Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam uploadde vlak na release Cyberpunk 2077 wereldwijd 51 terabit per seconde

Steam heeft volgens zijn eigen statistiekenpagina op het drukste moment van de afgelopen nacht 51 terabit per seconde aan data geüpload naar clients wereldwijd. De piek vond zo'n twintig minuten na de release van Cyberpunk 2077 plaats, om 01:20 uur in de vroege ochtend.

Van die 51 terabit per seconde ging verreweg het meeste naar gebruikers in Noord-Amerika: 22,9 terabit per seconde. Europa had met 10,7Tbps minder dan de helft daarvan te pakken en Azië zat op 12,3Tbps. Ter vergelijking: de totale bandbreedte lag vlak voor deze plotselinge piek op zo'n 18Tbps. Steam laat gebruikers niet verder terugkijken dan een week, dus het is moeilijk te zeggen of dit een record is voor het platform. In 2018 was er in ieder geval een piek van 19,6Tbps, tijdens een PUBG-update.

De game heeft daarnaast het record van grootste aantal gelijktijdige spelers in een singleplayergame afgenomen van Terraria. Die game had op zijn piek 486.000 spelers en Cyberpunk 2077 heeft sinds zijn release iets meer dan een miljoen spelers tegelijkertijd weten te verzamelen. Het algemene record voor meeste gelijktijdige spelers ligt in handen van PlayerUnknown's Battlegrounds, met 3,2 miljoen gamers die het spel tegelijk draaiden. Dat was volgens Steamcharts in januari 2018.

Volgens een onofficiële Steam-statuspagina heeft de toegenomen druk door de release van Cyberpunk 2077 niet geleid tot een storing bij het platform. Dat overkwam de Epic Games Store bijvoorbeeld wel toen daar in mei Grand Theft Auto V gratis werd weggegeven.

Cyberpunk 2077 is naast Steam ook beschikbaar op PSN, Xbox Live, GOG en Google Stadia. De titel is echter nog niet uit voor de gloednieuwe console van Microsoft en Sony; een next-genversie voor deze consoles komt in 2021.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

10-12-2020 • 17:03

147 Linkedin

Submitter: IM_YOUR_MAMA

Reacties (147)

Wijzig sortering
Ze zullen vast flinke kortingen krijgen op bandwidth, maar ben toch wel benieuwd wat zoiets zou kosten...

Wel mooi dat ze het zo goed schaalbaar hebben gemaakt dat het zonder problemen is gelukt.
Vraag me ook wel eens af wat partijen betalen voor deze data. In dit geval gaat het om een game waar iemand minstens een €40-50 voor betaald heeft dus deze kosten per game zijn verwaarloosbaar. De data kosten overall zullen enorm zijn denk ik.

Bij een game als COD Warzone is zoiets veel relevanter. Zou me niet verbazen dat je tijdens de duur van de game tot nu toe >500GB aan data gedownload hebt met alle patches etc bij elkaar geteld. Beetje optimaliseren zou bergen dataverkeer kunnen schelen maar ze liggen er blijkbaar niet erg wakker van.

(ik zelf ook niet, met 500Mbit heb je dit zo binnen :))
Die kosten heeft Valve gewoon ingecalculeerd in de kosten die uitgevers/developers voor Steams diensten betalen.

Valve heeft of goede schaalbaarheid of hun eigen netwerk erg goed voor elkaar met genoeg extra resources om dit soort pieken op te vangen.
Inderdaad, verkoop en distributie van games is de kern van wat steam doet. Daarvoor betalen ontwikkelaars een flinke marge. Mag je ook wel verwachten dat ze het op orde hebben.

Ze zullen inderdaad wel even het aantal servers hebben opgeschaald voor de release.
Steam zal inmiddels op Azure of AWS draaien en dus automatisch schalen bij pieken.

EDIT: niet dus. Ze doen het nog zelf, maar hebben het tegenwoordig wel goed voor elkaar. Is weleens anders geweest.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 december 2020 21:48]

Ze draaien een gedeelte zelf en een redelijk gedeelte Akamai CDN. Ze gebruiken Akamai voor zowel DDOS-protectie alswel CDN voor de storefront (geen idee of ze ook voor de games zelf wat gestald hebben bij Akamai, maar ik vermoed van niet).
dat is nu die 33% waar het overal om gaat in alle rechtzaken bij Apple ,

het gevecht tussen Epic en steam etc.

Epic zegt dat die kosten minder dan 18% zijn dus iedereen te duur is. Dit is ook de reden dat EGS dus exclusives op koopt om steam onder druk te zetten de kosten te verlagen en de devs gewoon normaal uit te betalen. Zelfde geld voor Apple en google playstore.

