Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony-topman: PlayStation Studios heeft ruim 25 nieuwe PS5-games in ontwikkeling

PlayStation Studios werkt momenteel aan meer dan 25 nieuwe games voor de PlayStation 5. Dat meldt PlayStation Studios-topman Hermen Hulst in een interview. 'Bijna de helft' daarvan zouden nieuwe franchises zijn.

Hulst vertelt aan techwebsite Wired dat de 25 verschillende games worden gemaakt bij ontwikkelaars die onder PlayStation Studios vallen. Onder deze studio's vallen bijvoorbeeld het Amsterdamse Guerilla Games, Uncharted-ontwikkelaar Naughty Dog, Ratchet & Clank-maker Insomiac Games, en Santa Monica Studio, de ontwikkelaar achter de God of War-franchise.

Volgens de topman gaat het bij de 'bijna de helft' van deze 25 titels om nieuwe franchises, naast first-partygames als Rachet & Clank: Rift Apart en Horizon: Forbidden West. Die laatstgenoemde game staat volgens Hulst nog steeds in de planning voor dit jaar. Verder noemt de topman geen concrete nieuwe games, hoewel hij onder andere de komende game van Haven Studios noemt. Dat is de nieuwe ontwikkelstudio van Ubisoft-veteraan en ex-Stadia-medewerker Jade Raymond.

Ook Kena: Bridge of Spirits wordt aangedragen. Die game werd vorig jaar getoond en komt in augustus uit voor de PS4, PS5 en pc. De studio daarachter, Ember Lab, zou ook werken aan een tweede game, die beter gebruik moet maken van de snellere ssd in de PS5.

Wired spreekt in het interview ook met Sony Interactive Entertainment-ceo Jim Ryan. Hij spreekt onder andere over het tekort aan Playstations: "We zien de productie in de zomer en zeker in de tweede helft van het jaar toenemen. We hopen dat het evenwicht tussen vraag en aanbod in die periode weer enigszins normaal wordt." Eerder deze week stelde Sony echter dat de console naar verwachting tot in 2022 moeilijk verkrijgbaar blijft, vanwege de aanhoudende chiptekorten.

Horizon: Forbidden West staat volgens Hulst nog voor dit jaar op de planning

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

12-05-2021 • 20:17

115 Linkedin

Submitter: snefkens

Reacties (115)

Wijzig sortering
Op zich geen verkeerd nieuws. Wel alleen jammer dat ze geen inzicht geven in hoever de games al gevorderd zijn. Nu zou het dus ook technisch gezien gewoon wat schetsen kunnen zijn of de eerste regel van de code en wachten we nog een jaar of 5-6 voordat de meeste het daglicht zien. Zelf verwacht ik van wat ik hier lees dat het nog niet te ver gevorderd is ieder geval.
Men doet er juist -mijns inziens- wel verstandig aan. Nu al met concrete statements komen wekt verwachtingen, en dat levert weer teleurstelling op als daar van wordt afgeweken (wat niet raar is met de huidige crisis). Ik denk overigens dat van die 'nieuwe' games er mogelijk ook gewoon wat kleinere games en PSVR dingen tussen zullen zitten.

Dat gezegd hebbende, qua 1st party studios waar we wat zicht op hebben:
- De nieuwe God of War zal naar alle waarschijnlijkheid pas in 2022 verschijnen.
- Naughty Dog werkt aan een remake van TLOU1 en aan een nieuwe TLOU Factions, de verwachting is dat dezen pas volgend jaar zullen verschijnen, mogelijk timed men dit met de HBO TV-serie (opnames hiervan zijn medio 2022 afgerond). Er gaan al wel langer geruchten dat men ook met een nieuwe IP bezig is.
- Insomniac zal binnenkort R&C opleveren en het ligt in de lijn der verwachting dat men al flink bezig is aan een volle Spider-Man sequel. Dat zal waarschijnlijk ook pas eind 2022 - begin 2023 verschijnen. Verder zijn er geruchten dat men ook met een Sunset Overdrive remaster en/of sequel komt.
- GT7: zou mooi zijn als deze nog dit jaar verschijnt, maar ik denk zelf begin 2022.

Ik denk dat men qua 1st party games dus voor het eerste launch jaar waarschijnlijk zal doen met Demons Souls, Returnal, R&C en Horizon Forbidden West. Met in 2022 waarschijnlijk GT7, God of War, TLOU1:Remake+Factions, en misschien ook Spider-Man 2. Al het andere zal pas later komen (en/of moet nog aangekondigd worden :o).

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 12 mei 2021 21:28]

Ze doen er zeker goed aan om geen beloftes te doen. Maar iets meer informatie zonder beloftes te doen kan ook. Dingen als met een paar games zijn we al aardig ver. Of de meeste van de spellen hoef je de komende 2 of 3 jaar nog niet te verwachten. Dan hebben we net iets meer informatie/idee hoever het ervoor staat zonder valse beloftes. Nadat ik het gelezen had was mijn eerste gedachte "25 zijn een hoop maar lekker vaag verder. Zouden ze snel een aantal ideeën goedgekeurd hebben zodat ze kunnen zeggen dat er een hoop exclusieve games aankomen omdat ze bang zijn voor de gamepass? Hiermee wil ik niet zeggen dat de games niet goed zullen worden maar dat ik echt het gevoel heb dat ze eigenlijk nog net van de ideeën tafel zijn en dat ze dit niet willen laten weten.
Alleen die gedachte al dat je denkt dat Sony voor een freaking interview even snel games goedkeuring geeft om wat te zeggen, klinkt naar mijn idee nogal bizar. Gamepass is een service, het is geen game. Het bestaat het merendeel uit non-exclusives. Er komt heus wel een echte Gamepass competitor aan waar ze al vaker naar hebben gehint, maar ondertussen hebben ze ook gewoon PSNow en PS+ Games die populair zijn.

In een interview kondig je niet even zomaar games aan als je die vraag krijgt. Je gaat je kruit niet even in een “simpel” interviewtje verschieten als die games gewoon een grote aankondiging verdienen, of daar nog niet ver genoeg voor zijn.
De gamepass is inderdaad geen game maar wel een rede dat men nu kiest voor een Xbox. En dus ze raken klanten kwijt. 1 van de dingen die waardoor mensen voor de PS kiezen zijn toch de exclusieve games. Ook heeft Sony nu wel heel veel exclusieve games en veel nieuwe IPs voor 1 console. Dit geeft mij echt de indruk dat ze bang zijn voor de gamepass. Nu wil ik zeker echt niet zeggen dat ze een nood vergadering hebben gehouden, snel brainstormen en al die ideeën gelijk goedgekeurd hebben ofzo. Er zal best genoeg research gedaan zijn, sommige oude ideeën waar ze toen geen tijd of geld voor hadden afgestoft en nu wel goedgekeurd. Want als ze slechte ideeën gaan uitbrengen dan heeft exclusieve PS games weinig betekenis voor de volgende generatie.

