw te betalen. Misschien geldt dat zelfs voor games op schijf. Sowieso moet elke game blijven uitkomen voor beide, dus PS4-eigenaren gaan er niet op achteruit.

Sony heeft daarnaast kwaliteitscontrole op hun systemen, dus ze hebben er zelf invloed op dat de originele PS4 ook de aandacht blijft krijgen qua optimalisatie. Ze kunnen games weren van hun platform als die niet voldoen aan gestelde eisen. Ook voor game-ontwikkelaars is er een grote reden om de huidige PS4 serieus te blijven nemen: daar zitten namelijk de spelers (vele miljoenen, terwijl de PS4.5 er in eerste instantie nog flink minder zal hebben).

Auto's en smartphones krijgen al lang nieuwe versies elk jaar en dan hoor je mensen ook niet klagen dat er iets nieuws is; we zijn het gewoon niet gewend dat zoiets nu ook in de console-markt geprobeerd wordt. Ik voorzie eigenlijk weinig problemen, of ben op z'n minst bereid te kijken hoe dit uitpakt zonder nu al moord en brand te schreeuwen.
en de 14 nano milimeter polaris-ahoy ? wel unit gaan in de PS4.5 doen ?
Niet te vergeten de N64 met zijn expansie pack... Zonder kon je niet Perfect Dark of DK64 spelen. Jottum wat een tijd was dat!
Xbox kwam ook met een HDMI versie, dit is gewoon een 4K versie van de PS4.
Zo lijkt Sony het in ieder geval te positioneren, de PS4.5 mag niets meer kunnen dan de PS4, afgezien van de hogere resolutie.
Niet helemaal waar, bij de Xbox is de hardware altijd gelijk gebleven, alleen de output is veranderd (component vs hdmi). De ontwikkelaars van de games hoefden daar geen rekening mee te houden, de performance bleef onveranderd.

Bij de PS4.5 sleutelen ze ook aan de hardware en de PS4.5 zal betere grafische kwaliteit bieden (of beter presteren met dezelfde grafische kwaliteit) dan de PS4. Ontwikkelaars moeten nu rekening houden met twee configuraties in plaats van één.

Juist dat grote voordeel van ontwikkelen voor een console gaat Sony nu wegnemen van de ontwikkelaars, wat ze uiteraard meer tijd en geld gaat kosten om games voor het PS platform te ontwikkelen.
Maar de verbeterde hardware mage alleen gebruikt worden om de PS4 game met een hogere resolutie (en misschien wat effecten) op de PS4.5 te laten draaien.
Sony seems committed to keeping the NEO and the original PS4 player bases connected. As such, there will be no NEO-only games, and Sony will not let developers separate NEO users from original PS4 players while playing on PSN. Likewise, Sony explicitly and repeatedly states that developers cannot offer exclusive gameplay options or special unlockables for NEO players
Voor de meeste ontwikkelaars betekent dat dat ze gewoon een hogere resolutie (en misschien hogere AA) gebruiken als ze in NEO modus draaien.
Sony wil echt dat dat het enige verschil is.
Maar je gaat uiteraard krijgen dat het zelfde spel net wat soepeler en minder framedrops krijgt op de PS4.5 dan op de PS4, ook al willen ze het gelijk houden, dit zou al een voordeel kunnen opleveren in Multiplayer
Ja, en waar worden de reviews op gedaan en de demonstraties op gegeven. Op degene met de hogere resolutie.
Zogauw je de game gaat spelen op de gewone PS4 krijg je dus mogelijk geen 1080p en mogelijk lagere framerates, waardoor het er toch minder uit gaat zien.
En als je een 'NEO' hebt, moet je weer gaan kijken of een game wel een NEO mode heeft.

En ik hoop dat Sony slim genoeg is om van de game 2 download packs/installatie packs te maken. Zodat de PS4 niet de hogere textures download waardoor de game onnodig veel ruimte in neemt.
En als je een 'NEO' hebt, moet je weer gaan kijken of een game wel een NEO mode heeft.
Nee, want non-NEO games kun je ook gewoon op de PS4.5 spelen.
Je kunt dus gewoon games kiezen die je leuk vindt, niet omdat het een NEO-mode heeft ;)
Ontwikkelaars gebruiken nog steeds dezelfde tools sets en tijdens de ontwikkeling van een game maken ze allang gebruik van hogere framerates, hogere resolutie textures etc etc. Deze worden daarna pas geoptimaliseerd dmv een devkit en test unit.

Je kan stellen dat developers al lang beschikken over hogere resolutie game data, die ze weer kunnen gebruiken voor de Neo-modus. Ze hoeven veelal het wiel niet nog eens opnieuw uit te vinden.

Hier hebben ze heus wel over nagedacht, en het feit dat het grootste gedeelte gewoon gelijk blijft tussen de 2 consoles, is alleen maar goed. Games moeten nu idd dan wel 2 "modus" hebben, maar dat is nog altijd beter dan ontwikkelen meerdere hardware types zoals de een PC heeft.
en tijdens de ontwikkeling van een game maken ze allang gebruik van hogere framerates
Oh really? Hoe gaat dat dan in zijn werk volgens jou? If anything draaien ze juist in *lagere* framerates, vanwege alle debug functionaliteit die in de uiteindelijke game weggecompileerd wordt. Ook de texture resolutie is iets wat makkelijk kan worden teruggeschroefd om meer geheugen beschikbaar te maken voor andere zaken.
Dese had verder dezelfde hardware aan boord. Alleen het toevoegen van een HDMI poort vind ik toch drastisch anders dan een complete upgrade.
Dat meen je toch niet of wel. HDMI..? Heeft eigenlijk 0,niks meerwaarde, behalve dat je geluid en beeld via 1 poort kunt communiceren. Dan heeft de verandering van scherm op de PS Vita nog meer impact op je beeld.

En.. Waarom staren zoveel zich blind op die resolutie? Alsof dat het enige is waar je rauwe kracht voor nodig hebt. Marketing slaagt er wel in 4K als merk de markt in te rammen. Het gaat er altijd over. Het zal in principe vast iets scherper worden, maar er zijn zoveel mogelijkheden om een game wonderschoon te maken zonder de resolutie aan te raken. Het is eigenlijk vooral relevant voor hele grote schermen, waar je het verschil ook goed kunt waarnemen. 55inch plus ofzo?

Maar, meer rekenkracht = meer opties voor ontwikkelaars. Hoe ze dat invullen kan alle kanten op. Hopelijk iets dat mooi aansluit bij de artstyle, lichteffecten. Zo ben ik bij een Witcher 3 altijd meer onder de indruk geweest van de lichteffecten dan de scherpe resolutie.
Aan de andere kant zijn er op het gebied van VR zoveel boeiende ontwikkelingen dat je haast niet achter kan blijven met het updaten van je zwaar underpowered console als fabrikant.

Immers kan de huidige generatie op FullHD al nauwelijks meekomen....
Om een goeie VR console in de markt te zetten zijn ze alsnog te vroeg, om nu deftig VR games te spelen heb je aardig wat GPU kracht nodig. Dat gaan ze niet in een console proppen ivm verkoopprijs.
Niet alleen verkoopprijs. Men heeft met de huidige generatie consoles het stroomverbruik willen drukken. Dit uiteraard ten kosten van de performance. 't Is het één of ander hé. Je moet maar eens het verbruik vergelijken van een State of the art Game PC vs een PS4 of Xone.
Wut. Nee joh, dat is nooit een argument geweest, bij geen enkele console. De huidige consoles moesten gewoon goedkoop zijn, dus werd AMD gekozen, wat overduidelijk en zeer zeker NIET de meest energiezuinige chips zijn. We hebben het hier over GPU's uit 2012 he.

