Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Uitgever 2K heeft de systeemeisen voor Battleborn bekendgemaakt. Daarbij merkt het bedrijf op dat de pc-versie aanvankelijk niet met 4k-resoluties of afwijkende beeldverhoudingen overweg kan. Mogelijk volgt ondersteuning later.

Op zijn blog schrijft de uitgever over dat er bij de release geen ondersteuning is voor off-sized displays. Waarschijnlijk doelt 2K daarmee op afwijkende schermverhoudingen en resoluties, zoals 21:9 met bijvoorbeeld 2560x1080 of 3440x1440 pixels. Wel zegt het bedrijf deze optie en 4k-ondersteuning 'actief te onderzoeken'.

Verder is bekendgemaakt dat de game op de PlayStation 4 en Xbox One een splitscreenfunctie krijgt zodat 'couch co-op' mogelijk is. De pc-versie krijgt de functie niet. Het is mogelijk om met een console een multiplayergame op te zetten met een ander team dat in de split-screenmodus speelt op een tweede console. Ook is het mogelijk om ieder ander team te joinen. Teams in Battleborn bestaan uit maximaal vijf spelers.

De pc-versie is te spelen met een PlayStation 4- of Xbox One-controller, na de release moet ook ondersteuning voor de Steam Controller van Valve volgen. Uiteraard is het ook mogelijk om met muis en toetsenbord te spelen.

Battleborn is een teambased-multiplayershooter met moba-elementen. De game bevat 25 verschillende personages waar spelers uit kunnen kiezen. Ook is er een Story Mode die singleplayer of in co-op kan worden gespeeld. Het spel komt op 3 mei uit voor PlayStation 4, Xbox One en Windows. Tweakers publiceerde eerder een uitgebreide preview van de game die gemaakt wordt door de ontwikkelstudio die bekend is van de Borderlands-games.

  Minimale systeemeisen Aanbevolen systeemeisen
Processor Intel Core i5-750 of
AMD Phenom II X4 945
Intel Core i5-750 of
AMD Phenom II X4 945
Werkgeheugen 6GB 6GB
GPU (Nvidia) GTX 460 1GB GTX 660 2GB
GPU (AMD) Radeon HD 6870 1GB Radeon HD 7850 2GB
Besturingssysteem Windows 7 64bit of nieuwer Windows 7 64bit of nieuwer
Opslagruimte 30GB 50GB

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Lokale Co-op op de consoles n op de PC native controller support? Nice! Veel te weinig games die hier rekening mee houden.

Edit: @soulcrusher: Ja, dat snap ik. Vandaar dat ik bij controller support specifiek PC heb gezet. Heb hem maar even aangepast zodat het wat duidelijker is voor de mensen die niet het artikel hebben gelezen maar alleen de comments lezen ;)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 30 maart 2016 16:28]

Nee, geen lokale co-op op PC. Het staat onhandig geformuleerd, want twee alinea's erboven staat nog:
Verder is bekendgemaakt dat de game op de PlayStation 4 en Xbox One een splitscreenfunctie krijgt zodat 'couch co-op' mogelijk is. De pc-versie krijgt de functie niet.
Raar dat de PC dat niet ondersteund, ik zie ook dat alleen de PS4/Xbox One controller worden ondersteund.

