Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung stopt met ondersteuning van Skype-app op smart-tv's - update

Door , 110 reacties

Volgens een end-of-service-mededeling stopt Samsung met de ondersteuning voor de Skype-app van Microsoft. Het bericht vermeldt 2 juni als de datum waarna de app niet meer beschikbaar zal zijn op de tv's. Het is onduidelijk wat de reden voor de maatregel is.

Samsung logo (45 pix)Het bericht van Samsung zorgt voor veel ophef onder de gebruikers van Samsung smart-tv's. Op het forum heerst veel onduidelijkheid omtrent de reden van het besluit. Tot nu toe heeft er, afgezien van het eerdergenoemde bericht, geen communicatie over die reden plaatsgevonden. Op de Samsung-site wordt Skype nog steeds vermeld als voorbeeld-app, ook bij nieuwe modellen. Voorlopig hebben Microsoft en Samsung nog geen commentaar geleverd.

Het gebeurt regelmatig dat apps en diensten van smart-tv's verwijderd of juist toegevoegd worden. Een enigszins vergelijkbare situatie die tot onvrede bij gebruikers leidde, deed zich in februari voor, toen de smart-tv-functie van verschillende Philips-accessoires zoals blu-ray-spelers verdween. Er werden verschillende redenen voor de uitval genoemd en uiteindelijk besloot Philips getroffen klanten te compenseren. Het is onwaarschijnlijk dat een dergelijke compensatie in het huidige geval zal optreden, aangezien het verlies van een app niet overeenkomt met het verlies van een complete functie.

Update, 16.38: In een bericht laat Microsoft weten dat het vanaf juni zal stoppen met updates voor de 'Skype for tv'-applicatie en dat het afhankelijk is van het tv-model of de applicatie daadwerkelijk wordt verwijderd. De datum die op dit moment nog in het bericht te zien is klopt dan ook niet, zo laat een woordvoerder aan Tweakers weten. De keuze is ingegeven door het feit dat steeds meer mensen Skype op mobiele apparaten gebruiken en dat Microsoft de nadruk wil leggen op platforms die door gebruikers gevraagd worden. Daarom zou het de tv-applicatie zo lang mogelijk ondersteund hebben, maar trekt het bedrijf er nu de stekker uit.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

07-03-2016 • 15:41

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
"Het gebeurt regelmatig dat apps en diensten van smart-tv's verwijderd of juist toegevoegd worden"

Bij Samsung is het toch het eerste, Mijn 2012 model Samsung Tv beschikt inmiddels niet meer over de
  • Samsung Fitness apps.
  • Samsung 3d video's.
  • Skype.
Het Smarthub gedeelte wordt steeds leger zo. En dit samen met de verouderde Netflix app. Waar Samsung naar Netflix wijst, en andersom. Nee dit is echt top voor de consument! Ik gebruik die Smarthub rommel niet, maar als je dat wel gebruikt is het echt diep treurig voor je.
Precies de reden waarom je dit soort zaken niet op je tv wil: je bent te afhankelijk van de fabrikant van je tv en de achterliggende infastructuur, terwijl je wel "mag" betalen voor die afhankelijkheid.

Ik wil die rommel niet op mijn tv, ik wil een (liefst OLED UHD) scherm van minimaal 65 inch. WAT dat scherm laat zien, bepaal ik zelf wel aan de hand en met behulp van de apparatuur die ik er op aansluit.
Wil ik Skype? Hang ik er wel een laptop of htpc aan. Wil ik films? Htpc, mediaspeler, Chromecast. Fitness? Wii sports of zo...
Ja, helemaal mee eens.zo kan je de meeste ebook apps niet op een smart tv draaien. Heel spijtig voor onze slechtziende medemens.
Bij Samsung is het toch het eerste, Mijn 2012 model Samsung Tv beschikt inmiddels niet meer over de
  • Samsung Fitness apps.
  • Samsung 3d video's.
  • Skype.
Stel dat je die TV speciaal aanschafte om te kunnen skypen/fitnessen.
En die wordt nu op afstand opzettelijk onklaar gemaakt.
Mag dat zo maar?
Als het mag, dan mogen ze hem ook met een 'update' op zwart zetten voor gewone TVontvangst.
Ik meen dat ze 2 jaar garantie moeten geven, maar 'updaten' is 'stukdaten'. Dat moet niet mogen.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 7 maart 2016 18:57]

