Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

De Windows 10-versie van Gears of War 4 krijgt onder andere de optie om een dynamische interne rendering-resolutie in te stellen om te zorgen dat de fps niet onder een minimumwaarde daalt. Daarnaast heeft ontwikkelaar The Coalition meer technische functies uit de doeken gedaan.

Mike Rayner, technical director bij Gears of War 4-ontwikkelstudio The Coalition, vertelt over de technische  details in een uitgebreid interview met Eurogamer. De dynamische renderingoplossing schaalt de horizontale resolutie op en neer op basis van de framerate om zo te waarborgen dat deze niet tot onder een bepaald minimum daalt. De user interface wordt altijd in de output-resolutie gerenderd. Op consoles wordt deze techniek al langer gebruikt om prestaties te optimaliseren, maar op pc's nog niet. Bij de Xbox One-versie wordt deze techniek ingezet met als doel een constante 30fps in de singleplayer en 60fps in de multiplayer.

Daarnaast spreekt Rayner ervan dat de Windows 10-versie van Gears 4 ook supersampling zal ondersteunen, wat in principe ook onder de dynamische renderingresolutie valt: wanneer het beeld niet zwaar is voor de gpu om te renderen, wordt de interne resolutie omhooggeschaald om zo een scherpere output te creëren. Dit is een vorm van anti-aliasing. Afhankelijk van de gpu load kan de renderingresolutie dus boven of onder de output-resolutie zitten.

Daarnaast spreekt Rayner van ondersteuning voor unlocked fps en vsync, wat vrij nieuw is in het Universal Windows Platform. Verder moeten cpu-cores en -threads beter benut worden om de gpu te ontlasten, zal de texture-resolutie tot 4K gaan, komt er een benchmark-modus en zijn veel cutscenes weer realtime-rendered. Tot slot werkt The Coalition aan een systeem om in het opties-menu direct aan te geven wat het effect is van individuele grafische instellingen op de cpu, gpu en het vram.

Gears of War 4 is de eerste game in de franchise die draait op Unreal Engine 4. De Play Anywhere-titel moet op 11 oktober uitkomen voor de Xbox One en op pc exclusief voor Windows 10 in de Windows Store.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Dit zit ook in forza 6 apex ingebakken en werk prima. Altijd 60fps, heerlijk. Kan niet wachten :) ookal moet ik dan iets meer betalen voor de game kan ik het op bijde (pc en console) lekker spelen zonder telkens met settings te spelen (vindt ik nie erg). Echt een top functie!
Mag hopen dat Microsoft dit keer wel een goeie pc versie kan afleveren. Anders gaat de Windows store nooit wat worden.

Ben ook benieuwd wat de verkoop nummers zijn/worden van huidige en toekomstige windows 10 store games zijn. De huidige zullen wel helemaal een drama zijn door dat ze een slechte port zijn met prijskaartje van 70 euro.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 23 juli 2016 15:54]

De prijzen van Microsofts games in de Windows Store zijn onaanvaardbaar hoog. Vanwege de "unification" met de Xbox zie ik dit niet gauw veranderen. Daarnaast zorgt uwp er voor dat modding en het gebruik van 3rd party tools en hardware zeer moeilijk of zelfs onmogelijk is. In feite biedt Microsoft hiermee gewoon een console ervaring met betere graphics. Dat is - voor mij althans - absoluut niet waar pc-gaming voor staat.

Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat Microsofts games geen uitgesproken succes worden in de Windows Store, zodat andere uitgevers het niet in hun hoofd halen om hun games daar ook exclusief als uwp uit te brengen.
Het probleem is dat games digitaal op de xbox 70 euro kosten, die prijzen zijn zo hoog om zo niet te concurreren met retailers. En nu moet Microsoft wel de de prijzen van de pc versie wel gelijk strijken ten eerst omdat je bij aankoop 2 versies krijgt, anders zou iedereen de game via de pc kopen voor 50/60 euro en via play anywhere de game spelen op de xbox. Ten tweede zou het ook een naaistreek voor xbox bezitters als de game duurder was op de xbox dan de pc.

