Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ring toont beveiligingsdrone met camera voor in huis

Amazon-dochterbedrijf Ring komt met de Always Home Cam, een beveiligingsdrone met camera en internetverbinding voor in huis. Zo kunnen gebruikers de drone door huis laten vliegen als ze niet thuis zijn om te kijken of alles in orde is.

De drone bestaat uit een dock om te laden die tijdens het laden het zicht van de camera blokkeert en de drone zelf, blijkt uit de aankondiging. Gebruikers kunnen de drone een vastgesteld pad laten volgen door het huis heen of de drone besturen. De vliegende beveiligingscamera heeft objectdetectie om botsingen te kunnen voorkomen.

De camera kan automatisch aan als een gekoppeld Ring-systeem een alarm afgeeft, maar volgens Amazon is het ook de bedoeling om te kijken of alles in huis in orde is als gebruikers zijn vergeten om bijvoorbeeld apparaten in de keuken uit te zetten.

Amazons dochterbedrijf meent dat de privacy gewaarborgd is door de motoren geluid te laten maken, zodat huisgenoten de drone horen aankomen tijdens een inspectie. Ring heeft twee jaar gewerkt aan de ontwikkeling. Het bedrijf wil de drone volgend jaar op de markt brengen en denkt er dan 250 dollar voor te vragen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

25-09-2020 • 07:19

186 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (186)

Wijzig sortering
maar volgens Amazon is het ook de bedoeling om te kijken of alles in huis in orde is als gebruikers zijn vergeten om bijvoorbeeld apparaten in de keuken uit te zetten.
Kan het apparaat dan zelf apparaten in de keuken uitzetten? :?
Amazons dochterbedrijf meent dat de privacy gewaarborgd is door de motoren geluid te laten maken, zodat huisgenoten de drone horen aankomen tijdens een inspectie.
Privacy bescherming met implicaties is geen privacy bescherming. Kabaal in huis hoeft niet meteen geassocieerd te worden met een inbreuk op privacy, waarbij je hebben en houden geupload wordt naar een organisatie die vrijelijk deze beelden en geluidsopnames in kan zien. Hier wordt te makkelijk iets gezegd om maar mensen gerust te stellen.

Aan de andere kant kan je ook gewoon een deur dichtgooien. Probleem opgelost. :+

Verder in dat filmpje:
Inbreker draagt een bivakmuts, slaat de drone uit de lucht (=schade aan drone en aan waar het ook tegenaan land) en gaat vrolijk verder in de 30 seconden dat die in huis is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 september 2020 08:02]

Kan het apparaat dan zelf apparaten in de keuken uitzetten? :?
Nee, maar de meeste mensen vinden het toch een fijn gevoel dit zeker te weten. Mocht dan alsnog het vuur aanstaan, kan je altijd de buren of een kennis vragen met de sleutel om dit te doen.
Inbreker draagt een bivakmuts, slaat de drone uit de lucht (=schade aan drone en aan waar het ook tegenaan land) en gaat vrolijk verder in de 30 seconden dat die in huis is.
Zodra een inbreker weet dat hij gespot is wil hij zo snel mogelijk weg, met inderdaad misschien nog een kleine buit uit je woonkamer. Dat is wat anders dan dat hij een halfuur in je huis rondloopt en al je sieraden uit je slaapkamer heeft gejat en wat nog meer.
Nee, maar de meeste mensen vinden het toch een fijn gevoel dit zeker te weten.
Pff wat is dat toch met mensen die overal maar een "fijn gevoel" moeten hebben. Mensen laat die controle drang toch eens los.
Bij een minder brandgevaarlijk onderwerp zou ik het met je eens zijn.
Dus hang je een extra accu permanent aan een lader tijdens je vakantie?

Als je je goed voorbereid, schakel je alles uit, check je ramen en deuren en als je langer gaat sluit je gas en water in de meterkast even uit toch :?
Hoeft niet perse om vakantie te gaan natuurlijk. Paar jaar geleden kwam ik op m'n werk en toen realiseerde ik me dat ik m'n haarstijltang aan had gezet, maar niet had gebruikt en dus ook niet uitgezet. Nu vermoedde ik dat hij na een x tijd zichzelf wel uit zou schakelen, maar ik wist dat niet zeker. En gezien de hitte van een stijltang ging ik dat risico ook niet nemen. Dus dubbel tempo weer naar huis gelopen, om aldaar te ontdekken dat hij inderdaad zichzelf al had uitgeschakeld.
Nu geef ik toe dat ik niet weet of je met zo'n drone zou kunnen vaststellen of het lampje van zo'n ding brand. Maar even snel controleren of het raam open staat oid kan er natuurlijk wel mee. Ik heb dit soort dingen zelf niet zodanig vaak dat ik behoefte zou hebben aan zo'n oplossing, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen echt een uitkomst is.
Met een interval van misschien eens in de paar jaar nodig hebben is zo'n drone dan wel een heel dure oplossing
Hmm, hoe bedoel je dat? Als in dit apparaat kan brand voorkomen? Of weer een brandgevaarlijke lithium batterij erbij in je huis die ook nog eens vrij rondvliegt?

Edit:
Ik heb geen gasfornuis, ik heb inductie dat staat sowieso niet aan als er geen pan opstaat. Angst wordt hier gewoon als verkoopmiddel gebruikt. Ik probeer aan te geven dat je alleen maar meer brandgevaar toevoegt aan je huis aangezien er genoeg voorbeelden zijn van Lithium Batterijen die ontbranden op nachtkastjes. Perforatie kan ook zo'n batterij ontbranden en nu laat je dit ding onbeheerd je huis doorvliegen, lijkt mij al een gegronde reden om, het niet te doen. Maar modereer me maar weer weg, stelletje gadget freaks ;)

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 25 september 2020 16:26]

Het ging over checken of je gasfornuis uit is bijvoorbeeld.
Heb jij ooit het gas aan laten staan dan? Zoiets overkomt toch alleen mensen in strips ofzo?
Ik heb nog nooit een afhaalmenu aan laten staan voor zover ik me kan herinneren :Y)
Gewoon over gaan op inductie, probleem opgelost met je gas. :)

https://www.ikea.com/nl/nl/cat/inductiekookplaten-20813/

Heb het nu al weer een jaar of 12 wil niet anders meer. Heerlijk, snel regelbaar, kan temperatuur van een pan vast houden, dus nooit meer over kokende pannen etc.
En gaat uit als de pan er afgenomen is.
Glad oppervlak dat makkelijk schoon te maken is.
Past zich aan aan het contact oppervlak van de pan, de rest blijft koud, dus geen hete handvaten etc.

