Ratchet & Clank en Deathloop krijgen meeste nominaties bij Game Awards

Deathloop heeft negen nominaties voor de Game Awards gekregen. Daarmee heeft Bethesda's schietspel dit jaar de meeste nominaties in de wacht gesleept. Ratchet & Clank: Rift Apart staat met zes nominaties op plek twee.

Zowel Ratchet & Clank als Deathloop maken kans op de Game of the Year-prijs. De andere kanshebbers zijn de co-op game It Takes Two, Metroid Dread, 3D-platformer Psychonauts 2 en Resident Evil Village. De winnaar van de beste game wordt, samen met de winnaars van de andere categorieën, op 9 december tijdens een livestream bekendgemaakt.

Naast categorieën voor gamegenres, zoals Best Action Game en Best Sports Game, wordt er onder andere ook een award uitgereikt voor Best Narrative. Daarin zijn Deathloop, It Takes Two, Life is Strange: True Colors, Guardians of the Galaxy en Psychonauts 2 genomineerd. Ook is er een prijs voor de meest toegankelijke game. Far Cry 6, Forza Horizon 5, Guardians of the Galaxy, Ratchet & Clank en indiegame The Vale: Shadows of the Crown zijn hiervoor de kanshebbers.

Naast prijzen voor games kunnen ook acteurs en actrices een award krijgen, bijvoorbeeld voor Best Performance. Hier kunnen Erika Mori als Alex Chen in Life is Strange, Giancarlo Esposito als Anton Castillo in Far Cry 6, Jason E. Kelley als Colt Vahn in Deathloop, Ozioma Akagha als Julianna Blake in Deathloop en Maggie Robertson als Lady Dimitrescu in RE: Village in de prijzen vallen.

Ook zijn er onder andere categorieën voor de beste contentcreator, het gamebedrijf met de beste community support, beste e-sportteam en de beste e-sportcoach. Er zijn dit jaar in totaal dertig categorieën. Alle categorieën en genomineerden zijn te vinden op de website van de Game Awards.

De genomineerden zijn bepaald door een internationale jury die onder meer bestaat uit deelnemers van verschillende mediapublicaties. Dezelfde jury bepaalt voor 90 procent ook de winnaars van de categorieën. De stemmen van het publiek tellen voor 10 procent mee.

Net als voorgaande jaren zal Geoff Keighley de presentatie van de awardshow op zich nemen. Hoewel de ceremonie vorig jaar digitaal werd gehouden, zal het nu live plaatsvinden in het Microsoft Theater in Los Angeles. Vorig jaar was The Last of Us Part II de grote winnaar. Die game wist zeven prijzen in de wacht te slepen, waaronder die voor Game of the Year.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

17-11-2021 • 10:36

91

Reacties (91)

91
87
44
0
0
34
Wijzig sortering
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 17 november 2021 10:42
Ratchet & Clank: Rift Apart is echt een leuk spel maar eigenlijk wel weer "meer van hetzelfde". Vrijwel alle Ratchet & Clank spellen volgen dezelfde opzet: per planeet een aantal objectives waarbij Ratchet het schiet- en navigatiewerk voor zijn rekening neemt en Clank de meeste (simpele) puzzels oplost. Onderweg unlock je pantsers en (leuke tot soms hillarische) wapens. De reeks staat bekend om de humor die er in verwerkt zit. Leuke game maar vernieuwend vind ik hem niet.
Ja maar R&C is hierin verrrrrrrrrre van uitzondering.
Of je nou Fifa, COD, Forza, Uncharted, AC en ook mijn persoonlijk favo (Metroid). Het zijn franchises met herkenbaar recept. Sommige gooien zelfs ouder ingredienten, die al over de datum zijn, opnieuw in de pan en plakken er een nieuw label op (kuch Fifa kuch kuch).

R&C is veilig en bekend en had denk ik niet perse als doel om vernieuwend te zijn.
Nouja ik zou zeggen dat in dit voorbeeld Fifa vooral de uitzondering is. Die is namelijk gebaseerd op de sport voetbal en die sport veranderd nauwelijks. Het feit dat EA er dan voor kan kiezen om niet elk jaar een nieuwe game uit te brengen is dan natuurlijk weer een hele andere discussie ;)
Ja dat klopt ook. Fifa krijgt toch ook de stempe 'zelfs'. Als in de bijna criminele uitzondering.
Voetbal veranderd nauwelijks, maar dat geldt dan voor bijna elke sportgame en dit kun je ook nog wel doortrekken naar racers.

