Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Studio van Cliff Bleszinski stopt ontwikkeling LawBreakers

Nog geen jaar na de release staakt Boss Key Productions de ontwikkeling van online shooter LawBreakers. De studio gaat zich richten op de ontwikkeling van een nieuwe game, al is nog niet bekend om wat voor project het gaat.

Boss Key Productions maakt in een online statement op de eigen website bekend dat het stopt met de ontwikkeling van LawBreakers, de online shooter die het in augustus 2017 op de markt bracht. De game is niet het succes geworden waarop men hoopte. De studio meldt dat er onvoldoende geld is binnengekomen om de game verder te ontwikkelen.

De ontwikkelaar zegt dat het voor de hand zou liggen om de game gratis speelbaar te maken, maar dat vergt dat de game wordt omgebouwd en dat zou te veel geld en tijd kosten. Boss Key zegt dat het de beschikbare financiŽle middelen gaat besteden aan de ontwikkeling van een nieuwe game. Aan dat nieuwe project wordt al gewerkt, al wil de studio over de inhoud nog niets zeggen.

Boss Key Productions werd in 2014 opgericht door Cliff Bleszinski, nadat hij in 2012 was opgestapt bij Epic Games, het bedrijf waarvoor hij Gears of War ontwikkelde. Bleszinski startte Boss Key samen met Arjan Brussee, die in 2012 vertrok bij Guerrilla Games. De twee ontwikkelaars wilden met LawBreakers inspelen op de populariteit van online team based shooters als Overwatch.

Bleszinski en Brussee wilden van LawBreakers een shooter maken die minder op de verschillende rollen binnen een team gericht was en in plaats daarvan meer recht deed aan de vaardigheden van de spelers. De game wist echter niet de populariteit van Overwatch te evenaren. Brussee heeft Boss Key inmiddels verlaten en is in dienst getreden van de oude werkgever van Bleszinski: Epic Games.

LawBreakers Review

Door

Redacteur games

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Dit komt niet heel erg als een verrassing. Ik heb de game zelf nooit gespeeld, maar heb prominente YouTubers conclusies horen trekken. Conclusies als dat de game te complex was voor wat het wilde doen en daarbij niet de nodige hulpmiddelen bood om spelers thuis te brengen in de features. Jammer, ik heb altijd een hoge pet op gehad van Cliff en consorten. Gears of War is denk ik een van mijn favoriete series ooit en ik zou graag uit zijn brein nog meer van dit soort briljante producten voort zien vloeien. Hopelijk wordt zijn volgende project wťl een succes.
GoW en daarvoor Unreal Tournament. "CliffyB"was ook daar grondlegger :)
Fantastische games in een goeie ouwe tijd. Wat heb ik een lol gehad met UT:GOTY.
Wel enigszins in lijn met Quake alleen.
Urea Tourney. En dan blijft Quake 3 Arena toch wel de heilige graal in dit caliber.

Maar vooral jammer dat initiatief het niet redt. Het tofste wat Cliffy sinds Unreal heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 8 april 2018 02:19]

“De twee ontwikkelaars wilden met LawBreakers inspelen op de populariteit van online team based shooters als Overwatch.”
LawBreakers was al in ontwikkeling voor de release van Overwatch (zoals ook wel enigszins is op te maken uit de datums in het artikel). Dus dat ze inspelen op die populariteit van spellen zoals Overwatch is een beetje raar.
Overwatch was de eerste "online team based shooter" ?
Maar LawBreakers was al in de maak voordat Overwatch, uitgebracht werd.
Beide statements kloppen van jullie, artikel niet.

Inspelen op een populariteit voor iets wat toen in die tijd nog niet eens uitgebracht is, is niet mogelijk.
Tenzij ze bedoelen na de release van Overwatch, dit is bijna 2 jaar geleden. In die 2 jaar tijd, hebben ze kunnen inspelen, maar de basis game was in die tijd al sowieso ontwikkeld.
Ze willen (denk ik) puur verwijzen naar het genre, en dat genre was er al (al weet ik niet of dat nou in 2014 zo opvallend populair was, Team Fortress en CS:GO misschien?). Overwatch heeft het weer nieuw leven ingeblazen wat betreft populariteit bij het grote publiek, maar het is niet zo dat ze LawBreakers zijn gaan maken omdat ze wilde inspelen op die populariteit aangezien dat spel er nog niet was op het moment dat met LawBreakers werd begonnen. (Zoals het er nu staat wordt die suggestie gewekt)

Dan zou het moeten zijn “De twee ontwikkelaars wilden met LawBreakers inspelen op de populariteit van online team based shooters als CS:GO en Team Fortress.”