Waarom iemand nog gas wil, geen idee. Ik kook op de zon en met de wind :)

[Reactie gewijzigd door djwice op 25 september 2020 22:29]

"Het ging over checken of je gasfornuis uit is bijvoorbeeld." ;)

Zelf ook inductie, bevalt idd goed.
Niet iedereen kan zomaar op inductie overstappen.... Het kost nogal wat om "gewoon even" over te gaan.... Eerst de aanschaf van de inductie kookplaat, er moet een aparte stroomgroep worden aangemaakt en dan mag je ook nog eens een hele nieuwe pannenset aan gaan schaffen....
Klopt een pannenset voor inductie kost ook geld, deze van €50,- bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/n...enset-set-van-4-30286416/

Ik heb zelf Hendi tri-ply pannen, helaas is het concept van die pannen gekocht door BK en die voeren het veel slechter én duurder uit.

Anders had ik iedereen mijn pannen aangeraden: super snel warm en zeer goede warmte verdeling over de hele pan en altijd koude handvaten én makkelijk schoon.
Gebruik ze al 12 jaar en zou ze in een oogwenk zonder enige twijfel aanvullen met extra pannen uit die serie als ze nog te koop waren.
Zeer efficiënte pannen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 september 2020 17:36]

Mee eens, het wordt je dagelijks op een zilveren plateautje aangereikt.
Dus móet het wel waar zijn....
Autonoom kritisch denken is aan het uitsterven Hierdoor, noemen ze
“ dumbing down”
Lijkt aardig te werken helaas......
Zodra een inbreker weet dat hij gespot is wil hij zo snel mogelijk weg
Zou je denken. De inbreker die bij een kennis recht in de camera keek terwijl hij er ook nog naar wijst en vervolgens het huis leeghaalt, is pas een jaar later bij toeval gepakt voor iets heel anders. Hij was te relateren aan de inbraak omdat de politie de camerabeelden had meegenomen. Maar de persoonlijke spullen zijn wel kwijt en komen nooit meer terug.
Of de huiskat springt erop.
Exact mijn gedachte. Ik was in het begin heel enthousiast over Ring (een de eerste “betaalbare” smartbellen), maar na verloop van tijd werd de Ring 1 echt traag.

Ik denk dat dit bij een Gimmick blijft. Mijn katten slopen ze zo, haha.

Verder had ik allang voor deze vliegende functie een rijdende. De LG Hombot geflasht en de groothoek camera aan de boven kant uit te lezen via web. Dus via 4g->VPN de robot besturen en live zicht. Rond de 2mp. Best prima om eerlijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 25 september 2020 12:30]

Dit gaat wel erg ver!
Privacy door het maken van geluid is absoluut GEEN PRIVACY. Of zo'n ding nu geluid maakt of niet, het beïnvloed jouw gedrag. Als je niet bespioneerd wilt worden wordt je nog erger gestoord dan wanneer je het prima vindt om gefilmd te worden.
Als Amazon de privacy wil garanderen, moeten ze het ding aan een beveiligingssysteem hangen. Als dat ingeschakeld is omdat er niemand thuis is kan de drone vrij rondvliegen. Anders hoort hij op zijn nest te blijven. Amazon laat de beelden ongetwijfeld via één van hun servers lopen (dat is wel een aanname) en kunnen dan in principe alles meekijken en/of opslaan.

Dit soort drones zijn ook heel leuk in bedrijven (fabriekshallen, kantoortuinen enz.) te gebruiken om het personeel in de gaten te houden. Inspectievluchten kunnen best handig zijn, maar zouden alleen toegestaan mogen worden als er geen mensen aanwezig zijn.
Als Amazon de privacy wil garanderen, moeten ze het ding aan een beveiligingssysteem hangen.
Altijd handig als je de eerst 2 seconden van het filmpje checkt voor je zo'n dingen gaat roepen? :z
Dat is één van de functies. Je kan dat ding echter ook op elk gewenst moment vanaf elke locatie met een internetverbinding zelf laten rondvliegen. Beide mogelijkheden staan gewoon in te tekst en in de aankondiging waarvan de link in het artikel staat.
Alleen een filmpje kijken geeft niet gegarandeerd de volledige informatie.
Ik heb het filmpje pas gekeken nadat ik het artikel had gelezen. :)
Ik begrijp je bezorgdheid niet echt. Je koopt dat ding toch voor in je eigen huis? Wat kan het issue met privacy dan zijn?
Ik zag net je andere reply naar @Devian.Je bent dus bezorgd over de reactie je vrouw en/of kinderen?
Vreemd, ik veronderstel dat je zo'n aankoop eerst met je gezin bespreekt?

Als je vrees is dat iemand zijn minderjarige dochter wil begluren of zo denk ik dat er wel minder opvallende manieren zijn om dat te doen. Je kan ook gewoon door het sleutelgat kijken. Moeten die ook maar meteen afgeschaft worden? Of vensters? Stel je voor zeg wat een privacy-schending!

Ik begrijp dat er altijd gezeurd wordt over die Ring deurbellen (bij elk artikel opnieuw en opnieuw en ...) dat het ongewenst mensen voor je deur filmt. Maar dit is gewoon voor in je eigen huis. En het is je eigen keuze...
Ja, het is je eigen keuze en wie zijn privacy wil opgeven mag dat van mij. Ik weet dat ik zo'n ding niet in huis wil en mijn gezinsleden denken daar hetzelfde over.
Naast de drone zelf, wil ik niet dat de beelden van mijn beveiliging op een server van Amazon (Ring) komen te staan. De maandelijkse kosten daarvoor komen er overigens nog bij, anders kan je de beelden maar tot drie dagen terugkijken. Ik heb genoeg apparatuur in huis om beveiligingsbeelden zelf op te slaan. Ring vind ik beslist geen betrouwbare partner!
Ik snap je punt niet zo.

Je snapt dat ik, als eigenaar van mijn eigen woning, zo'n apparaat aanschaf, in mijn eigen woning, om er, in mijn eigen woning, mee rond te kunnen kijken als ik afwezig ben?

Ik zie er wel een use-case voor hoor. Als je op vakantie bent even kijken of er post ligt of de planten al beginnen te hangen...ik heb een hydrocultuur binnen...heeft dat nog genoeg water? En als er iets mis is stuur ik moeders even een bericht om te gaan kijken.
Als zo'n ding rondvliegt als er niemand is, dan is dat prima. Vandaar de koppeling met de beveiliging.

