Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Microsoft wil op gamebeurs E3 twee streamingapparaten aankondigen, zo zegt degene die als eerste informatie over de Xbox Elite-controller postte. De ene zou een dongle zijn als de Chromecast, de tweede zou meer lijken op een mediaspeler.

De dongle zou ongeveer de grootte hebben van een Chromecast en zou games kunnen streamen naar bijvoorbeeld een andere tv in huis, zegt podcaster en Microsoft-insider Brad Sams in zijn nieuwste aflevering. De dongle zou verbinding maken met een Xbox One-controller voor de besturing. Volgens Sams ligt de prijs 'rond honderd dollar of iets lager'.

Het tweede apparaat zou een mediaspeler zijn, ongeveer als de Apple TV. Dit apparaat zou eigen hardware hebben en toegang hebben tot apps en games uit de Windows Store. Daardoor kunnen gebruikers zonder console casual games installeren en spelen op het apparaat.

Microsoft zou beide apparaten willen aankondigen op gamebeurs E3, volgende maand in de Amerikaanse stad Los Angeles. Mogelijk ontvouwt het daar ook zijn plannen voor een compactere Xbox One. Bovendien zou Microsoft de Xbox-interface naar pc's willen brengen als een soort vervanging voor het oude Media Centre, claimt Sams.

Als de 'Xbox TV' er echt komt, zou het niet de eerste dongle van Microsoft zijn. Het bedrijf heeft al een Miracast-dongle op de markt, waarmee gebruikers beelden van bijvoorbeeld laptops naar een tv kunnen sturen.

Miracast-dongle van Microsoft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Dat is dan aardig wat hardware dat beide consoleboeren op E3 willen aankondigen (En Nintendo heeft ook blijkens flink wat in ontwikkeling, maar kondigt dat niet op E3 aan).

Ik ben benieuwd hoe het uit zal pakken. Sony lijkt op VR en een krachtigere console te mikken, Microsoft lijkt meer voor streaming, casual gaming en een slim editie (met iets betere hardware) te gaan. Beide riscovolle keuzes, nieuwe hardware, zeker als het ook nog eens meerdere soorten nieuwe hardware zijn, kost flink wat geld.

Doet mij een beetje denken aan het HD-DVD/Blu-Ray verhaal van de vorige generatie, alleen dan een stuk groter. Wat wordt een succes en wat niet? Ik kijk er vol verwachting naar uit :)
Beide doelen op extra hardware kopen voor de consument. Maar qua content 1st party games ho maar van beide kanten..
Tja, dat is toch het doel van een grote gameshow, daar de nieuwste games die in ontwikkeling zijn tonen.. De (onbekende) games die jij mist komen ongetwijfeld ook aan bod.

Daarnaast is het ook flauwekul, Sony released binnen 3 maanden 4 grote console exclusives, Uncharted 4, Ratchet & Clank, MLB the Show en No Man's Sky. Microsoft blijft wat achter met enkel Quantum Break, maar het is nu ook weer geen gaming hoogseizoen.
Beiden kiezen wel voor een ander platform (Sony op VR, Microsoft meer op streaming/casual).

En qua content first party titels.. kan het er niet echt mee eens zijn. We hebben net Quantum Break, Uncharted 4, Bloodborne gehad. Misschien is de E3 wel een mooi moment voor hun om weer wat nieuws aan te kondigen of beelden te tonen van vorig jaar aangekondigde games, wie weet :)
Nou sony zet misschien nog wel harder in op streamen hoor, zo kan je games streamen naar twitch, streamen naar iemand playstation die je game kan overnemen of splitscreen spelen, streamen met remote play naar tablets/phones/pc en de ps vita (tv). En ten slot kan je een complete bibliotheek met ps3 games streamen met ps now.

