Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony houdt PlayStation Store voor PS3 en PS Vita na kritiek toch open

De PlayStation Store voor de PlayStation 3 en PS Vita blijft voorlopig toch wel beschikbaar. Daarmee komt het bedrijf terug op een eerdere beslissing. De downloadwinkel voor de PlayStation Portable uit 2005 wordt nog wél op 2 juli gesloten.

"Recentelijk hebben we spelers laten weten dat de PlayStation Store voor PS3- en Vita-apparaten deze zomer zou stoppen. Bij nader inzien is het echter duidelijk geworden dat we hiermee een verkeerde beslissing hebben genomen", schrijft Sony Interactive Entertainment-ceo Jim Ryan op de PlayStation-blog. "Ik ben dan ook blij vandaag te kunnen melden dat de PS Store voor deze consoles operationeel blijft."

Sony kondigde eind maart aan dat zijn downloadwinkels voor de PS3, PS Vita en PSP per 2 juli gesloten zouden worden. Daarmee zou het onmogelijk worden om digitale games of dlc aan te schaffen voor deze consoles. Volgens Sony kwam deze beslissing oorspronkelijk voort uit 'een aantal factoren'. Het bedrijf noemt daarbij 'uitdagingen op het gebied van commerciële ondersteuning voor oudere apparaten'. Sony zou zich ook meer willen richten op meer recente consoles, zoals de PlayStation 5.

De beslissing van Sony werd aanvankelijk met veel kritiek ontvangen door gamers. Daarom heeft het bedrijf besloten om deze terug te draaien. "We zien nu dat velen van jullie ongelooflijk graag klassieke games op PS3 en PS Vita willen kunnen blijven kopen in de nabije toekomst, dus ik ben blij dat we een oplossing hebben kunnen vinden om de activiteiten voort te zetten", aldus Ryan. "Ik ben blij dat we dit stukje van onze geschiedenis levend kunnen houden voor gamers om van te genieten."

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

19-04-2021 • 19:50

142 Linkedin

Submitter: Tomas

Reacties (142)

Wijzig sortering
Heel fijn dat Sony naar de community heeft geluisterd. Als de store zou sluiten zouden er enorm veel games niet meer speelbaar zijn. Daarnaast ook positief voor de ontwikkelaars die nog met vita games bezig waren of net een dev kit hadden gekocht. Beste nieuws in maanden.
misschien heb ik iets gemist, maar waarom zouden games na het sluiten van de winkel niet meer speelbaar zijn?
Ze zijn niet meer te koop, maar de games die je al hebt blijven toch gewoon speelbaar?

Ik heb trouwens vandaag nog een PS3 gekocht :D, zijn nog een paar games die ik graag wil spelen zoals RDR. Het was omgerekend net zo duur als PS now, dus kon het niet laten liggen
Ze zijn alleen speelbaar als je ze hebt gekocht. Maar als je die games niet had gekocht voor de sluiting zijn ze gewoon niet speelbaar.

Genoeg games die alleen maar op de ps3 te koop zijn en alleen digitaal. Als de store sluit verdwijnen die games voor goed. O.a. House of the dead 4 heeft alleen een release op de ps3 store gehad en nergens anders.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 19 april 2021 20:08]

Hetzelfde als dat product x na enige tijd niet meer in de winkelrekken ligt dus? Lijkt me de normale gang van zaken. Ik zie ook geen enkele PS3 game meer in de mediamarkt liggen, een nieuwe Volkswagen Golf 2 staat ook niet meer bij de dealer.
Maar zoals in je eerste comment: fijn dat Sony gewoon onomwonden toegeeft dat het een verkeerde beslissing was als er nog zoveel vraag naar is.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 19 april 2021 20:10]

Het gaat hier om een veel groter probleem. Als fabrikanten dit soort winkels in 1 keer sluiten heeft dit een groot effect op het vertrouwen in digitale games. Als mensen weten dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren met de ps5 store, zullen ze een stuk minder digitaal kopen.

Oude films zijn ook gewoon nog te zien op streaming diensten. Een auto vergelijken met digitale software vind ik een slechte vergelijking overigens.
Het vertrouwen in digitale winkels zal geschaad worden omdat het niet meer mogelijk is digitale games aan te schaffen, jaren nadat het niet meer mogelijk was fysieke ps3 games in fysieke winkels aan te schaffen? :? Dat argument lijkt mij serieus met de haren getrokken.

Wegens discussie op internet moet ik er waarschijnlijk bij vermelden dat er wellicht nog enkele stoffige exemplaren in een louche achterbuurtwinkeltje te vinden zullen zijn. Maar u get the point.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 19 april 2021 20:21]

2e hands markt heb je dan. Zo heb ik laatst nog game boy Color games gekocht.

Als dat dus digitaal was, dan ging dat niet meer.

Of er moet een soort GOG achting iets komen voor de ps3.
2e hands heeft niets met de sluiting van digitale winkels te maken...

Snefkens beweert dat sluiting van digitale ps3 winkel nefast is voor de kijk op digitale stores. Dat vind ik een vreemde visie.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 19 april 2021 20:27]

Het is vooral een heel persoonlijke visie die hier als feit wordt gebracht. Je kan simpelweg niet verwachten dat online stores eeuwig zullen bestaan. Ik verwacht dan ook dat het hier met name om uitstel gaat ipv afstel.
Het is maar net hoe je het als fabrikant inricht. Als je het net zoals Microsoft doet door de games van alle generaties in 1 store te verkopen dan kan je dit makkelijk overeind houden.

Sony heeft ervoor gekozen om de PS4/PS5 store te scheiden van de rest. Terwijl ze het gewoon online kunnen houden als ze 1 store overeind houden met alle generaties games. De visie die Microsoft heeft over BC en de digitale store wekt bij gamers meer vertrouwen dan hoe Sony er mee omgaat.
En toch worden er games na een aantal jaar niet meer opnieuw verkocht in de store.

Forza Horizon 2 is al lange tijd niet te koop en Horizon 3 sinds vorig jaar ( al na 4 jaar )

Nu heb ik forza horizon 3 maar wilde ik Horizon 2 kopen voor de Xbox one nadat ik er 1 bemachtigde (pas laat een X one X gekocht omdat ik al een PS4 had en Forza sinds horizon 3 ook voor de pc uit kwam), al was dat niet meer mogelijk. Daar baalde ik van, kan nu nog wel een disc versie vinden maar geen DLC kopen want de store is dicht en die DLC was enkel digitaal en juist de DLC is een leuke kaart uitbreiding.

En geen ultimate pack met alle DLC van uitgekomen zoals bij Forza 3 en 4.

TLDR, sommige games gaan na 4 jaar al uit de verkooplijsten bij de Windows/Xbox store |:( dan is de console zeker nog niet end of life...
Forza horizon is helaas een van die games die daarin genekt worden door de muziek licenties...
Forza Horizon 2 is al lange tijd niet te koop en Horizon 3 sinds vorig jaar ( al na 4 jaar )
Ik heb het idee dat die stopzetting meer te maken heeft met het aflopen van licenties.
Tot een bepaalde hoogte wel.

Fysiek kan ik games makkelijker verkopen. Waardoor als de games niet meer te verkrijgen zijn in de winkel. Het wel nog mogelijk is er aan te komen.