Steam optimalissert dit enorm goed en als je enguine niet encrypted is die hij letterlijk alleen de bitjes van de patch aen ook alleen die paar bitjes. Echter zul je zien dat studios hun game proberen te beschermen tegen rippen door encryptie toe te passen en daardoor kan steam geen differential meer maken en moet je bij patch dus alles opnmieuwed downloaden.
dat is nu die 33% waar het overal om gaat in alle rechtzaken bij Apple ,
Alleen is Steam niet je enige distributie platform op de PC, GoG, Epic, Origin en nog vele meer. Daarnaast kan je ook Steam keys verkrijgen buiten het Steam platform zelf door middel van fysieke serial keys of andere key sites (legit en grey market). Je zit dus niet vast aan een platform en Steam dicteerd niet wat je wel en niet mag installeren.
Maar dat is niet het punt. We kunnen deze discussie wel weer gaan starten over concurrentie en dergelijke, maar het punt van @Scriptkid is dat data ook gewoon serieus geld kost. Per Gb een pasr luttele centen, maar als je het dus over dit soort volumes hebt loopt dat hard op tot in de miljoenen.
Die kant wil ik ook niet betwisten evenals dat steam hele frameworks aanbiedt voor online gaming en allerlei apis. Alleen dat de vergelijking tussen Steam en Apple geen terechte is.
en waarom is die vergelijking niet goed,

bijde stores betalen een entry fee + per transactie om de store draaiende te houden / bekostigen.

Ik laat even in het midden of die 33% fair is gezien EGS het ook kan met 12%
Ik ga gewoon hierboven quoten, want het antwoord is al gegeven.
Alleen is Steam niet je enige distributie platform op de PC, GoG, Epic, Origin en nog vele meer. Daarnaast kan je ook Steam keys verkrijgen buiten het Steam platform zelf door middel van fysieke serial keys of andere key sites (legit en grey market). Je zit dus niet vast aan een platform en Steam dicteerd niet wat je wel en niet mag installeren.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 10 december 2020 22:57]

al die platformen die je noemt vragen ook allemaal een fee om dat platform in tact te houden.

Whats your point,

Een doosje met een cd kost ook x% en gaat van de winst af om die te leveren.

Een game op GOG draagt ook af aan gog of dacht je dat 100% naar de dev ging, die dat wordt ook gebruikt om GOG servers te betalen. Zelfde bij Epic , origin etc.

Alle stores vragen een entry fee en een transactie fee om het platform draaiende te houden dat is de "Distributie fee" waarom zou dat anders zijn op een ander platform , ken jij er een die gratis is dan ?? ?
Alle stores vragen een entry fee en een transactie fee om het platform draaiende te houden dat is de "Distributie fee"
Aangezien lezen moeilijk is:
Daarnaast kan je ook Steam keys verkrijgen buiten het Steam platform zelf door middel van fysieke serial keys of andere key sites (legit en grey market).
Dat dit +2 krijgt :'(

Dat is toch totaal niet het punt wat er gemaakt wordt? Het punt is dat de genoemde dat in het artikel gewoon serieus geld kost en dat dat de reden is waarom dit soort platformen echt serieus geld kosten.

Men komt aan met “ja maar concurrentie” en “ja maar peering overeenkomsten”. Dat zal allemaal best, maar dat is ook niet gratis. Het eerste slaat natuurlijk nergens op, want een aantal genoemde partijen zijn alleen distributie op licentie en laten steam het werk doen en de andere partijen zijn veel kleiner en proberen alleen te undersellen. Zodat ze marktaandeel kunnen krijgen. Of die kosten dan transparant zijn maakt voor het bedrag richting de klant niet uit. Het kan best zijn dat de distributeur alsnog hetzelfde bedrag aftikt door andere regekingen en ze die kosten dan op de koop toenemen.

Als kleiner platform kun je nooit hetzelfde schaalvoordeel halen. Dit gaat om global volume prijzen. Die zijn vast en dan kun je hoog of laag springen, maar blijft hetzelfde.

Uiteindelijk kost data verslepen gewoon geld. Of je dit nu afkoopt in een peering overeenkomst of niet.

Dat @Scriptkid misschien niet helemaal een lekkere vergelijking maakt. Tsja. Daar kunnen we wel 20 berichten over gaan typen, maar daar schieten we niet zoveel mee op.
Aangezien lezen moeilijk is:

Whats your point,

Ook die platformen vragen een "Distributie fee" of dacht je dat zij hun site gratiz in de lucht houden? ook daar gaat een x% naar hun site om die in de lucht te houden. En de steam kosten worden gedekt door de fees van het Steam platform op die zelfde game.