Als ik zo'n ding aanschaf zullen mijn vrouw en kinderen (studenten) dat zeker niet op prijs stellen. Als ik het zou wagen om rond te vliegen als er iemand thuis is, kan ik binnen 5 minuten alleen nog in de kliko kijken! Geheel terecht overigens.
In bedrijven mag je ook niet zomaar "personeel in de gaten houden". Het personeel moet er in ieder geval van op de hoogte zijn dat er camera's aanwezig zijn. Permanente camera's lijken me bij bedrijven ook een betere oplossing dat een rondvliegende drone.

Wat je in je eigen woning doet moet je echter zelf weten en evt. ruzie met huisgenoten is dan ook je eigen probleem. Natuurlijk ga je problemen krijgen wanneer je zonder overleg deze drone laat rondvliegen, maar in principe zou het kunnen wanneer men daar geen bezwaar tegen heeft.

Deze drone lijkt me echter meer iets voor rijke mensen met 2 of meer huizen en die onder het mom van beveiliging zo met hun villa's kunnen pronken. :P
Toen ik het filmpje zag dacht wow dit is niet eens een b film maar slechte C film.

Misschien kan de huiseigenaar eerst beter investeren in goed hang en sluitwerk, dat scheelt al een boel.

Wil het ding werken moet je dus alle deuren in je huis open laten staan, weet niet wie dat doen maar vanuit oogpunt van brandgevaar, gesloten deuren helpen tegen verspreiding van vuur.

Maar waarom voor Amerikaanse gebruikers je drone niet uitrusten met een stroomstootwapen die jij dan op afstand kan bedienen. Denk dat een boel gebruikers in de USA daar best oren naar heeft. :)
stroomstootwapen? meteen maar serieus aanpakken dan?

https://youtu.be/SNPJMk2fgJU
tja dacht er in eerste instantie aan maar ja dat gaat meteen zo ver, voor sommigen niet natuurlijk :)
ja idd want de meeste inbrekers slaan op de vlucht van een klein vliegend apparaat.

En qua privacy: ja over zoethouders gesproken.

Dit is wel een terugkerend fenomeen bij Ring: voorbeelden van 'nuttig' gebruik die duidelijk niet realistisch zijn.

(Op zich is de prijs niet verkeerd - zeker in vergelijking met de deurbel die bijna net zo duur is maar niet kan vliegen)
Stel je grootmoeder woont alleen en maakt een lelijke val en ligt bewusteloos in huis. Dan kan je als familielid met de drone rondvliegen als je ongerust bent na haar al bijvoorbeeld 1 dag niet meer gehoord te hebben. Denk dat er jog meer niet inbrekervoorbeelden zijn.
In het filmpje bevat het huis geen deuren. In Nederland ken ik maar weinig huizen waar je door het hele huis kunt vliegen zonder deuren tegen te komen.
Ook lijkt het mij onpraktisch om alle deuren open te laten staan in huis, zeker bij mij waarbij alle warmte dan meteen naar zolder gaat.
Als je familielid is gevallen en ligt achter de deur, dan heb je er weinig aan. Als deze in een studio woont kun je ook kiezen voor een PTZ camera, lijkt me net zo effectief.
Los van de privacy, vind ik die stapeling van al die As a service diensten ook eindig.
Spotify
Netflix
Disney (niet uitwisselbaar met netflix)
ring (los van prijzige aanschaf)
game passes van 34 aanbieders (los van aanschaf van bv. console)
hello fresh
waarschijnlijk nog velen die me niet te binnen schieten

Maandelijkse kosten nemen alleen maar toe en daarmee het risico op schulden ook (vooral voor de mensen die al weinig hebben)
Geinig en gestoord tegelijkertijd.
Alleen geinig als het in robocop stem kan zeggen "You have 20 seconds to comply"
Dat kun je toch zelf inbouwen? Ooit Home Alone I gezien waarin Kevin enkele TV-geluiden gebruikte om inbrekers af te schrikken? Zoiets dus.
Daar heb je de Sonos/echo/whatever toch allang voor ingericht.

Ik vraag me vooral af wat de meerwaarde is ten opzichte van normale camera's. Tegen de tijd dat dit ding van waarde zou kunnen zijn(wel eerst nog even paintball geweer toevoegen) heeft al je andere beveiliging dus al gefaald.

Bij mij thuis kom je niet bij een gevel zonder op beeld te staan en heeft dit dus geen enkele meerwaarde.
Het concept zelf is gewoon cool, zolang ik maar de volledige beheer heb over de communicatie i.e. geen connectie met de servers van Ring
Voor mensen die lichamelijk een matige mobiliteit hebben, lijkt me dit een super oplossing.
Toezicht op mijn gehandicapte dochter is ook wel een feature hiervan. Ik wil liever geen vast ecameras in haar slaapkamer om alle valide privacy concerns. Maar als ze alleen boven aan het spelen is kan ik zo even kijken of alles goed gaat zonder dat ze mij ziet, wat normaal voor haar een trigger is om weer naar beneden te komen (ze denkt dan dat ze opgehaalt wordt voor het eten met bijbehorende teleurstelling als dat niet klaar blijkt te staan).

Veel mensen die reageren kijken puur naar hun beperkte eigen wereldbeeld en hoe ze er zelf niets aan hebben. Maar dit soort features maken het leven voor mensen met beperkingne het leven echt een heel stuk normaler.
Zo'n dint maakt natuurlijk herrie daar zal ze ook wel op reageren. Zal in ieder geval verstorend kunnen werken
Ja klopt dat zal ik moeten proberen
Ik denk dat er genoeg valide use cases zijn. Maar juist bij regelmatig toezicht op iemand zou ik mezelf wel twee keer achter mijn oren krabben voordat ik een drone die alle beelden naar een (US) cloudprovider stuurt in mijn huis laat rondvliegen. Hoeveel gemak je er ook van zou kunnen hebben.

En het verschil in privacy risico met een vaste camera zie ik niet echt. Buiten het feit dat je deze hoort aankomen en je er dan van bewust bent?
Wat is dan precies het privacy bezwaar dat een vaste camera geen optie is maar een vliegende camera wel?
Een always on camera in de slaap kamer is toch echt een andere privacy concern dan bewust de momenten kiezen wanneer je mee kan kijken. Deze zal een hacker niet stiekem aan kunnen zetten en mee kijken. In dit geval valt dat op.
Kan je een vaste camera dan niet zo inrichten dat deze alleen aangaat op momenten dat jij dat wil? Ik heb er geen verstand van maar een stroomschakelaar ertussen oid zorgt er toch voor dat men niet altijd van buitenaf naar binnen kan hacken?
Ik zet ze zelf alleen neer als ik lange tijd weg ben. Heb van die goedkope Xiaomi cams, prima camera's maar werken alleen met hun flut "mi home" app (flut omdat deze continu mijn inlog vergeet). En bovendien gaan alle beelden via de China spionagemachine natuurlijk.

