Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Football Manager 2021 komt op 24 november naar Xbox One- en Xbox Series-consoles

Football Manager 2021 keert na een afwezigheid van dertien jaar weer terug naar de Xbox-consoles. Het voetbalspel komt op 24 november uit voor de Xbox One, Xbox Series S en Series X. De game verschijnt dan ook voor de pc en Mac.

Sega laat weten dat Football Manager 2021 voor de Xbox een Play Anywhere-titel is, waarmee het bedrijf aangeeft dat digitaal aangeschafte exemplaren op zowel de Xbox One als de pc werken en savegames zijn over te hevelen. De game komt ook uit de voor de Series S en X, waarbij het aantal speelbare competities volgens Sega zal wisselen afhankelijk van op welke console wordt gespeeld. Spelers hoeven het spel een keer aan te schaffen, waarna het speelbaar is op de Xbox One, Series S en X. Of Sega de game grafisch gaat verbeteren voor de next-genconsoles van Microsoft, is nog onbekend. Sega zegt begin november nadere details te geven.

Het bedrijf zegt dat Football Manager 2021 Xbox Edition is gemodelleerd op de Football Manager Touch-games, waarvan Football Manager 2020 bijvoorbeeld voor Android, iOS en de Nintendo Switch uitkwam. De Xbox-versie van Football Manager 2021 wordt volgens Sega een gestroomlijnde versie van de desktopgame, waarbij optimalisaties zijn doorgevoerd om een goede ervaring via de Xbox-controller mogelijk te maken.

Miles Jacobson, de director van Football Manager bij ontwikkelaar Sports Interactive, gaat op Twitter kort in op de vraag waarom de nieuwe game niet voor de PlayStation verschijnt. Hij zegt dat hij in de problemen komt als hij daar antwoord op geeft, maar Jacobson zegt wel dat mensen van Xbox al jarenlang vragen om terug te keren naar de console. Dat leidde volgens hem tot de integratie van Football Manager 19 en 20 in de Game Pass. Verder zegt hij dat Sony niet met Sports Interactive heeft gesproken om het nieuwe spel voor de PlayStation-consoles uit te brengen. Volgens Jacobson zou dat overigens ook niet eenvoudig zijn, omdat het om 'heel verschillende systemen gaat met verschillende architecturen'. Daarbij stelt hij dat ontwikkelaarskits noodzakelijk zijn om games voor een console te maken en dat die kits alleen overhandigd worden als een consolemakers die games op zijn console wil.

Op 24 november verschijnt de voetbalgame ook voor de pc en Mac, via Steam en de Epic Games Store. Early Access-toegang tot de game begint twee weken voor de release. Geïnteresseerden die het spel via Steam of de winkel van Epic Games aanschaffen, krijgen ook gratis Football Manager 2021 Touch voor de pc of Mac. Sega zegt binnenkort meer details bekend te maken over Football Manager 2021 Mobile en Football Manager 2021 Touch die beide voor iOS en Android uitkomen. Football Manager 2021 Touch voor de Nintendo Switch zal naar verwachting in december verschijnen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

25-09-2020 • 10:14

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
Allicht achterklap, maar op het internet gaat het gerucht dat Sony simpelweg geen dev kits heeft opgestuurd toen Sports Interactive erom vroeg. Als dat zo is een gemiste kans natuurlijk. :/