Nu is het een beetje onduidelijk wat er bedoeld wordt of het klopt gewoon niet. Volgens mij bedoelen ze simpelweg het genre en is Overwacht een niet zo goed gekozen voorvoorbeeld. Vraag ik me wel nog altijd af of de twee ontwikkelaars specifiek op een bestaande populariteit inspeelde.
De game was al lang in productie dat klopt, waar de redactie op doelt was hrt feit dat de "merketing" (die amper bestond) en het ego van Cliff op Overwacht inspeelde. Volgens Cliff was OW "te casual" en alleen echte bazen speelde Lawbreakers. Het gehele "Lawbreakers is alleen voor de echte gamer" was de gehele marketing van Lawbreakers.

De grootste fout is gewoon de marketing. Zolang Streamers en youtubers het spelen dan draait ee vanzelf een community. Maar op launch was er niemand die het speelde en was er totaal geen aandacht voor Lawbreakers. Zeker niet dankzij hun belabberde release window.
Jij had nooit van Overwatch gehoord voordat het uit was?
Er waren al alpha's en beta's van Overwatch in 2015 terwijl Lawbreakers in de maak was. Cliffy kijkt daar ook wel naar.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 april 2018 02:52]

Dat zeg ik nergens.
Wacht wacht wacht.... dus dat ik indertijd MoHAA online speelde en werd ingedeeld in het Allies of Axis team... telt niet als een 'online team based shooter'?
Dat is het probleem met al die online spellen tegenwoordig, ik speel nog steeds mohaa, rtcw, bf42. 16 jaar oud en nog steeds spelers. Gewoon omdat je zelf een server kunt hosten. Ken dit spel verder niet
Omdat je dus alleen die spellen speelt inderdaad in jouw geval (redden Eigen servers) mis je andere games ja .

Maar ik denk in de tijd van nu dat alles wel beter is dan vroeger qua balance en alles. Alleen dat je niet je Eigen modies kan gebruiken ja...
Nou, als je terg kijkt naar hoe goed bijv. een Return To Castle Wolfenstein was in MP dan valt dat vies tegen wat de afgelopen 15 jaar is gebeurt. Ja er is veel gedaan met zaken rondom de game. Progressie systemen zijn heel anders geworden, net zoals het hele lootbox debacle. Maar de core van die games is nog altijd super. Zeker bijv. RTCW Enemy Territory, de onderdelen van die oude shooter zie je nog altijd terug in bijv. een battlefield 1 ofzo. Grafisch is het natuurlijk achterhaalt, maar dat hoeft zeker niet voor de rest te gelden
Je merkte voor release al dat de game een doodgeboren kindje zou zijn. Op zich geen slechte game maar te weinig onderscheidend in het veel te volle arena lobby shooter segment.
Niet slim van ze dat ze een F2P model niet hebben ingebouwd tijdens de ontwikkeling als terugval optie. Als je gaat vissen in een overvolle vijver is het toch wel handig om een plan B achter de hand te hebben.
Precies dat, de game is zeker niet slecht maar opboksen tegen een game als Overwatch is heel lastig. Zelfde zal gelden voor de vele battle royale games die momenteel in ontwikkeling zijn, kans dat deze slagen tegen de gevestigde orde is vrij klein.
Toen Lawbreakers aangekondigd was werd deze als F2P game geadverteerd. Cliff is in 1 keer omgeslagen en kwam later met zijn welbekende 30$ none of that 60$ multiplayer only bullshit. Die switch heb ik nooit begrepen en was voor mij de eerste deal breaker. Toen wist ik nog niet eens dat Lawbreakers een class based hero shooter was.

Even buiten beschouwing gelaten dat ik class based hero shooters totaal niet interessant vind, Overwatch was er al en ook al was Lawbreakers misschien al in productie voordat Overwatch uit was.

Om nou te zeggen dat Lawbreakers totaal niet gebaseerd is op Overwatch vond ik niet kloppen. Er is zelfs een character (en wellicht meer maar 1 staat mij bij) die technisch gezien hetzelfde werkt als een directe kopie van een hero uit Overwatch.

Als het wel een F2P game was geweest had ik het meer kans gegeven. Voor 30$ haal ik wel iets anders.

Video voor de lol :+
https://www.youtube.com/watch?v=wJ4v2LgVlEA

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 6 april 2018 15:13]

Brussee heeft Boss Key inmiddels verlaten en is in dienst getreden van de oude werkgever van Bleszinski: Epic Games.
Epic Games, toentertijd nog Epic Megagames, is ook de voormalige werkgever van Arjan Brussee. In 1994 bracht het bedrijf het spel Jazz Jackrabbit uit, ontwikkeld door Arjan (in Nederland) en Cliff (in Amerika).
[...]

