Forza Horizon 4 krijgt hdr-ondersteuning en aanbevolen specs voor 60fps op pc

Benjamin Penrose van de ontwikkelaar Playground Games heeft op de Gamescom-beurs gezegd dat Forza Horizon 4 hdr-ondersteuning op de pc krijgt. Daarnaast worden de aanbevolen specificaties gebaseerd op het uitgangspunt van 60 in plaats van 30 beelden per seconde.

Penrose, de art director bij Playground Games, zei tegen PC Gamer dat de wijziging naar het uitgangspunt van 60fps een verandering is ten opzichte van Forza Horizon 3. Hij meldt dat er ook een hele verzameling aan nieuwe opties komt om de pc 'tot het uiterste te drijven' met grafische instellingen die hoger kunnen dan ultra. Waar hij precies op doelde is nog onbekend.

Het uitgangspunt van 60fps voor de nog onbekende aanbevolen specificaties is opvallend, mede omdat Ralph Fulton van PlayGround Games tegen Kotaku heeft gezegd dat de minimale systeemeisen lager zijn dan die van Forza Horizon 3. Hoeveel lager is nog onduidelijk, maar als dat klopt dan is de nieuwe game waarschijnlijk erg goed geoptimaliseerd.

Volgens Penrose is het ontwikkelaarsteam heel tevreden over de stabiliteit en de prestaties van de game. Hij stelt dat veel is geleerd van Forza Horizon 3, een titel waarvan hij toegeeft dat zaken niet zo soepel waren als ze hadden kunnen zijn. Zo waren er meerdere problemen sinds de release, maar volgens hem is er mede daardoor nu veel tijd gespendeerd om bij Forza Horizon 4 niet dezelfde fouten te maken.

De racegame krijgt als eerste Forza Horizon-titel op de pc ook ondersteuning voor high dynamic range. Nadere details daarover gaf Penrose niet. Forza Horizon 3 kreeg na de release op de Xbox One een patch waarmee hdr-ondersteuning werd toegevoegd, maar deze bleef uit voor de pc.

Forza Horizon 4 krijgt verder dynamisch weer en seizoenen en komt op 2 oktober uit voor de pc en de Xbox One. Het spel krijgt op de Xbox One X een 1080p-instelling in combinatie met 60 fps, of een 4k-optie met 30fps.

Forza Horizon 4

Door Joris Jansen

Redacteur

24-08-2018 • 17:19

30

Reacties (30)

30
28
23
2
0
4
Wijzig sortering
Jammer weer. Microsoft neemt Playground Games eerder dit jaar over om dus te worden toegevoegd aan Microsoft Studios. En dan "verwacht" ik dat Microsoft alles op alles zet om hun naam eer aan te doen en een goed produkt neer te zetten.

Krijg je dus op je (dure) One X 2160p30; had toch ondertussen wel verwacht dat dit anders zou zijn maar mogelijk is FH4 dus "nog" geen paradepaardje voor Microsoft.

Lastig; 60fps op lagere resolutie (maar met goede scaler op mijn TV) of 30fps op native resolutie van mijn TV.
Project Cars 2 niet native 4k en 60Hz
https://news.xbox.com/en-...-enhanced-project-cars-2/

F1 2017 gebruikt checkerboarding reconstruction om de 4k te vullen
https://ar12gaming.com/articles/f1-2017-hands-on

De enige uitzondering is Forza Motorsport 7. Echter Forza Horizon 4 brengt de physics/simulatie en mogelijk ook AI nog weer een stapje verder dan FM7. Niet alles daarvan valt performance neutraal te behalen, dus nu ruil je de 4k of 60Hz in tegen die andere verbeteringen. Met een losse videokaart van 700 euro en CPU van 250 euro lukt het die tovenaars alsnog om 4k@60Hz te produceren inclusief alle verbeteringen, maar dat kost voor puur die twee basisonderdelen al meer dan het dubbele van de hele One X console incl. controller. Ik zeg knap gedaan en gameplay boven graphics?
Mwhoa, als je https://www.gamesradar.co...s-and-features-explained/ mag geloven, zijn er toch zeker een aantal games die 2160p60 geven.

Neemt niet weg dat de One X (en nee, ik ben niet aan het bashen want ik heb zo'n ding naar alle tevredenheid staan) met veel bombarie 4K!!11one is aangekondigd en dat Microsoft sind de E3 2017 toch wel wat steekjes heeft laten vallen om zelf, maar ook andere developers, te pushen voor meer graphics uit de One X.

Afgezien van verschillen PC vs. Xbox; als bedrijf kan je het toch slecht(er) aan je klanten verkopen dat je wel 1080p60 op een "instap-console" van 200 Euro kan krijgen maar dat je allernieuwste produkt van 500 Euro maar een handvol games op volle glorie weet te brengen?