En zoals ik zei. Ik verwacht echt niet dat ze nu met namen komen, screenshots, games uitgelegd of release dates. Maar iets meer informatie zoals we zijn al 2 jaar bezig met 5 games of 7 games hopen we binnen 1.5 jaar uit te brengen geeft al net iets meer context.
Iets met E3 misschien? Ik zou niet weten waarom je nu perse meer info moet hebben? Het is niet alsof ze je die games nu meteen voorschotelen. Van die games gaan we heus wel een aantal van zien dit jaar, dus ik vind het prima dat ze niet al te veel los laten. En ze zijn ook niks verplicht in een interview natuurlijk. Uit deze info is het meest interessante juist dat een groot gedeelte uit nieuwe IP’a bestaan.

@Lekker Ventje Uiteindelijk is het ook gebleken sinds MS geen winst maakt op Gamepass, dat is nu gewoon een feit. Dat er geen echte tegenhanger aankomt staat daar los van, en daar heeft hij vorig jaar zelf naar gehint.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 13 mei 2021 09:37]

Ryan heeft gezegd dat iets als Gamepass niet rendabel te krijgen is. Nu zegt ie wel vaker wat maar wellicht klopt het deze keer en begint Sony er daarom niet aan.
Tja, het is een interview, misschien had de interviewer beter door moeten vragen :) Maar Sony staat niet echt bekend om openheid als het om hun plannen gaat. Gezien games tientallen tot hondertallen miljoenen kosten zal men heus niet "snel" even wat goedgekeurd hebben; en de 1st party studio's hebben een reputatie hoog te houden.

Maar goed, dat er een X-aantal nieuwe games aankomen vond ik zelf ook niet echt de nieuwswaarde, wel dat ongeveer de helft daarvan nieuwe IPs zullen zijn. Dit is volgens mij wel een verkapte reactie op eerdere berichtgeving dat Sony vooral zou willen gaan focussen op hun al bestaande franchises.
Insomniac is misschien ook bezig met een remaster van sunset overdrive en een opvolger.
ah ja, goeie. zal het even toevoegen :)
Insomniac is misschien ook bezig met een remaster van sunset overdrive
Dat gerucht is al de wereld uitgeholpen. Het feit dat er een registratie voor een titel binnen dat IP plaats heeft gevonden schijnt puur een issue met doorlopende rechten op het IP te zijn geweest.
We zullen het vanzelf zien wat er waar van is.
GT7 is overigens al uitgesteld naar volgend jaar dus je vermoeden is correct :+
Ik las TLOU Factions en dacht hé wat is dit voor iets moois, lees ik dat allen multiplayer is jammer weer 😞

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2021 00:58]

Het is mij ook niet duidelijk of de reeds aangekondigde games hier ook bij zitten. En ook of games die aankomende maanden uitkomen.
Sowieso vindt ik deze aankondiging een groot wc eend gehalte hebben. Natuurlijk gaat hij zeggen dat er flink wat games aankomen zonder verdere info te geven. Hij kan moeilijk verkondigen dat ze hele dagen niks doen dan een beetje koffie drinken.
Volgens mij wordt er door wired de vraag gesteld en hij geeft gewoon antwoord. Verder is het interessant dat ze dus rond de 12 nieuwe ip's in ontwikkeling hebben.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 12 mei 2021 22:00]

Het is geen wij van wceend. Want de games komen. Hij noemt niet specifiek een datum wanneer het uitkomt. maar komt gewoon met informatie naar de journalist toe.

Dat doet elk bedrijf, wat is daar mis mee?
Er is op zich niets mis mee maar iets meer informatie had leuk geweest. Hoeft geen grote beloftes te zijn. Maar dingen als we zijn met de meeste spellen al 2 jaar bezig geeft al iets meer context. Nu had ik een beetje het gevoel van zinloos om een heel interview te geven voor "we werken aan 25 games waarvan ongeveer 10 tot 12 nieuwe ips". Hadden ze net zo goed op hun website kunnen hosten die ene zin.
Sowieso vindt ik deze aankondiging een groot wc eend gehalte hebben. Natuurlijk gaat hij zeggen dat er flink wat games aankomen zonder verdere info te geven. Hij kan moeilijk verkondigen dat ze hele dagen niks doen dan een beetje koffie drinken.
Yup. Toen ik dit bericht las dacht ik aan twee dingen.

Ten eerste de arrogantie van Sony met de PS3 release, die ultiem de adoptie van die console weliswaar niet fataal werd maar er de eerste jaren wel een flinke deuk in geslagen liet.

En ten tweede dat mooie Game of Thrones tweeluik van South Park: "Don't worry. The dragons are coming..."
Gelukkig hoef je je bij Sony dan ook nooit zorgen te maken, dat ze geen kwaliteit leveren.
Gelukkig hoef je je bij Sony dan ook nooit zorgen te maken, dat ze geen kwaliteit leveren.
Sony heeft een redelijke success-rate op hun first-party titels, ja. Dat klopt. Maar niemand gaat een mep geld neerleggen om vervolgens nog een jaar of twee met lege handen achterover te gaan zitten wachten totdat die succesvolle titels er ook zijn.
Ben benieuwd of daar dan ook wat andere type games bij zitten. Het is nu wel voornamelijk “Third person, story driven, action game” en zou (als Ps5 eigenaar) graag zien dat ze ook wat andere genres gaan aanbieden.
Ben juist blij dit soort spellen veel uitkomen bij Sony , daarom trekt mij Xbox totaal niet.
Het is allemaal rakketak, boem, knal, race, robots, vechten, weet ik het typisch te Amerikaans overdreven geweld zowat alleen maar.

Er zijn gewoon bijna geen spellen met inhoud, goed verhaal enzo.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2021 01:10]

Noem die games met al dat overdreven Amerikaans geweld dan eens op want ik zou niet weten welke game dat zou moeten zijn gezien het beperkt aantal exclusives op de XBox.
Wat is de toegevoegde waarde van 'PS 5 eigenaar'. Krijg de indruk dat het enkel bedoeld is om te pochen: "Kijk mij, met m'n PS5". Guess what? Groot deel van de mensen boeit dit helemaal niks en geven hun geld liever uit aan ervaringen ipv chinese plastic rommel. Genoeg wereldreizen gemaakt die ik nooit meer zal vergeten. In tegenstelling tot een PS4/PS5/Airpods Max of whatever. Maargoed, ieder zo z'n ding :)
Ooh maar ik reis ook de wereld rond. Heel graag zelfs! Een van mijn grootste hobby’s alleen helaas zoals zovele in 2020 moeten overslaan, dus de AirPods Max zijn helaas nog niet in een vliegtuig getest.

Om even terug op je beschuldiging te komen. Ik zet het erbij om te voorkomen dat de Sony Boys er weer opduiken. Laatst zei ik iets gezond kritisch over de Ps5 en toen werd ik zelfs als Xbox Fanboy weg gezet terwijl ik die console niet eens bezit.