Maargoed ze zijn goedkoop en als ik niet thuis ben maakt het voor de privacy toch niet uit. En er wordt nu gewerkt aan alternatieve firmware alleen is die nog niet stabiel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 september 2020 13:45]

Ik heb de vaste camera's buiten, die zijn zo ingericht dat ze alleen vanaf het interne netwerk te benaderen zijn. Beelden worden opgeslagen in de vrijstaande garage op een nas.

Ik kan dus niet vanaf 4g ff kijken hoe het gaat met de tuin, echter zorg ik er hiermee voor dat privacy geen issue is want de beelden gaan nooit naar internet.

Op deze manier kun je de camera's ook binnen ophangen natuurlijk, bij mij niet nodig, maar in het scenario wat je schetst zou het prima werken denk ik. Zonder privacy concerns, ze hoeven niet eens op te nemen als je alleen af en toe live wilt kijken.
Privacy is niet alleen voor de hacker maar ook voor mijn dochter belangrijk (tot zekere mate).
Maar ik heb niet zo een vertrouwen in mijn huis netwerk als jij. In mijn ervaring in het ICT veld is het meestal een device in je thuis netwerk welke comprimised raakt, een laptop van de kinderen of een Android phone. Via die ingang is dan gewoon lokale toegang mogelijk.
Nee vertrouwen op het digitale muurtje rond mijn thuis netwerk zit juist niet in mijn aard. Ik ga er van uit dat het vast een keer gehakt wordt en bescherm de toepassing het liefst. IP camera's hebben meestal zeer slechte beveiliging als je eenmaal op je netwerk zit. Terwijl een Ring camera via het thuis netwerk net zo slecht/goed beveiligd is als via het publieke deel.
Ja dat zou ook kunnen inderdaad. Dan moet ene hacker twee devices hacken of de command unit hacken. Zou op zich wel voldoende zijn. Maar voor je een beetje 'boven' overzicht hebt zit je dan wel snel aan 3-4 camera's samen met smart switches ook niet echt een goedkope oplossing. Daarnaast kan je dan net die, waar is ze heen? vraag niet altijd meer beantwoorden zonder camera's op te hangen in ruimtes waar ik het zeker niet wil (slaapkamers van andere gezinsleden of de badkamer bijv.)
Ja, alleen is dat dus niet wat het filmpje toont. Dat iemand het wel nuttig/leuk/handig vindt kan natuurlijk altijd. Alleen vraag ik me af hoe groot het aantal mensen is, dat een dergelijke - terechte - use-case heeft.

Blijft de privacy natuurlijk nog steeds een probleem.
In welke zin? Als je met bijvoorbeeld een gebroken been op de bank ligt even kijken of je het koffiezetapparaat in de keuken wel uit hebt gezet?

Buiten dat die drone zo mogelijk wel ergens in verstrikt kan raken binnen huis als deze daar doorheen vliegt, lijkt mij voor die situatie een paar van die 360 graden bolletjes aan het plafond een stuk praktischer.
Buiten dat die drone zo mogelijk wel ergens in verstrikt kan raken binnen huis als deze daar doorheen vliegt, lijkt mij voor die situatie een paar van die 360 graden bolletjes aan het plafond een stuk praktischer.
Maar daar heeft hij detectie voor.
Daarnaast heb ik niet echt dingen in huis hangen waar hij doorheen zou kunnen vliegen, alleen een beamer aan het plafond maar dat moet hij wel kunnen ontwijken.

Al zou ik 4 van die bolletjes in mijn kleine huis ophangen kan ik zelfs alles nog niet zien, en dat is nou precies waar dit ding handig voor is. En ik denk dat dit ding goedkoper is dan 4 van die dingen.

Ik vindt het een toffe uitvinding, nu wachten tot er meer merken mee komen want ik heb liever geen Ring.
Ik vindt het een toffe uitvinding, nu wachten tot er meer merken mee komen want ik heb liever geen Ring.
Precies dit. Erg cool, heerlijk nerderig en het zal nog echt afschrikwekkend werken ook. Alleen geen enkele kans dat ik dit via iets anders dan mijn eigen netwerk wil laten lopen. Brrrr.

Ik wacht de opensource versie af! :D
Zoveel huizen, zoveel situaties We zullen de eerste reviews maar moeten afwachten hoe het in de praktijk gaat werken, maar enkel een camera die 'objectdetectie' heeft gaat denk ik niet zien wat er aan de zijkant/achterkant zit (maar mogelijk vliegt de drone ook alleen maar vooruit).

En als er een hangplant aan de muur hangt, of een ander fijnmazig object, is maar de vraag hoe goed deze worden gedetecteerd en welke maatregelen daarvoor genomen worden.

De drone die automatisch zelf een beetje door het huis kan vliegen en een bepaalde route uitkiest (al dan niet op basis van waar in huis een sensor getriggerd ist) weet nog niet wat er allemaal in huis zit. Die vliegt dus niet in 1 rechte lijn met 10km/h door je huis heen.

En in de winter stook je misschien niet het hele huis en heb je diverse deuren gesloten, daar komt die drone ook niet doorheen.

Dat 1 drone van 250 euro goedkoper zal zijn dan een stuk of wat van die camerabollen tegen het plafond, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze bij Ring ook wel zullen zeggen dat dit systeem ook pas 'optimaal' werkt als je er nog een hoop andere dingen bij hebt (zoals sensoren en een basisstation/hub).
Enkel deze drone gaat natuurlijk niet veel doen en maakt het enkel een drone die je op afstand kan besturen.

Je hele huis volhangen met Ring apparatuur zal uiteindelijk net zo veel kosten als die bolletjes en een nas.
Precies ik ben vaak lange tijd weg en heb 5 camera's (3 raspberry pi's met motioneye en 2x PTZ xiaomi flut lock-in cams)

Maar daarmee kan ik lang niet alles in de gaten houden.
Er zijn ook nog mensen die chronisch moeilijk ter been zijn.....
Amazons dochterbedrijf meent dat de privacy gewaarborgd is door de motoren geluid te laten maken, zodat huisgenoten de drone horen aankomen tijdens een inspectie.
Leuk dat ze erin geslaagd zijn om de motoren geluid te laten maken.