Het zal wel ergens in de voorwaarden vermeld staan. Zal wel iets zijn in de trant van "wij behouden het recht diensten stop te zetten naar ons eigen goeddunken" en nog een beetje verder "door de TV te gebruiken accepteer je onze voorwaarden"
Het zal wel ergens in de voorwaarden vermeld staan. Zal wel iets zijn in de trant van "wij behouden het recht diensten stop te zetten naar ons eigen goeddunken" en nog een beetje verder "door de TV te gebruiken accepteer je onze voorwaarden"
We hebben in principe héél sterke consumentenrechten, maar je moet ze wel even langs de rechter loodsen.
Die kan zeggen dat de voorwaarden onredelijk zijn. Klaar!
Dat gaat de gemiddelde consument natuurlijk niet zomaar doen. ;)

Van belang is niet zozeer de reden dat consument het apparaat heeft gekocht, maar hetgeen waarmee geadverteerd is of (nauwelijks aantoonbaar natuurlijk) wat de verkoper aan de klant heeft verteld.
Indien voorafgaand of tijdens de verkoop geschermd is met bepaalde eigenschappen van een product, dan moet het product ook die eigenschappen hebben en houden, ongeacht of in de voorwaarden staat of die eigenschappen kunnen komen te vervallen. Indien dit wel in de voorwaarden staat, moet dat ook ondubbelzinnig vermeld worden aan de consument voordat de verkoopovereenkomst wordt gesloten. Oftwel: de advertentie c.q. de verkoper moet dat duidelijk vermelden.

Wat daarbij wel meespeelt natuurlijk is de tijdspanne. Er zit een groot verschil tussen een functie die na een maand komt te vervallen of diezelfde functie die na 4 jaar (2012 in het voorbeeld van @Dacuuu) komt te vervallen. 4 jaar vooruitkijken is met "smart-functies" behoorlijk lastig. Bedenk bijvoorbeeld maar eens de mogelijkheid dat een app afhankelijk is van een externe service, bijvoorbeeld Skype. Als Skype na 3 jaar bijvoorbeeld volledig zou stoppen, dan kun je dat Samsung moeilijk kwalijk nemen.
In de afgelopen 4 jaar is natuurlijk veel gebeurd op "smart" gebied. Blackberry en Nokia waren in 2012 bijvoorbeeld nog grote spelers, maar nu niet meer. En als je nu op de Android-TV trein springt, kan niemand garanderen hoe dat platform er in 2020 uitziet. Wat dat betreft moet je als consument wel rekening houden met de beperkte "houdbaarheid" van dergelijke functies.

Anderzijds mag je natuurlijk wél weer verwachten dat primaire functies als beeld, geluid, afstandsbediening etc. goed blijven functioneren tot minimaal 5 jaar (nog krap) na aanschaf. Datzelfde geldt natuurlijk voor andere hardwarefuncties als HDMI aansluitingen, netwerkverbinding, etc.
Maar ook daar gelden bepaalde afwegingen: stel nu dat je specifiek gekozen hebt voor een TV die nog een SCART aansluiting heeft, maar dan wel wat minder HDMI poorten? Erg handig om je oude DVD speler op aan te sluiten. Maar wel vervelend dat als je DVD speler het begeeft, je nergens meer een apparaat kunt vinden wat je nog op een vrije poort van je TV kunt aansluiten, want SCART is ernstig verouderd.

Kun je dat de TV fabrikant kwalijk nemen, dat hun apparaat niet met de tijd meegaat? We verwijten de fabrikant dat wel in het geval van de software, maar bij verouderde hardware weten we niet beter...
Mocht je dus met een dergelijk verhaal naar een rechter gaan, zal die ongetwijfeld ook wel met bovenstaande rekening houden (al durf ik de uitkomst niet te voorspellen).

[Reactie gewijzigd door Ger op 8 maart 2016 13:29]

Samsung is saying that is Microsoft who will discontinue the App, truly sad. Specially with the last move of Samsung to tizen I'm absolutely sure that We will not see any Lync App replacing Skype in our tvs

Zijn er toch wel een paar boos.

http://community.skype.co...-2-June-2016/td-p/4320126

Maar het is dus Microsoft die de app terugtrekt en niet Samsung.

This is a reply from Samsung in response to my email to them this morning:


This is to acknowledge that I have received your email about your television. I tried to contact you on the phone number provided, but I was unable to reach you. Regarding your concern, please be advised that beginning June 2, 2016, Skype will no longer be available on Samsung Smart TVs. Skype has decided to cease its investment into this product as the market has evolved to favor smart phones, tablets and PCs for video messaging. Samsung is notifying customers 90 days before the Skype app is removed from the Samsung Smart Hub to provide customers with ample time to prepare. We apologise for any inconvenience you have experienced and we appreciate being able to serve you. If you have any more queries, please get in touch either by phone or email and we will be happy to help.


De reactie van Skype:

What changes are coming to Skype for TV?

What's changing for Skype for TV?