Geen reden om het je persoonlijk aan te trekken dus.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 13 mei 2021 00:04]

Volgens mij zitten wij nu in een corona pandemie en kunnen wij allemaal niet reizen. Mensen willen iets te doen hebben thuis en dan is een ps5 een uitkomst. Heeft er niks mee te maken dat iemand zijn ps5 wil showen. Het is vooral bedoeld voor eigen gebruik.
Alle ps4 games draaien veel beter op de ps5 dan op de ps4. Daarnaast heb je geen last meer van de ventilator van de ps4 pro die hele tijd staat te blazen.

Veel ps4 games hebben ook al een ps5 patch gekregen, met extra toevoegingen zoals Ray tracing. Daarnaast zijn er veel meer dedicated games uitgekomen dan je beweert.

Waarom is het dan oliedom om een ps5 te kopen? Die ps5 zal de komende jaren niet in prijs dalen, dus of je hem nu koopt of over 3 jaar. Qua prijs maakt dat echt niks uit. Daarnaast komen er wekelijks nieuwe games uit voor de ps5.

Wired heeft aan hem gevraagd hoeveel games er in ontwikkeling zijn, hij heeft daar op geantwoord. Maar goed als je een beetje in de materie verdiept weet je ook dat games zoals Deathloop, ghostwire Tokyo, horizon, stray, quantum error etc etc allemaal nog voor dit jaar op de planning staan. Verder vermaak ik mij prima met games zoals Spiderman miles morales, Resident evil village, sackboy, returnal etc.

Jij hoeft hem niet te kopen als je het niet wilt. Maar noem iemand dan niet dom als die wel een ps5 koopt.
Waarom zou de PS5 uitzondering zijn ? de vorige generaties gingen allemaal na het eerste jaar met omstreeks 20% naar beneden en na 3 jaar komen er standaard Slim versies dus dat advies van jouw dat kost nogal wat centen en mogelijk frustraties.

Hoeveel lanceer modellen van PS1,2,3,4 werden nog gebruikt na Slim modellen en wat voor percentage was wel niet defect van Phat modellen en om nu te zeggen dat de PS5 een ander verhaal is nog te vroeg om te zeggen van prijs tot defecten.

Sony is allang met de Slim versies bezig en als ik dit jaar geen Phat kan krijgen voor de officiële 500€ of nog beter een PS5 + spel Bundle voor 550€ want die gaan ook komen dan wacht ik wel 2 jaar op een PS5 Slim voor 400€

Ik noem mensen die nu een Console voor tussen de officiële 400€ en 500€ en mogelijk 500€ en 700€ kopen en spellen voor tussen de 50€ en 70€ kopen niet dom ook niet als er weer een bepaalde Lights Of Death komen.

Maar om een 1 jaar te wachten zodat je een winkel in kan lopen en een nieuwe PS5 voor 400€ a 500€ kunt kopen en in plaats van 50€ a 70€ maar een 20€ a 30€ per spel betaalt dat is toch veel slimmer :)

Om 2 jaar of langer te wachten is nog slimmer want die PS5 Phat is weinig meer waard na Slims en nog minder na Pro modellen dus reken uit je winst wat je kan besparen met wat geduld en anders geef je aan impulsen toe en geef je een honderden extra € uit aan hardware en een handvol spellen.
Playstation 4 was bij de introductie 399 euro en die prijs is stabiel gebleven de 3 jaar na introductie.(tijdelijke aanbiedingen niet meegenomen) Pas na 3 jaar kwam de slim en die was pas goedkoper (299 euro). phat ps4's draaien nu nog steeds prima hoor.

Maar dan heb je na 3 jaar 100 euro bespaard. Als je het daar van moeten hebben dan kan je überhaupt beter geen console kopen.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 13 mei 2021 09:25]

De PS4 Phat 500GB pricewatch: Sony PlayStation 4 500GB Zwart was in 2013 al omstreeks de 370€ en tussen 2014 en 2015 omstreeks 350€ en in 2016 zelfs een tijdje 300€

De PS4 Phat 1TB pricewatch: Sony PlayStation 4 1TB Zwart van 2015 was in dat jaar omstreeks 370€ en tussen 2016 en 2017 al omstreeks 300€

De PS4 Slim 500GB van 2016 pricewatch: Sony PlayStation 4 Slim 500GB Zwart die is juist stabiel omstreeks 300€ gebleven net als de PS4 Slim 1TB pricewatch: Sony PlayStation 4 Slim 1TB Zwart en de PS4 Pro 1TB van omstreeks 400€

Geen idee waarom je meer zou betalen voor hardware dat omstreeks 3 jaar vervangen gaat worden met slimme en zuinige technology voor minder geld dat is toch niet logisch of wel ?

Naast die 100€ die je op de hardware bespaart met 1 jaar te wachten gaan de spellen van 50€ a 70€ in 1 jaar al richting de 30€ a 40€ en tweedehands in overvloed richting de 20€ a 30€ en ik ga er van uit dat als je hardware van 400€ a 500€ koopt dat je ook wel een 5 tal games koopt op jaar basis dus nog een 100€ a 150€ bespaart en tweedehands wel 200€
Wat is nu precies je punt met die paar tientjes verschil. Vandaar dat ik al zei aanbiedingen daar gelaten. Maar als jij de hardware helemaal links wil laten liggen omdat je 3 jaar later 100 euro minder moet betalen, prima. Dan doe je dat toch?

Maar leuk redenatie dat als je na 3 jaar dan een volgens jou beter en zuiniger model koopt. Maar dan alsnog heb je 3 jaar later weer een hele nieuwe playstation en sluit je weer achteraan in de rij aan. Blijkbaar ben je geen Early adaptor. Maar een beetje vreemd om mensen te beschuldigen die dat wel zijn dat het maar dom is of vreemd is. Die redenatie snap ik totaal niet.
Het punt is dat op dag 1 hardware kopen een bak geld kost en geen paar tientjes en dat je daar spijt van krijgt als er vernieuwde hardware komt en de oude hardware niet alleen in prijs zakt maar dat er ook minder vraag naar is.

Het punt is dat op dag 1 software kopen bakken met geld kost en ja een paar tientjes per spel maar dat tientallen keren over jaren en jaren tot je op honderden € komt en dat niemand interesse in jouw software heeft omdat het aanbod hoger is dan de vraag.

Zelfs exclusives als Horizon zero dawn https://tweakers.net/game...dawn_p436615/vergelijken/ van 2016 met 60€ naar 40€ in 2017 en 25€ in 2018 uiteindelijk 12€, God of war pricewatch: God of War (2018), PS4 van 2017 met 60€ naar 45€ in 2018 en 30€ in 2019 uiteindelijk 15€, Uncharted pricewatch: Uncharted 4: A Thief's End, PS4 van 2016 met 60€ naar 30€ in 2017 en 20€ in 2018 uiteindelijk 12€ etc.