Met de presentatie van de xbox werd veel beloofd over de de cloud, benieuwd wat we daar van gaan zien.
Op dit moment wel ja, maar ik bedoelde dat ik voor de E3 keek naar waar Sony en Microsoft op te lijken inzetten :)
Hopenlijk kan je die streamers bedraad aansluiten.
De ps tv werkte alleen bedraad lekker bij mij.
Al zijn de verkopen daarvan ook niet denderend
De PSTV had ook het navenante nadeel dat niet alle Vita games (en vooral de grotere titels) niet werden ondersteund. Als Microsoft een microconsole uitbrengt voor grafische minder zware titels (Denk aan Modern Combat oid) gecombineerd met een lichte Windows 10 schil, dan zou dat best wel iets kunnen worden, al zal Microsoft dan ook vooral vechten tegen de Sunchip (Wintel) en Cenovo Atom Z3735F/Atom X5-Z8300 doosjes van deze wereld die al voor 80/90 euro te krijgen zijn ;) Ze zullen dus of iets vergelijkbaar in prijs tonen, of iets wat een stuk krachtiger zal zijn, maar met een navenant prijskaartje.

Misschien een Xbox 360 Mini? ;) Na 10 jaar van technologische vooruitgang zou je die hardware toch wel in een kleine SoC kunnen gieten lijkt me en heb je gelijk een hele dosis games beschikbaar, als ''casual'' console :)
Klopt.
Het bedraad streamen van een racegame met ongeveer ps3 kwaliteit kon prima
Toch vind ik een X360 mini niet eens zo raar. Dan heb je gelijk een gehele spelbibliotheek tot je beschikking.

Dat zou zelfs op W10 kunnen draaien, als ze gebruikmaken van download only X360 games. Die kunnen dan via de backwards compatibility dan als ''native'' app draaien. Vind ik nog niet eens zon raar idee eigenlijk :)
Denk dat het wel meevalt met die kosten. Ze hebben vrijwel off the shelve onderdelen in hun consoles. Een tweakers.net of upgrade is in dat geval voor de producent een stuk goedkoper dan nieuwe proprietary hardware ontwikkelen.
Niet helemaal. Hoewel ze wel off-the-shelf onderdelen gebruiken (AMD Jaguar, AMD GCN) zijn deze wel flink aangepast. PS4/XBO maken dan ook gebruik semi-custom APU's waar AMD zelfs een geheel apart divisie voor heeft: http://www.amd.com/en-us/solutions/semi-custom

Het zijn herkenbare onderdelen, maar met custom toevoegingen :) Een beetje hoe Apple zijn CPU's maakt en met Ipad Air 2 ook de GPU heeft aangepast.
Sony lijkt op VR en een krachtigere console te mikken, Microsoft lijkt meer voor streaming, casual gaming en een slim editie (met iets betere hardware) te gaan.
Doet mij een beetje denken aan het HD-DVD/Blu-Ray verhaal van de vorige generatie, alleen dan een stuk groter. Wat wordt een succes en wat niet?
Bij HD-DVD/Blu-Ray ging het om twee technologische uitvindingen die hetzelfde doel dienden en waarvan je wist dat er maar een kon winnen. In dit geval kunnen ze beide slagen omdat ze een andere markt kunnen gaan bedienen.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 25 mei 2016 20:21]

Daarom ook een ''beetje'' denken ;)
Microsoft heeft kennelijk nog veel meer in petto. Kijk dit filmpje maar.

Wat mij het meest opviel uit het filmpje is de app support(dus apps installatie mogelijkheden zoals bij de Apple tv) en xbox als een soort software service en xbox interface op Windows 10 als vervanging van media center. Wel vet.

https://www.youtube.com/watch?v=EQnTcwe1t5U
Bedankt voor de link.
Xbox als software klinkt zeer goed.
Met keuze van Xbox hardware (varianten) of zelf gekozen hardware.

