Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Studio Boss Key Productions heeft tijdens een presentatie gedurende de Game Developer Conference uitgelegd waarom zijn shooter LawBreakers toch geen gratis te spelen game zal worden. Eerder had de studio dat wel toegezegd.

De naam free-to-play heeft een negatieve connotatie en Boss Key wil zich hier niet aan branden, noemde de studio als verklaring. Dit komt voornamelijk doordat veel gratis te spelen games gebruikmaken van microtransacties,met het risico richting pay-to-win te gaan. De studio wil juist niet die kant op, zo meldt Eurogamer, die bij de presentatie aanwezig was.

Ook zou het gratis speelmodel te veel invloed hebben op de manier waarop de game werd ontwikkeld. Door het model werd er bij de ontwikkeling teveel gericht op methodes om geld te verdienen, in plaats van dat die focus werd gelegd op het maken van een zo goed mogelijk spel. Ondanks dat er voor LawBreakers betaald moet worden, zal het niet op hetzelfde prijspunt gaan zitten als de meeste nieuwe grote games. Wat voor prijs de game wel meekrijgt maakt Boss Key niet duidelijk. Zij geven alleen aan dat de prijs ergens 'tussen free-to-play en zestig dollar' komt te liggen.

Verder toonde Boss Key hoe de game zich heeft ontwikkeld in het afgelopen jaar. Het wil zich afzetten tegen de grafische stijl van games in hetzelfde arena-shooter-genre zoals Battleborn en Overwatch door een meer 'volwassen' stijl te gebruiken. Ook heeft het verschillende personages en wapens aangepast om meer realistisch te lijken.

LawBreakers is de eerste game van Boss Key Productions, een studio opgericht door Cliff Bleszinksi en Nederlander Arjan Brussee. Bleszinksi speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Gears of War-serie van Epic Games. Brussee was de ontwikkelaar van de Jazz Jackrabbit-spellen en was deel van het team dat werkte aan de Killzone-games van de Nederlandse studio Guerrilla Games.

LawBreakers komt bij release exclusief uit op Steam en staat gepland voor release in de zomer van dit jaar.

LawBreakersLawBreakersLawBreakers

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

En als resultaat een game waar je minder voor betaald dan full priced, maar alsnog wel micro-transacties voor skins, classes en vanity items?
goedkoper game met pay-to-pimp vind ik prima, dus betalen voor skins en vanity (niet classes)

[Reactie gewijzigd door KoenHalfwerk op 18 maart 2016 10:07]

Mee eens, meer spellen mogen op die manier werken....

Die echte pay2win games zijn echt.... teleurstellend tenzij je er dus 1000 euro in pompt :/
Aye, aan het begin gaat het nog maar er komt een punt waar mensen die geld gebruiken flink betere wapens hebben die jij niet kunt krijgen. Of hun maken vooruitgang in flinke stappen waar het bij jouw kleine zijn.
Exact, en als ze de pay2win spelers dan zouden scheiden van de mensen die het spel wel gewoon leuk willen spelen, maar nee....

Dat haalt (voor mij) toch echt de lol uit erg veel spellen, ookal zijn de spellen zelf toch echt erg goed....
Als we allemaal collectief nou eens kappen met dat soort constructies te supporten en het dood laten bloeden. Maar helaas :)
Zodra ik tegen die (betaal)muur aanloop gooi ik het spel er vanaf.
Dan word het namelijk heel snel niet meer leuk en als je ziet wat voor bedragen ze durven te vragen.
Want het is dan niet 1x maar om de haverklap dat ze geld willen om het leuk te houden.
Exact, als het nu 1x 10 euro was voor alle content ofzo...

Maar je betaalt voor je het door hebt gewoon 10x 5 euro....
Tikt toch aardig door :/
AKA Rocket League, wat toch als een best wel heel goed spel wordt gezien door veel mensen :)
Ik snapte even niet wat ze nou wilde laten zien met de before en after foto.. maar het gaat dus om een aangepast kleurenpalet die beter bij de 'volwassen' stijl past.
Verder goed om te horen dat er toch nog ontwikkelaars zijn die ook nog aan de gamers en hun spel denken in plaats van alle manieren aan te pakken om zoveel mogelijk geld met hun spel te verdienen ten kosten van de fun en game-play.
Sommige games hadden een veel langere levens potentie en grote fan-base gehad als ze niet Pay-to-Win waren geweest/geworden.
Dus alles grijs en bruin maken is volgens jou een 'volwassen' stijl? Alle shooters zijn tegenwoordig al grijs met bruin.
Niet volgens mij maar volgens de makers van het spel:

A R-rated experience: We are putting the cartoon characters to bed. The adults are here to cause violence and chaos. We don’t want to make a game that will be lumped in with the cartoon style from our competitors. LawBreakers is a bloodsport.

And the color palette of our maps has been altered along with the addition of more functional materials.
Ik denk dat het gebruik van de term adult hier een beetje misleidend is. Door geen cartoony stijl te gebruiken komt het spel gewoon een stuk serieuzer over.

Een Team Fortress of Overwatch heeft met zijn kleuren en stijl een behoorlijk andere uitstraling dan een Battlefield, Call of Duty of Unreal Tournament.

Dat zou ik niet direct linken aan volwassen of jeugd, maar simpelweg aan uitstraling en eventueel sub-genre van de game.
Ik kom er ook niet helemaal uit als ik die Before en After zie...

Ik denk dus dat het inderdaad om betere kleurweergave te laten zien, maar ik snap dan niet waarom ze 2 totaal andere plaatsen laten zien in de game...

Niet een erg goede vergelijking in mijn ogen :/ (tenzij ik het ook niet snap?)
Gewoon het voorbeeld van Overwatch gevolgd, waar je ~50,- voor moet betalen. Als Overwatch free to play was geweest, dan denk ik dat Lawbreakers dat ook was geweest.
Ik ben op zich voor een aankoop prijs, dat voorkomt toch dat je x uur in het spel moet steken voordat je eigenlijk een heel spel hebt, hopelijk :X .
Ik denk ook dat ze verwachten het moeilijk te gaan krijgen: ze inzetten op een "volwassen" stijl/kleuren palette als onderscheiding van de andere twee games. Games vallen of staan zelden vanwege de grafische stijl. Aspecten als gameplay/netcode/ondersteuning/community/naamsbekendheid(helaas) zijn daarin een stuk belangrijker. Ja het is een makkelijke manier van onderscheiden, maar als er twee vergelijkbare spellen aan komen van redelijk bekende uitgevers, die ook nog eens eerder uitkomen...
*Kuch* unreal tournament *kuch*
Er was toch nog helemaal niks bekend over het verdienmodel van deze game? Ik geloof ergens van Cliffy gehoord te hebben dat ze nog aan het kijken waren naar welk verdienmodel ze wouden gaan gebruiken? Kan helaas zo snel de bron niet vinden, weet alleen dat hij zich ergerde aan mensen op de achtergrond lawaai zaten te maken :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True