Playstation games snijden zichzelf in de vingers door het aantal wat verkocht wordt en de keuze in het aanbod waardoor winkels de prijzen naar benden halen om blijven te verkopen en spelers doen daar aan mee en verlagen nog verder de prijzen met tweedehands aanbod.

Geen idee hoeveel spellen de gemiddelde Paystation speler koopt maar een 10 tal lijkt mij wel een veilige aanname dus een 70€ voor een dag 1 spel die ik telkens 1 jaar later nieuw in de winkel koop voor 50€ en tweedehands maar 40€ over de jaren heen heb jij een 700€ uitgegeven en ik 500€ nieuw en 400€ tweedehands.

Hoe kun jij dat niet begrijpen en hoe kun jij zeggen dat het maar om een paar tientjes gaat ? het gaat om honderden € en als er ook nog dlc bij gekocht wordt dan komt er nog eens honderden € bij want in plaats van 60€ voor een spel te betalen en dan nog eens 30€ per season pass totaal 90€ haal ik Ultimate editions voor tussen de 20€ en 30€ dus een 60€ a 70€ bespaart maar dat vindt jij niet slimmer en ziet de logika niet ?

Waar heb ik gezegd dat op dag 1 kopen dom en vreemd is ? ik begrijp de passie wel om zsm een spel te spelen als het bijv. om Zelda gaat maar mijn logika zegt ook dat Zelda van 60€ jaren later nog steeds nieuw 50€ kost en dat ik dus tweedehands nog wel een 40€ kan vragen.

Dat de PS5 Phat in 2023 populair blijft voor 400€ dat is een illusie omdat een vernieuwde PS5 Slim omstreeks de 400€ verkocht gaat worden en een Pro versie voor mogelijk 500€ of een 600€ afhankelijk waar Series SX mee komt.

Dus nee ik hoef niet als nu met PS5 Phat op een PS5 Slim te wachten want de PS5 Phat vraag zal afnemen en het PS5 Phat aanbod gaat stijgen en als de PS5 Phat eigenaren dan over willen naar Slim dan moet het voor een ander een financieel voordeel hebben.

Daar is geen glazen bol voor nodig want Sony is het meest voorspelbaar van alle platformen met hun strategie in prijs en prestaties en zuinigheid en de spelers reageren daar weer op en waarom zou de PS5 anders zijn dan de vorige generaties ? de Slims gaan komen voor minder geld dan Phats en alles wordt onderuit gehaald van nieuw tot tweedehands dat is een garantie.
Nogmaals, jij bent blijkbaar geen Early adopter. Maar de meeste mensen willen en gaan geen 3 jaar wachten voordat ze een game of console kopen.

Tuurlijk worden games op een gegeven moment veel goedkoper. Maar dit is wel een beetje een non discussie. Want bijna alles in de tech wereld wordt op een gegeven moment goedkoper. Een videokaart van 3 jaar is ook goedkoper dan direct bij launch. Maar ja na 3 jaar kan je niet meer de nieuwste games spelen.

Als jij het fijn vindt om jaren te wachten om iets te kopen, prima. Maar ik heb het er voor over om een game bij launch te kopen, om de ontwikkelaar te belonen voor wat ze hebben gedaan.
Wie ben jij om te oordelen dat een PS5 kopen oliedom is? Ik heb vaak zat een nieuwe pc/laptop gekocht omdat ik meer power wilde. Ik heb nog veel vaker een nieuwe telefoon terwijl ik met de oude nog kan bellen/internetten/smsen. Je kan dit toch niet voor mensen invullen? Denk even na voordat je mensen dom gaat noemen.
Ik hoop dat ze rond de release van HZD: Forbidden West hun schaapjes wel weer op het droge hebben want op dat moment wil ik er _zeker_ een hebben. En het lijkt me kapitaal vernietiging om zo’n system seller niet in de handen van heel veel gebruikers te krijgen…
Komt ook voor de PS4 uit dus maak je over de afzetmarkt maar geen zorgen ;)
Ja, maar waar het me niet uitmaakt of ik ps4 games gewoon op de ps4 of ooit op de ps5 zal spelen, ga ik voor ontwikkelde ps5 games toch echt niet op ps4 spelen. Als ik nog geen ps5 heb als hzd uitkomt, koop ik hzd ook nog niet...
De meeste AAA games die uitkomen op de consoles zijn sowieso voor huidige en vorige gen gemaakt. Dat is de enige manier om de kosten eruit te halen ben ik bang. Maar ik begrijp je punt hoor. Het liefste speel je met alle pracht en praal die de next gen kan bieden.
Het gaat erom dat het voor Sony een oppertuniteit is om z’n console massaal te slijten. Dan is het zuur als je niet voldoende voorraad hebt. De PS4 backwards compatibiliteit is waarschijnlijk daarom gedaan…
Dit soort plannen worden al veel langer van tevoren uitgerold.. De afzetmarkt van de PS4 is gewoon te groot om te laten liggen. Dit stond al lang vast voordat de tekorten om de hoek kwamen te kijken..
De PS exclusives zijn de enige reden waarom ik af en toe twijfel om naast m'n Xbox een ps aan te schaffen. Veel plezier gehad met OA Detroit become human & death stranding (tijdje een ps kunnen lenen). De Xbox exclusives zijn minder my cup of tea. Wel erg fan van de Xbox gamepass, die houdt mij vooral bij de Xbox

[Reactie gewijzigd door TomR op 12 mei 2021 20:54]

Detroit Become Human en Death Stranding zijn ook op de PC uittgekomen.
Je zou ze daar kunnen spelen, ik heb ze verder op de PS4 Pro gespeeld niet op mijn PC.
Mocht je nog een PS4 kunnen lenen, The Last of Us 1 + 2 heb ik helemaal grijs gespeeld, ook een aanrader.
Heb helaas geen goede pc, dat was de reden voor het aanschaffen van een console 2.5jr geleden, ik miste het gamen. The last of us staat hier idd ook op een lijstje om nog te spelen, hoor daar veel toffe dingen over. Ik mis op de Xbox echt games met wat meer inhoud, zoals op de PlayStation vaak wel wat meer is
Klopt heb ik ook een PlayStation en trekt Xbox mij niet, er zijn gewoon geen games echt met inhoud.
Het is allemaal rakketakke boem, knal, race, vecht, maar een spel met een goed verhaal ho maar.