Beetje Synology en XPenology :)
E3 wordt zo nog leuker om naar uit te kijken.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 25 mei 2016 21:58]

Zeker, maar er kleeft een nadeel, het is in vergelijking een 'matige' PC met nog steeds een HDD als hoofdschijf, hoewel je games wel op externe schijf kan zetten, het OS blijft draaien vanaf de HDD en is op z'n tijd nog wel eens traag.
De dongle zou ongeveer de grootte hebben van een Chromecast en zou games kunnen streamen naar bijvoorbeeld een andere tv in huis, [...]
Dus zoals SmartGlass? Dat werkt ook met iPad's. https://support.xbox.com/...how-to-use-game-streaming

Heb het ooit geinstalleerd, maar nog nooit gebruik van gemaakt, ik zie er totaal het nut niet van.
Het tweede apparaat zou een mediaspeler zijn, ongeveer als de Apple TV. Dit apparaat zou eigen hardware hebben en toegang hebben tot apps en games uit de Windows Store. Daardoor kunnen gebruikers zonder console casual games installeren en spelen op het apparaat.
Klinkt als een 'XBox Lite'. Ik vermoed alleen zonder de oude SNES games. :)

[Reactie gewijzigd door atlaste op 25 mei 2016 19:28]

[...]
Dus zoals SmartGlass?
Denk meer aan direct streaming over het network naar een PC/Laptop en met een Xbox controller.
Ik game eigenlijk alleen nog maar streaming. Werkt perfect en de TV kan voor de rest van het gezin blijven.
Wat voor zin heeft het om in een tijd dat alle nieuwe tv's smart-tv's zijn nog een losse dongle uit te brengen? Zou het niet gewoon met een stukje software kunnen?
Zover ik weet kunnen die tv's geen verbinding maken met de controller. Die maken geen gebruik van WiFi of evt. Bluetooth. Correct me if I'm wrong.
Heb ik net heel systeem gemaakt om dit te doen. V.w xbox one verhuur als servers (Ark spel). Was erg lastig hoe ik dit ging doen, wilde wel graag dat de klanten zelf 99% visueel toegang tot hun gehuurde apparaat hadden. Dus heb ik met veel moeite een systeem gemaakt om dit mogelijk te maken. Maargoed, toch goed nieuws, als de prijs aantrekkelijk is dan zal ik voor eigen gebruik zeker 1 aanschaffen.
Als de 'Xbox TV' er echt komt, zou het niet de eerste dongle van Microsoft zijn. Het bedrijf heeft al een Miracast-dongle op de markt, waarmee gebruikers beelden van bijvoorbeeld laptops naar een tv kunnen sturen.
Daarnaast hebben ze natuurlijk nog de dongle voor de Xbox One controller om deze draadloos met PC te gebruiken ;)

Verder, ben wel benieuwd al verwacht ik geen schokkende (hardware) aankondigingen eigenlijk. Al zal het niet de eerste keer zijn dat ze dit (bewust) lekken om alvast wat reacties te polsen en te beslissen of ze door moeten gaan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 mei 2016 21:57]

Welke games eigenlijk?

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 mei 2016 20:10]

Alle games, het is gewoon een stream-optie net als games streamen naar Twitch. Dit is het vervolg op de remote play van de XBO app onder Windows 10 in combinatie van de miracast dongle die ze al hadden.
Hey Dude ;)

Fable legends natuurlijk! het wordt een XBDongle exclusief...

Het blijkt toch meer en meer dat MS producten en diensten wil samenvoegen en dit hoort toegejuicht te worden :)

XB, PC, OS, LIVE, Dongle, Smartdevices, Hololens, Oculus, XB naar PC Streaming etc. het zou n geheel kunnen worden.
Hahaha Fable :P nice one.
Al was die game daadwerkelijk uitgekomen dan zou ik er geen euro aan uitgeven. Als RPG fanaat echt een hekel aan die serie.

Ja lijkt er inderdaad op dat Microsoft zoekt naar een reden om nog relevant te zijn. Want laten we eerlijk zijn, Xbox is nu gewoon niks. Het bestaat. PC maakt Microsoft eigenlijk compleet irrelevant. In gaming uiteraard. Op PC hebben ze hun OS, maar daar zijn nu ook andere spelers als steam. Ze blijven het een beetje opleuken, maar ik zie geen centrale sterke ervaring. Het grootste nieuws afgelopen tijd was backwards compatability. Jeeeej! Ik heb al een generatie uit moeten zitten met die 360. Was genoeg.

En bij die hololens, vraag ik me echt af op telefoons die plek niet rap gaan overnemen. Die AR tech zit daar ook al een tijdje in. Wel berpekt natuurlijk, maar dat ontwikkelt in rap tempo.

Naja we zullen zien. Meer benieuwd naar wat de komende tijd gaat gebeuren in VR landschap en wat de andere merken gaan doen.
Maar Fable is serieus.. een prachtige serie.. of het RPG is geen idee en interesseert mij ook niks het is gewoon zelf doen wat je wilt en ook zo jouw eigen verhaal maken :)

Over VR en AR geen idee het kan alle kanten opgaan.

Het lijkt er telkens meer op een samensmelting van XB en PC en ik ben zelf wel voorstander van maar ook daar zitten weer kosten aan.

Elke keer als MS iets positief doet zit er in mijn ogen wel weer een nadeel aan.. ach straks geen last meer van want er komt een PC bij.

Onder andere Dark souls 1,2,3, Lords of the fallen, Witcher 2,3, Dragon age 3, Dragon's dogma, Fallout 4, Dying light, Bio shock trilogie, Mass effect trilogie, Shadow of mordor, Recore etc.

Dus voorlopig genoeg software keuze tot de NX! en waar ben en ga jij mee bezig Dude ;)
Ja met PC heb je eigenlijk geen box meer nodig denk ik :P

Maare Dark Souls 3.
Moeten kappen met Witcher 3 omdat het te lang duurde. Dacht eerst Bloodborne nog even ervoor te kunne spelen. Nou no way dus. En na DS3 zal het wel Uncharted 4 worden. Niet omdat ik fan ben van de serie, maar graphics mijlpaal. Moet het gewoon zien.

Dark souls 3 nog wel even onderbroken voor Nioh demo van 5 tot 10 uur.
Ah genoeg software dus en Uncharted is zeker aan te raden vooral als je bijvoorbeeld Tomb raider een prettige ervaring vondt ;)

Dark souls is door de mix van RPG en horror survival een heerlijke ervaring en dat is ook mijn soort spel.. naast de Nintendo IP's natuurlijk.

Vooral de afwisseling van rennen en duiken met demonische achtergrond geluiden... en even later met een vrolijke Dino met een instante spijsvertering door de lucht trappelen van tumm tumm.. nhhhhh.. Ysh https://www.youtube.com/watch?v=GKNB7Eid-ek :+

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 28 mei 2016 10:24]

dit kunnen zo toch evengoed combineren in n apparaat ?
Niet iedereen heeft nood aan een volledige media speler. Deze dongle en media speler bieden allebei een ander doel: de dongle is puur en alleen voor het streamen van andere toestellen, de media speler is een stand-alone device (met wat ik veronderstel Xbox OS zal zijn) dat onafhankelijk is van andere en waar je waarschijnlijk zelf content kan opzetten en welke Windows apps moet kunnen draaien.
Hmm, als de delay niet merkbaar is en de prijs op eenzelfde prijs als de chromecast komt te liggen zal ik hem wel halen. Maar voor 100 euro? Dan verzet ik hem liever telkens, zo lui zijn we nu ook weer niet ;)
Ik zou een Xbox zonder het hele game gebeuren nog eigenlijk best zien zitten voor onder mijn TV omdat platform als smart TV te gebruiken. Hoe leuk WebOS op mijn LG tv ook is, het is VRESELIJK traag en LG toonde nog geen maand na aankoop al geen interesse meer om WebOS 1 te verbeteren, en ik ga ervan uit dat het ook netjes integreert met mijn SP4. :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True