Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple fixt bug die standaardbrowser en -mailclient resette na reboot in iOS

Apple heeft een nieuwe versie uitgebracht van iOS 14 die de instellingen voor de standaardbrowser en standaardmailclient terugzette naar Safari en Mail na een reset. De bug kwam vorige week aan het licht na de release van iOS 14.

De nieuwe versie is iOS 14.0.1 en weegt, afhankelijk van het toestel, rond de 150MB. De bug kwam vorige week aan het licht, nadat gebruikers in iOS 14 de standaardbrowser en standaardmailclient gingen instellen en erachter kwamen dat iOS die had teruggezet na een reboot.

Onder meer Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome en DuckDuckGo Privacy Browser zijn in te stellen als standaardbrowser, terwijl Microsoft Outlook en Google Gmail in te stellen zijn als standaardmailclient. Het kunnen instellen van een zelfgekozen browser of mailclient als standaard is een nieuwe functie van iOS 14, dat vorige week uitkwam.

De update fixt nog een aantal andere bugs, waaronder eentje die ervoor zorgde dat de camera-app veelal niet werkte op de iPhone 7 en 7 Plus, een bug waardoor telefoons niet op wifinetwerken kwamen en eentje waardoor mail versturen niet lukte. Er is ook een update voor iPadOS met dezelfde bugfixes.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

25-09-2020 • 07:49

153 Linkedin

Reacties (153)

Wijzig sortering
Ik vraag me in alle eerlijkheid hoe vaak mensen hun telefoon nog opnieuw opstarten. Het is dat ik af en toe updates krijg dat-ie opnieuw gestart moet worden. Maar verder gebruik ik die functie nooit.

Overigens wel een goede zaak dat de bug verholpen is.

Nu nog een lijstje bugs wat ze moeten verhelpen.

- App Libraby uitschakelbaar maken en/of aanpasbaar
- Het uitschakelen van het secundaire widgetpaneel
- Meer default apps mogen kiezen dan alleen mail en de browser

:)

EDIT: Gezien de reacties dat ik features aanvraag... Het lijstje hierboven moest als sarcasme overkomen. Maar goed, dat kwam blijkbaar niet helemaal over.

Zie onderstaande reactie van me aan @RefriedNoodle voor toelichting. :D

[Reactie gewijzigd door Muqq op 25 september 2020 10:50]

Ik vraag me in alle eerlijkheid hoe vaak mensen hun telefoon nog opnieuw opstarten.
Iedere dag een keer. 's avonds als ik ga slapen gaat hij uit en 's ochtends weer aan.
In geval van nood ben ik op andere manieren berijkbaar, dus mijn mobiel is 's nachts echt niet nodig.
Goed maar daar heb je toch de Niet Storen functie of Bedtijd voor? Veel handiger voor die keer dat je hem vergeet uit te zetten.
Ik denk dat CyberJack goed weet dat er een "Niet storen" functie is.

Ik gebruik dit ook, omdat ik telefoon als wekker en slaap analyse gebruik. Maar zonder dit zou de mijne ook gewoon uit gaan.

Desalniettemin herstart ik mijn iphone regelatig en gebruik bijna dagelijks de RAM flush. Blijf me storen aan het feit dat ik niet gewoon met een druk op de knop all open apps kan afsluiten, zelfs na restart stat dat lijstje open.
Allemaal compleet nutteloos. Mensen die systeembeheerder willen spelen met hun iPhone.

Mijn iPhone reboot eigenlijk alleen voor de installatie van een nieuwe versie en dat gaat prima.
Wie ben jij om te bepalen dat iets nutteloos is. Voor jou misschien maar niet voor anderen. Laat iedereen lekker in zijn waarde AUB. Ik vind het prettig.

Ik bemerk echt wel verschil tussen continu "open in de background" of weinig open.

Buiten het feit dat ik het persoonlijk fijn vind dat tijdens multitasken het redelijk clean is als ik wissel.
Er is geen verschil, open in de background is niet echt open in de background maar in een bevroren staat. Dat heeft geen negatieve invloed op je batterij of op de prestaties. Het afsluiten van apps heeft eerder negatieve invloed op de batterij omdat de app vervolgens alles opnieuw in moet laden als je deze weer start.

Het zal je verbazen hoe effectief het RAM beheer is op een iOS apparaat. Het afsluiten van apps heeft daarom eerder slechte invloed dan een positieve.
"Ik bemerk echt wel verschil tussen continu "open in de background" of weinig open."

Dat is ongetwijfeld een subjectieve beleving en niet een correcte observatie. Maar als dat je een prettig gevoel geeft, moet je het vooral blijven doen.
Sorry maar dat komt dan echt doordat het spelletje slecht gemaakt is en zelf wat rare dingen in de code heeft zitten. Kan gebeuren. Ik heb nu namelijk alle applicaties die ik op mijn telefoon heb staan wel in de appswitcher staan (dat zijn er 215 oid). En heb werkelijk waar nog nooit een issue gehad met framerates die daarvan afhankelijk waren. Apple heeft het beste resourcemanagement als het aankomt op mobile apps. Dacht je nou echt dat jij het per definitie beter weet?

Ik heb soms wel eens dat een app ff niet reageert (YT die niet fullscreen wil) en dan sluit ik alleen die specifieke app, tada probleem opgelost. RAM clearen kun je niet doen op een iPhone dus heb geen idee hoe jij dat denkt te doen, maar zelfs als je een app afsluit wordt dat geheugen niet direct gewist.

Het sluiten van een app is slechter voor je batterij dan het in frozen state laten daarvan aangezien de startup in die staat veel minder rsources kost.
RAM clearen kan zeker wel.

iphone 8: Uitknop ingedrukt houden als de slider komt home knop ingedrukt houden en voila.

iPhone 10+ hebben geen home knop maar kan ook: https://wccftech.com/how-...am-and-boost-performance/

Anyway, mij helpt het en mijn ervaring ligt toch anders. Kan zijn dat het aan de app(s) ligt maar het zijn meerder games en apps waarbij ik dit ervaar. Als je zoekt via google vind je genoeg problemen rondom slowdowns en lag.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 25 september 2020 14:01]

Het kan op individuele app basis zeker helpen om ze te rebooten, echter op large scale heeft het minder nut dan je denkt. Ik heb zojuist even de manieren gepropeerd die hierboven staan en het maakt echt geen verschil. kan zijn dat het in iOS 14 niet meer werkt op deze manier, maar er is niks gerest, alles gaat door waar het gebleven is en het is nog net zo soepel als voorheen. Cod Mobile draait nog steeds en behoeft geen startup.