En Microsoft maar niet snappen waarom altijd PlayStations verkocht worden.
MS snapt heel goed waarom er ook Playstations verkocht worden. Daarom ook dat er studio’s aangekocht zijn. Maar niet iedereen zit op dat goede verhaal te wachten. GoW en TLOU kunnen mij persoonlijk niet boeien.
Maar met alleen studios kopen ben je er nog niet.
Klopt je ziet amper van van de xbox en richt zich alleen fanboys, en met studios kopen ben je er nog niet.
Je kan veel roepen maar als er volgens niks komt ben je nog nergens.
Als je nu ook nog eens ergens een PS5 kon krijgen voor een normale prijs. :X

Hoop dat ze Jak en Daxter terug brengen...
Dat kon - tot verkort - nog gewoon bij o.a. Game Mania. Deze accepteren alleen geen pre-orders meer zover ik weet.

Als je niets besteld, krijg je met de huidige stand van zaken helaas niets geleverd of je moet geluk hebben met een drop.
Snap ook niet dat mensen met een MM in de buurt niet al een half jaar geleden daar op de lijst zijn gaan staan. Duurde voor mij vier maanden maar ik heb er wel een nu. Beter dan met 10.000 man in een telegram groep op 20 PS5’s te jagen.
Gamers zijn eigenwijze mensen. Mijn maat zweert bij de Gamemania. En daar zit ie dan, al een jaar geleden gereserveerd en nog steeds niet en hele vage communicatie steeds van die winkel. Voor mij daarentegen was het een uurtje F5 timmeren en de PS5 was binnen.
https://www.gamemania.nl/nl/info/ps5-reserveren

Het zal misschien aan de vestiging liggen maar ik heb 2 x gebeld en beide keren netjes antwoord gehad met data die ongeveer klopte.

Op die link staat netjes aangegeven tot wanneer ze geleverd hebben. Je kan zelf narekenen wanneer je aan de beurt bent.

Echter als je pas heel laat reserveert, dan vind ik het niet meer dan logisch dat je langer kan wachten.
Ben heel benieuwd op welke termijn we wat meer concretere info gaan krijgen. Opzich is het altijd goed te weten dat er nieuwe IP's in ontwikkeling zijn, de PS Studios games zijn toch vaak wel spellen die ik maar al te graag speel.

Afwachten maar!
E3 staat om de hoek (half juni), het zou me niet verbazen als we rond die tijd wat nieuwe en/of concretere dingen zullen zien.
Ook Kena: Bridge of Spirits wordt aangedragen. Die game werd vorig jaar getoond en komt in augustus uit voor de PS4, PS5 en pc. De studio daarachter, Ember Lab, zou ook werken aan een tweede game, die beter gebruik moet maken van de snellere ssd in de PS5.
Uhh kunnen we hieruit concluderen dat Kena dat niet doet en dus langzame laadtijden heeft?
Deze generatie Consoles hebben amper nog laadtijden en de meeste spellen zijn nog van de vorige generatie Consoles dus ik verwacht wel dat deze generatie spellen nog beter gebruik maken van de hardware.

Vroegah (2020) kon ik nog een peuk draaien tussen laadtijden met de vorige generatie Consoles maar nu.. amper de tijd om een vloeitje te pakken en kan alweer verder met gamen :D
Mooi nieuws een 25 of meer exclusives want daar koop ik een Playstation voor maar voor over hoeveel jaar zijn dezen bedoeld ? er zijn een 14 SIE Studio's https://en.m.wikipedia.org/wiki/SIE_Worldwide_Studios inclusief de inmiddels gesloten Japan Studio en voor een kwaliteit spel ben je zo tussen de 3 en 5 jaar verder.

Als er 7 Studio's 7 spellen in 3 jaar zouden maken en de andere 6 een 6 spellen in 5 jaar en dat over 10 jaar tijd dan zouden de 7 Studio's een 21 spellen hebben gemaakt en de andere 6 Studio's een 12 spellen dan kom je op een totaal van 33 games in 10 jaar en 16 a 17 games per 5 jaar en dus iets van 3 a 4 games per jaar.

Dat is toch standaard op Playstation ? geen idee hoeveel games er al in ontwikkeling waren en voor hoeveel jaren dan zouden er misschien een 10 tal extra bij kunnen komen over 10 jaar dan zou je op 4 a 5 games per jaar uitkomen.

Ben ook benieuwd hoeveel daadwerkelijk exclusief zijn en wat tijdelijke exclusives zijn met name Kena bridge of spirits en het vervolg daar van maar hopelijk wordt het niet de volgende zogenaamde Zelda killer als destijds met Alundra 1&2 en Dark cloud 1&2.. ik hoop nog steeds op een reboot van die prachtige games.
In ontwikkeling betekent dat je nog makkelijk drie jaar kunt wachten. Maar van een aantal titels is al wel bekend wanneer die verschijnen.
Allemaal van die levensechte games , kunnen ze niks anders ontwerpen? Beetje meer vn, fantasy ,anime ,mmo rpg, alleen maar die kut moordachtige levensechte games en wat race games, beetje minder aan dit soord dingen denken sony , ik weet dat meeste gamers alleen maar dit leuk vinden maar er zijn ook andere soort gamers
Tja, ze merken zelf ook dat de klanten wat beginnen te mekkeren dat er eigenlijk maar bar weinig nieuwe games zijn voor de nieuwe console, dan is een dergelijke uitspraak natuurlijk te verwachten.
Ehm de PS2 kostte op release anders ook een dikke 1100,- gulden... Dus zo exorbitant was de prijs van de PS3 nooit. Is het verschil tussen nieuwe shit meebrengen (dvd voor PS2, Blu-Ray voor PS3) of oude meuk gebruiken.
Ehm de PS2 kostte op release anders ook een dikke 1100,- gulden... Dus zo exorbitant was de prijs van de PS3 nooit.
Dat komt omdat wij in het vaste land van Europa door Sony genaaid zijn met de lancering van de PS2.
Kijk eens naar de prijzen voor de andere regio's.

Lanceerprijs voor de PS2 was:
299 USD; 39.800 JPY; 299 GBP; 2.990 FF; en 869 DM.
Terug te vinden via Wikipedia.

Daar is ook de lanceerprijs van de PS3 terug te vinden voor de VS:
met 20 GB HDD voor 499 USD;
met 60 GB HDD voor 599 USD

Via andere bronnen zoals deze zijn andere regionale prijzen terug te vinden:
met 20 GB HDD voor 49.880 JPY.
met 60 GB HDD voor 59.880 JPY; of 425 GBP.


De PS3 was dus wereldwijd gezien weldegelijk een flink stuk duurder dan de PS2.

En kijken we daarna naar de lanceerprijs van de PS4?
399 USD; 39.000 JPY; 399 EUR; 349 GBP

Hey; da's weer goedkoper.
Goh; het is net alsof ik gelijk had zeg...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 mei 2021 13:11]

Vergeet je een groot detail dat door iedereen altijd vergeten wordt. Alle prijzen in dollar zijn altijd ex belasting. Per staat wordt dan nog het belastingtarief er over berekend. Daarnaast was de verhouding dollar vs gulden in die tijd rond 1:3. Dus die prijzen lagen niet zo ver uit elkaar als je beweert.