Anywya, R&C zit gewoon in lijn met die anderen typische franchises. Forza Horizon 5 wordt hier ook al een aantal keer genoemd, maar die game volgt ook gewoon een receptje. Er zijn wel dingen die veranderen in die games, maar het blijft wel dicht bij zn leest. En dat vind ik niet perse negatief btw.

Vanuit een game design perspectief is dat wel echt het verschil in een Mario Odyssey en Zelda BOTW, waar hier op Tweakers altijd compleet verguisd worden vaak een wat negatiever sentiment rond hangt. Waarschijnlijk omdat het Nintendo games zijn en er niet uitzien als R&C of Forza. Maar als je iets dieper in het fundamentele game design duikt, dan zie je hoe verschillende die games zijn van ook een Metroid Dread. En ik ben een veel groter Metroid fan dan Mario of Zelda btw.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 13:41]

Mario Odyssey en Zelda BotW verguisd op Tweakers?

Dat herken ik eerlijk gezegd niet terug. Ze kregen niet de hoogste cijfers in de Tweakers-reviews (8.0 voor SMO en 9.0 voor BotW terwijl ze allebei toch minstens een 9.5 verdienen in mijn ogen omdat ze samen met Witcher 3/RDR2/The Last of Us 2 de beste games van het afgelopen decennium zijn, met name een 8 voor Mario Odyssey is echt een gotspe) maar verguisd worden ze absoluut niet, zeker niet door de gebruikers.
Ja verguisd is indd wat overdreven. Ik bedoel meer dat er soms een ietwat negatief sentiment rondom hangt, juist omdat ze zulke hoge waarderingen hebben gehad. Het zijn de games bij uitstek die altijd worden aangehaald als overrated en veel gezeur toen rondom de GOTY conversatie. Dat 'het is gewoon meer mario' sentiment. En ook destijds die discussie van BOTW vs Horizon... Waarin je gewoon heel duidelijk merkt dat het 'high fidelity' vs 'game design' werd. En die review van Paul van Odyssey was echt een aanfluiting (no offense). Niet enkel vanwege die 8 (die tov zijn 9 voor Mario 3D World ook ridicuul is), maar het leek er vooral op dat hij de opzet van game helemaal niet snapte.

Maar goed never mind. Het ging me even om het voorbeeld dat de 3D Mario's wel echt proberen te vernieuwen en niet gewoon het receptje uitmelken. Een argument wat je bij Metroid Dread kunt maken. Al vind ik Dread nog steeds een van de (zo niet DE) beste 2D Metroidvania's ooit. De gameplay en controls in Dread zijn gewoon ongekend. Al had die game wat mij betreft dus wel net wat hogere fidelity mogen hebben. Ondanks dat die game echt mooie moment heeft, merk je op bepaalde punten dat er wel iets meer budget in mag. De Ori's zijn dan net iets mooier afgewerkt en schieten op andere plaatsen weer tekort. Maar eigenlijk wil je dat Nintendo zeker in die 2D categorie gewoon vooroploopt. Maar dat is weer een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 13:41]

Volgens mij zijn we het dan helemaal eens met elkaar :)
tsja alles moet je wel objectief bekijken. Ik vind Zelda en mario echt helemaal niks. RDR2 is ook alles behalve origineel eigenlijk. Naar mijn smaak- zou Valheim genomineerd moeten worden.
omdat ze samen met Witcher 3/RDR2/The Last of Us 2 de beste games van het afgelopen decennium zijn,
Blijft een kwestie van smaak. RDR2 vond ik persoonlijk één van de minst leuke games die ik ooit gespeeld heb. Rest wel met je eens, al is SMO ook niet heel anders dan de opzet van Mario 64. Verschillende werelden waar in sterren moet verzamelen om een volgende wereld te unlocken.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 13:41]

Omdat ik RDR2 niet leuk vond om te spelen heb ik geen smaak en geen verstand van games in zijn geheel. :') Knap redeneren kun jij.

Dus als jij curling niet te pruimen vindt heb je geen smaak en geen verstand van sport?