Epic Games, toentertijd nog Epic Megagames, is ook de voormalige werkgever van Arjan Brussee. In 1994 bracht het bedrijf het spel Jazz Jackrabbit uit, ontwikkeld door Arjan (in Nederland) en Cliff (in Amerika).
Ik tip Jazz Jackrabbit VR!
Had Arjan ook niet meegewerkt aan de eerste Unreal? verantwoordelijke voor de vuur en licht effecten? Of haal ik nu twee NL game veteranen door elkaar?
Ik denk dat je Michiel van den Bos bedoelt. Die heeft inderdaad meegewerkt aan de muziek van o.a. Unreal.
Zonde, deze game gaan ze toch niet laten verstoffen? Dit is gewoon geld waard. Free to play op consoles met micro trans op skins/accessoires/etc.
Het lijkt erop dat ze er ooit nog iets mee willen doen. De vraag is; wat?

Uit Boss Key Production's statement:
"The team here has worked hard on this game over the past three and a half years and our studio is determined to give this game the second life it deserves. However, between now and then, we cannot sit idle."
Alleen wilt nexon als publisher er geen geld meer in stoppen en F2P functionaliteit toevoegen etc en de servers in stand houden kost ook geld.
Heeft Nexon wel wat in geÔnvesteerd ik heb geen marketing gezien?
Ze hebben de ontwikkeling betaald, dat is het enige wat ik er van weet. Heb wel marketing op Youtube gezien maar CliffyB ging eigenlijk op camera in interviews ook vaak in de mist met een zeer arrogante houding terwijl hij eigenlijk gewoon zijn game moest promoten.

[Reactie gewijzigd door Rin op 6 april 2018 16:23]

Ze waren toch anti-console? Dan krijg je dat...
Nooit van gehoord. Vind het doel om een shooter te maken gefocust op skill wel een eigenschap die ik zou willen ondersteunen want ik mis die goede oude tijd waar games om skill draaiden en niet om levels en gear behoorlijk.
Overwatch draait puur om skill. Levels worden alleen gebruikt om te ranken, en gear is gebonden aan het character.

In draaiden oude games als UT en Q3A meer om gear dan bijvoorbeeld OW. Een belangrijke skill was weten hoe je het snelst bij de beste weapon en armor kon komen.

Niet dat dat niet leuk was. Integendeel ;-)
In mijn beleving waren juist de old skool shooters skill-based. Map kennis, reactie tijd en natuurlijk gewoon goed kunnen richten.

Tegenwoordig draaien veel games om "classes" of een "hero" systeem. Kom je met je "hero" in een ongelukkige situatie dan ben je de sjaak. in UT (e.d.) als je daar vanaf een afstand beschoten werd schakelde je over naar je sniper rifle of juist naar je shotgun als je in een hoek gedreven werd. Dit is met meeste "hero" shooters niet mogelijk.
Tja dan moet je je game niet uitbrengen rond andere grote releases en daarbij ook een anti-Xbox houding meenemen (want er was totaal geen reden om wel op PS4 maar niet op Xbox te releasen). Ze hebben volgens mij overschat hoeveel geld er te verdienen is met PC-gaming met nieuwe franchises. Daarbij hebben ze zich weinig aangetrokken van de kritiek in de beta's, dus is het niet raar dat de media je game dan links laat liggen.
Volgens zijn LinkedIn is Brussee weer terug bij Epic Games om aan Fortnite Mobile te werken:
2018 .... returned to Epic Games after 20 years (!) to lead Fortnite Mobile, stay tuned!

[Reactie gewijzigd door Robin op 6 april 2018 12:18]

Volgens gamer.nl spelen er gemiddeld 1 tot 3 spelers per dag. In maart was er een piek van 25 spelers tegelijktijdig online.

Dit zijn cijfers die zo slecht zijn dat je er eigenlijk niets anders mee kan dan te lachen. Het is jammer dat noch de developer, noch de uitgever vroegtijdig heeft ingezien dat het een doodgeboren kind zou worden.
Als ze er veel sneller een F2P game van hadden gemaakt had het nog een kleine kans tot slagen gehad. Nu is het zonde dat jaren werk, een boel assets, etc. de prullenbak ingegooid kunnen worden...
Zelfs Evolve, wat DE multiplayer game van 2015 had moeten worden (volgens de marketing that is) had nog minstens 200 spelers voordat ze overstapte naar een F2P model. Toen sprong het even naar de 51000 spelers, waarna het binnen een half jaar alweer bijna net zo weinig spelers had als eerst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*