Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Xbox gaat cross-network-play ondersteunen. Daarmee wordt het mogelijk multiplayer-games op verschillende platforms toch samen te spelen. De eerste game die dit ondersteunt is Rocket League. In eerste instantie geldt het voor Windows 10-pc en Xbox One. Andere platforms volgen later.

Daarmee opent Microsoft het Xbox Live-platform zodat ook gebruikers van andere platforms hier op mee kunnen spelen. Ontwikkelaar Psyonix van Rocket League zegt op zijn blog vereerd te zijn de eerste game met cross-network-play aan te mogen bieden. Psyonix wil uiteindelijk zo veel mogelijk platforms tegen elkaar kunnen laten spelen. In eerste instantie geldt de cross-network-optie voor Xbox One en Windows 10-pc. Informatie over andere platforms volgt spoedig, maar dat het volgende platform PlayStation 4 is, lijkt slechts een kwestie van tijd.

Rocket League ondersteunt al cross-platform-play tussen PlayStation 4 en pc. De Xbox-variant van de game ondersteunde deze functionaliteit niet omdat het Xbox-platform dit niet ondersteunde. Wel moeten makers van games de functie zelf toevoegen aan Xbox-games schrijft ID@Xbox-directeur Chris Charla op zijn ID@Xbox-blog. Microsoft nodigt andere platforms uit om hier aan mee te doen.

ID@Xbox is een publicatieprogramma voor Xbox van voornamelijk onafhankelijke ontwikkelaars. De eerste games via dit platform kwamen in 2014 beschikbaar. Op dit moment is de derde Game Developers Conference rond ID@Xbox bezig. Naast cross-network-play heeft Microsoft aangekondigd dat het XNA-framework al enige tijd geleden stilletjes is toegevoegd aan een opensourceoplossing MonoGame. Zo kunnen bepaalde XNA-games ook op de Xbox One gespeeld worden.

Rocket League

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Hoewel ik het toejuich, en er stiekem al jaren op wacht tot alles gewoon crossplatform multiplayer ondersteund, weet ik aan de andere kant niet of het zo'n goed idee is.
Niet om m'n voor/afkeur voor een van de 2 uit te spreken, maar iedereen weet toch wel dat je met een muis en toetsenbord zoveel meer kan en zoveel preciezer bent dan met een controller, zeker bij shooters zal dat een behoorlijk verschil opleveren tussen console en pc gamers.
Ja, bij dingen als shooters wil je zeker niet mixen, dan wordt de console playerbase afgeslacht door pc tryhards.

Maar als je co op tegen ai kan doen oid lijkt het me wel tof.
maarja als je wil kan je ook een toetsenbord en muis gebruiken op de console.
Voor zover ik weet leverde dat wel latency issues op.
Microsoft gaat toetsenbord en muis ondersteunen op de Xbox one, dus dat moet geen probleem meer zijn. Was niet zo lang geleden nog bekend gemaakt, maar kon alleen nog ff snel deze bron vinden. Zou in dezelfde tijd worden toegevoegd als ze Windows 10 apps voor xbox beschikbaar stellen. De bèta daarvan zou volgende maand als het goed is komen.

Anyway, dit is eigenlijk een van de redenen de reden dat ik voor de Xbox one ben gegaan. Zou erg vet vinden om crossplatform te gaan gamen.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 maart 2016 19:12]

Dat laatste vind ik wel bizar. Microsoft was tot vandaag de enige die geen cross-network play toeliet.
Oh want je kon wel de wiiU vs pc doen of de ps4 vs de pc?
Moa wie liet het WEL toe dan? Want dan heb ik volgens mij onder een steen gelegen indien de 2 situaties in mijn eerste zin wel mogelijk zijn.

Volgens mij was de xbox 360 de eerste met een paar games waarbij je xbox 360 vs PC kon doen, echter was dat niet echt een succes. De directe concurrent: ps3 / ps4 heeft dit naar mijn weten nooit gehad, maar goed correct me if i'm wrong.
Gast, ga het artikel lezen voor je dit soort dingen post, het staat er letterlijk in:
Rocket League ondersteunt al cross-platform-play tussen PlayStation 4 en pc. De Xbox-variant van de game ondersteunde deze functionaliteit niet omdat het Xbox-platform dit niet ondersteunde.
Klinkt voor mij toch alsof je voor cross-platform beter een ps4 kon hebben?
Wat ik me dan wel afvraag: als Rocket League al cross play ps4 en pc is, en daar komt dan pc en xbox bij, kies je dan of je tegen de ps4 of de xbox spelers wilt? Of is het gewoon volledig cross play tussen de 3 systemen? Het artikel suggereert namelijk dat xbox vooralsnog alleen met pc gaat werken (in eerste instantie)
Ik zou inderdaad zeggen dat het in eerste instantie alleen tussen Windows 10 en Xbox zal zijn. Maar als dit het geval is vraag ik me af hoe rocket leugea gaat doen aangezien er veel mensen (waar onder ik) nog geen Windows 10 hebben. Wat zou betekenen dat ze inderdaad een optie moeten gaan maken om aan te geven of je tegen ps4 of tegen Xbox wil spelen.

