Razer introduceert Kaira Pro-headset met haptische feedback voor PS5 en pc

Razer introduceert PlayStation 5-varianten van zijn Kaira- en Kaira Pro-headsets. Het Pro-model heeft een afneembare microfoon en beschikt over HyperSense. Dat is Razers techniek voor het omzetten van geluiden in voelbare trillingen voor haptische feedback.

De Kaira-headsets zijn draadloos en werken op een 2,4GHz-verbinding via een USB-C-dongel met PlayStation 5-consoles, of via bluetooth. Ook zijn de headsets geschikt voor gebruik in combinatie met pc's of mobiele apparaten. De Kaira Pro heeft naast de afneembare microfoon ook een geïntegreerde microfoon in de headset zelf, voor mobiel gebruik. Verder heeft de Karia Pro rgb-leds, waarvan de kleur aan te passen is via Razers Chroma RGB-app.

Razer rust de Kaira Pro uit met zijn HyperSense-techniek. Die werd in 2019 geïntroduceerd in een muis, polssteun en stoel. Volgens de fabrikant kunnen geluiden daarmee omgezet worden in haptische feedback. Razer maakte in 2018 al een Nari Ultimate-headset met die techniek en ook de recent aangekondigde Kraken V3 Pro krijgt HyperSense. De eerder uitgebrachte Xbox-versie van de Kaira Pro heeft de functie niet.

Ook brengt Razer een goedkopere Kaira-headset uit voor de PlayStation 5. Het niet-Pro-model heeft geen afneembare microfoon, geen rgb-leds en geen HyperSense-implementatie. Beide headsets hebben een zogenaamde SmartSwitch om te wisselen tussen een 2,4GHz- en bluetoothverbinding. Een 3,5mm-aansluiting voor bedraad gebruik ontbreekt. De PlayStation-versie van de Razer Kaira is per direct te koop voor 110 euro. De Pro-uitvoering volgt in december voor 220 euro.

Razer Kaira Pro for PlayStation

Headset Razer Kaira for PlayStation Razer Kaira Pro for PlayStation
Werkt met PS5, PS4, pc, mobiel PS5, PS4, pc, mobiel
Verbindingen 2,4GHz via USB-C-dongel, bluetooth 2,4GHz via USB-C-dongel, bluetooth
Raze HyperSense Nee Ja
Verwijderbare microfoon Nee Ja
Razer SmartSwitch Ja Ja
Razer Chroma RGB Nee Ja
Accuduur Tot 30 uur Tot 50 uur
(11 uur met rgb-lds en haptische feedback)

Razer Quick Charging Stand

Verder kondigt Razer een Quick Charging Stand aan voor PlayStation 5-controllers. Die is beschikbaar in dezelfde kleuren als de DualSense-controllers. Opladen gaat volgens de fabrikant in 'minder dan drie uur'. De oplaadstandaard kost 60 euro.

Razer Quick Charging Stand

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-11-2021 • 10:45

38 Linkedin

Reacties (38)

38
35
18
2
0
16
Wijzig sortering
Voordat dit als gimmick wordt afgedaan. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit echt een must is voor spelers die gedeeltelijk doof zijn en van shooters houden. _/-\o_
For real? ik ben doof aan mijn linker oor, dit klinkt wel interessant zo ja.
Yes ik heb ooit wat led strips geknutseld aan de linker en rechterzijde van mijn monitor. Deze sloegen uit op het moment er audio door het ene of andere kanaal gestuurd werd.

Ik heb Sonic Radar geprobeerd van ROG/asus. Maar beiden werken minder goed omdat je de informatie visueel moet verwerken.

Dus ben ik voor bone conducting heaphone gegaan van Aftershokz, dit werkte goed. Maar dit was erg vermoeiend, vooral met discord gesprekken er tussen door.

Ik heb nu de corsair HS60 headset omdat ik destijds de Razer Kaira pro te duur vond. (en 7.1 geluid hebt, wat je toch minder benut :p ) Dit is naar mijn idee wel de best ervaring. Een nadeel hiervan is dat je de rumble niet door middel van een EQ kan tweaken, dat kan volgens mij met de razer wel.

