Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP meldt nieuwe bestellingen VR-bril Reverb G2 pas in december te kunnen leveren

HP meldt bestaande bestellingen van de Reverb G2-VR-headset vanaf begin november te kunnen leveren en nieuwe bestellingen een maand later. Volgens HP komt die verlate levering door de hoge vraag.

Niet iedereen die al een preorder heeft gedaan voor de VR-headset, ontvangt deze begin november. HP meldt in een update over de Reverb G2 dat het bedrijf de prioriteit van de levering baseert op de datum en tijd van bestelling. Vanwege de, volgens HP, hoge vraag kan het bedrijf preorders die vanaf 24 september geplaatst worden, pas begin december via zijn partners leveren.

Sommige Nederlandse leveranciers hebben hun leveringsplanning inmiddels aangepast. Zo meldt HP's partner De Rekenwinkel dat de levering op 12 november plaatsvindt. UnboundVR noemt op het moment van schrijven nog steeds de oude levertijd van eind oktober. Officieel sprak HP bij de aankondiging van de Reverb G2 alleen van een beschikbaarheid in de herfst. Toen de preorders geplaatst konden worden, vanaf juli, noemden partners een releasedatum van september.

HP heeft sindsdien enkele wijzigingen aangebracht bij de bril, die mede de oorzaak zouden zijn van de latere levering. Zo heeft het bedrijf de fresnellenzen een update gegeven om reflecties van de ringen te verminderen en de helderheid te verhogen. Ook zijn menuknoppen op de controllers aangepast, zodat gebruikers beter onderscheid kunnen maken tussen de knoppen voor Windows en het menu.

De ontwerpers zouden bovendien de lowpersistence-modus hebben verbeterd. Deze modus dient voor het verminderen van bewegingsonscherpte zonder de helderheid te hoeven verminderen. Dit heeft wel als nadeel dat de headset meer vermogen vraagt en de adapter in een stopcontact moet blijven. Ook levert HP een USB-C-naar-USB-A-adapter mee.

De headset heeft lcd's met een resolutie van 2160x2160 pixels, dezelfde luidsprekers als de Valve Index, en werkt met het Windows Mixed Reality-platform en met SteamVR. HP heeft vier camera's geïntegreerd in de headset voor inside-out tracking van de meegeleverde bluetoothcontrollers. De prijs is 699 euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-09-2020 • 10:24

51 Linkedin

Submitter: Br0mZ

Reacties (51)

Wijzig sortering
Ik ben zeer benieuwd naar het eind product. De huidige versie die ze hier en daar hebben uitgedeeld vond ik al zeer goed, maar ik vraag me af hoe veel beter de nieuwe lenzen zijn (nog niet gezien), dit gezien op papier en op youtube kanalen het altijd een wereld van verschil is, maar in werkelijkheid als je ze zelf test het allemaal marginaal beter is.

Neemt niet weg natuurlijk dat het beter is, maar het is allemaal een paar percentages.

We gaan het zien.
In mijn ervaring met voorgaande headsets: De lenzen zijn marginaal beter, maar als je dan weer teruggaat zijn die oude lenzen toch dramatisch slechter. Aangezien ze bij de aankondiging al betere lezen gebruikte dan bij de Valve Index en deze dus nogmaals zijn verbeterd vermoed ik dat het verschil toch wel te merken zal zijn.
Misschien niet voor iedereen, maar ik kan me goed voorstellen dat het wel een verschil zal zijn voor mensen met een grote afwijking van het gemiddelde IPD.
Ik heb hier letterlijk alle headsets liggen (inclusief de g2 press release), trust me, het verschil is niet zo groot als mensen aan nemen.
Het is moeilijk uit te drukken hoe groot een verschil is met zoiets. Ik denk dus dat het verschil wel merkbaar is in bepaalde gevallen maar niet bij iedereen. Het is ook moeilijk een voorbeeld te nemen want er zijn altijd andere factoren geweest die meespelen.