[Reactie gewijzigd door Gebruiker76 op 25 september 2020 07:32]

Als ze het er bewust in gezet hebben, dan zou het er ook bewust weer uit kunnen.

Maar gezien de natuur van de motoren en vooral de propellers, zal het wel gewoon de minder perfecte versie zijn die een beetje trilt.

En uiteindelijk, geluid is bewegende lucht. Met de propellers breng je lucht in beweging. Knappe ontwerper die dat zodanig weet te krijgen dat de propellers geluidsloos werken en goede fabrikant die de specificaties perfect weet te produceren.
Erm, serieus? Ben ik nu de enige die de sarcastische reactie van @Gebruiker76 snapt :?

Als Amazon een drone zou hebben ontwikkeld die zo weinig geluid maakt dat er een speakertje in moet om hem hoorbaar te maken dan zouden ze die wel verkopen aan de diverse inlichtendiensten.

Deze drone maakt gewoon, zoals alle andere, een takke herrie. En chappeau voor de marketing afdeling dat ze dit doen overkomen als een feature! :D
:o
Ik dacht nog even dat het gewoon een ongelukkige vertaling door Tweakers.net was, maar nee, uit de oorspronkelijke aankondiging:
Designed with privacy in mind, the motors even hum when in flight — it’s privacy you can hear.
Daar heeft een marketeer z'n bonus weer verdiend.
Nee dus - want het is te dom voor woorden. Geen bonus aan marketeers. Geef dat geld maar aan de engineers die dergelijke dingen toch stil gaan maken.
Nou dit vindt ik wel gaaf! Maar je dit uiteraard vast aan een subscription voor opslaan van beelden..
Ja dit is het grote nadeel, alles via de server van Ring. Als die down is werkt je drone niet. En nog erger, als Ring ermee besluit te stoppen over een paar jaar, heb je een nutteloos ding.
Om maar niet te spreken van het feit dat beelden van jou en je huis op een server in Amerika staan waar je geen controle over hebt.
Gaan we die discussie nou iedere keer opnieuw voeren wanneer er een Amazon/Ring/Google camera op de frontpage komt? Het lijkt mij vrij simpel, heb je er moeite mee dat je een abonnement moet hebben, of dat de beelden niet lokaal worden opgeslagen? Dan koop je het niet.
Als je er geen moeite mee hebt en je vind het prettig dat je simpelweg een service afneemt, dan lijkt het mij een heel leuk product.
Het is geen discussie, het moet Iedere. Keer. Weer. gezegd worden. Mensen realiseren zich niet wat ze in huis halen.
En ja je hebt gelijk, als je er geen moeite mee hebt dan moet je het vooral doen, maar laat ons "paranoïde ICT'ers" wel het generieke publiek informeren over waar ze precies mee instemmen.
Nee dat is een foute gedachte, want niet iedereen heeft die capaciteit. Deze taak zou bij de overheid moeten liggen.

Dit had eigenlijk geen discussie moeten zijn. Maar omdat de overheid hopeloos achterligt is het dat nu nog steeds.
"Nee dat is een foute gedachte, want niet iedereen heeft die capaciteit. Deze taak zou bij de overheid moeten liggen."

Nee, als jij de capaciteit hebt om zo'n ring/drone/avvo te nemen dan kan je ook wel de algemene voorwaarden in duiken.Mensen moeten eens een keertje leren om verantwoordelijkheid te nemen.
En de mensen met smartthings apparaten die plotseling een abbo moesten nemen omdat anders hun spulleboel niet meer werkt? Ook iets wat je vooraf weet?

Mensen kunnen niet vooraf bij al deze producten en diensten overzien wat de risico's zijn. En dan dus niet alleen privacy risico's, maar ook lock in risico's (werkt niet (meer) samen met) en afschrijvings risico's. Als ik een hele hoop smarthings devices heb gekocht en een maand later te horen krijg dat ik een abbo moet nemen of er niets meer mee kan, dan is dat toch wel zuur.

Wat mij betreft is hier zeker een taak weggelegd voor de overheid. En dan misschien iets minder in het reguleren van deze diensten (alhoewel: bij privacy risico's zeker wel!). Maar nog veel meer in opvoeding. Wat mij betreft moet IoT en alle rand meuk er omheen opgenomen worden in het lespakket van het vervolg onderwijs.
Ben ik met je eens, maar de praktijk leert dat mensen dat niet kunnen. Daarom hebben we nu dingen als Wet van Dam en allerlei andere consumenten beschermingswetgeving.

En deels moet dat ook wel, want als consument kun je niet opboksen tegen bv. een KPN, Ziggo of andere grote speler. Je hebt dan de voorwaarden maat te slikken, dus wat meer wetgeving voor consumenten is wellicht niet heel onverstandig.

Ik denk dat er veel mensen zijn die algemene voorwaarden niet inhoudelijk begrijpen.
Ik ken zat mensen die er geen seconde over nadenken en toch dit soort spullen kopen. niet omdat ze laks zijn, maar omdat ze het zich niet realiseren, of ze hebben de capaciteit niet om zich erin te verdiepen. wat jij zegt is net zoiets als van iemand verwachten dat hij het gehele Nederlandse wetboek uit zijn hoofd kent voordat diegene iets doet waar een bekeuring voor uitgeschreven kan worden. (Wist je bijvoorbeeld dat als je hond blaft in Rotterdam dat je een boete kunt oplopen?)
Heeft ook niet Tweakers hierin een verantwoordelijkheid door onder zo'n artikel gewoon een duidelijk informatieblok te plaatsen over je data. Lijkt me makkelijk te implementeren en heel gebruiksvriendelijk voor lezers.
Je moet ondertussen toch weten dat bedrijven meesters zijn in het vaag omschrijven wat ze aan data verzamelen en met wie ze het delen. Ze melden het soms maar je weet dan nog steeds niet wat er met die data gebeurt.

Mooie termen als voor het verbeteren van uw gebruikservaring vliegen je om de oren.

Tweakers kan dat wel doen maar tweakers is een doelgroep die er misschien wat meer op let. Tweakers is weer onderdeel van dpg groep. Regelmatig zie je ook artikelen online in kranten. Die doen daar echt niet aan mee. Verkopers zijn ook adverteerders en die wil je niet afschrikken met wijzen op privacy problemen.