Als je hem eenmaal hebt kan je nog een beetje met de balans spelen (meer naar je slechte oor). Zelf zag ik een significate jump in mijn k/d/a.

Voor de mensen die zeggen dat het niet logisch is voor een bedrijf om zulke hardware te produceren. Dit is natuurlijk in de eerste plaats voor de immersie van een game, maar vergis je niet in hoeveel mensen er slechthorend zijn in Nederland.
Een gimmick dus ;)

Grapje natuurlijk, ik gun iedereen een potje knallen en zoveel mogelijk input uit je omgeving is daarbij noodzakelijk. Maar hopelijk ben je wel met me eens dat de markt "doven/slechthorenden die shooters spelen" redelijk beperkt zal zijn.
Inclusie heeft helemaal niks te maken met het percentage mensen wat ergens "last" van hebben. Ook al hebben maar 10 mensen er baat bij, moet de mogelijkheid er voor die 10 mensen alsnog zijn.
yeahhhh, je kunt technisch wel gelijk hebben. Maar geen enkel bedrijf gaat een compleet apparte productlijn in de markt zetten voor een subgroep van 1% van de normale marktgroep. Als dit alleen interesant is voor slechthorenden is deze productlijn gedoemd te mislukken.

MAAR, gelukkig heeft Haptic feedback ook toegevoegde waarde voor niet slechthorende. het verhoogd de immersie van welke game je ook speelt. Niet voor niets dat er al decenia lang buttkickers gebruikt worden bij sims.
Juist ethisch heeft hij gelijk, niet technisch.

En laat ethiek nou net een goede vorm van marketing zijn. Je ziet bedrijven als Apple, Microsoft, en de gehele game industrie gelukkig steeds meer ‘toegankelijks-heids’ tools inbouwen. Ik denk dat de intentie er ook is, maar het legt ze absoluut geen windeieren.. win-win O+
Als zoiets, laten we eerlijk zijn, simpels te ontwikkelen is voor weinig geld, en ze kunnen daarmee meer mensen bereiken, gaan ze dit absoluut doen.

Als we al uit zouden gaan van 1% meer omzet, en het kost minder dan 1% ontwikkelingskosten, dan halen ze al meer omzet.
yeahhhh, je kunt technisch wel gelijk hebben. Maar geen enkel bedrijf gaat een compleet apparte productlijn in de markt zetten voor een subgroep van 1% van de normale marktgroep.
Of wel https://www.microsoft.com...e-controller/8nsdbhz1n3d8
Xbox adaptive controller is precies dat.
Voor Surface devices heeft ms voor deze doelgroep allemaal extra producten om het gebruik te ondersteunen. FH5 heeft een gebarentolk pip voor cut scenes.
Dus juist wel en goed dat er wel degelijk steeds meer bedrijven zijn die daar een stuk verantwoordelijkheid in erkennen.

Ms zei het mooi: wie niet bewust inclusief is, is onbewust aan het uitsluiten.
1% van de gamers in Europa is toch al gauw 300-400k mensen, lijkt me toch een redelijk grote doelgroep.
yeahhhh, je kunt technisch wel gelijk hebben. Maar geen enkel bedrijf gaat een compleet apparte productlijn in de markt zetten voor een subgroep van 1% van de normale marktgroep.
Gelukkig is dat ook niet nodig en zijn er bedrijven (Razer) die producten (deze) op de markt brengen, niet specifiek voor die doelgroep. Toegankelijkheid gaat ook niet om mislukken of niet. Als een bedrijf als Razer dit kan doen en blijft doen zonder de verwachting extreme winst te maken en die lat kunnen dragen door de rest van hun productlijn, dan is dit toch meer dan prima?