Starting March 7th, the Skype for TV application will no longer be supported; there will be no updates to the application. This will also affect new account creation and password resets. This will only be available through Skype.com.

https://support.skype.com...-tv?platform=skype-for-tv

[Reactie gewijzigd door noMSforme op 7 maart 2016 16:43]

Toch vaag, geen idee welk OS Samsung draait op zijn TV, maar alle varianten die bv Android draaien (zoals die usb sticks) en google store heeft, kan gewoon Skype draaien.

Maarja andere kant, dat is precies waarom ik geen gebruik maak van die smart-zut van een TV. Het is een platform die zo'n beetje elke dag kan veranderen, door wie dan ook, als er een partij er mee wil stoppen.
Skype op je pc of telefoon doet ook niks meer als ze de plug daar uit trekken. Alleen die kans is wat kleiner.
Toch vaag, geen idee welk OS Samsung draait op zijn TV, maar alle varianten die bv Android draaien (zoals die usb sticks) en google store heeft, kan gewoon Skype draaien.

Maarja andere kant, dat is precies waarom ik geen gebruik maak van die smart-zut van een TV. Het is een platform die zo'n beetje elke dag kan veranderen, door wie dan ook, als er een partij er mee wil stoppen.
Samsung gebruikt, Tizen OS for TV voor de nieuwste smart TV's en Samsung Smart TV voor de oudere.

Dat is inderdaad inclusief de privacy dat ik geen smart TV heb. Je kunt niet zien of het smart deel mee kijkt en/of luistert.
Ik heb nog een oudere Samsung LED (Backlight) TV, een van de eerste, die perfect werkt.
Zonder enige netwerk aansluiting. Alleen een USB aansluiting voor updates en als ik zou willen foto's en films te kijken, of het nog werkt (foto's en films)? Geen flauw benul.
Ik heb een Samsung Smart-TV, een kleintje, maar toch Smart. En ik gebruik voornamelijk Netflix, de rest niet zo heel erg. Chrome-cast werkt enorm goed ook.
Tja, als Neflix je enige wens is zal dat wel oke bijven werken.
Maar browsen, mailen, muziek en andere video streams...?
Tjah, ik gebruik het gros van de functionaliteit niet (ik ben meer van de htpc's/laptop's en androids-combi's), maar er zijn zat mensen die er graag gebruik van maken.
Ahaaaa :-)) Nou, veel kijkplezier daar op.
Skype is geďntegreerd in de Lync messenger. Ik denk dat MS de API die de oude Skype gebruikt uit de lucht gaat halen, waardoor de Samsung app niet meer werkt. Samsung staat het natuurlijk vrij om de nieuwe Lync API te gebruiken, maar ja, dan moeten ze weer geld in de ontwikkeling steken.
Samsung is saying that is Microsoft who will discontinue the App, truly sad. Specially with the last move of Samsung to tizen I'm absolutely sure that We will not see any Lync App replacing Skype in our tvs

Zijn er toch wel een paar boos.

http://community.skype.co...-2-June-2016/td-p/4320126

Maar het is dus Microsoft die de app terugtrekt en niet Samsung.

This is a reply from Samsung in response to my email to them this morning:


This is to acknowledge that I have received your email about your television. I tried to contact you on the phone number provided, but I was unable to reach you. Regarding your concern, please be advised that beginning June 2, 2016, Skype will no longer be available on Samsung Smart TVs. Skype has decided to cease its investment into this product as the market has evolved to favor smart phones, tablets and PCs for video messaging. Samsung is notifying customers 90 days before the Skype app is removed from the Samsung Smart Hub to provide customers with ample time to prepare. We apologise for any inconvenience you have experienced and we appreciate being able to serve you. If you have any more queries, please get in touch either by phone or email and we will be happy to help.
Dat is het nadeel van die closed source Zut. Als de ontwikkelaar er de stekker uit trekt heeft de andere partij het nakijken.
Met alle negatieve imago problemen.

Als de Smart* fabrikanten slim zijn gaan ze fatsoenlijk open product ontwikkelen dat skype helemaal kan vervangen.
Misschien bestaat het al, ik gebruik die Jaap Aap programma's niet. Ik hoef in een conversatie niet zichtbaar te zijn als het niets functioneels toevoegt.
Microsoft trekt Skype niet terug, ze hebben laatst bekend gemaakt Skype te willen doorontwikkelen.

Of heb ik iets gemist?
Microsoft trekt Skype niet terug, ze hebben laatst bekend gemaakt Skype te willen doorontwikkelen.

Of heb ik iets gemist?
Zo te zien Skype voor de Samsung SmartTV wel. Dat betekend niet dat Skype niet meer bestaat.
nieuws: 'Microsoft wilde Slack overnemen voor acht miljard dollar'

Het nieuws van 3 dagen geleden, nota bene op tweakers:

"Microsoft zou plannen hebben gehad om communicatiedienst Slack over te nemen voor een bedrag van acht miljard dollar, omgerekend 7,2 miljard euro. Het plan is echter niet doorgegaan omdat het bedrijf zich zou willen richten op de verdere ontwikkeling van Skype."