Digitaal is een stuk lastiger. Waardoor er meer behoefte is dat de digitale winkel het langer blijft verkopen.
Zie bv een gog
Nee je snapt het niet. Als een fysiek product niet meer verkocht wordt kan je altijd nog proberen 2e hands het te krijgen. De al verkochte exemplaren verdwijnen niet zomaar. Als een digitaal product niet meer verkocht wordt kan je er ook nooit meer aan komen. Je kan niet van iemand een 2e handse variant overnemen. Dus jouw mogelijkheid om dat digitale product te bezitten gaat verloren.
Ik snap het wel, zeg nooit tegen mensen dat ze het niet snappen omdat ze een andere mening dan jezelf hebben.

Zie ook hier
Die relatie is er wel. Met fysieke schijfjes is er nog een manier om nieuwe games te verkrijgen nadat de officiële verkoop vanuit de producent stopt (tweedehands en restpartijen). Bij digitale aanschaf houdt het op legale manier op de seconde dat de producent de webwinkel sluit of de game uit de store haalt.
Dit gaan we overigens meer krijgen later: 'Ja papa zou je graag die serie/film/muziekalbum uit zijn jeugd laten zien/horen, maar Netflix/Spotify/etc. heeft die offline gehaald '.
Ik kan enkel maar opnieuw hetzelfde reageren:

Ik ben akkoord dat Sony in dat geval misschien mogelijkheden kan openstellen voor alternatieve wegen om digitaal aan games te komen.

Maar ik ben niet akkoord dat we van Sony kunnen verwachten dat ze hun eigen store tot in de eeuwigheid openhouden.

Uiteindelijk gaat die discussie over de monopolie van de store op Playstations, niet over digitale winkels vs fysieke winkels an sich.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 20 april 2021 10:58]

De hele reden dat Sony de store toch online laat is omdat consumenten het vertrouwen hadden verloren in digitale games. Heel Reddit staat er vol mee.

En ps3 games zijn nog bij genoeg retailers te koop, kijk even de voorraden die nedgame nog heeft. Er is een enorme handel in fysieke games, dit is de hele reden dat bedrijven zoals nedgame bestaan.

Vergeet niet dat de community van retro gamers met de dag groeit.
Ik ben akkoord dat Sony in dat geval misschien mogelijkheden kan openstellen voor alternatieve wegen om digitaal aan games te komen.

Maar ik ben niet akkoord dat we van Sony kunnen verwachten dat ze hun eigen store tot in de eeuwigheid openhouden.
Dat ze stoppen met nieuwe games te verkopen is nog wel te accepteren, maar dat spellen die je digitaal gekocht hebt na enige tijd stoppen te werken terwijl je console niet stuk is valt toch al minder goed uit te leggen.
Dat is hier ook niet aan de hand. Enkel het aanschaffen kan niet meer (kon, aangezien de beslissing is teruggedraaid). Aangekochte games downloaden wel.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 20 april 2021 11:38]

Misschien een vergelijking die niet helemaal opgaat, maar dan meer algemeen gesteld : er zijn doorlopend producten die uit de markt worden gehaald. Niets bijzonders dus.
Ps3 is alleen niet echt retro in alle eerlijkheid. Dat is meer gewoon oude meuk nog. Ik vraag me af of de ps3 echt ooit dezelfde cult retro status gaat krijgen als de andere retro consoles.
Alles wat 2 generaties terug is wordt retro genoemd.
Er zijn toch ook mensen die PS3 als eerste console hebben gehad ? Dat heeft toch in ieder gamershartje een speciale betekenis (je eerste console/game device) ? Opzich ben ik niet tegen de sluiting van de store; Alle Sony consoles kunnen pirated worden, wat betekend = games kunnen blijven gespeeld worden in de toekomst.

Zeker bij de PS3 en Vita zijn de games ook fysiek verkocht dus dat is goed nieuws voor de retro (en niet retro gamers)

Hier nog een Vita speler ! Ik heb alle fysieke doosjes ondertussen al op de zolder gezet; maar de games draaien gewoon digitaal verder op de Vita :)
Waarom niet? Uiteindelijk gaat het om de games, en ook op de PS3 zijn een aantal pareltjes uitgekomen.
Ik kan een ouwe golf nog altijd tweedehands vinden. Dat is een nadeel bij digitale aankopen, het is later niet te verhandelen.
Zodra de vraag groter wordt en de tussenpersonen zoals bijvoorbeeld Steam er nog een percentje aan me kunnen verdienen onder de noemer "dienstverlening", kan dat nog best snel gaan gebeuren.
Maar waarom zouden zij dit doen, als ze een hoger percentage kunnen meepakken op nieuw verkochte games?
Die golf staat niet meer bij de dealer, maar moet je nagaan als AppStore van je ID3/4 opeens is gesloten. Je krijgt na (bijv.) 7 jaar geen updates meer, en of je kunt geen ‘features’ meer downloaden/ enable-en. Erg handig na een rebuild. En dan is die golf 2/4 opeens geen idee meer ;)
Hoezo is dat dan speciaal? Elk spel dat ik niet heb gekocht is toch voor mij niet speelbaar?

Edit: ik zie dat snefkens enige info heeft toegevoegd waardoor deze vraag nu overbodig is (en onzinnig lijkt :+ )

Gelukkig heeft Sony deze keuze gemaakt. Ik merk dat ik erg blij ben dat ik op pc nog opties heb om games uit het verre verleden op te kunnen halen. Zou willen dat dat voor alle games zo zou blijven, ongeacht console.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 19 april 2021 20:19]

Het probleem hier is dat sommige games na de sluiting verloren gaan. Genoeg games die alleen op de ps3 zijn uitgebracht.
Waren die games alleen digitaal verkrijgbaar? Ik vind het sowieso een goede zaak als spellen beschikbaar blijven.
Genoeg games die alleen digitaal verkrijgbaar waren en ook alleen op de ps3, spellen zoals Rain, the house of dead 4 etc. Alleen digitaal en alleen op de ps3.
Dank voor de toelichting! :)
Grootste reden waarom omdat er een aantal zaken naar boven zijn gekomen met de Playstation 3, 4 en blijkbaar ook 5. Ze gebruiken een CMOS batterij die bepaalde informatie zoals tijd bijhoudt en nu blijkt als dat batterij platgaat en er geen online servers zijn dat al je games onspeelbaar worden. Ook fysieke PS games trouwens.

Dit betekent dus voor de PS3 als ze de store uit de lucht halen, dat je nog je games kan spelen totdat dat batterij in je console opgebruikt is waardoor dat je PS3 onbruikbaar wordt.

Dit heeft zeker te maken over hoe digitale games worden gezien. Maar het toont kennelijk ook aan dat je na 15 jaar of zo niet meer je PS3 kan aanzetten om een of andere klassieker te spelen die je heel leuk vind bv.
Of net als op een pc die batterij vervangen.
Dan wilt zo'n apparaat toch een aantal dingen aan Sony vragen (zoals de tijd) om te verifiëren of je wel toegang zou moeten hebben tot je geïnstalleerde games. Als het systeem eenmaal compleet zonder stroom gezeten heeft weet 'ie dat niet meer, en het eerste dat hij wilt doen na zo'n nieuwe batterij is die dingen controleren. Zonder servers gaat dat niet en kan je ook toegang tot games waar je eigenlijk tot in het oneindige licenties voor hebt verliezen.