Ik hoor bij zaken als webshops ook te vaak dat toegankelijkheid te duur is etc. Maar 20% van de Nederlandse bevolking heeft baat bij toegankelijke websites. En de concurrentie is er. Dus als webshop a niet met een toetsenbord te gebruiken is, dan bestelt men bij webshop b waar dat wel kan.
Lijkt mij juist immersieverlagend werken. Ik kan me niet voorstellen dat die haptische feedback geluidsarm is (dan zouden ze de eersten zijn), je zult dus geratel horen i.p.v. geluid - lijkt me alleen maar afleiden.
de winst van zo'n product kan ook op immaterieel vlak waardevol zijn voor een bedrijf. Denk aan exposure, imago, vinklijstjes voor 'goede' bedrijven etc.
Ik vind dat je gelijk hebt hoor, ik reageerde alleen maar even om de discussie aan te zwengelen. Ik ben helemaal voor inclusiviteit en ik denk dat het ook voor andere mensen dan doven en slechthorenden een nuttige toevoeging kan zijn, maar het blijft een gimmick, in ieder geval voor de mensen die het niet echt nodig hebben.

Wat me dan echter wel stoort is dat het 1% argument altijd wordt gebruikt om te verklaren waarom games geen native Linux versie krijgen. Er wordt dus wel degelijk met 2 maten gemeten.
Nee, die haptische feedback is een gimmick, die min of meer toevallig erg handig is voor mensen met een auditieve beperking.

Een rollator is een hulpmiddel, dat is ontwikkeld met als doel mensen die slecht ter been zijn te ondersteunen. Een headset met haptische feedback is dat niet, in ieder geval deze niet.

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 17 november 2021 14:26]

Nee, dat zijn noodzakelijke hulpmiddelen om mensen met een beperking op een normale manier te kunnen laten functioneren in de maatschappij. De mogelijkheid om te kunnen gamen is niet noodzakelijk om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij. Bovendien kan je prima shooters spelen zonder geluid, dat gaat zeer waarschijnlijk minder goed maar het kan wel. Vandaar dat ik dit een gimmick noem want het is geen noodzaak. Voor mensen die geen gehoorbeperking hebben is het al helemaal een gimmick. Het is leuk dat het kan maar voor de meeste mensen die het zullen gaan gebruiken is het geen noodzaak. De mensen die er wel echt baat bij hebben omdat het ze feedback geeft die ze voorheen tijdens een spel niet hadden geeft het de mogelijkheid om de nadelen die ze ondervinden van hun beperking deels te mitigeren.
Zelf val ik onder deze groep. Ik kon echter wel lachen om je woordspeling in de volgende zin: :9
Maar hopelijk ben je wel met me eens dat de markt "doven/slechthorenden die shooters spelen" redelijk beperkt zal zijn.
Ja maar komt dat omdat er weinig doven en slechthorenden zijn (spoilers: er zijn er veel) of omdat die geen shooters kunnen spelen?

Meer dan de helft van de mensen in Nederland draagt een bril; visuele accessibility is super belangrijk.
Dat weet ik, ik ben namelijk zelf ook kleurenblind. Lees eerst even de hele discussie voordat je in een reactie mijn argumentatie uit hun verband trekt. Ik beargumenteer namelijk dat ik er een groot voorstander van ben dat meer mensen gewoon leuk een potje kunnen gamen en als dit product daar in positieve zin aan bijdraagt vind ik dat een goede ontwikkeling, maar dat maakt het nog niet minder een gimmick, omdat het
  • slechts in beperkte mate bijdraagt aan een beter bewustzijn van de omgeving in games voor mensen met een gehoorbeperking
  • vooral gebruikt zal gaan worden door die-hard gamers die geen gehoorbeperking hebben, maar dit gewoon een coole feature vinden (en dat is prima!)
zoals ik ook in deze post al aan geef.
Wij definieren "Gimmick" blijkbaar anders :)
Het is ook een gimmick, ik heb zelf de narinultimate of welke het ook is haha maar na 10 min ben je echt wel klaar met dat je headset van je hoofd trilt 8)7
Ik heb de Kaira Pro voor Xbox Series X en bevalt me prima. Licht gewicht genoeg, zit fijn, geluid is ook prima en ik ben goed verstaanbaar. Jammer dat er geen haptische feedback op zit zoals bij deze PS5-versie, daar was ik wel benieuwd naar geweest. Het lijkt me best een leuke toevoeging bij bijvoorbeeld de grenades in een game als Halo.
Hoe gaat dit in zijn werking?