Verder heel raar van Samsung om skype te boycotten op hun tv's. Zal waarschijnlijk iets met patenten-strijd o.i.d. te maken hebben?

[Reactie gewijzigd door X-tiaan op 7 maart 2016 18:55]

Verder heel raar van Samsung om skype te boycotten op hun tv's. Zal waarschijnlijk iets met patenten-strijd o.i.d. te maken hebben?
Alle berichten wijzen erop dat Microsoft de stekker uit skype voor de Samsung SmartTV's getrokken heeft, niet Samsung.
Het zou alleen "slim" van Samsung zijn als ze zelf een alternatief concurrent product zouden hebben.
Ik vind het altijd kwalijk als ondersteuning van key-features gestopt worden voordat het product end-of-life is. Echter vraag ik mij tegelijkertijd ook af hoeveel mensen er serieus gebruik van maakten, naast het eenmalig proberen wellicht.

Edit: even ter verduidelijking: ik stel niet het skypen an-sich op een groot scherm ter discussie. Puur het gebruik van de skype-app binnen de smart-tv omgeving.

[Reactie gewijzigd door Magic op 7 maart 2016 15:58]

Ik gebruik Skype op mijn tv (via xbox one) toch eigenlijk best wel vaak. Ik zet hem PiP aan op de tv en kan zo nog met familie of vrienden babbelen tijdens het tv kijken.
Misschien is mijn vraagstelling inderdaad wat te algemeen, en op tweakers.net wellicht ook een beetje gepolariseerd, maar ik ga er voorzichtig ;) van uit dat je tech-enthousiast bent. En daarmee zoals je aangeeft heb je andere opties om skype te gebruiken op je tv.

Als ik mij een doelgroep probeer voor te stellen voor de smart-tv skype app dan lijkt het me de oudere die in contact wil blijven met kinderen/kleinkinderen. En mij lijkt een tablet daar toch veel handiger voor. Skype op een smart-tv is dan toch gewoon te log. Daarnaast is de camera veel te wijd, leuk wanneer je met meerdere mensen bent, maar veel teveel woonkamer als je alleen in de bank zit.

@xtrme hieronder: ook jij gebruikt dus niet die smart-tv app. ;)

[Reactie gewijzigd door Magic op 7 maart 2016 15:54]

communiceren via skype op een groter scherm ervaar ik persoonlijk als fijner(ben 28 en niet brildragend) en ook als je met meerdere personen skyped dan is het gewoon fijner / betere gebruikers ervaring zoals ik ook al in mijn andere reactie zei
Juist voor jouw doelgroep hoeft een tablet niet handiger te zijn, dan moet er weer een extra apparaat aangeschaft en geleerd worden... Als dat voor bijvoorbeeld een slechtziende ueberhaupt een optie is.

Hoe dan ook, er zijn gegarandeerd mensen die dat apparaat juist om die feature gekocht hebben. Vuistregel voor fabrikanten is dat je je klanten niet in de steek dient te laten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2016 16:48]

Je geeft zelf al het voorbeeld via xbox.

Apps op je tv zijn waardeloos. Leuk als je de tv nieuw koopt, ze worden echter niet onderhouden en na 2 of 3 jaar stoppen ze of beperkte functionaliteit.

Je kan voor een smart gedeelte beter keizen voor een android of windows stick. Dan kun je doen en laten wat je wil en zelfs nog veel maar dan het brakke smart gedeelte op de tv.
Daarnaast over 4 jaar koop je een nieuwere snellere stick.
Je tv gaat meestal langer mee, zeg 10 jaar. Je moet echter niet de illusie hebben dat je alle apps na 5 jaar nog kan gebruiken.

Dus weg smartgedeelte en gewoon een stick kopen.
Vertel jij dat "weg met het smartgedeelte" aan de fabrikanten of doe ik het? Philips (meer specifiek: Woox, Gibson Brands) heeft jouw roep misschien al gehoord, en Samsung nu dus ook... Alleen mag ik hopen dat jij bedoelde "op nieuwe modellen" en niet "op bestaande modellen" zoals zij nu doen.

