Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Submitter: nickurt

Microsoft heeft bekendgemaakt te stoppen met de ontwikkeling van Fable Legends. Ook is het bedrijf in gesprek met de werknemers van Lionhead Studios, de studio achter het spel, over de sluiting van het bedrijf.

Ook Press Play Studios in Denemarken wordt gesloten, en daarmee wordt de game Project Knoxville geschrapt van de lijst van releases voor de Xbox One. De reden voor de besluiten is volgens Microsoft dat het bedrijf zich meer gaat richten op het investeren en ontwikkelen van games en franchises die de fans het meeste aanspreken. Er zal worden geprobeerd om de getroffen medewerkers te herplaatsen binnen Xbox of bij andere ontwikkelaars indien mogelijk.

Lionhead is van origine een Britse studio, opgericht door Peter Molyneux. De studio is verantwoordelijk voor onder andere de Fable-games. Fable Legends stond gepland als een free-to-play-game en zou uitkomen voor Windows 10 en de Xbox One. Project Knoxville zou een multiplayer survivalgame worden, waarin de speler in een arena ronde na ronde moest zien te overleven. De game werd ontwikkeld door Press Play Studios, die eerder games zoals Kalimba en Max: The Curse of Brotherhood uitbracht. Waar er over de sluiting van Lionhead nog gesprekken gaan plaatsvinden, is het lot van de Deense studio al bezegeld.

Ondanks de sluiting van de twee Europese studio's claimt Microsoft zich nog steeds toegewijd te zijn aan gameontwikkelingcommunities in Europa. Ook zal Xbox ondersteuning blijven bieden aan nieuwe games en aan nieuwe elementen in bestaande gameseries. Hiervoor noemt het voorbeelden zoals Quantum Break van Remedy en Sea of Thieves van studio Rare, maar ook indiegames zoals Ori and the Blind Forest.

Fable Legends

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Dit is nogal een bericht.. ik keek serieus uit naar Fable Legends.. mijn hoofdreden om destijds een XB360 te halen was de Fable series en een XB1 om de verzameling te vervolgen.

Toen het bericht kwam dat FL ook voor de PC zou komen werd mijn XB1 enthousiasme iets minder en mijn PC enthousiasme iets meer.

Het hangt natuurlijk niet om n spel of serie maar Quantum break en Recore komen ook naar de PC.

Als Lionhead gered kan worden door meer te verkopen van oude software tot nieuwe op elk mogelijk platform dan zijn de gamers en de studio toch blij.

Dan kunnen hun Fable legends uitbrengen als de voorgaande delen met misschien een online co op want hun serie verdient niet alleen PC en XB gebruikers maar van mijn part iedereen!

Deze studio heeft naast de Fable series ook Black & white en voor beiden weet ik hoeveel nominaties gekregen maar ik schat het op minstens een honderdtal.
Aan de ene kant verbaast mij dit niet, namelijk om het volgende:
Tijdens de E3 2015 publiceerde Xbox (15 juni 2015) de volgende trailer: https://www.youtube.com/watch?v=MTx9-ohAeWo, hierin komen Tomb Raider, Gears, Halo, Forza Motorsport en Fable duidelijk in terug. Allen hebben hun eigen tekst en ook animaties etc.

Vervolgens publiceert Xbox op 6 oktober 2015 de volgende trailer: https://www.youtube.com/watch?v=gcbLmoYWMiU, hiermee komen dezelfde partijen aanbod, behalve Fable! De tekst is precies hetzelfde als in de vorige trailer, maar de tekst die de man van Fable uitsprak, is overgenomen door Lara Croft, Commander Lock en die gast van Gears. Er is tevens veel commentaar op de video met als dat 'het goed is dat ze Fable eruit hebben gehaald'.

Toeval?
Op het moment dat Peter Molyneux zijn bedrijf (Ziel) verkocht aan Microsoft, is de kwaliteit steevast achteruit gegaan. Fable 1 vond ik in 1 woord ge-wel-dig. Fable 2 was ook leuk. 3 vond ik maar mwah. Fable The Journey heb ik nooit gespeeld, omdat ik een grafhekel heb aan Kinect, en een X1 heeft mijn interesse niet.

Uiteraard zal ik het bijzonder jammer vinden om Fable van de het speelveld te zien verdwijnen, en ook had ik nog graag een nieuwe Black & White game gezien. Maar helaas, het doek is waarschijnlijk gevallen. Lionhead Studios is niet meer het icoon, dat het ooit was.
Op het moment dat Peter Molyneux zijn bedrijf (Ziel) verkocht aan Microsoft, is de kwaliteit steevast achteruit gegaan.
Ik geloof dat je nu toch iets te veel eer aan Molyneux geeft. Inderdaad heeft hij meegewerkt aan een paar goede games, maar als je kijkt naar wat hij destijds beloofde wat in die games zou zitten is er weinig van uitgekomen. De games waren goed, maar in zijn speeches beloofde hij veel meer dan er waargemaakt kon worden. Ga maar eens opzoeken wat je volgens hem allemaal wel niet zou moeten kunnen in games als Fable 1 en Black & White. Na de release van Fable moest hij zelfs publiekelijk excuses maken omdat hij de game te veel gehyped had.

