Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: ontwikkelaar Forza Horizon-serie werkt aan nieuwe Fable-game

Gamestudio Playground, bekend van Forza Horizon-games, werkt in opdracht van Microsoft aan een nieuwe Fable-game, zo meldt Eurogamer. Microsoft sloot de gamestudio achter Fable, Lionhead, twee jaar geleden en annuleerde de game Fable Legends.

Na het succes van de door de Nederlandse gamestudio Guerilla gemaakte Horizon Zero Dawn zou Microsoft aan Playground de opdracht hebben gegeven om opnieuw te beginnen met een game in de Fable-franchise. Fable III kwam uit in 2010 en was de laatste volledig nieuwe game in de serie.

Het is nog onbekend wanneer de nieuwe Fable-game zou moeten verschijnen, maar de ontwikkeling is volgens Eurogamer net begonnen en Playground is personeel aan het aantrekken om de game te kunnen gaan maken. Daardoor lijkt het erop dat de release nog minimaal een paar jaar op zich zal laten wachten. In november kwam al naar buiten dat Playground mensen zocht voor een openwereld-rpg.

Microsoft heeft de komst van een nieuwe Fable-game niet bevestigd. Microsoft sloot Lionhead nu bijna twee jaar geleden. In 2013 werd de ontwikkeling van Fable Legends aangekondigd, een onlinegame in het Fable-universum. Het had een free-to-play-game moeten worden voor Windows 10 en de Xbox One, maar twee maanden voor de sluiting maakte Microsoft bekend de ontwikkeling van de game te staken.

Inmiddels hebben oud-ontwikkelaars van Lionhead Flaming Fowl Studios opgezet, waarmee ze een kaartspel die zich afspeelt in de Fable-spelwereld gaan uitbrengen. Die game, Fable Fortune, is in Early Access op Steam.

Fable Legends

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-01-2018 • 19:44

23 Linkedin Google+

Reacties (23)

Wijzig sortering
Ik snap niet helemaal wat Horizon Zero Dawn en Guerilla met dit verhaal te maken heeft?

Edit, nu wel:

"So, what changed? We've heard Microsoft's rekindled interest in Fable was in part inspired by Sony's phenomenal success with Guerrilla Games' PlayStation 4-exclusive Horizon Zero Dawn. As of June 2017, Guerrilla's story-driven, single-player open-world action RPG had sold over 3.4m copies."

zelfde bron: http://www.eurogamer.net/...rosoft-plots-fable-return


Een lastige leerschool voor de grote game bedrijven van nu: singleplayer verkoopt gewoon, als je een leuk spel maakt. Niet alles hoeft multiplayer, lootbox, timed exclusive en pay to win te zijn om geld aan te verdienen.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 17 januari 2018 19:56]

Dit is uit de originele bron: "We've heard Microsoft's rekindled interest in Fable was in part inspired by Sony's phenomenal success with Guerrilla Games' PlayStation 4-exclusive Horizon Zero Dawn."

Door de goede verkoop van Horizon 0 Dawn heeft MS (blijkbaar) besloten Fable 4 te gaan laten bouwen. Dat is dus de relatie.
Ik hoop dat er net als de eerste fable gewoon een mooie game word neergezet waar je heerlijk kan spelen zonder gezeik over cosmetische micro transacties en loot chests en extra betaalde dlc op de launch datum..

Oh en boven alles.. Laat ze lekker platform onafhankelijk lanceren en niet dat exclusie voor Xbox gezeur..
singleplayer verkoopt gewoon, als je een leuk spel maakt. Niet alles hoeft multiplayer, lootbox, timed exclusive en pay to win te zijn om geld aan te verdienen.
Dit! Ontzettend dit! Ik wilde dat de gamebedrijven dit zouden snappen.
De probleem is dat multiplayer games meer geld opleveren, en waar geld is..... de rest weet je wel.

Dan zullen Singleplayer games minder en minder woorden.
Volgens mij is er nog steeds een grote markt voor single-player games. De laatste Zelda bijvoorbeeld.

Ik zou een nieuwe fable nu niet blind kopen, omdat ik eerst wil weten of de sfeer/humor hetzelfde zijn gebleven. Maar als de reviews maar enigszins positief zijn, komt die bij mij in huis
De probleem is dat multiplayer games meer geld opleveren, en waar geld is..... de rest weet je wel.
Opleverden. Markt is oververzadigd en de titels worden steeds meer pay to pay - en de consument wordt zich ervan bewust. Ik zelf koop geen EA titels meer... krijg hetzelfde spelgenot van F2P games met precies dezelfde lootboxerij. Spaart weer 60/80/100 euro uit.