TV's die 10 jaar meegaan zijn al niet mainstream, tussen 3 en 8 jaar is gebruikelijker helaas. Hoe dan ook lijkt het me wenselijk dat functionaliteit die bij de aanschaf meegewogen werd en aanwezig was, dat ook blijft. 3 tot 8 jaar ondersteuning is voor software helemaal niet zo raar. Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat de softwareprovider (MS/Skype) dus ook oude protocollen blijft ondersteunen gedurende zo'n redelijke periode. Dit is voor MS ook een mooie kans om te laten zien dat ze het beter doen dan het tot voorkort om zijn ondersteuning geroemde Whatsapp, waar ze ondersteuning voor apparaten laten vallen die deels nog in de winkel liggen of 2 a 3 jaar geleden nog in de winkel lagen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2016 16:55]

8 jaar updates. Vertel dat google eens met de brakke android updates voor oudere modellen.

Het klinkt leuk die updates maar er is geen verplichting, die zal er ook niet snel komen en een bestaande updates heb je niet altijd wat als er nieuwe diensten bijkomen die misschien door de oude tv's niet ondersteunde worden.
Volgens mij is het niet Google die updates naar oudere Android devices tegenhoudt, maar voornamelijk de fabrikanten zelf. Die willen graag hun eigen laagje over Android heen gooien. Nexus devices hebben toch wel een aantal jaar updates gehad voor zover ik weet.

Helaas hier ook een Samsung smart TV van eind 2014. Draait nog geen Tizen en ook daar begint de smart app functionaliteit al aardig af te brokkelen. Na een paar maanden ging er al een hele pagina met content uit. Met elke update die er komt minder functionaliteit :-(
Updates lijken op het eerste gezicht geen verplichting, hoewel je je kunt afvragen of ze dat niet toch zijn als er steeds meer functionaliteit van apparaten zwaar op software en diensten leunt. In zekere zin is het verdwijnen van functionaliteit die er bij aankoop was, toch het ontstaan van defecten. Wachten is op een toetsing aan Europees consumentenrecht - de conclusie zou zomaar kunnen zijn dat garantie en coulance ook op dit soort kunstmatige defecten van toepassing is. Je mag immers verwachten dat een apparaat een bepaalde levensduur haalt.

Maar verplichting of niet, het lijkt nu wel een trend te worden om klanten ontevreden te maken. Veel gehoorde excuses zijn dan: "het zijn maar zo weinig klanten", of: "niemand gebruikt het". Dat zijn echter voor een fabrikant of dienstverlener levensgevaarlijke redenaties op het moment dat niet getroffen klanten de indruk krijgen dat zij misschien wel de volgende zijn...

Zou een fabrikant om dringende redenen toch een voortijdig einde van de ondersteuning nodig vinden, dan hoeft hij dat misschien niet eens financieel af te kopen. Hij zou bijvoorbeeld ook een laatste omvangrijke update kunnen uitbrengen, of bepaalde functionaliteit generiek en door de gebruiker configureerbaar kunnen maken zodat die zichzelf iets beter kan redden als hij aan functionaliteit gehecht is. En dus wat ik al noemde: de leverancier van de servergebonden diensten moet wat zorgvuldiger omgaan met het uitfaseren van oudere versies van de protocollen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 maart 2016 00:07]

Mee eens. Trage apps, geen onderhoud. Drama. En nog slecht te bedienen ook.
je zou ook je laptop of je tablet kunnen gebruiken zou je zeggen
maar ik ben zo'n persoon die er wel gebruik van maakt
ik heb achter mijn dumb tv een android mini pc hangen en als ik met m'n vriendin skype (zit in het buitenland atm) dan doe ik dat op de tv
ik ben ook wel in het bezit van een tablet laptop en een vaste pc, maar vind het wel chill zo groot

ook als er hier mensen op bezoek zijn en er belt iemand in is het praktischer om voor een televisie te gaan zitten, dan gezellig met >3 personen bij een laptop

[Reactie gewijzigd door xtrme op 7 maart 2016 15:51]

Ik kreeg vandaag inderdaad een bericht dat het gestopt is. Maar heb het nooit gebruikt altijd via de PC. Ik hoop dat het volledig verwijderd wordt. Want het gaat allemaal zo traag. Maar om eerlijk te zijn er zoveel onzinnige apps voor geďnstalleerd op de smarttv dat die ook verwijderd mogen wordt.
Ik wil JUIST Skypen via TV mogelijk maken. Familie in het buitenland. Dan is het fijn om vanaf de bank een gesprek te kunnen voeren. Dat is niet voor iedereen van belang, maar zorgt dat je toch een huiselijk gesprek hebt, ook al ben je ergens anders.

Op een PC achter een bureau is toch net niet zo fijn en een tab in je hand is ook niet ideaal.
Echter laat dit weer zien dat je van smartfunctionaliteit van TVs niets moet verwachten, want je weet nooit hoe lang iets ondersteund wordt.