Ik weet niet wat jou IPD is, maar ik ken dus mensen die een IPD van 71 hebben. Deze hebben vaak veel meer voordeel bij de verbetering van de lenzen dan iemand met een IPD van rond de 64.
Gebruik je deze ook voor gaming? Zo ja, welke gpu gebruik je?
Speel je heel toevallig ook ACC?
ACC in VR kun je vergeten.
Met een 3080 moet het wel lukken toch?
Denk het niet eerlijk gezegd.
Uhm, als er ACC bedoelt wordt als in Assetto Corsa Competizione, dan kun je die gewoon spelen in VR op de HP Reverb G2. En met een 3080 al helemaal. Zijn in iedergeval enkele video's te vinden voor de originele Reverb.
Mijn 5ghz 9700k met 2070super kan het al niet eens draaien met een originele rift. ACC in VR staat bekend om zijn slechte implementatie.
Nee hoor, ACC staat erom bekend een enorm slechte VR implementatie te hebben.
En toch zijn er een hoop mensen die gewoon ACC fatsoenlijk op hun rig hebben draaien. En dat zal met een 3080 zeker geen probleem zijn.
Ik ken ze niet, en de mensen die claimen het goed te kunnen draaien hebben of alle details uitstaan en/of racen compleet alleen.
De lenzen die we in preview versies gezien hebben van de afgelopen maanden waren al vele malen beter dan die van oa de Index (al helemaal in vergelijking met de Vive Pro), en als ze daar dan nog meer verbeteringen aan hebben kunnen doen, dan zouden dat toch echt (voor nu) super lenzen zijn..
Ben dus ook wel benieuwd, maar wacht rustig af, ben nog redelijk tevreden met mijn HTC Vive Pro, alhoewel die kabel me wel steeds meer begint te irriteren, maar helaas is de wirelessadapter veel te duur a 349 euro, voor 100 euro zou ik em wel snel halen.
Ik heb nu nog een Oculus Rift. Deze gebruik ik al lang niet meer. Een groot nadeel vond ik de camera's die ik op verschillende plekken moest neerzetten. Daar had ik eigenlijk te weinig ruimte voor om deze altijd te laten staan. Heel snel verplaats je ze al als je wat opzij schuift op je bureau. Waardoor je je ze elke keer opnieuw moet instellen.
Voor de HP Reverb G2 heb je alleen de headset nog nodig toch? Dan is dat wel een mooie aankoop denk ik als ik ooit mijn RTX3080 binnen krijg.
Je hebt alleen de headset nodig inderdaad + controllers mocht je dat willen.
Dit geld voor elke headset met inside-out tracking. Dus de Quest, Quest 2, Rift S hebben ook allemaal geen lighthouses nodig.
Al is de Rift S inmiddels wel echt dood, aangezien Oculus heeft gezegd alleen nog maar standalone VR devices wil maken. En worden de Rift S exclusives die in ontwikkeling zijn opeens ook aangekondigd als SteamVR support.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 25 september 2020 11:02]

Gewoon een open vraag omdat ik mezelf ben orienteren op mijn eerste VR-headset.

Maakt dat iets uit dat Facebook de ondersteuning stopt voor de RIFT-S? Als je de headset kan gebruiken voor steam vr is het toch een goedkoop alternatief?

Ik zit momenteel te twijlfen. De Reverb g2 ziet er eigenlijk het beste uit... maar de wachttijd is gewoon ook behoorlijk.

[Reactie gewijzigd door Tomahawk_nr1 op 25 september 2020 11:33]

Ik heb zelf geen Rift S maar ik hoor wel regelmatig dat er nog steeds bugs in de firmware zitten die al wel zijn opgelost voor de Quest. Dit houd in dat de tracking van mindere kwaliteit is dan die van de Quest.
Ik weet ook niet precies hoe het zit met het Facebook of Oculus account. Misschien kan iemand anders daar wat uitleg over geven? Ik vraag me namelijk af hoe het zit, volgens mij heb je voor SteamVR games nog steeds de Oculus runtime (?) nodig. Ik weet niet of deze achter het account zit.

Als ik kijk naar de prijs van de Rift S nu is deze 450 euro, voor minder zou je de Quest 2 hebben die ook aan de PC kan linken. (In welke mate dit ecosysteem zelfstandig werkt weet ik niet).

