Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony sluit deze zomer downloadwinkels PlayStation 3 en PS Vita

Sony gaat deze zomer de downloadwinkels voor de PS3 en PS Vita sluiten. De sluiting geldt ook voor de oudere PSP. Daardoor kunnen gebruikers van die consoles vanaf deze zomer geen content meer kopen op die platformen.

De PSN-winkel voor de PS3 en PSP sluiten op 2 juli, die voor de Vita gaat op 27 augustus dicht, zo zegt Sony op de Nederlandstalige support-pagina. Het is nog wel mogelijk om 'cross device content' te kopen die ook werkt op een PS4 of PS5; gebruikers kunnen dan ook nog bij de versies voor PS3 of PS Vita.

Gebruikers zonder PS4 of PS5 die nog krediet hebben op hun PSN-account, krijgen geen geld terug. Het geld blijft staan voor als zij een nieuwere PlayStation kopen. Het downloaden van al eerder gekochte games blijft nog wel mogelijk na de sluiting, zo zegt Sony.

Na het sluiten van de downloadwinkels is het niet meer mogelijk om digitale games of dlc aan te schaffen voor de betreffende consoles.

Sony's PlayStation 3 kwam in november 2006 uit en er zijn 87 miljoen exemplaren van verkocht. Vier jaar geleden ging de console uit productie. De PlayStation Portable kwam in maart 2005 uit en daarvan zijn zo'n 81 miljoen exemplaren verkocht. De PlayStation Vita, die in december 2011 voor het eerst verscheen, was een minder groot succes. Volgens schattingen zijn er zo'n 15 miljoen van verkocht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

30-03-2021 • 06:44

68 Linkedin

Submitter: cheeks

Reacties (68)

Wijzig sortering
Jullie vergeten wel even wat belangrijke informatie (zoals te lezen is in de mail die is verstuurd):

Gevolgen voor de content die je al bezit
• Je kunt content die je al in bezit hebt voor PS3, PS Vita en PSP, zoals games en videocontent, nog steeds downloaden.
• Je kunt de content naar je PS3, PS Vita of PSP downloaden via de Downloadlijst op het betreffende apparaat.
• Videocontent die je bezit kun je streamen via de Mijn video's-app voor PS3, PS4 or PS5, of met de PlayStation™Video-app voor mobiele apparaten.
• Je kunt alle games die je met PlayStation®Plus hebt geclaimd nog steeds opnieuw downloaden en spelen, zolang je over een actief lidmaatschap beschikt.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 30 maart 2021 06:55]

Raar dat er over de psp gerept wordt dat je straks geen content kan aanschaffen. Hier een pap 3004 liggen en dat kon al eerder niet meer. Downloaden kon nog wel. Dus er verandert toch niks dan.
Volgens mij is de PSP "store" nog wel beschikbaar via de PS3, ik meen mij in ieder geval te herinneren dat ik soms PSP spellen via de PS3 kocht :P
Klopt. In de mail die ik kreeg staat dit ook netjes uitgelegd:
De store-interface voor PSP werd al in 2016 gesloten. De resterende aankoopopties voor PSP, zoals ingame-aankopen, worden nu volledig beëindigd.
Er staan nog wel meer details in en het artikel voelt dus wat onvolledig.
Je kon de psp store nog gewoon gebruiken, je moet alleen de zoekfunctie in de psp store gebruiken. Dan kan je nog steeds content aanschaffen op de psp.
Gebruikers zonder PS4 of PS5 die nog krediet hebben op hun PSN-account, krijgen geen geld terug. Het geld blijft staan voor als zij een nieuwere PlayStation kopen. Het downloaden van al eerder gekochte games blijft nog wel mogelijk na de sluiting, zo zegt Sony
Dit is dus wel gezegd.
Kon mij niet heugen dat het in de originele post stond.
Had inderdaad ook die mail en gisteren via een groeps app ook al die verwarring dat ze niet wisten dat je wel je gekochte spullen kon blijven downloaden.
Staat ook grotendeels in het artikel. Games reeds in bezit kun je blijven downloaden.
Ik zat mij er van de week nog over te verbazen dat ik xbox360 games kon kopen op m'n series s. Zo kocht ik dus super streef fighter arcade edition voor €6,-. Ik vind dit dan ook een rare move van Sony, waarom zou je die titels niet aan blijven bieden en waarom heb je niet gewoon 1 winkel voor al je apparaten?