Het kan best kloppen dat je het merkt als er een paar slecht gebouwde apps tussenzitten, die niet meer goed reageren nadat ze uit freeze komen, maar dan is een herstart van die app in principe ook voldoende.

Met Carplay in een polo heb ik ook wel eens gezeik gehad dat een reboot nodig was (die zag ik je ook noemen), maar dat is iets wat iedereen heeft (collega met Seat heeft dat ook met Android Auto). Dus dat lijkt meer een faal vanuit de fabrikant van de software -> VW groep.
Dat zal wel aan het game liggen of toch subjectief zijn. RAM clearen gebeurt automatisch op iOS, net zoals het afsluiten van applicaties indien nodig. Mijn telefoon reboot in principe alleen bij de installatie van een nieuwe versie, en dat is alles. En dat gaat allemaal prima.
Allemaal compleet nutteloos. Mensen die systeembeheerder willen spelen met hun iPhone.

Mijn iPhone reboot eigenlijk alleen voor de installatie van een nieuwe versie en dat gaat prima.
Prima dat dat voor jou geldt, maar dat is niet bij iedereen zo.
Ik heb af en toe dat dngen niet werken, wifi, bluetooth of een app, reboot en het werkt weer.
Zo eens per maand werkt de volume control op mijn Apple TV niet meer, even rebooten en het is weer ok.
Ja ik snap dat CyberJack dat weet maar het kan ook tot niet gewenste situaties leiden zoals je in andere reacties kan lezen.

Maar waarom ram flush en al die andere bezwaren? Ik doet dat nooit en mijn iPhone doet gewoon wat die moet doen. Ik snap niet goed waarom je dat zou doen? Het lijkt me een Windows traditie te zijn van vervlogen tijden want zelfs mijn Mac reboot enkel bij updates.
Oh zeker niet.

Ik heb regelmatig connectie issues met de iphone (8 ) vooral wifi. iOS kan bijvoorbeeld heel slecht tegen wisselende kanalen bleek naar veel googlelen en troubleshooten.

Dit heb ik ondervonden met mijn netgear R7000 nighthawke (buiten de brakke firmware, waarvoor downgrade) deze vervangen door een AX router met zelfde euvel. Nu kanaal en bandbreedte vast gezet en werkt beter.

Regelmatig connectie issues met Carplay waar een herstart van de multimedia systeem (skoda) geen effect had, enkel de telefoon herstart.

Regelmatig system slowdowns, RAM clearen helpt.

Regelmatig telefoon gesprek dropouts (bleek wifi hulp te zijn, wat standaard aan staat).

etc etc.

Nee iOS is niet een heilige graal die je 24-7 tot dat je een nieuwe hebt kun laten draaien.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 25 september 2020 20:08]

Ok connectie issues. Ja ik heb die problemen niet zo maar ik geloof best dat je ze kan hebben. Maar system slowdowns vind ik bizar want die zou ik toch ook moeten tegenkomen? Het enige dat ik tegenkom is dat een app niet meer reageert maar dan is het enkel de app die moet herstart worden. Drop outs heb ik ook niet dus tja ...
Wellicht gebruik jij de telefoon anders dan ik.

Ik doe best wat aan mobile gaming (Normaal echt PC gamer, maar door reizen geen tijd voor) en merk slowdowns enorm als ook de connectie problemen (afhankelijk van de game).

Bijvoorbeeld TWD:NML heeft erg veel last van die WiFi kickups. gelukkig turn based dus niet te veel problemen.

Ook in wat meer competitive setting games was dit best een probleem.
Ja ik dacht al zoiets. Ik vond het vreemd dat je ergernissen zo specifiek waren en vooral dat je veel moeite in steekt om die problemen op te lossen. En nu je zegt een gamer te zijn snap ik het volledig. Ik gebruik mijn telefoon totaal anders. Ik heb nooit lange tijd een continue verbinding nodig daarom zal ik niet tegen zulke problemen aanlopen
Ik zou eerder zeggen dat er iets mis is met je hardware. Verschillende locaties waarbij de kanalen van Wifi zelf geregeld worden (midden in het centrum) en waar mijn iPhone en van anderen nooit problemen hebben.

Met al die problemen die je hierboven hebt zou ik zeggen dat je een probleem hebt met je wifi chip in je iPhone. Dat kan wellicht ook de zogenaamde system slowdowns veroorzaken die je ervaart.
RAM clearen heeft namelijk eerder een negatieve invloed op de prestaties en de accuduur dan een positieve.
Inderdaad. Ik zou niet eens weten hoe ik een ram flush moet doen op mijn iphone. Ding werkt gewoon en ik ga ervan uit dat het OS geoptimaliseerd is zodat het zelf voor zijn geheugenbeheer zorgt.
In Samsung telefoons kan je instellen dat hij een reboot moet doen. Dus elke week tussen vrijdag en zaterdag reboot hij om 3 uur in de nacht..
Daarna ben je dan toch offline omdat je je SIM pincode moet invoeren?
Dit heb ik uit gezet je hebt immers al een wachtwoord op je telefoon.
De SIM is er toch zo uitgehaald?
Ik vraag mij oprecht af wat simkaart diefstal een probleem maakt tegenwoordig waar je niet snel op kunt reageren. Het is veel handiger dat jet telefoon bij diefstal of verlies na een reboot direct signaal kan pakken. Zo heb ik vaker verloren toestellen terug kunnen krijgen bij de eigenaar.

Iemand die het toestel vind hoeft hem alleen maar van sap te blijven voorzien zodat de eigenaar een bericht op het scherm kan zetten. Met een simpincode kan dat simpelweg niet. De kans op hoge kosten door belfraude is vrij laag tegenwoordig en het risico van een nieuw toestel wel waard denk ik zelf.
Er zijn al voldoende mensen opgelicht doormiddel van SIM swap.
https://us.norton.com/int...obile-sim-swap-fraud.html

Als ik je telefoon zou jatten, ga jij niet direct je SIM laten blokkeren. Je gaat er eerst van uit dat je hem misplaatst hebt. In deze tijd, als je geen code op de SIM hebt staan, kan ik al voldoende schade verrichten.

Veel diensten, accepteren wijzigen via en bekent nummer.
Yeah en dat is dan ook de reden waarom 2FA nooit via sim moet.

Je kunt namelijk op afstand al een nieuwe simkaart aanvragen. Dat is hoe vorig jaar veel bekende youtubers gehacked zijn (waaronder LTT).

Die pincode is daarin een wassen neus. Ze krijgen namelijk een kompleet nieuwe sim met pin en puk opgestuurd.

Je moet gewoon geen 2FA op mobiel sim doen. Als het kan via TOTP app.
Yeah en dat is dan ook de reden waarom 2FA nooit via sim moet.

Je kunt namelijk op afstand al een nieuwe simkaart aanvragen. Dat is hoe vorig jaar veel bekende youtubers gehacked zijn (waaronder LTT).

Die pincode is daarin een wassen neus. Ze krijgen namelijk een kompleet nieuwe sim met pin en puk opgestuurd.
Die wordt gestuurd naar het adres van de eigenaar ...
Nee dat is dus de grap. Dat is misschien nu het geval maar vorig jaar was dat dus alles behalve zo. Kon er direct een adreswijziging worden aangegeven, of “je mag het sturen naar ons kantoor”.

Hoe gaat een provider een verhuizing controleren bijvoorbeeld?
Nee dat is dus de grap. Dat is misschien nu het geval maar vorig jaar was dat dus alles behalve zo. Kon er direct een adreswijziging worden aangegeven, of “je mag het sturen naar ons kantoor”.

Hoe gaat een provider een verhuizing controleren bijvoorbeeld?
De gebruiker logt in op de website en voert zelf de adreswijziging in.
Dat adres wordt gebruikt.
:) Nee, die idd niet.
Maar zit op een e-sim ook een pincode?
:) Nee, die idd niet.
Maar zit op een e-sim ook een pincode?
Kan, daar kun je zelf voor kiezen.
Klopt, maar das een risico die ik wel wil nemen. Laten we wel zijn als iemand jou telefoon gestolen heeft zijn er nog wel meer dingen waar je je druk om moet maken. Daarbij merk ik meteen als hij weg is door mijn smartwatch..
Maar waarom zou je dit willen?
Blijft hij schoon dan gooit ie oude cache bestanden weg enz.
Maar waarom zou je dit willen?
Het aloude adagium "een boot doet goed'. :D

Heel soms als mensen vage probleempjes hebben, en inderdaad nooit herstarten, dan kan een reboot soms gewoon de oplossing zijn. Zowel bij apple als android apparaten meegemaakt.
Vanwege brakke memory management in oude android versies. Weet niet of dat nog steeds een probleem is.
Mijn nieuwe Pixel 3a op Android 10 heeft af en toe gehad dat hij geen verbinding kan maken via de hotspot van mijn andere telefoon. Na een herstart van de Pixel weer wel. Je moet ook herstarten na het installeren of updaten van Xposed-modules, en vast ook bij Magisk-modules. Enz.
Dit. Plus ik heb gewoon familieleden die nooit zomaar appen of bellen (m'n ouders) als favoriet gemarkeerd. Dus die kunnen altijd gewoon door de DnD functie heen bellen. Andere mensen moeten 3x bellen achter elkaar voor de iPhone besluit dat het misschien spoed kan zijn.
Tweede oproep van dezelfde persoon binnen drie minuten wordt niet stilgehouden met die functie aan.
Ik meende dat dat 3 oproepen waren.
Dat kan, maar het zijn er toch echt twee.
Repeated Calls: If someone calls you twice within three minutes, the second call isn't silenced.
https://support.apple.com/en-us/HT204321
Ah dan had ik het andersom. (3x in 2 minuten) :+
Op welke manier ben je dan bereikbaar? Een vaste telefoon? Serieuze vraag. Ik deed in het verleden ook m'n telefoon uitschakelen totdat m'n moeder 's nachts naar het ziekenhuis moest en ik dus niet bereikbaar was (gelukkig had m'n vriendin haar telefoon op het nachtkastje)
Elke week wel een keer. Al is t maar om t systeem een handje te helpen. En een reboot lost zo nu en dan bugs op of netwerkissues.
Dat doe ik dus ook.
Hoewel ik geen verschil merk als ik het een keertje niet doe.
Dénk je dat, of heb je daar ook echt bewijs voor?
Vroeger, toen de dieren nog konden spreken en Windows nog geen 64bit versie had (niet dat dat de oorzaak was) toen had je inderdaad wel issues met je computer als je die maanden aan 1 stuk aan liet staan. Heb ooit een Win XP 180 dagen laten draaien terwijl ik die normaal gebruikte. Maar op het einde was het halen van die uptime belangrijker dan erop kunnen werken want er waren steeds meer problemen. Uptime gehaald, reboot en ik had weer een vlot werkende computer.

Maar vandaag de dag? Ik ken niet veel systemen die daar last van hebben. Gebeurd enkel wanneer een app een geheugenlek heeft. (Ja, ik kijk naar jouw Dell keyboard utility)
180 dagen is netjes. Dat is mij nog nooit gelukt met Windows XP. Vaak max een week en dan was een reboot wel echt nodig merkte ik. Met Windows 7 en daarboven soms wel is met gemak 60 dagen.
Met Linux en MacOS wel is de 130 dagen aangetikt. Daarna nooit langer, vaak vanwege updates, of omdat de stekker gewoon even uit de muur moet :)
dat is vreemd, want updates van windows 10 worden nog steeds maar half toegepast als je niet herstart. dwz als je dat doet je eigenlijk nog een hoop fixes moet toepassen -> binnen bedrijf mogelijks lekjes :-). 130 dagen voordat je je fixes toepast lijkt me toch niet volledig wenselijk (op een wintel alleszins)

[Reactie gewijzigd door white modder op 25 september 2020 09:58]

Buiten dat heb ik geen enkel systeem gezien dat na een lange uptime nog foutloos werkt.

iOS, Windows, Android. Maakt niet uit. Als er problemen zijn eerste wat er gebeurd is een herstart. Vaak zijn idd updates (die half af zijn) een probleem, maar ook gewoon rariteiten als wifi instabilitiet (veel op iOS vind ik) als ook de hotspot functie/carplay)
Dan heb je vermoedelijk geen Synology NAS die prima van update tot update zonder problemen blijft draaien ;) Dat kan dus bij ouder versies prima een jaar of langer zijn.
Klopt. Heb een netgear reasynas.

