Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Lionhead Studios, de ontwikkelstudio die in handen is van Microsoft en in 1996 werd opgericht door Peter Molyneux, sluit vrijdag zijn deuren. Begin maart werd bekendgemaakt dat de ontwikkeling van Fable Legends werd gestaakt en overwogen werd om de studio te sluiten.

Microsoft heeft tegenover Eurogamer bevestigd dat de studio op 29 april definitief sluit. De beslissing is genomen na een periode van zes weken van overleg met de medewerkers van Lionhead. Volgens Eurogamer hadden potentiële kopers geen interesse om de studio met zijn werknemers over te nemen. Medewerkers van de studio laten vrijdag op Twitter weten zich op te maken voor hun laatste werkdag.

Lionhead Studios werd in 1996 opgericht en bracht in 2001 de game Black & White uit. In 2004 kwam de eerste Fable-game voor de Xbox uit. Microsoft kreeg de studio in 2006 in handen en liet de ontwikkelaars nog meerdere Fable-games maken voor de Xbox 360.

In 2013 werd de ontwikkeling van Fable Legends aangekondigd, een onlinegame in het Fable-universum. Het had een free-to-play-game moeten worden voor Windows 10 en de Xbox One, maar in maart maakte Microsoft bekend de ontwikkeling van de game te staken. Destijds was het nog niet zeker of de studio ook gesloten zou worden.

Een duidelijke reden voor het stoppen met de ontwikkeling en daarmee het sluiten van de studio noemde Microsoft niet, maar het bedrijf suggereert dat de populariteit niet hoog genoeg was, met de claim dat "Microsoft Studio's zich blijft richten op het investeren in en ontwikkelen van games en franchises waar fans het meest enthousiast van worden en die ze graag willen spelen."

Fable Legends

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ik zat in de Beta van Fable Legends en ik had er al een hard hoofd in, de game was enorm kansloos.
Continue dezelfde missies achter elkaar grinden die amper verhaal of lore hadden.
Dat is het maar goed dat de stekker er uit gaat, ze hebben al jaren niks fatsoenlijks meer geproduceerd, de jongen van Loinhead.
Er moet toch veel meer aan de hand zijn dan dat er nu naar buiten komt over deze studio? Ik volg de bewegingen van de ontwikkelstudio's niet echt maar deze studio heeft al zoveel sterke en goedverkopende titels geproduceerd dat er toch wel meer moet zijn. Is het mismanagement van Microsoft? Is al het talent (en dan bedoel ik niet Molyneux!) weggelopen? Het lijkt mij echt niet dat Fable het enige is wat deze studio kon maken...

In ieder geval sneu dat weer een bekende ontwikkelstudio van het toneel verdwijnt.
Mismanagement van Microsoft. Daarom moest Lionhead eerst verplicht een Kinect-game maken, en toen een FTP-game. Meehollen met trends levert zelden goede games op, en zeker niet als die onder druk van Redmond-managers worden gemaakt.

Datzelfde gebeurde ook met Ensemble Studios. Die mochten jarenlang enkel Age of Empires-titels maken omdat alle ideen voor nieuwe titels werden afgeschoten door MS. Daarna werden ze verplicht tot het ontwikkelen van Halo-titels gezet (een RTS en een geannuleerde MMRPG). Daarna was het einde oefening. Precies hetzelde als wat bij Lionhead is gebeurd.

Het verbaast me dat Rare nog bestaat, want die volgen precies dezelfde koers. Al hun eigen ideeen worden al jarenlang genegeerd, ze zijn verplicht geweest om Kinect-games en avatars te maken en nu zijn ze met een multiplayer-game bezig.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 29 april 2016 12:22]

Dit is niet waar. Ensemble wilde voor console RTS doen wat Bungie deed voor console FPS met Halo. Aangezien Halo FPS games op consoles goed speelbaar maakte met een innovatieve control scheme wilde Ensemble een Halo RTS doen, als statement van kijk, RTS games kunnen wel degelijk lekker spelen op consoles. Een groot deel van Ensemble is gemigreerd naar Creative Assembly. Je denkt toch niet dat als zij slecht behandeld werden door Microsoft, zij Halo Wars 2 voor hun zouden maken?