Energiezuinig... |:(
https://www.thurrott.com/...box-one-power-consumption

Euhm... ;)

Nu dagen dat je latest tech in een console kon terugvinden zijn we idd al even voorbij.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 19 april 2016 10:52]

Ja dat artikel bevestigt toch juist dat de Xbox One in beginsel helemaal niet met energiezuinigheid in gedachte is gebouwd? Het is alleen maar omdat er ophef over is dat MS er nu wat aan doet. Marketing...
Euhm, laat ons zeggen dat dat bij de Xbox 360 niet het geval was en bij de Xone is men nog aan 't finetunen.
Dat klopt, echter staat VR nog redelijk in de kinderschoenen. Het begint nu wel te komen sindsdat de Ocolus Rift en de HTC Vive net beschikbaar zijn, alleen zijn deze gemaakt om op een desktop OS te draaien. Het zal nog wel wat tijd kosten om dit goedwerkend te krijgen op een console, laat staan dat Microsoft niet deze negeert en zijn eigen Hololens gaat gebruiken en Sony ook met een VR bril komt.
Klopt, maar nu ze de console beter leren kennen hebben ze daar steeds minder last van.
Het is al wel eerder gebeurd. Een recent voorbeeld is de New 3DS.
DSi -> 3DS -> New 3DS is elke keer 3 jaar (2008, 2011, 2014).
Dus dat was gewoon de opvolgcyclus.
Als de PS4.5 uit is, zijn er ook 3 jaar om sinds de PS4-release.
Daar gaat het juist om.. Dat is geen normale cyclus voor de grote consoles.
Daarnaast ligt de prijs van de ps4 iets hoger, waardoor je een langere levensduur verwacht voor de volgende release.
Mee eens: dit is inderdaad geen normale cyclus want het is een upgrade - een tussenconsole. De PS4.5 wordt compleet uitwisselbaar met de PS4, waardoor er geen breuk optreedt. Games komen uit op beide, multiplayer gaat gewoon samen, bestaande games zijn speelbaar op de 4.5, controllers zijn uitwisselbaar, enz. Wie bij de PS4 blijft, behoudt naar verwachting dezelfde ervaring als nu, dus je verliest er niets om. Tegelijk kan een ieder besluiten om een wat snellere versie te halen wanneer ze willen.

Dan vind ik 3 jaar helemaal niet zo gek. Je begint dit keer niet helemaal opnieuw (de twee zijn backwards en forwards compatible). Ik verkies dit boven een geheel nieuwe console na 4-5 jaar, waarbij je alles kunt weggooien wat je hebt (wat ook wel is voorgekomen in het verleden).

Er zijn velen die liever 8 jaar doen met één console, maar dat is eigenlijk niet zo heel gebruikelijk. De PS3 / Xbox 360 hebben een absurd lange cyclus gehad. Op zich was het fijn om zo lang met één apparaat te kunnen, maar dit heeft ook de vooruitgang in de hele game-industrie vertraagd. Ik zie dan liever wat snellere vooruitgang, zeker als daarbij compatibility gegarandeerd wordt zoals hier het geval lijkt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 19 april 2016 12:25]

De gebruikers van de ps4 krijgen helemaal niet dezelfde ervaring.
Volgens docu van Sony moeten games op de ps4.5 dezelfde framerate halen, maar hoger mag ook. Dus als de ps4 30fps doet, moet de ps4.5 dat minimaal ook doen. Gevolg: ps4.5 krijgt een betere ervaring, zeker bij multiplayer
Daarnaast kan de ps4.5 een hogere resolutie aan. Dus waar de ps4 net 720p/900p kan doen op 30fps, kan de ps4.5 1080p aan, met bijbehorende hogere textures.
En demo's worden natuurlijk alleen nog gegeven op de ps4.5. Want die geeft beter beeld. Als ps4 gebruiker weet je dan niet meer wat je krijgt.

Daarnaast maakt Sony het zichzelf moeilijker. Andere hardware betekend ook dat er meer mogelijkheid is op bugs. Sony moet gaan testen op twee typen hardware. Ontwikkelaars moeten gaan testen op meerdere type hardware.

Dus je krijgt wel degelijk een split. Daarnaast moeten game ontwikkelaars Uitgaan van twee soorten hardware. Ja, ze kunnen wel alleen ontwikkelen voor de ps4, maar dan had die ps4.5 niet uit hoeven komen. Engines behoeven andere instellingen op andere hardware.

En compatibility garanderen.. daar is Sony meester in als we kijken naar de ps3, waar de ene naar de andere functie verdween. Dus wat let Sony om volgend jaar de statement te laten vallen dat er geen exclusief NEO games uitkomen.
Ik vind het al een split als ze straks gaan roepen 'Spel X draait op 1080p 60fps op de ps4' waar ze eigenlijk bedoelen 'op de ps4.5'.
Je hebt mijn reactie verkeerd gelezen. PS4-eigenaren krijgen natuurlijk niet dezelfde ervaring als PS4.5-eigenaren; dan zou een upgrade geen enkele zin hebben. Waar ik op doelde is dat PS4-eigenaren een zelfde ervaring krijgen in nieuwe games (die toevallig ook voor de PS4.5 uitkomen) vergeleken met de huidige PS4-games. Oftewel PS4-games blijven PS4-games zoals voorheen; er komt alleen een dikkere versie bij voor PS4.5.

Voor PS4-eigenaren is er geen reden om aan te nemen dat hun ervaring minder zal worden, alleen omdat er een betere console naast komt. Sony checkt elk spel voordat ie uitkomt met serieuze kwaliteitseisen, dus ze kunnen prima garanderen dat de PS4-versie zo goed is als ie kan zijn (en dus technisch vergelijkbaar met eerdere PS4-titels). Als de Samsung Galaxy 8 uitkomt, wordt de Galaxy 7 daar ook niet minder van.

Het is inderdaad waarschijnlijk dat de beelden van de PS4.5 in de marketing gebruikt gaan worden, maar het is nu al te voorspellen dat journalisten vergelijkingen gaan maken waardoor eigenaren van beide consoles weten waar ze aan toe zijn. De media zouden gek zijn als ze al die clicks en views laten schieten, want mensen willen straks weten hoe de PS4- en PS4.5-versies van spellen er precies uitzien. Ik durf wel te stellen dat het prima mogelijk zal zijn om een game te bekijken in PS4-kwaliteit voordat je 'm koopt.

En inderdaad, ontwikkelaars moeten gaan testen op beide consoles en een aangepaste versie maken voor de PS4.5. Dat kost extra tijd en aandacht, maar dit lijkt me behoorlijk mee te vallen. Het leeuwendeel van de games is toch al multi-platform, dus ontwikkelen voor meerdere systemen gebeurt meestal toch al. Daarnaast komt het verschil tussen de PS4 en de PS4.5 hoogstwaarschijnlijk neer op wat meer rekenkracht, maar dezelfde architectuur en mogelijkheden. Dan valt het maken van een tweede versie best mee (aangepaste resolutie en / of framerate en / of textures en effecten). In gevallen waar er geen tijd en geld is voor een PS4.5-versie, kunnen ontwikkelaars ook kiezen voor alleen de PS4 (met evt. later een PS4.5-versie wanneer er geld binnen is gekomen). Naar mijn mening is het de prijs van iets meer ontwikkeltijd prima waard, in het voordeel van vooruitgang in de industrie.

En wat betreft multiplayer: Best veel PS4-games draaien nu ook al op 60 fps in multiplayer, met 30 fps in singleplayer. In al die gevallen zal de PS4.5 ook 60 fps zijn in multiplayer, waarbij er dus alleen mogelijk wat verschil overblijft in resolutie. En sowieso zijn deze verschillen er op de PC al sinds jaar en dag, waar heel verschillende framerates en resoluties gebruikt worden door verschillende spelers. Op dat platform is dat ook niet het eind van de wereld geweest. En ook hier kan Sony met minimum-eisen komen, en adviezen, om games in multiplayer goed op elkaar aan te laten sluiten.

Een tussen-console als deze kan er zelfs voor zorgen dat een echte nieuwe console langer uitblijft, waardoor we dus langer toekunnen met dezelfde games en accessoires, zonder weer geblockt te worden door het gebrek aan backwards compatibility. Er wordt sinds de release al geklaagd over de beperkte rekenkracht van de PS4, en dan vind ik deze tussenoplossing helemaal niet gek. Zelfs als Sony over 2-3 jaar beslist dat er wél games mogen komen voor alleen de PS4.5 zou dat doodnormaal zijn, want een console-cyclus loopt meestal toch niet langer dan een jaar of 6-7 (waar de PS4 tegen die tijd ook op zit).

