Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsofts Xbox-controller voor mindervaliden komt in herfst uit voor 90 euro

Microsoft heeft bekendgemaakt dat de Xbox Adaptive Controller in de herfst uitkomt voor een prijs van negentig euro. De platte Xbox-controller is bedoeld voor mensen die door een beperking niet goed met een normale controller overweg kunnen.

De Xbox Adaptive Controller kan vanaf nu worden vooruitbesteld in België en Nederland, en in de Nederlandstalige Microsoft Store staat dat de controller negentig euro gaat kosten en in de herfst van 2018 wordt verzonden. De nieuwe controller is gericht op mensen met een beperking en werd halverwege mei gepresenteerd.

De platte controller is voorzien van twee grote, ronde, programmeerbare pads; de a- en b-pad. Verder zit aan de achterkant een flinke rij met 3,5mm-aansluitingen waarmee gebruikers er allerlei losse accessoires op kunnen aansluiten om de functie van verschillende knoppen te simuleren.

Microsofts nieuwe controller kan gebruikt worden op de Xbox One-console, maar is ook geschikt om te worden gebruikt op de pc. De Adaptive Controller kan ook samen met een reguliere controller worden gebruikt voor de bestaande copilotfunctie. Daarbij worden twee controllers gekoppeld tot één virtueel exemplaar en kunnen twee spelers samen een spel spelen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-06-2018 • 10:12

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Gaaf, dit gaat ook een hoop andere mogelijkheden bieden voor hobbyisten en creatievelingen. Denk aan een Steel Battalion achtige setup voor bijvoorbeeld Titanfall. Mooie ontwikkeling voor zowel de mindervaliden als de makers.
Ik denk dat er ook genoeg creatieve shooter-freaks zo'n controller gaan kopen en er op één of andere manier een muis en toetsenbord interface opzetten. :+
Zoals gezegd, bestaat dit al (al sinds de eerste shooters op consoles verschenen, ik heb er een aantal voor de originele xbox) en toch is dat niet zo relaxed als dat je zou denken. Je emuleert hooguit een muis, dus muis bewegingen worden vertaald naar controller bewegingen, wat absoluut niet dezelfde ervaring geeft als kb/m op pc. Ze worden wel steeds beter (stuk beter dan die dingen die ik voor de xbox had) maar principe blijft hetzelfde.

Het kan je wel wat voordeel geven, maar je gaat echt niet zo maar ineens alle controller-spelers ownen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 12 juni 2018 10:37]

Tegenwoordig zijn ze extreem veel verbetert, vooral de software die juist voor die emulatie zorgt, kijk ook naar: https://xim.tech/shop/

tegenwoordig heb je veel meer voordelen dan iemand die wel gewoon een controller gebruikt.
Ja zeker, en goed getrainde spelers zullen hier ongetwijfeld (flink) voordeel uit kunnen halen, maar een hoop mensen denken dat het gewoon kb/m is, dat je dus zonder skill gemakkelijk controller-spelers gaat ownen, dat is echt niet waar. Muis emulatie speelt heel anders, je cursor moet nog altijd schuiven (kan je sensitivity ziek hoog zetten, maar dat maakt kleinere bewegingen weer moeilijker). Daar moet je echt aan wennen en goed genoeg zijn om er ook daadwerkelijk voordeel uit te halen. Iemand die dat is zal dan zeker wel (oneerlijk) voordeel kunnen halen.
het is een stuk minder tegenwoordig dankzij de software het verschil tussen een echt muis en keyboard ervaring, maar er bestaat nog steeds heel licht een verschil, en ik denk niet dat iedereen automatisch denkt dat ze iemand er mee gaan "ownen" ... het is geen aimbot, was je al slecht in muis/keyboard shooters, ben je slecht ook op console ermee.

ben je voordat je hiermee begint, redelijk in de hoge tier van skill op muis/keyboard spellen, zul je hiermee ook wel je weg weten te vinden.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 12 juni 2018 11:34]

Ik had de xim edge op de 360. Ik had wel wat ervaring met m/k maar zeker geen hoge skills toch was ik vaak eerste met codbo2. Het is misschien zelfs makkelijker dan native op pc. Je hebt ook nog de mogelijkheid om met aim assist te spelen samen met een muis. Volgens mij heb je dat niet bij pc games (wat logisch is).
Er bestaan al keyboard en muis adapters voor de xbox one en ps4 en die zijn een stuk goedkoper ;)
persoonlijk vind ik dat als je kiest voor een console je ook kiest om te spelen met een controller. Muis/tobo emulaties en "cheat" hardware die tegenwoordig in omloop zijn verpesten het voor de rest.

