Horizon Forbidden West krijgt prestatiemodus voor 60fps op PlayStation 5

Horizon Forbidden West krijgt naast een 4k30fps-modus een 60fps-prestatiemodus op de PlayStation 5. Dat bevestigt game director Matthijs de Jonge van Guerrilla Games in een interview. Ook geeft hij meer details over de verschillen tussen de PS4- en PS5-versies.

Guerrilla Games heeft in verschillende interviews nieuwe details gegeven over Horizon Forbidden West. Tegenover Game Informer vertelt de Nederlandse PlayStation-ontwikkelaar dat spelers in het spel vrij kunnen klimmen op rotsen en bergwanden. In het eerste deel kon dat alleen op plekken waar dat specifiek was aangegeven.

Ook legt game director Matthijs de Jonge uit dat veel van de ontwikkeling en speeltesten van de game op de PlayStation 4 zijn gedaan, om te zorgen dat de game ook goed draait op die console. De versie voor de PlayStation 5-versie heeft diverse grafische verbeteringen, waaronder meer details onder het wateroppervlak en een realistischere weergave van golven.

Verder gebruikt Guerrilla Games een cinematic lighting rig voor de verlichting van hoofdpersonage Aloy. Op de PS5 wordt die filmische verlichting continu gebruikt, bij de PS4 is dat alleen beschikbaar in de cutscenes. Het spel zal ook gebruikmaken van de DualSense-controller, spelers kunnen daarmee bijvoorbeeld het aanspannen van een boog voelen.

Volgens de Franse YouTuber Julien Chièze heeft de Jonge ook gezegd dat de game een prestatiemodus krijgt waarin het spel op 60fps draait. Die modus zou iets minder grafische details hebben dan de 4k-modus, die op 30fps draait. Sony toonde vorige week de eerste gameplaybeelden van de game. Die beelden zijn gemaakt in de 30fps-modus. Van de 60fps-modus zijn nog geen beelden getoond.

Eerder zei Sony dat het spel in de tweede helft van 2021 uit zal komen. Guerrilla Games doet daar geen verdere uitspraken over; de studio wil meer duidelijkheid hebben voordat er officieel iets over de verschijningsdatum wordt gecommuniceerd.

Sony heeft ook een PlayStation-blogpost online gezet met details over de muziek in Horizon Forbidden West. Onder andere de Nederlandse componisten Niels van der Leest en Joris de Man hebben meegewerkt aan de muziek en de geluiden in het spel. Vier van de nummers die onderdeel zijn van de soundtrack van het spel zijn uitgebracht op streamingdiensten onder de naam The Isle of Spires EP.

Update, 16:47: Matthijs de Jonge bevestigt desgevraagd de komst van de 60fps-modus.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-06-2021 • 16:06

149 Linkedin

Reacties (149)

149
145
47
6
1
80
Wijzig sortering
Een samenvatting van het interview:

~ Naast verbeterde mobiliteit in de vorm van de grappling hook en glider (shieldwing) is er nu overal freeclimbing waardoor het nog makkelijker en leuker wordt om de wereld te verkennen.
~ Met de dualsense adaptive trigger van de PS5 controller wordt er meer immersion gecreëerd d.m.v haptic feedback. Daarnaast is 3D audio ook een feature.
~ De skilltree is compleet vernieuwd en uitgebreid. Valor surges (360 graden knockback) is een van de special abilities in deze skilltree. Om deze super-move te gebruiken zal je een combat xp bar (paars) moeten vullen door middel van tactical moves zoals een headshot of het afschieten van weakpoints. Het idee hierachter is om de speler te belonen voor tactisch spel. Op een later tijdstip zal de skilltree en de mogelijkheden verder worden belicht.
~ Melee combat is ten opzichte van Horizon Zero Dawn verder uitgebreid. Via de skilltree kan je verschillende combo's uitvoeren met verschillende doeleinden. Als voorbeeld heb je de Resonator blast. Wanneer je genoeg charges heb opgebouwd via melee kun je deze opgebouwde energie op een doel loslaten middels een bow attack voor grote schade. Er zijn meerdere melee systems toegankelijk om je manier van spelen te beïnvloeden.
~ In Forbidden West (6 maanden na Horizon Zero Dawn) krijgt Aloy te maken met de Red blight, een soort corruptie dat ervoor zorgt dat de biosfeer aan het aftakelen is. Naast nieuwe menselijke en mechanische vijanden komt ze zowel nieuwe als oude bekenden tegen. Er is meer aandacht besteed aan de interactie om een betere (emotionele) band te vormen met de karakters.
~ Iconische Amerikaanse landmarks zullen weer een grote rol spelen. Je zult een weg moeten banen in verschillende soorten biomen en klimaten. Het tropische San Francisco is een van de velen.
~ De manier om je gear te upgraden is veranderd. In settlements heb je een workbench waar je je uitrusting (wapens, kleding) kunt upgraden/veranderen (skills, damage output/type).
~ Er is nog geen releasedate voor het spel, maar de ontwikkeling verloopt op schema. De kans dat het dit jaar uitkomt is nog goed mogelijk.
~ Tijdens de countdown was er een glimp van een amfibische machine. Erg groot en blijkbaar erg eng*

*EDIT: Heb een screenshot van 'the beast' gemaakt. Detail ontbreekt, maar het geeft wel aan hoe groot het ongeveer is: https://ibb.co/MBTb7KD

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 3 juni 2021 17:57]

Ik zit te wiebelen in mn stoel van de hype :D Kan niet wachten om de nieuwe wereld te ervaren. Ziet er echt naar uit dat ze de zwakste punten aan het verbeteren zijn.
Same. Ik had de meeste moeite met melee combat, de gezichtsuitdrukkingen en in mindere mate het zwemmen in HZD. Dat waren pijnpunten die met Forbidden West tot het verleden behoren. Heb nog geen PS5, maar ben wel bereid om tot €750 neer te leggen mits het dit jaar wordt gelanceerd.
De gezichtsuitdrukking waren inderdaad rough. Gelukkig waren die van de Frozen Wilds opmerkbaar beter, dus heb er grote hoop voor. Heb ook nog geen ps5, maar ik ga er echt één proberen te halen eind dit jaar. Nadat ik het op pc voor het eerst had gespeeld is HZD een van mijn favoriete spellen ooit geworden en ik wil graag het vervolg meemaken :D

[Reactie gewijzigd door Xypod13 op 3 juni 2021 23:26]

Hoewel HZD het eerste spel in jaren is dat me zo gegrepen heeft, verschillen we daarin dus compleet :) Ik ga absoluut niet een console kopen voor een spelletje, dan wacht ik liever een paar jaar tot het naar PC komt (in de hoop dat het dus inderdaad naar PC komt).
~ Naast verbeterde mobiliteit in de vorm van de grappling hook en glider (shieldwing) is er nu overal freeclimbing waardoor het nog makkelijker en leuker wordt om de wereld te verkennen.
Ik vroeg me al af of, als de eerste Horizon na Zelda BotW was uitgekomen, of ze deze game mechanics (Glider+freeclimbing) ook in dat deel hadden verwerkt. Hier het antwoord. Goede toevoeging, maakt het exploren alleen maar toffer.
Zeker. Mathijs de Jonge gaf toevallig ook aan dat de glider tijdens de vroege ontwikkeling van Horizon Zero Dawn werd getest maar geen doorgang kon vinden om technische redenen.
~ Melee combat is ten opzichte van Horizon Zero Dawn verder uitgebreid. Via de skilltree kan je verschillende combo's uitvoeren met verschillende doeleinden. Als voorbeeld heb je de Resonator blast. Wanneer je genoeg charges heb opgebouwd via melee kun je deze opgebouwde energie op een doel loslaten middels een bow attack voor grote schade. Er zijn meerdere melee systems toegankelijk om je manier van spelen te beïnvloeden.

Dit ^ lijkt mij dus helemaal niks. In Zero Dawn moest je gewoon meerdere pijlen in 1x afschieten voor grotere schade. Energie opbouwen middels melee aanvallen en dan vrijgeven via een bow attack? Past helemaal niet in het verhaal naar mijn idee.
Zal er van af hangen hoe ze het doen. Het overriden van machines heeft Aloy gejat van een Corruptor, als ik het goed zie in de trailer dan lijkt de glider van een Shell-Walker te komen, mogelijk is dit ook een ability die ze heeft afgekeken van de machines?
Yes, die override moest ze bouwen inderdaad nadat ze de kennis had vergaard. Maar energie opbouwen middels melee en dan loslaten met een special attack... klinkt een beetje StreetFighter achtig. Zoals ik dat lees zie ik dat niet helemaal zitten persoonlijk.
Melee had een veel te kleine rol in deel 1 en dat veranderde niet echt in Frozen Wilds. Combo's past misschien niet in de wereld van Aloy, maar vind het ook niet super vergezocht gezien Sylens' speer een elektrische lading had. Persoonlijk vind ik het een goed idee om melee meer te integreren in de combat met je bow vanuit het gameplay aspect. Als er één universeel klaaggeluid was ging het wel over hoe armoedig melee combat was (t.o.v ranged).
Ik blijf mij verbazen over dit soort verhalen. Prestatiemodus? Alle spellen zouden standaard op 60fps moeten runnen, ook op een console! Ik snap niet dat mensen ooit 30fps zouden accepteren. Dat is toch onspeelbaar?

Als je een game ontwikkelt voor een console die er supermooi uit moet gaan zien, dan vind ik dat je je moet focussen op een minimale standaard van 60fps. Als je dat vervolgens niet haalt, dan heb je simpelweg fouten gemaakt in optimalisatie of heb je je grafische eisen veels te hoog gesteld.

[Reactie gewijzigd door lucade2210 op 3 juni 2021 16:13]

Men heeft jarenlang op de PS4 met 30FPS gespeeld en dat was ook gewoon te doen :) Alhoewel ik het zeker met je eens ben dat de PS5 gewoon 60FPS als baseline zou moeten hebben, overdrijf je wel met "30fps is onspeelbaar".
Ik geef persoonlijk weinig om fps, mits het maar 60 fps is. Ik geef wel heel veel om resolutie en graphics zoals ray tracing. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur maar het krampachtige van sommige pc gamers die niets speelbaar vinden mits het minimaal 100 fps+ is. Alle games waar ik kan kiezen tussen 60 fps of een hogere resolutie kies ik voor de hogere resolutie. Maar ik snap dat er mensen zijn die een andere keuze maken. Maar onspeelbaar of een slechte game ervaring rond de 60 fps is totale onzin.
Eens je de vloeiende beelden van 120fps gewoon bent dan is 30fps echt onspeelbaar. Zelfs 60fps voelt dan traag aan.

De volhouders worden het dan weer gewoon. Eens ze terug naar 120fps gaan trekken ze grote ogen....
Ligt maar net wat je speelt, in Persona 5 geen moeite met 30fps. In CSGO speel ik toch echt het liefst op een 240hz monitor.
Obviously is het subjectief. Daarom stel ik het ook als vraag. Als ik een (nieuwe) pc game opstart en finetune en niet meer dan 30 fps krijg, dan vind ik dat absoluut onspeelbaar en kan ik niet genieten van het daadwerkelijk spelen.
Maar dit is geen game-PC
Maakt toch niet uit? Uiteindelijk is het allemaal een zwart doosje met een controller als input en een scherm als output.
Je merkt de lagere FPS veel minder bij het console gamen. GTA5 was met 30FPS prima te vertoeven op de playstation, ik had er totaal geen last van.

Op de PC met alle poespas op de hoogste settings zit ik op sommige momenten ook net boven de 30FPS (gemiddeld 40-50) en dan valt die lagere framerate een heel stuk meer op.

TV's gebruiken allerlei technieken om 24fps er soepel uit te laten zien (op de PC merk ik de lage film framerate ook heel erg), je speelt ook met een controller waarbij je de gebrek aan precisie voor de muis ook veel minder opvalt en zo zijn er nog wel wat factoren die meespelen.
Je hebt het toch niet over beeldverbeteraars die het er soepeler uit laten zien? Dan introduceer je ook nog extra lag. Mij PC hangt aan mijn TV, maar elke beeldverbeteraar staat uit. Ook bij films en series overigens, en dat terwijl ik smeek om high frameate content. Beeld'verbeteraars' geven alleen maar lag (en visuele artifacts waar ik vrij gevoelig voor ben).
Ik ervaar 30 fps heel anders op een console met tv dan op een pc met monitor.
Wat is het verschil tussen een 4k tv en een 4k monitor?
Ligt heel erg aan het toestel, niet zozeer tv / monitor. Op mijn oude tv was 30 fps met pc / console niet te doen.
Heb net een nieuwe, een LG CX en dat is een verademing. Nog steeds diezelfde PS4 pro die er aan hangt.

Ook bij pc zie je het terug. Heb een Dell 3440*1440@60Hz en een Samsung C7 2560*1440@240Hz en G-sync. Het verschil is gewoon dag en nacht. Ook als je die 240Hz niet haalt.

Met de PS5 en VRR (soort G / freesync) zal het nog beter aanvoelen op mijn tv.
Vaak is de gameplay een stuk trager met een controller dan een muis en kb, daarom heb ik er geen problemen mee op console, maar zeker wel op PC.
Game-PC is over het algemeen wel iets duurder.
Tegenwoordig niet.
Zeg mij waar ik een game-pc kan kopen voor 700 euro.
Waar zit jouw videokaartenboer? :9~
Zit je vast in pre-CV tijd? :>
In de PS2 tijd was een gameresolutie van 480p 576i normaal, dat was toen prima te doen maar tegenwoordig zou iedereen volop klagen als je een game voor de PS5 in die resolutie uitbrengt :+

Eerlijk gezegd vind ik dat met 30 vs 60fps hetzelfde nu, 60 zou het minimum moeten zijn waarop games tegenwoordig uitgebracht moeten worden. Alleen verkoopt 4k en een zo mooi mogelijk promofilmpje nog altijd beter naar het grote publiek dan 60fps (in een statische videotrailer is dat verschil immers véél minder belangrijk) in plaats van 30.