Mensen zien een hoop beren op hun pad, maar deze stap kan prima uitpakken. Een groot deel van de verontwaardiging komt voort uit angst en onderbuikgevoel van PS4-eigenaren die onterecht het gevoel hebben dat aan hen voorbij gegaan wordt, terwijl er weinig tot geen redenen zijn om dat aan te nemen. We moeten het natuurlijk allemaal nog zien en het zijn nog geruchten, maar ik schat in dat het allemaal enorm mee gaat vallen, en meer voordeel zal hebben dan nadeel. We zullen zien of ik gelijk krijg.
Het is een verbeterd model in dezelfde generatie, precies wat Sony nu dus met de PS4 doet. De DSi is daar inderdaad ook een voorbeeld van.
Ja. En de GBC, DSi. Handhelds hebben sneller een upgrade want: ze kosten geen 400 euro.
Dan nog, het is niet alsof consoles nooit verbeterde versies krijgen zoals mikesmit zegt.
Console en handheld is volgens mij nog steeds wat anders. Lijkt me niets minder dan onwenselijk deze ontwikkeling.
Een handheld is ook een console, een handheld gaming console.
https://en.wikipedia.org/wiki/Handheld_game_console

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 19 april 2016 09:12]

Maar de meeste consoles krijgen geen hardware revisies in deze vorm, meestal zijn de upgrades gericht op het efficiënter maken van de hardware (verkleinen, minder energieverbruik etc. etc.) In dit geval gaat het toch echt over een model die krachtiger hardware krijgt, dit lijkt meer op de wijze waarop PC gaming in elkaar steekt.

De kracht van de console was juist dat iedere gebruiker dezelfde resultaten heeft en dit gooien ze nu overboord met een snellere opvolger, want er is nu immers sprake van verschillen tussen de ene PS4 en de andere PS4.

Sony doet dit trouwens niet alleen, MS heeft met de Xbox vergelijkbare plannen voor de toekomst, ik weet niet of dit iets is wat klanten graag willen, een 3 jaar oude console vervangen door een nieuwe omdat je dan weer helemaal up to date bent en alle functies kunt blijven gebruiken. Iedere klant betaald immers straks voor de premium functionaliteit bij het kopen van een game, maar krijgt daar alleen toegang toe met een specifiek model van de console. Iets waarvoor je geen console koopt volgens mij.
Wet van moore laat dat niet toe.
Console is geen pc en moet dat dan ook niet proberen. Laat dat hele 4k lekker zitten. Of gek idee maak een pcstation of pbox. Je kent ze wel! Zo'n console waar je je videokaart kan upgraden! Gat in de markt!
Dat gat in de markt valt wel mee, je kunt namelijk gewoon een pc kopen en dan hoef je niet te betalen voor multiplayer en zit je niet vast aan een gesloten platform.

Een console die je kan upgraden bestaat namelijk al en dat is de steambox, die zover ik weet niet heel populair is momenteel.
Volgens mij komt dat omdat de steambox linux draait en de grote titels niet voor Linux / SteamOS worden gereleased.
Het enige concept wat zou werken is, als er een console gpu en console cpu op de markt komen. Anders heb je verschillende hardware issues drama. Dit is uiteraard de volgende logische stap. Of ze het nou zelf hebben bedacht of dit lezen en denken holy shit waarom hebben we dit niet eerder bedacht.
Is er al, Steambox :)
Dit zorgt voor fragmentatie op de console markt. Iets wat nog nooit gebeurd is en ook de kracht van consoles is. Ze hadden beter kunnen wachten en een nieuwe console uitbrengen in 3 a 4 jaar.
Want? De games blijven op beide systemen speelbaar, en vermoedelijk ook gewoon tegen elkaar.
Ziet er alleen wat beter uit op de nieuwe. 4K betwijfel ik of dat echt gaat lukken. 30fps misschien wel.
Games blijven op beide speelbaar maar als ontwikkelaars de grenzen van de 4.5 opzoeken zal de game op de PS4 enkel speelbaar zijn met lagere specs. Ik weet niet of je als Sony die verschillen moet willen.
Ze hadden beter kunnen wachten en een nieuwe console uitbrengen in 3 a 4 jaar.
Hoe zorgt dit voor fragmentatie? Alle games zijn op beide te spelen en ook samen spelen is gewoon hetzelfde.

Daarnaast verwacht ik dat ze deze lijn zullen doortrekken en elke 2-4 jaar een krachtiger exemplaar zullen uitbrengen en uitgevers zullen verplichten minimaal 2 of 3 generaties te ondersteunen met hun games, waardoor je met een console die je nu koopt minimaal 6 jaar de meest recente games gewoon kunt spelen alsof er maar 1 versie is.
Iets wat wel al ooit gebeurd is. Wel stukje terug in de tijd maar Philips had dit met de CD-i al door middel van optionele modules als de Digital Video Cartridge.

http://www.videogameconso...pg90-cdi.htm#page=reviews
Hoe zorgt het voor fragmentatie als alle PS4 games op beide consoles werken? Dan zijn het gewoon twee versies van dezelfde console waarbij de 4.5 waarschijnlijk duurder zal zijn dan de 4. Op deze manier kunnen ze waarschijnlijk makkelijk nog 1-2 PS4 versies uitbrengen, dan zijn PS4 spellen niet anders dan een PC spel waar je bij de graphic settings uit low t/m ultra kan kiezen, behalve dat je bij de PS4 niet direct de setting kiest maar dat doet door een bepaalde versie van de PS4 te kopen.
Die fragmentatie zal wel mee vallen. Dit koop je alleen als je een 4k tv hebt anders heb je er sowieso niets aan. De keuze zal dus grotendeels afhangen van wat voor tv je hebt of van plan bent te kopen.
Waarom? Als de ps4.5 1080p op 60fps makkelijk kan halen waar de ps4 het moet doen op 900p en 30fps, dan kun je op een fullhd tv ook beter de ps4.5 hebben.
Sega CD, Sega32, Nintendo 64 expansion module
allemaal console uitbreiding die stuk voor stuk gefaald waren.
Als sony slim was geweest hadden ze hier vantevoren rekening mee gehouden en net als de N64 een expansion slot gemaakt in de PS4.
Mensen gaan echt niet even opnieuw 400 neerleggen terwijl hun huidige PS4 nog steeds goed werkt.
Mag nu al wel, next gen battlefield 4 op 900p :X

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 19 april 2016 12:53]

-

[Reactie gewijzigd door solcon_webcare op 19 april 2016 10:33]

Die fragmentatie op consoles is al iets van alle tijden. Denk bijvoorbeeld aan de Memory Pack die sommige games op de N64 vereisten.
Het vereisen van de pack gold maar voor een paar games, zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Expansion_Pak
of course, vandaar de term fragmentatie ;)
Klein foutje in je lijstje, in Japan kwam de PS4 op 22 feb 2014 uit.

Verder ben ik het 100% met je eens, dit is gewoon een klap in het gezicht van de fans van het 1e uur, en ja dan kan je zeggen er komt altijd een 2e model, dat zijn echter altijd ''slim versies'' die zijn kleiner en kunnen weinig extra's, dit model is echter gewoon een vrijwel nieuwe console die hardcore playstation fans graag zouden willen hebben ( mochten de geruchten waar zijn want er is nog niks aangekondigd natuurlijk )

Verder vindt ik het ook een beetje gezichtsverlies, de PS4 is gewoon technisch gezien niet het apparaat dat het had moeten wezen. Normaal gesproken waren nieuwe consoles rond de 600 euro en werd er verlies op gemaakt, de ps4 is vanaf de release 400 euro en er wordt winst op gemaakt, dat zegt toch wel iets over het feit dat er wat simpelere hardware wordt gebruikt dan dat Sony had kunnen doen.
Goed, ik vind het top dat hardware goedkoper wordt, maar niet als je dan het gevoel hebt dat je een net-niet apparaat hebt en de fabrikant 2 a 3 jaar later een model uitbrengt dat het vanaf het begin had moeten zijn.
Ik voel mij dan ook knap opgelicht door Sony. Na een paar jaar al een nieuwe, en betere, versie.
Als ik om de paar jaar iets upgrade is dat wel de PC en niet een console. Als dit de trend wordt in consoleland, wordt deze niet meer door mij gekocht. Zodra de PS 4,5 uitkomt, is mijn oude PS4 zo goed als waardeloos geworden.
Oplichters!
Dit dus! Ik ben van de pc naar console gegaan juist omdat ik niet meer wilde upgraden en omdat ik gewoon leuke games wilde spelen. Na veel plezier gehad te hebben van de PS3, heb ik ook de 4 gekocht. Wachtend op de nieuwe uncharted, waarbij alle remastered versions omzeilend, hebben ze al een nieuwe ps voordat uncharted uit is. Krijgen we nu een shitload aan remastered remasters? Moet ik m'n ps4 zo snel mogelijk verkopen, en uncharted maar negeren? Speel ik die straks wel op de ps4.5! Of niet natuurlijk..
Maar de fans van het eerste uur weten ook allemaal dat beide consoles van de laatste generatie een compromis waren.