Ik heb gehoord dat de tracking van de G2 minder is dan die van de Quest (op Rift S niveau), maar deze wordt nog actief ondersteund en de mogelijjkheid op verbetering is er nog.

Je zou ook tweedehands kunnen kijken, ik zie op V&A bijvoorbeeld een Vive Cosmos voor 300 euro staan. De Vive Cosmos is voor 300 euro een prima headset met best wat uitbreidings mogelijkheden mocht VR bevallen. Zo kun je een Wireless adapter aanschaffen, of een faceplate die external tracking toevoegt (SteamVR tracking). Dit zorgt ervoor dat je later goedkoper kan upgraden naar de Index aangezien je de lighthouses al hebt. SteamVR tracking zal ook ondersteuning bieden voor de Index controllers.

Als je specifieke vragen hebt over VR mag je me best een PM sturen.
Ik heb alleen een Rift S en geen Quest, maar ik ben in het afgelopen jaar nog geen bug tegengekomen. De vergelijkingreviews bij release omschrijven over het algemeen de tracking van de Rift S juist als beter dan de Quest. Dat komt mede door de plaatsing van de camera's. De Rift S zou ook sneller de controllers weer juist weergeven nadat ze uit een dode hoek (voor de camera's) komen. Maar misschien is dat inmiddels gepatched. Ik kan alleen bevestigen dat tracking van de Rift S super is en reviewers zeggen dat de tracking van de G2 controllers ongeveer gelijk is.

Wat betreft het gebruik van Facebook of je Oculus account. Je kan via de debug tool voorkomen dat de Oculus store launched wanneer je de bril opzet en vervolgens Steam VR gebruiken. Echter, je hebt dan alsnog een account nodig om de initiële installatie te kunnen uitvoeren. Of je dat geheel kan omzeilen weet ik niet. Het zal sowieso voor de gemiddelde gebruiker erg omslachtig zijn.

Bij de Quest 2 moet je erg opletten wat je koopt.

64 gb versie is 349 euro. De 256 gb versie is 449 euro. De elite strap (must buy voor comfort) is 49 euro.
Elite strap met accu voor als je langer dan 2 uur wilt kunnen spelen is 139 euro. Link kabel om te kunnen verbinden met pc is 99 euro.

Als je de Quest 2 wilt vergelijken met de G2 dan kom je dus op 449+139+99 = 687 euro uit. 12 euro goedkoper dus dan de G2. Bij de G2 krijg je daarvoor een hoger resolutie scherm en superieure audio.

Persoonlijk zou ik alleen voor een Quest 2 gaan als je perse draadloos wilt gamen en de mindere kwaliteit graphics (t.o.v. PC) je niet uitmaakt.

[Reactie gewijzigd door Excalibur82 op 25 september 2020 13:39]

Je schiet een beetje door in je verdediging. Voor gebruik als PCVR headset heb je geen geheugen nodig, en voor native gebruik is 64GB ruim voldoende. De strap is wel een must, maar niet met batterij. De Quest laadt namelijk op via de kabel bij gebruik als PCVR. Ook heb je de link kabel niet nodig. Quest 1 werkt via elke redelijke USB 2 (!) Kabel. Of dat met de Q2 ook werkt is niet zeker, echter je kan ook een actieve USB 3 kabel kopen.
Q2 komt dan op ca. 430.

Ik zeg niet dat voor puur PCVR de G2 niet beter is, maar je moet wel appels met appels vergelijken
I stand corrected qua prijsvergelijking met de G2.

Of de Quest 2 een semi volwaardig alternatief is voor een G2 laat ik over aan professionele reviewers die daadwerkelijk beide apparaten kunnen testen.
De Rift S is end of life.
Met 90hz schermen, hogere resolutie, nieuwe controllers (met stevigere ring), standalone functionaliteit en lagere prijs is de Quest 2 mogelijk een betere keuze als je nu op zoek bent naar een headset.
Met 90hz schermen, hogere resolutie, nieuwe controllers (met stevigere ring), standalone functionaliteit en lagere prijs is de Quest 2 mogelijk een betere keuze als je nu op zoek bent naar een headset.
En daarnaast de mogelijkheid om hem draadloos op de PC aan te sluiten, hoewel dat mogelijk nog wat haken en ogen heeft. Ik ben erg benieuwd of men hier verbeteringen in heeft weten aan te brengen, Standalone en draadloos op PC is voor mij de mooist denkbare combinatie, mits beiden goed werken.
De reviews in de gaten houden dus...