Ja, ben het met je eens dat gameplay, voor mij, boven graphics gaat en ik heb FH4 allang in de preorder staan. Maar de manier waarop dit nu weer moet en/of niet duidelijk wordt gecommunioceerd (want @harrytasker post alweer andere info), is wel een beetje kenmerkend aan het worden voor de manier waarop Microsoft (helaas) hype & marketing toch boven techniek lijkt te prefereren.

We gaan het zien; 28 september voor alle Ultimate preorders, 2 oktober voor de overige edities :)
Helemaal eens qua marketing, is korte termijn visie. Iedere developer en tweaker weet van tevoren al dat je hooguit aan het begin van de console levenscyclus nog een paar grafisch realistische games op die resolutie en framerate krijgt. De instap-console bezitter moet sneller nog grotere compromissen accepteren. Ik vermoed dat het samen hing met de 4k TV hype. Een paar games op 4k@60Hz flink in de spotlight en hopen om zo mensen die toch al aardig geld uitgeven aan 'het beste beeld' te verleiden tot een One X.

Belooft hoe dan ook een bijzondere ervaring te worden Forza Horizon 4. Ook tof dat je in ieder geval de keuze krijgt tussen een 60Hz modus en een 4k modus. Hoewel je moet wisselen tussen beide kun je zo gelukkig wel nog op een moment naar keuze bepaalde items in het spel in alle glorie zien (screenshots), terwijl je op andere momenten zo soepel mogelijk kunt racen.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de spelervaring op 28 september. Ofwel leveren ze voorbeeldige code kwaliteit/stabiliteit af, of de game ligt stiekem nu al klaar op de plank, of dat wordt een pittige 4 dagen gamen zonder de day zero patch ;)
Afgezien van verschillen PC vs. Xbox; als bedrijf kan je het toch slecht(er) aan je klanten verkopen dat je wel 1080p60 op een "instap-console" van 200 Euro kan krijgen maar dat je allernieuwste produkt van 500 Euro maar een handvol games op volle glorie weet te brengen?
Dat kun je ook niet verwachten. De hardware in de One X is gewoon te beperkt, en gebaseerd op een inmiddels stokoude architectuur. Wanneer je native 2160p60 wilt renderen met dezelfde kwaliteitsinstellingen als op 1080p60, dan heb je een enorme hoeveelheid extra rekenkracht nodig. Het verschil in rekenkracht tussen de One en de One X is daarentegen relatief klein als je het vergelijkt met de rekenkracht die bijvoorbeeld op de PC verkrijgbaar is.

Je kunt tot op zekere hoogte optimaliseren maar op een gegeven moment loop je gewoon tegen de beperkingen van de hardware aan. Alles wat je dan verder optimaliseert om meer prestaties er uit te persen op die hogere resolutie gaat dan onvermijdelijk in toenemende mate ten koste van kwaliteit op andere vlakken, zoals bijvoorbeeld render distance, texture kwaliteit, etc, etc.
Maar de manier waarop dit nu weer moet en/of niet duidelijk wordt gecommunioceerd (want @harrytasker post alweer andere info), is wel een beetje kenmerkend aan het worden voor de manier waarop Microsoft (helaas) hype & marketing toch boven techniek lijkt te prefereren.
Dat is helaas de norm tegenwoordig. Zo werd de 1080Ti ook gehyped als 'eindelijk 2160p60 ultra ultra extra ultra', en natuurlijk blijkt dat afgezien van een paar showcases verre van het geval.

Ik denk dat een tweaker dat soort marketing met een grote korrel zout hoort te nemen en gewoon de hardware te zien voor wat het is. Alle hardware heeft zijn beperkingen. Het is geen magische doos met onuitputtelijke rekenkracht.
Er komt toch een high frame mode in FH4, die op 60fps draait.
https://m.windowscentral....-one-x-allows-60-fps-mode
Dat heeft niks met "een paradepaardje" te maken. Bijna geen enkele AAA game draait op 60fps (2160p) op welke console dan ook. En dan al helemaal geen open world game. Ook de xbone X draait op de veroudere AMD Jaguar architectuur uit 2013. Verwachten dat AAA games op 60 fps zullen draaien is waanzin. Je koopt ook geen oude Opel Kadett om vervolgens te gaan klagen dat hij de 250Km/h niet haallt. De ouwe slome AMD APU trekt het ondanks alle optimalisaties gewoon niet, een beetje Tweaker zou dit toch moeten weten. Voor 60 fps /2160p zit er maar 1 ding op. Gewoon doen wat ik ook gedaan heb, even een PC-tje met i7 icm een 1080ti in elkaar flansen

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 juli 2024 07:55]

De Xbox One x geeft altijd een 4k signaal, als je in de game kiest voor 1080p met 60hz zal de x1x hem na renderen zelf upscalen, hoeft je tv Dat niet meer te doen (met extra latency tot gevolg)
Lijkt me niet meer dan logisch de Xbox one en Playstation 4 consoles hebben nou niet echt een snelle processor, en dat is een understatement. Het is knap zat dat ze uberhoud die native 4k aan de praat krijgen met de hardware die in de console zit.