Maar ik hoop dat rocket league eerst crossplatform parties gaat toe staan, in plaats van dat ze de Xbox toe voegen aan crossplatform groep.
Al hoe wel dit wel meer geld opleverd waardoor ze weer meer content kunnen maken.(wat ze actief doen)

[Reactie gewijzigd door bergkid op 15 maart 2016 02:51]

Of een xbox 360? Dit kon een aantal jaar geleden ook al. Shadowrun bijv.

Zie de reactie waar ik op reageer.. En daarbij, kom op noem mij geen gast..
Er zijn reeds diverse games die cross-play ondersteunen tussen steam en ps3/ps4, waaronder rocket league, final fantasy 14 en street fighter 5. Microsoft liet tot nu toe enkel cross-play toe met pc als de pc-versie gebruik maakt van xbox live.
Ja dat kan inderdaad wel. Er was althans geen regel waarom het niet kon.

Games als Street Fighter V, Rocket League, Final Fantasy XIV, Final Fantasy XI en meer ondersteunen PS3 vs PC of PS4 vs PC.

Met de Xbox 360 kon dat allemaal niet, Microsoft was daar juist erg gesloten in, behalve als het om games op hun eigen Games For Windows Live platform ging. Met andere netwerken mocht dat nooit. Ze hebben welgeteld één uitzondering gemaakt voor Final Fantasy XI, omdat ze heel graag een FF game op hun platform wilden.

Voor andere platforms, zoals PS4 (en bij mijn weten ook de WII / WII U) is er nooit een regel geweest dat je niet met andere netwerken samen kon spelen. Desalniettemin zijn er weinig ontwikkelaars die het ook hebben toegepast.

In mijn ogen is er wel meer reden om consoles onderling tegen elkaar te laten spelen dan console vs PC in bepaalde genres, dus wellicht dat deze move van Microsoft ervoor zorgt dat dit veel vaker gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 14 maart 2016 19:22]

Natuurlijk is dit niet één van de redenen, heb het voor je aangepast hoor :)

Voordeel van Xbox vs Ps4? Een device dat wel werkt qua multimedia device. Mijn HTPC is al een tijd geleden eruit gegaan en gek genoeg is Sony daar met de ps4 vrij snel ook op terug gekomen. Als Windows 10 apps er straks ook op draaien hoef ik mijn tablet helemaal niet meer in mijn huiskamer aan te raken.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 maart 2016 19:20]

Thanks, dat ziet er al een stuk logischer uit :-D

Universal apps op de xbone lijkt me erg handig voor netflix en zo. Maar surfen en apps als Facebook lijken me toch prettiger werken op een tablet dan met een controller.
Facebooken ga je toch niet speciaal een tablet erbij pakken? Doe dat wel op mijn smartphone. Nee ik doelde meer op games, radio apps en ga zo maar door. Ik zie alleen maar voordelen als straks de update beschikbaar komt.

Tevens, je kan de Xbox prima bedienen met je smartpone/tablet of pc ;)

[Reactie gewijzigd door vali op 14 maart 2016 19:27]

Dat gaat nooit gebeuren. console draait om een controller. Ik wil met een controller spelen. Niet met muis en toetsenbord. Dat zou totaal oneerlijk zijn.

Enige manier is dat ze servers voor muis en toetsenbord only maken.
Heb zelf een tijdje een 3rd party apparaat gebruikt om een muis en toetsenbord op de Xbox 360 te gebruiken.
Qua latency was er eigenlijk niet echt een probleem, alleen was er wel wat Mouse acceleration wat nogal varieerde per game.