[Reactie gewijzigd door Banandy op 25 september 2020 13:40]

tja, hou er wel rekening mee dat Link (of draadloos) wel echt een mindere visuele ervaring is (oa compressie artifacts en af en toe wat lag) dan als je rechtstreeks op een PCVR headset zit te spelen met dezelfde specs. Het is dan ook jammer dat ze geen DP over USB-C hadden toegevoegd, geloof namelijk dat de SOC het zelf wel aan kan.
Als je nu nog moet gaan kopen en je kunt nog wachten, dan zou ik echt voor de Reverb G2 gaan, mits je het budget hebt. Anders zou ik zelfs misschien eens gaan kijken naar de Quest 2, maar de Rift S? alleen als je die voor 100 euro 2e hands ofzo ergens kunt krijgen.
Maarja, dat wist je eigenlijk al bij de release van de Rift S dat Facebook zich alleen ging richten op standalone, puur alleen al omdat de Rift S dus gewoon compleet geoutsourced was aan Lenovo en ze eigenlijk alleen hun Oculus stempel er op gezet had, terwijl inhouse ze puur en alleen bezig waren met Quest (en higher end prototypes).
Dat is wel ideaal, ga ik toch weer wat meer inlezen over die G2.
Die bubbel moet ik helaas bursten, inside out tracking zorgt net voor evenveel problemen rond het instellen van de ruimte. Verzet je wat dingen in de kamer of verschilt de lichtinval te veel = opnieuw guardian instellen.
Ik ben het inmiddels gewoon en speel zonder, maar telkens opnieuw de melding ruimte niet herkend. Om dan vervolgens gewoon "skip skip skip" te doen is toch vervelend.
Ik weet niet welke headset je dat bij krijgt, maar mijn Quest doet dat perfekt. Heb boven een complete VR room (altans +- 4x3meter ruimte) en daar heb ik altijd de perfekte gardian omgeving.

Soms gebruik ik de headset ook beneden daar heb ik minder ruimte maar ook daar heb ik vervolgens mijn ooit ingestelde guardian omgeving weer terug.

Geen ingestel / gewoon headset op hoofd zetten controllers beetpakken en gaan. Echt een verademing als je idd CV1 of andere headsets met externe camera's gebruikt hebt.
met de Rift S, ik zit in een hoek voor m'n TV meestal voor simracing. Wanneer ik zit en dan de headset opzet, de 3 bolletjes voor me en dan de melding dat hij de ruimte niet herkent. Werkt mss 1 keer op 10.
Moest ik in de midden van de kamer gaan staan met meer herkenningspunten krijg ik betere resultaten. Betrouwbaar? Helemaal niet, maar ik kan er wel mee leven. Enkel wou ik dat ze eindelijk eens een soort van simracing mode insteken. Ik zit stationair en heb ook geen nood aan controllers. Maar toch valt het Oculus ecosysteem mij contant lastig met guardian en batterij meldingen, die je niet kan negeren want ze knallen je uit je spel ook al zit je in een endurance race... grrr.
Absoluut niet mijn ervaring met de rift s.
Sta nog steeds versteld van de goede inside out tracking.
Eens. Ik kan stoelen e.d. verplaatsen terwijl de Rift S gewoon nog je kamer herkent en automatisch de door je ingestelde guardian grenzen inlaad. Het is aan jezelf of je het dan nog verantwoord vindt om die grenzen te gebruiken.
De opmerking over verschil in lichtinval herken ik wel. Als opeens de zon zwaar op je raam schijnt (in pass trough zie je dan een heel fel raam) terwijl je, je guardian hebt ingesteld in het donker, herkent de Rift S je kamer niet meer. Maar in mijn geval is het dichtschuiven van de gordijnen (die overigens nog steeds licht doorlaten) voldoende.