Daarnaast moet je niet vergeten dan Nederland 1 van de rijkste landen ter wereld is. Waar de prijzen gewoon anders liggen dan in sommige andere landen.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 13 mei 2021 13:17]

Dus die prijzen lagen niet zo ver uit elkaar als je beweert.
Je kunt op de USD prijs en de JPY prijs vergelijken en dan zie je dat ze dus weldegelijk wel ver uit elkaar lagen.
Andere belastingen, andere wetgevingen etc.
PS2: 299 USD -- PS3: 599 USD -- PS4: 399 USD.
Zelfde munt; zelfde wetgeving.

PS2: 39.800 JPY -- PS3: 59.880 JPY -- PS4: 39.000 JPY
Zelfde munt; zelfde wetgeving.

Als je die bult bij de PS3 niet ziet, dan ben je - sorry - echt blind.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 mei 2021 13:31]

Ps3 was ook veel duurder om te produceren. Ook omdat er ps2 hardware in zat. Daarnaast een bluray speler. Een nieuwe bluray speler was duurder dan ps3 destijds. De Xbox 360 had een dvd drive. Daarom. Goedkoper. De ps4 begon al met een achterstand door een slechte cpu. Ze hebben bij de ps4 off the shelf onderdelen gepakt. Daarom was die een stuk goedkoper.

De ps3 heeft een samen met IBM ontwikkelde cell processor. Wat veel duurder was. Dus ja de ps3 was veel duurder om te ontwikkelen en daarom was de prijs ook hoger. Wat is precies je punt?

[Reactie gewijzigd door snefkens op 13 mei 2021 13:36]

Dat de prijs gerechtvaardigd is gezien de bouw- en ontwikkelkosten betwist ik ook niet.
Echter, de gemiddelde consument zal dat niet direct mee laten wegen. Die ziet gewoon oude game-console A en nieuwe game-console B en vraagt zich af waarom B ineens 2x zo duur is geworden.

Dit is ook letterlijk de context waarin de uitspraak van Kutaragi die ik eerder aanhaalde gedaan was. Hij kreeg tijdens een interview de vraag waarom de PS3 zoveel duurder moest zijn, en dat was dus letterlijk zijn antwoord: hij is duur, omdat we willen dat mensen bereid zijn er voor te werken en de rest er voor te laten vallen.

Wat ik stel is dat Sony er destijds arrogant vanuit gegaan is dat ondanks de veel hogere prijs tov de PS2; ondanks het gebrek aan launch line-up; etc. de PS3 toch wel zou verkopen omdat ze geloofden dat hun bestaande PS2 user-base massaal over zou gaan stappen. En dat is dus precies wat niet gebeurde.

Hetzelfde zie je nu in minder mate met de PS5. Hogere lanceerprijs; lage beschikbaarheid; smalle launch line-up en een launch die aanzienlijk op backwards-compatibility met PS4 titels teert. En ondertussen aardig wat mensen die aan hebben gegeven om diverse redenen de kat uit de boom te blijven kijken, zelfs als de PS5 weer voorradig zou zijn. De één omdat ze niet vertrouwen dat de hardware het waar maakt; de ander omdat ze de geschiedenis met hardware-failures nog in gedachten hebben (niet geholpen door gefakete filmpjes van rokende PS5 units, trouwens); weer anderen omdat ze wachten totdat er een officieel alternatief is voor wat zij een aartslelijk wit/blauw uiterlijk vinden. Nog anderen omdat ze toch nog voldoende te spelen hebben op hun PS4. etc.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 mei 2021 13:47]

Maar wat is duur? Je noemt elke keer dat een console duur is als argument. Maar als je dit vergelijkt met de hardware die erin zit of wat je betaald voor een pc met dezelfde hardware dan is een console veel goedkoper. De ps2 verkocht goed omdat deze goedkoper was dan een dvd speler, een ps3 was goedkoper dan een bluray speler.

Je moet dingen wel in perspectief zetten. Een ps1 was ook prijzig, maar gezien de hardware niet. Daarnaast maakt Sony zelfs verlies in het begin op de consoles om ze lager dan de productiekosten in de markt te zetten. Daarnaast moet een console minimaal 6 a 7 jaar mee gaan. Dat zie je dus bij de ps4 dat er een tussentijdse upgrade (ps4 pro) nodig was omdat de hardware bij lancering al verouderd was.

Als je de nieuwste hardware er in stopt moet je meer betalen ja. Maar de ps4 moest je tussentijds upgraden naar de ps4 pro om bij te blijven. Iets met goedkoop is duurkoop.

De gamers willen de nieuwste technieken nu zoals raytracing, de snelste ssd etc. Als je niet bereid bent om te betalen dan moet je geen ps5 kopen. Daar is niks arrogants aan. Console fabrikanten spelen in op de wensen van de gebruikers.

Dat er een lage beschikbaarheid komt vooral door het chip tekort in de hele wereld. Zelfs koelkast fabrikanten hebben hier last van. Dus om dit als argument te gebruiken....

De launch line up is groter dan ooit. Daarnaast is er voor ontwikkelaars een groot risico om voor een nieuw platform te ontwikkelen. Omdat de user Base nog laag is. Dus logisch dat sommige ontwikkelaars pas later instappen.

Diverse mensen hebben aangegeven de kat uit de boom te kijken? De ps5 is de best verkopende console ooit tot nu toe. Dus ook deze redenatie gaat niet op.

Ik ben heel benieuwd waar je al deze informatie vandaan hebt dat mensen de hardware niet vertrouwen of dat ze het niet weten of de console hardware het aan kan. Alsnog kan ik weer even de verkoopcijfers aanhalen...
Wat maakt Sony momenteel arrogant als ik vragen mag? De PS5 is een stuk krachtigere machine dan de PS4 voor hetzelfde (of iets meer voor de discversie) geld. Met het aanstellen van Cerny luistert men vooral juist naar wat de developers willen (om juist Kutaragi-achtige scenarios te voorkomen). De launch line-up van de PS4 was matig-tot-slecht (vele malen minder boeiend dan nu bij de PS5).

Het lijkt er juist vooral heel erg op dat men goed gekeken heeft naar de PS4 succesfactoren en daar op door borduurt.
Wat maakt Sony momenteel arrogant als ik vragen mag?
Het is dezelfde insteek als met de PS3. Zelfs als de PS5 het met de hardware daadwerkelijk waar maakt, heeft Sony in het begin dezelfde fout gemaakt: lanceren tegen een hoge prijs met geknepen leveringen; en een praktisch lege launch line-up. Wederom is het focuspunt geweest 'betere hardware' met deze maal een sterke nadruk op de SSD tech ipv waar bij de PS3 de Cell CPU architecture als paradepaardje de focus kreeg.

Dat Sony niet onder wilde blijven voor Microsoft's XBox kun je ook zien aan de overduidelijk overhaaste lancering om toch maar tegelijk op de markt te zijn. Overduidelijk want: onvoldoende units paraat om te verkopen; grote bugs in de niet goed doorgeteste initiële RTM firmware die alleen te herstellen waren door het apparaat een volledige factory-reset te geven; zoals eerder genoemd een flinterdunne launch line-up; de PSN web store die overhaast geschikt gemaakt moest worden voor het verkopen van PS5 titels; waarbij de storefronts voor letterlijk elke andere console of handheld die Sony nog had zijn gesneuveld of tot diep onder peil in functionaliteit gezakt zijn; enz.

Het is precies hetzelfde patroon als bij de overgang van PS2 naar PS3, waar Sony ook er vanuit ging dat het publiek dat een PS2 had toch wel en masse over zou schakelen op PS3, ondanks de duidelijke problemen die dat platform bij de start had. Daar moesten ze uiteindelijk hun verwachtingen inbinden en kwam de adoption-rate pas na een jaar of anderhalf goed op gang.

Noem het hoe je het wilt: arrogantie; hubris, maar het is een gegeven dat ze na het succes van de PS4 (ondanks dat ook deze niet het niveau van de PS2 heeft weten te halen, deed deze het stukken beter dan de PS3) met de PS5 wederom dezelfde fouten zijn begaan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 mei 2021 12:07]

[...]
Het is dezelfde insteek als met de PS3. Zelfs als de PS5 het met de hardware daadwerkelijk waar maakt, heeft Sony in het begin dezelfde fout gemaakt: lanceren tegen een hoge prijs met geknepen leveringen; en een praktisch lege launch line-up. Wederom is het focuspunt geweest 'betere hardware' met deze maal een sterke nadruk op de SSD tech ipv waar bij de PS3 de Cell CPU architecture als paradepaardje de focus kreeg.
Snellere I/O is al jaren een wens van developers omdat harddiscs gewoon te traag zijn. De concurrent maakt ook gebruik van SSD, dus dit is geen uniek paradepaardje (ook al zijn er natuurlijk onderlinge verschillen qua implementatie). Er zijn inmiddels al enkele games die hier goed gebruik van maken (itt bij de PS3 waar developers moeite hadden om hun games uberhaupt werkende te krijgen) en iedereen die er mee werkt is er vooralsnog lovend over. Maar als je ergens bronnen kan aanhalen die aanwijzen dat Sony "foute" keuzes heeft gemaakt dan lees ik ze graag.

Je vergelijking met de Cell-architectuur gaat wat mij betreft niet op. De PS5 borduurt door op de x86 architectuur van de PS4 (wat overigens ook een wens van ontwikkelaars was). De "geknepen leveringen" lijken mij gezien de huidige wereldsituatie verklaarbaar, tenzij je denkt dat Sony bewust leveringen achter houdt? Dat lijkt me erg ver gezocht. Er zijn wereldwijd (chip)tekorten en de PS5 verkoopt direct uit, dus ik denk dat Sony er graag inmiddels al meer had willen verkopen.

De prijs is inderdaad iets hoger voor de Disc-based versie van de console, maar de concurrent biedt een vergelijkwaardig model voor dezelfde prijs aan. De hardware is relatief een stuk meer capabel dan de vorige generatie (welke met verhoudingsgewijs een behoorlijk zwakke CPU verscheen), qua prijsstelling valt er weinig op af te dingen lijkt mij.
[...]
Dat Sony niet onder wilde blijven voor Microsoft's XBox kun je ook zien aan de overduidelijk overhaaste lancering om toch maar tegelijk op de markt te zijn. Overduidelijk want: onvoldoende units paraat om te verkopen; grote bugs in de niet goed doorgeteste initiële RTM firmware die alleen te herstellen waren door het apparaat een volledige factory-reset te geven; zoals eerder genoemd een flinterdunne launch line-up; de PSN web store die overhaast geschikt gemaakt moest worden voor het verkopen van PS5 titels; waarbij de storefronts voor letterlijk elke andere console of handheld die Sony nog had zijn gesneuveld of tot diep onder peil in functionaliteit gezakt zijn; enz.
Hier heb je mogelijk een punt, maar zonder harde cijfers is dit lastig discussiëren. Elke product launch brengt kinderziektes en 'maandagochtend'-modellen met zich mee. We zouden het exacte percentage moeten weten wat problemen vertoond en ik denk niet dat we dat ooit gaan krijgen. Er zijn inmiddels een stuk meer PS5's verkocht dan bijvoorbeeld XSX|S'en; dus het volume qua klachten zal ook anders zijn. Laat niet weg dat elk bedrijf gewoon aangesproken moet worden als men niet kwalitatieve producten op de markt zet.
[...]
zoals eerder genoemd een flinterdunne launch line-up; de PSN web store die overhaast geschikt gemaakt moest worden voor het verkopen van PS5 titels; waarbij de storefronts voor letterlijk elke andere console of handheld die Sony nog had zijn gesneuveld of tot diep onder peil in functionaliteit gezakt zijn; enz.
De launchlineup is een slecht argument, tenzij je mij kan overtuigen dat de vorige playstation's significant betere games hadden tijdens hun launch (spoiler: dat hadden ze niet).

Dat van de store geef ik je gelijk in. Ik ben er geen fan van. Gelukkig heeft men de keuze om de Vita en de PS3 store te sluiten wel teruggedraaid, maar het is natuurlijk afwachten hoe lang dat stand houdt. Sony mag wat mij betreft een stuk beter hun best doen om hun eigen 'legacy' toegankelijk te houden voor de liefhebbers, maar goed, dit is niet perse 'nieuw gedrag'.
[...]
Het is precies hetzelfde patroon als bij de overgang van PS2 naar PS3, waar Sony ook er vanuit ging dat het publiek dat een PS2 had toch wel en masse over zou schakelen op PS3, ondanks de duidelijke problemen die dat platform bij de start had. Daar moesten ze uiteindelijk hun verwachtingen inbinden en kwam de adoption-rate pas na een jaar of anderhalf goed op gang.

Noem het hoe je het wilt: arrogantie; hubris, maar het is een gegeven dat ze na het succes van de PS4 (ondanks dat ook deze niet het niveau van de PS2 heeft weten te halen, deed deze het stukken beter dan de PS3) met de PS5 wederom dezelfde fouten zijn begaan.
Tja, volgens mij zie je hier zelf vooral dingen die er vooralsnog niet zijn. De PS5 ligt veruit voor op verkoopaantallen t.o.v. de PS4 (en zou waarschijnlijk nog meer verkopen als de productie dat toe liet), en verkoopt bijna 2x sneller dan de PS2 als je de gemiddelden pakt. De tijd zal het natuurlijk leren :)
Hoge prijs is nu niet aan de orde. Want dezelfde prijs als de series x.