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 13:41]

Absoluut geen smaak maar ook geen verstand Hulleman. Het feit dat je RDR2 en Mario 64 al in één zin opnoemt laat zien dat je er weinig verstand van hebt. RDR2 is werkelijk een pareltje van een game ook gezien de gegeven cijfers dus als je zegt RDR2 is de minst leuke game die ik OOIT gespeeld heb heb je zeker geen verstand van games net als ik geen verstand heb van curling waar ik ook eerlijk voor uitkom.
Jouw redenatie slecht echt nergens op. Ik zeg nergens dat RDR2 geen parel van een game is of niet enorm knap gemaakt is. Ik zeg dat ik RDR2 totaal niet leuk vond om te spelen. Dat is heel wat anders. En ja, het was voor mij één van de minst leuke games die ik ooit gespeeld heb. Ik heb vast slechtere games gespeeld, maar RDR2 blijft me altijd bij als voor mij een grote teleurstelling. Het blijft om smaak gaan. Ik vind Bloodborne ook geen hol aan om te spelen. Dat maakt het geen slechte game en maakt niet dat ik niet kan genieten van andere games of geen verstand van games zou hebben. Ik heb wel enorm genoten van The witcher 3 en the last of us 2. Heb ik dan wel verstand van games, omdat jij die games ook fantastisch vond?

Daarnaast moet jij goed lezen. Ik noem RDR2 en Mario 64 niet in één zin. Ik noemde Mario 64 om aan te geven dat Super Mario Odyssey niet zo vernieuwend is als het lijkt, omdat de opzet van die game Mario 64 volgt. Ook in die game moest je al sterren verzamelen om nieuwe levels te unlocken. Dat doet SMO nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 13:41]

Ben jij nou serieus zo ongelooflijk dom of zit je me te trollen? Dat laatste zou ik op zich nog wel grappig vinden ook. Wat heeft de kwaliteit van een game er mee te maken of ik het leuk vind om te spelen? Of jij of ik een game leuk vindt is puur subjectief. Wat heeft TW3 er mee te maken of ik RDR2 wel of niet leuk zou vinden? Totaal verschillende games.

De kwaliteit van RDR2 spat er van af. Geef ik openlijk toe. Wellicht wel een van de grootste kunstwerken ooit in gamesland. De kwaliteit van Game of Thrones spat er ook van af. Beiden vind ik ze geen reet aan. Kan toch?

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 13:41]

Kan zeker en mag ook absoluut maar het blijft inconsistent.
Maar Deathloop laat dus zien wat er wel van een GOTY wordt verwacht. Als er een Triple A dev is die laat zien dat ook grote studios kunnen innoveren is het Arkane.

Proficiat Arkane en bedankt voor de unieke games. O+ prey

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 13:41]

Met Fifa is het niet zo vreemd. Het concept van voetbal verandert nu eenmaal maar heel erg gestaag.
Wat zou je er aan willen veranderen? dat je de bal door een ring moet schoppen, net als in Eldorado?

Hm, nu ik er over nadenken zou een historische Fifa best leuk kunnen zijn...
Wel goed lezen he. Ik zei al dat dit natuurlijk voor bijna alle sportgames geldt.
Nee we hoeven niet ineens poolstokhoogspringen door een hoepel die in brand staat.
Of Formule 1 de gravel edition omdat gravel bikes hype zijn.
UFC in Hello Kitty Land, etc.

Fifa is, met waarschijnlijk nog veel meer producten, lui, ziet er altijd uit alsof het een generatie achter loopt en is met afstand de meest gretige game ooit. Echt kapitalisme op steroide.
En waarom? Omdat veel Fifa spelers enkel Fifa spelen, dus die vinden alles wel prima.

Met al die miljarden zou Fifa er in ieder geval tig keer beter uit kunnen zien. Betere stadions, animaties, AI, control, etc. Je maakt mij niet wijs dat consoles complete open werelden draaien, maar dat Fifa te zwaar is :P Dit excuus bestaat niet meer zinds id Doom draaiend kreeg op Switch. Waar een wil is, is een weg! Maar EA wil vooral snel geld harken.

En om terug te komen op je vraag. Waarom niet die game vol stouwen met content. Gooi heel street erin, historische matches, leagues en waarom niet complete wacko setups alla de skills games van Trials HD. Al hooghoudend een parcour door de stad af lopen.

Het is op dit moment zielloos en inspiratieloos zooi. En ja.. omdat het EA is, is het makkelijker haten. Dat klopt. Is misschien ook niet eerlijk.

Maar het basis argument ging ook helemaal niet om Fifa, maar gewoon de standaard recept games.
Op zich ben ik er helemaal voor om meer content in games te stoppen, zoals je zegt.
Dat geeft echter het ook risico dat het net niet helemaal af is.

Als mooi voorbeeld Spore, dat eigenlijk vier (vijf?) spellen in 'e'en was.
De eerste paar (beestjes bouwen) waren absoluut leuk, maar zeker het laatste (de ruimtevaartfase) pastte helemaal niet meer goed in de serie.

Dan kunnen ze zich beter richten op een paar aspecten en het echt goed maken daarvan.
Ik ben dan zeker met je eens dat het er dan wel erg mooi uit mag zien, en dat de AI, wat nu echt geen nieuwigheid meer uit, best wel mag presteren. De gemiddelde computer heeft tenslotte plenty hardware aan boord om dat goed door te rekenen.

Ik vrees dat de gamebakkers het juist spaarzaam willen houden om meer content later als DLC te kunnen verkopen, of zelfs als geheel nieuwe spellen.
ja wat mij betreft hoe je ook niet compleet nieuwe games erin te stoppen met heel veel ingewikkelde mechanics. allereerst hebben ze al geld genoeg om de basis beter op orde te krijgen.
En een Fifa street zou eigenlijk gewoon een mode kunnen zijn die je erin bouwt. Dat kan ook gewoon in de huidige engine.

De reden dat het er niet in zit, is omdat EA daar ook gewoon weer bakken en bakken met geld voor wil. Maar ze maken die game ook niet los omdat het wellicht niet loont. Totaal niet thuis in de verkoopcijfers van street.

Maar indd het is zo dat gamebakkers het liefst elke brokje content achter de betaalmuur of in de gokmachine stoppen. En daarin draagt EA natuurlijk met trots de kroon der misselijkmakendheid.

Sommige bakkers doen dit beter. Ghost of Tsushima Legends mode of wat Sakurai met Smash Bros Ultimate doet. Niet gratis, wel killer content. Om even 2 random voorbeelden te noemen.
Daarom snap ik niet waarom Returnal niet genomineerd is. Dit is een vrij unieke game die zeker een GOTY awards verdient.
Returnal is genomineerd voor Best Game Direction, Best Audio Design en Best Action.
Maar niet voor game of the year. En als ik die selectie zie dan vind ik Returnal toch echt een stuk beter.
Eens. Ik had Returnal zeker in dat rijtje verwacht.
En wellicht fair dat sommige Forza H5 hier ook willen hebben vanwege de hoge waardering.
Ik heb zelf het gevoel dat die game ook meer van hetzelfde is, maar gewoon bloedmooi. Datzelfde argument kun je dus bij R&C maken.

Maar Returnal steekt juist af. Ik had ook in gedachte dat de waardering hoger was, dan ik nu letterlijk voor me zie. Want bij Deathloop heb ik de indruk dat het algemeen sentiment echt veel meer hit or miss is.

Beide nog niet gespeeld, maar Returnal ga ik 100% oppakken. Lijkt me super vet.
Returnal voor mij ook GOTY, uit dit lijstje dan maar RE Village.
het hoeft ook niet vernieuwend te zijn in een serie die de laatste 10 jaar erg weinig heeft gekregen.
Ratchet & Clank: Rift Apart is echt een leuk spel maar eigenlijk wel weer "meer van hetzelfde
Dat is je koffie ook elke ochtend maar het gaat erom of die lekker is
Als je een lekker drankje wilt wel ja. Als ik mijn drankje van het jaar moet nomineren nomineer ik niet iets dat ik al 25 jaar drink op bijna dezelfde manier.
Je hebt gelijk. Dat is ook zo
Niet vernieuwend, wel een 'safe bet' en een imposante showcase voor de PS5, iets wat die console eigenlijk nodig heeft - het meerendeel van de games nu zijn cross-platform, cross-console-generatie, en eigenlijk veel 'meer van hetzelfde' op technologisch gebied. R&C, tenminste in de trailers, laat de kracht van de PS5 en dan voornamelijk snel zaken inladen zien (snelle transities tussen volledig verschillende gebieden met andere assets).
Beetje te zot voor woorden dat Forza Horizon 5 met de hoogste score van het jaar op Metacritic gewoon niet eens genomineerd is voor Game of the Year, zeker na zo'n grote launch. Er komt ontzettend veel kritiek daarop, ook dat Returnal niet werd genomineerd. Er lijkt enige bias te heersen...

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 juli 2024 13:41]

Het kan zijn dat Forza Horizon 5 te laat gereleaset is en meedoet voor volgend jaar. Uiteindelijk zijn er bij dit soort awards altijd een bepaalde bias... Het is niet voor niets dat er steeds minder waarde aan gehecht wordt.
Hij is wel genomineerd in andere categorieen, maar denk dat veel mensen het zien als "maar een race game".
Forza is wel genomineerd in andere categorieën, dus het zit 'm niet in de timing.

Ik heb het gevoel dat race-games niet snel de hoofdprijs winnen. We zouden kunnen zeggen dat dat komt omdat race-games onderling niet enorm verschillen of niet spannend en nieuw genoeg zijn, van een afstandje bekeken. Maar ja, dat geldt ook voor vele First Person Shooters en andere games. Forza 5 heeft de hoogste of bijna hoogste waardering van critici gehad dit jaar, dus best vreemd dat er geen nominatie uit kwam voor beste game.

Awards zijn inderdaad van beperkte waarde; slechts meningen van een commissie en/of het stemmende publiek, wel of niet beïnvloed door uitgevers, met een bepaald marketinggehalte. Het geeft wel enige indicatie want meestal zijn de winnaars wel goede games. Maar welke de beste zijn is niet echt te bepalen; toplijsten en prijzen zijn in alle kunstvormen wat discutabel. Ik zet mijn favorieten niet in een specifieke volgorde; totaal onnodig en niet eenduidig te bepalen.
Als je t inderdaad echt bekijkt vanuit metacritic zou je flight simulator nog hoger zetten. Maar blijkbaar is die game niet genoeg in de mainstream.. en terecht, het is een sim
Van Flight Simulator is het meer begrijpelijk: die game is relatief niche en de volledige gameplay zonder hulpmiddelen is complex. Forza is zo mainstream en toegankelijk als het maar kan.

Maar goed, zo zijn er elk jaar wel meerdere goed ontvangen games die niet veel aandacht krijgen bij awards, en andere misschien wat te veel. Het zijn maar meningen, en soms betaalde meningen.
Eens! Waar is FH5?? Alleen in best race / sports game..
Beetje hetzelfde verhaal als FIFA vind ik persoonlijk: misschien wel het beste race spel van 2021, maar had perfect de Mexico DLC van FH4 kunnen zijn, er is verder zo goed als niks veranderd.
Er is juist heel veel veranderd. Compleet andere (en grotere) open wereld, nieuwe objectives en evenementen. Deels is het in de kern natuurlijk altijd "meer van hetzelfde", want het blijft natuurlijk een race game, maar de vergelijking met de jaarlijkse copy/paste versie van Fifa in een net weer iets hogere resolutie gaat verder natuurlijk gigantisch scheef...
Maar eigenlijk is dit precies wat zij zeggen. Horizon 5 voelt op veel vlakken ook als een next-gen patch + DLC (nieuwe map). Het is verder een meer dan prima game, wat je hier zegt, komt niet overeen met "heel veel veranderd".

In feite is er maar bar weinig veranderd, los van een andere map tegenover Horizon 4.
Als het slechts een andere map was, dan had het inderdaad wel als DLC kunnen dienen, maar dit is gewoon een compleet van de grond af opgebouwde nieuwe wereld, die uit meerdere maps bestaat, en zoals bij alle andere edities komt de daadwerkelijke DLC later nog.

Maar goed, ik zeg ook nergens dat het een compleet andere game is, het is en blijft per slot van rekening een race game, al is het open world, maar we moeten niet gaan beweren dat de wijzigingen in verhouding staan met een nieuwe versie van Fifa, want in vergelijking met Forza Horizon zijn die wijzigingen zò minimaal dat het te belachelijk voor woorden is om die vergelijking te maken.

Het is niet voor niets dat EA zo berucht is betreffende het ieder jaar liefst zo min mogelijk moeite steken in hun nieuwste editie van Fifa, los van wat meer grafische pracht en praal en wat overbodige toevoegingen.

Kortom: compleet van de grond af gebouwde, nieuwe wereld > nieuwe shirtjes en spelers in een net iets hogere resolutie. ;)

Maar goed, misschien ben ik ook wel veel te serieus op een mogelijk sarcastische opmerking in gegaan, dus in dat geval moet je het me maar niet kwalijk nemen. O-)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 13:41]

Niks veranderd dus. Had gewoon een DLC kunnen zijn.
Nee dus. En lekker uit de context gehaald. Jij maakt zelf de COMPLEET foute vergelijking Fifa is hetzelfde als Forza Horizon, en dat slaat natuurlijk nergens op, want nieuwe teams en shirtjes in dezelfde stadions alleen in een iets hogere resolutie is natuurlijk niet hetzelfde als een compleet nieuwe open wereld met nieuwe omgevingen, andere terrein condities en een veelvoud aan nieuwe missies.

Alleen een kortzichtig iemand zou die twee dingen als hetzelfde zien, terwijl we het hier hebben over een totale andere orde van grootte, als we het gaan hebben over het verschil tussen huidige en vorige edities van de game.
Dan zijn alle playstation games ook dlcs. Komt daar al jaren niks nieuws uit. Verder ontbreekt flightsim.
Dan zijn alle playstation games ook dlcs.
Genoeg nieuwe games:

Stray
Deathloop
Returnal
Spiderman
Horizon zero dawn
Kena
Forspoken
Pragmata
Godfall
Concrete Genie
Detroit become human
Bloodborne

Etc en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Genoeg nieuwe en unieke games op Playstation.
Waarvan de helft een sequel is, dus dlc in zijn bewoordingen
Natuurlijk zijn die nominaties geselecteerd met een enorme bias. Ik zat toevallig de video van videogamedunkey over Far Cry 6 te bekijken. Ik heb zelf deze games nooit gespeeld maar ik kreeg de indruk dat niet echt een hele beste game is. Zelfde verhaal eigenlijk met Metroid Dread.
Eens m.b.t. Far cry 6, die zou je nog kunnen zien als meer van hetzelfde gebaseerd op een template van de oudere games in de serie.

Metroid Dread is een ander verhaal, die wordt door vrijwel alle critici en fans geprezen als een van de beste games in zijn genre.

[Reactie gewijzigd door Metrik op 23 juli 2024 13:41]

Ah oke! Heb beide games niet gespeeld en alleen de video's van videogamedunkey bekeken. Vind de kritische houding altijd wel humor hebben alleen vertelt dat natuurlijk niet het hele verhaal. Wat ik me nog er van herinner is dat de game extreem moeilijk zou zijn en alle vijanden te parry'en zijn waardoor het al snel een 'one-trick-pony' spel zou worden, behalve bij de allerlaatste baas. Zal nog eens een andere review kijken :-)
Soms heb ik het idee dat je met een flinke zak geld ook een hele hoge score krijgt.
Moeten games die een hoge metacritic krijgen automatisch genomineerd worden? Aangezien een game of the year ook vernieuwing moet meenemen. En dat vind ik Forza horizon 5 nou niet echt sterk in.
Je moet de game awards ook niet serieus nemen, het is een marketing event. Het is een populariteit meting, niet een echte fan meting. (een beetje als de tweaker awards waar je moet kiezen uit bepaalde producten waarbij het zo kan zijn dat het beste product niet eens mee doet om x reden)
Grappig dat er een award is voor Most Anticipated Game.
Lijkt me gewoon meer een prijs voor waar de grootste fanbase zich bevindt toch?
Een prijs voor het advertisement team :)
Mja en de publisher die het budget heeft vrijgemaakt en/of het team heeft samengesteld.
staat Duke Nukem Forever daar nog op? :D

Maar het kritiek van dit soort award shows is dat ze heel erg leunen op fanbases en communities, het is geen objectieve award show. En 'objectieve' award shows zijn ook controversieel, zie o.a. de oscars, emmy's, nobelprijs, etc. Er zit altijd wel een politiek aspect achter.
Dat geld voor bijna elke game op de lijst, grootste publiek, fanbase, 'media team', noem ze maar op. E-sport team, beetje niveau 'beste sporter'.. Hoe zet je Max weg tegen Oranje team voetbal? Of de badminton dame tegen een darter? Populariteit doet veel bij zulke categorien.
Inderdaad, klinkt een beetje naar "best vaporware of the year" award
Ratchet & Clank: Rift Apart een mooie en leuke game, die laat zien wat de Sony PlayStation 5 kan. Ik vind de game verder vrij leeg aanvoelen, bijvoorbeeld bij een Mario game heb je nog heel veel andere uitdagingen: Je moet je levens in de gaten houden, drie grote munten per level, tijd, punten. Kortom er zitten veel meer lagen in, dat mist in Ratchet & Clank: Rift Apart. De replay value is dus nihil.

Maar ja de jury bepaalt eerst de geselecteerde games en daarna voor 90% welke game het wordt.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 23 juli 2024 13:41]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Jumpman17 november 2021 11:01
Ratchet & Clank heeft pantsers, gouden bouten, wapens te verzamelen (en te upgraden), spybots te vinden om de RYNO 8 te verkrijgen, Lorbs om te vinden, CraiggerBears etc.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 13:41]

Echter was het vorige deel (de remake van deel 1) veel uitgebreider. Ben het wel eens dat Rift apart niet heel uitgebreid was.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Verwijderd17 november 2021 13:54
Heel uitgebreid is het inderdaad niet. Het is een vrij rechtlijnige en vooral ook niet zo moeilijke game. Op sommige plekken is het bijna een kunst niet af te gaan. Wil je het moeilijker dan kan je door naar new game+ maar gezien ik het verhaal dan al ken doe ik dat eigenlijk nooit.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 13:41]

Je krijgt wel nog new game plus die wel wat lastiger is met twee nieuwe wapens en nog eens 5 extra upgrade levels voor je wapens.

Ik vond het wel leuk en ook de moeite om nog eens te doen en alle trophies te halen.

Vond de SSD features wel overdreven, het was niet echt wat ze beloofd hadden vond ik. Het instant jumpen naar een ander level is er in de praktijk niet bij.
Ik heb zowel Ratchet & Clank als Metroid Dread, en waar ik de eerste erg mooi vind om te zien en het hele leuke dingen doet, heb ik de tweede wél uitgespeeld. Dread is voor mij dus de game van 2021. De atmosfeer is ook geweldig uitgevoerd.

Dit was niet echt een geweldig jaar voor games helaas. Covid zal daar een groot aandeel in hebben vermoed ik. Ook bij Dread zelf zijn er issues met de development (daarom zijn er bijvoorbeeld zo veel Mawkin fights, als ik het goed begrijp).

Worden games alleen maar moeilijker om te ontwikkelen? Ik denk van wel. Het voelt er naar dat AAA games maken zo'n groot risico wordt dat alles op safe moet worden gespeeld om hopelijk winst te kunnen maken.
Met behulp van nieuwe engines en dingen als RTX kan het weer makkelijker worden om mooie games te maken. Op dit moment faken veel developers effecten om dingen mooi te maken. Hier gaat veel tijd in zitten om deze assets te maken. Met behulp van RTX en dingen als Nanite, hoeven content creators minder tijd te spenderen aan het maken van allerhande truckjes om dingen er grafisch mooi uit te laten zien. Dus wellicht zorgt RTX ervoor dat de komende jaren games niet per se mooier worden, maar wel dat de ontwikkeltijd van spellen korter wordt en hierdoor de ontwikkelkosten omlaag gaan.

https://youtu.be/2VGwHoSrIEU?t=795
Mee eens, maar een groot deel van deze verandering komt nog iets later. Als games volledig met ray-tracing belicht kunnen worden, in plaats van maar een beperkt deel van de game, dan kan er meer. Zelfs een RTX 3090 heeft daar niet de kracht voor, dus er is verdere ontwikkeling van de hardware nodig. Ook zou zowat de hele doelgroep raytracing-hardware moeten hebben, want anders moeten alle oude trucjes nog steeds gebruikt worden voor minder sterke systemen. Dus niet alleen liefhebbers die €1500 - €2500 uitgeven aan een pc (normale prijzen dan, momenteel zou het nog veel gekker moeten), maar ook pc-gamers met een kleiner budget, en de consoles. Ik verwacht dat dit moment wel komt maar het is afwachten wanneer.

Zijn we zover dan kan het maken van games inderdaad sneller worden; geen handmatig gepruts meer met elke lichtbron en schaduw. Samen met meer dynamische generatie van assets in plaats van handwerk, het inscannen van echte objecten via photogrammetry, en engines die allerlei complexe zaken simpeler maken. Deze stappen zijn ook wel nodig want AAA game-ontwikkeling is nogal een kolossale operatie geworden.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 13:41]

Ik heb Deathloop bij release gekocht op pc. Aanvankelijk is het een grappige game en is het verhaal leuk om te volgen, je wordt een paar keer leuk verrast, maar na een uurtje of 12 had ik het wel gezien. Weinig variatie in gameplay, domme AI, en dan blijft er eigenlijk maar een te makkelijk game over waar je elke keer doorheen rushed zonder veel gedachte opzoek naar "hints" om de puzzel op te lossen. Echter komt het neer op een ruimte afgaan op zoek naar wat mapjes en documentjes terwijl je op E ramt in de hoop dat je wat nieuwe informatie vind, die vervolgens automatisch wordt omgezet in een objective. En zo elke loop weer opnieuw.

Wat ik al zeg, op het begin is het spannend en ben je nog aan het sluipen om niet ontdekt te worden en geheimen te onthullen, maar het wordt al snel een hectische rush game. De illusie van sluipen raakt dan ook verloren, omdat de AI gewoon enorm slecht is.

Ik beschik zelf over een Xbox en Game PC. In dat opzicht zijn de nominations voor Deathloop dus een goede ontwikkeling voor team Microsoft. Echter vind ik de game zeer overhyped en verwacht ik dat ik een stuk meer plezier ga beleven aan de nieuwe Halo.

Andere games van Bethesda waaronder Doom Eternal hebben veel meer indruk op mij weten te maken. Een game die in basis vele malen beter is en niet leunt op een gimmick.

[Reactie gewijzigd door swoutr op 23 juli 2024 13:41]

Deathloop is vooral een hoop marketing heb ik het idee. Die gam eis zo hard gepushed door sony dat hij in elke state of play voorbij kwam en bij alle nieuws media constant is gepushed (ook op tweakers)

Dat die een hoge score krijgt van de media verbaasd me dan ook niks, die hebben flink gecashed op de marketing afdeling dor deze game te promoten.
Zoals wordt gezegd, waar is forza horizon 5? Metacritic 9.2 https://www.metacritic.co...-series-x/forza-horizon-5
Game of the year award gaat ook over innovatie in een game. Forza horizon 5 is gedeeltelijk een kopie van deel 4 met een andere setting. (Dan zeg ik niet dat het een slechte game is, maar er is weinig innovatie. Ze doen het heel goed wat ze al deden)
Game of the year is gewoon game of the year, de beste van het jaar. Dat heeft wel iets, maar niet alles met innovatie te maken, toch?
Waarom dan wel Ratchet en Clank? Dat is ook gewoon het zoveelste deeltje in de serie, waar ook niet echt innovatie in zit.
Ook die vind ik best vreemd inderdaad.
Wellicht het seamless laden tussen de werelden? Heb hem niet gespeeld en is meer een promotie van de PS5 laadsnelheid maar dat is het enige wat ik kan bedenken.
Wellicht te laat gereleased, en zal het voor 2022 meedoen ?
Het 'Game of the Year' rijtje vind ik wel erg karig. Is dat nou het beste wat we dit jaar gehad hebben? Op z'n minst had Forza Horizon 5 daar wel in genomineerd mogen worden, alleen als game met de hoogste review rating.
Die game is net een weekje uit, denk dat de meeste hun lijsten al voor die tijd ingestuurd hebben.
Dat Deathloop zoveel nominaties pakt is wel wat vreemd, er is erg veel kritiek op vooral de oliedomme AI en ook op andere vlakken is het spel vooral een goed idee en minder een goede uitvoering.

Maarn de show draait vooral om de aankondigingen van nieuwe games, de awards zijn een tussendoortje.
Behalve natuurlijk de beste Kojima award, want hij heeft geen nieuw spel uitgebracht maar moet in een show van Geoff natuurlijk wel voorkomen ;)

Ga de show in ieder geval wel bekijken, zitten altijd wel een aantal interessante nieuwe aankondigen tussen
Returnal was voor mij GOTY en ook Hitman III had meerdere nominaties verdient.
2 van mijn favorieten staan er in elk geval bij. Psychonauts 2 is Geweldig! vernieuwde gameplay en het verhaal is goed!!! Daarnaast it takes two. die is ook geweldig en ieder level lijkt weer een andere uitdaging te hebben. 2 games waar goed over zijn nagedacht in elk geval!
Sluit me hier bij aan. Deze twee gun ik het ook het meest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.