Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelstudio van LawBreakers sluit zijn deuren

Boss Key Productions, de studio die onder meer de game LawBreakers heeft uitgebracht, sluit zijn deuren. Oprichter Cliff Bleszinski meldt dat zijn studio ophoudt te bestaan, mede omdat LawBreakers niet het succes werd waarop was gehoopt.

Op Twitter zegt Bleszinski dat zijn studio in een laatste poging begon aan de ontwikkeling van de recent aangekondigde battle royale-game Radical Heights. Ook al is deze game volgens hem goed ontvangen, Bleszinski meldt dat het eigenlijk al te laat was om de studio nog te kunnen redden. De servers voor deze nieuwe game blijven in ieder geval in de nabije toekomst nog online. Of dat ook op de langere termijn het geval is en wat dit voor de ontwikkeling game betekent, is niet duidelijk.

Begin april werd bekend dat Boss Key Productions stopte met de ontwikkeling van de online shooter LawBreakers, die in augustus 2017 werd uitgebracht. In plaats daarvan richtte de studio zich op een nieuwe game, wat enkele dagen later het gratis speelbare Radical Heights bleek te zijn. Het geld dat LawBreakers had opgebracht werd voor de ontwikkeling van Radical Heights ingezet; daar komt nu wellicht ook een einde aan, mede omdat de ontwikkeling van deze game zich nog in een vroeg stadium bevindt. Het spel is sinds begin april al wel beschikbaar als Steam Early Access-titel.

De studio Boss Key Productions werd in 2014 opgericht door Cliff Bleszinski, nadat hij in 2012 was opgestapt bij Epic Games, het bedrijf waarvoor hij Gears of War ontwikkelde. Bleszinski startte Boss Key samen met Arjan Brussee, die in 2012 vertrok bij Guerrilla Games. Brussee kwam daarna in dienst bij Electronic Arts. Hij had Boss Key Productions eerder al verlaten om weer in dienst te treden bij een van zijn voormalige werkgevers, Epic Games.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-05-2018 • 07:34

39 Linkedin Google+

Submitter: drZymo

Reacties (39)

Wijzig sortering
Law breakers? Radical heights?? Heb ik onder een steen geleefd?
Law breakers: En shooter game met verschillende classes en objective gameplay, net zoals Overwatch, De game kwam ook in dezelfde periode als Overwatch uit, en is compleet weggespoeld door de marketing machine van Blizzard, schijnt wel een leuke game te zijn, maar iedereen speelde al Overwatch dus te weinig mensen.

Radical Heights: Totaal niet geleerd van hun fouten, hebben ze onlangs een Battle Royal game uitgebracht, met een cartoony style en wat nieuwe gameplay elementen (zoals wapens/gear kopen ingame welke je dan in je nieuwe potjes kunt gebruiken etc, gewoon met ingame cash btw, geen Lootboxes). Op zich ook niet verkeerd, maar voelt ERG Alpha aan, en heeft niet veel te bieden tegenover de eveneens gratis Fortnite en betaalde PUBG.

Het is jammer dat ze twee games uitbrengen in welliswaar "nieuwe" Genre's maar gewoon het niet kunnen winnen van de al bestaande games in dat genre. Want beide hadden zeker potentie, maar ze hebben het marketing gedeelte (in ieder geval voor Law Breakers) echt compleet onderschat.
De game kwam ook in dezelfde periode als Overwatch uit, en is compleet weggespoeld door de marketing machine van Blizzard,
Nee, LawBreakers werd anderhalf jaar na Overwatch released.

Het had een gimmick, gewichtloosheidsplekken rond de objectives (je kon je dus bewegen in 3D met bepaalde abilities en eventueel je wapen als aandrijving gebruiken).

Ik vond het zeker leuk om te spelen, maar door een overvolle markt en een 30 prijskaartje was het geen succes. Net zoals je nu een ccg zou uitbrengen met een prijs van 30, de markt zit vol met concurrentie die gratis zijn te spelen.
Nee hoor, welkom bij de club :)
Heb het even bekeken, maar heb dit inderdaad wel eens voorbij zien komen ooit.

https://youtu.be/zkSUvc6Ayzo
Lijkt wel op Call Of Duty Weightless Warfare 1 :D
LawBreakers was wel een beetje in de spotlights, maar de volledige game had niet veel meer dan de beta(geval Titanfall 1) en Radical Heights is een Fortnite kloon, bruut gezegd.
Sneu dat Lawbreakers een flop geworden is. Je gunt het geen enkele developer dat een game, die in de basis best goed is, zo gigantisch flopt.