In het geval van Lionhead klopt het idd dat zij door Microsoft gestuurd werden op Kinect ontwikkeling. Echter kregen zij ook de vrijheid om eigen projecten te doen, maar die kregen binnen Microsoft nooit toestemming voor doorontwikkeling omdat het gewoon kwalitatief niet goed was. Fable Legends had dit jaar uit moeten komen. Ik wil niet zeggen dat het spel af was, maar ze waren wel behoorlijk ver. Microsoft heeft niet alleen Lionhead gesloten, maar ook Fable: Legends geannuleerd. Je moet je afvragen hoe de kwaliteit van het spel was als Microsoft besluit een free-to-play spel zo ver in ontwikkeling te annuleren. Lionhead stelt kwalitatief gezien al jaren lang niet veel meer voor. Fable II was al 'ok' en wat er na kwam heeft nooit een impact kunnen maken.

En je statement over Rare is ook niet helemaal waar. De top van Rare besloot destijds om voor Kinect te ontwikkelingen. Ze kregen van Microsoft te horen dat zij voor Kinect moesten ontwikkelen, maar de top van Rare speelde er ook een grote rol in. Een heel interessant artikel over Rare en Kinect: http://www.eurogamer.net/...rare-kinect-rise-and-fall

Hierin kun je terug lezen dat de rop van Rare ook op hun vingers getikt moeten worden.

Ze hebben nu de vrijheid om te doen wat ze willen en dat kun je zien met Sea of Thieves. Dit is, volgens Rare, namelijk een passie project, iets wat zij zelf graag jarenlang wilden doen maar de technologie en infrastructuur gewoon niet rijp voor was.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 29 april 2016 14:52]

Ik vind het nog steeds jammer dat ensemble studios heeft moeten sluiten...

Age of empires en Aom waren de beste games die ik speelde.
Jammer! Erg genoten van hun games en met name de Black and White series. Hoop nog altijd dat er ooit een soort gelijke god game uitkomt, want zover ik weet is dit genre vrij dood.
Heerlijk die game! Heb daar zo van genoten, ondanks dat de grondtroepen nog wel wat buggy waren af en toe. :9

Ik hoop zeer zeker op een soortgelijke game of een vervolg ( dream on.. :'( )

We gaan zien wat er met de B&W licenties gebeurd.
B&W: De enige God/strategie games die ik actief gespeeld heb. Ok n uitzondering: Battlezone maar dat was een mix tussen first person en strategie(komt een vervolg op als het goed is).

Ik hoopte stiekem op een spirituele opvolger van B&W, zeker met de komst van VR(met leap motion?) Zou dat echt een killer game zijn. :'(

Kan je je voorstellen dat je dan je }:O met je eigen hand beloont of straft? _/-\o_

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 29 april 2016 12:08]

Battlezone maar dat was een mix tussen first person en strategie(komt een vervolg op als het goed is).
Een vervolg weet ik niet (tenzij je Battlezone 2: Combat Commander bedoelt, die in 1999 uitkwam), maar Battlezone 98 Redux is net uit. Het is een opgepoetste versie van het spel uit 1998.

Over Black & White: als je de hype negeerde was het best wel een leuk spel, met uitzondering van een bug bij de release dat een enkele villager je hele graanschuur in een seconde kon opeten. ;) Helaas had Molyneux de neiging om dingen groter te presenteren dan dat ze waren, en waren veel van zijn producten erg overhyped.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 april 2016 13:27]

Een vervolg weet ik niet (tenzij je Battlezone 2: Combat Commander bedoelt, die in 1999 uitkwam), maar Battlezone 98 Redux is net uit. Het is een opgepoetste versie van het spel uit 1998.
De spirituele opvolger van Battlezone is al sinds jaar en dag BZFlag.
Dat lijkt mij meer een opvolger van de (o.a.) Atari 2600 Battlezone. Ik bedoelde de spirituele opvolger drvan. Het echte origineel(ja ik had een jaar of 30 geleden een 2600) vond ik ook wel tof(voorzover dat kon op z'n apparaat ;) ), maar die Activision versie uit 1998 is the one. Deel 2 kwam ook niet in de buurt.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 29 april 2016 17:30]

Inderdaad, Peter Molyneux beloofde altijd heel veel. Te veel om daadwerkelijk waar te maken. Godus vond ik zo'n enorme tegenvaller :(

Ik zou overigens wel graag een B&W 1 remake willen zien. Ik weet nog dat ik dat spel ontdekte de dag voor we op vakantie gingen. De vakantie vond ik niks aan want het enige waar ik aan dacht was dat ik weer B&W kon spelen als ik weer thuis was.
Ik wist niet dat hij al uit was :o . Maar ik zie dat hij ook pas vanaf halverwege april beschikbaar is. :) Thanks for the heads up in elk geval!
bedoel je battlezone 2?

