Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

Wat goed is komt snel? Vaak wel. 17 Jaar was Cliff Bleszinski, toen hij via het nog zeer prille internet in contact kwam met Arjan Brussee uit Haarlem, zelf ook nog maar 19 jaar. We schrijven 1994 en de twee zouden op basis van de engine die Brussee had geprogrammeerd een game maken die op de markt werd gebracht door het Amerikaanse Epic MegaGames, een bedrijf waar Bleszinski vervolgens onderdak zou vinden. Jazz Jackrabbit haalde niet het succes van voorbeeld Sonic the Hedgehog, maar was wel een van de eerste games die dergelijke snelle console-gameplay naar de pc vertaalde. De twee zouden samen nog Jazz Jackrabbit maken, maar daarna scheidden hun wegen.

Sterker nog, in zekere zin werden de twee oude vrienden rivalen van elkaar. In eerste instantie boekte vooral Bleszinski succes, met Unreal en Unreal Tournament. Later zou hij de drijvende kracht worden achter Gears of War. Brussee stond ondertussen aan de wieg van Guerrilla Games, uiteraard vooral bekend van Killzone. Terwijl Bleszinski met Epic werkte aan de grootste shooter voor de Xbox, werkte Brussee in Amsterdam aan de grootste shooter voor de PlayStation. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Na bijna 20 jaar bij Epic wilde Bleszinski weer eens wat anders, en Brussee trok vrijwel tegelijk eenzelfde conclusie. Bleszinski nam een sabbatical, Brussee stapte over naar Electronic Arts, om daar projectleider te worden van Battlefield Hardline.

Preview LawBreakers

Boss Key

Beide keuzes bevielen niet. Bleszinski is niet iemand om lang stil te zitten en Brussee had even genoeg van de enorme teams waar Guerrilla en EA mee werken. Dus staken de twee oude vrienden de koppen bij elkaar om samen een nieuwe studio op te richten: Boss Key Productions, in de thuishaven van Bleszinski, North Carolina. Het plan? Doen wat ze allebei het leukst vinden; een shooter maken, liefst met een lekker klein team. Ziedaar LawBreakers, de eerste game van de studio - die inmiddels toch alweer ruim 50 medewerkers telt.

LawBreakers zoals getoond tijdens Pax Prime 2015.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True