@snefkens Aangepast ;) Doet weinig aan mijn vergelijking overigens, met 576i hoef je tegenwoordig zeker niet meer aan te komen :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 3 juni 2021 17:10]

480p was niet normaal, maar een select aantal games konden 480p aan. De meeste games waren in 576i.
Ben het grotendeels met je eens, enige is dat die 30fps bij intensieve load al snel wat naar beneden dropt, en dan wordt het vooral bij actiespellen toch ineens wel vervelend. Bij 60fps zal je hier minder last van hebben als ie even een dipje heeft.
Het botst vooral met Sony's favoriete marketingpraat sedert PS3: alles moest en zou 60FPS draaien. Dat zit in het geheugen van iedereen die toen al games speelde.
Echter 4K60FPS is op PC ook niet echt de standaard tenzij je een GPU koopt met als adviesprijs 1000 EURO.
ligt er helemaal aan wat je gewend bent.

ik zou er vast aan kunnen wennen maar 30fps is als ik het nu zou doen echt onspeelbaar.
als het alleen 60fps is merk ik het al maar niet zo veel dat ik er 'last van' heb.
Onspeelbaar?

Als ik 's avonds met vrienden op de bank knal en een game opstart met een biertje is het laatste waar iemand zich druk over maakt wel in hoeveel fps de game draait..
ik vind jou kortzichtigheid een beetje irritant om eerlijk te zijn. Het is altijd een afweging tussen wat mooi is en wat goed speelbaar is. Zoals sommigen zeggen het hele 60fps gebeuren op consoles is iets van de laatste tijd en nooit een standaard geweest. Het is ook duidelijk uit je opmerking dat je een PC speler bent of anders. Niet dat dat erg is maar die quasi verbazing over iets waar je blijkbaar geen ervaring mee hebt (fps/grafisch verhouding) stoort mij.
Zoals sommigen zeggen het hele 60fps gebeuren op consoles is iets van de laatste tijd en nooit een standaard geweest. Het is ook duidelijk uit je opmerking dat je een PC speler bent of anders. Niet dat dat erg is maar die quasi verbazing over iets waar je blijkbaar geen ervaring mee hebt (fps/grafisch verhouding) stoort mij.
Hoe komt je daar nou bij? Consoles waren juist 60fps voordat het op PC gemeengoed was. De frame rate was gebonden aan de snelheid waarmee de TV's het beeld weergaven. Dat was een fraai stukje analoge techniek in die tijd. Denk hierbij aan de Atari 2600, Nintendo, Super Nintendo, Sega Master System, Sega Genesis, Neo Geo, enz. Er waren wel games die op 30fps draaiden, maar dat was meer uitzondering dan regel.

Pas nadat consoles overgingen naar 3D in 240p lieten ze de 60fps los. Denk dan aan consoles als Nintendo 64, Playstation 1, Atari Jaguar. Deze oude consoles hadden frame rates onder de 20 in bepaalde spellen. Er waren vrijwel geen 3D games die liepen op 60fps. 3D versnelling stond toen nog in de kinderschoenen. Op de PC kon je rond die tijd tich verschillende 3D chips krijgen vaak nog met hun eigen API: S3, Rendition, 3dfx, Matrox, Nvidia, ATI, Intel, PowerVR. Tegenwoordig zijn alleen AMD, Intel en Nvidia nog over met serieuze producten voor consumenten.

Toen de consoles wat sneller werden kwamen er ook 60fps 3D spellen. Op de Gamecube waren er best een aantal games die strak 60fps deden en die trant heeft zich voortgezet op elke generatie consoles sindsdien. Op de (OG) Xbox, Playstation 2, Wii, Playsation 3, Xbox 360 en nieuwer kon je prima 60fps 3D games spelen. Tuurlijk niet alles, maar ze waren er zeker.

Dus vanuit mijn ervaring als console gamer kan ik je vertellen dat 60fps op consoles normaal is, al decennia lang. En als ik mag kiezen tussen 30 of 60fps dan gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar 60fps. De reden daarvoor is simpel: TV's zijn groter geworden. Op een kleine CRT van vroeger maakte het niet zoveel uit. Maar tegenwoordig op een grote TV geeft 30fps schokkerig beeld en hoe groter je TV hoe meer het opvalt.
Phase Alternating Line (PAL) is a colour encoding system for analogue television used in broadcast television systems in most countries broadcasting at 625-line / 50 field (25 frame) per second (576i).

Ten eerste al helemaal geen 60 en dan ook nog geen eens 50 volle frames.

Maar ja, feiten.
Phase Alternating Line (PAL) is a colour encoding system for analogue television used in broadcast television systems in most countries broadcasting at 625-line / 50 field (25 frame) per second (576i).

Ten eerste al helemaal geen 60 en dan ook nog geen eens 50 volle frames.

Maar ja, feiten.
Jouw "feiten" zijn onjuist. Ik zal hieronder uit proberen te leggen waarom.

In NTSC regios zoals Japan (waar de meeste consoles vandaan komen) en de VS draaien CRT televisie's op 60Hz. Die twee markten bij elkaar zijn een stuk groter dan Europa, laat staan NL. Dus als je zegt dat 60fps op oude/retro consoles gemeengoed was, dan klopt dat gewoon. Je kunt overigens ook zeggen dat 50fps gemeengoed was en dat dit later 60fps werd (op HD TV's), klopt ook.

De refreshrate van TV's staat los van of een video of TV uitzending nou 30 of 60 of 25 of 29.97fps is. Zie het zo: mijn monitor draait op 165Hz. Toch kan ik 30fps YouTube filmpjes kijken. Wat doet mijn monitor dan die 135 frames? Die toont dan het vorige frame, net zo lang tot er nieuwe informatie is om te tonen. Je kunt hierdoor 'tearing' krijgen omdat de framerate van het filmpje niet past in de refreshrate van mijn monitor. Gelukkig hebben ze daar tegenwoordig adaptive sync uitgevonden zoals FreeSync en G-sync zodat monitor en actuele framerate op elkaar afgestemd kunnen worden.