Over Radicale Heights ben ik aanzienlijk minder positief. Die game had absoluut geen ziel en was een eenvoudige kloon van Fortnite met als enige reden wat eenvoudig geld in het laatje te brengen. Volledig terecht dat ook dit geflopt is.

Hopelijk ligt Cliffy B. zijn wonden en gaat ergens weer aan de slag. Hopelijk is ie door heel dit gebeuren wat minder arrogant geworden en staat ie weer braaf met beide beentjes op de grond!
In welk opzicht is Radical Heights een kloon van Fortnite? Omdat het ook een battle royal is? Ik vind Radical Height qua look, feel en setting toch vrij uniek.
Het probleem met Boss Key studio's was volgens mij meer de timing van de producten en een verzadigde markt. Lawbreakers was een prima spel, het was alleen de miljoenste competitive-shooter. Een genre wat langszaam aan het uitsterven was en opgepikt is door de hero-shooter varianten zoals overwatch. Lawbreakers is meerdere malen aangepast om met de vraag te matchen. Van free-to-play naar een pay-once model. Ze hebben er een hero-shooter van gemaakt.

Hoewel radical heights een goed idee was op papier om een graantje mee te pikken van de battle-royale hype. Hebben ze ook hier moeten merken dat de markt voor een groot deel verzadidgd is door PlunkBat en Fortnite.
Instappen met de zoveelste battle royale game op het moment dat zowel Fortnite als PUBG de markt compleet domineren. Dit zag je eigenlijk al aankomen.
Ja maar als Fortnite de hegemonie van PUBG kan doorbreken, zou een andere game dat k moeten kunnen doen. Fortnite is ook pas populair geworden nadat er een (gratis) Battle Royale toegevoegd werd.
Maar nu er dus al een gratis goedlopende battle royale game is, is het natuurlijk veel moeilijker om die nog van de troon te stoten. Je moet dan een significant beter spel opleveren en ook nog eens genoeg spelers aantrekken om berhaupt potjes te kunnen starten. Denk dat de battle royale gamemarkt nu wel oververzadigd is, maar men ruikt geld maar zullen er spoedig achter komen dat het niet zo makkelijk van de troon is te stoten.
Ja maar als Fortnite de hegemonie van PUBG kan doorbreken, zou een andere game dat k moeten kunnen doen. Fortnite is ook pas populair geworden nadat er een (gratis) Battle Royale toegevoegd werd.
Is dat zo ja?

Want dat Fortnite instaat was PUBG te doorbreken was al behoorlijk verassend.
Radical Heights moest niet alleen PUBG doorbreken, maar PUBG + Fortnite. 2 zwaargewichten die zowel een betaalde als gratis markt bedienen.

Dat klinkt als een exponentile verhoging van de moeilijkheidsgraad. Daarbij heeft Fortnite zoveel meer gewicht achter zich om echt slagvaardig te zijn en is bovendien niet in alpha stadium.

Dat n van de velen dit een keer redt, sure. Maar zeker niet de velen.
En er zijn veel teveel factoren die het succe bepalen.

Jammer hoor. Had het Bleszinski van harte gegund! De premise van RH was ook echt super doop.
Just a little too late.
Ja, uiteraard wordt de moeilijkheid verveelvuldigd als je meerdere grote games moet verslaan. Maar ook dat gaat op den duur wel gebeuren. We noemen Call of Duty ook geen 'Doom-kloon' meer. FPS heeft ook een compleet en goed gevuld eigen genre weten te bouwen in de loop der tijd. Net als MOBA en RTS games. Er zijn er veel die sneuvelen, dat klopt (hallo Medal of Honor!) maar er zijn ook genoeg goeie blijvertjes.

En misschien komt iemand wel op het idee om een Battle Royale te combineren met RTS of iets dergelijks. Dan krijg je een soortement MOBA-achtige gameplay. Ja; er zijn veel factoren om het succes te bepalen. De belangrijkste is dat je iets maakt wat niemand heeft en iedereen wil hebben. En de truuk is om dt nou juist te vinden....
Alleen FPS was al een genre voor dat consoles dit type aanraakte.
En misschien wel iets meer dan een genre (MOBA) of game mode (Battle Royale), namelijk een 'interface'. COD, Skyrim, Metroid Prime, en noem je titel. FP's speelveld is giga.

Hoeveel ruimte is er bij MOBA's? Juist dat genre heeft toch als geen ander veel slachtoffers gekend? Omdat iedereen daar ineens in wilde springen en ook velen weer veel te laat of niet goed genoeg.
Ik ben echt totaaaal niet into MOBA,maar hoe groot zijn Battleborn, Smite, Paragon en hoe heette die game met de vette artstyle ook alweer.... Was dat gigantic? Ik vergeet er vast nog een hoop.