[Reactie gewijzigd door sjitz op 20 april 2021 09:25]

Is dat wel zo ? Een officiële NTP server van Sony kan dit probleem al opvangen en ik ben er vrij zeker dat PS4/5 die ook zullen gebruiken;
Is ook zo en ik ga ervan uit dat dit gebeurd met de online servers. Maar als de store er niet meer is of je hebt gewoon geen internet dan berust het zich op het CMOS batterij. Het is niet zo dat je dat batterij kan vervangen en that's it. Na vervanging draait niks meer.

Het is ook al getest geweest met de Ps5 en ps4.
Yeah, Ik kan me voorstellen dat dit zo is, echter mijn vraag is eerder of dit van de store specifiek zal afhangen; Je hoeft namelijk enkel een "officiële" NTP server te hebben (lijkt me dat dit relatief eenvoudig te omzeilen zou moeten zijn) Al was het zelfs een "replay" attack.
Daarom ben ik blij dat emulators steeds beter worden, en spellen op deze manier vereeuwigd zijn.
Ze zijn alleen speelbaar als je ze hebt gekocht.
En gedownload, volgens mij. Als je iets gekocht zou hebben uit de PS3 store maar nog niet gedownload, dan kun je die voorzover ik weet ook niet meer downloaden. Dus heb je mooi voor niks betaald. Idem met bijvoorbeeld je PS3 resetten, al je aankopen zijn dan heel mooi pleitos en ontoegankelijk.

Als downloads wel beschikbaar blijven dan moet het nieuws niet gebracht worden als "de PS3 store gaat helemaal weg"* maar "de aankoopfunctie voor PS3 games gaat weg". Ik heb in ieder geval nog geen artikel gezien die hier duidelijk onderscheid in maakt. De term "de downloadwinkel" is veel te vaag.

* Ja ik weet dat ook PSP en Vita weg zullen gaan, ik noem PS3 gewoon even als specifiek voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door McBacon op 20 april 2021 14:55]

Dat is onjuist, alle gekochte content wordt automatisch aan je download lijst toegevoegd. Die downloadlijst kan je op de ps3 onder het kopje account beheer benaderen. Dit staat los van de playstation store.

Alle content die je gekocht hebt is account afhankelijk en niet ps3 afhankelijk. Dus als je de ps3 reset kan je gewoon nog op een andere ps3 of de ps3 die gereset is de content allemaal downloaden wat je hebt gekocht. Je kan het zelfs op 2 verschillende ps3's downloaden onder het zelfde account.

Het nieuws dat de PS3 store weg zou gaan is volledig correct. De downloads hebben niks met de winkel zelf te maken. Dit staat los van elkaar zoals ik hierboven al vermeld had.
Is dat zo? Ik kan vanuit de nieuwe PlayStation Store op geen enkele manier bij mijn PS3 games komen, alleen PS4 en 5. Op de PS3 zelf wel, maar als "de downloadwinkel" weggaat kan ik vanaf daar ook niet meer bij de PSN Store komen lijkt me. Dus hoe ga ik shit toevoegen aan mijn downloadlijst volgens jou?
Bedoel je Playstation store op het web? Daar kan je inderdaad geen ps3, vita of psp games downloaden. Dit dien je altijd vanuit je ps3 te doen.

Op de ps3, dien je naar accountbeheer te gaan, transactiebeheer en daar heb je de downloadlijst:

https://www.youtube.com/watch?v=kKYqEwn6GcQ

Indien de playstation store verdwijnt kan je niks meer kopen, dus dan ook niks meer aan je downloadlijst toevoegen. Dingen die je nu koopt worden automatisch aan je downloadlijst toegevoegd.
Ik weet hoe het nu op dit moment werkt op de PS3 zelf. Het ging mij erom dat als de store straks weg is, of dat "pad" nog steeds te volgen is. Blijkbaar staat de PS3 store volledig los van die voor de 4 en 5, het is dan ook niet onredelijk om te denken dat vanaf de PS3 die hele store straks niet meer te openen is. Dát heb ik nog nergens duidelijk vermeld zien worden. Overal staat "je aankopen blijven beschikbaar", maar gelukkig is dat geen vage bewoording (/sarcasm off).
De store zou verdwijnen, de downloadlijst zou blijven. Dat is het. Meer niet. Volgens mij volledig duidelijk.
Jij weet dat, maar waar staat dat dan?
In de officiële mail die iedereen heeft gekregen. En ook op het blog van Playstation
Ik heb nooit een mail gekregen en ik heb toch 2 PSN accounts. Ik zie het op het Sony blog nu inderdaad wel staan, maar toen het net aangekondigd was kon ik het daar ook niet vinden. Uiteindelijk zou de nieuwsbron (Tweakers) juiste en volledige informatie moet geven, want als ik voor alles moet doorklikken naar andere sites wat voor nut heeft Tweakers dan nog?

[Reactie gewijzigd door McBacon op 23 april 2021 14:20]

misschien heb ik iets gemist, maar waarom zouden games na het sluiten van de winkel niet meer speelbaar zijn?
De games blijven gewoon speelbaar. Dat heeft Sony duidelijk aangegeven. Je kan alleen geen nieuwe aankopen meer doen dus geen nieuwe games en DLC meer.
misschien heb ik iets gemist, maar waarom zouden games na het sluiten van de winkel niet meer speelbaar zijn? [...]
Als de batterij van de PS3 bijvoorbeeld kapot gaat en je moet hem vervangen is er een klein stukje geheugen van je PS3 wat je kwijt raakt. Kleine dingen zoals thema instellingen of grote dingen (blijkbaar) zoals hoe laat het is.

Er zit iig een bug in de PS3 die er voor zorgt dat legaal gekochte spellen niet werken als die CMOS batterij kapot of vervangen is. Er gaat ergens iets mis doordat de tijd die je instelt op de PS3 niet telt, maar alleen wat je via PSN binnenkrijgt als tijdstempel..

[Reactie gewijzigd door Gurd op 20 april 2021 02:25]

Dit staat helemaal los van de store. En zoals @snefkens al aangeeft is het niet meer speelbaar zijn van de games komt omdat sommige games alleen maar digitaal zijn uitgebracht en dat deze dus nooit meer beschikbaar komen aangezien er geen 2e hands markt is voor digitaal.
Dus waarom die CMOS batterij er nu bijgehaald moet worden snap ik niet, het is ook niet meer dan een storm in een glas water.
misschien heb ik iets gemist, maar waarom zouden games na het sluiten van de winkel niet meer speelbaar zijn?
Ze zijn niet meer te koop, maar de games die je al hebt blijven toch gewoon speelbaar?
Bijna alle grote games hebben wel een 'day 1 update' gehad of updates die het aanzienlijk plezieriger te maken om te spelen. Als de store dicht is zijn ook updates niet meer downloadbaar en kan je de 'definitieve' versie van games niet meer spelen, alleen nog de versie op het schijfje.
Het probleem met de PS3 alsook PS4 en PS 5 is dat als hun CMOS batterij leeg is je geen games meer kan spelen zonder authenticatie online. Ik ga er dan ook vanuit dat dit niet de community maar mogelijk rechtszaken de beslissing hebben doen keren want een vervanging van de batterij zal een pak meer kosten dan de store openhouden
Sony kan van mij de pot op, ik ga over op Xbox ipv het kopen van een ps5.
Ik snap wel dat het op een gegeven moment ophoud met het ondersteunen of open houden van een store op oudere consoles, toch leuk voor de nu nog ps3 spelers/bezitters dat het nog even door gaat.