Dat was niet het beste wat leverbaar was, verre van dat. Als je keek naar de PC was het een middelmatige processor met middelmatige gpu.

En je kunt er een tijdje mee wegkomen omdat je via programmeren de software kun optimaliseren voor de hardware,
alleen met de nieuwe generatie gpu's wordt het gat wel extreem groot. VR wordt aangehaald, alleen vergeet niet dat de rekenkracht alle VR games veel beter laat spelen.
Full-HD wordt zo'n beetje de minimaal ondergrens, en dat leveren consoles niet!

En het is niet de sleutel voor leukere of betere games want er zal ook rommel uitkomen op die resolutie.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 19 april 2016 09:15]

Dit is helemaal geen klap in het gezicht. Dit is gewoon om mensen met een UHD TV de kans te geven te gamen in hun native resolutie ipv dat er upscaling noodzakelijk is.

Sony heeft met de PS3 zijn les geleerd. Dat je met een product verlies maakt is nooit goede bedrijfsvoering. Dat je dan ook nog eens hardware ontwerpt waarvoor zeer moeilijk te ontwikkellen is maakt je ook niet echt populair bij developers. Die twee factoren resulteerden in een lager aantal gebruikers dan bij de 360. Sony zou die fout geen tweede keer maken en de PS4 is dan ook goedkoper en technisch eenvoudiger om zowel gamers als devs aan te trekken.
De playstation 4.5 zal in het begin vooral zijn voor de mensen die nog geen playstation hebben en garantie gevallen of voor de mensen die om andere reden een nieuwe playstation moeten kopen.
Hiermee kunnen ze ervoor zorgen dat de 4.5 langzaam aan, verspreid wordt onder hun klanten.

Ze weten ook goed dat ze zo kort na de 4 niet kunnen verwachten dat iedereen de nieuwe console gaan aanschaffen. En ze kunnen ook niet van de winkels verwachten dat die alleen voor playstation van ieder spel 2 verschillende versies in de schappen moeten hebben liggen.
Met het risico dat de ps4 versie goedkoper zal zijn dan de ps4.5.

Ze zullen nu gewoon hard spelen op de compabiliteit tussen elkaar, maar als de ps4.5 wat meer marktaandeel heeft zullen ze hun focus meer daarop gaan leggen. En op dat moment zullen de games nog wel op de ps4 kunnen draaien, maar dan zullen de ontwikkelaar daar geen rekening meer mee houden waardoor je performance problemen zal krijgen en anders dat ze de graphics extra ver omlaag zetten zodat ze zonder uitgebreid te testen weten dat er geen performance problemen zullen zijn.
Waarom zouden winkels 2 verschillende versies van hetzelfde spel moeten hebben (voor PS dus)? Het is toch gewoon hetzelfde spel met verschillende settings zoals voor pc games al jaren gebruikelijk is.
Dan draai je het vertrouwen in je product me dunkt wel de nek om. Je koopt een console omdat je weet dat ieder game dat gedurende de volledige levensduur van het device compatible gaat zijn.
Ontwikkelaars hebben ook nog rekening te houden met XBOX One en PS4 installed base (originele PS4 is al meer dan 30 miljoen keer verkocht) dus ga er op korte termijn maar niet vanuit dat men de PS4 Neo als lead-platform gaat zien. Sony is een commercieel bedrijf, die heeft geen baat bij het negeren/kwetsen van 30 miljoen potentiële klanten... Daarnaast is het erg onwaarschijnlijk dat men de PS4.5, zoals je hem noemt, voor een prijs in de markt kan zetten die vergelijkbaar is met XBOX One en ze dus de goedkopere nog gewoon blijven hanteren.

Ik denk dat de PS4 Neo versies vooralsnog het beste te vergelijken zullen zijn met de console-ports naar PC, in de meeste gevallen is een PC versie nu een console game met hogere resolutie (4K), hogere textures en hogere FPS. Qua detail en grafische effecten is er vaak echter weinig verschil meer.
je hele post is 3 alinea's met pure speculatie waarvan sony al zegt dat ze dat juist verbieden.
game developers gaan echt niet 30 miljoen console gebruikers de vinger opsteken en de 4.5 specs volgen voor hun hardware requirements
En op dat moment zullen de games nog wel op de ps4 kunnen draaien, maar dan zullen de ontwikkelaar daar geen rekening meer mee houden waardoor je performance problemen zal krijgen.
Heb je de tekst ook gelezen?
Dan had je kunnen zien dat Sony verplicht stelt om een en hetzelfde spel in 2 modi uit te brengen 1 voor de standaard PS4 en één voor de 4.5 versie.

Uiteindelijk is het gewoon hetzelfde als wat we nu zien op de PC.
Je hebt computers met een minder sterke processor en videokaart die het spel niet zo mooi kunnen weergeven en je hebt krachtigere computers met een betere videokaart die datzelfde spel in een hogere resolutie kunnen weergeven.

De licentie voor een spel wordt door Sony dus niet afgegeven als het niet beide modi ondersteund. En zonder licentie mag een spel domweg door Sony niet verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 19 april 2016 10:04]

Maar NEO modus kan/mag toch ook voor btr gfx zorgen of meer FPS? Als ik bv de division kijk op ps4 is de schaduw een blokjes festijn. Als ik het goed begrijp kan neo modus dit bv oplossen. Ala van medium naar ultra settings op pc. Af het zijn geld waard is hangt af van je eigen vermogen en de "need" om alles zo mooi mogelijk te krijgen.
Dit dus. Stel ze kiezen ervoor om de gfx settings gelijk te houden voor een spel dan is de kans groot dat de framerate veel beter is (niet hoger maar stabieler). Door de betere hardware is er gewoon meer speling. Straks krijg je youtube filmpjes met framerate vergelijking en dan is het toch wel shit dat ps4 framedrops heeft en de ps4,5 een stabiele framerate heeft met een cap van 30 fps.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 19 april 2016 13:03]

Je gaat zowieso een aantal mensen hebben die een nieuwe gaan halen, ook al hebben ze er al een. Je gaat ook mensen hebben die een VR bril willen en als sony de bundelprijs laag genoeg kan houden zouden ze misschien de sony oplossing overwegen.
En er zijn mensen die de kat langer uit de boom kijken en nog steeds geen PS4 hebben (zoals ik) en eventueel zouden overwegen met de komst van de 4.5 van eens te kijken.
Lijkt me wel dat ze er een aantal zullen verkopen.
Ik heb eind vorig jaar mn eerste ps4 gekocht, maar ik ga vrijwel zeker ook deze weer kopen als de prijs een beetje in de buurt van de huidige ps4 ligt. Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet en als ik eindelijk fatsoenlijk UHD 4k films kan afspelen op mn verder nutteloze 4k tv vind ik dat het geld zeker waard. Dat er dan wat games op 4k of in ieder geval in 'neo' modus te spelen is dan mooi meegenomen.

Dit is voor mij persoonlijk, maar zo zijn er echt wel meer mensen.
PS4 was in de eerste maanden niet te krijgen. Non-stop uitverkocht. Dat is wat anders dan de kat uit de boom kijken...
Playstation doet deze zet omdat ze volgend jaar achter lopen op Nintendo's NX als ze het niet zouden doen.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 19 april 2016 09:22]

Ik denk dat je je verkijkt op de redenen dat spelcomputers maar eens in de 7 jaar werden geactualiseerd. De reden was niet het om het platform constant te houden, de reden was dat speciale hardware ontwikkelen duur is en zo'n investering slechts eens in de zoveel jaar te betalen viel. Dat het platform daardoor constant bleef, was slechts een bij-effect. Een groot nadeel van het model was dat spelcomputers in de latere jaren van hun leven vernederd werden door PC's.

Nu spelcomputers van PC-hardware gebruik maken, zijn de dure ontwikkelkosten weg. Daarmee vervalt de noodzaak om het platform jarenlang constant te houden. Daarmee wordt langzaam maar zeker ook de variabiliteit van het PC-platform op de console geïntroduceerd. Ik ben er van overtuigd dat dit het begin is van meer. Een model met extra dure processor aanbieden is een luctratieve praktijk in de PC-wereld om meer te verdienen aan mensen met meer geld. Waarom zouden Sony/Microsoft/Nintendo zich daaraan vrijwillig onthouden.
Ik vind het wel positief van Sony, nu geven ze developers de ruimte om in productiecyclus van de ps4 op grafisch gebied verder te innoveren. Hetzelfde als toen de pc nog meer domineerde en deze de grafische lat leiden.
Dit is eigenlijk precies wat er al tijdens de launch van de PS4 aan zat te komen en wat ik en vele anderen hebben geroepen: deze gen consoles is bij launch al dermate verouderd, dat ze binnen de kortste keren uit de markt worden gedrukt. Dat VR en 4K eraan kwamen wisten we al een tijdje, dat deze consoles de 30fps nog niet fatsoenlijk kunnen vasthouden is al sinds de launch een gegeven, er wordt gedownscaled, er wordt op veel lagere resoluties gerenderd, en dan nog hebben de consoles allebei grote performance problemen.