Echter ging dit snel vervelen aangezien je letterlijk alles afslacht in online games, en er totaal geen uitdaging meer inzat.
Met controller hadden de tegenstanders geen schijn van kans, vooral ook omdat je sowieso ook al de aim assist mee pikt met je muis.
Dat zullen veel gamers niet doen, de meeste hebben immers een console vanwege het gebruiksgemak / lekker op de bank hangen, als je moet gaan klooien met een speciale tafel voor de bank (voor je muis/tobo op werkbare hoogte/afstand) word het allemaal teveel gedoe, kan je net zo goed achter een bureau gaan zitten.
True! Mensen die met console gamen zijn opgegroeid zullen zweren bij controllers. Er zal maar een kleine groep zijn die de pc shooter ervaring op de console willen terugzien. Maargoed anders maak je gewoon een filter optie die je kan instellen op console rivals only ofzo
True! Mensen die met console gamen zijn opgegroeid zullen zweren bij controllers.
Die dingen werken ook al ffies op de PC hoor ;)
Ik vind het afhankelijk van de game. GTA Single Player op pc vind ik weer fijner met controller spelen, Dying light e.d. dan kan ik lekker achterover zitten achter de pc en alles in handbereik. Voor snelle FPS liever muis omdat het dan om meer precisie en reactie draait.
Je kan prima met een keyboard en muis in een zetel gamen zonder ook maar iets van tafel of onderzetter.
Met een optische muis heb je zelfs geen muismat nodig want het werkt geweldig op stof.
Ik doe niets anders.
Maar dan maak je voor 99% van je gebruikers het spel onspeelbaar.
Niet bij alle shooters gelukkig.
Speel af en toe Black Ops 3 op de PC en speel dit altijd met een PS4 controller en sta meestal bovenaan van mijn team. Daarbij is er wel weer een aardige aim assist indien je met een controller speelt. :P Daarbij vind ik The Division ook prima spelen met een controller op de PC en ook in PVP (player vs player). Hier is ook weer aim assist aanwezig.
Dan vanwege de lage vervesingssnelheden, latency en lage fps. Console vs pc in shooters is over het algemeen duidelijke zaak
In elke game waar een headshotmultiplier in zit zal dit niet meer op gaan vrees ik. (Of je maten zijn niet zo goed)
Nou, als ik tegenwoordig mensen zie met zo'n avenger hoesje om de controller, kan het nog knap lastig worden voor PC mensen.

https://i.ytimg.com/vi/xEs2pdoxPdk/maxresdefault.jpg
Wil nog wel eens zien hoe zo'n gedrocht van een hoesje op kan tegen muis+kb.
Niet om te zeggen dat controllers zuigen, heb zelf een xbone maar muis+kb is qua precisie toch echt wel superieur aan een controller.
Daar kan je nog steeds niet beter mee richten... Ga daar maar eens Quake 3 instagib mee doen, je raakt niks.
ik hoop dan ook voor de consolers dat ze de keuze krijgen om niet met pc te spelen zodat hun ook nog een beetje kunnen spelen want anders worden ze afgeslacht
Zeker bij shooters? Weet je zeker dat je niet bedoelt alléén bij shooters?
Het blijft natuurlijk een afweging die per game gemaakt wordt, maar ik kan me eigenlijk geen multiplayer game bedenken waar het een probleem bij is en wat geen shooter is. Bij racegames heb je natuurlijk nog voordeel van een stuur, maar je kunt ook op de console een stuur aansluiten dus dat is het verschil niet. RTS games zou de uitzondering nog kunnen zijn, met een muis ben je daar ook sneller, maar eerlijk gezegd... zijn er uberhaupt actieve RTS games op consoles? Dat is echt zo'n genre wat bijna exclusief voor de PC is volgens mij.
Maar hoeveel mensen gaan echt een stuur op hun console aansluiten?

Daar komt bij dat beschamend veel games vandaag de dag teveel leunen op framerate ipv tijd, en dan ben je met je 60fps op pc opeens sneller dan met 30fps op console, dat word natuurlijk drama.

En als je echt op de kleine details gaat letten, een controller (99% is vandaag de dag draadloos) gaat het niet winnen van een bedrade muis/tobo combinatie, die zijn sneller, natuurlijk gaat dat echt maar om milliseconden, maar dat kan net het verschil maken.
Ok, maar kom nou eens met specifieke voorbeelden dan van multiplayer games waarbij crossplatform een probleem zou zijn? Buiten shooters dus?
Dat de framerate verschil zou maken, en dan heb je het over een racegame? Ik kan me niet voorstellen dat dat een erg populaire game zou worden. Dan zou iemand met een 144 hz monitor (of 200 hz, ja die heb je ook) die of de videokaarten er voor heeft om dat te halen, of gewoon de game op low speelt, dus rondjes racen om iemand die maar zo'n 30-40 fps haalt? Dan is het dus sowieso geen goede multiplayer game op PC. Ok, daar zouden xbox spelers last van kunnen krijgen dan, maar ik kan me niet voorstellen dat die game om te beginnen al een grote schare aanhangers zou krijgen op de PC.
Wat betreft het aansluiten van een stuur op een console, ik zou eens hier op het forum rond gaan kijken, daar zitten er genoeg die dat doen. Genoeg stuurtjes van Logitech die ook gemarket worden op de playstaion, of wat denk je van stuurtjes voor de One? Als die niet zouden verkopen zouden ze gewoon niet gemaakt worden.