Maar na 2 Sony tv's (redelijk recente) die na nog geen 3 jaar stuk gingen, bij beiden beeldscherm kapot en niet meer vervangen konden worden omdat de schermen niet meer gefabriceerd werden en de schandalige manier van behandelen van de klacht, en niet alleen Sony maar ook de verkopers, daarnaast nog steeds geen ntfs ondersteuning op de ps5 maar NOG STEEDS exfat en fat32, de backwards compatible is ook niet erg best, de blu ray speler is ook geen 4k hdr (wel bij de nieuwe xbox) en de kleinere HDD ruimte, weer de gamepad problemen ga ik over op xbox.

Heb RDR al 2e hands gekocht voor op de nieuwe xbox en RDR2 komt er ook, dit zijn mijn favo games.
Daarnaast kan ik RDR2 ook nog op mijn ps4 blijven spelen (voorlopig)
Persoonlijk vind ik Sony enorm achteruit gegaan en gaan ook niet echt met de tijd mee.
Ik weet zeker dat ik de nieuwe xbox ook veel beter als volledig media centre kan gebruiken iets dat met de ps5 nog steeds bemoeilijkt word vooral door de exfat en fat32.

Daarnaast is het playstation network nog steeds net zo traag als destijds toen het nog gratis was.
Maar nogmaals fijn voor de ps3 bezitters dat de store nog ff voor ze blijft bestaan maar ik ben echt wel klaar met Sony.

[Reactie gewijzigd door iew op 20 april 2021 20:26]

Jim Ryan is juist degene die die stores wilde sluiten 'omdat niemand meer oude games speelt'. Wel grappig dat hij zijn mening hierover opeens omdraait...
Ik denk dat zijn mening hetzelfde is over "oude" games. Maar dat er teveel rumoer is ontstaan en hij geen keus had om zijn eigen mening erdoor heen te drukken. Ik ben zelf geen van van Jim Ryan, hij maakt kapot wat het merk Playstation heeft opgebouwd.
Verbazingwekkend dat zo'n persoon dan aan het hoofd staat, terwijl de retro gaming /emulation scene groter dan ooit is. Het bestond natuurlijk al jaren, maar retropie en het uitbrengen van diverse console mini's hebben dit echt een boost gegeven.
Ik zat toch te denken aan een hele rare paradox.
Ik begreep dat updates van oudere games ook niet meer gedownload konden worden.
Terwijl sommige updates "broodnodig" zijn om bepaalde content speelbaar te houden.

Kan me heel goed de rel herinneren rond om de eerste Little big planet, iets met teksten uit de Qor'an en een patch van GTA IV om muziek eruit te halen omdat de licentie van Sony was verlopen.
Licentie van Rockstar bedoel je denk ik? Sony is geen eigenaar van GTA.
Heerlijk dit soort "public surveys".

Je gooit een nieuwsbericht de wereld in en je gaat rustig achterover zitten en kijken wat de wereld ervan vindt....., cheaper dan een enquête houden.

Als de wereld negatief op jouw nieuwsbericht reageert dan kom je erop terug en breng je het net als je de wereld tegemoet komt...

Love it.
Ze kunnen het ook brengen als "wat zou je er van vinden als..." maar of de respons dan hetzelfde is :). Op zich wel handige manier om te zien wat er leeft in de markt. En voor ons is het resultaat hetzelfde, de store blijft open :p
Heel goed van ze. Luisteren naar de Playstation gemeenschap. Het goede voorbeeld.
Mooi om te zien dat er ook eens geluisterd is naar de community, als ze ook het aanbod eens drastisch in prijs verlagen ga ik mijn Vita weer eens afstoffen.
Ik ben blij dat de store behouden blijft en dat je nog steeds digital only games en dlc kan kopen voor de ps3 en ps vita. Echter is het mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat de reden was voor het sluiten van deze stores.. Dit was door Sony niet nadrukkelijk naar buiten gebracht meen ik mij te herinneren. Je zou toch denken dat er op z’n minst genoeg omzet wordt gegenereerd in deze stores om de boel draaiende te houden, of is dat een verkeerde opvatting?
Fijn dat Sony de store nog wat langer open blijft.
Ik hoop wel als te tijd echt komt, ze een oplossing hebben voor de update/ patch problemen voor sommige games. Het zou jammer zijn als zulke games niet meer te spelen zullen zijn.
Ik zie graag daarnaast ook nog een update voor de CMOS klok problemen die digitale PS3 games (en DLC dus ook!) compleet nutteloos maakt. (En dat ze dat dan ook gelijk op de PS4 en PS5 fixen, als ze toch bezig zijn.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 april 2021 09:04]

Zeker, die timesync voor de trophies kan naar mijn weten ook op een andere manier. Een betere dan deze in ieder geval.
Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat de PS3 net zoals de PS4 een tikkende tijdbom is.
CMOS batterij dood? Bye-bye games. Want de enige manier om de interne klok van de console te syncen; de klok waar niet alleen het trophy-systeem maar kennelijk ook de DRM van afhankelijk is -- is syncen met PSN.

Dus heeft Sony niet zo heel veel keuze anders dan de infra in de lucht te houden. En dan kunnen ze net zo goed de store interface ook in de lucht houden en er nog een klein beetje op verdienen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 april 2021 20:03]

Denk niet dat dat wat met elkaar te maken heeft ;) PSN en de PS Store staan in principe los van elkaar.

Klein puntje. Bij de PS3 kan je altijd nog je fysieke games spelen, bij de PS4 ben je voor alle games (digitaal en fysiek) afhankelijk van een PSN sync na het vervangen van de batterij.

offtopic:
Ik heb de redactie hier meermaals van op de hoogte gebracht maar ze lijken er geen interesse in te hebben :/

[Reactie gewijzigd door Caayn op 19 april 2021 20:18]

Dat is zeker een heel goed onderwerp zeker hier op Tweakers. Toch bizar dat een console afhankelijk is van de sync met het netwerk om het te blijven doen.
Klein puntje. Bij de PS3 kan je altijd nog je fysieke games spelen, bij de PS4 ben je voor alle games (digitaal en fysiek) afhankelijk van een PSN sync na het vervangen van de batterij.
Niet alleen de PS4 ben je blijvend afhankelijk van PSN.

De PS5 is recent ook getest en daar ga je ook nat mee.

Zonder een sync met PSN nadat de batterij er uit gewipt is geweest, werken digitale PS4 & PS5 games werken niet meer. Het resultaat met fysieke discs varieert, maar is over het algemeen vrij depressief ten opzichte van de PS3: Sommige titels werken, anderen werken niet. Een echte lijn is er niet in te vinden. Bij 'niet werken' moet je dan denken aan titels die niet compleet willen installeren (bij xx % blijven hangen); die na installeren niet willen opstarten; die crashen tijdens het opstarten; of die andere issues hebben - bijv. zodra er verbinding met PSN gelegd moet worden, waar sommige titels sterk van afhankelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 april 2021 20:35]

Volgens mij lees je het bericht van @Caayn niet goed. Hij heeft het over de ps3 waarbij het geen probleem is om fysieke games te starten.
Volgens mij lees je het bericht van @Caayn niet goed. Hij heeft het over de ps3 waarbij het geen probleem is om fysieke games te starten.
Volgens mij lees je niet goed dat hij ook schrijft dat je op de PS4 wel blijvend afhankelijk bent van de beschikbaarheid van PSN. Waarop ik toevoeg dat je dat niet alleen voor de PS4, maar ook voor de nieuwe PS5 bent.
De key in zijn bericht is “na het vervangen van de batterij”. Vervang je die niet kan je zonder Psn connectie disc games spelen.

Zonder updates dan natuurlijk, dus met alle bugs die daarbij horen maar het kan.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 19 april 2021 20:40]

De key in zijn bericht is “na het vervangen van de batterij”. Vervang je die niet kan je zonder Psn connectie disc games spelen.
Het probleem is niet het vervangen van de batterij. Het probleem is als de batterij ooit helemaal leeg loopt en de interne hardware klok stil komt te staan. In die situatie heb je elke keer als je het apparaat aan zet een sync nodig van die klok met PSN. De batterij vervangen zorgt er enkel voor dat je dat euvel maar 1 keer hebt; daarna blijft die klok weer gewoon lopen. (Voor een aantal jaar althans.)

Met een out-of-sync interne klok werken op PS4 (en PS5) noch je digitale games, noch je fysieke games. Op PS3 werken in dat geval inderdaad de fysieke games nog wel.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 april 2021 09:01]

Als de spanning op mijn PS3 ook maar heel even wegvalt en ik zet 'm daarna aan; dan vraagt hij als eerste om de juiste tijd in te stellen.
Als de spanning op mijn PS3 ook maar heel even wegvalt en ik zet 'm daarna aan; dan vraagt hij als eerste om de juiste tijd in te stellen.
De display klok is niet de interne klok. Dat zijn twee losse zaken.
De display klok is een offset bovenop de ware interne klok.

De ware interne klok is wat Sony gebruikt voor o.a. de DRM en deze geraakt enkel en alleen via een sync met PSN weer goed ingesteld.
Nee heeft daar niks mee te maken. Het psn netwerk staat los van de sluiting van de store. De ps3 en ps4 hebben het playstation Network (psn) nodig om de clock in te stellen en zo ook je games te kunnen spelen.

Echter het psn zou nog steeds gewoon operationeel blijven. Alleen de store zou sluiten.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 19 april 2021 20:02]

Echter het psn zou nog steeds gewoon operationeel blijven. Alleen de store zou sluiten.
Ooit gehoord van gefaseerd uitrollen? Dit was gewoon de duale daarvan: gefaseerd intrekken.
Dat is pure speculatie. Als ze dat zouden doen zou dat ook slecht zijn voor het imago van digitale games. De ps5 digital staat dan ook niet goed in het daglicht. De consumenten krijgen daardoor veel minder vertrouwen in digitale games. Dit was de enige logische beslissing.
Dat is pure speculatie. Als ze dat zouden doen zou dat ook slecht zijn voor het imago van digitale games. De ps5 digital staat dan ook niet goed in het daglicht. De consumenten krijgen daardoor veel minder vertrouwen in digitale games. Dit was de enige logische beslissing.
Haha dit is een mooie, iemand betichten van “pure speculatie” maar vervolgens met pure speculatie komen.

De wereld is veranderd. Digitaal is nu vele gebruikelijker dan vroeger, het imago van de “digitale game” gaat echt niet onderuit door het sluiten van een winkel die toch haast niemand meer gebruikte (want anders hadden ze hem in eerste instantie al niet gesloten).

Over pure speculatie gesproken. Dit is alleen maar uitstel, niet meer niet minder, over een paar maanden/jaren gaat die store alsnog dicht let maar op.
Ik vraag me wel af wat het sony nu echt extra zou kosten om het ps3 en ps vita stuk van psn draaiende te houden. Dat is toch zo goed als gelijk aan ps4/ps5 lijkt mij? Dus of ze dat ooit gaan intrekken, geen idee.

Denk dat het nu eerder een gevalletje van slechte publiciteit werd.
Het is wachten op de class action law suits voordat er oplossingen zullen komen voor de lange termijn. Denk bv aan een final patch voor een console die al die online DRM uitschakelt voordat ze de servers offline zetten.
Dat deel zou ook nog gewoon online blijven, als we de orginele blogpost mochten geloven.

Ik denk dat het meer te maken heeft met dat her er gewoon erg slecht uit zag en dat het slecht reflecteert op het huidige ps5 digital model, handig die digitale toekomst als je na 2 generaties de store niet meer ondersteunt. Vooral als de concurrent dit beduidend beter doet.

Lijkt me tevens ook niet zoveel meer onderhouds kosten gezien ze alles nog moesten hosten voor het gebruik van de downloadlijst, kun je ze beter te koop houden, verdien je er misschien nog wat aan.
Dit zit in al onze elektronica.
Dit zit in al onze elektronica.
Ja; en meestal is het dan een kwestie van een nieuwe batterij er in zetten; alles opnieuw instellen en je kunt weer gaan. Maar bij de PS3 en PS4 kun je dus zelf de interne klok niet meer juist zetten. Dat vereist een verbinding met PSN.

En natuurlijk was het stopzetten van de store voor de PS3; PSP en PSVita gewoon bedoeld als stap 1 van het volledig uit te lucht halen van die systemen. Laten we daar geen doekjes om winden. Dat is gewoon gepland, gefaseerd uit de lucht halen. Eerst alleen de multiplayer; dan de store; dan de mogelijkheid je digitale aankopen te downloaden; en als laatste ook de mogelijkheid om patches voor fysieke aankopen te downloaden. Gewoon elke keer een stukje, want alles ineens roept teveel weerstand op.

Nu dan; Sony had er een beetje naast gerekend met de hoeveelheid outcry op social media. En de recente verhalen over de CMOS tijdbom en hoe de PS3 en PS4 DRM daar aan vast hangt, ondertussen al bekend onder de gevleugelde term 'CBOMB DRM', komen dan natuurlijk een tikkie ongelegen als olie op het vuur. Zeker als blijkt dat deze oude devices dankzij die opzet een directe afhankelijkheid hebben van het beschikbaar zijn en blijven van PSN.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 april 2021 20:15]

Wel heel selectief van je als je weet dat zelfs de concurrent daar problemen mee heeft. In tegenstelling tot de Xbox consoles, hoeven de PS consoles geen constante connectie te hebben om te kunnen werken. In feite zijn dus de PS consoles de gene die over 100 jaar nog zouden kunnen werken offline als je de CMOS vervangt. Sluit MS de activatie servers, voor de consoles, dan hou je nog een plastic doosje over waar je niks mee kan.
In feite zijn dus de PS consoles de gene die over 100 jaar nog zouden kunnen werken offline als je de CMOS vervangt. Sluit MS de activatie servers, voor de consoles, dan hou je nog een plastic doosje over waar je niks mee kan.
Als Sony de login servers die het dialect van PSN voor de PS3 (of PS4) spreken, sluit - dan kun jij dus ook de klok van de PS3 (of PS4) niet meer gesynct krijgen nadat je de CMOS batterij vervangen hebt. Dan is je apparaat toch echt net zo goed een baksteen als een XBox zonder de activatie-servers.