Het best kun je gebruik maken van een externe Skype functionaliteit en dit op de TV weergeven.
Ik vind het ook kwalijk als key-features gestopt worden als een fabrikant vindt dat het product end-of-life is... Wanneer is dat? Eigenlijk is het schandalig. Alsof het raam van je huis niet meer kan kantelen(wel draaien) omdat de fabrikant inmiddels een nieuw type raam heeft geďntroduceerd. Ik vind eigenlijk dat het verwijderen van features ergens bij een instantie aangevraagd moet worden(oké dat is wat overdreven en niet werkbaar :)). Echt typisch een teken van de huidige wegwerpmaatschappij dat we dit accepteren. Oké, we morren even wat dat we de volgende keer naar een andere fabrikant gaan, maar als we dat al doen doet die andere fabrikant precies hetzelfde. :(
Skype is de enige SmartTV functie die ik wel eens gebruik. Verder doe ik alles via mn Apple TV. Jammer dat het weggaat. Daarmee is de camera op mijn TV ook meteen nutteloos.
reacties op posts met hashtags kennelijk ook :) ... misschien nog eens proberen met een goede onderbouwing?
En dit is de reden dat het hele smart tv platform direct opgedoekt moet worden. Of er een fatsoenlijke standaard moet komen, zoals Android, zodat fabrikanten hier geen energie meer in hoeven steken. Eerst Philips, nu Samsung...
Samsung heeft hier sowieso een slechte naam in. Daar telt alleen een verkoop en verder zoek je het maar uit.
Hoezo eerst Philips? Stoppen die ook al met de Skype support? Dat zou voor mijn pa heel vervelend zijn. Hij gebruikt het redelijk vaak op zijn TV. Ook speciaal ook Cam voor gekocht, iets van 100 euro geloof ik.

/edit
ik lees niet goed. Ging bij Philips niet over Skype, maar iets anders.

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 7 maart 2016 16:26]

Dat was via bluray spelers bedenk ik me nu. Maar goed, zelfde principe: je koopt een product waarvan je afhankelijk bent van de fabrikant. En die gooit er met de pet naar.

@bbob1970: dat houd je altijd. Maar Android is wel groot genoeg om dat te kunnen doen. Ik kies liever voor een goedkopere box (Apple TV). Die kun je altijd vervangen als het niet meer werkt... hoef je niet direct een nieuwe tv.
waarom integreren ze niet windows 10 in arm modus? of iOS? of android?

die stap van samsung om zelf een os te ontwikkelen is gewoon belachelijk. apps ontwikkelen en onderhouden kost geld, veel bedrijven zitten niet te wachten op versplinterde OS'en voor tv's.

tot die tijd zal ik geen gebruik maken van smart tv's
Android is er al, dat heet Android TV en wordt ook daadwerkelijk al toegepast op sommige modellen TV's. Met name Sony maakt hier volgens mij redelijk gebruik van. :)
Niet alleen Sony, maar ook Asus, Razer, Sharp en Philips als je deze website mag geloven: http://www.android.com/intl/nl_nl/tv/

Dus nu LG en Samsung nog naar Android TV en we komen uit bij hetzelfde probleem als bij telefoons, 2 jaar updates en dan niets meer?
Of er een fatsoenlijke standaard moet komen, zoals Android,
Er is anders wel een update probleem bij Android. Waar een smartphone hoogstens 4 jaar meegaat gaat een TV in de meeste huishoudens wel 10 jaar mee dus updates zijn daar nog belangrijker.
Volgens mij heeft Google elk jaar een major update. Het is de fabrikant weer de boosdoener. En ja, ook daar laat Samsung gebruikers in de steek (op mobiel dan).
Tja, en dan blijft Chromecast en Apple TV over. Beide prima producten met updates en je hoeft de troep van de TV fabrikant niet te gebruiken... want ook daar geldt wel vaak: dat kunnen ze niet (ik heb een Panasonic, en van dat "smart" gedeelte daar lusten de honden geen brood van).
Een standaard tja waarom anrdoid roept de ene dan weer.

De relatieit is dat een tv gewoon zeg 10 jaar meegaat.
Het smart gedeelte moet onderhouden worden, daar beginnen de problemen. Daarnaast wat nu snel is qua smart gedeelte is dat over 4 jaar niet meer.
Je kan dus gewoon beter met een android of windows hdmi dtick of kast werken.
Na 4 jaar koopt je een nieuwere snellere en bent weer hele maal up to date.
Omdat Skype niet meer beschikbaar is?
Dat is nou net dé app die ik nog nooit heb geopend op m'n Smart TV. :P