edit: Trouwens shooters hoeft ook niet per definitie een probleem te zijn. Een game als Borderlands zou prima kunnen aangezien dat primair een coöperatief spel is. Ook is die game iets minder gericht op in een reflex op een hoofd te kunnen richten. Ik heb zelf vaak genoeg een tijdje met een controller online gespeeld als ik meer zin had om op de bank te hangen dan op een bureaustoel. Niemand die het opviel. Pas als ik zei dat ik een controller gebruikte kreeg ik reacties van 'huh??? hoe kun je daar nou mee spelen???' Eh ik doe het al een uur en je hebt niks gemerkt :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 maart 2016 19:19]

De voorbeelden van andere games waar crossplatform multiplayer een beetje oneerlijk zal zijn worden in andere reacties al genoemd, maar om er nog een beetje over uit te weiden:
- Denk aan games als moba's, mmorpgs, rts games, waar je met een toetsenbord met meer knoppen gewoon sneller bepaalde acties uit kan voeren en je op pc ook vaak macro's kan draaien (scripts die bepaalde acties in volgorde uitvoeren)
- Racegames, je geeft aan dat er op het forum genoeg zitten die het doen, geloof ik meteen, maar besef wel dat dat juist mensen zijn met die interesse (stuurtjes dus) die elkaar hier op het forum opzoeken, niet echt een eerlijk beeld van console gamers in het algemeen hoeveel mensen die een console hebben hebben ook een (goed) race stuur+pedalen+versnellingspook? denk aan een percentage, ik durf te wedden dat het nog niet eens op 5% zit, en dat geld zeer zeker ook voor pc gamers (ik durf trouwens te wedden dat racegames over het algemeen gewonnen zullen worden door 'controller gamers' ivm betere controle over sturen/gas, ongeacht het platform, als de game goed in elkaar zit tenminste, en de mp ervaring niet word beïnvloed door de specificaties van de clients, maar dat is dus vandaag de dag nog niet eens zo zeker)
- Dingen als sportgames spelen over het algemeen beter met een controller, terwijl de AI van computer/console gestuurde 'team maten' op een dikke game PC bijvoorbeeld (onbedoeld) sneller/beter kan zijn dan op een 3 jaar oude console
- Vast nog genres die we vergeten/die op het moment nog niet echt als multiplayer genre bestaan (simulators? puzzel games?)
- En dan nog dus het shooter genre, en daarbij mag gemeld worden dat dat toch wel het grootste genre is in gaming (lees; meeste games zijn shooters, zit een verhaal achter over dat de 'snelle beloning' een primitief deel van onze hersenen blij maakt, maar mn reactie is alweer lang genoeg om dat uit te gaan leggen hehe)

Voorbeeld van framerate is algemeen, om een titel te noemen waar het erg merkbaar is & die crossplatform beschikbaar is, schokkend genoeg is Gta5 met zn enorme budget in die valkuil gestommeld, ik heb het laatst nog bewust getest (op PC), speel een dragrace (recht stuk) met dezelfde auto op hoge en lage grafische settings en je zet een tijd met soms echt seconden verschil neer, bizar, en ik durf te wedden dat het in PVP ook verschil maakt, en Gta Online word gewoon nog steeds veel gespeeld

En nee, het hoeft inderdaad geen probleem te zijn als er maar goed over na word gedacht, echter word er de laatste tijd (in mijn ogen) steeds minder nagedacht in de gaming industrie, 'money money money' is het credo, dus er zullen als dit 'crossplatform multiplayer' nu echt van de grond komt genoeg games zijn die het verkeerd aanpakken.
Gezien je andere reactie denk ik dat we op een andere manier aan het redeneren zijn. Jij lijkt te beargumenteren dat er verschil is en al je argumenten gaan alleen maar over dat dat verschil er is. Ja, tuurlijk is er verschil. Waar ik het over heb is games waarin het zo'n groot verschil gaat maken dat je als console gamer geen kans meer zou maken tegen een PC gamer zoals bij shooters over het algemeen geroepen wordt (en wat ook best waar kan zijn, daar heb ik het verder even niet over).