Bij beiden is er een afhankelijkheid van het online zijn en blijven van servers.
Wat voor die tijd natuurlijk gewoon op te lossen is dmv een firmware update.
Precies.

Of anders verwacht ik dat er vast wel iemand in de mod community een hack vindt en dat in een Custom FirmWare bouwt of dat het samen met een Custom FirmWare gebruikt kan worden en dan kunnen we gewoon door blijven gamen op onze PS3’s en PS4’s ongeacht Sony’s praktijken.

Dat hoop ik...
Er komt echt wel iemand met een manier om de response van de Sony server te mocken/stubben.

Kwestie van de call intercepten via een proxy middleware en de juiste response terug sturen.
Helemaal niet zo moeilijk.
Kwestie van de call intercepten via een proxy middleware en de juiste response terug sturen.
Helemaal niet zo moeilijk.
Helemaal niet zo moeilijk? Dan mag je toch eerst beginnen TLS te gaan kraken, want dat loopt allemaal over beveiligde verbindingen, heh?
TLS kraken? Wat?

Dat is niet hoe het werkt.

De ontwikkelaar hoeft alleen maar een CA toe te voegen om het uit te kunnen lezen. Doen werkgevers bijvoorbeeld ook zodat ze werknemers kunnen monitoren.
De ontwikkelaar hoeft alleen maar een CA toe te voegen om het uit te kunnen lezen. Doen werkgevers bijvoorbeeld ook zodat ze werknemers kunnen monitoren.
Dat werkt alleen als Sony geen verificatie van het certificaat heeft toegepast. En dat zullen ze naar alle waarschijnlijkheid juist wel gedaan hebben om dat soort triviale grapjes tegen te werken.
Wanneer je een custom firmware draait en certificaten kan toevoegen, kan je natuurlijk ook zulksoort beveiliging omzeilen.
Wanneer je een custom firmware draait en certificaten kan toevoegen, kan je natuurlijk ook zulksoort beveiliging omzeilen.
Ja; op jouw eigen gejailbreakte PS3 of PS4 wel ja. Maar niet op de PS3 of PS4 van alle andere mensen die niet zo ver willen gaan om een modded firmware te installeren; en waarvoor dus juist een surrogaat PSN time server handig zou zijn.

Als je de PS3 of PS4 gaat jailbreaken, dan heb je heel die surrogaat niet nodig. Dan kun je namelijk ook gewoon een lap code toevoegen die de interne klok als deze bij het booten op 0 staat, automatisch terug zet op 1 zodat deze weer begint te lopen en het hele probleem vermeden wordt...
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoelde.

Er is al een bestaande SSL injector voor de custom firmware op de PS3/PS4.

De ontwikkelaar zet een proxy middleware op die de request intercept, doorstuurd en de response van de Sony server uitleest.
Vervolgens kan je met de opgedane kennis de response nabootsen.

Zo kan je een klein stukje software aanbieden voor bijvoorbeeld op een raspberry met Pi-hole om het CMOS probleem op te lossen.

Hopelijk is het zo duidelijker.
Ik begrijp perfect wat je bedoelde. Jij begrijpt niet dat dat niet gaat werken.

Je kunt in de opstelling met een gemodde PS3/PS4 en een aangepast certificaat een MiTM opzetten en de response teruglezen, inderdaad. Maar die response kun je niet replayen naar een niet gemodde PS3/PS4, want je beschikt niet over het juiste certificaat om de HTTPS verbinding naar een 'normale' PS3/PS4 mee op te zetten.

En als je gaat vereisen dat mensen hun firmware gaan modden, dan kun je net zo goed direct die firmware zo modden dat de hardware klok automatisch opnieuw doorstart en weer gaat lopen...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 april 2021 14:56]

Mensen hoeven niks te modden. Je leest ook niet de response op een gemodde PS, maar in de proxy middleware. De proxy middleware is bijvoorbeeld een NodeJS server op een pi. De proxy middleware beschikt over de juiste certificaten, die zijn namelijk gewoon beschikbaar.

Maar nee joh, ik ben de gene die het vast niet begrijpt.
Wat stom dat dat nooit naar voren is gekomen in mijn carrière als software engineer.
Je leest ook niet de response op een gemodde PS, maar in de proxy middleware.
Daar ging ik inderdaad kort door de bocht. Post is aangepast om duidelijk te maken wat ik bedoelde.
De proxy middleware beschikt over de juiste certificaten, die zijn namelijk gewoon beschikbaar.
Dus jij wilt zeggen dat je beschikt over de signing key van Sony om de HTTPS respons die die proxy naar de PS3/4 stuurt met hun certificaat te ondertekenen, zodat een niet gemodde PS3/4 die respons ook accepteren als er certificaatverificatie toegepast wordt? (Of een graadje dieper: als de payload zelf ondertekend is met een certificaat wat geverifieerd wordt.)

Knap. Maar dat lijkt me sterk, toch? :+

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 april 2021 14:58]

"De proxy middleware beschikt over de juiste certificaten, die zijn namelijk gewoon beschikbaar."

Dit gaat niet over de "signing key", maar om de ontwikkeling makkelijker te maken. De custom CA's van Sony zijn gewoon beschikbaar.
Dus jij wilt zeggen dat je beschikt over de signing key van Sony om de HTTPS respons die die proxy naar de PS3/4 stuurt met hun certificaat te ondertekenen
De response is niet ondertekend. Het certificaat wordt alleen gebruikt tijdens de handshake. Daadwerkelijke communicatie wordt gedaan via een session key. De random bytes voor deze key worden door de client en/of de server aangeleverd.

[Reactie gewijzigd door THETCR op 20 april 2021 20:29]

Mijn antwoorden zijn misschien wat te kort om duidelijk te zijn, dus ter verduidelijking:

De PS verwacht in het geval van een TSL verbinding een response die encrypted is met de session key.
Om dit te faciliteren zijn er een aantal opties.

In het geval dat de client de random bytes (dit is wel de bedoeling, echter gebruiken veel partijen iets statisch) aanlevert, te weten hoe de client die tot stand brengt.

Mocht dit niet haalbaar zijn dan moet de request van de PS uitgelezen worden voor de session key.
In dat geval zal er een server certificaat aangeleverd moeten worden met een eigen public key. Echter moet er dan wel eerst voor gezorgd worden dat de digital signature van de CA klopt.

Aangezien de dingen die je in je comments zegt, zoals het encrypten van de response met een private key (wat echt nergens op slaat), begrijp je dus niet "perfect" wat er bedoeld werd, het juiste woord is eerder "nauwelijks".

[Reactie gewijzigd door THETCR op 20 april 2021 20:49]

Ik heb nergens geschreven om de respons met een private key te encrypten. Ik heb geschreven dat je jouw fake respons zult moeten kunnen ondertekenen met Sony's private key (waarna de PS3/4 dit kan verifiëren met de public key) in het geval dat Sony zelf dit ook doet en de PS3/4 die ondertekening wil verifiëren alvorens iets met de respons payload te doen.

Ligt in de lijn der verwachting dat ze dit wel toepassen als defense-in-depth, aangezien het hier over een essentieel onderdeel van hun DRM implementatie gaat en over data die richting de afgeschermde kernel gaat.


Maar weet je wat, je mag deze van me hebben. Ik word er moe van. Als jij gelooft dat je een niet-gemodde PS3 of PS4 zover kunt krijgen dat ze via een MiTM proxy een time-sync te kunnen doen met een surrogaat implementatie van dit stuk van PSN, zonder dat je over het officiële certificaat beschikt -- mijn zegen heb je.

Ik blijf alleen bij de stelling dat je dat nooit gaat lukken omdat je de PS3/4 zover moet krijgen het certificaat van jouw proxy te vertrouwen als geldig voor de verbinding naar het aan PSN gerelateerde domein; en dat

als jouw idee zou kunnen werken, dan TLS zo lek als een vergiet zou zijn. Iedereen zou op dat moment alle vormen van HTTPS verkeer kunnen MitM-en met een proxy zonder dat een web-browser alarm zou slaan over een niet herkend/vertrouwd certificaat.
Als je de comment even fatsoenlijk zou lezen, had je meegekregen dat voor de eerste optie het certificaat helemaal niet aangepast hoeft te worden en dus het orgineel gebruikt kan worden (de certificaat die de server nu dus al verstuurd naar elke client die een connectie maakt).
als jouw idee zou kunnen werken, dan TLS zo lek als een vergiet zou zijn. Iedereen zou op dat moment alle vormen van HTTPS verkeer kunnen MitM-en met een proxy zonder dat een web-browser alarm zou slaan over een niet herkend/vertrouwd certificaat.
TLS 1.1 (MD5 en SHA1) is in theorie lek, maar in de praktijk niet bezwaarlijk. Dit omdat :
1. De MiTM geen toegang heeft tot de client en dus ook niet weet hoe de random bytes tot stand komen (wat je browser dus voor je doet).
2. Het certificaat aanpassen leid tot een malformed handtekening van de CA (waarschuwing van je browser).

Echter is dit een hele andere use case.
We hebben toegang tot de client om te kunnen achterhalen hoe de session key tot stand komt EN we hebben alle tijd van de wereld om de CA key te berekenen, iets wat je met een daadwerkelijke MiTM niet hebt.

Ik neem aan dat je wel snapt wat het verschil is tussen een MiTM aanval in de conventionele betekenis en waar wij het over hebben.

Maar voor de eerste optie dus moeten we weten hoe de session key tot stand komt.
Zoals eerder aangegeven maken veel partijen de fout om dit statisch te doen en zo Sony dus ook:

https://www.psdevwiki.com...y::session_key_create_key

Hetzelfde geldt voor de PS4.

Dus ja, dit gesprek is wel klaar.
Ik kan mijn Xbox 360 en One games op de respectievelijke hardware zonder problemen spelen als deze niet met het internet zijn verbonden. Kan je je bewering verklaren? Heeft het betrekking tot enkel digitale games of?
Hier de tweets: https://twitter.com/DoesI.../1383782780354531328?s=20
You can manually set the time on an xbox that isn't connected to the internet.

The way Sony programmed the PS4 OS is that it needs to have a time and date set to boot to the home screen, and the only way to set the time is via synchronizing it with their web server.

The problem with the Xbox one (and series presumably) is there is no way to create a profile offline, so if you somehow managed to get a clean xbox system after the servers have gone down then you wouldn't be able to play :(
Maar echt, waar maken we ons druk om. Tegen de tijd dat die dingen het niet meer doen, heb je ze waarschijnlijk al mooi op een plank staan naast alle andere consoles.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 19 april 2021 21:53]

Je hebt de Xbox app nodig om de series S/X de eerste keer in te stellen:

https://support.xbox.com/...-up/set-up-new-series-x-s
Los van het feit dat dit ook perfect zonder de app kan, dit is helemaal niet relevant aan de CMOS issue :?
Is heel relevant! Want is uiteindelijk precies hetzelfde. Als je een xbox niet kan activeren zonder internet dan heb je er toch net zoveel aan als een ps4 waarbij de cmos defect is?

Zoals @Recon24 hierboven al vermeld:

The problem with the Xbox one (and series presumably) is there is no way to create a profile offline, so if you somehow managed to get a clean xbox system after the servers have gone down then you wouldn't be able to play
Maar dat klopt helemaal niet. Zowel op de one als series S heb ik lokaal offline profielen aangemaakt voor de kinderen, die geen Microsoft account hebben.
https://support.xbox.com/...rk/using-xbox-one-offline

Note You must be online when you set up Xbox One for the first time. Without an internet connection, you can’t finish setup. After your Xbox has updated and you’ve added your profile, you can go offline.

Je kan de eerste keer de setup niet voltooien zonder internet.
Waar haal jij vandaan dat de 360 en xbox one een constante connectie nodig hebben om te kunnen werken? Of praat je nu heel specifiek over "geleende" games waarbij je op een andere console je eigen catalogus deelt?
En natuurlijk was het stopzetten van de store voor de PS3; PSP en PSVita gewoon bedoeld als stap 1 van het volledig uit te lucht halen van die systemen.
Dit lijkt op geen enkele bron gestoeld behalve je eigen speculatie. Het zijn echt totaal verschillende issues en systemen waar je het hier over hebt. De Playstation store != PSN en ook voor een time sync hoef je geen heel online gaming netwerk overeind te houden.
[...]
Nu dan; Sony had er een beetje naast gerekend met de hoeveelheid outcry op social media.
Ik vraag me dit oprecht af of je kan spreken over "er naast rekenen". Wie weet was de berichtgeving over het sluiten van de stores een bewust middel om te polsen of er nog veel interesse was. Naar wat ik heb begrepen zijn er de afgelopen weken nog flink wat games gekocht via de PS3- en Vita-stores door mensen die toch nu nog even 'hun slag wilden slaan'; en er ontstond direct een hele scalping-hype op varia tradeplatforms..

Bij dit soort bedrijven werken ook gewoon ervaren marketeers en mensen die allerlei strategieën doorrekenen; "boze gamers" heeft heus de revue wel gepasseerd lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 19 april 2021 21:35]

Vita heeft gelukkig geen last van dat issue, ik heb een PSTV waarbij de tijd zo goed als iedere keer zichzelf reset, zonder syncen met PSN werken fysieke games wel.

Echter een grotere issue is het als je je saves wil gebruiken, die zijn gebonden aan je PSN account dus als je op ten duur niet meer ermee kunt inloggen erop, heb je gewoon pech als je je saves wil terug plaatsen uit een backup.

misschien dat de hacking scene daar wel een oplossing voor heeft ZONDER PSN account, maar ik hou mij daar niet al te veel mee bezig
Misschien dat ze dit nu ook door hebben en hiervoor nog een keer een update uitpersen voor de PS3, want die komen toch nog heel af en toe wel eens.
Niks dikke BS. Kijk hier maar eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=xngOEfCUhl0

Als de PS4 PSN niet meer kan bereiken nadat de CMOS batterij kapot is, is het gedaan met spelen (zowel digitaal als game discs)

En je mag er donder op zeggen dat er een dag komt dat de toegang naar PSN niet meer beschikbaar is voor PS4.
Dit vindt ik dus het enorme verschil tussen de visie/focus van Sony; current Console Gen V. Microsoft; Xbox ecosysteem.
Dit is inderdaad een groot verschil en daar heb je zeker een goed punt. Probleem is ook dat Sony ervoor heeft gekozen om voor een complexe architectuur te kiezen. Waardoor emulatie erg lastig is. Vooral de ps3 is erg lastig om te emuleren.

