Paul Hulsebosch

LawBreakers Review

Waar vaardigheden het verschil maken

Door , 61 reacties

Fictief universum

Boss Key Productions doet veel goed in LawBreakers. Het is een lekker snelle team-based shooter die past in het gat tussen Counter-Strike en Overwatch. Het heeft de classes van Overwatch, maar is veel meer een pure shooter zoals Counter-Strike. LawBreakers is echter wel veel sneller en is bovendien voorzien van unieke zones waar weinig zwaartekracht heerst. Dat is precies wat LawBreakers leuk maakt. De classes van LawBreakers zijn niet ontworpen rond het principe 'rock, paper, scissors'; het enige dat telt is pure skills. Het draait vooral om snelheid, co÷rdinatie en nauwkeurigheid. De besturing is prima, net als de classes en hun skills, en de spelvormen zijn in ieder geval goed in balans. Er wordt niet in elke spelvorm even goed gebruikgemaakt van de zwaartekracht, maar dat mag de pret niet drukken. Het grootste minpunt is dat LawBreakers wat eigen karakter mist. Dat neemt niet weg dat het een prima game is, die uitdaagt om het uiterste uit je vaardigheden te halen.

LawBreakers, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: € 30,-

Bekijk product

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4

Dat Arjan Brussee zijn leidinggevende positie bij het Amsterdamse Guerrilla Games opgaf, een bedrijf dat hij in 2003 mede heeft opgericht, was verrassend. Dat hij drie jaar geleden besloot om samen met Cliff Bleszinski een geheel nieuwe studio uit de grond te stampen, was nog veel verrassender. Brussee gaf de zekerheid van Nederland op en besloot met vrouw en kinderen te verhuizen naar de VS, waar hij in North Carolina is neergestreken. Gewaagd, maar wel een kans om weer helemaal opnieuw te beginnen en los te breken uit het gareel van een grote, door een multinational geleide studio. Inmiddels heeft het nieuwe Boss Key Productions zijn eerste product afgeleverd, in de vorm van LawBreakers. Het is een teambased shooter waarvan het concept werd bedacht door Bleszinski. Brussee is verantwoordelijk voor de technische kant van de zaak en heeft de dagelijkse leiding over de studio.

Om het productieproces snel op stoom te krijgen, besloten Brussee en Bleszinski gebruik te maken van Unreal Engine 4, en niet, zoals Brussee bij Guerrilla gewend was, een volledig eigen engine te bouwen. Niet onbelangrijk daarbij is uiteraard dat Bleszinski veel ervaring met de Unreal Engine 4 heeft opgedaan. Toch hebben Brussee en consorten wel wat aan de engine gesleuteld. Vooral aan de netwerkcode is gewerkt, in een poging de game zo snel en stabiel mogelijk via internet te laten lopen. Wij hadden zowel vanaf Tweakers HQ als vanuit huis een stabiele ping van 30 ms op de Europese servers. Dat is veelbelovend.

Weinig verhaal

We zetten eerst een stapje terug. Waar draait LawBreakers om? Het is een multiplayer-shooter die zich afspeelt in een fictief universum. De game lijkt hierin, en ook in andere aspecten, enigszins op Overwatch. Ook dat is een multiplayer-shooter die zich afspeelt in een fictieve wereld. De overeenkomst is daarnaast dat in beide games een verhaal is verwerkt dat er eigenlijk niet toe doet. In LawBreakers strijden twee partijen tegen elkaar, de Law tegen de Breakers. Waarom en waarvoor ze strijden, wordt echter niet duidelijk als je de game speelt. Dat laatste maakt weinig uit, want ook zonder helder verhaal is het leuk genoeg om op een andere partij te schieten.

De Vanguard uit LawBreakers.

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*