Peter Molyneux is vooral goed in bedenken en hype bouwen. Elke keer deed hij de meeste fantastische uitspraken over wat er allemaal in een game zou zitten. Tussen wat je kreeg en wat hij schetste zat vaak een verschil van dag en nacht. Molyneux liet zich ook niet beteugelen door zijn uitgever of zijn baas.

Hetzelfde patroon herhaald zich overal waar hij werkt. Games hypen en dan het niet waar kunnen maken. Nu heeft (of had) hij weer zijn eigen studio 22cans. Het spel Godus is niet eens in de buurt van af en het lijkt erop dat 22cans bijna kopje onder gaat financieel. De winnaar van Curiosity zit nog altijd te wachten op zijn prijs. Voorheen had Molyneux nog een groot bedrijf achter zich staan en die gaf hij graag de schuld van zijn falen. Nu is die optie er niet meer.
Goed verhaal. Peter kreeg inderdaad te veel credits.

Het punt blijft dat ik Black & White (1) en Fable (1) twee van de beste spellen zijn dit ooit zijn gemaakt. Conceptueel vind ik het gewoon fantastisch dat je een 'fabeltje' speelt en zelf het verhaal aan het ontdekken bent. Peter beloofde daarin te veel, maar de ontwikkelaars van Lionhead leverde wel een fantastisch spel.

Wat mij opviel is dat Lionhead steeds meer een vehicle werd om producten te pushen. Bij Fable 3 (?) leek de Kinect belangrijker dan de gameplay. En bij Fable Legends vergeten we ook maar het hele concept "fabeltje". Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het publiek afhaakt - en ultimo heeft dat natuurlijk ook zijn consequenties. Jammer, de potentie was zo groot.

Ik vind het erg jammer dat Lionhead de weg ergens is kwijt geraakt. En ik dank de ontwikkelaars voor de vele uren fantastische gameplay; het kan niet makkelijk zijn geweest om te werken in een omgeving met te hoge verwachtingen.
Nou nou, dat is toch echt te veel eer voor B&W (zeker gezien de beloftes)...dit kan echt niet op tegen echte klassiekers.
Ik heb de beloftes nooit gekend, maar black en white is een enorm goed spel geweest en ontzettend vernieuwend. Het is een van de eerste games geweest, waarbij de keuze van de gebruiker invloed kreeg in grafische vorm en op het verhaal.
Toch ben ik erg benieuwd hoe zo'n rekensom in zijn werk gaat.

Nu heb ik de ontwikkelingen van Fable Legends niet heel nauw gevolgd, maar ik had het idee dat de game in al in vergevorderd stadium was. Misschien zelfs al bijna af.

Dat een game dan gecancelled wordt betekent:
a) dat deze echt totaal niet af is en nog veel ontwikkeling vereist
b) de gameplay zo ruk is dat ze zelfs geen ene cent eraan willen verdienen.

Het gaat tegen mij principes in, maar financieel technisch zou je zeggen: launch die game met flaws en al. Als de potentie goed is blijven mensen wel hangen en al blijven ze niet hangen dan heb je nog een paar centen verdient voordat je de stekker eruit trekt.

Maar blijkbaar was het dan daar zelfs niet goed genoeg voor...
Je vergeet hier even de kosten van imago schade mee te rekenen. Als het namelijk word gereleased en het is een crappy game dan roept iedereen dat Microsoft al veel eerder had moeten ingrijpen. Er zal dan jaren lang worden verwezen naar die release (zoals nu ook bij Ubisoft en EA word gedaan).
Lekker eerlijk, mensen stoppen geld in de game en over een jaar word de stekker er al uitgetrokken.
De reden voor de besluiten is volgens Microsoft dat het bedrijf zich meer gaat richten op het investeren en ontwikkelen van games en franchises die de fans het meeste aanspreken
Deze fan wacht al jaren op een nieuwe Black and White game.
Hopelijk gaat Peter Molyneux onafhankelijk van Microsoft verder om zijn coole games te blijven maken.

[Reactie gewijzigd door Knutselmaaster op 7 maart 2016 17:04]

Peter Molyneux is al sinds 2012 weg bij deze studio. En heeft erna en dieper dal gegraven voor alle mensen die nog hoop hadden met zijn godus.
O...
Dan heeft lionhead dus eigenlijk al opgehouden met bestaan in 2012.
Jammer, veel plezier beleefd aan Fable 2. Ik vraag mij af wat dan valt onder "games en franchises die de fans het meeste aanspreken", gezien de successen van games als The Witcher en Fallout afgelopen jaar.
Ik zit toch stiekem nog te wachten op een vervolg op Black&White 2. Valse hoop denk ik zo :P Maar Black&white was en is ( werkt bij mij ook onder w10 zonder problemen ) voor mij echt een dijk van een spel!

Jammer dat Lionhead mogelijk sluit..

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 7 maart 2016 17:01]

Dit is wel gedeeltelijk off-topic, maar ik vind het spijtig dat Black & White serie niet op Steam te verkrijgen is.

Maar Lionhead had inderdaad toch een reeks goede games!!!
Alleen Fable 1 en Black & White waren goede games wat mij betreft.

Na deze twee delen heeft Lionhead er een potje van gemaakt en is alles bergafwaarts gegaan. De laatste jaren hebben ze imho alleen maar rommel uitgebracht. Dat was ook te zien aan de verkoopcijfers. Gevoelsmatig heeft microsoft ze te lang de hand boven het hoofd gehouden. Dit zat er ook wel aan te komen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lionhead_Studios

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 7 maart 2016 17:31]

Je vond Black & White 2 niet leuk? Ik vond bepaalde dingen in BW2 wat beter uitgewerkt.

Bijvoorbeeld: Jouw creature.. In het eerste deel werkte het opvoeden van je beest niet altijd. Soms liep je te aaien als je wou slaan en te slaan als je wou aaien.
Ook liep die al met de volgende gedachte rond.. dus dan strafte of beloonde je hem voor de verkeerde dingen.

In deel 2 kon je zijn gedachten aanklikken en dan aaien of slaan.. Hierdoor was het veel makkelijker je beest naar jouw wensen op te voeden.

Ook het troepen maken had wel iets gaafs en deel 1 had dat niet volgens mij.
juist deze legers waren een groot probleem bij bw2. In plaats van dat je godelijke powers,samen werken met je creature en invloed centraal stond. was dit in bw2 leger bouwen aan klikken en stad veroverd. (natuurlijk wel nog ietsjes moeilijker)

maar daar kwam het op neer. De mini game bw creature island vond ik daarin tegen wel weer voormakelijk, maar geen top game.
Voor Fable Legends was al een beta aan de gang dacht ik. Veel negatieve feedback denk ik aangezien de development al redelijk ver was, en de stekker uit een zo goed als af product trekken is niet iets wat je zo maar doet.
Ik speel de beta al een tijd! Echt zonde, want het was supergoed speelbaar... Ook waren er heel regelmatig updates etc..
Er kwamen regelmatig mails met updates. Deze was van 4 maart: "We know there's two things you love more than anything else in Fable Legends - taking on a challenge and spending all your glorious loot. Our latest update brings you both in abundance.The big news is that we've introduced daily challenges to Fable Legends,Your tasks are varied but the rewards are worth it. You deserve it after all.Find out all about what new challenges await you."

De links in de mails hebben alleen nut wanneer je met je passport bent ingelogd; die zal ik hier dus ook niet posten.

Wel jammer dat het spel echt vorm kreeg, maar nu dus dood is. Eigenlijk was Fable de reden dat ik de XBOX One heb gekocht... ;(
Dit was nou serieus een spel waarvoor ik een X1 zou overwegen indien het een exclusive was. Dat bleek het een tijdje geleden al niet te zijn, en nu komt het helemaal niet.... Wat ontzettend spijtig.
Dit is naast halo en gears de rede voor mij geweest om de xbox one erbij te halen.... erg balen
Dit is wel even een verrassing zeg... Had ik niet zien aankomen. Ik keek juist uit naar deze titel, leek me wel een leuk spel. Speciaal naar Windows 10 ge-upgrade voor alle Direct X 12 titels die er aankomen, waaronder Fable Legends. Helaas heb ik ook geen testversie van het spel kunnen spelen.

Mijn vraag aan de tweakers: wie heeft er allemaal wl meegedaan aan de alfa's en beta's? Hoe speelde het spel? Was het leuk? Enig idee waarom het gecancelled is? Was de gameplay niet diepgaand of interessant genoeg? Of waren er andere problemen?
Wel bijzonder dit, speel moest al bijna uitkomen. En een gratis co-op game kan nooit geen kwaad. Ook heeft microsoft hier behoorlijk wat aandacht aan gegeven op beurzen. Zou de game dan zo slecht zij. Geweest?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True