En wat singleplayer betreft, ik zal niet janken als de grote AAA publishers dat links laten liggen. Kleinere en indy studios vangen dat gat prima op. Zelf enorm genoten van Factorio (denk Simcity / Transport Tycoon achtig maar dan veel groter en met een klein combat aspect). En als dat verveelt grijp ik terug op oude titels zoals Sid Meijers Alpha Centauri, Neverwinter Nights (de Bioware versie, niet de online versie), Baldurs Gate (2).

Ik kijk uit naar Star Citizen maar ben bang dat ook dat spel af aan het glijden is naar een pay-to-win + pay to play model -> automatische boycot als dat het model wordt.
Ik zie en merk er niks van dat steeds meer het links laten liggen, ook aangezien er meer dan genoeg mensen het wel kopen, wij die dat niet meer willen en niet meer kopen zijn in de minderheid, ook een van de rede dat we waarschijnlijk geen single-player GTA 6 krijgen, er woord zo veel meer verdiend aan de GTA Online.
Nog wel, maar als AAAville op deze manier doorgaat is die vetpot uiteindelijk een gifpot. Dit jaar nog vermoed ik... eens zien wat Anthem doet en is. Als dat weer zo'n middelmatige Destiny kloon is met een pay to win mechaniek maar het -toch- goed verkoopt, dan ga je gelijk hebben en zijn de schaapjes mak. En als het een complete miskleun is dan is Bioware de volgende studio die EA zal sluiten...
Ik snap het nog steeds niet. Er komt elk jaar wel een succesvolle single-player open-world action RPG uit.
En het maakt als ontwikkelaar niet uit of deze ervaring heeft met racegames of met RPGs? Lijkt me twee volledig verschillende genres waarbij volledig verschillende aspecten belangrijk zijn.
Guerrilla had voorheen ook vooral ervaring met shooters, toen ze Horizon ineens op de markt zette.. De inhouse kennis gaat niet verloren. Je zag daar ook dat ze wel specifieke nieuwe mensen aannamen (in geval van Horizon veel story-based) en je zult zien dat juist developers met ervaring in een racegame een hele unieke kijk kunnen hebben op het ontwikkelen van een RPG.
Klopt, maar een action RPG en een FPS liggen natuurlijk wel een stuk dichterbij elkaar dan een race game. Maar wie weet dat dit wat kan worden voor Microsoft.
Goh, als je ziet dat bijvoorbeeld Croteam na decenia lang brainless shooters te maken met iets geweldig als The Talos Principle op de proppen kan komen denk ik dat dit ook wel mogelijk moet zijn.

Akkoord, technisch gezien is het verschil hier een stuk groter, maar ik denk dat er wel voorbeelden genoeg zullen zijn :)
Groot fan van de eerste met The Lost Chapters op PC, hele sfeer en muziek was geniaal, met mooi onderkoelde Britse humor.
Als ze dat weer neer kunnen zetten in een mooie RPG zou dat geweldig zijn. Genoeg inspiratie en goede voorbeelden van afgelopen jaren in elk geval met oa Witcher 3.
Mee eens. Ik vond the lost chapters ook dr leukste en nog steeds de beste van de fable serie. 2 en 3 vond ik een beetje meh.
1ste was inderdaad de beste,
2de heb ik zelf nooit kunnen spelen want ik ben PC gamer only.
de 3rde vond ik een teleurstelling nadat ik de Lost Chapters had gespeeld. Maar blijkbaar was de PC port slecht gedaan of zo?
Ik mis nogal belangrijke informatie in het artikel dat playground een tweede team heeft opgericht die hier aan gaat werken ipv het team wat de forza horizon serie maakt.
Fable 1 en 2 waren top als het weer zoiets word dan zou dat geweldig zijn.
Ik hoop dat het waar is en dat het Playground lukt om een kwalitatief goede RPG in de Fable stijl neer te zetten. Ik heb enorm genoten van de eerste Fable en dan vooral van de atmosfeer, de muziek en de humor. Bovendien erg toegankelijk, maar daardoor ook niet altijd even uitdagend. Fable 2 was in ieder geval een stuk groter, maar nog steeds teleurstellend qua moeilijkheidsgraad en hier en daar wat doorgeschoten qua humor.

Fable 3 kon me niet echt bekoren, voelde alsof de prioriteit vooral lag bij het introduceren van noviteiten en een stap verder weg van het RPG genre. Risico is denk ik wel dat een nieuwe Fable game weer teveel richting de gemiddelde RPG zal gaan en daardoor de unieke sprookjessfeer van Fable tekort doet.
Ik vond fable 3 eigenlijk best wel leuk gemaakt, maar het had iets beter uitgewerkt kunnen worden. Maar heel simpel gezegd is het wel hoe de wereld in elkaar zit.

Op het einde moet je goed draaiende economie hebben om de wereld te redden, en dat lukt alleen als de rijkste ter aarde (jij in dat geval) al zijn geld inzet. Doe je dat niet, dan vergaat een groot gedeelte van de wereld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True