Maar op dit moment mogen we eerder blij zijn dat ze dit keer de game wel goed porten naar de pc, dan dat er dingen als mod ondersteuning komen. Maar goed de prijs gaat een heel groot probleem worden voor pc gamers, alleen mensen die zowel een xbox als pc hebben profiteren hier echt van play anywhere.
De hoge prijzen is inderdaad één van de negatieve gevolgen van het samenvoegen van de Windows Store en Xbox Store. Een erg domme beslissing imo, die voor de meeste pc gamers nadelig is aangezien de meeste pc gamers geen Xbox hebben. Die "unified" store gaat volgens mij nog meer nadelen hebben, ten gevolge van de strenge regels en clauses die op console gangbaar zijn.
Spellen die eerst niet beschikbaar waren op de PC komen nu wel beschikbaar. Wat vind je erger, dat een spel niet beschikbaar is of dat de prijs wat hoger is?
Maar waar ligt de prijs grens?

Het is leuk dat de exclusives beschikbaar gaan komen, maar als iedereen die voor een premium prijs gaat kopen, dan is Microsoft natuurlijk een dief van haar eigen portomonnee als ze de prijs gaat verlagen. Als dit echter een succes gaat worden, dan is dit een voorbeeld voor andere uitgevers dat gamers nog wel iets meer willen betalen.

Maken de PC gamers echter een statement en we kopen de games met UWP games niet, of althans niet voor de Xbox One prijs, dan is er groot kans dat de prijs uiteindelijk wel daalt.

Daarnaast is mijn vertrouwen in Microsoft voor de continuiteit van dit soort services niet al te hoog. Verschillende producten (Windows RT, WP 7.5) die achter zijn gelaten bij het herzien van hun strategie. Dit zou mij niet het vertrouwen geven dat als ik games via de Windows Store koop, ik deze over 10 jaar nog kan spelen.

[Reactie gewijzigd door reckik op 24 juli 2016 11:23]

Eerlijk gezegd verkies ik de huidige prijzen en het open karakter van pc-gaming boven de exclusives van Microsoft, als dit betekent dat pc-gaming daardoor mogelijk in een console-achtig en door Microsoft gecontroleerd ecosysteem gepusht wordt. Pc-gaming doet het al jaren prima zonder Forza en Halo.
De enigste bedrijven die nu nog exclusiviteit bedingen voor hun consoles zijn Sony en Nintendo. Alle toekomstige door MS uitgebrachte titels komen voor PC en console, dus een meer open karakter kan je niet krijgen in mijn ogen.
Voor jou betekent "open" duidelijk iets totaal anders dan voor mij. 😂

Wanneer een game slechts in de store van de uitgever kan aangeschaft worden, niet gemod kan worden en slechts beperkt overweg kan met 3rd party hardware en software die thans gewoon werkt onder Windows, kan je bezwaarlijk van open spreken imo.

Misschien moet je jezelf eens afvragen waarom de prijzen van games op pc zoveel lager liggen dan op console, waarom remasters op pc geen succes hebben en waarom hoe langer hoe meer (indie) devs hun games eerst op pc uitbrengen. Zodra je het antwoord daarop weet, snap je ook wat ik bedoel met open. ;-)
Ik denk dat het hier vooral gaat om de Windows Store en UWP, niet om exclusives voor een platform.

In dit geval betekend het feit dat MS nu een stuk vrijer is in het ook voor de PC uitbrengen van oude xbox exclusives niet dat ze niet op andere manieren hun ecosysteem juist dicht proberen te metselen. (UWP als onaanpasbare, unmoddable applicaties en de Windows Store met belachelijk hoge prijzen)
"wat hoger" 3 tientjes 8)7
Ja, ik zie het ook nog gebeuren dat het juist enorm backfiret voor MS... Ik wou eigenlijk een Xbox One gaan kopen, en de huidige aanbiedingen zijn zeker aantrekkelijk, alleen omdat MS nu al aangegeven heeft dat ze hun exclusives ook naar het PC platform brengen voelt het voor mij eigenlijk nogal zinloos en zal ik dus geen One meer kopen. Dan zal ik eerder een PS4 er bij halen voor Sony's exclusives (alleen dat kreng blijft wel nogal duur...)