Ik heb zelf een Xbox 360 controller, die zal dan vast niet werken :(
op ebay kun je een xbox 360 controller ontvanger voor je pc kopen voor ongeveer 6 euro, is het zeker waard
Ik heb zelf een xbox controller en ontvanger (ik heb namelijk geen xbox, wel pc). Maar er staat in de tekst alleen Xbox One en PS4, dus ik ging er van uit dat de 360 controller niet zou werken.
Volgens mij praat de Xbox 360 controller op dezelfde manier met een game als de Xbox One controller (Xinput). Zou dus geen probleem moeten zijn.
mijn xbox controller werkt ook bij rocket league, dus ik denk dat het ook bij battleborn gaat werken.
Rocket League ondersteund zo ver ik weet elke controller. Zonder controller durf ik Rocket League niet te starten :P
Op de pc zal de Xbox 360 wel werken. Windows download dan automatisch de benodigde drivers ( of het moet manueel gedaan worden )
Daar heb je toch gewoon software voor? Xpadder ofzo
Meestal als een game niet geoptimaliseerd is dan mis je heel veel functies in de game als je met controller speelt.
De game heeft ondersteuning voor Xbox One/PS4 controllers, dus functies op de controller zal je niet missen want de Xbox 360 controller heeft evenveel knoppen.
Ik vind dat altijd zo'n teleurstelling. Alsof de PC gebruiker alleen maar online vrienden heeft. Trine kan bijvoorbeeld gewoon met 3 controllers en/of keyboards gespeeld worden.

Sowieso zijn de local co-op titels op de console tegenwoordig k dungezaaid. Dat was vroeger de in mijn ogen belangrijkste(of zelfs enige) pre van een console. Ik heb veel liever local co-op dan online multiplayer. M.u.v. racegames omdat met 2 sturen voor n scherm nou eenmaal geen optie is(en racen met een controller of nog erger toetsenbord gewoon niet leuk)
Maar PC gamers zitten meestal in hun eentje voor een 24 (wat dan ook) inch monitor op een bureaustoel achter een bureau.
Terwijl console gamers worden gezien als couch gamers. Maar tegenwoordig zijn er zelfs op consoles al weinig co-op games, behalve games zo als fifa.
Je heb ook mensen die gewoon een pc in de huiskamer hebben staan
Daar ben ik er n van(PC(s) staat op de eerste verdieping met kabels naar de woonkamer, scherm is gekloond). Ik game al jaren gewoon lekker op een fatsoenlijk formaat vanaf de bank met mijn x360 controller(s). Ik denk dat ik ongeveer 0,5% van de tijd mijn toetsenbord en muis gebruik om te gamen. Ik wl het niet eens. :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 30 maart 2016 17:14]

Je hebt ook mensen die niet goed lezen waar ze op reageren.
Ik zei meestal.

Maar ik had zeker elke mogelijke manier op moeten schrijven hoe je een pc kan gebruiken zodat mensen het begrijpen.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 30 maart 2016 18:04]

Of op een PC twee sturen en twee schermen. Met een eyefinity/surround setup kan het technisch gedaan worden maar niemand die het programmeert behalve als het voor VR is.
Daarom ben ik maar overstag gegaan en heb ik 3 PC's om on-site multiplayer op de PC te doen(specifiek racen). Al met al geen spijt van want het is ook een stuk leuker dan split screen GT5 of Forza met een controllertje(is niets op tegen, alleen ik vind het niet leuk). Is ook een wekelijks dingetje geworden met vrienden, dus ik ben niet de enige die er van geniet. :D
Voor de rest belachelijke eisen en geen support voor afwijkende resoluties?

Nice!

(Alsof niet 90% van de titels op Steam native controller support bieden. Net zo'n dooddoener als 4K support of 60 fps bieden.
Die shit hoort er standaard bij te zitten. Dat is net alsof de fietsenboer gaat adverteren met "Twee wielen op deze fiets, remmen alleen in de pre-orderen"...
Jij denkt dat 90% van de titels van Steam native controller support bieden? Kom je toch echt van een koude kermis thuis. De meeste titels bieden daar niets voor aan. Waarom denk je dat apps zoals Controller Companion zo enorm populair zijn? Juist.
Misschien hele oude titels niet.

Maar the Division, GTA V, Fallout 4, The Witcher, Need for Speed, alle triple A titels bieden allang controller support.
Nee, de games die ook op een Xbox 360 (En ik neem aan nu de One ook) zijn uitgekomen doen dat over het algemeen. Maar buiten dat ver weg de meeste niet.