Wel grappig dat je zegt dat het een overhaaste introductie is geweest. Terwijl ps5 genoeg games heeft en ook die dit jaar nog uitkomen. Terwijl de series x nog nul games heeft vanuit Microsoft. Dan lijkt het er eerder op dat Microsoft te vroeg heeft gelanceerd.

Dat maakt Sony toch redelijk uniek dat zij zich focussen om anders zijn dan een andere console, zoals haptic feedback, geen laadtijden door de snelle ssd. Dat is toch de bedoeling dat je onderscheidend bent?

Onvoldoende units? Volgens mij is de series x en ps5 beide slecht leverbaar. En heeft de ps5 inmiddels 8 miljoen verkocht en de series x 5 miljoen. Dan lijkt het er toch op dat Sony meer voorraad heeft weten te produceren dan Microsoft. Dus eigenlijk gaat dit punt nou juist op voor Microsoft.

Als je naar de verkopen kijkt dan is het inderdaad zo dat mensen massaal overstappen naar de ps5. De ps5 is in deze periode zelfde de best verkochte console ooit. Dus je beredenering klopt totaal niet.

Ik hoor vooral allemaal argumenten waarbij eigenlijk voor de meeste punten dit geldt voor Microsoft. Dus dat Sony arrogant is volgens jou heeft volgens mij meer met jezelf te maken dan dat het in de praktijk zo is.
Ik schrijf ook nergens dat Microsoft in deze zich enigzins beter gedraagt.
Wat wil je precies bereiken met dit betoog? Dat alle grote bedrijven "evil" zijn?
Wat wil je precies bereiken met dit betoog? Dat alle grote bedrijven "evil" zijn?
Nee. Dat is meer jouw argument: "Microsoft doet het ook"
(En dat is een tu quoque, trouwens.)
Wat is dan je punt?
Enkel dat Sony in een patroon van herhaling van hun voorgaande fouten met de lancering van de PS3 valt en er eenzelfde vorm van hubris/arrogantie aan ten grondslag ligt. Maar kennelijk kunnen systeem fanboys dat niet verkroppen en moet er met -1 tjes mening-modden toegepast worden.

Even voor de duidelijkheid: ik heb zelf ook een PS2 t/m PS4 staan. En ik zal zeker ook een PS5 aan gaan schaffen; zodra het de moeite en het geld ook echt waard is. Het is niet alsof dit een betoog vanuit 'vijandelijk kamp XBox' is of zoiets vreselijk kinderachtigs.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 mei 2021 13:26]

Volgens mij krijg je een -1 omdat je informatie onjuist is. Niet omdat het gewoon een andere mening is.

Officieel moet je dan een 0 krijgen. Maar goed.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 13 mei 2021 13:28]

Nou ja het is mening, maar een mening die totaal nergens opslaat.
De PS3 introduceerde de Bluray driver. PS3 was toen tijdens release de beste BR player en dat voor dump prijs en ook BR ging layer door firmware upgrades mee moet latere standaarden. Ja dure console door de Cell en BR player.
Cell is krachtige chip dus kwa spects zag het met BR sruk beter uit.
Dit is geen arogantie maar beleid keuze wat gok is.
Maar wat BR standaard win heeft gezorgt en goede afsluiting van PS3 tijdperk.

Wat mis gegaan is PPE 7xSPE moeilijke porten van PC/xbox crosplatform games naar optimale Cell code. Dus ports sommige liepen slechter op PS3 dan XB.
Met generatie PS4 en PS5 houd Cerny iig zeer grote rekening. Met developers.

En vandaar uit ook de vraag aan MS en Sony voor snelle load tijd van games maar ook resources.

En er is idioot grote vraag en verdring drukte bij TCMC en toch gaan ze richting de 8mil unit verkocht. Dus het is eerder te grote vraag door lockdowns wereld wijd.

Ik krijg juist eerder het idee dat Sony en MS juist de afgelopen generaties luisteren naar devs dus hoezo arrogant.
Ik kan werkelijk geen enkele logica uit je bericht halen, wat zou slaan op de PS5.
Ik denk vooral dat ook veel klanten zich niet realiseren dat het 1ste jaar van praktisch elke nieuwe console altijd vrij karig is geweest qua aanbod.
Komt natuurlijk ook dat het risico wat groter is. Omdat de userbase nog moet opbouwen. De meeste gamers zitten nog op last gen. Dus daarom zie je nu ook veel games die op beide systemen uitgebracht worden.
Zijn toch genoeg games die uitgekomen zijn en dit jaar nog uitkomen? Demon's souls, returnal, Spiderman miles morales, sackboy, Godfall, destruction allstars, bugsnacks, soulstorm. Wat er dit jaar nog aankomt is Deathloop, ghostwire Tokyo, horizon, stray etc. Genoeg om te spelen hoor.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 12 mei 2021 20:42]

Idd, heb niks te klagen over de PS5 games tot dusver en dan moet het nog echt beginnen ook. Ik zou een stuk ongelukkiger zijn als ik voor de Xbox had gekozen want daar is letterlijk helemaal niks voor en dat zal ook niet gauw veranderen (1st party hebben we het over hè).
Mij hoor je anders niet klagen als ik in de zomer de wereld rond kan vliegen met Flight Simulator en Grim Dawn kan spelen. Heb sinds februari ook een PS5 maar het zijn tot nu toe enkels PS4 games die me kunnen boeien.
Nah dat je SackBoy, Destruction Allstars, en Bugsnacks (die overal uit komt)moet noemen zegt eigenlijk wel voldoende.

Ik vond die Spider-Man game wel oké, zag er lekker uit maar was wel mega kort, verder niet echt weg geblazen door de line-up so far.

Speel eigenlijk alleen maar COD BlackOps en Valhalla op dat ding maar dat had overal wel gekund natuurlijk.

Gelukkig krijgen we bijna Ratchet & Clank. Dat ziet eruit als de eerste echte “next gen” ervaring.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 mei 2021 23:30]

De games moeten je liggen. Maar ik vind sackboy een enorm leuke game. Ik hou van platform games en dan is dit zeker een ideale game.

Mij spreekt valhalla en black ops mij niet aan. Dus smaken verschillen ;-)

Daarnaast vind ik returnal toch echt wel een next gen game!

En vergeet niet dat bij de introductie van de ps4 nog minder games beschikbaar waren. Volgens mij is dit qua line up met wat er dit jaar nog aankomt beter dan bij de ps4.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 12 mei 2021 23:40]

Nou games moeten je liggen dat uiteraard maar er is ook een algemene opvatting natuurlijk. Vandaar de opmerking rond die drie games.

Returnal ziet er oké uit maar niet zoals Ratchet and Clank ofz. Niet echt “next gen” je wordt uit je schoenen geblazen gevoel.

Returnal is voor mij een beetje een Double A game die als TrippleA neer gezet wordt.
Jij merkt nu. Er zijn genoeg games uitgekomen. Ik denk dat je een backlog aan games hebt tot je de PS5 met de nieuwe games kan spelen .

.