Wat racegames betreft, op beide platformen kun je dezelfde soorten controllers gebruiken (nee geen keyboard op een Xbox, maar dat is de minste van de typen controllers voor een racegame).

Moba's en RTS heb je niet of nauwelijks op consoles dus dat vind ik ook geen argument. Als de games niet bestaan op de console dan gaat deze beslissing van MS ook nul invloed er op hebben.

MMORPG's... zou kunnen, maar ik vermoed dat de games die ook op de console uit komen toch al wat versimpeld zijn om die reden. Bovendien is de meeste gameplay in een MMORPG vaak weer coöperatief waarbij het minder uitmaakt als de ene speler een fractie van een seconde sneller is dan de andere (niet zoals bij een shooter waarbij het op een reflex aankomt hoe snel je de ander door zijn hoofd schiet).

Sport games... op de PC kun je ook een controller aansluiten en dat doen ook heel erg veel mensen. Wederom dus ja theoretisch een verschil, nee in de praktijk geen enkel probleem. Je kunt ook niet stellen dat je dan als PC gamer gedwongen wordt om een controller aan te schaffen om mee te kunnen komen, want ook op de PC spelen al heel veel mensen met een controller (dus 'gedwongen' werd je dan al). Dit zelfde geldt overigens dus voor racegames, op beide platformen kun je al geconfronteerd worden met mensen met betere controllers, daar gaat niks in veranderen. Misschien verschilt het iets in hoe vaak dat gebeurt, maar als je per se aan de top mee wil doen dan verandert er weinig.

Wat betreft de AI of performance problemen, tja dat blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van de developer. Het zou een beetje raar zijn dat MS cross platform compatibility voor iedereen angstvallig dicht moet houden omdat er een paar prutsers zijn die weigeren een fatsoendelijke game af te leveren (of misschien zou MS dan gewoon moeten eisen dat ze dat soort dingen fixen, al kan ik me voorstellen dat ze bij een titel als GTA niet al te moeilijk durven doen).

Tot slot blijft het ook altijd de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar om per game op zich te bepalen of cross platform multiplayer wenselijk zou zijn of niet. En als ontwikkelaars daarbij flink de fout in gaan, dan heb je een simpele optie, stem met je centen en laat ze voelen dat ze niet goed bezig zijn.
Volgen mij zijn er ook niet veel pc-gamers met een stuur. Zo'n stuur is redelijk beperkt tot alleen racegames, dus wie gaat dat kopen, tenzij je een echte fan bent?

Een keyboard is inderdaad niet zo handig voor racing (knoppen zijn alleen binair aan of uit), maar met een controller kun je ook prima analoog sturen. Ik denk dat er meer pc-gamers racegames met een controller spelen dan met een stuur, aangezien een hoop van hun toch wel ergens een controller hebben liggen en analoge besturing voordeel oplevert.
Klopt helemaal :) ik denk eerlijk gezegd dat in race games console gamers (of beter gezegd controller gamers, ze kunnen net zo goed op een pc met een xbox controller zitten) de overhand zullen hebben, punt was/is, je kunt de 2 platformen dan nog steeds niet echt tegenover elkaar gaan zetten, als de meeste in groep A (pc) een toetsenbord hebben, terwijl de meeste in groep B (willekeurige console) een controller hebben krijg je gewoon 'oneerlijke concurrentie', klinkt een stuk zwaarder dan ik het bedoel, maar is wel waar het op neerkomt.
En hoeveel mensen sluiten nu werkelijk een stuur aan op hun pc?
Denk dan ook niet dat je dit bij de volgende cod of bf hoeft te verwachten. Maar mmo's, fight games en arcade games lijken mij prima geschikt voor cross platform.