Overheid heeft hier een taak maar die doen helaas te weinig. Er moet gewoon keihard een verplichting komen met wie men wat deelt voor welk doel en hoe.
In principe misschien wel maar loop je dan niet het risico dat Tweakers gaat bepalen wat privacy-gevoelig is en wat niet? Ik denk dat er duidelijke regels moeten zijn die de gebruiker voor zover mogelijk zelf moet interpreteren als fatsoenlijk en/of veilig.
Bij de overheid? Nee hoor - het internet biedt eigenlijk een soort van sinasappel kistje om op te staan voor iedereen [dit soort fora]. Dus kunnen we elkaar waarschuwen. Als bepaalde mensen dan nog niet luisteren - tja - da's jammer.
Maar een overheid wordt ook niet automatisch beter gehoord. En verbieden: nee. Minder bemoeienis is beter - zeker gezien het feit dat de overheid juist de grootste privacy schender is.
Deze taak zou bij de overheid moeten liggen.
Ik denk dat als we collectief als tweakers dit met handtekening aandienen (niet verbieden maar waarschuwen, zoals let op, geld lenen kost geld), genoeg handtekeningen kunnen krijgen om dit op de agenda van de 2e kamer kunnen krijgen.
Als je zo stom bent om je er niet in te verdiepen, dan verdien je het om je privacy kwijt te zijn.
Jij "verdiept" je in elke aankoop die je elke dag doet? Hoe ver gaat die "verdieping"? Weet jij van je nieuwe smartphone wat de arbeidsvoorwaarden zijn in het fabriek waar hij geproduceerd werd en of hij CO2 neutraal geproduceerd werd?
Heb je zelfs maar de voorwaarden gelezen toen je hem voor het eerst opstartte of heb je gewoon op "Volgende" getapt?
Ik ben een van de personen die de voorwaarden zeker leest.

"of hij CO2 neutraal geproduceerd werd"
vind ik niet belangrijk, dus daar schenk ik ook geen tijd aan.

"arbeidsvoorwaarden zijn in het fabriek waar hij geproduceerd werd"
vind ik ook niet meer belangrijk.

Bij een telefoon kan je zelf heel veel instellen om te voorkomen dat jouw gegevens over ter grabbel liggen.
Bij een deurbel/drone weet je al(in dit specifiek) geval dat jouw gegevens naar een server gaan in een ontwikkelingscontinent. Als jij dan nog steeds kiest om een deurbel/drone te nemen dan heb je er bewust voor gekozen, ben je onzeker over wat er met je data gebeurt of snap je het gewoonweg niet? Oer hollands gezegde..... "bij twijfel niet doen".

[Reactie gewijzigd door adje123 op 25 september 2020 11:11]

Vergeet niet dat je ook mensen over de vloer krijgt die misschien het niet tof vinden dat ze gefilmd worden.
Dit soort informatie kan wat mij betreft standaard meegenomen worden in een alinea in het artikel van Amazon/Ring/Google/enz producten met beeld of geluidsopname mogelijkheid.
Je moet je handen ook wassen na het plassen.
Dat is ook geen discussie, maar zit er ook niet op te wachten dat het Iedere.Keer.Weer gezegd wordt omdat het inmiddels wel bekend is.
Ja! Het kan namelijk ook anders. Kijk naar HomeKit Secure Video.

“Live stream video is encrypted from end-to-end and any footage you record using HomeKit Secure Video is encrypted before it is sent to your iCloud account. Even Apple cannot view your recordings“

https://www.imore.com/hom...-everything-you-need-know

Of met een Netatmo camera waarmee je geen gebruik hoeft te maken van Cloud services, videos lokaal (sd kaart of NAS) kunnen worden opgeslagen. En je de stream kunt bekijken via Homekit of Netatmo app.
Aangezien hier op tweakers steeds vaker normale consumenten komen.
Zou tweakers bij dit soort producten best een waarschuwing kunnen plaatsen.
- Audio/Video wordt opgeslagen op servers buiten de EU.
- U heeft geen controle over wat er mee gebeurd
- Na bepaalde tijd kan het product stoppen met werken, omdat de online dienst stopt.

Hiermee, voorkom je deze discussie keer op keer.

Of moeten we echt wachten tot dat de overheid zo'n waarschuwing verplicht?
Maar dat staat niet in het persbericht en dan moeten ze dat helemaal gaan uitzoeken en doen ze het misschien verkeerd. Nee doe maar met keurmerken verplichten vanuit de EU. Net als met Energielabels.
Ik heb het al vaker gezegd, ik vind dat Tweakers hier veel pro actiever mee moet omgaan. Ze zijn tenslotte een consumenten website.
Maar ze blijven zich constant verschuilen,, achter dat ze die data niet aangeleverd krijgen.
Dat heet goede journalistiek. En zeker van een tech website als Tweakers verwacht ik over dit onderwerp gewoon wat meer diepgang dan een random artikel op bijvoorbeeld nu.nl.
En vervolgens mopperen dat we de betutteling zat zijn.
Alsjeblieft stoppen hiermee hoor...
Het is alleen betutteling, als we voor jouw gaan bepalen wat je wel en niet mag doen. Dat is iets waar ik ook tegen ben.

Maar vind wel dat er duidelijk gemaakt mag worden, dat een product afhankelijk is van een online dienst en dat het eventuele data, buiten Europese jurisdictie valt.

Het is niet dat een gemiddelde consument kan zien, wat de software doet.
Dan zou ik voor Eufy deurbel gaan, lokale geheugen bij een base station die nog uit te breiden is ook.
Ja alleen die vliegt niet door mijn huis heen :+
Ik vind het een coole uitvinding, heb er alleen moeite mee dat ze geen optie voor lokale storage aanbieden (daar hoef ik de productpagina niet eens voor te lezen)
Veel drones hebben tegenwoordig een mount voor camera's, dan hang je hem toch daar aan? :+
Ik kan ook gewoon mijn Mavic pro door mijn huis laten vliegen, kan ik ook gelijk de inbreker knockout "vliegen". :P Maar veilig is anders. :+.
Zoek voor de grap eens op Eufy Chinese servers. Zo lokaal is het allemaal niet ;)
Beelden van buiten de deur geen probleem mee. Maar van binnenshuis :/ noway
Je kunt de ring bel (bijv) ook gewoon draaien zonder subscription, dan heb je alleen live beeld. Ik ken mensen die het zo doen.
Mooi dat je dan alleen live beeld hebt. Werkt het ook via het internet?