Dat is niet uit te leggen, en economisch niet handig. De ondergrens is al heel vroeg in de levensduur van deze consoles bereikt en echte verbetering gaat daarin niet meer uit software komen (precies zoals voorspeld, want x86 based). Er is dus maar één logisch gevolg: er komen meerdere versies en upgrades omdat de markt daar nu om vraagt. Toen Sony met zijn VR bril op de proppen kwam wist je eigenlijk al genoeg.

Reken er maar rustig op dat we dit meer gaan zien en dat de console zijn énige echte voordeel (één configuratie) nu gaat opgeven. Daarmee is PC gaming weer een stukje interessanter geworden en ik kan daar alleen maar blij om zijn. De consoles gaan dit nooit bijhouden en de kortere levensduur zal bij velen niet lekker smaken.
Ik juich deze ontwikkel juist wel toe. Ik ben van origine een pc gamer, omdat ik dan zelf de hardware in de hand heb, en games met mooiere plaatjes en betere performance op mijn scherm kan toveren. Consoles lopen in dat aspect altijd achter, maar door het aanbieden van geupgrade versies tussendoor wordt het gat tussen 2 generaties kleiner. Als ik meer games op 60 dan op 30 fps kan spelen ben ik straks eerder geneigd om een game voor de console ipv de pc te halen.
Ik ben echter wel skeptisch over het verkoopmodel, want om opnieuw 400 euro uit te geven zie ik eigenlijk niet zitten. Ik hoop op een inleveractie van je convententionele PS4.
Hoezo vreemd? Je krijgt als consument keuze; PS4 of een iets snellere PS4.5 die wat voordelen biedt.

Ik ben op Skyrim afgeknapt omdat het spel veel te traag was op de PS3. Als ik de keuze had gehad om een PS3.5 te kopen waar die laadschermen gereduceerd waren dan had ik het gedaan. Nu werd het spelplezier gewoon verpest door de performance.
Ik heb zelf nog geen console, dus voor mij is deze wel interessant
Zelf vindt ik het niet vreemd. Begrijp dit wel, vrees voor de nieuwe ontwikkelingen die je niet kunt bijbenen door onvoldoende middelen. Laat mensen zoals ik nou eens heerlijk kunnen genieten van het laatste en het beste en verstop je woede.
Het geeft Sony weer een publiciteitsboost, dus dat snap ik zeker wel. Uiteindelijk willen ze gewoon Playstations verkopen, en dat gaan ze hiermee weer meer doen. Ofwel zijn er mensen die hun oude inwisselen, ofwel kunnen ze meer verdienen aan mensen die er toch al een gingen kopen (en nu toch maar voor de premiumversie gaan), ofwel worden er nu mensen wakker door de publiciteit om toch maar eens zo'n console te gaan halen.

Daarnaast is het ook altijd relevant om naar de aanbodkant te kijken. Misschien gaat deze stap wel deels van AMD uit, dat bij zijn beperkte resources liever een nieuwere processor produceert. Per slot van rekening zijn ze onderweg naar het 14mu Proces - misschien willen ze gewoon af van verouderde hardware om hun productprogramma weer wat te comprimeren. Het lijkt me voor Sony en AMD een win-win-situatie.
Het feit is dat de huidige consoles gewoon ruk performance hebben. Meeste games draaien geeneens op native 1080p. Meeste games draaien op 720p/900p met 30fps. Ik begrijp wel waarom ze zo'n upgrade uitbrengen. Je wil minimaal 1080p 60 fps kunnen bereiken.
Als blijkt dat ding Fallout 4 beter draait dan dat het nu doet, dan koop ik hem gelijk, no questions asked. Maar het lijkt mij dat mensen zoals ik toch niet de doelgroep is (hoeveel van die idioten kunnen er zijn :p)
Het is vooral niet de bedoeling om 4k games te draaien, het is wel mogelijk uiteraard. Het gaat om 2 zaken, VR en 4k films. Vergeet niet dat Sony veel doet met films en de industrie zet weer hoog in op 4k films, daarvoor is echter wel een HDCP 2.2 beveiliging nodig en een Ultra HD BD drive, beide niet aanwezig op de originele PS4. En vergeet HDR niet, ook in HDMI 2.0a opgenomen. Ik denk ook niet dat een hoop mensen nu een Ultra HD BD speler kopen van rond de 500 a 600 euro..een nieuwe PS4 daarentegen..
En VR, Sony heeft aangegeven dat games stabiel op 60 fps moeten draaien, de huidige redt dat niet zonder in te boeten op grafische pracht en praal, niemand wil denk ik Minecraft gaan doen met een 400 euro kostende VR bril.
Afgezonderd daarvan. Ik wil PSVR hebben, daar zit helaas een extra kastje bij. Als deze bijvoorbeeld in de ps4.5 zou zitten is dit alleen al een reden dat ik hem wil hebben (anders nóg een kastje met kabels en stroomtoevoer erbij)

Tevens extra rekenpower voor VR is beter dan net niet ervaring. Als hieraan voldaan wordt ben ik tevreden. Kan ik al een preorder plaatsen?! ;) 4K heeft niet mijn interesse dus hoop dat fhd gewoon mooier wordt weergegeven (betere aa belichting of iets dergelijks)

Van de PS3 heb ik ook alle varianten gehad. Steeds zuiniger en stiller. Mooi apparaat en heb ik geen tijd verkoop ik hem weer. Als ik weer interesse heb haal ik weer een nieuw, ook altijd garantie dan.
Het apparaat is er nog niet.. Sommige geruchten hebben het over Q4 2016, anderen over Q1 2017 (of zelfs nog later); Als we uitgaan van Q1 2017 dat zou dan 4 jaar na de Japanse launch zijn, en +- 3.5 jaar na de Europese/VS launch. Ik vind het geen rare termijn voor een niet al te dure hardware revisie. Vergeet niet, de PS4 was al vrij 'goedkoop', en dat vertaald zich ook naar de specificaties: het is gewoon wat minder toekomstgericht dan dat we gewend waren. De tijd dat je 6 tot 8 jaar met een console kan doen lijkt ook 'helaas' voorbij gezien de wapenwedloop om VR; er worden op korte termijn veel meer pixels en hogere framerates uit machines gepusht.. natuurlijk zit er ook nog een plan van Sony achter om hun eigen 4K markt te claimen: net als hoe men dat deed met de PS3 als bluray speler.. het zou me niet verbazen als de PS4 Neo een van de meest 'betaalbare' 4K bluray spelers gaat worden (deze kosten nu ook al snel 400+ euro!)

Ik zou zelf een PS4 Neo aanschaffen als dat bijvoorbeeld betekend dat The Witcher 3 net wat meer toeters en bellen heeft; en dat games als Bloodbourne wat strakker in de framerate gaan zitten.. 4K kan me persoonlijk gestolen worden; maar als het mij de optie geeft om games in hogere kwaliteit te spelen dan vind ik dat niet erg. Maar iedereen is anders :o

Ook denk ik dat Sony gewoon een nette marge kan en maken maken op de machines: de PS4 Neo zal zeer waarschijnlijk voor 399 over de toonbank gaan, en de reguliere PS4 zal scherp geprijsd zijn om de voorraad snel te laten slinken. Tegen de tijd dat de reguliere PS4 bijna niet meer te krijgen is zal men de PS4 Neo weer in prijs laten zaken.
Je antwoord ligt in je vraag.

De meeste mensen die later pas een PS4 hebben gekocht zullen ook later pas (of niet) de PS4.5 kopen. Dus dat 1,5 jaar denken gaat niet echt op. Daarnaast zullen die gene met een PS4 hun Playstation weer aanbieden om een PS4.5 te kopen en er een markt ontstaat voor de budget gamer.