Even een andere vergelijking, paragon ( een 3rd person moba) word cross platform tussen ps4 en pc, maar daar lijkt mij dat een toetsenbord wel een groot voordeel bij heeft.
Precies, dat shooters niet gaat werken ligt natuurlijk voor de hand, maar ook dat soort games (die moba dus) word ook al een ander verhaal, simpelweg omdat je met een toetsenbord iedere actie aan een knop kan hangen, en bij een controller gaat je dat niet lukken. Een beetje toetsenbord begint bij 101 knoppen, een beetje controller mag blij zijn met 12 knoppen
Zolang je niet te competitief bent, kunnen shooters ook best. Maar dan zou je daar bv bewust voor kunnen kiezen. Ik denk dat ik ondertussen behoorlijk mee kan komen met PC spelers. Al zal ik ze nog wel mijden ivm cheaters e.d.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 maart 2016 19:52]

Ik ben bang dat je je daar toch een beetje in vergist, ik geloof gelijk dat je geweldig bent met een controller in een console shooter hoor, daar niet van, maar zodra je de 2 platformen bij elkaar gaat stoppen dan zullen bepaalde aspecten gelijk getrokken moeten worden ((schaal van) richt snelheid, richt hulp, etc) en zal je toch onder moeten doen voor een fanatieke gamer met een of andere 8000dpi muis, die precisie haal je gewoon niet uit een controller pookje, ongeacht hoe goed je bent.
Vandaar dat het ook meer gebalanceerd is bij games als Rocket League, waar je qua toetsenbord en controller dichterbij elkaar ligt qua performance.
Ik ken werkelijk niemand die Rocket League op de PC met een toetsenbord en muis speelt. Om goed te spelen op Rocket League ga je echt een controller nodig hebben hoor.
Ben ik met je eens, ik speel het met muis en toetsenbord omdat ik niet speciaal daar een controller voor aan zal schaffen, maar aan de andere kant als je de knoppen net iets anders instelt kom je een heel eind hoor.
Ik heb bijvoorbeeld de vooruit en achteruit op duimknoppem die ik makkelijk kan indrukken en dit helpt al enorm tijdens vliegen maar verslaat nog geen controller
Daarom kun je (wat genoemd is in de bron) ook bepalen dat je niet cross-platform wilt spelen. Iets wat ik me ook kan voorstellen als de andere servers bv down zijn.

Enige wat momenteel lastiger is, is dat je niet tegelijk over horizontale als verticale as kunt ronddraaien, iets wat je op PC met andere keybinds in principe wel moet kunnen doen. Tenminste, als ik de vele filmpjes op reddit wil geloven.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 maart 2016 18:13]

Op pc heb je sowieso meer controle, een vaak gedane truc is bijvoorbeeld het scrollwiel gebruiken (lees; misbruiken) voor iets anders dan scrollen, dan kan je bijvoorbeeld heel precies schieten (want door te scrollen doe je losse tikjes ipv 1 lange, dus minder recoil) en zo zijn er wel meer trucs die je met een console niet 123 doet.
Het lijkt mij met name goed voor mensen die "gedwongen" worden om een bepaalde console te kiezen omdat hun vrienden dit ook hebben. Zo geef je ook eventuele nieuwe consolebouwers een kans om een graantje mee te pikken van de markt die momenteel volledig beheerst word door Nintendo, Sony en Microsoft (zowel pc als xbox).
Dan moeten er wel eerst games uitkomen op die alternatieve consoles. De meeste developers bouwen alleen voor de grote platformen aangezien je daar meer klanten mee kunt bereiken.

Die hobby "consoles" op kickstarter waar een omgebouwde android op draait zijn bij voorbaat al kansloos. Daar heb je geen serieuze games op, alleen "fast food" wat meestal in de trein wordt gespeeld tegen de verveling van het reizen, niet languit op de bank.
met Quake (dreamcast) was dit al mogelijk, UnrealTouranment (ps3?) trouwens ook

je bent met dat soort games wel gigantisch in het nadeel met controller, daar waar de ps3 ook een keyboard+muis aangesloten kon worden
Een muis toetsen bord combi werkt op de console anders, daar worden je bewegingen van de muis vertaald naar de pookjes van de controller. Waardoor je niet zo precies kan zijn als de pc. En het verschil niet veel uitmaakt.
Het hangt er erg vanaf. Bij racegames of fighting games zijn controllers (of andere randapparatuur wat voor beide systemen beschikbaar zijn) toch wel beter dan keyboard.
Voor rocket leage heb ik speciaal een controller aangeschaft voor de pc aangezien je veel preziezer gas kan geven en sturen in de lucht. Voor shooters en dergelijke is muis en toetsenbord nartuurlijk wel een pré
Ik juich dit vooral toe omdat nu eindelijk crossplay tussen consoles mogelijk wordt gemaakt. Dit werd jaren door Microsoft onmogelijk gemaakt omdat zij crossplatform niet via Xbox Live wilden ondersteunen, terwijl Sony dat met PSN wel open had.