Interlaced NTSC 60fps video is wel degelijk 60Hz, maar elke frame bevat maar de halve verticale resolutie. De frames tonen om-en-om de even of de oneven horizontale beeldlijnen. Dat is de reden dat je soms van die kartel artefacten ziet omdat het beeld in opeenvolgende frames is verschoven. Denk bijvoorbeeld aan een voetbal die over het scherm beweegt, elke frame een stukje verder dan het vorige frame. Zie bijvoorbeeld het kopje "Interlacing problems" op deze wikipedia pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

Dus als een console NTSC video 60fps uitstuurt naar een 60Hz televisie, dan krijg je dus netjes 60 frames per seconde te zien. In het geval van retro consoles zoals de NES/SNES/enz werd er overigens 240p uitgestuurd, ofwel progressive video en niet interlaced. De 480i televisies van die tijd hadden daar echter geen moeite mee. Die tonen dan een lijn beeld, een lijn 'niets' en dan weer een lijn beeld. Dat is wat consoles op televisies van die tijd de kenmerkende "scanlines" gaf.
Hoe komt je daar nou bij?
Waarschijnlijk omdat je refereert naar een deel/fractie van wat de game industrie historie en in principe ook een deel van de TV's. Maar even los van NTSC/PAL, had je toen in principe ook framedips of eigenlijk "slowdown". SNES is zonder enige twijfel mijn favo console aller tijden en staat bol van de gouden titels... Maareee, Starfox? Oeffff, die game had frkn slowdown mate. En zo waren er velen.
En ook generaties erna is het altijd met ups en downs gegaan. Ook

En hij zegt toch vooral dat 'sommigen' zeggen dat het nooit 'standaard' is geweest. Dat is gewoon zo.
Er is altijd dat gevecht geweest tussen pracht en praal en performance. En het was voor de ene game ook relevanter dan de ander. Quake 3 Arena op 30 fps? -> kill.. me... now.
Een redelijke chille 3rd person adventure of RPG op 30 fps? -> geen gigantisch probleem.

Fighting games, racers, ADHD shooters, Fzero GX (fuck yes) -> 60 fps zonder twijfel.

Bij Control heb ik de ray tracing laten liggen en ben op 60 FPS gaan spelen. Ik vond de camera van die game op 30 fps niet te doen. Maar dat is anders dan... random game... Xenoblad Chronicles ofzo.

Dus het wisselt beetje van geval tot geval. Maar ik heb liever hogere framerate dan resolutie

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 4 juni 2021 09:25]

Kortzichtig gaat wat ver en ik denk dat dit meer een voorkeurs ding is. Ik speel liever 60+ fps met goede aliassing op 1080p dan 30fps met drops op 4k. Of dat nou op een console of een PC is. En ja mensen die die voorkeur hebben wijken eerder uit naar een PC(omdat je dan zelf de keus kan maken).

Maar ja zoals een ander hier al roept erger ik me ook groen en geel aan de lage framerate van films en series. En nee, beeldverbeteraars zijn geen oplossing. :) Dus dit gaat wat mij betreft verder dan een console vs pc war.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 3 juni 2021 17:39]

Ik zou inderdaad liever 60fps hebben met een lagere resolutie dan 30fps. Had destijds de hoop dat dit op PS4 wel al ging gebeuren, maar het aantal fps kreeg daar nog niet aandacht, tot de PS4 pro kwam.
Ik krijg met dit bericht het idee dat deze trend helaas doorzet. Terwijl iedereen over de 120fps valt, en dat dit niet mogelijk is zonder een tv met hdmi 2.1 etc etc. Klopt, maar nu nog spellen die standaard 60fps en wellicht 120fps in prestatiemodus krijgen. Rocketleague kan dat geloof ik al.
Persoonlijk zie ik dan weer liever 4K dan 60fps. Deze game zal ik spelen voor het verhaal en de mooie beelden, en dan zijn andere zaken wat meer ondergeschikt.

Ja, 60fps speelt prettiger, 120fps vast nog prettiger, maar als ik moet kiezen dan is het toch 4K. Gelukkig worden we allebei bediend in dit geval. Waarschijnlijk is 120fps niet mogelijk zonder in te leveren op graphics.
Ik vind 30 fps op mijn OLED tv gewoon te stotterend beeld geven voor veel games (trouwens ook voor films maar dat is een andere discussie en los ik op met motion interpolation). De game ontwikkelaars moeten eens doorkrijgen dat de meeste gamers inmiddels schermen hebben met een hele lage response tijd waardoor de beelden dus minder in elkaar overvloeien en waardoor de afzonderlijke frames beter zichtbaar zijn.
Ten tijden van de PS2 hadden we nog allemaal een CRT waarbij de afzonderlijke frames beter in elkaar overgingen door de lagere response tijd (in een kleiner schermformaat waardoor het ook minder opvalt) maar die tijd ligt al lang achter ons.
De vraag is hoe ver de grafische settings omlaag moeten om die 4K op 60fps te behalen.
Het gaat m.i. dan ook niet om de framerate maar om de resolutie i.c.m. fidelity?

4K 'Medium' 60fps / 1080p 'Ultra' 60fps
Nouja op de PS4 en PS4 pro was het ook schier onmogelijk in de meeste games om 60 fps te halen, puur omdat die CPU zo traag als wat was/is.
Niet vervelend bedoeld, maar Rocket League is bijna niet vergelijkbaar met single player games, qua prestaties. Die aantal frames behaal je bijna op een aardappel. (Grof gezegd!)

Als ik naar mijn lijst pc games en benchmarks van games terugkijk zijn veel single player games die 4K 50-80 FPS gemiddeld redden en 120 fps wel kunt vergeten. Dit is wat anders bij veel multiplayer games. Dan heb ik nog vergelijken met een 6900XT en niet met een RX5700XT, waar de PS5 gpu vergelijkbaar mee is.

Ik denk dat ze Horizon mogen downscalen (1080-1440p) en of low settings moeten toepassen om 120fps te behalen. Alsnog zou hier FidelityFX iets mee kunnen, maar dit zal eerst toegepast en beschikbaar moeten zijn.

Persoonlijke en denk zelfst meerderen zijn die geen meerwaarde in 120 FPS in een single player game.

[Reactie gewijzigd door m.z op 3 juni 2021 17:08]

Ik denk dat zolang de grote menigte niet over 30fps valt, dat we over een tijdje gewoon 'terug bij af' zijn. Dan zullen de ontwikkelaars langzaamaan vaker voor meer pracht en praal kiezen bij 30fps met een prestatiemodus op 60fps. En ik ben bang dat de grote menigte het ook niet eens door gaat hebben dat ze op 30fps spelen, omdat consolegamers vaak niet anders gewend zijn.

Na de aankondiging verwachtte iedereen al zo'n beetje 4K/120fps volgens mij. Inmiddels is eigenlijk alles al weer variabel. Framerates, resoluties, graphics. Dusdanig de verkeerde kant op in ieder geval dat ik denk dat HDMI 2.1 nog niet eens echt nodig gaat zijn op deze generatie consoles (enkele games daargelaten).
Iedereen die ook maar iets van computing snapt had dit allang zien aankomen. Het is altijd al een balans geweest tussen framerate, resolutie en graphics (hoeveel dingen tover je op het beeld). Er zal NOOIT een machine komen die altijd 4k/120 kan outputten, het hangt er altijd vanaf hoeveel dingen je daadwerkelijk op het scherm projecteert. Hoe minder, hoe hoger de resolutie en de FPS kan zijn. Hoeveel dingen je op het scherm kunt projecteren met behoud van 4k/120 kunt halen hangt af van de hardware, maar er is altijd een limiet. Wil je meer, dan ga je op één van de dingen inleveren. Werkte altijd al zo.
Tuurlijk, de meeste mensen op deze site zullen dat snappen. Wat ik wil zeggen is dat er bij de presentatie geschermd werd met het feit dat de PS5 4K/120fps aan kan. De menigte, zeker bij consolegamers, slikken dit als zoete koek en verwachten die resolutie en framerates waarschijnlijk ook. Maar ik vermoed dus dat die menigte minder resolutie of frames niet eens door gaat hebben of het gewoon accepteert. Vandaar mijn 'zorgen' in mijn eerste alinea.
Daarom hebben de meeste games tegenwoordig toch deze optie?
30FPS is op consoles eigenlijk altijd de standaard geweest. Want: altijd hardwaretechnisch achter de feiten aanlopen maar wél grafische pracht en praal willen. En 30FPS is te doen zo lang het maar soepel loopt en niet stottert.
Dat gezegd hebbende prefereer ik zelf ook echt wel die 60FPS.
Ik heb HZD op mijn pc gespeeld op max settings en een vloeiende 60FPS. Prachtig!
Toen speelde ik even bij een vriend op de PS4, en knapte ik echt wel af op die 30FPS. Het voelde allemaal nogal 'sluggisch' aan.
30 fps is pas vanaf de ps3/xbox 360 standaard. Meeste games daarvoor draaide gewoon op 50fps in pal gebied en 60fps in ntsc gebied.
Ookal waren dat maar "halve interlaced frames" 50i en niet 50p, maar wel beter voor snelle bewegingen dan 25p of 30p
De 480P games op de ps2 draaide op 60fps. Ps1 en super nintendo etc is allemaal 240P op 50 fps.
Niet allemaal. Er waren een groot aantal PS2 games die nog gewoon met PAL50 uit werden geleverd, ondanks dat de Dreamcast PAL60 reeds tot norm had gemaakt. Tevens was 480i de norm voor de Playstation 2.

Er waren destijds echter ook al genoeg games die 30 fps als target hadden. Maar omdat ze sowieso op een CRT werden afgespeeld kan ik me niet herinneren dat tearing destijds een issue was. Voor mijn gevoel hebben we nu met adaptive vsync eindelijk pas het soepele gevoel terug van consoles van die generatie.
576i 50hz was de norm voor de ps2 in Europa, niet 480i. In NTSC gebied is de norm 480i 60hz. Een select aantal games konden op 480p draaien.

Maar aangezien de meeste crt's in Europa geen 480p aan konden, is het hier nooit populair geworden. Sommige games in ntsc gebied konden zelfs op 1080i draaien (gran turismo 4)
Kijk, details. Daar hou ik van ;)

Gran Turismo 4 was wat dat betreft heel indrukwekkend. Het was reeds knap dat het zo mogelijk was. De VGA (480p) output van de Dreamcast vond ik destijds ook erg knap, zo scherp had ik console games nog nooit gezien. Behalve dan dat het eigenlijk té scherp was, want op een CRT kwamen graphics van die generatie toch net iets beter tot hun recht.
Je hebt gelijk.

240p, jak.
Phase Alternating Line (PAL) is a colour encoding system for analogue television used in broadcast television systems in most countries broadcasting at 625-line / 50 field (25 frame) per second (576i).
Meeste ps2 games zijn in 50/60fps:

https://m.youtube.com/watch?v=brMW6KFue-I

En die console was toch echt gemaakt voor een crt ;-)

Bij een interlaced signaal heb je halve frames die op het beeld worden gezet. Eerst de horizontale lijnen daarna de verticale lijnen. Bij progressive worden beide lijnen tegelijkertijd verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 3 juni 2021 21:04]

Nee, dat vind JIJ onspeelbaar.
Daarom stel ik het ook als vraag ;)
Het is niet echt een vraag meer als jij zegt dat er geen prestatiemodus in mag zitten, maar alles op 60fps móét draaien. ;) Sommige mensen geven de voorkeur aan graphics en hebben er dan geen probleem mee om in te leveren op fps.
Ik zie het verschil niet eens tussen 30 of 60 fps. En met mij vele anderen. Niet iedereen heeft perfecte ogen.
Echt waar? Hmm, zou kunnen natuurlijk, maar kan ik mij erg moeilijk voorstellen, tbh.

Zie jij echt het verschil niet hiertussen?: https://www.youtube.com/watch?v=zquClG3j9so
(wel even zorgen dat je youtube video kwaliteit op 720p60 of hoger staat natuurlijk anders zie je inderdaad niks)
Ik zie op tv het verschil ook niet tussen 50 hz of 100 hz. Ik ben ook niet de enige waarbij dat is maar dat is wel zo lekker tijdens het gamen. Voor mij is het al snel goed :)
Voor mij ligt het vooral aan het type spel wat ik speel. Veel van de exclusieve "mooie" games van Sony op de ps4 zijn de actie/avontuur 3rd person games (Uncharted, God of War etc.) en hier vind ik 30 fps niet erg. 60 fps vind ik echter wel het minimum voor online shooters waar reactie tijd een veel grotere rol speelt.

Maar aangezien de PS5 een stuk krachtiger is dan de PS4 en de game voor beide platforms uitkomt is het inderdaad raar dat hij blijkbaar niet standaard op 60 draait op de PS5. Wellicht veel te veel raytracing?
ik herinner me console games die zelfs moeite hadden met 20fps (bijvoorbeeld Ocarina of Time op de N64) en als zoete broodjes over de toonbank gingen, dus nee; dit is niet onspeelbaar gezien het succes van die game.

Dat 60fps de standaard zou moeten zijn ben ik met je eens.
Performance of 'Fidelity' modes zijn eigenlijk gewoon andere woorden voor Ray Tracing uit of aan, respectievelijk. Niets meer, niets minder. Leuk als showcase voor de plaatjes, zeker wanneer je een nieuwe tv hebt, maar 60 fps is gewoon the way to go.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 3 juni 2021 16:31]

Tja, de PS5 heeft een halve 6800XT. Namelijk 10 ipv 20 teraflops aan RDNA2. Een 6800XT haalt al niet in elke game 4k60. Je kunt dan niet verwachten dat je met de helft van die specs een moderne game native op 4k60 kunt draaien.
voor de gemiddelde gamer valt het verschil tussen 30 en 60 fps niet zo op, de extra pracht en praal daarentegen valt wel degelijk op en dat verkoopt de game. Dat is en zal altijd zo blijven ook op de nieuwere generatie. Ik erken dat 60FPS lekkerder speelt, maar ik speel nu bv bloodborne waar timing nogal kritisch komt maar die kan ik zonder problemen spelen op 30FPS. Dit gaat alleen op voor singleplayer games, multiplayer heeft je tegenstander teveel voordeel op 60 of zelfs 120 fps.
@lucade2210 Ik denk dat je onderschat hoeveel zwaarder 4k is dan 1080 waar de vorige console versies vandaan komen. Je gaat niet ineens van 1080p naar 4K met een verdubbeling van FPS.

Zelfs voor pc`s met een een van de top gpu kaarten van AMD of Nvidea is het in de grafische toppers hard werken om op 4k nooit onder de 60 te dippen waarbij je ook nog een high end cpu naast de rest van de componenten. Dat je voor 400-500 euro zulke krachtige hardware krijgt in tegenstelling tot de pc waar je tegen de 1400 euro aanzit (in tijden van normale prijzen) als je je eigen systeem bouwt geeft wel het verschil aan.
Nou, in tijden van normale prijzen ben je waarschijnlijk met 1000 euro wel klaar. Crypto en corona heeft wel heel veel roet in het eten gegooid.
mwah sinds kort een ps4 en spider man loopt volgens mij op 30 fps. prima te doen hoor. 30fps op de pc is echter verre weg van optimaal. Maar goed van een next gen verwacht ik ook wel dat dit onderhand de minimale standaard gaat worden zeker nu tv's eindelijk echte game modus hebben en 120hz ondersteunen
30FPS is al sinds jaar en dag de standaard van acceptabele framerates. Als je een Nintendo game speelt mag je blij wezen als het op 30FPS draait.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 juni 2021 17:05]

Bij mij ligt het toch wel vaak aan de game, ik heb ten alle tijden liever 60 fps maar in de ene game irriteer ik me er veel meer aan dan bij de ander.

Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld heb ik in 60 fps op PC gespeeld maar vond het geen probleem om dat weer in 30 fps te spelen op Xbox, de gemiddelde shooter is weer een ander verhaal, dat moet ik altijd wel op 60 fps spelen
Die logica vind ik een beetje lastig te volgen. Dus omdat je zelf de eis hebt voor een bepaalde framerate mag een ander er niet voor kiezen om iets meer pracht en praal te tonen?

Waarom is het zo’n probleem voor je dat je een keuze krijgt? Je hebt toch gewoon je gewenste 60fps?
Ben je pc gamer toevallig? :)
Ik merk zelf dat op pc, met muis en keyboard, de fps veel belangrijker is dan wanneer je met controller speelt. Bovendien zijn sommige games op consoles ook duidelijk beter geoptimaliseerd voor die lagere framerate en hebben bijvoorbeeld betere motion blur.

Op pc met muis vind ik zelf 30 fps ook onspeelbaar (in 1st/3rd person games). Op console hangt het er vanaf. Dishonored op de Xbox one vond ik echt onspeelbaar en heb ik later op pc gespeeld. Maar bv horizon zero Dawn had ik er totaal geen last van. Vrij kort geleden nog heb ik Control gespeeld op de xsx en hoewel ik daar begonnen ben met de 60 fps modus ben ik later naar 30 geschakeld (met raytracing) en ik had er daar nauwelijks last van (en het was wel veel mooier en hielp met net wat beter kunnen zien in de vele donkere hoekjes van die game).

Maar het is daarnaast ook gewoon persoonlijk. In het Xbox topic komt deze discussie ook vaker langs en het blijkt gewoon dat er sommige mensen zijn die altijd framerate kiezen, sommige die altijd graphics kiezen en sommigen er wat tussenin (zoals ik). Dan is het toch juist perfect als de dev ons de keuze geeft?
Ja, niet mee eens. Dit soort games worden ontwikkeld om te tonen wat de machine kan. En de machine kan heel veel, maar als je je commit aan één framerate doel (en/of resolutie), kan je nog niet alles laten zien. Zeker omdat er tegenwoordig in al dit soort games een uitstekende foto-mode zit die je juist wil gebruiken i.c.m. de beste settings.

Ik vind het een uitstekende oplossing om tegenwoordig met zowel een fidelity mode als performance mode te komen. Waarom moet het persé één vaste setting zijn als je het beste van twee werelden kan hebben. In Spider-Man Miles Morales gaat het wisselen tussen de modes werkelijk razendsnel, met als enige nadeel dat je bij het wisselen weer begint bij je laatste checkpoint, al is alles zonder laadtijden.
Het is gewoon een keuze. Prestaties versus grafische effecten. Alle games zouden op 120 fps kunnen draaien maart dan zullen er dingen als resolutie, effecten en schaal opgeofferd moeten worden.
Prestatiemodus? Alle spellen zouden standaard op 60fps moeten runnen, ook op een console!
Rustaaaagh! Niet meteen met gestrekt been erin joh :P
Ik snap niet dat mensen ooit 30fps zouden accepteren. Dat is toch onspeelbaar?
Dit wisselt echt wel behoorlijk per game.

Ik persoonlijk lever al mijn resolutie in voor FPS. Doe maar lekker upscaling, checkerboarding, dlss of wat dan ook.
Anderzijds... pracht en praal zoals vollere wereld, betere modellen, lighting, effecten, etc. Dan wordt het al een ander verhaal. Want sommige games zijn op 30 fps gewoon prima speelbaar en sommigen totaal niet.

Dat degene die 30fps niet voldoende vinden nu een extra optie hebben is toch goud??
Ik snap niet wat mensen tegen opties hebben. Zeker als de opties niet echt ten kosten van iets anders gaan.

Maar gewoon even niet voor iedereen bepalen wat het MOET zijn. Echt nergens voor nodig.
Ik vind het inderdaad vreemd dat een console als de ps5 niet standaard 60fps ondersteund. Ik dacht ook dat dat een beetje de bedoeling ging zijn. Nou vind ik het wel een beetje overdreven om 30 fps als onspeelbaar te noemen. De oudere consoles doen dit ook standaard en daar heb ik ook jaren plezier op gehad.
Ergens wel een slecht ontwikkeling dat een zo-goed-als launch-title zich richt op 4k30fps. Je zou toch iets hoger moeten inzetten als ambitie. Kijk dat er aan het eind van de generatie afgezwakt moet worden is 1 ding, maar net na release al?
Zal dit dan toch te maken hebben met het lastiger developen voor de PlayStation 5? Horizon ziet er mooi uit, maar zo heel intensief is het nu ook weer niet als je het vergelijkt met andere spellen.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 3 juni 2021 16:22]

het is simpelweg een afweging. Genoeg mensen die prima kunnen leven met 30fps. En ook genoeg mensen die liever in 60fps (of hoger) willen spelen. Ik vond de opties in Miles Morales wel een mooie middenweg: een 'quality mode (maximale resolutie + maximale settings qua raytracing)', een 'performance mode (dynamische lagere resolutie maar 60fps)' en een 'performance + RT mode (dynamisch lagere resolutie, 60fps en scaled down raytracing effecten)'. Voor ieder wat wils.
Dit is geen launch title? De PS5 is al lang en breed gelanceerd.
Is het gek dat ik eigenlijk een prestatiemodus op 120+fps zou verwachten en niet op 60fps?
Persoonlijk vind ik van niet. Een stukje marketing van de PS5 was o.a. 120hz, maar kennelijk lijk 120fps voor (bepaalde) games en 60/120hz i.c.m. 4K te hoog gegrepen terwijl dat steeds de marketing van Sony was. 8)7
Eigenlijk zijn de nieuwe generatie consoles, PS5 en Series X, 1080p@60 machines met alle toeters en bellen ingeschakeld. Echter, 1080p is zo vorige generatie dat de marketing 4K@60 schreeuwt terwijl dit zeer waarschijnlijk alleen onder optimale omstandigheden mogelijk is, en daarvoor is het nu nog te vroeg.
Misschien dat DSLL/FidelityFX Super Resolution dit nog wat kan oprekken (naar 1440p-2160p) maar native 4K@60 voor grote AAA-titels zit er m.i. niet in.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 3 juni 2021 16:25]

Hoeft ook niet perse, als FidelityFX een beetje goed uitpakt. Sterker nog. Ik denk dat Native 4k renderen dood is. In de toekomst wordt alles DLSS / Fidelity FX achtige oplossingen.
Wat dus de verwachting schept dat je 4K/60 als minimum hebt, en niet als prestatiedoel presenteert.
120 fps is toch eerder marketing, doorgaans voornamelijk voor lagere grafische online omgevingen.
Gears of war 5 en COD etc. 120 fps voor €500,- is wel een hele hoge verwachting hoor.
We mogen blij zijn met 4k@60 als dat al de standaard zou worden.
Dan vind ik de marketing toch best misleiden. Ik kreeg het idee dat ze met deze nieuwe generatie consoles het 60fps 4k tijdperk zouden inluiden. Ze blijven echter rustig steken op 30fps en noemen 60fps dan 'performance' mode. :/
Kunnen ze niet gewoon de resolutie iets terug schroeven? 1080p met alle toeters en bellen op 60fps hoor je mij niet over klagen. Heb liever hogere fidelity op een lagere resolutie dan andersom
Als het heel strak op 30fps loopt, dan zie je wel verschil met 60fps, maar op zich oogt het nog steeds vloeiend.

Als er dipjes zijn onder de 30, al is het maar 29, dan is het al onmiddellijk zichtbaar en soms irriterend.

Ik snap niet waarom er geen 1080p 60fps modus bestaat, voor alle consoles.
Lang niet iedereen gamet op 4k, ik durf te wedden het gros niet.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze standaard 4k@60fps konden draaien zonder specifieke modus. HZD draait ook op 30fps, dan lijkt me dat de ps5 dit prima standaard aan kan.
Irriteer me lichtelijk aan alle multi generational releases. God of War ook al.
Deze games komen in 2022 uit, tegen die tijd is de ps5 al anderhalf jaar uit, maar de game moet qua design nog steeds kunnen draaien op een base model ps4 die in 2013 uitkwam, waar voor toen ook al niet bijster goede hardware inzat.
Gewoon jammer, die base ps4 cpu limiteert wat er mogelijk is qua enemy AI, het feit dat het ook vanaf een HDD moet laden betekent dat er geen echt nieuwe dingen kunnen worden gedaan met assets swappen om nog veel vollere omgevingen te creëren.
Ben benieuwd wanneer ze hiervan af gaan stappen.
Ben benieuwd wanneer ze hiervan af gaan stappen.
Waarschijnlijk pas rond halverwege de generatie als ik een willekeurige gok doe :P Vergeet ook niet dat veel multiplatform games voorlopig ook gewoon op PCs moeten kunnen draaien met trage HDDs. Laat niet weg dat er ook gewoon PS5 exclusives zijn zoals Ratchet & Clank die al wel gebruik zullen maken van de nieuwe features.
Je PC is zo te horen wel aan een upgrade toe. Zelfs ten tijde van de PS3 was een SSD reeds de norm voor PC's. Genoeg mensen die natuurlijk nog met een SATA SSD zitten, maar zelfs dat scheelt natuurlijk al enorm.
Oh geheid, maar er zijn vast genoeg gamers die (grotere) games op een tragere HDD installeren en het OS lekker op de SSD. Mijn punt is dat het ook nog wel even zal duren voordat multiplatform-games als harde eis een installatie op een NVMe-schijf hebben.
Niets houdt ze tegen om voor de ps5 een dikke patch uit te brengen die daar allerlei dingen toevoegt, zonder de ps4 versie in de weg te liggen.
Hoewel ik je punt volledig begrijp moet je niet vergeten dat er onwijs veel mensen nog zitten op een PS4/PS4pro. Deze mensen kunnen mogelijk niet eens een PS5 betalen.

Moeten die mensen dan maar achterblijven, steken we dan de spreekwoordelijke middelvinger op omdat wij wel een ps5 konden krijgen? Dat kan gewoonweg niet.

Helaas en hoewel ik best achter je punt sta zal dit de komende 2 jaar zeker nog gebeuren, helemaal als je bedenkt dat ergens volgend jaar de ps5 pas fatsoenlijk verkrijgbaar is.
GT7 komt waarschijnlijk in 2023 uit maar moet nog steeds rekening met de PS4 houden terwijl er eind 2023 zeker 40 miljoen PS5’s verkocht zijn.
Laten race games nou juist het minst complex zijn in vergelijking met al deze andere released games.
Ik heb bijvoorbeeld dus een PS4 Pro en was erg blij dat hij dus nog wel komt naar de PS4, heb zelf een XSX en de PS5 komt er nog eventjes niet in, iig niet dit jaar.
Zit ook nog op een PS4 Pro en tot nu toe vind ik de PS5 nog niet bepaald overtuigend op het gebied van prestaties. Ik zie vooral compromissen voorbijkomen, iets waarvan ik had gehoopt dat het niet nodig zou zijn :/ Ik ben dan in ieder geval blij dat ik niet honderden euro's "moet" uitgeven om deze game te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 4 juni 2021 09:38]

XSX heeft ook nog geen knallers maar met Game Pass haal ik wel mijn geld er uit tot zo ver, de PS5 koop ik pas als er een handje vol leuke exclusives op uit zijn gekomen
Ik had verwacht dat 60fps toch wel de standaard zou zijn op de PS5 bij een game ontwikkeld voor de PS4. Als dit een echte PS5 game zou zijn zou ik best kunnen leven met 30fps en een prestatie modus van 60 fps. Echter is de game voor de PS5 nu al lang niet wat het zou kunnen zijn en dan op de punten waar het zich echt kan bewijzen doet dat het niet...