Precies: ze krijgen je beelden dus nog steeds binnen en laten er allerlei analyses op los (wanneer zijn mensen thuis, hoe vaak krijgt de gemiddelde persoon bezoek van de postbode, etc.) om om te zetten in winst. De enige persoon die er dan niet bij kan ben jezelf, nee lekker...
Mijn punt was dus vooral dat je ook zonder abbo functionaliteit hebt.
Verder heb je gelijk en ben ik het met je eens, daarom ook geen ring stuff hier. :)
En al die oplossingen die lokaal opslaan en streamen... maar wel via de app te benaderen zijn? Daarvan durf je 100% zeker te zeggen die niet de stream via hun servers routen? Want kunnen ze dan niet precies hetzelfde?
Nee, dat zeg ik niet. Maar bij mij hebben al die devices geen internet toegang. Alleen via de VPN kan ik er bij. En dan weet ik het wél zeker.
Ik denk dat media in combinatie met dit soort nieuwe technologieën mensen juist paranoïde maken. Zeker gezien het feit dat woninginbraak en misdaad in het algemeen steeds minder vaak voorkomt, gilt alles steeds harder dat er gevaar is en je jezelf moet beschermen en bewaken.

Een drone die door je huis vliegt om het te bewaken als je niet thuis bent... Het verkoopt vast goed, maar ik vind het maar een nare ontwikkeling.
Ik vind het jammer dat dit zo goed verkoopt. Lijkt mij dat er net als bij PTZ-camera's een flink stuk vals veiligheidsgevoel aan vast zit, want je hebt maar een hele kleine echte dekking.

Als dit je primaire beveiliging zou zijn kunnen ze gewoon een raampje intikken in de keuken, en dan via de woonkamer naar binnen gaan. Drone vliegt naar de keuken en ze pakken 'm van achter vast en tapen de camera dicht, en je hebt er niks meer aan. Hetzelfde met PTZ camera's; gewoon wachten tot hij kijkt waar je niet staat en je kan zo voorbij lopen.

Als je echt je hele huis wil beveiligen kun je beter een aantal vaste camera's kopen met een grote kijkhoek. Dan heb je ook nog beter beeld en de optie om lokaal op te slaan e.d. voor in totaal dezelfde prijs, maar dan wel ook met 24/7 volledige dekking waar het belangrijk is
Volgens mij kun je je huis niet beter beveiligen met meer camera's maar wel met beter of meer hang- en sluitwerk.
Het werkt preventief, als er daadwerkelijk ingebroken wordt doet een camera weinig. Maar er zijn toch zeker nuttige dingen zoals een camera ophangen buiten huis en een felle lamp die aan gaat bij beweging. Een inbreker wordt toch afgeschrikt wanneer deze vol in zicht is (hier is genoeg informatie over van mensen die er meer verstand van hebben dan ik).

Uiteindelijk doen zelfs dingen als anti-inbraak strips weinig als ze gewoon je ruit in kunnen slaan, dus het gaat er puur om hoe lang je ze buiten kan houden en hoeveel herrie ze moeten maken om binnen te komen.
Een inbreker wordt toch afgeschrikt wanneer deze vol in zicht is (hier is genoeg informatie over van mensen die er meer verstand van hebben dan ik).
Het gaat er niet persé om of hij in beeld is door het licht, maar eerder DAT er iets gebeurt op een 'raar' tijdstip

Daarom werken die PIR-lampen prima, als er iets/iemand doorheen loopt, en de halve tuin staat in het licht, is het niet aantrekkelijk om "FF bezig te zijn"
Een camera is prima om te zien wat er gebeurt is ;) als je niet thuis bent, en er is/wordt ingebroken ben je toch niet op tijd daar, en ook de politie kan er niet sneller zijn dan het licht.

Politie inzet bij een (gecertificeerd) alarmsysteem mag sinds 2009 ook alleen maar door een PAC ingeschakeld worden als er aan volgzone's voldaan wordt ( binnen 4 minuten meerdere zone's onafhankelijk van elkaar ) OF directe (live) beelden.
Daarnaast is zelfs bij de politie deze regel nog steeds niet bekend ( na 11 jaar !! ) en krijgen de PAC's vrijwel dagelijks te horen 'wij rijden niet, omdat er geen sleutelhouder binnen 15min is )

De nummer één inbraak werende methode is goed hang en sluitwerk, samen met goede onvoorspelbare) verlichting, en als bonus inderdaad een luidruchtige hond.
Denk dat een zichtbare camera buiten best wel een preventieve werking heeft. Zeker in combinatie met fatsoenlijk hang- en sluitwerk.

Uiteindelijk hoeft je niet het best beveiligde huis te hebben, alleen minder aantrekkelijk om in te breken dan die van de rest van de buurt. ;)
Je kan het op verschillende manieren zien.

Beter hang en sluitwerk is denk ik sowieso stap 1.
Daarnaast sensoren waar bij beweging rond je hele huis licht aangaat (als je vrijstaand woont) licht schrikt ook nog steeds af.
Camera's zijn leuk maar probleem is ook vaak hangen hoog dus gezichten zijn moeilijk in beeld te krijgen.

Ben je hondenliefhebber, huizen met honden slaan ze toch snel over. Zelf kleine hond kan veel kabaal maken als je thuis bent . Grotere hond nee laat maar zitten.

Valt er echt veel te halen, tja je kom t thuis pistool tegen je hoofd, daar doe je weinig aan.
Maar voor doorsnee dief goed hang/sluitwerk en licht doet veel. Camera, ach bivakmuts en ze hebben er schijt aan. Als het rondtrekkende bendes zijn zijn gezichten sowieso moeilijk te achterhalen.
Ook hang en sluitwerk is maar drempverhogend. Je hebt maar een beperkt soort inbraken. Opportunist, die kiest de makkelijkste doelwitten uit; doelgericht die houd je moeilijk buiten met welke maatregel dan ook.
De meeste zijn opportunisten en zolang jouw huis er maar risico voller uitziet dan die van de buren...
Dat is ook de primaire functie van hang en sluit werk, verlichting truukjes en eventuele camera's.

Alleen je moet voorzichtig zijn dat je geen doelwit wordt van de doelgerichte inbraak en teveel beveiliging verteld hen dat er vast wat te halen is. Net zoals een bedrijf aan huis en andere cash aanwezig tell tale signs.
Uit dit onderzoek:
In 60 procent van de gevallen komt een dief binnen via een raam op de bovenverdieping dat op een kierstand staat
Dit is weliswaar slechts één onderzoek, maar ook in andere onderzoeken staat deze methode hoog in de top 5. Je ramen sluiten dus als je weggaat, zeker als ze via een garage of uitbouw makkelijk te bereiken zijn. En je voordeur disciplinair op slot doen om flipperen te voorkomen (maar leg het belang daarvan maar eens uit aan je kinderen...).