Tegelijk echter, als ze de prijs van de games op die 70 euro houden dan zal ik ook van zijn lang zal je leven echt niet die games in de Windows store gaan kopen. Het klinkt krom natuurlijk, ik zou er eerst wel een console voor kopen, maar dan kun je de games wel fysiek meestal wat goedkoper vinden. En apart de Windows store in de gaten gaan houden voor sales zie ik ook niet echt zitten voor die paar games daar.

Als er dus meer mensen zo zitten als ik dan kan ik me voorstellen dat de verkopen juist tegen gaan vallen.
Begrijp wat je bedoelt, als PC bezitter voelt het niet goed als je een xbox one haalt voor z'n "exclusives" aangezien ze ook op de pc uitkomen, maar ze kopen voor de PC voelt ook niet goed omdat de advies prijs 20 euro hoger ligt dan een normale pc game. De enige winnaars van play anywhere zijn uiteindelijk de mensen die al een pc en een xbox hadden.

Trouwens ik als ps4 bezitter, zou het denk ik we overwegen om een nieuwe halo te halen voor 70 euro als hij naar de ps4 (dus ook als ik een pc gamers zou zijn) zou komen (gebeurt niet) de rest van de xbox exclusives vind ik niet interresant genoeg.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 23 juli 2016 17:17]

In de praktijk eigenlijk meer dan 20 euro, want vaak kun je zelfs op de releasedatum de game al wel goedkoper vinden, vaak zelfs onder de 40 euro. Tenzij je straks dus ook online keys kunt kopen voor de Windows store zijn hun games straks bijna twee keer zo duur als de concurrentie. Laat staan als je vaak wat langer wacht en games pas in de sales van Steam of GMG of zo koopt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2016 18:05]

Steam keys zijn zo goedkoop in 3rd party stores omdat valve de devs toelaat om kosteloos keys te genereren, die ze kunnen verkopen op hun eigen site of aan andere stores. In dat geval hoeft er geen 30 percent commissie worden afgestaan aan Valve. Ik zie Microsoft geen soortgelijk systeem invoeren eerlijk gezegd.
Weet je zeker dat de keys zonder commissie worden verkocht. Bij een Indie game hoor ik nog wel eens dat ze 10.000 keys gratis mogen weggeven bijv. Maar Maffia 3 gaat echt niet zonder commissie verkocht worden. En toch vind je die game voor 35 euro.
Via g2A enzo misschien. Die keus zijn gekocht met gestolen credit cards om snel winst te maken. Zoek maar even wat dingen op. Developers verliezen een hoop geld aan chargeback fees.
Maar zelfs als je niet voor een key gaat klopt het vaak nog steeds. Borderlands 2 heb ik bv voor 37 euro gekocht bij release, gewoon met een preorder bij Mycom, retail doosje. Het maakt verder niet zo gek veel uit waarom, het gaat om het effect, de games zijn te duur dus ze zouden wel eens massaal genegeerd kunnen worden door de PC gamers.

edit: En ja ik weet het, Borderlands 2 is al even geleden, maar ik koop niet zo vaak games bij release :) Voor zover ik weet is dit echter meer regel dan uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2016 22:53]

Nou niet voor 70 euro, maar wel als ie in de sale is :)
Zoek gewoon een site die je een email stuurt als een bepaald spel daar in sale staat. Moet je zelf die store niet elke dag checken.
Ik hoop van harte dat het backfired, dat UWP heel snel verdwijnt en dat Microsoft nu eens stopt met 'gaming' op de PC binnen zijn 'nieuwe' strategie te persen. Gewoon DirectX doen, en verder lekker je Xbox brand uitbouwen en klaar. We hebben dit al eerder gezien met GFWL...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2016 05:12]