Als ik m'n eigen library als steekproef neem bijvoorbeeld blijven er van de 205 games nog een karige 48 over. En dat is dan nog ruim genomen, de games die maar een halve ondersteuning hebben ingebouwd (dus wanneer je je naam ofzo moet opgeven kun je alsnog een toetsenbord aansluiten) zitten hier bij inbegrepen. Dat is nog geen 25% van het aanbod.

Waarom denk je dat Valve zo'n aparte controller heeft uitgebracht? Om dat heuvel proberen te verhelpen.
Dat was vroeger nog veel erger. Vandaag de dag ondersteunen games die ook op een console uitkomen (ook downloadable indiegames) over het algemeen gewoon de controller (iig de 360 one controller, ps3 of ps4 weet ik niet, die heb ik niet).

Heb je het over pc only games, dan is het idd een ander verhaal.

Btw, die steam controller ready filter optie is ook niet helemaal zuiver. Genoeg games die niet als controller ready te boek staan, maar wel degelijk werken.
Beter dat ze niet melden dat het wel werkt dan melden dat het werkt en niet werkt.
Controller support op de PC is al jaren standaard bij bijna alle games.
Hoe moeilijk kan het nou zijn voor een ontwikkelaar om deze ondersteuning in te bouwen? Dit ruikt een beetje naar een luie console-port, even puur afgaande op iets triviaals als schermverhoudingen en resoluties.
Dat is het vreemde: Al wie de technical en/of press beta gespeeld heeft kan bevestigen dat het verder een meer dan degelijke PC port is. Controls zijn haarfijn in te stellen, de interface is geoptimaliseerd voor kb+m en er zijn massas grafische opties (met uitzondering van het aantal beschikbare resoluties dus).
Was al niet echt fan van deze game maar als ze 3440x1440 niet ondersteunen heb ik er al helemaal geen behoefte aan. Het is maar 2016... denk dat ze bij 2K nog in 2003 leven.
hoewel het idd vage beslissing is, gamen de meeste mensen nog op fhd, miss nog eens op 2560*1440/1080.

in 2003 gamede ik nog niet op fhd, laat staan op 4k....
Genoeg mensen die een 16:10 monitor hebben. Het is wel heel slecht als je maar 1 resolutie ondersteunt. Volgens Steam's hardware survey gebruikt nog geen 36% van de mensen 1920x1080.
Ik denk dat die ook wel ondersteund wordt, alleen de echt weinig voorkomende reso's van multimonitor, 21:9 en 4k etc worden niet ondersteund.
Volgens steam zijn er bijna net zoveel mensen met 3x 1080p als 1x 1080p. Ik heb dat echt nooit begrepen, twee monitoren met vaag beeld en dikke bezels die in de weg zitten. Maar goed.. staat er echt. 30% heeft een multimonitor setup met 3840x1080p.

http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

Maar daar tegenover staat dat minimaal 70% van de gebruikers integrated graphics gebruikt, en meer dan 70% minder dan 2gb vram ter beschikking heeft. Echt vreselijk verwarrend deze survey van steam.. weet ff niet wat ik hiervan moet denken. Het is nog vroeg ben nog niet helemaal wakker 8)7

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 1 april 2016 08:36]

Multimonitor setup in windows, betekent gewoon dat je 2x een 1080p scherm aan je pc hangen. niet dat je daarop ook gamed. ;)
Ik heb ook 2 monitors eraan hangen maar ik zal nooit op 2 schermen willen gamen in de zin van een groot beeld. Bf met een extra map etc niet meetellende.
Och dat is 2x een beeldscherm idd. Kan geen cafene hebben dus ochtenden gaan langzaam lol.
Dus? Er bestaan monitoren met die resolutie, dus waarom zou je niet in elk geval de mogelijkheid bieden om die resoluties in te stellen.
Het is gewoon slecht als ontwikkelaars dat niet doen.
Ik vind het ook vreemd. Borderlands 2 van 2K had juist heel erg goede support voor 21:9. Spel zag er perfect uit en FOV werkte ook gewoon goed. Dat een groot spel als dit geen 21:9 ondersteunt is erg vreemd. Je ziet toch dat dit formaat steeds meer gebruikt word.
Ja ben met je eens, het is gewoon achterlijk voor woorden dat in 2016 de spellen nog steeds niet 21:9 2560x1080 of 3440x1440 pixels ondersteunen, klinkt meer als we zijn lui en vinden 720P 1080P en 4K meer dan genoeg 8)7
Consolitus |:( breng dan de PC versie niet uit tot hij af is
Als ze het uitstellen is er ook gezeur. Waarom uitstellen als waarschijnlijk meer dan de helft van de spelers gewoon veel plezier kan hebben?