NB: Een camera werkt wel degelijk afschrikwekkend (want ze weten nooit of en waar het beeld wordt opgeslagen) maar als de inbreker de woning van te voren verkend heeft weet ie wellicht een manier om uit het zicht te blijven.

[Reactie gewijzigd door chevsureti op 25 september 2020 15:50]

Wat mij betreft kan een camera nooit de beveiliging verbeteren. Je kan alleen maar zien dat je beveiliging toch niet goed genoeg is.

In het verlengde van het artikel: Dat je kan zien dat je in de keuken nog iets heb aan laten staan.... Dus je koopt apparatuur en laat dat aan staan om te zien dat je iets anders hebt laten aan staan. EN DAN? kan je de drone ook gebruiken om dat apparaat uit te zetten? Als je het met home-automation op afstand kan doen, dan kon je dat altijd al. Bij twijfel schakel je het gewoon nog een keer uit.
Een camera doet sowieso weinig qua beveiliging in een consumenten situatie, maar is wel goed om mogelijke inbrekers af te schrikken wanneer deze zichtbaar rond je huis geplaatst zijn. Wij hebben er een boven de oprit hangen (naast een sensorlamp) waar je niet bij kan komen zonder in beeld te zijn.

Verder is het gewoon zo dat als je je raam open laat staan je er vanuit kan gaan dat iemand een keer inbreekt.
Dat niet alleen. Als je raam open staat gaat die drone heel Nederland surveilleren. Dat wil je ook niet.
Dat is een bijkomstigheid waar ik nog niet aan gedacht had. Ik vraag me af of dat dan ook onder dezelfde wetten zou vallen als wanneer je bijvoorbeeld een camera ophangt gericht op de achtertuin van de buren
Drone vliegt naar de keuken en ze pakken 'm van achter vast en tapen de camera dicht, en je hebt er niks meer aan.
Jaja, en jij denkt dat een inbreker het wel een prettig idee vind dat 'ie een live drone (scherpe vleugeltjes ook nog) vast moet pakken en afplakken om te kunnen inbreken? Hij zou dan niet kunnen vermoeden dat er iemand naar dat ding kijkt en de politie belt dat ze zijn/haar drone aan het molesteren zijn? :P

Ik denk dat die drone wel ongeveer dezelfde werking heeft als een hond hoor. Als ze een drone op zich af zien komen dan maken ze zich uit de voeten. Maar goed: dan is er uiteraard wel al ingebroken.
Landelijk zou het aantal inbraken gedaald zijn met x %, maar tegelijkertijd zie je in een redelijk aantal gemeenten juist een stijging van 30%.

Dus ik weet niet in hoeverre ik het met je eens ben.

Wel vind ik dit gadget ding stiekem wel cool.
Landelijk zou het aantal inbraken gedaald zijn met x %, maar tegelijkertijd zie je in een redelijk aantal gemeenten juist een stijging van 30%.
Het aantal inbraken is gedaald ..... logisch, want bijna de helft van het land is 4 maanden non-stop thuis gebleven.

Het is geen reële vergelijking om dit jaar te gebruiken
Inderdaad. Daarbij denk ik persoonlijk dat het juiste alleen maar toe gaat nemen. Bij winkels/bedrijven is alsmaar minder contant geld aanwezig waardoor deze minder interessant worden. En in woningen is genoeg te halen qua waarde.
Volgens mij is het doel van dit apparaat niet inbraakpreventie. Meer om te kijken of het gas wel uit is en of de hond niet aan je bier zit. Ik vind het idee echt super tof, alleen vind ik Amazon echt een evil company.
Grappig hoe en toepassingen bedacht kunnen worden waarvan ik denk ik dat nu echt nodig ?

Het gas aan laten staan. Vooruit het zal jaarlijks in 0.00000000000001% gebeuren en brand.
Als je hond aan het bier of iets anders zit, beter opvoeden of gewoon in een bench.

Vergeet niet je moet alle deuren open laten staan zodat je drone overal bijkan. Betekend dus jou hond ligt dan lekker op jou bed omdat je de deuren open hebt laten staan zodat je kan zien dat je hond op bed ligt om vervolgens alle deuren dicht te doen en je drone niet meer in alle kamers kan. 8)7
En zoals met alles als jij het niet nodig vindt moet jij het niet aanschaffen.

Ik hoef dat ding ook niet, maar iemand anders misschien wel.

Ik wil niet weten wat jij allemaal aanschaft per jaar waarvan ik denk "heb je dat nou echt nodig" maar ik heb niet echt de drang om het je te moeten gaan vertellen.
Ring en andere bedrijven doen vooral aan marketing en dat is je zaken aanpraten waarvan je echt moet afvragen of het nu nodig is.

Net nog zak chips gekocht, tja niet nodig maar ja het is lekker ;)
Chips is idd nog vele malen nuttelozer dan die camera drone.

Geen voedingswaarde, veel te zout, regelrecht ongezond en heeft geen enkel doel behalve je een vals gevoel van voldoening te geven.

Snap niet dat je daar intrapt... 8)7 :P
mmm, tja jou worden, de anonieme chips hulpgroepen zeggen dat ook. 8)7
Is er natuurlijk niets mis met het beveiligen van je huis met een degelijk alarmsysteem, eventueel zelf gekoppeld naar de politiediensten.

Met dergerlijke drones, krijg ik het gevoel alsof het quasi normaal is dat je 3 keer per dag overvallen wordt.
Mij lijkt het verstandiger om te investeren in het voorkomen van inbraken, eerder dan het wegjagen van inbrekers als ze al binnen zijn.
Mooi dat ze zoiets bedenken maar dan moet je wel een huis hebben zonder binnendeuren ( of ze bewust open laten staan).
Daarvoor komt over een jaartje de ring deur uit, waarmee je op afstand je deuren open en dicht kunt doen 8)7
In de serie 'hichhikers guide throug the galaxy' komen robot-deuren voor. Zeer vervelende robots ;-)
Leuk om de honden mee te pesten als je je verveelt op het werk!
Tot ze hem te pakken krijgen en opvreten. Kun jij met spoed naar de dierenkliniek. Tenzij die ook een drone hebben.
Mijn eerste gedachte is, hoe cool is dat?! Back to the future II! Maar of je wérkelijk vrijwillig een vliegende camera in huis zou moeten willen halen, vraag ik mij af. Ook al belooft Amazon netjes met de data privacy om te zullen gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True