Deze adaptieve controller is daar niet voor bedoeld. Maar ik hoop dat er geen misbruik van gemaakt word. Creatieve en proof of concepts daar gelaten :)

Ik had overigens ondertussen wel een nieuwe ELITE controller verwacht van xbox :X De originele is al een tijdje nergens meer te krijgen.
Op de website van MS nog wel, maar alle andere winkels niet meer. Hoogstwaarschijnlijk omdat de oude voorraden op zijn en de nieuwe overweg is. Had hem graag aangekondigd gezien op de e3
Ik ben super slecht in shooters met een controller, omdat ik altijd muis en toetsenbord ben gewend. Misschien dat ik hiermee wat beter word? Ik kijk uit naar de reviews!
Was min of meer in dezelfde richting aan het denken, ik zie dat ding ook wel zitten, lijkt me heel leuk om alternatieve besturingsmethoden uit te testen bij bepaalde games waarbij je vindt (en da's subjectief) dat besturing via een normale controller beter kan, zonder dat je persé mindervalide hoeft te zijn...
Dit is een erg mooi initiatief en een goede ontwikkeling!

Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is, dat niet minder valide mensen deze controller gaan gebruiken om te cheaten, automatisch content te farmen etc. Dit omdat door de vrijheid en configuratie opties deze controller heel makkelijk te programmeren/beïnvloeden is. Bijvoorbeeld om een script te maken van button inputs voor een repetitieve actie in een game, dat veel credits oplevert. Nu kan dat met het uit elkaar halen en aansluiten van een gewone controller ook wel, maar daar is de drempel wat hoger, omdat er meer technische kennis nodig is.
To be fair, als je game zo makkelijk te automatiseren is... tja... :P

Als je heel veel punten kan halen voor 1000en keren op dezelfde serie knoppen te drukken, wordt het tijd voor een ander spel.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 juni 2018 10:28]

Ik denk dat je onderschat hoe goed bots ondertussen zijn. Het gaat nu wel wat verder dan een programmatje wat in RuneScape steeds op dezelfde ore patch klikt. :P
Maar die goede bots... werken die met een aangepaste controller, of met een stuk software die je op je PC installeert?

Ik haakte alleen in op bots die 100% werken met genereren van een set aan inputs, niet bots die bijv. het geheugen uitlezen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 juni 2018 12:16]

Je kunt je PC ook op die controller aansluiten, je kunt er alles mee.
Dat is prima, maar het enige wat het oplost is een versimpelde interface om inputs aan te bieden. Je hebt alsnog geen toegang tot de "state" van de game. Het enige wat deze controller dus doet is het makkelijker maken om inputs te bieden, en dat is al relatief makkelijk met bestaande controllers.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 juni 2018 13:21]

Ik had al wat berichten gelezen, en ondanks dat ik niet binnen de doelgroep val vind ik dit wel echt een top idee. Hopelijk hebben de (met name) kinderen hier wat aan zodat ze makkelijker mee kunnen komen met de vriendjes op school.
Zo te zien is er goed over nagedacht door deze customizeble te maken, hopelijk kunnen hier een hoop mensen gebruik van maken!
Hier word ik echt vrolijk van!

[Reactie gewijzigd door kleefei op 12 juni 2018 10:17]

Goede zaak! Ook goed betaalbaar.
Ziet er uit als een leuk mod platform. Door alle inputs extern te kunnen mappen kun je daar natuurlijk ook wel leuke dingen mee doen denk ik.

Dat 'co-pilot' zou ook wel leuk zijn als je met je kind wil gamen en niet steeds de controller moet wisselen om even een moeilijk stukje op te lossen. Of gewoon om te kloten bij vrienden :P.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 12 juni 2018 10:26]

Super cool! <OT> en voor de liefhebbers van 3.5mm jacks zijn er genoeg aanwezig </OT>
Zijn die grote knoppen nou ook touch? Of moet je altijd losse joysticks als je joysticks wilt?
Vooropgesteld, geweldig dat ze dit maken voor de mindervalide mensen, ik mag blij zijn dat mijn motoriek volledig werkt, maar ik zie hier toch behoorlijk veel potentie in voor andere projecten.

Gezien dit een officiele controller is, zit je niet met halfbakken printplaatjes en tussensoftware, maar met de 3.5 jack aansluitingen kan je dus elke input maken dat je wil. Ik zeg een arcade stick, een flightstick, maar ook via de copilot functie als extra racestuur functies (handbreak!), of extra voetpendalen.

Jammer dat er dan weer geen output voor rumble is (zeker de action rumble in de triggers zou ik dolgraag extern willen hebben).
Tja, mijn broertje heeft een masterdiploma, helaas een ongeluk gekregen en kan nu niet meer fifa spelen, omdat zijn linkerhand verlamd is. Hopelijk kan ik hem nu helpen om voor zijn verjaardag een xbox one x te kopen met een aangepaste controller, zodat hij met zijn vrienden weer kan gamen ipv alleen toekijken. Er waren geen aangepaste controllers meer op de markt te krijgen :(
Dit is mooi man, mijn broer heeft een hoge dwarslaesie, rolstoel/verlamd, heeft enkel nog werkende biceps in zijn armen maar ik zie een hoop mogelijkheden om weer eens een potje te racen 8-)

Thanks Microsoft!!