Heb dit nog niet eerder gehoord voor de headset.. lijkt me persoonlijk ook niet fijn om trillingen bij mijn hoofd te krijgen elke keer, of werkt het anders?

Iemand met ervaring voor uitleg? (Lees dat niet terug in dit artikel).
Kijk dan even deze video op YouTube (begint vanaf 4:50), het is weliswaar geen Razer maar een Corsair headset. De werking is in ieder geval hetzelfde.
Hmm, interesting. Roep meer vragen op dan antwoorden XD

Denk dat dit meer iets is van, zelf ervaren ipv uitleggen.
Maar het is dus anders dan ik als eerst dacht als ik het goed begrijp.

Thx!
De razer nari ultimate heeft het ook maar tis gewoon niet fijn elke keer dat gebonk op je hoofd🤣
Leuk artikel. Ik gebruik zelf al een paar jaar met plezier HyperSense. Je moet er van houden :)
Wel een paar dingetjes over het volgende stukje:
Razer rust de Kaira Pro uit met zijn HyperSense-techniek. Die werd in 2019 geïntroduceerd in een muis, polssteun en stoel. Volgens de fabrikant kunnen geluiden daarmee omgezet worden in haptische feedback. Razer maakte in 2018 al een Nani Ultimate-headset met die techniek en ook de recent aangekondigde Kraken V3 Pro krijgt HyperSense.
- Dit stukje leest een beetje raar. Ik lees hier dat HyperSense voor het eerst in 2019 is uitgebracht, terwijl later ineens gezegd wordt dat het in 2018 werd uitgebracht. Geen idee of ik de enige ben die dit zo leest.
- Het is de Razer Nari, niet de Nani
Leuk idee, maar wordt je hoofd niet omver wordt geblazen oh sorry geduwd als iemand je headschot geeft? :P
Betreffende de lader:
POWERED BY USB

Simply hook up the charging stand to your PS5™ console, PC, or compatible wall plugs (sold separately) to get powered up and start charging. ​
Ik vind het nogal wat, €60 voor een elegant verloop stukje. Daarnaast, als je zelf de lader moet leveren, hoe kun je dan spreken van Quick Charge (3 uur, lol)
Uitgaande van wat filmpjes op Youtube lijkt deze headset een wat beter klinkende mic te hebben dan de Nari Ultimate. Het geluid wat de Nari mic produceert is echt om te janken. Geen uitzondering helaas want vrijwel elke 2,4Ghz (gaming) headset heeft een bagger mic, al is die van de Nari wel erg slecht. Geen idee of dit de echte reden is of dat het meer een kosten dingetje is maar mogelijk heeft dat met beperkingen in de bandbreedte te maken te hebben. Wel jammer dat vrijwel geen enkele fabrikant een oplossing of mooie workaround hiervoor heeft.
En niemand denkt aan de Sony Pulse headset die dat al had zoveel jaar geleden voor de PS3?

Sony Pulse Elite:

Bassimpact Technology :D
Hi-fidelity 7.1 Virtual Surround Sound
Crystal Clear Voice Chat
Perfect For Use With Mobile Devices
Comfortable For Hours Of Gameplay
Feel the sound with BassImpact technology
Enjoy hi-fidelity 7.1 virtual surround sound

Crystal clear voice chat
Perfect for use with mobile devices
Comfortable for hours of gameplay
Preset modes optimized for select gaming genres
Stay informed with on-screen headset status updates

Was een geweldige headset voor de prijs, alleen de kwaliteit van de behuizing was gewoon slecht, die schelpen scheurden er gewoon af.
Ben ik nu de enige die i.p.v. dat iets toevoegt het juist iritant/aflijdend vind?
Vind weinig dingen zo afleidend tijdens het gamen die me geheel uit het spel nemen als iets dat begint te trillen. Zet dit op elke gamepad zo snel mogelijk uit.
Nu maar afwachten, zoek een vervanger voor mijn thresher ultimate die het aan het begeven is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee