Battleborn Review

Overdaad schaadt

Door , 72 reacties

Luidruchtig Amerikaans

Battleborn is een game waar we gemengde gevoelens over hebben. De Heroes zijn goed, gevarieerd en grappig. Ook de opwaardeermogelijkheden van de Heroes zijn prima. Dat maakt echter nog geen goede game. Zo kampt de game met een gebrek aan inhoud. De campagne is kort en heeft een matig verhaal dat verloren gaat in de hectiek van de actie. Met name de campagne lijdt onder een overdaad aan explosies en andere grafische effecten. Dat kan echter niet verhullen dat de actie in die acht maps snel eentonig wordt. Ook in multiplayer heeft last van weinig maps en weinig variatie in de spelvormen. Daarnaast is multiplayer topzwaar door de overdaad aan ingrediŽnten. De turrets zijn prima, maar het wordt nodeloos ingewikkeld met loadouts en een progressiesysteem buiten de matches om. Battleborn is duidelijk een game waar met erg veel enthousiasme aan gewerkt is, al breekt juist dat de game op. Het is een game waar net iets teveel ideeŽn in gestopt zijn, maar net iets te weinig inhoud.

Battleborn, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: € 38,99

Vanaf € 7,49

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Randy Pitchford is één van de oprichters van Gearbox Software en al sinds het begin directeur en spreekbuis van de Texaanse studio. Pitchford is een echte Amerikaan; enthousiast, luidruchtig en overtuigd van zichzelf. Daarnaast lijkt hij altijd snel verveeld en loopt hij over van de ideeën. Dat komt terug in het cv van de studio, dat uiteenlopende games bevat als Tony Hawk's Pro Skater 3, Samba de Amigo en Aliens: Colonial Marines. De laatste jaren is de studio echter vooral bekend van een serie die geheel uit eigen koker komt: Borderlands. Wie de geschiedenis van de studio en de persoonlijkheid van de directeur een beetje kent, ziet opeens dat het nieuwe Battleborn prima in dat rijtje past.

In Battleborn komt veel van Borderlands terug, maar dan opgetuigd met een overdaad aan grote en kleine extra's die ervoor zorgen dat het geheel niet altijd even coherent is. Zozeer zelfs, dat de sterke kanten van Borderlands in Battleborn ondergesneeuwd raken. Want wat maakt Borderlands zo onderhoudend? Het maffe verhaal en vooral de grappige dialogen en oneliners. In Battleborn zit ook een verhaal en kom je diezelfde dialogen en oneliners tegen. Beide sneeuwen echter volledig onder in de overdaad aan actie en grafisch geweld.

Concurrentie

Dat komt vooral door de opzet die Gearbox voor de game heeft gekozen. Battleborn is de eerste in de serie moba-shooters die op stapel staat. Er volgen er meer. Blizzards Overwatch verschijnt later deze maand en we kregen een paar weken geleden een voorproefje van LawBreakers, de nieuwe game van Cliff Bleszinski en Arjan Brussee. Allemaal games met een vergelijkbare opzet; het zijn games die vanuit shooter-perspectief worden gespeeld, met teams van vijf spelers. Games ook waarin spelers kunnen kiezen uit verschillende Heroes waarmee ze het slagveld kunnen betreden. Vandaar de vergelijking met de zo populaire moba-games.

Battleborn zoals te zien tijdens de E3 van 2015.

*