Forza Horizon 4 Review

Mooi en compleet, maar ook een herhaling

Meer dan een festival

Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 overlaadt de speler met een wagonlading aan content, en de game biedt prachtige graphics en een dito soundtrack. Dat lijkt een recept voor een ongeŽvenaard goede racegame, maar Horizon 4 komt niet verder dan 'gewoon erg goed'. Vooral solo spelend valt op dat de game in grote lijnen een herhaling van zetten is ten opzichte van vorige Forza Horizon-games, maar dan met een mindere lekkere 'vakantiesfeer' dan in de voorgangers. Dan nog speelt het spel lekker weg en blijft de fun-factor aanwezig, zeker wanneer de game online wordt gespeeld, bijvoorbeeld in Forzathon-events of in Team Adventures. Het neemt het 'been there, done that'-gevoel echter niet helemaal weg. Forza Horizon 4 heeft wel meer en betere features dan de vorige Forza's, dus wie niet gevoelig is voor dat gevoel van herhaling, heeft hier een must-have in handen. Deze titel overslaan uit angst voor 'Forza-moeheid' is net zo begrijpelijk, al kun je je afvragen wat er dit jaar dan nog overblijft aan exclusieve titels voor de Xbox One X.

Forza Horizon 4, Xbox One

Prijs bij publicatie: § 59,99

Vanaf § 50,85

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

De vraag 'welke console moet ik kopen?' wordt meestal beantwoord met de tegenvraag 'wat voor games wil je spelen?'. Waar Sony Computer Entertainment zijn spelcomputer van een flinke lading exclusieve topgames heeft voorzien, is de oogst bij concurrent Microsoft een stuk kleiner. Het bedrijf heeft naast bekende, langlopende series als Halo en Gears of War vrij weinig ijzers in het vuur. Dit jaar is er zelfs maar ťťn grote game die de kastanjes uit het vuur moet halen. Dat is een zware taak, maar gelukkig is Forza Horizon 4 niet zomaar een game.

Het recept voor de game is inmiddels bekend. Waar Forza Motorsport draait om kampioenschappen en de sportkant van het autorijden, is Forza Horizon meer een 'laidback' racegame. Men neme een land of regio ergens in de wereld, zet er een fictief festival neer en laat er een paar honderd auto's los, variŽrend van bereikbare Hyundai's en Fordjes tot zeer exclusieve Koenigseggs, Pagani's en McLarens. Plak vervolgens een zonnetje boven en een opzwepend muziekje onder deze vakantiewaardige wereld en je hebt een Forza Horizon-game. Forza Horizon 1 tot en met 3 deden het precies op deze manier, respectievelijk met de Verenigde Staten, Zuid-Frankrijk en AustraliŽ als speelterrein.

Forza Horizon 4 past de formule niet ingrijpend aan, maar benadert het vaste verhaal wel ietsje anders. In plaats van een vakantiebestemming heeft Playground Games gekozen voor een voor deze ontwikkelstudio zeer herkenbare omgeving, namelijk Groot-BrittanniŽ. Nog steeds is het Horizon Festival een centraal onderdeel van de setting, maar het gaat verder dan dat. Forza Horizon 4 draait om 'Horizon Life'. Spelers bouwen niet alleen een collectie auto's op. Ze geven ook vorm aan een personage dat allerlei kleding aan kan en 'emotes' voor en na races kan tonen, en ze kunnen huizen kopen die bepaalde bonussen opleveren. De boodschap achter dit alles is dat de Horizon-lifestyle voorbij gaat aan de festivalbeleving en in deze game onderdeel van het leven zelf wordt.

Om dat te bereiken, heeft Playground Games op elk vlak flink uitgepakt in Forza Horizon 4. Je zou dit zelfs kunnen zien als een soort verzamelalbum van openwereldracegames. Wie dit type games al sinds de dagen van Test Drive Unlimited volgt, ziet nu ingrediŽnten terug uit vrijwel elke grote game die binnen het genre voorbij is gekomen. Jezelf met andere spelers kunnen verenigen in clubs, beloond worden voor alles dat je in de game uitvoert - zelfs al is het gewoon rondjes rijden door de vrij begaanbare omgeving: we hebben het allemaal weleens gezien en Forza Horizon 4 gooit al die elementen samen in ťťn 'ultieme' openwereldracegame. Hoe sterk die mix van ingrediŽnten ook is, hij smaakt als een maaltijd die we al vrij vaak hebben gegeten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3