:+

Die gaat elke nacht uit en aan met WOL.
Ik heb incidenteel dat ik alle netwerkconnectiviteit kwijt ben en dat ook niet kan herstellen zonder reboot. In/uit flightmode bijvoorbeeld helpt niet.

WiFi connect wel, maar komt geen bit doorheen. Waar het aan ligt.. zeg het maar!

Dus ik heb wel N=1 bewijs dat een reboot netwerkissues verhelpt.
Toen ik m'n nieuwe iPhone had ontvangen moest ik Googlen hoe ik 'em uit kon zetten. De powerknop alleen is niet genoeg. |:(
Powerknop ingedrukt houden en dan komt de prompt om hem uit te zetten. Is niet anders op andere telefoons toch?
Voor mijn oude iPhone 7 was dat zeker waar ja. Ik heb nu een iPhone 11 (pro) en daarbij moet je ook de volume up knop ingedrukt houden..
ohja ik lees het nu. Een deel van de functies van de oude home-button is verplaatst naar de power-button.
Bedankt voor deze reactie. Ik ging steeds naar Instellingen om mijn telefoon uit te zetten. Weer wat geleerd, top!
bij face-id toestellen moet je de power knop+volume up vasthouden om hem uit te kunnen zetten
Bij updates, of wanneer de batterij het einde van de dag niet haalt (wat vaker gebeurd dan ik wens).
In principe nooit. Ja doodenkele keer laat ik de low battery iets te lang sudderen en gaat ie vanzelf uit. Meer luiheid dan wat anders..
Een of twee keer per maand wanneer 't netwerk op de iPhone hapert (zowel 4G als wifi). Na een herstart weer ok.
Dat zouden meer mensen moeten. in mijn klantenservicetijd waren een groot deel van de problemen die klanten hadden opgelost door heel simpel de smartphone/tablet te laten rebooten.

Kan je denken aan:
-wifiverbindings problemen
-mail komt niet binnen
-ziggo go app problemen (de app was ook vrij slecht in het begin)
Ik doe het ook vrijwel nooit, maar het is toch wel irritant als dat na een update gebeurt, of als ik de telefoon wel een keer herstart.
Ik reboot liever niet. Maar recente iOS versies (dan heb ik het over 13.x versies, nog niet over 14) hebben bugs die dat soms noodzakelijk maken.

Zo heb ik de gewoonte om vanuit het midden naar beneden te vegen en vervolgens de Search functie te gebruiken om apps te starten.

Soms doe ik die veeg en krijg ik een grijs scherm. Zonder Search functie of andere info die daar normaliter staat. Dat is - voor zover ik heb kunnen vinden - dan niet meer goed te krijgen zonder een reboot.
Eerlijk gezegd schakel ik elke avond mijn telefoon (SE 2nd gen) uit. Dit juist om batterij te besparen en updates installeer ik liever handmatig :+
Nu nog een lijstje bugs wat ze moeten verhelpen.
- App Libraby uitschakelbaar maken en/of aanpasbaar
- Het uitschakelen van het secundaire widgetpaneel
- Meer default apps mogen kiezen dan alleen mail en de browser
Dat zijn geen bugs, dat zijn feature requests.
Sarcasme is lastig over te brengen in tekst. ;)

Ik snap dat het feature requests zijn. Maar ik vind het enorme oversights dat dit niet gewoon standaard is gedaan. Ik vind iOS 14 echt een enorme stap achteruit op dit gebied.

In iOS 13 had ik wat dat betreft geen keuzevrijheid en daar kon ik mee leven. Nu hebben ze me iets gegeven wat het gevoel van keuzevrijheid moet geven maar ik kan het nog steeds niet indelen/gebruiken zoals ik het wil. Daar komt bij dat ik het gevoel heb dat iOS 14 niet gebouwd is met ook de iPhone SE in hun achterhoofd, op de één of andere manier voelt het heel erg krap allemaal.

Even mijn rijtje van klachten

- De widgets zijn kut, want interactie is niet mogelijk.
- De app library is onlogisch ingericht en biedt te weinig mogelijkheden
- Te weinig mogelijkheden qua default apps
- Ik heb NOG STEEDS geen T9-dialing (wtf Apple, serieus?!)
- Waarom is Apple News nog steeds geen ding?
- Swipe keyboard ondersteund geen Nederlands, dus moet ik noodgedwongen naar een third party
- M'n homescreen is nog steeds niet vrij in te delen
- Notificaties zijn nog steeds een draak

Zag laatst een artikel voorbij komen over de nieuwe Sony Xperia 5 mark II - Denk dat ik die maar eens een kans ga geven.

[Reactie gewijzigd door Muqq op 25 september 2020 10:45]

Als je alles precies wilt op je eigen manier, dan kun je beter een Android telefoon nemen.
Daarom zeg ik onderaan mijn post ook dat ik waarschijnlijk een Sony Xperia 5 mark II wil gaan halen. Ziet er uit als de meest handzame Android telefoon met high-end specs. ;)

Ik blijf het een bummer vinden dat de echte compact series de nek omgedraaid zijn, die toestellen waren de shit. Maar goed, dat is een andere discussie. :)
Zelf iets programmeren kan binnen Android, voordeel is dat je dan niet van scratch hoeft te beginnen en gewoon met de opensource versie van Android aan de slag kan. Kijk bijvoorbeeld naar distributies zoals LineageOS.

Daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde in je bericht is om Android (opzettelijk) fout te schrijven? Wil je een punt maken?
De meerwaarde om het opzettelijk te noteren om slecht taalgebruik en slechte spraak te emuleren is om de papegaai groep aan te duiden die de klok denkt te horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Maar van iemand die in informatica zit en al een paar jaar op internet actief is had ik al wel verwacht dat je dat begrijpt en daar dan niet expliciet uitleg over nodig hebt.
Ik verwachtte inderdaad al wel dat je er een punt mee wilde maken maar zoals elke goede informaticus weet is het nooit slim om aannames te doen dus gebruik ik altijd anna (altijd navragen, nooit aannemen) om het even duidelijk te krijgen. Daarnaast ben ik inderdaad al een aantal jaar op internet actief, dus dat is een correcte aanname :)

Maargoed, even over de inhoud van je bericht dan maar.
De dooddoener "Op Android kan ik X en daarom is het open en vrij"
Klopt, dat je X kan op Android betekent niet dat Android open en vrij is. De reden dat Android open en vrij is is omdat het opensource is. Hiermee zeg ik dus niet dat de Google Services op Android open source zijn, dit is namelijk niet het geval.
Alles heeft beperkingen, iets omschrijven als een absoluut staat discussie in de weg
Ondanks dat niet alles op Android kan is het een gegeven dat op Android standaard wel meer kan dan op Apple devices. Ik ben het samen met jou ook niet helemaal eens met de reactie van @kamerplant, specifiek het woordje "precies" klopt niet helemaal want dat zou impliceren dat je daadwerkelijk elk aspect naar je hand kan zetten. Dit kan niet omdat er ook proprietary delen zijn (denk aan apps van derden en google services).
Als je zogenaamd "alles" wil, moet je ook "alles" kunnen, en de meeste mensen die op internet schreeuwen dat alles...
Dat het kennisniveau van een gebruiker van Android ervoor zorgt dat die gebruiker niet alle mogelijkheden van Android kan gebruiken klopt. Dit betekent echter niet dat je het systeem niet volledig naar eigen hand kan zetten wanneer je deze kennis wel bezit. Zoals bij veel dingen is er een tijdsinvestering nodig om optimaal gebruik te kunnen maken van iets. Dit geldt niet alleen voor programmeren maar ook voor andere basis dingen. Denk bijvoorbeeld aan je oma die voor het eerst een smartphone aanraakt, voor haar is waarschijnlijk het touchscreen al abra kadabra. Dat men er de moeite niet in wil steken betekent niet dat het niet kan.
iets omschrijven als een absoluut staat discussie in de weg
Nog even tot slot, ik denk dat je hiermee wel een punt hebt maar ik wil je toch ook even meegeven dat de manier waarop jij een discussie voert misschien ook niet echt de handigste manier is om een discussie constructief en open te houden. Persoonlijke aanvallen op mensen (zoals je bij mij deed) is niet echt een manier om constructieve argumenten los te maken bij je gesprekspartner.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 25 september 2020 12:59]

Dat is allemaal een stukje perspectief lijkt me. Wat jij een persoonlijke aanval noemt, noem ik een toegespitst antwoord op een reactie van iemand die eerder een persoonlijk toegespitst antwoord uit z'n verband trok en probeerde te presenteren als een globale stelling. Maar dat weet je zelf ook wel zoals je al schreef.
Ondanks dat niet alles op Android kan is het een gegeven dat op Android standaard wel meer kan dan op Apple devices. Ik ben het samen met jou ook niet helemaal eens met de reactie van @kamerplant, specifiek het woordje "precies" klopt niet helemaal want dat zou impliceren dat je daadwerkelijk elk aspect naar je hand kan zetten. Dit kan niet omdat er ook proprietary delen zijn (denk aan apps van derden en google services).
Het punt is dat niet 'alles kan' om dat het niet slechts een kwestie is van 'kan ik de software van andere mensen installeren'. Dan kan je nog steeds (als persoon) niks anders dan gebruik maken van wat anderen gemaakt hebben. In die situatie maakt het gewoon niks meer uit hoe open source AOSP is (wat niet overeen komt met de distro van de hardware provider in 99.999% van de gevallen - ook niet op de pixel van google).

De stelling maken dat er van alles mogelijk is en kan, dat dingen open en vrij zijn enz. heeft geen waarde als het niet inzetbaar is, en dat is het gewoon niet. Net als dat de stelling dat Windows en Linux en macOS zo geweldig zijn om dat je allerlei software kan draaien; dat gaat voor zo'n kleine groep op dat het eigenlijk geen relevante factor meer is.

Dan moet je je beperken tot een niche aan enthousiastelingen, want dat is wat mensen die zelf software installeren (zonder gebruik te maken van stores en marketplaces) zijn; normale gebruikers vallen daar zo'n 10 jaar buiten. Een gebruiker die geen software kan installeren heeft geen meerwaarde in de optie dat het wel kan; ook niet het 'gevoel dat het kan', daar koop je niks voor.
Wat jij een persoonlijke aanval noemt, noem ik een toegespitst antwoord op een reactie van iemand die eerder een persoonlijk toegespitst antwoord uit z'n verband trok en probeerde te presenteren als een globale stelling
Dan mag je mij toch even uitleggen waar ik dat dan precies doe aangezien ik alleen een vraag stel en geen stelling presenteer in mijn eerste reactie. Of bedoel je de stelling dat je zelf iets kan programmeren in Android? Die stelling is namelijk gewoon op waarheid gebaseerd.
In die situatie maakt het gewoon niks meer uit hoe open source AOSP is (wat niet overeen komt met de distro van de hardware provider in 99.999% van de gevallen - ook niet op de pixel van google).
Correct, maar als je even iets beter kijkt naar de mogelijkheden van een toestel alvorens je er een aan schaft dan is de kans ook groot dat je de software van de fabrikant niet hoeft te gebruiken maar volledig open source alternatieven kan gebruiken (nogmaals, zie LineageOS).
De stelling maken dat er van alles mogelijk is en kan, dat dingen open en vrij zijn enz. heeft geen waarde als het niet inzetbaar is, en dat is het gewoon niet. Net als dat de stelling dat Windows en Linux en macOS zo geweldig zijn om dat je allerlei software kan draaien; dat gaat voor zo'n kleine groep op dat het eigenlijk geen relevante factor meer is.
Nja of het geen meerwaarde biedt is totaal afhankelijk van aan wie je het vraagt. In mijn vorige reactie nuanceer ik mijn punt al door te zeggen dat wat je er mee kan compleet afhangt van wat je kennis niveau is. Daarnaast haal ik ook aan dat je standaard (out of the box) met een Android telefoon al wel meer kan dan met een iOS device. Ook was ik het al met je eens dat het argument van @kamerplant niet volledig klopt mijns inziens.