Ik gebruik WebOS echt voor van alles, maar Skype absoluut niet.
Maar ik zou de SmartTV interpretatie van WebOS echt niet willen missen. En Android op m'n TV is uit den boze, no way.
Dat jij nou Skype niet gebruikt... beetje kortzichtig. Vul dan even een app in die je wel gebruikt. Het gaat namelijk om het principe.
Hoezo kortzichtig?
Jij stelt dat omdat Skype niet meer werkt, men maar helemaal moet stoppen met het SmartTV principe. Dat vind ik pas kortzichtig. :P
Ja apps kunnen komen en gaan, zo gaat dat nu eenmaal. Heb ook op Android en iOS wel eens dat apps verwijderd worden. Moeten we dan stoppen met het hele principe smartphone? Nee toch? :)
Dat is misschien wat kort door de bocht gezegd. Maar ik ben wel van mening dat als je een TV verkoopt met een bepaalde featureset dan mag je ook wel moeite doen om die featureset te garanderen.
Overigens was ik in de veronderstelling dat Samsung zelf Skype in z'n eigen tvOS had gebakken (en daarom de camera ook alleen met Skype werkt). Maar Microsoft stopt er mee...
Desalniette min ben ik nog steeds geen fan van het versplinterde smart tv gebeuren.
Nee, android.. goede keuze..
Android staat ook zo lekker bekend om de updates en ondersteuning door de fabrikanten.
Toevallig kreeg ik (netjes?) de melding net door op mijn tv. Juni 2016 einde skype ondersteuning. beetje zuur aangezien mijn tv 3maanden oud is, en regelmatig skype gebruik.

Schandalig.
Compleet van de pot gerukt zou ik het noemen. Dat is toch ondenkbaar dat ze dat bij een smartphone zouden doen?
Zie je het al voor je? Samsung stopt support voor Skype app op Galaxy S..?
Ik begrijp hier niets van. Het kan simpelweg niet met het oog op consumentenvertrouwen en verplichting.
Belofte maakt schuld...
Nog maar 3 maanden oud? Dan zou ik hem gewoon terug brengen. Volgens mij heb je garantie op het hele apparaat, inclusief de software.
Beetje zuur? Dat vind ik een understatement. Nu is Skype niet de hoofdreden om een TV te kopen maar het kan wel degelijk een over-de-streep-feature zijn.
Je kunt er natuurlijk eens een klacht aan wagen, 3 maanden is natuurlijk wel echt heel kort.
Same here helaas. Ik kreeg de melding ook sinds vandaag te zien. Ik Skype veel met mijn familie in Canada via mijn Samsung TV ;(
Grote kans dat het gewoon blijft werken als je de tv simpelweg niet update.
Vaak worden apps er met een update uitgehaald dus niet updaten en kijken wat er gebeurt.
Ik denk dat mensen het beste voor een tv kunnen kiezen die een perfect beeld heeft, goede DLNA support en een lekker snel menu (optioneel goede 3D weergave als dat nog kan anno 2016). De overige opties zoals geluid en smartfunctionaliteit kun je beter onderbrengen in een Mediabox. Steeds meer fabrikanten lijken de voordelen van een smart-tv vooral voor zichzelf in te zetten, terwijl veel gebruikers de functionaliteit graag willen behouden.

Ik hoop dat de fabrikanten nog wel leuke tv's op de markt brengen waarbij het smart gedeelte eigenlijk nagenoeg weg is (dus geen functies die geschrapt kunnen worden), zodat de focus weer op het "beeld" komt.
klinkt als dagdromen helaas, de enige tv's die geen smart hebben zijn budget tv's.

wil je een tv hebben met prachtig beeld zal je er helaas een smart platform bij krijgen. en als je pech hebt Tizen... (zucht samsung zucht)
Sterker nog, de enige functionaliteit die een tv hoeft te bezitten is perfecte beeldkwaliteit, en veel opties om het perfect af te stellen. Verder veel inputs en razendsnel switchen tussen verschillende bronnen.

De rest kan beter via een setupbox. Een van de provider voor tv signaal en een Apple tv voor de rest. Want we hebben de laatste jaren keer op keer gezien dat TV fabrikanten het niet voor elkaar krijgen om hun smart gedeelte kwalitatief voldoende te krijgen. Het is toch van de zotte dat TV's die ver boven de duizend euro zitten het nog steeds moeten afleggen op kwaliteit tegen een 150 euro kostende Apple TV of Android TV kastje. Werkelijk belachelijk gewoon!

[Reactie gewijzigd door MenN op 7 maart 2016 16:57]

Wel support, geen support...