Daarnaast melden ze het erbij.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 30 maart 2016 17:44]

Minimale systeemeisen Opslagruimte 30GB
Aanbevolen systeemeisen Opslagruimte 50GB
Dit is best raar, is hier een rede voor?
Toekomstige DLC's?
Vereiste patches waarschijnlijk, dus kan me niet voorstellen dat dt de reden is.

Ik denk eerder aan match-history, o.i.d.
Vroeger had je nog wel eens de keuze om muziek van de disc af te spelen, of deze te installeren. Dus, minder ruimte over, maar langzamer tegenover meer ruimte over maar sneller.

Ik betwijfel of ze nog dat soort zaken doen tegenwoordig ...

Wellicht aanbevolen ruimte om ruimte vrij te houden voor saves en dlc's? Desalniettemin een beetje raar ja.
Waarschijnlijk is dit een extra (high) texture pack wat je dan kan downloaden voor de meer high-end PC's. Laatst was er een game waar dit ook was, kan me alleen niet even herinneren welke.

[Reactie gewijzigd door Poulske op 30 maart 2016 16:14]

Need for speed world had dit ook dat je high texture bij kon downloaden. Dus zo'n raar concept is dat niet nee.
Ofwel bijkomende content ofwel word de content met een lagere compressie opgeslagen om zo sneller te kunnen laden, met minder benodigde CPU cycles.
Resolutie van je textures staat compleet los van je viewport resolutie.
Er zijn anders meerdere spellen geweest waar je high resolution texture packs bij kon installeren. Die zul je toch moeten opslaan lijkt me of maakt dat in opslag ruimte volgens jou niet uit? Niet dat ik beweer dat die er waarschijnlijk bij zitten want ik zeg juist dat ik denk dat dat het niet is.
Wat een rare beperking dat resolutie verhaal, je zou zeggen dat dat geen probleem moet zijn? De game is immers gemaakt op de Unreal engine, die is niet van gister, daar mag het niet aan liggen?

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 30 maart 2016 16:02]

Overwatch doet dit ook. Stel je voor dat je iemand vanuit je ooghoek ziet met een 21:9 scherm. Foei! heel oneerlijk.
Je kan sowieso in de meeste games tegenwoordig je FoV instellen. Hierdoor kan je zelf bepalen hoeveel graden je om je heen wilt kijken.
Grote FOV betekend kleinere mannetjes op afstand. Hierdoor zal je dus minder pixels hebben die je kan raken.

Een 21:9 geeft een grotere horizontale FOV zonder dit nadeel. Ik zelf merk dat 21:9 vooral relaxer speelt doordat je minder constant links en rechts hoeft te kijken.
Klopt, maarja, op een grotere 16:10 monitor zie je dingen ook duidelijker dan op een kleine 16:10 monitor. Vind het zelf daarom altijd wel jammer als er beperkingen worden ingebouwd om het 'eerlijk' te houden; ik heb eyefinity en heb daar niets aan bij bijv. FIFA of StarCraft 2 ondanks dat ik helemaal niet online speel :)
Hoezo oneerlijk, overigens worden in de meeste games gewoon gestretched en krijg zo'n foeilelijk blur/stretch effect.

Ik heb ook nog wel eens een enkele speler gezien die op een lagere resolutie speelt 1280x720 bijv op 4:3 is dat dan ook in eens oneerlijk tegenover 16:9?