Ik denk zelfs dat Starcraft 2 slachtoffer is geworden. Een parel uit de industrie. Ongeevenaard.
Zo succesvol en fenomenaal als 1 was, is 2 nooit geworden. Veel SC spelers zijn naar LoL gegaan als ik het me goed herinner. Blizzard doet zelf veel moeite om de game in leven te houden, maar Blizzard heeft ook deep pockets. Anderen niet.
De belangrijkste is dat je iets maakt wat niemand heeft en iedereen wil hebben.
En hier zou elke studio goud voor betalen..... Alleen dit is best een behoorlijke opgave :P

Zoals Jeremy Irons zegt in Margin Call: be first, be smarter or cheat.

PUBG was (van het doorslaande succes) first. Fortnite... smarter or cheat?
En de volgende grote speler moeten we maar zien. Een nieuwe IP dan he. Niet GTA of Red Dead met een BR mode :P
Toch kon Fortnite vooral doorbreken omdat het iets anders met battle royale deed. Radical Heights voegt hoogstens een gimmick toe (currency) waarbij de game er nog erg amateuristisch uit zag. Tuurlijk is het alpha, maar met zo'n alpha verwacht je geen megagrote veranderingen meer op het gebied van graphics.
Ja maar als Fortnite de hegemonie van PUBG kan doorbreken, zou een andere game dat k moeten kunnen doen. Fortnite is ook pas populair geworden nadat er een (gratis) Battle Royale toegevoegd werd.
Nee, dat kan het niet.

Fortnite bracht een aantal essentiele zaken aan tafel die deze BR game niet overtreft.
- Gratis speelbaar.
- Veel betere performance.
- Een cartoony artstijl.

Deze BRT game bracht weinig nieuws aan tafel, alleen een artstijl van de neon jaren 80 die imho behoorlijk slecht was uitgewerkt. Een andere BR game kan inderdaad PUBG van de troon stoten, maar die moet echt wel wat brengen, veel betere preformance, betere graphics, gratis speelbaar. Als een game ook Fortnite van de troon wil stoten, dan moet er echt iets heel nieuws aan toegevoegd worden wat extreem goed in de smaak valt.
Yup. Copycat studios doen het niet echt goed op dit moment. Repliceren van bestaande ideeen doen de grote publishers al ruim voldoende. Zowel Lawbreakers als Radical Heights voegde niets nieuws toe.
Terecht dat deze studio het onderspit delft.
Law Breakers was echter zeker geen copie van een bestaand idee, dat lijkt misschien zo, omdat de gameplay bijna hetzelfde is al overwatch, maar beide games waren al VEEL langer in development. Het leende wel veel van TF2 natuurlijk, maar dat doet overwatch ook.
Was dus alleen voor de pc uitgekomen?
Lawbreakers ook op PS4 volgens mij, Radical Heights voorlopig alleen PC
Volgens mij moet de laatste bedrijfsnaam Guerrilla zijn en niet Epic?
Nee, hij werkt nu voor Epic Games.
Maar dat is niet zijn voormalige werkgever, dat was Guerilla volgens het artikel
Hij heeft ook voor Epic gewerkt, nog vrdat hij bij Guerilla werkte. (Zie: Jazz Jackrabbit)
Bijna allemaal goed maar niet helemaal;
Ultra Force (demo scene) -> Epic Games -> Orange Games (Dit werd Lost Boys Interactive en uiteindelijk Guerilla) -> EA Games (Visceral Games) -> Boss Key Productions -> Epic Games

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 15 mei 2018 09:48]

Nu staat het er duidelijker in! "Een van zijn voormalige werkgevers"
Werkte*

Leuk weetje: Hij heeft jaren geleden nog persoonlijk Fortnite voorgesteld aan het grote publiek alvorens hij Epic verliet. Gek hoe dat kan lopen.
Toch bizar om te zien dat het personeel aan alle kanten een baan aangeboden krijgt. Duidelijk dat er nog genoeg te doen is in de branche! Jammer van de studio. Hopelijk komt Cliff terug voor een nieuw unreal game.
er is al een nieuwe unreal game
LawBreakers was een topgame maar helaas verkeerd in de markt gezet. Radical Heights was een noodgreep.
Ik heb de beta gespeelt op de ps4. Was echt geen reet aan.
ach wat jammer nou, een studio die onderuit gaat na een laatste hopeloze poging om een snelle cash grab te maken..

Snap ook niet hoe ze het flikken 2 spellen die beide al meteen duidelijk geen toekomst hebben zo snel achter elkaar te releasen.

[Reactie gewijzigd door Neverps op 15 mei 2018 12:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True