Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Op het South by Southwest-festival in het Texaanse Austin in de Verenigde Staten heeft Samsung drie experimentele projecten getoond uit zijn 'C-Lab'. Het gaat om een app die geneuriede melodietjes omzet in notenschrift, een social-media-platform en 'gevoel' bij vr-beweging.

Alle drie de projecten bevinden zich nog in een experimentele fase. De Entrim 4D-headset is een bewegingsheadset voor virtual reality. De headset zorgt er via galvanic verstibular simulation voor dat de gebruiker van de virtualrealityheadset beweging voelt. Gvs is een systeem dat een zenuw in het oor stimuleert via elektrische pulsen, de zogenaamde voorhofszenuw of vestibulaire. Door de stimulatie van de zenuw lijkt het lichaam te bewegen. De techniek wordt ook bij mensen als therapievorm ingezet zoals bij mensen die een beroerte hebben gehad.

Gebruikers van de bril met headset krijgen zo het gevoel dat ze onderdeel zijn van de actie op het scherm, zoals het rijden in een autootje. Door de bril met Drone FPV te koppelen, kan de data van de bewegingssensors in de drone gebruikt worden, waardoor het gevoel van vliegen overkomt.

De combinatie van technieken is getest op meer dan 1500 mensen waarbij al meer dan 30 bewegingspatronen ontwikkeld zijn. Een van de belangrijkste redenen achter de toevoeging aan een virtualrealitybril is het voorkomen van een van de grote ergernissen bij vr: bewegingsziekte. Samsung hoopt dat met deze techniek sterk te verminderen.

Entrim 4D SamsungEntrim 4D

De Hum On!-app moet helpen een geneuried deuntje om te zetten in daadwerkelijke bladmuziek. Na het 'inneuriën' speelt de app het deuntje terug. Dat kan in verschillende stijlen, bijvoorbeeld rock, r&b of klassiek. Uiteraard kan het melodietje gedeeld worden. De app gebruikt machine learning om de gebruiker beter te leren begrijpen en bouwt het geneuriede om tot een melodie.

Een andere op social-media gerichte app heet Waffle. Waffle wil dat mensen hun creatieve momenten samen delen en zo een ge­samt­kunst­werk maken bestaande uit verschillende uitingen, zoals foto's, tekeningen en quotes.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Ik vraag me af of het gebruik van de 4d headset niet schadelijk is en hoe nauwkeurig ze bewegingen kunnen simuleren. Iemand meer info vanuit de medische wetenschappen?
Of het schadelijk is, is altijd een ingewikkelde vraag, er bestaan verschillende typen studies om de 'no harm'-vraag te bepalen: direct effect, post-direct effect en langetermijneffect.
Vaak kun je met nieuwe technieken niet onmiddelijk zeggen wat de langetermijneffecten zijn: anders dan bij veel digitale apparatuur kun je een verouderingstoestand niet elektronisch simuleren.

Ruimtelijke oriŽntatie is in zoogdieren een complex 'zintuig', samengesteld uit de accelerometers (halfmaanvormige kanalen; canales semilunares), hoekmeters (oorsteentjes, otolithen) in je labyrinth (gelegen in je binnenoor), je ogen, zenuwcellen in de rest van je lichaam die via propriocepsis (sjiek woord voor 'weten waar wat is op een bepaald moment'; meet naar welke kant je ledematen en ingewanden gaan tijdens een externe beweging) en de verwerking van al deze gegevens samen door gespecialiseerde kernen in de hersenstam.

De meest geaccepteerde opvatting over conflicten in dit systeem (leidend tot bewegingziekte) is dat een conflict tussen ruimte orientatie (in de hersenen) en VR-geÔnduceerde bewegingsziekte veroorzaakt wordt door discrepanties in de verschillende zintuigen die zorg dragen voor de 4D-observatie. De cellulaire mechanismen zijn nog niet volledig doorgrond, maar de implicaties zijn helder: doordat visuele en evenwichtssensaties tijdens een VR-beleving niet synchroon lopen, wordt bewegingsziekte veroorzaakt. Zie ook dit artikel in het vaktijdschrift Aviation, Space, and Environmental Medicine. Hierin staat dat zelfs 68% van de mensen heeft hier last van na oefenen in een vliegsimulator, nog erger in een simulator die zelf niet beweegt.

Dat over de theoretische achtergrond van het fenomeen VR-geÔnduceerde bewegingsziekte, hierom is natuurlijk naar een oplossing gezocht. De genomede techniek Galvanic Vestibular Simulation (zonder "r" in vestibular, zoals in het artikel) wordt hiervoor al langer gebruikt, en heeft juist positieve effecten op de bewegingsziekte. In het genoemde artikel wordt in 2012 al beschreven dat GVS bewegingsziekte bij piloten in een flight simulator significant vermindert. Logisch eigenlijk ook wel, want doordat je zintuigen (vestibulum/labyrinth) sneller geprikkeld is bij het visueel waarnemen van beweging, hebben je hersenen minder moeite om verschillende, niet helemaal matchende inputsignalen te combineren tot een niet-verwarrende waarneming, namelijk die van beweging terwijl je alleen door een VR-brilletje kijkt.

Kortom: ook al klinkt het misschien wat eng om zenuwen te stimuleren; dit onderzoek wijst erop dat er significant minder bewegingsziekte optreedt door een betere aansluiting van je evenwichtsgevoel op je visuele observaties.

[Reactie gewijzigd door tijnvw op 15 maart 2016 01:31]

Wat is het effect is als je een tijdje met zo'n ding op hebt gezeten en vervolgens weer je normale dingen wil gaan doen, heb je dan iets van een gewenningsperiode nodig of heb je hier geen last van?
Misschien dat iemand met Oculus ervaring hier iets over kan zeggen? Als je dit namelijk met een Oculus al hebt lijkt me dat met dit apparaat helemaal erg.
Met een Gear VR, zeg maar de poor man's Oculus Rift, moet je altijd even kort schakelen tussen VR en R. VR is nu eenmaal raar voor je evenwichtsorgaan, een virtueel achtbaanritje kan je maag op de kop zetten als je er gevoelig voor bent.
Mooi dat je er het gevoel mee kan krijgen dat je vliegt met behulp van een drone, maar nog mooier zou zijn als je deze er ook mee kunt besturen. En aangezien er genoeg bewegings censoren in deze bril zitten lijkt mij dat op ten duur ook wel mogelijk.
Het is dan ook zeker een mooie ontwikkeling :)

Tenzij ze dit er ook al mee bedoelen natuurlijk

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 14 maart 2016 21:42]

Ik wacht eigenlijk totdat Google weer een leuk project naar buiten brengt. Iets vernieuwends zoals Google Glass vernieuwend was. Dan beweegt het weer een beetje extra in techland.
Als je eens iets minder gefocust bent op Google dan zul je snel merken dat er genoeg beweging zit in Techland.

Btw, Google Glass was niet echt innovatief. De HoloLens wel. Laatste is niet van Google.

Ter info: Google heeft de zelfrijdende auto ook niet bedacht. Volkswagen had daarvoor al jaren toonbare vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 15 maart 2016 06:52]

Daarmee zeg je dat Google gewoon goede marketing heeft? En beter het publiek kan bereiken?
Is ook niet geheel onbelangrijk denk ik. Anders verkoop je niks.
Daar heb je helemaal gelijk in, misschien focus ik mij ook wel iets te veel op Google.
Maar ik bedoelde het ook op deze manier: 'iets zoals Google Glass'. Hololens is daar een uitstekend voorbeeld van, het enige probleem is echter dat Hololens veel te duur is voor mij als normale consument. In ieder geval nog voor nu.

En ook al was de Google Glass niet echt innovatief volgens jou. Google is er wel mee bezig en bereikt er heel veel mensen, mensen zoals mij dus.

Volkswagen kan begonnen zijn met de zelfrijdende auto, Google maakt daar nu ook weer stappen mee. Niks mis mee dus :P
Soort evenwichtsoorgaantje dat gestimuleerd wordt.

Hoe kom ik hierop?

Ontsporing bij de voorhofszenuw zorgt voor desoriŽntatie.
Vestibulaire zorgt voor de evenwicht.

Jouw zenuwen als een pentatonische ladder afgaan lol. Ik betwijfel of dit op langer termijn geen schade kan opleveren in chronische verstoring van je evenwicht. We zien tenslotte ook al onderste boven.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 14 maart 2016 23:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True