Even daar op inhakend... Ik kan zeker niet een Xbox versie in de aanbieding kopen en deze op mijn PC spelen? Ik was namelijk totaal niet van plan een console van deze generatie te kopen, en dat zouden deze 'crossovers' mooi kunnen verhelpen. Maar niet voor 70 euro en ook nog eens een keer digital only :( De droom was ook te mooi om waar te zijn
Neen, play anywhere geldt niet voor retail releases.
Wie zegt dat dit is vanwege de retailers?
Journalisten, noem mij 1 betete reden dan?
Ja maar waar heb je dat gelezen?
Dus er is geen optie in store voor pc restricted versie te kopen ?Tegen betere prijs?Als antwoord nee is dan zal het epic fail worden.
Rise of the Tomb Raider is ander exact even duur als op Steam.
Rise of the tomb raider was ook geen microsoft platform zo als het bedoelt is, de game komt bijvoorbeeld ook naar de ps4 later. De echte micosoft exclusives zijn alleen in de windows store te halen. Het zou ook gek zijn als de steam versie 50 euro kost en de windows store versie 70 euro.
ARK Survival Evolved is een play anywhere game enkost momenteel ¤34.99 in de xbox store en ¤27.99 op Steam. Benieuwd wat de prijs zal zijn in de Windows Store na de unification met de Xbox Store. We kunnen maar hopen dat de prijs niet verhoogd wordt op Steam.
Rise of the Tomb Raider is ander exact even duur als op Steam.
Dat is dan ook geen game van Microsoft. Maar ook hier is het interessant om te zien wat de game gaat kosten in de samengevoegde Windows/Xbox store. RotTR kost momenteel nog steeds ¤69.99 in de digitale xbox store (en slechts ¤44,99 op Steam en in de Windows Store). Deze game is trouwens al een paar keer stevig afgeprijsd op Steam. De sales in de Windows Store zijn tot nu toe om te janken.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 23 juli 2016 22:16]

De toekomst van de windows store hangt af van dit spelletje? Hmm laten we hopen van niet haha.

Ik heb zelf de beta even gedaan op de xone, maar moa nee.. uiteraard was het heel erg beperkt allemaal, maar die indruk was gewoon niet goed (persoonlijk he).
Gears 4 is toch wel op halo na de grootste exclusive die microsoft heeft en een nieuwe "volwaardige" halo duurt nog wel tot 2018. Gears 4 is toch wel echt het moment om in 1x naam te maken op de pc markt.
Nice :) crossplay mogelijk met X1 spelers?
Ik hoop niet dat ze dat doen, tenzij er aparte servers zijn voor mensen die met een controller of met muis en toetsenbord spelen. Anders is het natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Dat heeft GTA online gelukkig ook op de PC. Kon ik rustig met mijn controller op de bank spelen zonder afgeknald te worden. Ik speel al jaren geen games meer met TB+muis. Dus ik juich dit juist toe dan weet je zeker dat die scheiding(op controller, niet op platform) op de PC gemaakt gaat worden

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2016 19:16]

Zou niet echt eerlijk zijn he.
Enkel co-op en horde. Competitieve modi natuurlijk niet wegens muis vs controller.
Is het nu echt zover gekomen dat de keuze tussen vsync en unlocked framerate een feature is geworden? Het is weliswaar positief dat the coalition moeite doet om een deftige pc-port te maken, maar de meeste features die ze bespreken zijn al jaren standaard voor pc-gaming.
Vsync is toch al heel lang een feature, of snap je niet precies wat de term feature inhoud? Dat ze het nu expliciet noemen, komt doordat de eerste Windows Store games dit niet hadden. Dat kwam omdat het nog niet in het nieuwe framework zat.
Dat was eigenlijk exact mijn punt. Het feit dat er een systeemupgrade van Microsoft nodig is om VSync toe te voegen baart mij overigens serieus zorgen. Bij Win32 kunnen innovatieve features zoals Gsync en SLI met terugwerkende kracht worden toegevoegd door de hardware fabrikanten, zonder dat daarvoor inmenging van Microsoft nodig was. Dat dit onder uwp niet meer kan vind ik nogal zorgwekkend, en geeft duidelijk aan dat uwp absoluut niet zo open is dan Microsoft ons wil doen geloven. Corrigeer me gerust als ik iets over het hoofd zie...
Je ziet wat over het hoofd... Vsync is ook iets dat in OpenGL en DirectX frameworks is geimplementeerd. Zo is het heel lang niet mogelijk geweest om in DirectX en windowed mode vsync aan te zetten. Daar kon je als developer of als fabrikant ook niet omheen werken. Dat was met UWP games hetzelfde. Deze werken in borderless windowed mode en daarvoor werkte vsync nog niet.
Maar noch opengl noch directx hebben een update van het OS nodig om nieuwe features toe te voegen. En voor zover ik weet zijn sli/crossfire en Freesync/Gsync gewoon op driver niveau toegevoegd. Als zoiets niet meer kan zonder toestemming en OS update van Microsoft, dan kan dit behoorlijk negatieve gevolgen hebben voor de innovatie.
Het gaat om update van de developer tools en een update van het uwp framework. Dat is niets anders dan bij DirectX of OpenGL. Vroeger werden er ook redistributables van die nieuwe versies bij spellen meegeleverd. In dit geval wordt de update van het framework geleverd als OS update. Wat tegenwoordig niet meer zo'n probleem is bij Windows aangezien ze continue updates voor features leveren. Vroeger was dit nodig om via losse installaties te doen, omdat ze toen 3 jaar met een windows versie deden.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 24 juli 2016 07:14]

Ik meen mij te herinneren dat je voor nieuwe DX versies toch echt een nieuwe Windows moet installeren.
Ik betwijfel of dat klopt wat je zegt. Nieuwe versies van Opengl en Directx stonden vroeger gewoon op de disk van pc-games. Volgens mij was er geen update van win32 voor nodig. En onlangs is er ondersteuning voor Vulkan gekomen, ook weer zonder enige tussenkomst van Microsoft.

Mijn punt blijft dus dat voor UWP bepaalde innovaties enkel mogelijk zijn na toestemming en een systeemupgrade van Microsoft, terwijl dit voor win32 niet het geval is. Ik vind dit geen goeie zaak. We weten allebei hoe irritant bedrijven zoals Microsoft kunnen zijn als ze genoeg succes hebben.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 24 juli 2016 18:35]

Ik betwijfel of dat klopt wat je zegt. Nieuwe versies van Opengl en Directx stonden vroeger gewoon op de disk van pc-games.
Dat is dus wat de term redistributable is.
Volgens mij was er geen update van win32 voor nodig.
Niet altijd maar soms wel. Niet alle directx versies werken op alle versies van Windows. Dat is maar net hoe de afhankelijkheden tussen bepaalde subsystemen zijn gemaakt. Als DirectX bepaalde afhankelijkheden heeft van systeem functies die in het OS zitten dan zal dit niet zo maar gaan werken op een oudere OS versie.
En onlangs is er ondersteuning voor Vulkan gekomen, ook weer zonder enige tussenkomst van Microsoft.
OpenGL is ontworpen met zo min mogelijk afhankelijkheden met het onderliggende OS. Dit met het doel platform onafhankelijk te maken. Hierdoor hebben ze zelf meer controle om features toe te voegen zonder dat het OS moet worden aangepast. Echter zit er wel een afhankelijkheid van een OS ergens. Niet elke OpenGL versie is compatible met elke Windows versie.
Mijn punt blijft dus dat voor UWP bepaalde innovaties enkel mogelijk zijn na toestemming en een systeemupgrade van Microsoft, terwijl dit voor win32 niet het geval is. Ik vind dit geen goeie zaak. We weten allebei hoe irritant bedrijven zoals Microsoft kunnen zijn als ze genoeg succes hebben.
Wat is hier het probleem? UWP is van Microsoft. Het komt gewoon mee met Windows Updates. Op dezelfde manier dat OpenGL ES pas ondersteund werd vanaf Android 5.0. Of dat Metal pas ondersteund wordt vanaf latere versies van iOS.
Het probleem is dat bepaalde innovaties slechts mogelijk zijn na goedkeuring en medewerking van Microsoft, die bijgevolg rekening houdend met eigenbelang kan beslissen om dit te ondersteunen of niet.