https://www.pushsquare.co...e_sony_didnt_send_devkits
Het gerucht gaat ook dat Microsoft bezig is om Sega over te nemen. Wellicht heeft het hiermee te maken?
Dat gerucht gaat al sinds de 1e xbox en komt steeds weer terug.
Gisteren had dat dan bekend gemaakt moeten worden maar sega heeft veel troll berichten gedaan.
Maar micro gaat zeker nog wel 1 of 2 grote studios/uitgevers op kopen.
Sega en Konami...stel je voor. :9~
Over achterklap gesproken. Zou wel wat zijn!
Daar is tie toch al weer op teruggekomen. Zal dus wel iets anders zijn.
Of op z'n vingers getikt natuurlijk. ;)
Dus per definitie achterklap wat ie op twitter schreeuwt (?)
Dus per definitie achterklap wat ie op twitter schreeuwt (?)
Geen idee, ik refereer alleen naar het nieuwsartikel wat ik gelezen had.
Niks op Twitter gezien.
Dat las ik ook, maar dat is toch vreemd? Waarom zou Sony geen devkits willen sturen? Als ze schaars zijn zou dat toch alleen om Ps5 kits gaan. En dan nog, Sega heeft vast wel een paar Playstation devkits lijkt me.
Dit lijkt me nu niet een spel wat eenvoudig met een controller te spelen is. Zoveel menu’s en submenu’s.. zoveel opties om op te klikken.
Het betreft hier FM Touch, die is zelfs op Android en iOS prima speelbaar :)
Die voldoet voor onderweg inderdaad prima, maar als je toch al thuis bent speel je toch liever de volledige versie op PC lijkt me.
Leuk en aardig, een Xbox versie. Maar ik koop FM ieder jaar en kan het spel absoluut niet spelen zonder de graphics updates (Kits, Logo's, Facepacks etc.) Dit gaat op de Xbox niet werken. ;)
Waarom zou dat niet werken? Zelfs op de Android versie is het mogelijk patches te installeren :)
Touch versie is totaal niet te vergelijken met de desktop versie. Ik werd enthousiast bij het lezen van de titel, maar gaandeweg tijdens het bericht zwakte dat af. Laat mij maar weer uren achter mijn laptop doorbrengen.
Ik vind de touch versie juist een verademing. Zit heel dichtbij de oudere championship manager spellen qua detail niveau, voor mij een prima versie!
Vergis je je er niet in dat er een FM Touch en FM Mobile is? De touch zit eigenlijk tussen de volledige versie en de mobiele versie in.
Vraag me af of er ook online play komt op de Xbox versie. Bij de Nintendo Switch, Android en iOS versie van FM Touch is die feature namelijk verwijderd waar deze op de PC FM Touch wel aanwezig is.
Dit heeft niets met geld te maken, maar gewoon met het opbouwen van een relatie met developers. Je hoeft developers geen geld toe te steken om ze enthousiast te maken voor je platform. Je kan ze ook ondersteunen met kennis en door gewoon simpelweg te laten weten dat je de games vet vind en ze graag zou zien op je platform.

Daarnaast verschijnen alleen de oudere releases van deze game op Gamepass.

En zelfs als Microsoft een studio koopt verandert er tegenwoordig niet veel meer. Ze laten studios gewoon hun ding doen. Dat verschilt nogal van de Microsoft van vroeger.

Sony is de partij die in een ivoren toren zit en voor de peasants besluit wat ze willen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 25 september 2020 10:28]

Dat denk ik ook niet eerlijk gezegd. Volgens mij heeft sports interactive ook alleen ooit een paar games op de PSP en Vita uitgebracht. Dus denk dat die relatie sowieso niet heel goed is. Het gerucht gaat ook dat Microsoft bezig is met een overname van Sega. Geen idee of daar iets van waarheid achter zit.
Ja precies, als developer wil je gewoon horen dat men je game op hun platform wil. Je wil ook dat als je aangeeft interesse te hebben in een game uit te brengen op een platform, dat dat platform daar enthousiast op reageert door ondersteuning te bieden (dus dev kits sturen).
Spijtig dat jij er zo negatief in staat. Uit alles blijkt dat je geen enkele interesse hebt in Xbox. Waarom dan elke keer zo negatief reageren op Xbox gerelateerde artikelen?
Zo die haat zit je diep he?