Jammer dat Sony voor Kwantiteit is gegaan in plaats van Kwaliteit. Ik wil hier niet meer zeggen dat de game niet goed word, een day one buy voor mij en heb er mega veel zin in, maar het is gewoon niet wat het had moeten zijn!
Ik ben totaal nog niet enthousiast voor deze nieuwe generatie consoles. Ik verwacht een daadwerkelijke upgrade, maar uiteindelijk krijg ik alsnog 30fps met een likje verf, bot gezegd. Als er nu al compromissen gemaakt moeten worden, wil ik niet weten wat er nog meer aan zit te komen naarmate de console ouder wordt...
Je krijgt voor €1000 aan hardware voor de helft van de prijs. Hoe is dat geen upgrade?
Laat ik het anders verwoorden: deze nieuwe generaties beginnen nu al met compromissen (mindere graphics voor een fatsoenlijke framerate) en dat zou ik gewoon niet verwachten van een nieuwe generatie. Dat vind ik zelf teleurstellend. Technisch gezien is het uiteraard een upgrade, maar het hele idee van "kies maar wat je wilt, mooie graphics of goede performance" staat mij persoonlijk gewoon niet zo aan bij een console.
Dat zal je altijd blijven houden. Zeker bij het richten op 4K. Vergeet niet dat de resolutie nu 4 keer hoger ligt.
Daar baal ik dan zelf wel weer van. Ik ben best tevreden met mijn 1080p TV en als de PS5 zou renderen op 1080p (wat niet gebeurt, begreep ik?) zou dat al schelen (hoewel het voor raytracing als het goed is minder impact heeft). Maar goed, ik zal daarmee denk ik tot de minderheid behoren, dat realiseer ik me ook wel ;) Ik ben nog niet om wat betreft deze generatie in ieder geval. Heb het idee dat ze nu al tegen de limieten aanlopen en dan moet je nog een jaar of 6.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 4 juni 2021 14:58]

Die keuze heb je nu dus toch met de prestatiemodus?
Nee? De prestatiemodus zorgt voor minder grafisch pracht, maar rendert nog steeds op 4K zoals ik het hier begrijp?
Die modus zou iets minder grafische details hebben dan de 4k-modus, die op 30fps draait
Ah, je hebt gelijk (hoewel natuurlijk geen expliciete resolutie wordt genoemd, dus het kan alsnog zijn dat ze streven naar 4K ten koste van de grafische details). Hoe dan ook, mijn opmerkingen gingen eigenlijk meer in het algemeen over wat je ziet op deze generatie consoles. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar jaar voor staat, of men nog weet te optimaliseren, of dat we juist steeds meer prestatiemodi erin proppen omdat de consoles het vanaf het begin al eigenlijk helemaal niet zo lekker aankunnen.
Punt is dat het altijd een keuze blijft. Zelfs als ze de duurste hardware in consoles had gestopt dan zou er nog steeds een target framerate gekozen moeten worden.
En dan had 60fps me een prima doel geleken ;)
Ik vind persoonlijk dat de nieuwe consoles vooral veel gebakken lucht bieden tot nu toe. Allemaal reclame met "60FPS!" "Speel bestaande games geoptimaliseerd"! "4K"!.

Ja allemaal leuk en aardig maar waar blijven de echte PS5 en Series X games? Allemaal "geoptimaliseerde" meuk wat ook gewoon op je PS4 en Xbox one draait. Ik vind het allemaal maar erg magertjes tot nu toe en kan eigenlijk maar moeilijk begrijpen waarom er zon run is op de nieuwe consoles.

Het gevoel bekruipt mij gewoon dat we nu weer games krijgen waar niet alles uitgehaald wordt. Levels niet te groot om de 8GB geheugen van de vorige gen niet vol te laten raken, onnodige laadschermen etc. Een aantal van die tekortkomingen kun je patchen voor snellere hardware maar veel ook niet. Met name op PC kon je tijdens de vorige generatie enorm goed merken welke games voor console ontworpen waren en vervolgens gepoort waren naar pc (Batman Arkham Knight, dark souls, LA Bourse etc.).

Echte pareltjes kosten veel tijd en geld om te maken en ik vind het doodzonde dat ze dan halfgebakken rondom oude consoles gemaakt worden. Ze zullen nooit het maximale uit de nieuwe console halen omdat ze al vanuit het beginsel ontworpen worden om op oude meuk te draaien.
Over 3-5 jaar zullen de echte PS 5 en Series X games uitkomen. Zoals je zelf zegt games maken kost tijd en geld. Bij de PS 4 en Xbox one zijn de beste games ook later uitgebracht en niet toen de consoles op de markt kwamen.
Ja allemaal leuk en aardig maar waar blijven de echte PS5 en Series X games?
Je kunt het ook anders zien, men krijgt nu al 8 jaar ondersteuning op de Xbox One en PS4.
Veel games hebben die nieuwe hardware helemaal niet nodig, en kunnen gewoon op de oude consoles blijven publiceren zodat zoveel mogelijk mensen het kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 juni 2021 14:57]

Oh maar dat ben ik ook 100% met je eens. Voor mensen die al een Xbox one of PS4 hebben is dit natuurlijk fantastisch.
Demon Souls en Returnal zijn wel voor een heel bepaalde doelgroep gemaakt. Als je 1 van deze 2 games aan mij geeft zijn al mijn controllers plus tv door midden. Ik kan zon game echt niet aan.

Ratchet is de 1e game die er aan komt die 100% voor Next Gen gen gemaakt is en ook een breder publiek heeft.
Demon Souls is een remake... Dat kan ik niet echt een next gen exclusive noemen.

Returnal is dan de enige exclusive die op dit moment uit is en ook nog eens een vrij niche publiek aanspreekt.

Is natuurlijk mijn mening maar ik noem dat vrij mager gezien de consoles ook al even uit zijn.
Dat "we believe in generations" hadden ze beter niet kunnen zeggen aan het begin.
Ik zie geen voordeel meer in een PS5 tov de Xbox series.
Ratchet and Clank komt volgende week uit en is enkel PS5, Returnal is al uitgekomen en hetzelfde. Zijn niet de minste games en er zullen er meer volgen.

Horizon 2 is al 4 jaar in ontwikkeling en begon als PS4 game dus dat snap ik wel. GT7 zal enkel grafisch beter zijn en wat extra simulatie physics krijgen op ps5. Blijft nog steeds closed circuit racing dus dat is een game die je makkelijk kan upscalen / downscalen. Zal ook al 4+ jaar in ontwikkeling zijn. God of war hetzelfde en denk dat die games ook de laatste zullen zijn.

Vanaf het moment de PS5 een install base van 30 miljoen heeft (zal nog anderhalf jaar duren) dan zullen de PS5 exclusives van Guerilla, SMS, ND, Bend etc uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 3 juni 2021 16:31]

Volgens mij zijn er anders al enkele goed ontvangen PS5 exclusives verschenen en zullen er ook nog best wat verschijnen. Het is inderdaad wel 'jammer' dat een paar grote franchises cross-gen zullen zijn. Maar ik denk dat je pas over een paar jaar goed de maat kan meten.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 3 juni 2021 16:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee