Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Last of Us Part II wint Game of The Year-prijs bij The Game Awards

The Last of Us Part II heeft de game of the year-prijs gekregen bij The Game Awards van dit jaar. De game versloeg in die categorie de Final Fantasy VII-remake, Ghost of Tsushima, Hades en Half-Life: Alyx. Daarnaast sleepte de game nog zes prijzen binnen.

TLoU Part II is ook de winnaar in de categorieën Game Direction, Narrative, Audio Design, Performance by an Actor, Innovation in Accessibility en Action/Adventure. In totaal zijn er 26 categorieën. De prijzen zijn uitgereikt door een jury bestaande uit mensen die werken bij 95 verschillende mediabedrijven. De stemmen van het publiek telden voor tien procent end die van de jury voor 90 procent. Uitzondering daarop zijn de Most Anticipated Game en Player's Voice-prijzen.

Hades, Ghost of Tsushima, Among Us en Final Fantasy VII Remake wisten verder ook een meervoud aan prijzen in de wacht te slepen; allemaal twee. Hades won de prijs voor beste indiegame en actiegame en Final Fantasy ging naar huis met de prijzen voor de beste soundtrack en de beste role-playing game. De prijs voor de beste Art Direction en Player's Voice gingen naar Ghost of Tsushima. Among Us werd gezien als de beste mobile game en multiplayergame.

Tell Me Why, van de makers van Life is Strange, kreeg de Games For Impact-prijs mee. Die wordt uitgereikt aan games met een 'boodschap die de speler tot denken zet' en 'een pro-sociale boodschap heeft'. Hierin versloeg het onder andere If Found..., Kentucky Route Zero en Spiritfarer.

No Man's Sky is de beste Ongoing Game; een spel dat dus nog constant doorontwikkeld wordt. Daarin versloeg het Apex Legends, Destiny 2, CoD: Warzone en Fortnite. De game heeft sinds zijn release in 2016 in totaal 17 grote updates gekregen, terwijl het spel nog steeds verkrijgbaar is tegen een eenmalige betaling. De grote updates zijn gratis.

Half-Life: Alyx ging ervandoor met de prijs voor beste vr/ar-game. Het spel van Valve versloeg daarin Dreams, Iron Man VR, Star Wars Squadrons en The Walking Dead: Saints & Sinners. Verder was Mortal Kombat 11: Ultimate Edition de beste vechtgame, Animal Crossing: New Horizons de best Family-titel, ging de beste simulator & strategiegame-prijs naar Microsoft Flight Simulator, is de beste sportgame Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2, is Phantasmobia de beste debuutgame. Volgens het publiek is de game waar men het meest naar uitkijkt Elden Ring, de volgende game van FromSoftware.

Bij de cermonie worden ook nieuwe beelden getoond van reeds aangekondigde games, maar ook totaal nieuwe spellen. Onder die nieuwe aankondigingen vielen Perfect Dark, een nieuwe Ark, een volgende Mass Effect en nog meer games. Deze worden afwisselend met de prijsuitreikingen getoond. Nieuwe beelden waren er van onder andere Super Smash Bros. Ultimate, Disco Elysium, Call of Duty: Black Ops Cold War, Fall Guys, Super Meat Boy Forever , OddWorld: Soulstorm, Among Us, Dragon Age 4 en Fortnite.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-12-2020 • 12:17

210 Linkedin

Submitter: Cyber Shadow

Reacties (210)

Wijzig sortering
TLUO niet gespeeld, als ik zo de gameplay trailers bekijk trekt me dat totaal niet, maar ik begrijp dat het om het verhaal gaat.

Van deze lijst heb ik alleen Hades en Ori gespeeld, en beide zijn wat mij betreft prijswaardig. Hades zelfs als game of the year en beste narritive. Ori neemt zichzelf helaas niet serieus als echte metroidvania maar een prijs voor art direction of muziek had ik zeker op z'n plaats gevonden.


Hopelijk kan Team Cherry volgend jaar game of the year in de wacht slepen :z

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 11 december 2020 12:44]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Hades lang zo leuk niet vond als Risk of Rain 2. Hades voelde veel sneller "hetzelfde"

To each their own, of course.
Tja, dik verdiend natuurlijk. Voor mij bevestiging nummer zoveel dat de haatcampagne gevoerd wordt door een kleine luidruchtige minderheid.

Op alle vlakken vond ik de game fenomenaal.
Ik heb de game niet gespeeld dus ik geef er ook geen waardeoordeel over, maar dit zegt volgens mij toch helemaal niks? Deze award wordt gegeven door de media, het publiek wat voor 10% meetelt zou je net zo goed weg kunnen laten met zo'n kleine component. Dat de media de game geweldig vindt dat wisten we al.
Heb je enig idee hoe de chat eruit zag op Twitch en youtube toen deze anouncements kwamen. Er is nog nooit zo weinig respect geweest voor deze awards als dit jaar. The Last Of Us verdiende deze awards helemaal niet. Best audio design hands down had naar Doom Eternal gemoeten. Best score and Music hetzelfde. Ik vond FF 7remake geweldig. Maar de muziek is letterlijk een kopie van het origineel met een 2019 draai. Doom Eternal heeft werkelijk fenomenale muziek design in hun game toegepast welke dynamische met de game omgaat. Het is ongelooflijk hoe vet die muziek is.

En dan best performance naar fucking LAURA BAILEY? You kidding me...

Hoe leuk Among Us ook is. Best mobile had hands down met een grote margin naar Genshin Impact moeten gaan voor de kwaliteit aan game die zij hebben gemaakt voor niet alleen PC maar ook diezelfde ervaring op mobile, dat was absoluut niet makkelijk geweest en wat een geweldige game + free to play als je niks koopt.

En dan community support naar Fall Guys? Een game waar nog dagelijks niemand kan winnen omdat er altijd iemand hackt. Een game wat net enkele maanden uit is en nauwelijks nog wat heeft kunnen laten zien aan de community wint het van Destiny 2? En ze winnen het ook van Apex & Valorant welke constant updates krijgen en nieuwe maps. No man Sky & Fortnite had ik ook boven Fall Guys geplaatst.

Iedereen in chat riep Rigged. En daar is een goeie reden voor. De awards worden uitgekeerd door een stelletje apen die nog nooit deze games hebben gespeelt blijkbaar. Of geen flauw benul hebben wat de game community werkelijk nodig heeft aan games en wat kwaliteit is.

The Last Of Us 2 was van begin tot eind alleen maar cliche en de gameplay viel dik tegen. Dit is niet enkel mijn mening maar 100 duizenden anderen denken er ook zo over. De massa aan gamers denkt er zo over. Wat zijn werkelijk die awards dan nog waard? Game of the year, schandalig dat die naar hun gaat. De Oscars heb je altijd dezelfde onzin en controversie.

De game announcements waren wel goed!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 11 december 2020 16:45]

Op basis van wat had volgens jou audio design naar Doom Eternal gemoeten? Naughty Dog heeft geavanceerde technieken gebruikt voor o.a. glas breken en Ellies ademen, om maar twee dingen te noemen. Doom Eternal was meer een vervolg op Doom, de audio was daar een stuk minder revolutionair dan bij TLOU2.

Ik snap ook niet hoe je verbaasd bent dat Bailey best performance heeft gewonnen, wie dacht dat jij dat er zou winnen? Bailey wordt gezien als één van de beste voice acteurs binnen de gaming community samen met onder andere Baker, Johnson en North.

https://www.essentiallysp...naughty-dog-esports-news/
https://gamerant.com/the-...-breaking-complex-detail/
Nou ik heb 2 weken geleden TLOU2 uitgespeeld (deel 1 ook destijds)
Wat een fantastische game zeg!! Begrijp totaal niet waar die negativiteit vandaan komt. Jij bent er ook al niet enthousiast over. Ik heb genoten van alles, wat een avontuur ! Was het perfect? Nee vast niet, maar ik heb zitten smullen! War mij betreft verdiend GOTY
Ook helemaal mee eens.
Wat een prachtig geregiseerd verhaal.
Ongeevenaard. Absoluut een terechte winnaar.
Ik heb er ook veel van genoten!

Er is veel backlash omdat het verhaal een dubbele bodem heeft. Mensen hebben er moeite mee dat iemand niet 100% goed of 100% slecht is. Dat past moeilijk in de huidige tijdsgeest.

Had de game de titel game of thrones gehad , was het waarschijnlijk minder een probleem geweest.
Juist deze insteek van de verhaalvertelling vond ik zo geniaal 😁

Het zet je aan het denken. Je krijgt nogal een spiegel voor als speler...

Dat is niet voor iedereen blijkbaar, maar ik vond het werkelijk fantastisch bedacht, en meesterlijk uitgewerkt.
"Mensen hebben er moeite mee dat iemand niet 100% goed of 100% slecht is"
Dan zou The Witcher 3 nooit de status gekregen hebben die het heeft. Als er in 1 game veel grijs zit dan is het die wel.

Nee TLOU 2 brak compleet de personages af. Joël vertrouwde niemand in TLOU1.
Zag een val mijlenver aankomen en loopt zo z'n graf in in deel 2.

Dat gaat een aantal fans van deel 1 niet door hun strot. Zeker als ze daarna de moordenaar moeten spelen van hun geliefde personage.
dat Joel zo is in deel 1 en niet in deel 2 is heel goed te verklaren. Hij was toen een actief smokkelaar en ging het hele land door met een klein meisje die hij niet wilde verliezen net als zn dochter. Deel 2 hebben ze rust en redelijke veiligheid in hun stadje. Dat stadje word waarschijnlijk afentoe gevonden door iemand. Moeten ze dan maar iedereen afschieten die ze tegen komen? dan was het nooit een stadje geworden.
En ze hebben net een vrij intense ervaring gehad met abbie waar ze op elkaar moesten vertrouwen.
Als je goed op had gelet had je ook een kleine omwenteling gezien in het acteer werk wat betreft het vertrouwen als ze aankomen bij de schuilplaats maar het is dan eigenlijk al te laat. Ik vond het verhaal heel sterk en als je die mening niet deelt dan mag dat nutuurlijk. Het is ook wel een apart verhaal waar zwaar de nadruk word gelegd op slechte dingen doen maar diep van binnen toch goed zijn. beetje the walking death maar dan duizend keer beter xD
Ik vind het zelf slecht geschreven.

En the characters out of character om extra drama te generen retcons.

Maar ik snap wel dat mensen het zo goed vinden.

Ik zelf niet persoonlijk maar ieder zijn ding
Er is nog nooit zo weinig respect geweest voor deze awards als dit jaar. The Last Of Us verdiende deze awards helemaal niet.
Misschien moet je niet alleen zeggen wat allemaal NIET verdiend is, maar vooral aangeven wat dan WEL.

Uiteraard zijn er belachelijk veel mensen die TLO2 haten... Hetzeflde geldt voor Red Dead 2. Je kunt van een aantal hun beste argumenten vinden op Metacritic trouwens! Echt een mooi voorbeeld van 'the industries brightest minds'........

FF7 Remake soundtrack is overigens wel iets meer dan een copy/paste job met een '2019 draai', wat dat dan ook mag betekenen. Ja het is in de basis gebouwd op 1 van de beste soundtracks in gaming history, maar de mate waarin dit opnieuw is gecomponeerd en de grote die in de game zit....Dan is er nog de manier waarop ze de soundtrack terugbrengen in de game zelf en dit specifieke game momenten naar een hoge niveau tilt. Soms serieus, soms hilarisch (Hell House :P).
Nou, 'enkelen'. Bijna 50% van 150.000 stemmen vond The Last of Us 2 geen goed spel: https://www.metacritic.co...f-us-part-ii/user-reviews

Daar komt bij dat TLOU2 twee lesbische vrouwen als hoofdrolspelers heeft, waardoor je als journalist je baan op het spel zet in de huidige cancel-cultuur als je de game slecht beoordeelt.
Even vluchtig de reviews gelezen. Maar wat een boel troll en drive-by reviews zeg.

Ik heb het spel gespeeld en het is gewoon fenomenaal. Prachtige graphics, fijne gameplay (met geen bugs, wat al vrij indrukwekkend is in deze tijd).

Het verhaal kan ik mij enigzins voorstellen dat dat niet je ding is. Maar ik vond het wel leuk gedaan hoe je met verschillende groepen speelt en ook ziet dat zij ook maar mensen zijn.

Het lebische liefdesverhaal vond ik juist erg goed gedaan! Ik had echt een gevoel dat zij van elkaar houden en het was niet geforceerd.

Welverdiende GOTY wat mij betreft.
En hoeveel van die stemmen zijn van mensen die het spel nog nooit gespeeld hebben maar het niet leuk vinden dat er lesbische vrouwen in voor komen? Ik durf te wedden dat het er schrikbarend veel zijn.
Daar kan je net zoveel over zeggen als het aantal mensen die het spel nooit gespeeld hebben maar het helemaal te gek vonden dat er lesbische vrouwen in voorkomen.

Dat zijn niets meer dan vermoedens.
Dat zijn zeker geen vermoedens. Je moest eens weten hoeveel 'gamers' doodsbedreigingen aan het adres van Naughy Dog medewerkers hebben gedeponeerd op elke Tweet die ze plaatsten. De actrice die Abby vertolkt had het er erg zwaar mee, dat was ook te merken toen ze de award vannacht in ontvangst nam voor 'Best Performance'. Dat was vrij emotioneel. Er is een hele grote groep die het verschrikkelijk vinden als hun male power fantasy in games dwars wordt gezeten door characters van een ander geslacht of andere geaardheid. Dat gaat zover dat Sony en Naughty Dog verschillende keren aangifte hebben moeten doen omdat het gewoon uit de klauwen liep.

Het gebeurd niet alleen bij games overigens, je ziet het ook bij films (bijvoorbeeld bij die vrouwelijke bijrol in 1 van de recente Star Wars films om maar een recent voorbeeld te pakken).
“ Er is een hele grote groep die het verschrikkelijk vinden als hun male power fantasy in games dwars wordt gezeten door characters van een ander geslacht of andere geaardheid.”

Male power fantasy...
Dat dit soort termen al worden gebruikt is al treurig. Ik hoop dat dit van voorbijgaande aard is want dit is funest voor de media die we consumeren.
Ik heb niet alle user reviews gelezen, maar wel een hoop. Daar wordt regelmatig aangehaald dat de game 'woke' zou zijn wegens een lesbische scène. Nog nooit ben ik daar een positieve review tegengekomen die dit feit toejuicht.

Dus ja, het is een vermoeden, maar wel èèn die je makkelijk kunt staven, mocht je tijd over hebben :+
Ik heb de regels niet bedacht, maar dat is ook al woke ja. In principe is alles ten nadele van blank of mannen woke. Het is discriminatie op grond van huidskleur en/of geslacht.
Andersom weet je dat in veel landen de gemiddelde bevolking niet zo ruimdenkend is als in Nederland en veel negatieve reacties ook alleen gebaseerd kunnen zijn op het feit dat de protagonist een lesbische vrouw is.
Ik heb de game uitgespeeld en tel slechts 1 lesbische hoofdrolspeler.
Daarnaast een gespierde hetro vrouw.

Mocht het zo zijn dat dit een slechte game was dan had ik hem makkelijk slecht durven beoordelen maar dit is juist een dijk van een game en wmb inderdaad de goty van 2020
@lordawesome Je kan als journalist de game ook slecht vinden om andere redenen dan de geaardheid van de hoofdrolspelers, als men hiervoor al voor hun baan moet vrezen werd het sowieso al tijd voor een andere werkgever en een ander publiek dat wel kan lezen. Alsof iedereen je ineens cancelt bij het eerste woordje kritiek op een verder compleet nutteloos feitje uit een game.

GOTY is welverdiend, ik vind het de beste game aller tijden, de game raakt je op plekken in je hoofd waarvan je niet eens wist dat je ze had. Het is met geen enkele game te vergelijken, de frustratie, verbazing en boosheid als je hem hebt uitgespeeld en dan een week of twee later de ongelooflijke waardering van deze masterpiece wanneer het besef inkickt van wat ze je eigenlijk hebben willen vertellen.
Dat komt omdat mensen die het niet goed vinden het idee hebben dat ze er over moeten klagen(zeker op Reddit) en mensen die het wel goed vinden hoor je over het algemeen niet. Beetje net als wat je bij reviews ziet, mensen die iets (*&#@%$ vinden zoeken een platform om er over te klagen maar als je het goed vind hebben mensen minder de neiging om een plek te zoeken omdat te melden. En dan 150.000 stemmen, het spel is ruim 4.000.000 keer verkocht. Misschien vonden die andere 3.850.000 hem wel goed 8)7
????
Weet je uberhaupt dat deze awards niet door de community maar door corporates worden gegeven als schouderklopje voor elkaar? De game heeft een 5.7 als user score op metacritic

De overweldigende opinie over TLOU2 is dat de helft van de game heel goed was en de helft van de game verschrikkelijk slecht was. Pacing heeft gigantische problemen wat de meeste spelers uit het spel trekt en het meer als werk aan laat voelen dan een leuke game.

Het feit dat je alle kritiek afschuift op een "haatcampagne" zegt veel over hoeveel je het spel zelf heb gespeeld.
Welk denkend persoon kijkt naar de user reviews van metacritic. |:(

Users reviews op metacritic:
- Gamers die 0 geven aan een game zonder die te hebben gespeeld gewoon omdat hun favoriete youtuber deze game afbreekt.
- fanboys die 10 geven aan en game.
Scroll eens door de user reviews van Fallout 3 of andere games. Er zitten zeker een paar zeer lage of hoge scores tussen, maar het gros 6-8 https://www.metacritic.com/game/pc/fallout-3/user-reviews

TLOU2 is een zeer polariserende game omdat je een heel groot van het spel door moet spelen als een karakter waar je een gigantische hekel aan hebt, en het gros van het verhaal van dat karakter is niet relevant aan de main storyline.

Alles wat TLOU2 had was wat heel goedkope emotionele shocks die uiteindelijk niet tot een vervullend einde kwamen.
spel door moet spelen als een karakter waar je een gigantische hekel aan hebt, en het gros van het verhaal van dat karakter is niet relevant aan de main storyline.
En dat is nou de hele insteek van deze game. Het laat je 2 kanten zien en zet letterlijk een spiegel voor de speler. 90% van de negativiteit is hierop gebaseerd. "Want het verhaal gaat niet zoals ik wil". En dat is gewoon doodzonde, want er zit zoveel schoonheid achter dit script en acteerwerk. Uiteraard iedereen zijn mening (en terecht), alleen ga dan niet dit soort argumenten tevoorschijn toveren.

Ter info, In 2001 gebeurde soortgelijk acties met Metal Gear Solid 2 en die wordt inmiddels de hemel in geprezen door speler en criticus.

[Reactie gewijzigd door Sorrow90 op 11 december 2020 15:42]

Het blijft jammer als dit soort reacties het enige tegenargument tegen de kritiek zijn.
En dat is nou de hele insteek van deze game. Het laat je 2 kanten zien en zet letterlijk een spiegel voor de speler. 90% van de negativiteit is hierop gebaseerd. "Want het verhaal gaat niet zoals ik wil".
Dat is dan toch 100% valide kritiek? Als een speler niet geinteresseerd is in die spiegel, of in de richting van het verhaal, of dat op zich wel okee vindt maar de uitvoering slecht, dan mogen ze dat toch hebben als mening? Wat moeten ze anders doen, maar een tegenovergestelde mening bedenken omdat mensen zoals jij het er niet mee eens zijn?
Uiteraard iedereen zijn mening (en terecht), alleen ga dan niet dit soort argumenten tevoorschijn toveren.
Sorrow90: "Iedereen mag zijn eigen mening hebben maar als ik het daar niet mee eens ben dan ben je stom."
Allemachtig zeg, zijn we collectief nog steeds 12 jaar oud? Bepaalde spelers hebben een andere mening, nou en? Gebeurt elke dag in het leven. Het is niet zo spannend. Een meningsverschil, en nu weer door met ons leven.
En dat is nou de hele insteek van deze game. Het laat je 2 kanten zien en zet letterlijk een spiegel voor de speler.
Volledig mee eens, en daarom vind ik het ook geweldig. Maar ik kan we wel inbeelden dat niet iedereen die diepte in het verhaal kan apprecieren.
Twee kanten laten zien is leuk, maar dit had niet gemoeten bij deze game. De spelers van het eerste spel zaten te wachten op een vervolg met Joel, niet hoe de andere kant van de stuiver bij Abby eruit ziet.

Het verhaal was niet sterk genoeg als opvolger van de 1e game. De hoofdpersonage uit de vorige game is te makkelijk weggewerkt, liefdes scenes die niets toevoegen (had niets uitgemaakt als het hetero was geweest), vrouwen te veel als powervrouwen neerzetten en het laatste deel van de game te snel.

Experimenteren met 2e verhalen in 1 spel, en 'het gaat niet zoals je wil/verwacht' hadden ze met een nieuwe game moeten doen.

Dat ze een innovatie award winnen, is niet zo moeilijk. Alles is tegenwoordig een eenheidsworst geworden en moet grafisch er goed uitzien. Maar gekeken naar wat ze met het verhaal hebben gedaan (als vervolg op de eerste game) verdiend het geen GOTY in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door brekking op 12 december 2020 15:30]

Weer zo'n comment waar ik niks van snap. "Het verhaal gaat niet zoals ik wil" zegt helemaal niks over de user scores. Game Of Thrones (t/m season 6) was een geweldig voorbeeld van "Het verhaal gaat niet zoals ik wil" maar het sleept je mee.

TLOU2 is een voorbeeld van een filler arc. Net wanneer je wil weten hoe iets afloopt krijg je ineens een compleet ander verhaal te zien dat je op dat moment totaal niet boeit. Ja het komt uiteindelijk terug in het verhaal, maar de manier waarop we kennis maakten met een nieuw karakter was welliswaar op het slechtst gekozen moment mogenlijk en veeeeeeels te langdradig. Je hebt op dat moment totaal geen interesse in het karakter en wil zo snel mogelijk alles overslaan zodat dat deel van het verhaal eindigt.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 11 december 2020 16:24]

Maar de The Last Of Us 2 verloren heeft van Ghost Of Tsushima in Player’s Voice, waar de gamers gevraagd woord wat de beste spel van het jaar is, en dat Ghost Of Tsushima gewonnen heeft.

https://thegameawards.com/brackets/players-voice?round=3

https://www.playstationli...-voice-ghost-of-tsushima/

https://www.ign.com/artic...-award-at-the-game-awards

https://twinfinite.net/20...layers-voice-game-awards/

En ja Ghost of Tsushima heeft de Hoogste PS4's gebruikersscore ooit op Metacritic.

https://www.forbes.com/si...user-score-on-metacritic/

The Game Awards is precies het zelfde als Golden Globe Awards en zo, waar bijna niemand meer naar kijkt, omdat het toch alleen maar gaat over hoe goed rijke acteurs zichzelf vinden en andere rijke mensen hun vertellen hoe goed ze wel niet zijn.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 december 2020 17:25]

Het moment zelf en de richting van het verhaal waren niet het probleem maar juist het moment waarop het andere verhaal plots begon. Je wilt weten wat er gebeurt maar je zit nu ineens locked in een ander verhaal waar je op dat moment geen interesse in hebt. Het is jammer dat alle kritiek op de game afgeschoven wordt op "haatcultuur" aangezien dit punt helemaal niks met de eigenscahppen van karakters te maken heeft.
Beetje vreemd dat je aangeeft dat @yinx84 het spel niet gespeeld zou hebben. Waar haal je dat precies vandaan? Ik vind dit ook de GOTY. En ik heb het spel gewoon volledig gespeeld. 1 van de betere games die ik gespeeld heb. Metacritic zegt helemaal niks, daar is al voor dat de game uit was een haatcampagne aan de gang met user scores. kort daarna heeft Metacritic ook het beleid aangepast dat je pas 24 uur nadat een game uit is een review kan plaatsen.
90% Van de keuze welk spel per categorie wint wordt gedaan door een jury die gekozen wordt door mensen uit de game-industrie ( :?), m.u.v. de publieksprijs.
Laat de publieksprijs nou juist níet gewonnen zijn door TLOU. Dat geeft eerder aan dat het juist geen minderheid is.
TLOU2 heeft op nr 1 gestaan bij de publieksprijs, totdat op 4chan er een actie begonnen is om voor GoT te stemmen puur om TLOU2 te dwarsbomen. GoT is een puike game die ik een warm hart toedraag, maar dergelijke acties zijn natuurlijk wel een beetje triest. Vandaar dat ik blij ben dat TLOU2 toch GOTY gewonnen heeft.
En medewerkers van ND riepen op Twitter op om op TLOU te stemmen, is dat dan ook triest of is het alleen triest als het 'tegen' jouw voorkeur is?
Yinx84 klinkt alsof het een gebruiker van resetera is. Dan geld inderdaad alleen de voorkeur die hun voor ogen hebben en al het andere dingen worden weggekeken. Objectiviteit zal je daar ook nooit vinden en verdraaien van de waarheid zo te zien ook. Ghost stond heel lang op 1 en was een close call met Part 2 tot Neil zijn twitter gedrag smeekte om stemmen.... tjah dan vraag je om een tegen reactie.

Persoonlijk was het voor mij geen game van het jaar. Maargoed, het is ook de games media wat voor een gedeelte in de jury zit. Dus de uitslag is niet echt bepaald verrassend. Of je het ereens bent of niet... dit zal geen goede reclame geven aan de games awards om een love/hate game zo in het zonnetje te zetten. Terwijl er veel meer geliefde en meer positieve games zijn uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door Hunterrnl op 11 december 2020 12:58]

Dat is natuurlijk geen vergelijking. Natuurlijk willen ze hun product zien winnen omdat het goede reclame is, niet omdat ze anderen willen dwarsbomen wegens kleinzerige redenen.
Dat lijkt me een relevante vergelijking, want je nuanceert de publieksprijs door te stellen dat het door een actie op een site komt, maar gezien het vergelijk kun je dat net zo goed de andere kant op nuanceren.
Het wijst dus terug naar de bewering dat een minderheid het niet het beste spel vindt (publieksprijs bewijst het tegendeel), of een haatcampagne voert (er was dus ook een 'liefdes'campagne) zoals je het noemde.
Waarom? Waarom is 1 communities mening naar jouw mening wel van belang en die van een andere niet? Wat is hier de distinctie? De mensen van 4chan of wat voor community dan ook mogen niet oproepen om voor een bepaalde game te stemmen? Waarom niet?

Ongeacht de reden, als ze willen stemmen en dat ook doen zonder de regels te breken is hun mening gewoon valide in die stemming. Denk je dat Naughty Dog niet oproept om te stemmen om andere te dwarsbomen? Iedereen is uit op goede reclame en niet iedere ontwikkelaars heeft daar een even groot doelpubliek voor en kan dus ongelijke invloed uitoefenen op de stemming. Dat is dwarsbomen. Heeft ND opgeroepen om te stemmen op een game die de stemmer tof vind of heeft ND opgeroepen om te stemmen op TLOU?

Beide hebben hetzelfde doel; 1 game laten winnen over al de rest. Wat hun specifieke intentie daarachter is maakt weinig uit. Het is een publieke stemming, als je dat niet wilt moet je dat niet doen. Maar iemand met de vinger wijzen omdat deze oproept om te stemmen voor 1 game of de andere en dat toevallig niet meegaat met jou mening is een beetje erg belachelijk. Ongeacht welke community het is.

Had ik me gedreven genoeg gevoelen dan had ik ook opgeroepen om te stemmen voor andere games door de rondes heen. Had dat wel gemogen van jou of niet?
De awards worden uitgedeeld op basis van journalisten en publiek waar journalisten een gewicht van 90% aan hangt. Dus publiek heeft weinig te zeggen.
Het zegt wel wat dat de players voice naar ghost of tsushima gaat. Dus het publiek stemt anders.

Vond de gameplay en grafische kwaliteit goed maar het verhaal was niet voor mij.
Dus Ghost of Tsushima is de échte GOTY? Ik heb het begin gespeeld en de rest bewaard voor op de PS5. Inderdaad een fantastische sfeer. Ga ik mee door zodra ik klaar ben met Cyberpunk
Ghost of Tsushima is ook echt een geweldige game. tip van mij, Zet de audio op Japans en dan subtitels aan. de sfeer is daardoor zoveel beter dan amerikaans pratende samoerai's
voor mij waren Tlou2 en Ghost of Tsushima de 2 beste games die ik dit jaar heb gespeeld.
Cyberpunk 2077 gaat daar helaas niks aan veranderen. Verhaal vind ik echt geweldig so far maar Grafisch had ik meer verwacht en de hoeveelheid bugs/ glitches halen het spel wel een beetje naar beneden.
Ahh dus je bent zo'n type die elk kritekpuntje over de game wegzet als ''hate''. Geweldig. Als een gamedeveloper dus een homo, lesbie of non-binairy character in zijn game stopt als protagonist kan die developer elk kritekpuntje wegzetten als hate, homofobie en rightwing trump voters?

Verhaaltechnisch zijn er een hoop fouten gemaakt b.v:

- Joel laat zomaar 6 gewapende mensen binnen zonder dat hij ze onder shot houd ofzo (en kom niet met die bs smoes dat Joel ineens vertrouwen heeft in de mensheid, de wereld van TLOU is hard, er lopen letterlijk kannibalen rond, niemand kan je vertrouwen in die wereld)
- Abby die meer geeft om Lev, dan om haar vrienden (nergens word er verdriet getoond van Abby, behalve bij die zwangere vrouw)
- issues met de pacing
- Geen build-up van Abby als een character en/of de relatie met haar vader. (had b.v ook een scene laten zien dat Abby en haar vader een goede band hadden, dat ze ook naar een museum gingen).
- Het einde had veel beter visueel en niet-visueel onderbouwd moeten worden.
- Te veel cliche's en shockfactors die alleen werken op mensen die nog nooit een heftig verhaal hebben meegemaakt.

Feitelijk het grootste probleem met de writing van TLOU2 is niet het verhaal zelf, maar de executie van het verhaal. Het lijkt wel alsof de schrijver een blauwdruk heeft gemaakt met dingen die moeten gebeuren (en die blauwdrukken zijn erg goed/geniaal) maar eigenlijk weet de schrijver niet hoe die ze goed moet uitvoeren. En dat is gewoon zeer jammer, als er iemand naast de schrijver zat die kon zeggen ''heel leuk, maar waarom, hoe, wat ect'' dan was the TLOU2 echt veel beter geweest en had het ook minder haat. Heck zelfs ik kan aan de hand van de blauwdrukken van de schrijver een veel beter verhaal schrijven, en geloof me. Er is echt niet heel veel extra nodig om TLOU2 een veel beter verhaal te maken.

En tja, je zal wel gayhaters hebben. Maar die trakteer je gewoon op een echte goede gaysex scene in de game met alles in beeld ala Cyberpunk stijl. ;)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 11 december 2020 17:26]

Helemaal met je eens. Enorm sterke zet van ND om niemand te sparen, je iemand te laten haten om je er vervolgens 15uur mee te pijnigen :)
Ik hoop niet dat dat een spoiler was...
Polariserende meningen heb je vaak bij de beste films, games.
Het laat mij alleen maar zien dat het doel van de game absoluut is bereikt.
Aan welke kant je staat doet er niet toe. Mensen proberen over te halen is ook nutteloos.
Qua gameplay komt het niet in de buurt van de ervaring die Hades, Ori en Doom neerzetten. Het gaat bij de TLOU2 natuurlijk om het verhaal, maar het verhaal wat men verteld staat qua thema haaks op de gameplay...
Oi, ik vond Doom echt fantastisch. Tot op het punt dat hem op Ultra Nightmare heb uitgespeeld voor de gouden skin (zoek op mijn username in Doom Eternal topic voor proof :D).

Toch vind ik GOTY nog steeds terecht.
Had niet verwacht dat Doom Eternal er zonder prijs van weg zou lopen, zeker de prijs voor Score and Music had die game wel verdiend
Gameplay is blijkbaar totaal niet meer van belang. Nu gaat het puur om wie de meeste "cinematics" heeft :(
Als jarenlange id software/quake/doom fan heb ik doom eternal na een tiental uur spelen links laten liggen. Ik heb het spel geuninstalled, en heb doom 2016 nog eens uitgespeeld. Doom eternal verdient in mijn ogen zeker geen prijs voor gameplay.
Doom 2016 kreeg de action game of the year en best sound track award. Doom Eternal was een toffe game, maar voegde nou ook weer niet zoveel toe aan het concept wat in 2016 al gepresenteerd werd. Het was een evolutie van een al bestaande sterke game. Met die gedachte zou elke CoD game van de afgelopen 10 jaar een GOTY binnen slepen.
*kijkt naar TLOU2*
Volgens jou is TLOU2 geen evolutie van TLOU :?
Je suggereert zonder onderbouwing dat the last of us 2 geen goede gameplay heeft en het vooral moet hebben van de cinematics terwijl de gameplay juist ontzettend goed is!
lees nu heel langzaam de conversatie eens opnieuw.
Jij hebt duidelijk tlou2 niet gespeeld...
Yep hier ook ;( Geen 1 prijs...
TLOU1 was een erg emotioneel en goed geschreven verhaal. Je kon je veel beter inleven in de personages en het verhaal leek realistisch. TLOU2 was in dat opzich veel minder realistisch. De keuzes van de personages kwamen dom en onverwacht over. De keuzes van Joel zijn totaal onlogisch (Abby vertrouwen), het feit dat je als Abby moet spelen en dat je geen blanke man mag zijn in de game. Letterlijk elke blanke man (Joel, Tommy) heeft een verdrietig einde. Ook geen echt hechte band tussen de personages zoals tussen Ellie en Joel het geval was. Zo een band is erg belangrijk in games en films.

Daarnaast slaat het einde nergens op. Ellie is geen pacifist. Ze heeft vele mensen en zombies uitgeschakeld om Abby te kunnen afmaken. Ze kon letterlijk dagen niet slapen en haar angsten niet overkomen. Toch kreeg je het einde dat niemand had verwacht. Ik snap dat je een verhaal wil maken wat je aanstaat als game developer. Maar de fans betalen voor de game. Zij horen ook iets te krijgen. Tevens prima als je TLOU2 met zo een verhaallijn uitbrengt, maar geef ons dan geen valse hoop met die trailer en had dan dit verhaallijn bewaard voor TLOU3.
De keuze van Joel is helemaal niet onlogisch, hij werd achtervolgd door een horde zombies en de optie was of meegaan of dood gaan. Daarnaast had zijn broer Tommy in the heat of the moment zijn naam al genoemd toen ze werden aangevallen door zombies bij de ingang van de gondelbaan. Als je kijkt naar de cutscene verandert Abby's blik toen al en had ze gelijk door dat ze te maken had met de Joel.

Verder is het ook lastig te verwachten dat iemand die hij net had gered hem zou neerknallen, en hij had al met vreemdelingen spullen geruild voor koffie een week voor zijn dood.
Joel heeft ook door dat er iets aan de hand is en zegt zoals je al aangaf gelijk 'sounds like you heard of us guys'. Daar een vuurwapen trekken heeft weinig zin want het is een 2 tegen 8, dan was hij gegarandeerd dood. Het was verder ook niet erg duidelijk dat ze vijandig waren, dat had hij pas door toen hij in de kamer zijn naam gaf.

De enige optie was voordat ze de garage binnenkwamen wegrennen of vechten, maar ik kan me voorstellen dat als je net op het nippertje van de dood ontsnapt je daar niet gelijk aan denkt.
Hoe dan ook, de manier waarop ze hem hebben laten doodgaan en ook de manier waarop ze Ellie hebben behandeld, is gewoon in de ogen van veel spelers niet goed. Het voelt als een dark the last of us versie. Een veel donkerder en harder verhaal, iets wat veel mensen niet hadden verwacht.
Ik heb TLOU1 onlangs nog opnieuw gespeeld en die game is ook heel dark, het begint al met de dood van Sarah maar daarna ook Sam en Henry waarbij Henry Sam dood schiet en daarna zelfmoord pleegt. Ellie die wordt gevangen door kannibalen met een pedofiel als leider, die ze op 14 jarige leeftijd gruwelijk doodsteekt. Joel die 2 mensen martelt. De DLC waarin Riley dood gaat terwijl Ellie overleeft (gigantische survivors guilt). Dit zijn allemaal voorbeelden uit mijn hoofd.

Ik ben het wel met je eens dat de verhaallijn nog 'darker' is, maar TLOU1 was al zeer dark en o.a. aan de gameplay, muziek en state of plays kon je wel merken dat TLOU2 daar niet voor ging onderdoen.

De manier waarop ze Joel behandeld hebben is niet goed, maar dat komt ook perfect overeen met het TLOU universum. Personages hebben geen hero death maar gaan op nare manieren dood, als voorbeeld Henry en Sam waarmee je net aardig hebt gebond. Ochtend erna heeft hij zijn eigen broertje vermoord en schiet hij zichzelf door het hoofd. Eigenlijk geen enkel persoon komt goed uit het spel, Abby is bijvoorbeeld ook iedereen verloren aan het einde.

Ik snap de kritiek wel, ik was in het begin ook zeker niet blij. Maar Joels aanwezigheid voel je het gehele spel, en er zitten prachtige flashbacks met Joel en Ellie in het spel.

[Reactie gewijzigd door Brogala op 11 december 2020 19:33]

Voor mij is dit ook the game of the year. Fantastische ervaring. Veel beter dan het eerste deel. Binnenkort maar weer een keer opnieuw spelen
Zo'n 1,5 jaar geleden een PS4 gekocht om de single player exclusives te kunnen spelen. Vond GoW GEWELDIG en keek erg uit naar TLOU1 vanwege de hype/extreem positieve comments, maar vond het eigenlijk erg tegenvallen. Heb het verhaal als best wel saai ervaren en de combat niet heel spannend (vond de clickers wel eng soms haha).

Wat vond je het grote verschil tov van deel 1? Ben wel benieuwd of ik het ooit nog een keer zou moeten proberen.
Denk niet dat het je ding is dan, aangezien de gameplay voortborduurt op deel 1. In dat opzicht is het meer van hetzelfde (stealth, scavengen).
Ik had destijds precies het zelfde met TLOU1, speciaal een ps4 voor gekocht. :'(

ik wilde TLOU2 nog gaan spelen op de ps5 tzt maar alle spoilers in dit topic ben ik bang dat het alleen maar 15 uur ergernis wordt.
Ik durf het niet voor een tweede keer te spelen :D Mijn hemel wat ben ik me een paar keer kapot geschrokken :+

Het lijkt me ook echt een slecht idee om dit soort games in VR te spelen :X

[Reactie gewijzigd door sOid op 11 december 2020 12:27]

Volkomen terecht.

The Last of Us 2 is als game echt een klasse apart en heeft voor mij gaming naar een hoger niveau getild. Na het spelen van dat spel, voelen de animaties, acteerprestaties en simpelweg emoties bij personages in ieder ander spel toch echt stukken minder.
Zo zie je maar weer eens dat smaken verschillen. TLOU 1 is voor mij het beste lineaire spel ooit en ik keek dan ook enorm uit naar TLOU2. Dit werd voor mij een enorme teleurstelling en zeker geen GOTY voor mij persoonlijk. Wat je zegt klopt wel, de acteerprestaties en de animaties zijn ongeëvenaard maar het verhaal kon mij niet bekoren en greep mij nooit zo emotioneel vast als deel 1. En de gameplay vond ik ook niet heel bijzonder meer
Je vond 12 uur lang dozen en prullenbakken verplaatsen om over een randje te komen wel leuk in 1?
Wat je omschrijft is te verwachten, het nieuwtje is er af. Maar ik vond deel 2 stukken beter dan deel 1.
Deel 1 werd geloof ik ook de ladder simulator genoemd omdat je regelmatig met een laddertje een obstakel moest overwinnen. Deel 2 was de game play voor mij veel beter, en het verhaal vond ik ook geweldig.
In deel 1 was ik helemaal in het verhaal en Poef opeens was de game afgelopen.
Deel 2 vond ik op een gegeven moment langdradig worden, ze hadden de storyline van ellie en abby moeten afwisselen vind ik. omdat alles nu achter elkaar geplakt zat had ik op een gegeven moment wel zoiets van Puffff schiet eens op
Dat je gegrepen bent door TLOU2 is niks mis mee, het is een mooie game. Maar heb je ook alle andere (genomineerde) games gespeeld zodat je gedegen oordeel van "volkomen terecht" komt?

Om te verduidelijken, dit is niet een bash of iets naar jou toe, maar om het terecht te kunnen vinden moet je wel alle andere kandidaten de zelfde kans hebben gegeven.
Terechte winnaar in mijn ogen, maar dat heb ik denk ik al zeer uitgebreid uitgelecht in mijn review hoe geweldig ik de game vind. Ben hem momenteel samen met een vriend nog een keer het spelen en ook hij is zeer onder de indruk van dit prachtige spel.

Waren veel sterke nominaties, maar The Last of Us Part 2 voor mij persoonlijk ook de winnaar.
Wat vind je van de divisie tussen de hoofdthema's van het verhaal en de gameplay? Die staan letterlijk haaks op elkaar in TLOU2.
Leg uit, want ik vermoed dat je het spel op een heel andere manier geïnterpreteerd hebt dan.
Het geeft je een playground om grootschalig moord te plegen, je speelt als personages die constant mensen vermoorden die vader/zoon/zus/dochter/... zijn van iedereen. Het spel zet je constant aan tot moord omdat ze het leuk maken.

Terwijl heel het thema is dat geweld verschrikkelijk is en het enkel een cyclus van leid veroorzaakt.
>Terwijl heel het thema is dat geweld verschrikkelijk is en het enkel een cyclus van leid veroorzaakt.

Dit is één van de thema's, maar het voornaamste thema is forgiveness. Ellie had de avond voor Joels dood met hem afgesproken dat ze ging proberen hem te vergeven voor zijn acties in het ziekenhuis. Abby nam haar kans om Joel te vergeven van haar af, en ze begint haar self-destructive path te bewandelen. Pas na het vermoorden van een zwangere vrouw heeft ze door waar ze eigenlijk mee bezig is.

Op het laatst gaat ze door PTSD toch weer achter Abby aan. De reden waarom ze Abby op het laatst niet vermoord is omdat ze Joel vergeeft, en Abby daardoor indirect ook.

Eén van de onderdelen van the cycle of violence is ook juist dat Ellie bereidt is iedereen te vermoorden voor revenge, en pas op het laatst heeft ze door wat ze aan het doen is wanneer ze een zwangere vrouw vermoord.

Ik snap de kritiek enigszins wel, maar je kan aan de andere kant bijna elke encounter zonder één iemand te vermoorden voorbijkomen.
Maar Ellie wou niemand anders dan Abby vermoorden. Elke vriend van Abby die ze vermoord heeft, viel haar aan, en Ellie verdedigde zich gewoon.

Je kunt iedereen voorbij sluipen, de realiteit is dat dit lang niet zo interessant is. De rest van de gameplay ben je kasten aan het leegrooien, je wilt dan liefst wat actie ertussenin.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 11 december 2020 18:48]

Ja, je vergeeft echt al die mensen die je random doodmaakt.
In plaats van een cynische reactie kan je ook proberen je standpunt uit te leggen.
Ben benieuwd of Cyberpunk dan volgend jaar mag meedoen, of net als Xenoblade Chronicles X (m.i beste open world RPG die ik ooit heb gespeeld) tegen die tijd alweer is ondergesneeuwd.

Beter release je je game niet in december :P
Precies. Cyberpunk is game of the year voor mij. The Last of Us 2, laat me niet lachen. Wat een deprimerend spel.
Toevallig deze game vorige week uitgespeeld en heel erg tof. Laat goed zien dat alles meerdere kanten heeft en de mens (weeral) zijn eigen grootste vijand is.
Goed dat Hades ook prijzen in de wacht heeft gesleept, dat was echt een van de beste games die ik het afgelopen jaar gespeeld heb.

Bij TLOU2 vind ik de mismatch tussen gameplay en het verhaal zelf nog steeds erg storend, het zorgt niet voor een uniform product.
Hades vind ik een enorm goed spel, vermaak me er al ruim 100 uur mee, meer dan terechte winnaar inderdaad!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True