Maar zoals anderen al aangaven, Sony doet precies hetzelfde.
Gelijk hebben de partijen allemaal, doen ze om mensen aan hun platform te binden en zo aantrekkelijk mogelijk maken.
Wat heeft dit met omkopen te maken? Final Fantasy VI verschijnt alleen bij Sony. Dat is toeval of ook een zak met geld?
Als ps fanboy mag je ook wel iets positiever zijn ;) En dat opkopen doet Sony toch ook? Of omdat het toevallig Microsoft is is het natuurlijk tegen het zere been. En persoonlijk vindt ik game pass echt een super uitvinding voor mensen die gewoon af en toe is wat gamen een ideale oplossing snap echt niet waarom Sony daar echt niks in ziet.
Omdat een Sony first party game al snel 100 miljoen kost kunnen ze het niet vanaf dag 1 in PS Now steken. Heb ik onlangs gelezen. Ik ben een fervent Fifa speler dus Game Pass is ideaal voor mij. Ik koop Fifa 21 en game pass om tussendoor wat andere games te spelen. Microsoft is sowieso lekker bezig de laatste jaren ook veel updates met nieuwe features gehad op mijn One S. Hoop dat ze na Bethesda nog wat geld hebben liggen voor Sega en de ultieme droom.... Konami. :9~
Sony doet toch precies hetzelfde met timed exclusives voor de ps5? Daar gaat ook gewoon een zak geld naar de uitgever. Ik zie niet helemaal in waarom dat anders zou zijn dan dat Microsoft dit doet?
Deathloop, ghostwire: Tokyo, Bugsnax , Oddworld: Soulstorm, Final fantasy 16, Project athia om er maar een paar te noemen.
bedankt, had eigenlijk ander soort games verwacht die ''time exclusive'' zijn voor de PS5.
Maar dat is nou ook niet echt om warm voor te zijn op Deathloop na dan.
Correctie: jij loopt er niet warm voor.

Maar ik moet de vergelijken trekken die andere ook doen, sony doet niks anders


Sterker nog in het verleden hebben ze het extreem veel gedaan:

- psygnosis (93)
- naughty dog (01)
- incognito (02)
- guerilla (05)
- zipper (06)
- sigil games (07)
- evolution (07)
- bigbig (07)
- media molecule (10)
- sucker punch (11)
- gaikai (12)
- audiokinetic (19)
- insomniac (19)

Om maar even een greep te doen De getallen zijn de jaartallen.

dit is ook waarom de exclusive library van sony zo ver voor loopt/liep op microsoft, microsoft begint daar nu pas echt weer mee en in tegenstelling tot beide bedrijven vroeger zijn ze veel flexibeler.

Bethesda overname als voorbeeld , sony (en microsoft in het verleden) schroomt er zich niet voor om dan bepaalde (timed) exclusive afspraken in een keer onderuit te trekken. Microsoft heeft dit gedaan met Halo (die ineens niet meer voor pc en mac uitkwam terwijl hij voor mac gepland was)

En sony heeft dat met ook heel veel titels gedaan.

Je hoeft de strijd niet te vechten voor sony en/of microsoft, het zijn beide miljarden bedrijven die dat heel goed voor zichzelf kunnen.
Zolang je de betreffende opgekochte partijen lekker hun games laat maken dan komen de games vanzelf.
Een game kost ook tijd om te ontwikkelen, 2 jaar is best wel kort om een game te maken naar de huidige maatstaven.
Ok begin jij even een gamestudio, en maak mij even binnen een jaar of 2 een AAA titel.

Wat zullen we als deadline afspreken? 31-12-2022 ? Dan krijg je die 3 maanden van 2020 nog om wat ideeen te maken.
Je gaat er dan vanuit dat ze direct met dag 1 beginnen met het ontwikkelen van een game. Maar er gaat ook nog veel vooraf, namelijk wat gaan we ontwikkelen? Ideeën uitwerken etc. Ben je ook een half jaar verder. Dan ga je pas beginnen met de ontwikkeling, dus het kan inderdaad best zijn dat ze pas 1 jaar of 1,5 jaar bezig zijn. Dan heb je vaak zat weinig om te laten zien hoor.
Ben je niet gewoon de verschillende teasers en aankondigingen van de *op*gekochte studio's aan het negeren?

En wat maakt het jou zelfs uit? Je loopt steeds te roepen dat je geen Xbox wilt, dus why care?
Het constante verkeerd interpreteren van het woord “omgekocht” is amusant, dat wel.

Opkopen != Omkopen

Daarbij heb je duidelijk geen idee van hoe development cycles gaan binnen deze wereld.

Half jaartje concept bedenken is al niks, dan beginnen met ontwikkelen en dan kunnen nog concepten helemaal omgooien.

Een teaser/trailer tonen geeft meestal aan dat je tegen het einde van de dev cycle zit. Dit betekend echter nog niet dat de game binnen een jaar klaar is alleen dat je echt weet wat de game gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door callmebackdraft op 25 september 2020 15:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True