Zo kan Microsoft bijvoorbeeld probleemloos beslissen om geen ondersteuning voor Vulkan in te bouwen in UWP, om hun eigen Directx niet in gevaar te brengen. Voor win32 kon Vulkan worden toegevoegd zonder enige inmenging van Microsoft en was dit dus geen issue.
Niemand dwingt om andere uitgevers spellen uit te brengen op UWP. Die kunnen nog steeds via steam en opengl spellen uitgeven. Als je voor de xbox wil ontwikkelen, moet je toch al de ontwikkeltools van MS gebruiken en kun je geen Vulkan gebruiken.
"Niemand dwingt om andere uitgevers spellen uit te brengen op UWP. "

Ja en nee. Devs zullen binnenkort verplicht worden om hun games als UWP te ontwikkelen voor de Xbone. Microsoft zal ongetwijfeld druk leggen om ook pc-specifieke features te voorzien zodat die UWP ook op pc draait. Het is nog maar de vraag of devs dan nog moeite gaan doen om ook een Steamworks versie van hun games te maken. Ik ben er dus niet gerust in.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut geen tegenstander van competitie voor Steam, want dat is echt wel nodig. Maar niet als dit betekent dat pc-games tot dubbel zo duur worden, de modding community buitenspel wordt gezet en er een console-achtig beleid wordt toegepast. Pc-gaming is geworden wat het vandaag is doordat er geen geldbelust bedrijf het geheel controleert en regeltjes en beperkingen oplegt. Imo is het enorm belangrijk dat dit zo blijft. Elk gesloten ecosysteem is hier een bedreiging voor.
Ben het eens met je voor wat betreft het laatste, eerste zal voorlopig wel loslopen. Probleem is dat Microsoft natuurlijk altijd vrij open is geweest voor wat betreft het uitrollen van software. Echter merk je daardoor ook dat de ervaring van de gebruiker soms achterblijft op die van de meer gesloten systemen als OS X, iOS en ook Android. Hierdoor wordt Microsoft langzaam gedwongen om meer naar integrale oplossingen moet verschuiven om te kunnen blijven concurreren.
Inderdaad. Ik twijfel er dan ook niet aan dat UWP een prima concept is voor "apps" zoals Skype en Candy Crush. Maar absoluut niet voor core gaming op pc. Veel pc-gamers kiezen voor pc vanwege het open karakter, de competitieve prijzen en de mogelijkheid tot onbeperkt modden, tweaken en het gebruik van 3rd party tools. Indies en ervaren ontwikkelaars zoals Cliffy B kiezen er dan weer voor om hun games eerst op pc uit te brengen, omdat ze daar niet worden lastig gevallen met allerhande opgelegde regeltjes, clauses en licentiekosten. Vanwege het afgesloten karakter van UWP en door pc-gaming te willen mergen met Xbox, brengt Microsoft deze nadelen ook naar pc. Ik vind het dan ook jammer dat Microsoft per sé voor pc-gaming heeft gekozen om hun Windows Store en UWP concept op gang te trekken.
Ben ik het niet mee eens. Het zijn twee verschillende doelgroepen uiteindelijk. Je hebt de (hardcore) PC gamers en je hebt de console gamers die uit onvrede over de huidige console generatie (weer) zijn overgestapt naar de PC. Ik ben zelf bijvoorbeeld lang een fervent PC gamer geweest, maar heb de laatste jaren alleen op de Xbox 360 gespeeld. Vorig jaar weer terug geswitched naar de PC en ik irriteerde me weer direct aan alle nadelen die er kleven aan PC gaming. De voordelen zoals openheid, tweaken en 3rd party tools interesseren mij echt werkelijk niets. Ik heb te weinig tijd om daar mee lastig gevallen te worden. Als ik het spul aanzet moet het werken, punt.

Voor deze doelgroep kan UWP juist weer erg voordelig zijn, het benaderd meer de eigenschappen van een console op de PC. Al moet ik zeggen dat steam al aardig helpt, maar extra concurrentie voor steam is dan weer niet verkeerd. Daarnaast is het principe van kopen op PC en spelen op console ook nog interessant. Mocht er later nog een nieuwe Xbox in huis komen (nieuwe versie), dan kan ik gewoon weer switchen.
"Vorig jaar weer terug geswitched naar de PC en ik irriteerde me weer direct aan alle nadelen die er kleven aan PC gaming."

Ik ben erg benieuwd welke van die nadelen opgelost zullen zijn in UWP. Naar mijn mening is het grootste nadeel van pc-gaming de cheaters, en dat zal niet anders zijn in UWP aangezien tools zoals Cheatengine gewoon werken bij UWP-games.

"De voordelen zoals openheid, tweaken en 3rd party tools interesseren mij echt werkelijk niets. Ik heb te weinig tijd om daar mee lastig gevallen te worden. Als ik het spul aanzet moet het werken, punt."

Dat vermoedde ik al op basis van je vorige comments. Maar miljoenen pc-gamers denken daar anders over, en die dreigen de dupe te worden van Microsofts plannen.

"Voor deze doelgroep kan UWP juist weer erg voordelig zijn, het benaderd meer de eigenschappen van een console op de PC."

Microsoft is inderdaad bezig met een gesloten ecosysteem op te bouwen zoals op de consoles. En daar zie ik véél meer nadelen dan voordelen in.

Nu de vaste consolegeneraties lijken te verdwijnen, is er voor jou volgens mij geen enkele reden meer om nog op pc te gamen in plaats van op console als je een gesloten ecosysteem verkiest.
Ik kijk heel erg uit naar Gears of War 4. Het play-anywhere concept heeft microsoft eindelijk toegepast en ik ben ook benieuwd hoe dit uit gaat pakken met de toekomstige games.

De techniek van Unreal Engine vind ik echt meesterlijk en super slim in elkaar gezet door Epic Games. Ook ben ik benieuwd wat de inkomsten zijn per kwartaal van Epic Games aangezien zij 5% per kwartaal krijgen van het product waarin Unreal Engine wordt gebruikt :D
Bah, weer enkel in de Windows Store. Met andere woorden: ¤ 60-70 voor een lange tijd zonder alternatief.
Dan maar niet. Genoeg andere AAA games die 30-40 euro zijn bij release op PC.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 juli 2016 16:13]

Mocht iemand willen weten hoe dit nummer heet: Sound of silence - Disturbed. Kan je gelijk ook de rest van het album luisteren ;)
Snap nog niet helaal het play anywhere concept.

Ik koop de game op mn xbox en kan dan gratis de pc versie spelen?

En dan tegelijk met twee live id's?
Met hetzelfde live ID, anders zou je één kopie kunnen verpatsen.
Lijkt mij een leuke game om op pc te doen...heb nooit mijn draai kunnen vinden op consoles icm shooters. De releasedatum is wel een verkeerde timing met de komst van bf 1.
Hoe lees jij hierin dat het een slechte, brakke port is? Het is juist een techniek om ervoor te zorgen dat het op veel verschillende pc's van verschillende sterktes nog steeds goed kan draaien.
Het is juist gunstig, zo kan je de instellingen hoger zetten dan zonder deze techniek, omdat het spel er zelf voor zorgt dat de FPS altijd voldoende is. Als je dat zelf zou moeten doen zou het hele spel er minder goed uitzien.
Waaruit haal jij dat het een brakke port is? Zolang deze functie uit te schakelen is is het alleen maar positief.
En wat als het een goede port is en dit kan uithalen om betere gfx te krijgen of ook op mindere hardware draait? Ik erger me dood aan fps drops. En zou liever dan iets resolutie inleveren om de zelfde FPS te behouden. Ik hoop alleen dat je zelf de target kan instellen. En niet locked op 30 fps.