[Reactie gewijzigd door MPC60 op 30 maart 2021 12:05]

Mocht het je interesseren: niet alleen Xbox 360 games, ook originele Xbox games van de eerste Xbox, waar best nog wat goede titels tussen zitten. In totaal met OG Xbox, Xbox 360 en Xbox One titels, heb je het over een catalogus van meer dan duizend games. Daar kan Sony nog wel een voorbeeld aan nemen, wat betreft mogelijkheden tot backward compatibility... ;)
Het artikel is incorrect. Als je geen PS4 of PS5 hebt/gebruikt dan kan je gewoon restitutie van je PSN tegoed aanvragen.
Ik ben alleen actief op PS3-, PS Vita- of PSP-apparaten en heb momenteel geen PS4 of PS5. Wat gebeurt er met het geld in mijn PSN-portemonnee nadat de PlayStation™Store voor deze apparaten is gesloten?

Het geld in je PSN-portemonnee blijft op je account voor PlayStation Network staan, maar je kunt het geld alleen gebruiken om PS4- en PS5-producten via de PlayStation™Store, PlayStation®App of op PS4- en PS5-consoles te kopen. Als je alleen actief bent op een PS3-, PS Vita- of PSP-apparaat, geen PS4- of PS5-console gebruikt en niet van plan bent er een te gebruiken, kun je restitutie aanvragen van het geld dat je nog in je portemonnee hebt. We raden je aan om alleen het minimumbedrag dat nodig is bij te vullen om de gewenste content te kopen als je van plan bent om je portemonnee op te waarderen voordat de Stores worden gesloten. We zullen deze pagina updaten met meer informatie over hoe je een dergelijke restitutie kunt aanvragen.
Ik als retro gamer ben totaal niet te spreken over het feit dat Sony dit doet. Af en toe trek ik nog graag mijn SNES, PS1 of andere console uit de kast om een spel te spelen. Ik had gehoopt dat soms als ik een interessante youtube video zie of verhaal hoor van andere gamers dat ik dan een spel zelf zo uit kan proberen. Wat is er niet handiger dan gewoon in te loggen op je ps3 en het spel zo te downloaden. Met het opheffen van deze stores gaat er een stukje gemak en geschiedenis verloren. Er zijn legio voorbeelden te vinden met digitale only games die je straks niet meer kan benaderen omdat ze de winkel sluiten.

Ik weet dat niet heel veel mensen meer spellen zullen kopen op de oude stores maar ik heb recent bijvoorbeeld de Persona series ontdekt. Ik heb net Persona 5 Royal uitgespeeld en vond dat spel zo goed dar ik meer van de oude serie wilde spelen. Ik was opzoek naar Persona 3 Fes maar die is praktisch onvindbaar voor de PS2 maar ze hebben hem ook beschikbaar gesteld voor de digitale winkel op de PS3 ik heb hem dus nu snel gekocht nu het kan. Zo zijn er zat andere dingen die ik nu pas veel later ontdekt heb. Ik had niet zo veel besteedbaar inkomen toen Red Dead Redemption uitkwam. Ik was het spel compleet vergeten totdat Red Dead Redemption 2 uitkwam op de ps4 had ik in retrospect snel nog deel 1 aangeschaft op de ps3. Ja het klopt dat ik op dit moment meer tijd besteed aan nieuwere games maar soms is het gewoon fijn om even terug te gaan en spellen in een serie te checken en weer even nostalgisch terug te denken aan het moment dat je "oude" console toen nieuw was en de technologische progressie die in de afgelopen jaren zijn gebeurd te ondervinden.