Het is een open world racer he, motorsports draait wel op 60fps omdat het een stuk minder gecompliceerd is m.b.t. de processorberekeningen, ik kan mij niet zo snel een grote AAA open world game bedenken die op de huidige consoles op 60fps draait, volgens mij is metal gear solid 5 de enige maar dat is wederom een stuk slomere game dan forza horizon én hij draait niet op native 4k.
Waar zijn de aanbevolen specs dan?
Valt nog tegen daar iets nuttigs over te vinden, buiten dit:
But in a closed door hands-off demo at Gamescom this year, creative direction Ralph Fulton said that the game's minimum spec would be lower than Forza Horizon 3's minimum spec. It wasn't specified precisely how much lower — those details are to come soon, we understand.
Dus wat de requirements worden, is nog niet bekend, maar zou dus voor minimum spec lager liggen dan FH3. Maar hoe het zit met de bovenkant? Dat moet dan nog bekend gemaakt worden.

Ik weet wel dat bij FH3 initieel de recommended specs helemaal geen 60fps kon halen (mijn geval tegen de 40-45), dat dit nieuws met name gaat dat de komende recommended specs dus uitgaat van wél 60fps te draaien ipv recommended obv 30fps (wat blijkbaar FH3 uitgangspunt was).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 juli 2024 07:55]

Inderdaad, ik zag die info over de lagere specs in vergelijking met FH3 ook nog langskomen, dus dat heb ik nog even toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 26 juli 2024 07:55]

Ze hebben Horizon 3 wel flink beter geoptimaliseerd door de tijd heen. Helaas zitten er nog steeds wat vage problemen in. Zo had ik een tijdje terug dat de game op random momenten gewoon afsluit, en nu heeft een maat van me er last van. Ook gehad dat de controler input in de menu's opeens véél te hoog was.
Ik zou graag SLI support zien maar helaas ontbreekt dat bij UWP. In ieder geval bij Forza Horizon 3 was dit wel echt een gemis om constante 60 fps te halen op max settings.
Met een 1080ti was het op 4k ultra makkelijk boven de 60 te spelen (ongeveer 90 FPS). Daar heb ik dan geen SLI voor nodig.
SLI is dood, neem een GPU van een hogere klasse of wacht op de release van de RTX 2080ti. Met een GTX 1080ti trouwens geen enkel probleem in FH3 op ultra/2160p 60%GPU usage.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 juli 2024 07:55]

Forza motorsport 7 heeft ook HDR op PC.
Denk dat ze misschien eerste PC Forza Horizon game met HDR bedoelen?
Met als resultaat erg grauwe kleuren voor wie geen HDR had. Verschrikkelijk slechte implementatie, en ik hoop dat dit niet het geval wordt voor Horizon 4.
Ik neem aan dat het een keuze is, dat je het aan of uit kunt zetten. Want de meeste mensen hebben niet eens HDR
Anoniem: 755323 @gjmi24 augustus 2018 23:29
Nee, het was geen keuze. Mensen zonder HDR-scherm hadden niet eens gamma-sliders. Verschillende thread over op de officiële fora, maar er is nooit een oplossing voor gekomen.
Dat staat er ook: eerste Forza Horizon-titel op de pc
(kan misschien edit zijn geweest :P).
En wat zijn de aanbevolen specs dan ?
GTX1060 minimaal voor 60FPS HDR ?
Op medium haal je met een GTX1060 ruim boven de 60fps in Horizon 3, dus als het klopt dat Horizon 4 beter geoptimaliseerd is dan zou dat nu ook wel te behalen moeten zijn. Lijkt me overigens niet dat HDR (veel) impact heeft op de performance. Die informatie is al aanwezig in de game, alleen de output naar het scherm is wat anders.
Ik neem aan ook HDR of
Dolby Vision ondersteuning op de X?

Ja dus 😁 https://www.xbox.com/nl-N.../xbox-one-x-enhanced-list

[Reactie gewijzigd door Morpheus2003 op 26 juli 2024 07:55]

Ik vind het wel netjes dat ze aangeven dat het met Horizon 3 niet altijd even soepel liep. Ben dan ook benieuwd in hoeverre ze er van geleerd hebben. Wel tof dat we nu een herkenbare omgeving krijgen (qua fauna en flora lijkt het vrij veel op Nederland in sommige gebieden). Een keer wat anders dan de overzeese locaties die je in de meeste games ziet.
met grafische instellingen die hoger kunnen dan ultra.
Ultiem? Dat is immers de overtreffende trap, als het goed is...
Als je met de huidige hardware 4k/60 in een openworld game verwacht ben je wel erg optimistisch.

Het verbaasde mij dat ze uberhaupt met een 60FPS mode komen op een lagere resolutie.
Toch zijn ze wel erg stil rond die performancemode. Een maand voor launch zou je toch wel wat hands on artikelen verwachten hier en daar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.