Verder weet ik niet echt wat je nu van mij wil horen. Ik denk persoonlijk dat je punt iets te scherp is gezien het feit dat er nog steeds een grote community actief is rondom AOSP en dat je daarmee aan de slag kan mocht je zelf wat willen veranderen aan je telefoon. Kanttekening daarbij is dat je moet opletten welke telefoon je kiest en dat het zoals jij ook aangeeft niet voor iedereen weggelecht is. Daarnaast mijn argument dat met standaard Android al meer mogelijk is dan standaard iOS en dat mensen die meer met hun telefoon willen en bijvoorbeeld niet altijd binnen de lijntjes van Apple willen kleuren misschien eens moeten kijken naar een Android telefoon. Ik zeg niet dat het standaard het walhalla van ongeklende mogelijkheden is maar het is aanpasbaarder dan Apple.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 25 september 2020 17:15]

Mijn iPhone eigenlijk alleen als er een update geïnstalleerd wordt, mijn Android toch wel een paar keer per maand. Vaak om de Wi-Fi weer werkend te krijgen, soms omdat ik het idee heb dat het OS dingen in het geheugen aan het houden is wat de meuk wat vertraagd, maar dat is slechts een vermoeden.
Als je batterij leeg is. Anders alleen bij updates.
En heeeel af en toe een keer als je merkt dat het in de soep is gelopen (tel wellicht 3-5x per jaar), waarbij de kans bestaat dat het niet eens aan de ipadOS ligt maar door de reboot bv DHCP weer eens gegeven wordt of een app een ander signal krijgt.
Dit zijn geen bugs wat jij hier opnoemt. Dit zijn wensen, features.
Ik vraag me in alle eerlijkheid hoe vaak mensen hun telefoon nog opnieuw opstarten.
In ieder geval bij iedere OS update :D

Ook is er vast voor de meeste wel 1x per jaar dat ze vergeten op te laden en de batterij leeg is. En voor de rest is het vaak ook een goeie troubleshoot als een telefoon zich 'raar' gedraagt.

Uiteindelijk schat ik gemiddeld 1x per maand. Dus zo'n 12x per jaar.
Ik vraag me in alle eerlijkheid hoe vaak mensen hun telefoon nog opnieuw opstarten.
Vrij vaak denk ik.
Accu leeg bv.
Gezien het grote aantal wall-huggers komen velen de dag niet door op een lading.
Ik vraag me in alle eerlijkheid hoe vaak mensen hun telefoon nog opnieuw opstarten. Het is dat ik af en toe updates krijg dat-ie opnieuw gestart moet worden. Maar verder gebruik ik die functie nooit.
Jij bent niet maatgevend.

Ik vind het kwalijk, dat deze bug niet bij het testen opgemerkt werd.
Jij bent ook niet maatgevend, en dat je het kwalijke vindt is ook niet zo spannend.

Dikke kans dat de bug wel opgemerkt werd maar de QA manager en de release manager eerst voor een release gaan zodat er niet 10000 developers, engineers, managers, en ander personeel opnieuw door een langdradig proces moeten en een releasedatum flink overschreden wordt.

We hebben het hier niet over 20 man in de kelder van een kantoor die ven een testje overslaat ofzo.
Wie zegt dat ze pas begonnen zijn met 14.0.1 nadat 14.0 werd uitgebracht?
Dit zijn toch vrij basale zaken die misgaan;

Het (correct) opslaan van gewijzigde instellingen lijkt me iets dat in elke standaard regressie test meegenomen wordt, of in ieder geval zou moeten worden. Zeker voor een release van een OS. Onbegrijpelijk dat dit soort zaken nog voor kunnen komen, je zou toch verwachten dat dit bij een OS leverancier geregeld zou zijn. Ik begrijp dat de gemiddelde (niet cruciale) app-leverancier niet altijd een heel uitgebreide regressie test uitvoert en dat dit op basis van een risico inschatting gebeurt; Maar bij leveranciers van een OS mag je toch meer verwachten lijkt me.

Edit n.a.v. reply @jabwd : met basale zaken doel ik niet op de techniek en de functionaliteit maar op het ontbreken van de tests die deze bug m.i. hadden moeten vinden.

[Reactie gewijzigd door stefanass op 25 september 2020 08:50]

Tests schrijven is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt.

Dit is allemaal gissen, maar ik kan mij zoiets voorstellen:
- Intern waren er al settings voor default mail app en browser.
- Developer voegt deze settings nu toe aan het Settings scherm.
- Developer kopieert en plakt tests van een andere Setting en past die aan om deze nieuwe Settings te testen.
- Deze tests geven allemaal een OK.
- De developer denkt nu klaar te zijn. Volgens de tests functioneert het immers net zo als alle andere Settings.
- Developer ziet hierbij over het hoofd dat er ooit eens een check bij het booten is ingebouwd die, in het geval van een hack, bug, etc. de mail en browser setting weer naar hun default setting set.
Tests schrijven is zeker niet eenvoudig; ik ben zelf tester ;)

Iets over het hoofd zien is snel gebeurd;
Daarom is ook het principe dat er niet slechts 1 persoon naar kijkt erg belangrijk.

Ik kan me echter niet voorstellen dat er nog geen enkele test was die controleerde of gewijzigde/opgeslagen settings ook correct werken na een herstart, wat hier blijkbaar het geval was.

En voor dergelijke wijzigingen zijn er normaal gesproken standaard testscripts die afgelopen moeten worden waar dit zeker een onderdeel van zou moeten zijn.

maar zoals je zelf al zegt, waarom deze fout er in geslopen is, het is allemaal gissen (ook van mijn kant overigens, alleen als tester vond ik deze bug erg opvallend)
De vraag is echter ook, wil je voor dergelijke basale problemen een release uitstellen? of fixen in een latere update.

Als er echte security issues zijn, natuurlijk uitstellen. Dat een preset niet bewaard wordt.... wel, dat lossen we wel op.
Dit is echter wat meer werk dan alleen "instellingen" opslaan, aangezien dit een system wide iets en over meerder services loopt. Het is niet alleen NSLaunchServices dat anders moet werken hier; we praten over een OS ja, niet een gemiddeld projectje waar een tweaker aan werkt.
Ik zeg nergens dat het eenvoudige functionaliteit is (in technische zin); maar juist in een update waarin hier wijzigingen zijn gedaan (aan de instellingen) mag je verwachten dat precies deze usecase in een test is meegenomen lijkt me. De techniek achter deze wijziging is wellicht complex, de functionaliteit vanuit gebruikersoogpunt is dat niet.

Een test hiervoor uitvoeren, al dan niet geautomatiseerd, is dat al helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door stefanass op 25 september 2020 08:47]

Maar we weten toch ondertussen wel dat de sukkels bij de leveranciers werken en de experts de hele dag op internetfora hangen.
Ach in elke tak van sport is er een vaste plek voor de beste stuurlui, toch ;)
Liefst staan die gewoon aan wal. Anders zouden ze zelf wel eens beoordeeld kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 25 september 2020 09:58]

Dat is zo, en even vaak een dooddoener.
Ik ben geen automonteur, maar ik weet wel dat een reparatie slecht gedaan is als de auto niet start.
Je doet nu net alsof dat enkel bij Apple gebeurd. Dat gebeurd bij elk "fabrikant vs fabrikant" draadje. Ik vind het bijzonderder hoe aanvallend je direct bent.
Het is zo typisch dat als, weet ik veel, samsung iedereen ter wereld per ongeluk een notificatie stuurt via vind mijn samsung oid, iedereen zegt poh dat is een fout wat slecht
En dat is ook wel even een heel ander soort bug. Een instelling die alleen bij een reboot gereset wordt merk je pas wat van als je een keer de telefoon herstart, bovendien is iOS14 pas net uit, en zo lang kunnen we ook nog geen andere browser als standaard instellen. De meldingen komen dus nu pas. Een fout waardoor wereldwijd een notificatie gestuurd wordt waarvan je in de eerste instantie niet weet waar die vandaan komt, is wel wat urgenter.
Het is maar een instelling die niet opgeslagen werd. Het is niet dat niets meer werkte of zo. Overdrijven is een vak :z
Het gaat er precies om dat de uitwerking onschuldig is, want dat is gelijk een reden waarom die bug over het hoofd gezien kan zijn. Het was ook al zo in de beta's, maar als niemand dat meldt (of in ieder geval niet genoeg), wordt er ook niet naar gekeken.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 25 september 2020 09:18]

Alle bugs zijn "dom", maar alle bugs proberen oplossen voor een release, dat zou nog veel dommer zijn.

Gezien de gevolgen van deze bug vrij onbelangrijk zijn en maar door weinig gebruikers zullen opgemerkt zijn, is de oplossing ervan mogelijk uitgesteld, tot men tijd had om hem goed op te lossen en te testen...

In elk geval zijn jouw opmerkingen in deze "dommer" dan deze bug.
Ik neem dan aan dat jij nooit een fout maakt in het leven, hoe stom ook, en ik hóóp dat je naasten je er dan ook niet zo op gaan aanvallen :)

Ik vind het nog steeds gek dat je als Androidgebruiker een nieuwsartikel opent dat voor jou totaal niet van toepassing is, enkel om maar wat te lopen schreeuwen. Maar goed, ieder zijn ding :P
Het is werkelijk lachwekkend hoe diep dit je raakt.
Mooi. Echter heb ik sinds 14.0.1. problemen met mijn Bluetooth toetsenbord. Onbruikbaar, want het laggt ontzettend. Kijk hier eens: https://imgur.com/a/5dadgwY. Nog iemand met dat probleem? (IPad Pro 2018)

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 25 september 2020 08:06]

Bluetooth gebruik ik niet zoveel maar ik heb wel het idee dat het wifi bereik achteruit is gegaan met iPados 14 ten opzichte van 13. Wifi in huis is niks aan veranderd en andere apparaten tonen geen verschil, enkel de ipad.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 25 september 2020 08:21]

tja, kan altijd gebeuren, al is de standaard 'have you tried turning it off and on again' oplossing blijkbaar niet altijd een goeie test :+ . Moest een ander populair desktop-OS dit hebben, dan was de wereld te klein geweest.
Ach, dit is de eerste versie van iOS waar ze het implementeren, en in een directe minor update is het opgelost. Dus geef ze in dit geval het voordeel van de twijfel.
Het komt ook een beetje doordat browsers nog niet zo lang de update hebben gehad, van Edge weet ik dat die tijdens de beta's van iOS ook al als standaard ingesteld kon worden (met een beta versie), maar dit is net zo'n ding wat je als app ontwikkelaar niet zo snel zou testen, en Apple zal het wellicht over het hoofd gezien hebben. Dan krijg je pas na de release van iOS 14 meldingen van zo'n bug als dit.
Ook mijn apps die onderaan staan (4 apps) veranderen steeds van positie uit zich zelf. Na het terug zetten komen ze na een tijdje weer anders te staan. Waarschijnlijk is dit ook een bug die ze moeten oplossen, weet niet of andere hier ook last van hebben?
Dat is een optie die je kan uitzetten :

Instellingen - Beginscherm en Dock - Toon aanbevolen en recente Apps in Dock
Ik zie geen optie bij (instellingen-beginscherm) om dit aan te passen.
Mijn vrouw klaagt daar ook over, maar die zit nog op 13.
Het is eigenlijk na 14.0 begonnen bij mij.
Ik hoop dat hiermee ook de bug is opgelost dat wanneer je tekst selecteert en “zoek op” uitvoert, je nog steeds naar Safari wordt doorverwezen ipv default browser...
In ieder geval is het nog steeds zo dat wanneer je in Safari een email adres aanklikt dat hij niet je standaard mail app pakt, maar een geïntegreerde versie van Apple Mail |:(
Hier heb ik geen last van, bij mij opent hij standaard Gmail (welke als default ingesteld staat).
In Safari? Dat is vreemd. Ik krijg een soort overlay van de Apple Mail App, dus wordt ook niet extern geopend.

edit: Zie nu trouwens ook dat ik bij Gmail instellingen niet eens kan kiezen voor standaard mail app. Alleen Spark en Outlook (Staat op Spark). Heel vreemd dit

[Reactie gewijzigd door CyPh op 25 september 2020 10:57]

Gewoon binnen Safari ja. Heb je Apple Mail geconfigureerd (gebruik je deze ook naast je andere app?). Ikzelf heb namelijk niets geconfigureerd. Wat zie jij bij Instellingen > Mail > Standaard Mail-app staan?
Apple Mal is wel geconfigureerd, maar wordt niet gebruikt als hoofd mail. Standaard Mail app staat gewoon Spark. Binnen andere browsers werkt het wel, alleen Safari niet omdat die toch Apple Mail geïntegreerd heeft 8)7

Ik vermoed dat het bij jou wel werkt omdat je geen accounts hebt in Apple Mail. Maar dit is dus wel gewoon een fout, want hij gebruikt nu niet de gekozen standaard mail app
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al ja. Lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat hij binnen Safari toch de Mail app gebruikt als je die geconfigureerd hebt.
Nou, dat is weer een zinvolle 180 MB download _/-\o_
Ik restart meerdere malen per week. In het Privacy menu stel ik het advertentie ID opnieuw in en wis ik alle cookies en vervolgens een reboot. In reactie op mensen die zich afvragen waarom je zou rebooten.

[Reactie gewijzigd door skaars op 25 september 2020 08:43]

Eerlijk gezegd verbaas ik me er over dat dit soort bugs er bij een major release er nog inzitten,dit is toch gewoon een kwestie van slecht testen? Fijn dat er weer snel een fix is maar knullig is het wel...

Nu alleen nog screen time / parental controls fatsoenlijk implementeren :)
Mensen die mekkeren dat het heel slecht is van Apple, vergeten even dat de release date vast stond en werd bepaald door het Time Flies evenement.

Op dat moment moet er een final gecompileerd zijn. Die lijst met bugs verdwijnt dan niet opeens als sneeuw voor de zon. Deze bug stond, net als vele andere bugs, gewoon op de lijst.

Het heeft dus alles te maken met timing en niets met de kwaliteit van het ontwikkelteam of regressie tests.

Na release is ook meteen duidelijk wat de meest irritante bugs zijn, en die worden dan eerst opgelost.
Misschien hadden ze dan die datum niet vast moeten zetten op een niet haalbare datum.

Er zijn namelijk enorm veel bugs bij gekomen sinds iOS 14. PWA's die spontaan niet meer werken bijvoorbeeld omdat de lokale opslag niet meer beschikbaar is.

Als iets niet af is moet je het gewoon niet uitbrengen..
- mensen houden niet van veranderingen... maar hebben wel altijd een lijst van wensen |:(
Zeker waar! Ik vind zelf veranderingen niet erg maar het moet wel af zijn. Om even Windows 10 als voorbeeld te nemen en hun instellingen schermen wat 1 drama is op dit moment. De nieuwe instellingen schermen werken best prima maar zijn gewoon niet af en missen nog een hoop dingen.
Met die redenering breng je nooit iets uit, want het is nooit af en er zitten altijd bugs in je software.

Een bedrijf kiest een moment omdat daar hele grote belangen aan vast hangen. Grotere belangen dan “mijn mailclient is reset dan een reboot”.
Ik ben zelf nog geen bugs tegen gekomen, maar voel je niet geremd om er een paar te delen. Maar dan wel bugs waarbij er sprake is van grote ernst. Met triviaal geneuzel in de marge kan ik niets.

Ik zie iedere dag updates van apps voorbij komen met als omschrijving; “bugfixes”. En dat zijn maar apps en geen besturings systemen. Volgens jouw feilloze redenatie hadden deze apps nooit in de AppStore mogen verschijnen, want “ze waren niet af.”

[Reactie gewijzigd door LarBor op 25 september 2020 09:48]

Leg eens uit wat het grote belang van het releasen van iOS 14 was? Voor mij als eindgebruiker is het de zoveelste versie die Apple oplevert waar het rammelt, ergo slechte gebruikerservaring en wat was ook alweer het argument om voor Apple te kiezen... juist.
Het grote belang uitleggen. Doe zelf eens een poging en dan reageer ik daar op. Het is altijd goed om eerst zelf na te denken en je te verplaatsen in een ander standpunt.

Edit: ik zal je een handje helpen. Waarom is september een belangrijk moment voor bepaalde bedrijven?

[Reactie gewijzigd door LarBor op 25 september 2020 10:01]

Met die redenering breng je nooit iets uit, want het is nooit af en er zitten altijd bugs in je software.
Ik hoop dat jij geen automonteur bent. Zou je dan ook een auto gereedmelden omdat al dat sleutelen tijd kost?
Nee, ik ontwikkel en manage al 25 jaar software. En in al die jaren heb ik al heel wat bugs gezien. Van collega’s en van mezelf.

Ik weet wel waar ik over praat.
Volgens mij noem ik er in mijn bericht al 1 ;) PWA's die niet meer werken is toch best wel een issue. Dan nog niet te spreken over de rare beperkingen die Apple heeft opgelegd aan PWA's qua bewaartermijn van lokale data.

Er is een verschil tussen bugs die nauwelijks opvallen en bugs die direct aan het ligt komen. Apple brengt een nieuwe feature uit die gewoon voor veel mensen niet bruikbaar is omdat ze wel hun toestel oregelmatig herstarten.

Je kan er wel om heen gaan draaien en Apple beschermen maar de laatste jaren wordt het steeds slechter bij ze. Vroeger bracht Apple iets uit en vond ik de slogan "It just works" er goed bijhoren. Ik was geen fan van het gesloten eco systeem maar hun producten werkten wel gewoon en de slogan paste daarbij. Dit is in mijn ogen al vele jaren niet meer het geval en dat is heel erg jammer.
Overigens, welke PWA's werken niet meer? Ik controleer dat graag.
Dat is jou mening, heb je hier ook een bron van?
Dat zegt niks over hoe af de software was en of de slogan "It just works" meer van toepassing zou zijn ja of nee.
Jazeker wel, het zegt iets over de bugs per version in de afgelopen 13 jaar (iOS only).
Er waren bij iedere versie issues vanaf versie 1 tot 14.0.1. Ik reageer op "..maar hun producten werkten wel gewoon..". Die producten werkten destijds met bugs en die werken van de dag met bugs. Andere bugs, maar bugs desalniettemin.

En je vroeg mij om een bron of het beter of slechter was. Die geef ik je voor 1 OS. Je kunt zelf de rest zoeken. MacOS was ook niet altijd een feest.

"It just works" is een prima slogan totdat je een bug tegen kwam. Toen en nu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True