Microsoft doet dit een stuk beter om zelfs oude games te ondersteunen op de nieuwe consoles. Hopelijk komt Sony daar nog mee. Sony staat sowieso niet bekend om goede BC.
Nou, de PS5 is krachtig genoeg om de PS3 inmiddels wel te emuleren, dat laat de PC PS3 emulator ook wel zien. Maar juist omdat ik nog zo'n enorme collectie heb aan PS3 games ga ik geen PS5 kopen, in iedergeval niet zolang die geen PS3 emulator zou hebben. PS1 en PS2 moet die al helemaal op zijn sloffen kunnen inclusief grafische verbeteringen.
Het is vrij fascinerend hoe Sony met BC is omgegaan. De PS2 kon praktisch alle PS1 games spelen. De eerste versie van de PS3 kon praktisch alle PS1 én PS2 games spelen. Vaak ging het hier ook nog eens om (deels) hardwarematige emulatie (De PS2 had namelijk ook een deel van de PS1 hardware aan boord, en de PS3 weer wat van de PS2). De PS4 was de grote trendbreuk. Er zijn voor de PS4 wel wat PS1/PS2 games beschikbaar (digital only); maar die draaien eigenlijk in een eigen software-emulator/wrapper.

Hardwarematig moet de PS5 inderdaad goed in staat zijn om een PS3 emulator te kunnen draaien gezien de kennis die Sony heeft van de systemen. Ik vind het ook weer vrij verbazingwekkend dat de PS4 emulatie zover ik heb begrepen ook grotendeels hardwarematig is. Ik heb toch het idee dat Sony developers in staat stelt om wat meer 'direct' met de hardware te doen waardoor 100% softwarematige emulatie (erg) lastig is.. maar dit is maar een aanname :)

Microsoft heeft het met hun Xbox OS dusdanig "verstandig" ingericht dat het door de jaren heen doorontwikkeld is op dezelfde basis (het is nog steeds een versie van Windows met natuurlijk de bekende APIs zoals Direct3D/DirectX) en voor de One/Series reeks ook virtualisatie; waardoor de games veel meer losgekoppeld kunnen worden van de hardware waar ze op draaien. Mogelijk kost dit wel wat performance, maar heeft aantoonbaar wel gewerkt om ook oudere games aan de praat te krijgen (met nog behoorlijke verbeteringen en boosts ook).
Het grote probleem met software emulatie is dat er gewoon veel games niet werken. Dat zag je al met de eerste ps3 in Europa, daarbij werd er al gebruik gemaakt van software emulatie voor de processor. Bij de (eerste) Amerikaanse ps3 was dit volledig hardware matig. Daardoor zag je al een enorm verschil in compatibiliteit.

Zelfde verhaal bij de ps3, die Cell processor blijkt nog steeds enorm moeilijk te emuleren. Dat zie je ook al aan de compatibiliteit van de emulator:

https://rpcs3.net/compatibility?r=25&s=2

33% van de games die getest zijn die kan je niet volledig spelen. 60% staat op playable, maar dat zegt niks over de daadwerkelijke performance. Dit staat ook in de disclaimer van de emulator:

RPCS3 is stable enough to boot into games and play many of them with ease. Stability is more of a per-game factor that may change with new builds as new features get implemented. As emulators progress in accuracy, there may be some regressions that occur and stability is typically one of them. Rest assured, the developers are always hard at work when it comes to keeping RPCS3 as stable as possible for now and into the future.

Om als fabrikant een goede BC te geven aan je gebruikers kost dit enorm veel programeer werk om een goede emulator te maken. Vergeet niet dat ze ook al 9 jaar bezig zijn met de RPCS3 emulator.
Ja, het is verdomd lastig. Maar goed: in theorie zouden engineers van Sony natuurlijk wel meer inzicht moeten hebben in de hardware (oud en nieuw) en wat er voor nodig zou zijn om het goed en sneller werkende te krijgen. Maar wat je zegt: Dat zou alsnog een vrij stevig project zijn.
Mooi, want ik begreep dat er zeker voor de Vita nog recent games waren uitgekomen (of zelfs aan werd gewerkt). Dan kunnen die worden blijven verkocht. En ook alle bestaande games nog voor degenen die ze nog willen kopen.

Vergeet niet dat met het wegvallen van DLC ook een aantal games minder goed speelbaar worden, zoals de Battlefield games waar je via de Store je eigen server kunt 'leasen'.
Het aantal nieuwe games voor de Vita is al heel lang vrijwel nihil. Het is een mooi systeem maar heeft behoorlijk last van het gebrek aan goede games wat mij betreft. Daarbij blijven de games ook nog steeds duur na langere tijd. De Vita is hier in europa nooit echt aangeslagen.
De Vita is een geweldig draagbaar systeem met geweldige games! Maar ja, dat is uiteraard afhankelijk van je smaak. Wat voorbeeldjes: Uncharted, Tear Away, Persona 4 Golden, Little Big Planet, WipeOut, Sly Cooper, Metal Gear Solid, ... Daarnaast kun je ook nog geweldige PSP en PS1 games spelen! Dus er zijn meer dan voldoende geweldige games voor de Vita.

Het grootste probleem met de Vita WAS de veel te dure proprietary geheugenkaartjes. Dat is inmiddels opgelost met de SD2VITA. In de Vita van mij zit inmiddels 256GB. Een ander pijnpunt was de aanschafprijs. Maar ja, daar kreeg je wel een apparaat voor terug met een geweldige bouwkwaliteit en super fijne thumb sticks en een sublieme D-pad. ...En dan hebben we het nog niet over het mooie OLED scherm gehad van de 1000 en de prima, zuinigere LCD van de 2000. Daar kan mijn Switch niet tegenop.
Een SD2Vita kan je alleen gebruiken op een modded PSVita waar ze voornamelijk worden gebruikt om gekopieerde spellen te spelen ;) Dat is voor de doorsnede gebruiker geen oplossing.

De Vita is inderdaad een mooi device welke te snel gaat uitsterven maar van een fantastisch aanbod kunnen we wat mij betreft met al die remakes en indie / pixel games niet spreken.

[Reactie gewijzigd door Bor op 19 april 2021 21:20]

Buiten een soms een paar indies is het niet veel meer. De meeste devs zijn naar de Switch getrokken, vooral de Japanse Devs zijn massaal overgestapt.

Goede games zijn er zeker op de Vita. Alleen ze moeten wel bij je in de smaak vallen, beetje neutrale kijk erop en je kan gewoon zien dat er veel pareltjes op te pikken zijn voor de Vita. Tuurlijk, Call of duty en Killzone en Uncharted zijn allemaal iets minder dan hun Console counterparts.

Als ik advies kan geven aan toekomstige Vita eigenaren. Laat je bril voor mooie beelden vallen en stel je eisen wat lager. Dan kan je makkelijker genieten. Ontwijk alleen de laatst uitgegeven games van Namco en Koei tecmo ( Sword art revelation, Atelier Firis). Deze twee games zijn echt een schande met 15-20 FPS op stock Vita zonder overclock.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True