Hoe geweldig is het dat je op de Xbox gewoon wel nog makkelijk 360 spellen kan kopen en op je Xbox series S/X kan spelen en dat de spellen nog beter draaien dan op de oude console. De kosten van het omhoog houden van deze winkels valt in het niets met wat ze verdienen met PSN services. Ik heb zelfs voor PS+ betaald toen het alleen nog echt voor de ps3 was omdat er toen best interessante games werden aangeboden. Ik vind voor dat bedrag dat we maandelijks betalen aan PS+ dat ze best wat er van kunnen gebruiken om alles werkend te houden.
Kan me goed voorstellen dat dit erg vervelend voor je zal zijn. Je mist toch een stuk service en kunt nieuwe digital-only games eigenlijk niet meer zomaar spelen. Games die niet digital-only zijn kun je gelukkig nog 2e hands blijven kopen.

Wellicht dat je als liefhebber kunt overwegen om je console te modden, om zo nieuwe digital-only games te downloaden? Of voor 2 juli alvast een aantal spellen die je misschien nog wilt, alvast kopen

Je kunt met een gemodde console alleen niet meer online spelen. Dus wil je dat nog doen, mod dan een aparte console.

[Reactie gewijzigd door arjan1995 op 30 maart 2021 16:36]

Het liefst zou ik de originele developers willen steunen door het via officiële kanalen te kopen. Als dit niet kan ga ik inderdaad naar alternatieven zoeken. Voorlopig ga ik snel een lijstje maken om te kijken wat ik nog echt wil hebben. Ik zit er inderdaad nog aan te denken om een tweede ps3 of vita te kopen mocht de tijd zo ver zijn. Maar bedankt voor je advies.

Ik heb nog even verder gekeken en deze website heeft een lijstje bijgehouden met rpgs die exclusief te krijgen zijn voor PSP, VITA en PS3 die binnenkort niet meer te vekrijgen zijn. Dat zijn echt een hoop. Vooral Japanese PSN exclusives:

https://www.rpgsite.net/n...-ps1-ps2-ps3-psp-and-vita
De vita: mooi product, zeker de versie met oled scherm. Snap niet dat het buiten Japan geen succes is geworden. Zal wel geen opvolger krijgen.
Ik denk voornamelijk toch echt de prijs. Bij de introductie koste hij 300 euro (en dan moest je nog die belachelijk dure memory card kopen), voor bijna hetzelfde geld had je toen de PS3 console. Niet veel mensen, zeker ouders voor hun kinderen kopen meer dan 1 gaming device. Als er dan 300 uitgegeven moest worden ging dat meestal wel naar de ps3 console, met misschien dan nog de veel goedkopere Nintendo DS er later bij. Daardoor bleef de vita een beetje een apparaat dat enkel door de echte diehard gamers met budget werd gekocht. Een doelgroep helaas niet groot genoeg voor een echt succes.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 30 maart 2021 07:48]

Een Switch kost ook 300 Euro, en daarvan zijn er intussen pakweg 80 miljoen van verkocht, ongetwijfeld erg veel aan kids. Dus mja...

De prijs van De Vita zal zeker een rol gespeeld hebben in het uitblijven van groot succes. Het games aanbod echter nog meer denk ik, want dat was karig. Jammer, want het was een nice apparaatje.
Voor een deel heeft de mobiele telefoonmarkt langzaam maar zeker de prijzen voor mobiele apparaten omhoog gedreven, waardoor prijzen uit 2012 niet echt meer te vergelijken zijn met de huidige prijzen, maar daarnaast is de Switch natuurlijk ook gewoon een console, en in verhouding met de concurrentie aldaar is het weer een competitieve prijs.

De Vita was simpelweg veel duurder, had slechts matige ondersteuning van developers (vergelijkbare situatie met de Wii U), had een concurrent met een sterke historische library (de 3DS speelde immers ook DS games af) en zelfs de 3DS werd in eerste instantie voor dezelfde 250 Euro in de markt gezet, verkocht voor geen meter, en werd toen met een goede derde afgeprijsd voordat het ook nog maar enigszins begon te lopen.
vergelijk hem dan met de Switch lite die rond de 200 euro ligt.
Blijkbaar had ik t mis, maar de rede dat nitendo hoge bedrag voor een minderwaardig product mag vragen heeft veel redenen.
Als de switch een oled sherm had betere soc en meer geheugen dan pas is het in mij ogen 300 euro waard. Tot dan is het een overpriced nvidia shield.

Natuurlijk ze doen hun eigen ding. Je kunt hun games alleen op de switch spelen, de switch is draagbaar en op tv te spelen. Wat een tv vrijmaakt voor anderen in het huishouden.
Maar die 32 gb is al vanaf release veel te weinig. En het sherm is lelijk en klein.
De hardware maakten de sales niet de specs zijn voor switch kopers oninteressant.

[Reactie gewijzigd door SecondGuess op 30 maart 2021 08:26]

Ik vermoed dat de switch meer last had van de wiiu... deze was kort beschikbaar duur en verkocht slecht het..

Resultaat mensen hadden schrik dat met de switch hetzelfde ging gebeuren
hooguit bij de lancering.
Gezien de huidige verkopen, absoluut niet meer.
Secondguess heeft zijn post volledig herschreven. Het ging specifiek over dat in het begin de sales tegenvielen.. wat bijna vansprekend was in de context van wiiu flop.
Minderwaardig is nogal overdreven..
Als je de hardware vergelijkt met een ps4 of xbox one dan ja natuurlijk.
Voor de rest heeft Nintendo inderdaad blijkbaar het ontwerp van de nvidia shield overgenomen die 200 euro was, er een compleet eigen eco systeem van gemaakt, een dock toegevoegd, controllers toegevoegd, een interface naar tv toegevoegd.en zo iets compleet speelbaars op de markt gezet.
De nvidia shield had alleen wat opengl experimenten, dus dat ging hem toch al niet worden.
het enige waar de Nintendo nog wel faalt is het spelen van een aantal 3rd party producten, waar men met alle geweld toch een port uit wil brengen, waar het eigenlijk gewoon niet kan.
Natuurlijk zijn de Nintendo producten zelf allemaal dik in orde.
Vergelijk de Switch met bijvoorbeeld een samsung galaxy tab s, aangezien dat is wat jij blijkbaar wil, dan zie je ook direct een prijsverschil

[Reactie gewijzigd door Levens Genieter op 30 maart 2021 09:26]

De PSVitia Wifi-only kostte €249 en de wifi+3G kostte €299. Waarom het perse 3G moest hebben en waarvoor je een abonnement moest nemen ontgaat mij. Ik kocht gewoon lekker de wifi-only versie. Dat de PSVita nooit een succes is geworden komt onder andere idd de verschrikkelijk dure en bedrijfseigen geheugenkaart. Om je progress te saven, moet je perse een geheugenkaart kopen en alleen de 4GB versie kostte je al gauw 20 of 30 euro of zo! Kon je nagaan hoeveel GB de spellen zijn en uiteraard wil je ook je favoriete films en series bekijken. Gaat niet want opslag was gigantisch beperkt. Als smoes gebruikte Sony de geheugenkaart om piracy te voorkomen en wie werd het meest benadeeld? Juist! De betalende klanten! En uiteindelijk, werd de PSVita toch gehackt. Aanbod was idd ook erg karig. De PSvita is wel een heel fijn apparaat maar totaal niet die idiote prijzen het waard.
Ik weet niet meer precies wat de volgorde van events was, maar ik zat met een camera en een PSP in het "Memorystick(Duo)" Ecosysteem, en kon op een bepaald moment bij deal-extreme ofzo een kaartje kopen waar die een adapter was naar micro-sd kaartjes. Daar werd alles opeens een stuk betaalbaarder van.
Klopt, de PSP had geen proprietary geheugenkaart wat een enorm voordeel is en ben je enorm veel goedkoper uit. De PSVita 16GB of 32GB kaart kostte je al gauw €100 of meer :/
Ohw, wacht, met "dure geheugenkaart voor de vita" bedoelen mensen niet Sony's eigen Memory stick variant, (Die altijd al duurder was dan andere kaarten) maar een specifieke PSVita-only kaart.
Dat is zo dom, dat was nog niet eens als mogelijkheid bij me opgekomen. |:(

[Reactie gewijzigd door MaffeMaarten op 30 maart 2021 19:15]

Nee, de Memory Stick kan ook gebruikt worden voor andere apparaten waaronder camera's en dergelijke. De PSVita geheugenkaart kan alleen door de Vita zelf gebruikt worden en deze is veel duurder dan de Memory Stick.

PSVita kaart vs microsd:
https://i.imgur.com/cuz5SWI.jpg
http://lemerg.com/data/wallpapers/38/983917.jpg

De enigste slappe smoes van Sony: om piracy tegen te gaan. En wij geloven nog in Kerstman want die bestaat.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 30 maart 2021 19:24]

Ja ik herinner me nog dat ik dus als een van de eerste de PS vita ging kopen en dat ze alleen de grootste memory card nog op voorraad hadden. En het moest wel erbij want zonder memory card had je gewoon niet veel eraan. Maakte de aanschaf toch in een klap flink duurder.
Hier ook. En de spellen zijn ook niet goedkoop. Alhoewel FIFA spel wel erg flink is verbeterd tegenover de PSP versie. Maar ik heb er sindsdien nooit meer aangeraakt want je bent anders gigantisch veel geld kwijt. Pas letterlijk na 5 jaar of zo kocht ik voor net geen €100 een 64GB memory card op eBay en deze was gelukkig de juiste versie en veel series erop gezet. En dan pas in 2019 was het eindelijk mogelijk om CFW te installeren voor firmware 3.65. En DAN maar te zwijgen over het aanbod op PSN store want ik wilde heel graag de DBZ spel en raad eens? Niet te koop op de PSN maar wel te downloaden via andere weg. En op als kerst op de taart: de dlc voor de characters. Ook niet te koop op de PSN maar wel te downloaden en om het nog erger te maken, het is slechts een paar kb om de 3 characters te unlocken want de modellen staan al op het spel zelf... Terwijl als je het wil kopen, kostte het je €4,99. En tering he, wat een stelletje debielen die het verschrikkelijk lastig maken voor de legit/betalende klant! Ik heb werkelijk nog nooit zulke idioterie meegemaakt!

En oh ja, zodra je de CFW hebt voor je PSVita, kan je ook opeens de normale microsd gebruiken tot 256GB dacht ik.
Net als Atari met zijn Lynx en Sega met zijn Game Gear heeft Sony hier de markt verkeerd ingeschat. De markt voor handheld consoles bestaat voor 90% uit mensen die daar niet veel geld aan uit kunnen (kinderen) of willen (ouders voor hun kinderen) geven.

Als je dan met een Lynx/Game Gear/PSP/Vita moet concurreren met een Game Boy die minder dan de helft van het geld kost dan is de rekensom plots heel eenvoudig.

En hoewel ik onderdeel ben van het deel van de markt wat wél geld uit kan/wil geven hier aan is dan plots de iPad of een ander tablet de concurrentie waar je naar moet kijken. En een iPad heb ik ook voor andere dingen dus hoeft er geen PSP/Vita meer te komen. Neem daar bij het verschil in prijs voor de spellen en de Vita sterft een stille dood....

Uiteraard is dit geen volledige verklaring. Het is een veel complexere markt dan ik hier kan uit schrijven maar ik heb wel het idee dat dit de belangrijkste punten waren. Voor mij en mijn omgeving dan tenminste.
Met de psp heeft Sony de markt niet verkeerd ingeschat. Want de psp was gewoon een succes.

Met de vita heeft Sony een aantal fouten gemaakt. O.a. De memorycard die heel duur waren/zijn. Daarnaast heeft Sony ook vrij kort support gegeven. De eerste paar games waren first party, na een jaar heeft Sony de vita zelf al laten vallen. Gevolg is dat er vooral veel indy games op te krijgen was. Voor Europeanen had je vooral keuze uit Japanse games.
Sony zelf heeft nog best aardig wat games gemaakt: Uncharted Golden Abyss, Little Big Planet, Killzone Mercenary, Resistance, Gravity Rush, Tearaway, Soul Sacrifice, Freedom Wars, Modnation Racers, Playstation Allstars, Sly Cooper Thieves in Time, Ratchet & Clank: Full Frontal Assault, Everybody's Golf, Unit13, Wipeout 2048. Vervolgens een hoop collections zoals Jak n Daxter, Sly Cooper, Ratchet n clank collection, God of War collection, Gram Fandango remaster enz. En dan nog een aantal third party titles gepublished zoals Borderlands 2, Minecraft, Resident Evil, Epic Mickey. Tel daar alle PSP en PSX games die gewoon speelbaar waren.

Het zijn de third party studios die snel afhaakten:
  • Ubisoft heeft een tripple A game gemaakt, AC Liberation. En een aantal 2D games zoals Rayman en Child of Light. Waarschijnlijk hebben ze daar geen dikke winst op gemaakt.
  • EA heeft een aantal triple A games op consoles geprobeerd te copy pasten op de vita zoals Need for speed Most Wanted, een Madden en een hoop Fifa's. Geen burnout games zoals op de PSP.
  • Activision heeft eigenlijk alleen de meest verschrikkelijke Call Of Duty game ooit gemaakt, die daardoor geen succes was. En later een copy paste van de console versie van The Amazing Spider-man.
  • Rockstar had voor de PSP 3 GTA games die heel veel verkochten, maar besloten voor de Vita niets uit te brengen.
  • Waar Square Enix met kingdom hearts en final fantasy games op de PSP veel verkochten, was het van hun kant heel lang stil. Je kon wel final fantasy 1 tot 9 als PSX games digitaal kopen. In 2014 kwam de Final Fantasy X | X-2 Remaster en pas in 2016 kwam World of Final Fantasy uit.
  • Namco heeft wel gewoon veel games uitgebracht, alleen voornamelijk Japans. Helaas geen Tekken. Pas heel laat kwamen grotere namen a la One Piece en Dragon ball Z.
  • Warner Bros heeft Injustice Gods Among us en een Batman Arkham game gemaakt, maar deze laatste was 2D in plaats van 3D en kwam ook uit voor de 3DS.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 30 maart 2021 12:55]

Tja, echter noem je dus ook veel makkelijke ports op van Sony zelf. Zoals al die collections die een 1 op 1 port zijn. Dat is een beetje hetzelfde wat EA heeft gedaan wat je zelf opnoemt.

Resistance was een enorm slechte game en voldoet zeker niet aan de kwaliteit die Sony zelf hanteert. Het grote probleem is dat alle vita games door kleine ontwikkelaars zijn gemaakt. Uncharted is bijvoorbeeld niet door Naughty dog gemaakt, Resistance is niet door insomniac gemaakt. Jak and Daxter is op de vita onspeelbaar met een framerate van 15fps.

Dus dat blijkt ook wel dat Sony er vanaf het begin niet veel vertrouwen in had. Ze hadden de grote studios deze games moeten maken, nu zijn het allemaal wel okay games of gewoon slechte games die ze hebben ontwikkeld. Dat getuigd nou niet echt van vertrouwen vanuit Sony.

Daarnaast zijn de games die Sony heeft ontwikkeld bijna allemaal in het eerste levensjaar van de vita gemaakt. Daarna heeft Sony er al de stekker uit getrokken. Dat geeft weinig vertrouwen bij de third party developers. Waarom zou een third party developer wel een goede studio op een game voor de vita zetten als Sony het zelf ook niet doet?

De beste games die zijn uitgebracht voor de vita blijven de Indie games. Ik reken dit echt volledig Sony aan en niet de third party developers.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 30 maart 2021 11:50]

Ik denk niet dat het zin had gehad als Sony was blijven pushen. Van de bekendste franchises waar de Vita exclusives van had (Uncharted, Killzone en LBP) zijn blijkbaar gewoon geen grote system sellers. Er had naast een Assassin's Creed en Batman Arkham ook een exclusive goede GTA, Call of Duty of Final Fantasy bij gemoeten. Dat zijn system sellers.