Ik speel zelf op 3440x1920 Nvidia Surround Portrait Mode, en zijn er genoeg methodes om je beeld in game toch daadwerkelijk op die resolutie te laten weer geven. (een voorbeeld is One Late Night: Deadline, heb ik via het register in 3440x1920 kunnen laten lopen terwijl dat via de menus niet supported is).

[Reactie gewijzigd door Argonar op 30 maart 2016 17:05]

Dit is echt waardeloos slecht voor de tijd waar in we leven.

Tegenwoordig moet elk spel gewoon custom resolutions ondersteunen en de UI proper laten scalen.

Zeker weer een Console port.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 30 maart 2016 16:01]

Lange tijd een CRT gebruikt, daar kon je een hele riedel aan afwijkende beeldformaten instellen. Met als zowat enigste eis: de maximale bandbreedte en de bijbehorende refreshrate. Hoe lager de resolutie, hoe hoger de maximale refreshrate (lees fps of beelden per seconde). Met een bepaald maximum.
Maar dat lag hoger dan de 144Hz bij de gaming-monitors van nu.

Maar nu ik een DCI 4K monitor heb en een enkele Titan X (waag me niet aan SLI) moet ik ook met afwijkende beeldformaten werken in games.
En daarbij 31,5 inch is echt groot.
Op lage settings kan ik wel vloeiend in 4K gamen, maar ik zoek graag een sweet-spot.
Zo had ik al een 3K modus aangemaakt (3072x1728), dat is exact 60% aantal pixels van DCI 4K.
En een al bestaande 3200x1800 modus (65,1%) en ook 3584x2016 (81,67%).
Percentages doe ik erbij om kort door de bocht in te schatten hoeveel werk de Titan X minder hoeft te doen, en wat dan omgekeerd evenredig de prestatieverhoging is in fps.

Zo heb ik laatst uitgezocht wat 27 inch is op mijn 31,5 inch monitor. Ik moet 'm dan instellen op 3488x1962. Dat is 77,35% oppervlakte.

Zo kan je ook ultra-widescreen modus instellen met een aspectratio van 2,35:1 voor een meer film-effect. Kom je op 4069x1743, een stuk meer dan 3440x1440.

p.s.
Een 2560x1440 is maar 41,67% van de DCI 4K, dat kan m'n Titan X met 2 vingers in de neus aan.
Dit wordt op m'n monitor op 20 inch geprojecteerd.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 30 maart 2016 16:31]

Dus je strectched niet, maar laat het beeld gewoon met zwarte randen op je monitor zien?
Ja.
Bij een 31,5 inch hoef je niet pers te stretchen, blijft groot zat.
Alleen bij 2560x1440 te klein.
Allemaal die formaten tussen 3K en 4K zijn dan nog groot genoeg.
Op mijn 2560x1440 monitor wou ik nog wel eens 720p als setting gebruiken, precies de helft in de hoogte en breedte. Werkt enkel fijn bij spellen waar resolutie niet zo heel belangrijk is maar voor 4x zo weinig pixels zonder stretching en toch je volle scherm gebruiken was het soms de enige optie met mijn pc.
1980x1080 ziet stretched op UHD niet uit.
Dan had ik een 5K monitor moeten hebben, dan is 2560x1440 (2,5K) daar goed op om te gamen.
@evilpin0 Ik heb zelf een LG 29" 2560 bij 1080, Ik moet zeggen het ziet er echt uit als een geweldige game. en ik kan niet wachten om hem volgende week donderdag te spelen. Maar gelukkig heb ik nog een FHD monitor er naast staan. We Shall See
Anders met zwarte balkjes aan de zijkant.. stukken minder storend als zwarte balken onder en boven. Daar heb jij helemaal gn last van dus ;)

Heb je toevallig de LG 29UM67? Moet nog even sparen, hoge vaste lasten atm en ben mn nieuwe appartementje aan het verven/vloer leggen. Maar in de nieuwe game room, wou ik graag dit exemplaar hebben staan. Breedbeeld gamen lijkt me echt zalig, eindelijk die oogkleppen af!