Conclusie: Meer mensen met een playstation van de 4de generatie.
Maar aan de andere kant: Als ik nu een console wil dan is de PS4,5 nieuwer dan de Xbox ONE.
Dat klopt, alleen is de Xbox One een half jaar voor de PS4 uitgekomen, dus qua Specs verschilt het sowieso niet veel tussen PS4/XBox, zie ook http://www.ign.com/wikis/...s._Wii_U_Comparison_Chart . Eigenlijk kan je nu zeggen dat een PS4.5 beter is, alleen als Xbox over 1 jaar met een XBoxOne.Five zou komen als verbeterde versie van de XboxOne kan je wederom dat argument gebruiken :)
Ze zijn echter binnen een week van elkaar uitgekomen in verschillende markten over de wereld. Nederland is niet de wereld, en zelfs hier was de PS4 een half jaar eerdere officieel beschikbaar dan de Xbox one. Niet andersom.

De release date is daarom geen excuus voor het verschil in performance. Beiden hadden dezelfde technologie voorhanden, maar Microsoft heeft ervoor gekozen om met minder genoegen te nemen.
De Xbox One en PS4 kwamen beide in November uit in de meeste landen. Sterker nog, de Xbox One kwam in landen waaronder Nederland bijna een jaar later uit. De PS4 kwam in Japan 6 maanden later uit dan release. Alsnog 6 maanden eerder dan de X1 van de rest van de wereld, waaronder Nederland

PS4 Global: november 2013
X1 Global: november 2013
PS4 Japan: februari 2014
X1 rest vd wereld: september 2014

Dat de X1 een half jaar voor de PS4 uitkwam klopt dus 100% niks van, vraag me af hoe jij daar op bent gekomen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 19 april 2016 08:34]

Mea Culpa, had even foutief nagelezen, X1 was "announced" in mei 2013 |:(
Eens.
Xbox heeft alleen een grote zwakke plek.
Er is nagenoeg geen reet op te doen, wat je niet elders kunt.

Argument wordt hier al vaker gemaakt. Waarom dan geen PC als we toch modulair gaan?
1) nintendo exclusives. Die hebben zoveel achter de hand, zullen nooit pleite gaan
2) sony exclusives. Komt allemaal wat traag op gang, maar heeft gewoon wat zaken in handen waarom je toch zon appraat wil. Los van gemak.

Xbox echter? Je merkt het deze generatie pas echt. Het gaat nooit over dat apparaat. Enige wat ik lees is backwards compat. Windows 10 dingetjes en dat is het wel.
Het was de ideale cross console kast, maar is deze generatie gewoon inferieur in veel opzichten. Tot nu toe heb ik stiekem meer lol gehad van nintendo dan de ps4. Maar dat komt misschien ook omdat die Witcher echt al mijn tijd opslokt XD
Er waren al hints van een console upgrade van MS. Het zou me niet verbazen als we binnenkort ook een Xbox One and a Half gaan zien :)
Het is toch altijd al geweest dat slim varianten uitkwamen? Die waren altijd zuiniger, deze krijgt iets betere graphics.

Ik zie dit niet als iets dramatisch. Voor het grootste deel is het gewoon dezelfde machine.
Betere CPU, betere GPU en sneller geheugen, hoe is dat grotendeels het zelfde?
Dat is toch best wel een upgrade tegen over de huidige PS4

De huidige consoles hebben nog wel een last van framedrops, wat met deze console ook waarschijnlijk minder voorkomt, waardoor er ook een klein verschil in gameplay kan ontstaat
Men moet eens stoppen met hardware direct aan resoluties en framerate te koppelen. Verwarrend en onzinnig. Als een ontwikkelaar wil dat een spel op 60 fps draait dan moeten ze binnen de capaciteiten van de hardware ontwikkelen, meer is het niet. DOS games draaiden ook vaak op 60 fps, het is niets bijzonders.

Dit is gewoon praatjes en marketingtermen koppelen om het zinloze zinvol te laten lijken.
Behalve als VR de toepassing word. Zo kan een ontwikkelaar het spel maken zoals ze dat normaal zouden doen voor de ps4. Maar als ze hem dan in VR willen laten werken hoeven ze niet de graphics en effecten aan te passen (vanwege hogere resolutie en hogere frame rate wat nodig is voor een goede VR ervaring). Voor de ontwikkelaar is dit super.
Want dat VR de reden voor deze ps4.5 is, is wat mij betreft wel duidelijk. Ze voegen nu een 'Neo' modes toe aan de ps4.5 en over een half jaar komt hun Sony's project "Morpheus" vr bril uit. Nou wat mij betreft is die hint duidelijk genoeg.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door nr12 op 20 april 2016 00:07]

Mij niet, verklaar je nader. :)
Ik mis de sarcasm tag.... Matrix... Please ?

// nu vallen een hoop puzzelstukjes op z'n plek met deze code naam.
Stop trying to hit me and hit me! 8-)
Street fighter V(R)
The signs are everywhere
The matrix?

//sarcasm off
Sterker nog, veel dos games hebben geen frame rate limit. Grappig wanneer je ze nu op huidige hardware draait. Zo kan ik me Theme Park nog wel herinneren. Éen keer met je muis aan de rand van het scherm en bam! je was aan de andere kant van het speelveld haha.
Inderdaad, eerste generatie DOS games gingen uit van 4.77MHZ cpu. Hardware in DOS tijd was ook nog niet zo versnippert, men kon uitgaan van bepaalde hardware, was geen geluidkaarten, en we hadden alleen CGA/EGA. Naar aantal jaar kwam er dan 1 geluidkaart bij, adlib kaart en kregen we VGA kaarten, maar ook in deze tijd kon men nog uitgaan van dat cpu's bepaalde lineair schaal hadden ten opzichten van de MHz. Men kon ook het verbruik van de afzonderlijke cpu modellen op de watt na uitrekenen zonder ze allemaal te moeten meten, elk model had een eigen TDP, hoefde maar één cpu voor gemeten te worden en rest was zo goed al lineair en kon dus berekend worden.

Hier staan een aantal games, ontbreken er nog heel veel, biiv. de Game Constructor scrolled verticaal veel te snel op moderne computers, laatst nog gespeeld. :)
http://www.vogonswiki.com...CPU_speed_sensitive_games
Dat is juist een voordeel voor de ontwikkelaar als alles vaststaat, je moest eens weten hoe irritant een game voor windows programmeren is vanwege al die verschillende instellingen die mogelijk zijn.

Als je nu ineens een normaal spel op 4k wil laten draaien, kost dat 4 keer zoveel rekenkracht,
dat is dus 1 4de van de framerate wat je nog overhoud, een onspeelbaar spel, wie wil dat nou.
Maarja zo is het altijd al : ze gaan altijd te ver dat het verrot gaat lopen, ze willen altijd teveel.
Die games zijn ook halve films geworden tegenwoordig, waar de framerate niet zoveel boeit,
boeit tog niet vanwege een aparte joystick thread ( sneller controle reactie in combinatie met trage framerate ).

Het is gewoon belachelijk van sony wat ze eigenlijk willen : sony 4k tv`s verkopen, logies als je het mij vraagt.
Dank je. Gewoon.. For making sense
komt de jaguar amd 8core er in ? of de polaris-ahoy ?
Het bedrijf zou echter wel streng zijn als het gaat om stabiele fps. Deze mogen niet hoger of lager liggen dan op de originele PlayStation 4.
Dus wat is de nut nog van een snellere playstation 4? Dat je sneller door menu's heen kunt 'scrollen'?
Ik denk tweeledig.

Ten eerste wil je niet dat er een discussie komt dat de PS4.5 stottert ten opzichte van de PS4 als er ineens 58fps ipv 60fps worden gerendered waardoor de ervaring slechter wordt. Ten tweede zit je met je TV's; veel TV's hebben beeldverbeteraars die niet overweg kunnen met bijvoorbeeld 69fps van de PS4.5 waardoor de ervaring voor de gamer ook weer slechter wordt.

Ook kan ik me voorstellen dat er iets met de 4K TV's aan de hand is; als je reviews ziet, zitten een flink aantal TV's met een redelijk hoge input-lag. Als je dan meer dan 60fps gaat aanbieden, heb je kans dat de TV's over hun nek gaan en dat je eigenlijk een discussie gaat krijgen of het aan de PS4.5 of aan de TV ligt.
Een tv zal normaal gesproken beelden binnenkrijgen volgens de gebruikte videostandaard, bijvoorbeeld 24, 30, 50 of 60 fps. De console zal indien nodig deze conversie doen, niet de tv. De tv heeft al werk met decoden en schalen naar de eigenlijke refreshrate van het display (wat wellicht lag veroorzaakt).
Ik denk eerder dat een ps4,5 een stabielere framerate heeft en dat juich ik echt toe. Kijk maar naar dark souls 3 dat zelfs niet op 30 fps stabiel is op beide consoles.
Tekst uit originele artikel:

the frame rate of games in NEO Mode mustmeet or exceedd the frame rate of the game on the original PS4 system.