Dit is een hele goede manier om consumenten te overtuigen om geen smart-tv aan te schaffen. Of in elk geval de aanschaf ervan tot nader order uit te stellen.
Dit is een hele goede manier om consumenten te overtuigen om geen smart-tv aan te schaffen. Of in elk geval de aanschaf ervan tot nader order uit te stellen.
Tegenwoordig is 'smart' standaard op de meeste televisies, en een alternatief is vaak geen optie. Je kan deze TV's echter ook gewoon als ouderwetse TV's gebruiken. Met behulp van een universele afstandsbediening kan je ook de smart-specifieke toetsen vermijden en merk je in dagelijks gebruik geen verschil met een normale, domme TV.
Uiteraard. En ik denk dat menig tweaker er ook zo over denkt (gezien de reacties). O-)

Je zult maar een tv gekocht hebben en verknocht zijn geraakt aan een bepaalde smart-functie, en er dan achter komen dat met een "update" die functie verdwenen is. Ik zou niet bepaald blij zijn om vast te zitten aan de grillen van fabrikant X of Y.

Samsung maakt in dit geval een fraai staaltje "bad publicity".
Uiteraard. En ik denk dat menig tweaker er ook zo over denkt (gezien de reacties). O-)
Tweakers zijn natuurlijk een beetje wijsneuzige buitenbeentjes ten opzichte van de massa. Dit is weer een voorbeeld voor het (terechte) argument dat je met 'smart' controle weggeeft.
Je zult maar een tv gekocht hebben en verknocht zijn geraakt aan een bepaalde smart-functie, en er dan achter komen dat met een "update" die functie verdwenen is. Ik zou niet bepaald blij zijn om vast te zitten aan de grillen van fabrikant X of Y.
Oh, ik vind het ook geen charme hebben. Het apparaat is verkocht met een geadverteerde functie, en die wordt weggenomen.
Samsung maakt in dit geval een fraai staaltje "bad publicity".
Welke fabrikant doet dit niet? Ik denk niet dat er hierdoor plots minder TV's verkocht worden aan de massa (waarvan velen niet-tweakers), ondanks de frustratie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 maart 2016 16:22]

Een andere afstandsbediening gebruiken maakt van een smart TV nog geen "monitor". Er blijft een echt OS aanwezig, al is het maar om van kanaal te wisselen (CI module) of van input. Genoeg voorbeelden waar het alleen daar al misloopt met 2015/2016 modellen:
  • Sony update waarna het zappen niet meer werkte.
  • Philips waarbij OS crasht en je de stekker er kan uithalen om hem weer op te starten
  • TV's die rebooten terwijl je gewoon wat Xbox zit te spelen
Je ontsnapt er dus niet aan ook als je het niet gebruikt.
Het is onwaarschijnlijk dat een dergelijke compensatie in het huidige geval zal optreden, aangezien het verlies van een app niet overeenkomt met het verlies van een complete functie.
Het vervelende is dat als de fabrikant besluit hun server uit te zetten, of te wijzigen je wel je volledige smart gedeelte kwijt bent. En als klant kan je niet zelf een server aanwijzen.
Dan is je tv in het geheel niet meer smart en moet je uitwijken naar andere mogelijkheden zoals een Chromecast of mediacenter.
Dat is vanuit het oogpunt van productondersteuning altijd een betere optie. Met een los kastje zijn de kosten voor het vervangen een stuk lager en de garanties van updates vaak een stuk beter.
Inderdaad... wat mij betreft stoppen ze ook met dat hele "smart" deel bij die TV's. Je ziet steeds vaker dat je toch bent overgeleverd aan de grillen van de fabrikant: eerst bij Philips, nu bij Samsung: beide geen kleine spelers op de TV markt. Ik was altijd een groot fan van smart-TV's omdat je dan voor een hoop zaken weer wat minder apparaten nodig hebt, en dus minder kabels (ik hou niet zo van onnodige kabels).

Maar als ik zo terug kijk, heb ik liever een klein stream-machientje met ondersteuning voor Skype (zoals een NUC-achtig apparaatje)... kost minder en je bent zelf in staat om het "smart" gedeelte van je TV onder eigen beheer te houden. Streamen, Skypen, chatten, internetten, Youtube filmpjes e.d... alles werkt zolang jij het wilt, en niet omdat de fabrikant besluit apps niet langer te ondersteunen met veelal een totaal gebrek aan redenering.
Wat je in eerste instantie al beter had kunnen doen natuurlijk.
Smart TV, schmart tv. Wat een holle belofte is dat.
Datzelfde gebeurde bij de Wii van Nintendo, terwijl die dingen nog in de winkels lagen. Nintendo probeerde natuurlijk zo mensen nog aan de WiiU te krijgen...
Ik had het netjes gevonden als je als bedrijf dan een softwareupdate uitbrengt dat je in ieder geval nog een custom server kunt kiezen.
Ach ja ik was toch al van plan mijn volgende tv (4k) niet smart of 3d te kopen ik gebruik smart simpelweg NOOIT en heb nog geen enkele 3d film gezien ondanks dat ik het wel wat toe vind voegen irriteert een brilletje me teveel.