Ik gebruik een hoek van mijn kamer voor mijn racesim setup en het midden van mijn kamer voor roomscale. Met de Rift moest ik dan elke keer de sensoren verplaatsen en de guardian opnieuw instellen. Met de Rift S hoeft dit gelukkig niet.
In dat opzicht was de Rift echt wel een uitzondering en draak.
Die sensoren moesten aan de PC hangen dus je kon ze niet makkelijk ergens anders neerzetten.

De lighthouses van Valve zijn standalone en hoeven alleen op het streoomnet aangesloten te worden. Maakt andere setups mogelijk met daarnaast betere tracking.
Je kan ze, afhankelijk van de ruimte ook gewoon laten hangen/staan waar ze zitten.in de woonkamer kan ik ze op twee kasten zetten die tegenover elkaar staan en in mijn studeerkamer kan ik ze aan de muur monteren.

Ik zit er ook aan te denken de G2 te halen als tweede VR set. Je moet je wel bedenken dat de je met inside out tracking mindere tracking hebt aangezien het moet gaan gokken als je controllers achter je zijn of langs je lichaam.
Dat van die controller tracking bij deze headset vind ik ook toch echt een groter probleem, Hoop dat meer bedrijven de techniek die bij de Pico Neo 2 gebruikt wordt ook gaan toepassen in de controllers.
De 699 is inclusief controllers...
Interessant dat je nu de headset met de computer moet verbinden én in het stopcontact. Die twee aansluitingen zitten vaak niet op dezelfde plek. Ik vraag mij af of de kabel vanuit de headset dikker wordt (en mogelijk ook stugger/minder buigzaam) of gaan er toch twee losse kabels vanaf de headset?

EDIT: Ik was vergeten dat het inderdaad eerst via een adapter gaat en vervolgens split. Mijn gedachte ging naar direct een kabel richting de computer en de ander naar het stopcontact...

[Reactie gewijzigd door Shamone op 25 september 2020 10:48]

Uh, waar haalt jouw computer zijn stroom vandaan dan? Lijkt me meer dan logisch dat dat nou juist wel op dezelfde plek aanwezig is.
Bij de Valve Index was dat ook al het geval. Daar zit een barrel connector naast de usb en displayport connectors. Dan kun je met de bijgeleverde adapter nog best een eind overbruggen tussen het stopcontact en de pc.
OG vive, index, etc. gebruiken ook allemaal stroom van het stopcontact hoor. Niets nieuws onder de zon.
Ik wacht nog even alle reviews af, maar ik zit er sterk over te denken deze als een tweede headset te nemen, deels voor sim-gaming als Flight Sim en Euro Truck simulator en deels voor VR development.

Ergens goed dat ze dit nog even uitgesteld hebben om te zorgen dat het een nog beter systeem wordt.
ach we wachten we af, zit bij de eerste ronde bij de rekenwinkel, wat is nu de periode tot 12 nov as vanaf heden op een mensenleven, toch niets
Oorspronkelijk hadden ze volgens mij een verzenddatum op 27 sept staan.
Om dan twee dagen daarvoor te melden dat het 12 nov word is wel erg laat vanuit HP.

Bevestigd maar weer dat je eigenlijk niet moet pre-orderen, want dit wist HP natuurlijk al veel langer.
Ja dat ben ik ook helemaal met je eens, men kan beter stoppen met dat Pre-Order want dat gaat werkelijk nergens meer over, was ook al zo met me Nvidia 3080 kaart, maar ja, krijg net een mail van de rekenwinkel dat het dus 12 nov is geworden
De mijne staat nog op eind oktober als leverdatum, of ik een 3080FE tegen dan kan bemachtigen is een andere vraag 8)7
Momenteel ben ik ook aan het kijken voor mijn eerste VR set. Is de rift S dan een goeie set? Ik wil er nog niet al te veel aan uitgeven omdat ik eerst eens wil zien of dat ik het wel blijf gebruiken. mocht dat zo zijn dan wil ik voor de index gaan.
Koop hem als hij de prijs van de pre-order heeft. (of minder mag ook)
Snap echt niet dat ze nog met LCD's lopen te klooien, man man man. Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn Odyssey+, maar het zit er gewoon niet in, allemaal downgrades tot zo ver.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True