Heb dat spel in mn jonge jaren helemaal kapot gespeeld.
Nee, zoals The Zep Man hierboven zegt: Battlezone 98 Redux . En als je deel 2 gaaf vond moet je die misschien ook eens proberen. Deel 2 vond ik namelijk lang zo leuk niet als deel 1. Ik weet ook niet meer precies waarom, maar ik vond het een enorme tegenvaller. Net als Interstate'82 was ten opzichte van Interstate'76.
Alle VR headsets hebben of krijgen 'motion controllers', dus die leap motion is niet eens nodig :)

En inderdaad, een god game zou echt geniaal zijn in VR, gek dat daar nog niemand op is gesprongen.
Maar er zit wel degelijk een verschil tussen Leap Motion en de motion controllers van bijv HTC Vive. Bij de Vive moet je je controllers in je handen houden en bij Leap Motion zijn je handen je controllers.
Probleem van een leap motion is dat de detectie in een 'doos' plaatsvind van iets van 40x40x40cm, alles daarbuiten krijgt dat ding niet mee. Dus dan moet je de kamer vol hangen met die dingen, en dan nog werkt het alleen vlakbij vloeren/muren/plafons
Ikzelf heb met behulp van een met de 3d printer gemaakt klepje de leap motion op de Oculus gemonteerd. Werkt perfect! Alles wat ik voor me doe met mijn handen wordt netjes geregistreerd. Heb ik geen hele kamer met leap motions voor nodig :P
Ah, das wel weer een handige uitkomst ja.

Wat is trouwens precies het formaat waarin je handen werken? die 40x40x40cm die ik riep heb ik ook maar ooit een keer ergens gehoord, weet jij toevallig hoe groot dat gebied dan is?

Als het iets van 1-1,5 meter is dan kun je inderdaad hele toffe dingen gaan doen met VR en een leap motion
1,5 meter? De grootste afstand die je nodig hebt is vanaf de leap (voorop je VR-bril) tot het uiterste puntje van je vingers en alleen als je die richting op kijkt. Als je niet naar je handen kijkt zie je namelijk ook niet wat je doet. Dus wat zal dat zijn, een cm of 50? En het zou inderdaad fijn zijn als je handen in de volledige lengte en breedte ook getracked werden. Ik denk dat 40cm in alle richtingen dus net te weinig is...
Sorry voor de wat late reactie. Maar ik durf niet precies te zeggen wat het formaat is. De diepte is in ieder geval genoeg om met uitgestrekte handen alles fatsoenlijk te registreren. Heb wel de gewoonte om m'n beeldscherm een mep te verkopen als ik ermee bezig ben :P

Het werkt ook als ik recht vooruit kijk en mijn handen zeg maar op keyboard hoogte houdt. Echter werkt het natuurlijk alleen als je in dezelfde richting werkt als je kijkt, das wel weer het enige nadeel. Voor de rest werkt het echt uitstekend!

Wat ik volgens verschillende bronnen heb gelezen is de gemiddelde range tussen de 60 en 80 centimeter. Dit klopt in mijn beleving ongeveer wel, maar je armen zullen niet veel langer zijn dan dat. Ikzelf kan echt niet wachten totdat dit beter uitgewerkt wordt en wat meer mainstream wordt. Het voelt nu nog vaak als "leuke extra" terwijl het in mijn ogen best veel potentie heeft.
B&w licence was al niet meer hun eigendom
Geen B&W maar wel een godgame, genre is dus nog niet dood:

https://theuniversim.com/
Dit ziet er heel gaaf uit
Lijkt een beetje op een combinatie van Populous/Spore/Simcity
Ziet er tof uit!
Even ingeschreven op de nieuwsbrief, ziet er veelbelovend uit! Thanks voor de tip! En Just1n12 ook natuurlijk :)
Ziet er uit als een leuke game. From Dust is trouwens ook een leuke.
From dust is inderdaad ook erg leuk.
Theuniversim speel ik al vanaf alpha (is nu in Beta) tijdspad gaat nog niet verder dan stoneage momenteel, maar de basis van het spel is met input van de community al sterk verbeterd, ik heb dan ook alle vertrouwen dat het een top spel gaat worden.
The universim kan wat heel moois worden..
Toevallig had ik het er laatsten nog over zag een VR tower defense game waar je ook wat Fps elementen in had. Dacht gelijk van ideaal als een Black and White game variant te kunenn maken.

Zat er helaas al een tijd aan te komen dat dit mogelijk zou gebeuren.
probeer deze eens http://store.steampowered.com/app/232810/?l=dutch

Founded by industry legend, and creator of the God Game genre, Peter Molyneux.

het is nog in beta fase.
maar al wel speelbaar
Die game is al jaren in early access en gaat nooit uitkomen.

De Steam Reviews zeggen genoeg.
Wat een verschrikkelijk spel. Tot overmaat van ramp had ik ook nog de localized version die door zowel Vlaamse als Nederlandse stem "acteurs" was ingesproken. Het resultaat was echt om te huilen. Het spel was duidelijk gericht op kinderen, met die rare verplichte stukjes zoals die zeemannetjes en dat ongelooflijk irritante accordeonliedje wat me nu nog in m'n nachtmerries achtervolgt. Black&White is het enige spel wat ik ooit heb teruggebracht en m'n geld voor terug heb gevraagd. Over die Molyneux hoeven we het verder niet te hebben, die is al jaren totaal van het pad af.
Ik heb het spel altijd in het engels gespeeld met Nederlandse ondertiteling. Weet niet waar het bij jou is mis gegaan, kan begrijpen dat je het in het Nederlands niet chill vindt
Toen B&W hier net in de winkels lag was dat louter met Nederlandse localization. Later kon je een Engelse language pack downloaden, na een hoop kritiek van de consumenten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 april 2016 15:17]

Back en White was naar mijn idee niet duidelijk gericht op kinderen, aangezien je ook villager keihard kon omleggen door ze weg te slingeren of stenen of magic op te te gooien

Vond het spel toen der tijd echt geniaal, en als ik het nu weer eens speel vind ik het eigenlijk nog steeds leuk
Tja spijtig, maar ja als iedereen smeekt om een deel zoals Fable 1 & 2 en ze daar dan geen gehoor aan geven door iets heel anders zoals Legends neer te zetten dan hebben ze het ook niet echt begrepen.
Inderdaad. Gewoon een degelijke Fable game met hedendaagse graphics zou heerlijk zijn. Denk dat ze er miljoenen zouden verkopen.
ik vond het ook jammer dat Fable2 nooit naar PC is gekomen. Gehoord dat de console gebruikers erg tevreden waren over de game maar voelde me als pc gamer toch buitengesloten, vooral omdat Fable1 ongeveer de eerste singleplayer RPG was voor mij die ik tientallen keren heb uitgespeeld. Vanaf dat punt heeft de Fable serie een neerwaartse spiraal gehad. Ik denk dat de sluiting van Lionhead hiermee te maken heeft.
Dat is echt een Microsoft move geweest. Die wilde een exclusieve titel voor de Xbox 360.
Dat heeft ook zo zijn beperkingen in de omzet. Als game ontwikkelaar kan je beter onafhankelijk zijn.
Je kan het ook zien dat MS Lionhead Studios naar de ...... heeft geholpen.
Vraag mij af wat er met de (Black & White) licenties gaat gebeuren, hoop dat ze in goede handen terecht komen en er nog wat mee gedaan gaat worden.
De lincence is al lang niet meer in hun handen, vandaar ook geen bw3
Eeuwig zonde. Na het vertrek van Moleyneux raakte het alles toch in een neerwaartse spiraal. Zonde om zo'n vooruitstrevend bedrijf te zien gaan.

Het beste gewenst aan alle medewerkers en dus gedupeerden! Bedankt voor een reeks epische games zoals Black & White en Fable.

_O_

[Reactie gewijzigd door MarkReSpawN op 29 april 2016 11:03]

Jammer, na Fable 1 was het succes bijna niet meer te evenaren :( Al hoewel ik Fable 3 ook nog wel leuk vond :) Wat ik persoonlijk jammer vond is dat het zich steeds verder afspeelde, terwijl een game in het verleden waar men nog Fable powers hadden misschien leuker had geweest.
Enerzijds jammer dat er nu geen Fable game meer komt (of ze moeten iets goeds doen met de licentie, maar mijn onderbuik gevoel zegt dat dit niet zal gebeuren)
Anderzijds, ze hebben inderdaad nooit naar de gamers geluisterd. Fable 1 was legendarisch. Veel mensen wilde een vervolg op deze game zoals die was, GOED!
Maar nee, Lionhead maakte de serie kapot met twee nietszeggende vervolgen. Ik heb ze beide gespeeld en ook al gaven ze wel plezier, het kwam niet in de buurt van deel 1.
Dus ja, het is een beetje eigenschuld dat deze franchise compleet is overleden.
Jammer, de settings waren erg leuk maar de game zelf was gewoon matig op z'n best. Houterige animaties, beperkte camera controls, beetje onduidelijke maplayout, het is jammer. Wel mooi dat je at random opeens een Win10 speler erbij had zitten, crossplatform werkt wel degelijk.

Hadden ze nu meer richting Sanctum gegaan qua gameplay, had je heel wat leuks kunnen bouwen, maarja.. het mocht niet zo zijn :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True