Helaas heeft de schrijver van het artikel hier op Tweakers dit niet goed vertaald...... het moet dus zijn: "hetzelfde of hoger"
Gerucht, beter voor de vr om de fps stabiel te houden. Maar het blijven geruchten eerst maar wachten op release
Nou ja gerucht.... ze noemen dit de Neo modus en hun codename voor Playstation VR was destijds Morpheus... you do the math ;)
Ik ben nu al benieuwd waar Trinity voor zal staan... Een nieuwe controller om aan te zitten? :+
Totaal off topic: maar jouw avatar is echt geniaal! De allereerste keer dat ik het nieuwe logo leuk vind haha! :+
Thanks! :) Misschien is de laatste draai voordat het logo goed staat wel toepasbaar bij reclame of video intro's van Tweakers, het geeft de vormgeving net iets meer duidelijkheid en bestaansrecht.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 19 april 2016 18:28]

ik zat er ook al gebiologeerd naar te kijken... Erg leuk gedaan!
Dat de resolutie omhoog kan misschien ?
Dat je spellen op een hogere resolutie (4K) kan draaien, of betere AA, of beter voor VR geschikt.
Idd, ik wou juist voor de nieuwe gaan in hoop op 1080p voor alle spellen met 60 fps...
Volgens mij bedoelen ze hiermee vooral dat, als de originele game gelocked was op 30fps (of 60), de 'Neo' versie van het spel daar ook op moet locken. Met als voordeel dat die fps nu misschien wel stabiel(er) gehaald wordt zonder fps drops.
De extra power zorgt er in dat geval voor dat de resolutie of de details wat kunnen opgekrikt worden.
Zou raar zijn idd.Tweakers kan helaas niet vertalen:

Throughout the documents, Sony repeatedly reminds developers that the frame rate of games in NEO Mode must meet or exceed the frame rate of the game on the original PS4 system.
Wat dus wel mag is hogere resolutie (dus 1080p waar de normale ps4 dat niet halt), meer grafische effecten, mogelijk snellere download en als ze niet uitkijken kunnen zaken in multiplayer sneller verwerkt worden waardoor de Nieuwe ps4.5 een kleine voorsprong heeft in multiplayer.
Omdat Sony dan ook UHD-Bluray kan uitrollen op deze console.
Het bedrijf zou echter wel streng zijn als het gaat om stabiele fps. Deze mogen niet hoger of lager liggen dan op de originele PlayStation 4.
Dat is wel raar. Betekent dat dat ze niet mogen optimaliseren voor de extra power van de 4.5?
Klopt dan ook niet.Tweakers kan helaas niet vertalen:

Throughout the documents, Sony repeatedly reminds developers that the frame rate of games in NEO Mode must meet or exceed the frame rate of the game on the original PS4 system.
En gaat Sony dan elk spel benchmarken op beide PS4's, om eventueel een spel te weigeren, als de framerate bij de 4,5 lager is dan van de 4? Of hoe gaan ze die eis controleren?
Ow ja dat doen ze dan weer wel SCEE heeft een behoorlijke streng TCR lab waar je als developer door heen moet, dit hadden ze al tijdens PS3.
hehe, dan vraag ik me toch af hoe hoe games als Skyrim voor de PS3 in de schappen heeft mogen komen, dat was me toch een dia-voorstelling ;o (na de nodige patches wel verholpen, maar goed ;o).
SCEA is helemaal niet streng en groote titels komen altijd wel door de keuring. Voor de CMR games was het altijd als SCEE een pass geeft dan zijn XBox en SCEA, SCEJ ook een pass :). SCEE is altijd de strengste dus als je die haalt zit je meestal goed.
Ah thanks, dat verklaart een hoop.
Denk dat ze de resolutie omhoog mogen doen tot de fps precies hetselfde is. Pixel links pixel omhoog, ja fps is nog te hoog, pixel links pixel omhoog, etc.
Mjah, dat is bijna niet te garanderen natuurlijk. Het is niet zo'n eenvoudige verhouding, zeker niet met andere hardware.

Daarnaast vraag ik me met zo'n stelling af of ze framedrops in games niet op mogen lossen. Neem Dark Souls 3 bijvoorbeeld.
Ik denk dat Sony wil dat de nieuwe PS4.5 alleen toegevoegde waarde heeft om spellen in een resolutie hoger dan FullHD te spelen. Wanneer de PS4.5 de PS4 op alle vlakken voorbij streeft, zal iedereen met een PS4 zich vern*kt voelen. Op deze manier is de PS4.5 niet een echte opvolger, maar meer een update om hogere resoluties te ondersteunen. Dus nog niet direct een noodzaak op je PS4 te vervangen.
Stabiele fps niet hoger of lager. Dus bijvoorbeeld de volgende online games zouden allemaal in 1080p op 60hz moeten kunnen met de Neo versie? Maar dat moet die dan ook op de gewone PS4 kunnen? Anders heeft diegene met een Neo versie een voordeel! Of mis ik hier wat?

[Reactie gewijzigd door baronruud op 19 april 2016 07:51]

Misschien gewoon wat mooier beeld in neo modus met meer AA of hogere resolutie textures ofzo? Dat soort dingen geeft niet meteen een voordeel als je tegen anderen speelt.
Tuurlijk heeft zo'n iemand een voordeel. Hij betaald daar toch ook dikke doekoe voor om alles beter op zijn scherm te krijgen.
Zoiets zou ik wel verwachten. Nu al zijn veel PS4 games 30fps en sub-1080p. De Neo versie heeft 2x de gpu snelheid, dus van 30 naar 60fps lijkt me heel aannemelijk. Of meer resolutie.

Ja, Neo spelers hebben dan een voordeel in multiplayer, maar dat is ook altijd zo geweest op de PC. Je hoort daar niemand over klagen.
Tweakers kan helaas niet vertalen:

Throughout the documents, Sony repeatedly reminds developers that the frame rate of games in NEO Mode must meet or exceed the frame rate of the game on the original PS4 system.
Snap niets van Sony....

Dus als je een 2K TV hebt en een PS 4.5 betekent dat dan dat je op een 4.5 een silky smooth 60fps krijgt tegenover een oude PS4 die amper 30 fps haalt ?

Of krijg je de performance boost alleen als je een 4K display hebt ?

Dus:

2K output : PS4 backwards compatibility mode, incl. GPU and CPU resources (bv. CPU clock schaalt terug naar 1.6 GHz, disable GPU shaders)

4K output:: CPU full speed, alle GPU resources aan

Volgens mij haalt Sony een bak ellende en marketing ellende over zich heen.
Nog erger veel Tweakers lezen hier over heen.
wat ik me nog afvraag heeft de nieuwe PS4.5 een Blu Ray speler die wel UHD kan afspelen.
Mochten Sony en MS met een PS4.5 en One.5 komen zou ik het De Grote Naai van 2016 vinden. Ik heb op de NL releasedag een XBox One gekocht voor ¤500 met het idee dat ik er minstens 6 jaar mee vooruit zou kunnen. Natuurlijk zal hij het nog wel doen zodra er een .5 versie uit zou komen, maar een 360 of een PS3 doen het ook nog prima (na dik 10 jaar). Laat ze dan een inruilactie beginnen waarbij je met wat bijbetalen een .5 versie kan kopen om de 'pijn' wat te verzachten.
.
In principe heb je juist de meeste mazzel als je de Xbone of PS4 op de dag van de release gehaald hebt. Dan heb je, je geld er voor het grootste deel uit gehaald.

Ik heb mijn PS4 in November 2014 gekocht met 1 gratis game en hier ¤420 voor betaald (extra controller). Hier heb ik al snel voor ¤110 een 2 TB harde schijf voor aangeschaft.
Vlak hierna komt Sony ineens met een "1 TB edition" voor hetzelfde geld als de 500 GB op de proppen.
Nu krijg ik na nog geen 2 jaar ook nog eens te horen dat er al een opvolger met ook nog eens snellere hardware komt (wat de PS4 goed kan gebruiken).. Dat vind ik pas genaaid.

Ik ben overgestapt van PC naar console i.v.m. het gemak en de langdurige ondersteuning van een console. Ik heb al flink wat centen in de dure console games zitten en krijg nu al te horen dat mijn 1,5 jaar oude console dus eigenlijk al afgeserveerd is.. Lekker dan.

Ik denk dat de PS4 binnenkort lekker de deur uit gaat. Ik ga wel kijken naar een Steam machine of laat een mid-range PC in elkaar knutselen. Ben een beetje klaar met dit console verhaal.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 19 april 2016 08:39]

En als je een pc als vervanging van een ps4 wilt gaan gebruiken heb je ook geen dure pc nodig. Sterker nog, die kost ongeveer even veel volgens Digital Foundry. Een ps4 draait games vaak niet op 1080p, laat staan 1440 or 4k en ook vaak maar op 30fps. Dus met een oude gpu en een trage cpu zit je al op ps4 niveau.

Je hebt ook een veel groter game aanbod op pc, lagere prijzen en je hoeft niet maandelijks te betalen. Ja je mist een handjevol exclusives maar je krijgt er 10x zoveel pc exclusives voor terug.
Vaak niet in 1080p? PS4 is de enige console waar gewoon 99% van de games 1080p draaien, op een paar games na. In tegenstelling tot de Xbox One die juist games vaak NIET in 1080p weet te draaien, en zelfs nog de 720p weet aan te tikken.

Er is geen enkele game op de PS4 die onder de 900p gaat, terwijl dat voor de Xbox One zowat de standaard res.
Nou okay, vaak draaien games wel op 1080 op de ps4. Maar goed, dat is nog steeds een lage resolutie voor pc's van tegenwoordig. Een pc console zal weinig kosten. Ook een pc 'neo' console :)
Dat er een versie komt met meer opslag is wel een gegeven (bij Sony en MS), een slim-uitvoering idem, maar daar kan ik prima mee leven. Dat maakt niets uit voor de prestaties voor de console.

Ik ben in 2010 pas overgestapt van de PC naar een 360 vanwege dezelfde redenen als jij. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de games voor de PS4/One niet zouden werken op een .5-versie. De .5 zal (naar ik verwacht) gebruik maken van dezelfde architectuur, maar dan verbetert :Y)
Ik mag hopen voor ze dat ze de 5 backwards compatible maken.
Als dat niet zo blijkt te zijn komt er sowieso geen Playstation meer.
Toch was het al bij bekendmaking van de hardware logisch dat het geen 6 jaar zou worden.. i.t.t. de vorige gen is de hardware relatief een stuk zwakker dus is de kans groot dat hij minder lang mee zal gaan.
Ik vind dit een steeds vreemder verhaal. Dus de resolutie mag wel aan worden getweaked, maar niet aan de frame rate?

Wat is dan het nut van deze 'Neo'?

Pffff ding is nog niet eens officieel en ben er nu al klaar mee. Wat is er mis met de huidige hardware van PS4 en XBOX One? Volgens mij hebben ontwikkelaars nog niet eens een klein beetje de apparaten tot hun max gebruikt.
Huidige hardware begint oud te worden in vergelijking met pc's en voor VR of 4K is het erbarmelijk.
Ja want iedereen gaat nu op het VR bootje springen... ? Naar mijn mening zijn er momenteel maar 2 spelers die ok VR weten te brengen. Namelijk Oculus en MS de rest zal je netjes naast de VR-Boy mogen parkeren op korte termijn.
Och, de PS4 versie van VR is niet alleen de helft goedkoper, ook een ps4 is vele malen goedkoper dan een VR pc. Ik zie PS4 VR nog wel de populairste worden van de drie.
Wel een inferieur product in verhouding tot Oculus & MS... .
Wat voor VR brengt MS? Wat weet jij wat wij niet weten??

Als je het over Hololens hebt, dan heb je het totaal mis want dat is geen VR, maar AR en geen consumenten product. HoloLens is iets wat totaal niet speelt. Het is net zo'n product als Google Glasses. Het zal er zijn en duur, maar voor de consument komt het pas over een aantal jaren.
Ik heb het idd over Hololens en dat is idd een product dat misschien pas binnen 5 jaar zijn weg naar de consument zal vinden. Wat eigenlijk logisch is.

Op dit moment is VR zeer prematuur en ik zie persoonlijk niet echt de meerwaarde. Ik zie mezelf thuis niet in de woonkamer met zoiets zitten. Ik heb liever nog wat sociaal contact terwijl ik naar een film kijk of een game speel. Nu ieder zijn ding ;)
Dan kan je idd lang gaan wachten.
Dat lijkt me sterk omdat het gaat om x86 hardware, wat jij zegt was zo bij de vorige gen omdat PowerPC toen nog vrij onbekend was voor game ontwikkelaars en ze pas later deftig voor konden programmeren.
Tweakers kan helaas niet vertalen, uit de bron:

Throughout the documents, Sony repeatedly reminds developers that the frame rate of games in NEO Mode must meet or exceed the frame rate of the game on the original PS4 system.
Je bent er maar druk mee bezig :) . Goed zo! Ga zo door. Misschien solliciteren als vertaler bij tweaker? Ze hebben er namelijk we vaker last van.

/edit. Maakt niet uit hoor. vermoed alleen dat tweakers dat niet gebrijpt. -1? nee het hoort gewoon 0 te zijn. ik probeer niemand te beledigen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 19 april 2016 10:29]

Jah sorry. Beetje spammen, omdat de discussie de volledig verkeerde kant op ging zo. Ik had het nieuws zelf al op GiantBomb gelezen vanochtend, dus het viel me meteen op.
En wat is dan precies het voordeel voor het overgrote deel van de gamers, dat de spellen nog gewoon op een FHD tv speelt?
Veel games draaien al nauwelijks op 900p op 30 fps. Dit zou met iets snellere hardware bijvoorbeeld makkelijk naar 1080p 60fps kunnen. Ook kun je meer eyecandy aanzetten (landschap met meer flora, betere textures etc).

Zijn genoeg voordelen voor te noemen.
Ken anders geen enkel PS4 game die onder de 900p komt. Daarbij zei ik hier ergens anders ook al. PS4 games draaien 99% gewoon in 1080p 30/60 of unlocked framerate.

Hun concurrent heeft vooral moeite met 1080p en (de voor hun) grootste game op het moment haalt niet eens de 900p op de Xbox One. Eigenlijk zitten de huidige PS4 gamers nog prima waar mijn (hun) console nog steeds voorloopt op de concurrent. Niet alleen qua verkopen maar ook technisch.
dat je wellicht dezelfde kwaliteit kan krijgen in een game als de PC versie op Ultra ofzoiets? Er zijn genoeg fancy features aan te zetten die niets met resolutie te maken hebben volgens mij.

Denk aan AA, (licht)effecten, meer details in models en textures, enz enz. Dan moeten de developers uiteraard wel hun best doen :)
Dit zal vast en zeker een cash cow zijn - zolang ik niet stabiel op 60fps kan draaien @ 4k zie ik nog geen reden om hier in te trappen. Ik vraag me echt af hoe ze dit willen doen als je nu al op het gros van spellen vaak framedrops krijgt. Dan hebben we het nog over spellen die op 1080 / 30 fps draaien..

Mooi verhaal.
4k@60 voor consoles ligt nog 10 jaar in de toekomst. De huidige snelste pc gpu's kunnen dat vaak niet, en die kosten 600-700 euro.

De PS4 zou eindelijk van PS3 720p games naar 1080p60. Nou dat hebben we geweten. Geen enkel spel met indrukwekkende graphics. Het is iets hoger nu dan 720p en bijna altijd 30fps.
Framedrops hebben volgens mij weinig te maken met de hardware, maar meer met de optimalisatie van de game(engine). Een framedrop komt omdat er in één keer heel veel wordt ingeladen/berekend en dat kan je niet (altijd) tackelen met snellere hardware. De game(engine) kan met betere code die situaties voorkomen.
Jammer voor de mensen die al een ps4 hebben. Zit je straks gelijk op de tweede rang. De ps4 word natuurlijk gewoon uitgefaseerd als de ps4.5 er is ook al zeggen ze van niet.
Ergens baal ik hier wel een beetje van. Ik heb vrijwel alle consoles en dus ook (2 zelfs) een PS4, One en WiiU. Ook heb ik de VR-bril in bestelling staan. Als ik straks 2x een PS4 "moet" vervangen is het gewoon niet leuk meer, zeker omdat ze relatief jong zijn.

En ja, niemand verplicht je, maar het geeft ergens een onbehaaglijk gevoel.
Och dat is normaal als je een oud apparaat komt. Grote kans dat er een nieuwe wordt geintroduceerd.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True