En zelfs als die er wel gemaakt waren weet ik nog niet of de Vita door de prijs en kwetsbaarheid zoveel verkocht was als een DS, 3DS of Switch.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 30 maart 2021 12:48]

Het zijn alleen system sellers als het ook goede games zijn. Niet alleen een naam erop plakken omdat het bekend was. De batman game op de vita was ook gewoon heel slecht. Dit was het grote probleem, de slechte games die Sony heeft uitgebracht, niet de namen die ze erop hebben geplakt.
  • Nintendo reageerde rap op trage verkopen door de prijs van de 3DS te verlagen. Ondertussen bleef Sony lang vasthouden aan de hoge prijs van de Vita.
  • Dure proprietary geheugenkaarten van Sony. Een 16GB kaartje voor de Vita kostte evenveel als een 64GB MicroSD kaartje.
  • Er was geen propere backwards compatibility. Die verzameling UMDs die je had voor de PSP, kon je bij wijze van spreke weggooien. De 3DS kon ondertussen alle DS games probleemloos draaien.
  • Blijvende concurrentie van de PSP. Ze werden massaal gesoftmod en hadden daardoor een erg lange levensduur.
  • PSP had een veelvoud aan games van populaire franchises (bijv. Tekken, GTA, Monster Hunter, Metal Gear Solid, Burnout), verfrissende nieuwkomers zoals Patapon of LocoRoco en eigenlijk voor iedere genre wel toppers. De Vita lanceerde ondertussen met... Een soort knockoff Uncharted met touch controls? Een port van/sequel op Modnation Racers?
  • Vita werd sterk geadverteerd als portable voor AAA-games op console-kwaliteit, maar in de praktijk had ie er toch echt niet de kracht voor, met ruk graphics of onspeelbare framerates als resultaat.
Hardware was inderdaad mooi, en er zijn wel enkele uitstekende games voor uitgekomen, maar de arrogantie van Sony heeft de Vita de das omgedaan.
Vooral het verlies van Monster Hunter deed het hem en het lijkende gebrek van Sony om het terug te proberen te krijgen en in plaats hiervan Monster hunter achtige games op de markt te zetten(Freedom Wars, Soul Sacrifice, Toukiden) hun erg heeft in gedaan.

Sony had gewoon keihard achter MH aan moeten gaan en het niet naar Nintendo laten gaan, Dan hadden ze waarschijnlijk een stuk grotere aandeel van de Japanse markt gehad en daardoor waarschijnlijk meer interesse voor developers kunnen creëren. Zelfde voor Square-Enix, daar hadden ze best wat in de buidel mogen tasten om bijvoorbeeld Dragon Quest 8 naar de vita te krijgen. Sony had gewoon te weinig interesse om het te laten werken.

Wat een ontzettende schande is, want de Vita was gewoon een prima apparaat, vooral naast de 3DS welke gewoon pijnlijk achterhaald was(maar welk duidelijk de betere spellen had)
15 jaar lijkt mij een redelijke termijn.
Alhoewel ik in het begin bij de PS4 redelijk gevloekt heb. Ik had een hele reeks reeks klassiekers gekocht van de PS1 zoals de hele collectie van Crash Bandicoot, Spyro, Abe,... en een redelijke collectie (meer dan 200€) aan SingStar liedjes (vooral de kids en mijn vrouw dan) via de PS3. Die moest ik dus allemaal opnieuw kopen voor de PS4 (als ze al voor handen waren). Voor SingStar waren enkele liedjes wel compatibel met de PS4 maar bijlange zoveel niet dan die we aangekocht hadden en dus zijn we er daar ook weer een heel deel van kwijt gespeeld.
Singstar is inderdaad ook zoiets. Want de liedjes die niet beschikbaar zijn voor PS4 maar alleen voor PS3, zullen niét (lees: nooit) meer opnieuw te downloaden zijn voor PS3. Gezien je het ook maar op één PS3 kunt opslaan (licenties) is de regel dat als die PS3 overlijdt, je je nummers kwijt bent.

Ik heb los van alle Singstar discs (PS2, PS3 en PS4) ook voor 300+ Euro aan losse nummers gekocht. Een aardig deel daarvan is al niet meer beschikbaar voor PS4.

En mede daarom heb ik een enorme hekel aan digital/download only.
Maar je kan ze nog gewoon downloaden toch? volgens sony kan je alleen niet iets kopen. Maar nog wel blijven gebruiken. en dat lijkt mij een prima zet na 15 jaar.
Die specifieke Singstar nummers dus niet meer, nee.
Dat is jammer. Ik heb kort geleden voor de vriendin alle singstar games gekocht. Maar daar kwam ik ook al snel tot de conclusie dat ik beter de ps2 singstar games kon kopen omdat daar alle content op de disc staat.
Klopt, en die kun je ook gewoon op (iedere) PS3 gebruiken :)
Zou je die nummers niet kunnen back-uppen via de tool van Sony:

https://manuals.playstati...ttings/backuputility.html

Dan zou je die backup in theorie terug kunnen zetten op een andere ps3.

Of zitten die nummers gekoppeld aan 1 specifieke ps3?
Ze worden inderdaad aan één PS3 gekoppeld, dat is het grootste nadeel.
De PS3 werd nog tot 2017 verkocht, de PSP tot 2014 en de PSVita tot 2019. Die laatste ziet nog steeds nieuwe titels verschijnen in de Store. "15 jaar lijkt mij een redelijk termijn" is dus nogal erg kort door de bocht.
Helemaal mee eens, en dat geldt voor meer producten. Voor garantie, ondersteuning en stores is de laatst officiële beschikbaarheid van producten van belang niet wanneer ze geïntroduceerd zijn.
Je kan nog steeds games op disc kopen. Je kunt nog steeds je gekochte digitale games downloaden. Als er nu nog heel veel digitale PS3 games verkocht werden zou Sony dit niet doen.
Het downloaden van al eerder gekochte games blijft nog wel mogelijk na de sluiting, zo zegt Sony.
Dit is het minste wat ze zouden moeten doen. Ik maak me hierover toch een beetje zorgen en dit weerhoudt mijn ervan om alles digitaal aan te schaffen. Er zal ooit een dag komen dat je ze niet meer kan downloaden namelijk, dan moet je maar voor elkaar hebben dat je ze extern ergens kan zetten. Ik begrijp de keuze van Sony volledig en het is ook absoluut geen verwijt, maar ik vraag me af hoelang men het mogelijk houdt om de gekochte games te downloaden.
Ik deel je zorgen, maar aan de andere kant is DLC op het moment imo juist een veiligere keus. Zo kun je nu ook niets meer met je PS4 discs als je een PS5 DE hebt (oké, dat is een keuze), maar ook een laptop mét discdrive is nog maar lastig te vinden. Ook succes gewenst met een floppy of videoband collectie...
Dat voorbeeld is wat minder, omdat je een externe cd- en floppy drive kunt gebruiken.
Ik begrijp de keuze van Sony volledig en het is ook absoluut geen verwijt, maar ik vraag me af hoelang men het mogelijk houdt om de gekochte games te downloaden.
Het is een logische keuze als je kijkt naar hoe houtje-touwtje elk-systeem-zijn-eigen-API Sony de PSN store(s) ingericht heeft. Het is niet een logische keuze dat ze PSN überhaupt op die manier ingericht hebben, en niet gewoon van één integraal store backend en API gebruik maken. En dat mag je ze mijns inziens best verwijten hoor. :)
In game items kopen kan straks ook niet meer. Er valt voor bepaalde games hierdoor redelijk belangrijke (voor sommige mensen dan) functionaliteit weg helaas.
Allemaal over naar PSNow dan maar, daar kan je nog een hoop oudere spellen spelen :P

Ik twijfel er over, omdat er een aantal PS3 spellen zijn die ik eigenlijk nog wil spelen maar nergens meer kan krijgen.
Ik zie zowel in het artikel als op de Sony support pagina enkel staan dat aankopen via de store niet meer mogelijk zijn, maar downloaden van gekochte content nog wel. Kunnen we hieruit concluderen dat de download en update servers dus nog aan blijven staan? Dus dat fysiek games kopen nog altijd nut heeft, afgezien van het niet kunnen kopen van DLC?
Zo interpreteer ik in ieder geval de mail.

Maar het zal aan Sony zijn om dit te verduidelijken.

edit: nog niet wakker....

[Reactie gewijzigd door Ekfad op 30 maart 2021 08:55]