Een game als Call of Duty crossplatform tussen PlayStation en Xbox One, daar zit ik zeker op te wachten. Ik hoop dan ook dat shooters enkel crossplay ondersteunen tussen consoles en niet de PC erbij. Race games, fighters en MMO's mogen ze wat mij betreft alle drie de platformen in een server gooien. (FFXIV is een perfect voorbeeld hoe MMO's op console niet onderdoen aan de PC variant door uitstekende controller support)
Lol. Blijkbaar nooit Rocket League gespeeld?

KB/M is haast onspeelbaar met Rocket League.

Noem één pro RL speler die KB/M gebruikt...
Haast onspeeldbaar =\= wat de pros er mee kunnen.
Stel je geeft de mensen met controller aim assist, dan denk ik dat het verschil al iets kleiner wordt.
Natuurlijk leg ik het af tegen een goeie speler met muis toetsenbord maar ik met controller kom aardig mee met een paar vrienden die wel met muis en toetsenbord spelen. Aim assist zoals op console zou de strijd al wat beter maken.
Waar jij het over hebt kan me nog weinig schelen, sorry. Wat ik voornamelijk wel erg ga vinden is dat online gaming op de Xbox nu ook verziekt kan worden door de hackers die via de pc op de servers zitten..
Ja, dit lijkt me eigenlijk ook wel weer leuk, zullen alle 'console-eletists' eens zien dat je met KB+M beter kan presteren.
maar voor de console spelers is het wel een negatieve ontwikkeling.

Ik hoop trouwens wel dat in cross-platform games de aimassist uit word gezet.
Ik hoop trouwens wel dat in cross-platform games de aimassist uit word gezet.
Bang om te verliezen van de controller-gebruikers? }>

Even zonder gekkigheid; Ik speel het liefst m'n games met een controller, en dan bij voorkeur ook nog eens zonder aim assist, wat, voor mijn gevoel, vaker in de weg zit dan dat het helpt.
Nee, niet bang, eerder is het soms gewoon frustrerend als je op de kill-cam iemands cross-hair letterlijk aan je ziet plakken.
Maar op het andere moment word je crosshair van de enemy weg getrokken doordat een andere enemy door het beeld loopt. Maar die loopt net te snel om volledig meegetrokken te worden.
Echt fijn...
Hehe, ja. Dit ken ik. Na maanden BattleField te hebben gespeeld zonder aim assist heb ik 'n keer Halo gedaan. Man, wat was die aim assist irritant. Inderdaad, als er een tweede vijand door het beeld liep, vlak langs je target, dan werd de crosshair weggetrokken en schoot je mis. En vaak richt de aim assist ook nog eens niet op het meest kritieke deel; namelijk het hoofd. Vaker krijg je met de aim assist body shots, en die zijn vaak waardeloos in vergelijking.
Het gaat mij niet om de muis-toetsenbord ervaring.

Ik heb een Gaming-PC speel er al een tijdje niet meer op.
Maar als dit werkelijkheid wordt, koop ik een XBOX joystick makkelijker te gebruiken op een PC dan een PS4 joystick en ga met maten games als:
  • GTA
  • GEARS
  • DESTINY
etc spelen zonder extra geld uit te geven aan een console. Hier wacht ik al jaren op.
Wat ik me afvraag is: Wat voor beest van een PC heb je nodig wil je fatsoenlijk met je maten MP spelen?
Wat voor beest van een PC heb je nodig wil je fatsoenlijk met je maten MP spelen?
Das een vraag die je beter in het forum kan stellen, ligt aan je voorkeuren/budget/games(meer dan 3 wel nodig)/idee-voor-toekomstig-gebruik, etc. Je kunt voor 500 euro een leuke game pc in elkaar draaien, maar ook voor 5000, het is nog best moeilijk om zomaar iets te roepen (merken/spullen) waar je ook echt wat mee kan, dus zoals gezegd, duik hiervoor maar even in het forum :)
Mijn vraag gaat meer over het feit dat er verschillende opstellingen zijn waardoor je verschillende resultaten behaalt voor het gamen.

1. Stel je gaat gamen dus cross-platform. Jouw vrienden hebben een console en jij zelf hebt een PC is prima. Jij hebt een sterkere pc misschien wat dus veel betere prestaties levert.

2. Jullie gaan dan dus MP spelen en jou PC behaalt 60FPS en de console maar 50FPS waardoor je dus een ''hele kleine verschil'' ziet. Hoe staat dit tegenover laggen ? Want dan heb je voordeel/nadeel...
Dat is mooi, nog meer mensen om in te maken in Rocket League! }>
Alhoewel ik dit nieuws over het algemeen toejuich, vindt ik dit toch enigzins vervelend voor de sfeer binnen de Xbox community van Rocket League.

Wanneer ik op de PC speelde, was er een kwart van de tijd altijd wel iemand die mensen begon uit te schelden, te vloeken en/of te tieren. Toen ik naar de Xbox One ging was het waay rustiger en dus ook ontspannender. Ook minder rage-quitters enzo :)

Er is soms wel een tekort aan aantal spelers in bepaalde playlists, dus dat wordt dan wel weer een voordeel.

De reden dat Microsoft dit doet is mogelijk omdat Psyonix aangekondigd heeft toernooien te starten voor alleen de Playstation 4/PC versie. Nu kan de Xbox hier ook aan toegevoegd worden als dit straks dezelfde player-base is.
Op de Playstation zie je de chats niet van PC. Alleen de voorgeconfigureerde chats zijn crossplatform.
Ik kijk uit naar de dag dat dit gemeengoed is voor zowat elke game _/-\o_

Maar best dat de optie nog steeds blijft bestaan dat je kan kiezen of je samen met consoles wil spelen en omgekeerd, o.w.v latency etc.
Mooie ontwikkeling! Hopelijk word het ook snel uitgerold voor meerdere games en de Playstation 4.
Grote vraag is natuurlijk of Sony hierin meegaat. Zoals het nu is heeft Sony met de Playstation het voordeel van de grotere aantallen. Veel kinderen kopen een PS4 om (online) te kunnen gamen met hun vrienden. Mijn 12 jarige zoon in iedere geval wel. Terwijl de Xbox One financieel een beter deal is: XBOX one bundel met Fifa en extra controller 349, -, voor de PS4 kost dat zelfde pakket 120 euro meer. Toch neemt hij de PS4, alleen om dat zijn vrienden en neefjes die ook hebben en hij met hun wil spelen. Dus voor Sony zie ik minder snel een belang om het platform open te stellen voor de concurrent als anders om.

Ben beniewd.
Dit is geweldig! Ze kunnen dit in principe met alle games doen. Mocht je shooters willen spelen met je console tegen de pc kunnen je natuurlijk kiezen om toetsenbord en muis te gebruiken. Met de ondersteuning van multiplatform zal optimalisatie enz ervoor zorgen dat iedereen dezelfde latency krijgt.
Een veel actiever online aanbod met servers en cliënts. Ik zeg top!

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 14 maart 2016 21:38]

microsoft heeft geen ander keus dan dit te doen want er zijn steeds minder en minder mensen op xbox live. PS4 gaat met xbox360 gamers ervandoor.

Dus voordat hun marktaandeel nóg lager is gooien ze t open zodat de laatste "paar" niet MOET overstappen naar PSN om met hun vrienden te kunnen spelen.
Ik vind eerlijk gezegd console/pc een stuk minder interessant dan console/console. Om het gezeur te voorkomen zou je als dev kunnen kiezen om alleen X1 en PS4 spelers tegen elkaar te laten spelen. Dat lijken me ook de grootste afzet markten op het moment. Daarnaast is het veel makkelijker dan om de console gamers als èèn groep te zien, in plaats van als X1 en PS4.

Dan krijg je wel ruzie met de PC gamers, maar om mee te beginnen is het herenigen van de console kampen wel een mooier streven dan iedereen op een hoop gooien en hopen dat het verschil in controllers er geen zooitje van maakt.
Het controller vs tobo debat geldt imo allang niet meer. Je kan de meest gekke controllers kopen en muis+tobo aansluiten aan de console. De enige beperking is nog hardware.
/Sarcasm

Krijgen de console multi player spellen dan ook Auto Aim / Aim Assist om toch enigszins competitief te blijven t.a.v. PC gamers? :D

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 14 maart 2016 17:56]

En veel ook, zeker in de nieuwste COD is de hoeveelheid aim assist ongelooflijk groot mijns inziens. Raar genoeg niet bij de sniper rifles (Vrijwel geen)
Speel het op allebei de platformen en zweer bij mijn PC, maar vrienden vinden PS beter platform ivm parties en ease of use, waar ik het met ze over eens mee kan zijn.
Ik vraag mij af of je nu al iets kan doen op een pc met een Xbox Live-abo.
Geen idee maar als je binnenkort een spel koopt voor de xbox1 kun je die code ook gebruiken om die game te spelen op de pc. (Of je krijgt er een extra pc code bij).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True