Zeg 80% van de geclaimde keys is via steam gekocht en 20% via andere sites en in steam geimporteerd.

De 30% fee bestaan dus uit 24% platform dekkings kosten en 6% kosten om import keys te dekken.

Door die support op inport keys moet steam de eigen keys met een kleine upsell verkopen.

Dacht je echt dat je al die functionaliteit gratiz kreeg van ze (storage, leaderboards, API, archivements, forums, message boards, patches etc)

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 11 december 2020 08:33]

Als je even uit je eigen tunnelvisie stapt en minder focust op het halen van je gelijk kun je zien wat ze bedoelen.

Niemand heeft het erover dat er geen fee gevraagd mag worden of dat het percentage onterecht is.
Wat ze je proberen te vertellen is dat er op het Apple platform geen concurrentie is omdat zowel de eindgebruiker als de developer geen keuze heeft qua store. Wat dus betekent dat als een Developer middels zijn app een iOS gebruiker wil bedienen hij altijd door de Apple app store moet en verplicht die 30% moet afdragen.

Op Windows hebben zowel de gebruiker als de developer keuze qua store. Ze kunnen zelfs hun eigen store oprichten. Op iOS kan dat niet.

Dat betekent dus ook dat Apple de volledige markt controleert en dus kan bepalen wat het percentage is, of dat nou 30%, 20% of 40% zal zijn.
Stop met dat "iedereen ziet het verkeerd behalve ik" gedrag, misschien komen we dat wat verder.

Wat iedereen je probeert duidelijk te maken is dat de initiële opmerking over waar die rechtszaak over gaat niet correct is. De rechtszaak gaat nou juist over het feit dat je verplicht bent om Apple een deel van de omzet te geven omdat je anders de toegang tot het hele platform wordt ontzegt. Dat is bij Steam niet het geval, als je het er niet mee eens bent ga je naar een ander platform. En dat is nou juist de hele essentie van die rechtszaak.

Dat jij die nuance van tafel veegt omdat het niet boeit is compleet irrelevant. Je kunt niet twee zaken die niet vergelijkbaar zijn 1-op-1 vergelijken, om vervolgens geïrriteerd raken als mensen zeggen dat je vergelijking niet klopt.
Ik denk niet dat het centen per GB zal zijn, eerder een fractie van een cent? Steam betaalt vooral voor maximale capaciteit, niet voor het doorvoeren van data (dat is heel goedkoop). Dan moet je de kosten van die capaciteit delen door de totale hoeveelheid data over een bepaalde periode. Maar eigenlijk is dat nogal betekenisloos. Je kunt beter die kosten delen door het aantal gebruikers van Steam, of zoiets.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 10 december 2020 19:37]

Epic zegt dat die kosten minder dan 18% zijn dus iedereen te duur is. Dit is ook de reden dat EGS dus exclusives op koopt om steam onder druk te zetten de kosten te verlagen en de devs gewoon normaal uit te betalen.
Ik heb dit altijd een boud statement gevonden van Epic. Ze kunnen niet bij Valve in de keuken kijken, dus wat weten zij nou van de gemaakte overhead door Valve?

En EGS Exclusives en EGS Freebies zijn er in mijn optiek alleen maar om klanten te binden aan EGS en helemaal niet om zo leuk te zijn voor developers. Van alle games die ik op de EGS heb heb ik maar voor 1 betaald en dat was inderdaad een exclusive, had ik de keuze gehad, had ik die gewoon op Steam gekocht want Steam is voor mij als gebruiker duidelijk het superieure platform.
En voor mij gaat dat tot het punt waar ik bereid zou zijn om 60 te betalen voor een Steam game versus 50 voor een EGS game. Puur omdat Steam hun UX zo veel beter op orde heeft.

Dus wat mij betreft kan Epic lullen tot ze een ons wegen, de enige reden dat ik op hun platform zit is dat ze games gratis weggeven en dat ik een andere game niet bij Steam kon kopen omdat Epic de developer heeft omgekocht.
Top toch, dat is een hele valide argument die je mag hebben als eindgebruiker.

Persoonlijk vind ik de EGS op diverse vlakke beter dan Steam en op andere vlakken is steam beter. (Voorbeeld waar EGS beter is is in de markt place integratie en de API support).

Wat ik wel jammer vind is dat iedereen zo veel emotie gooit en de apple discussie dat het gesloten is en er concurentie moet komen en als je dan naar de pc markt kijkt met gezonde concurentie dan krijgt epic de stok terwijl epic echt hele goede dingen doet (en bakken geld uit geeft) voor de developer community om de games te maken die dan op steam released worden.
Euhh, daar ben ik het niet mee eens. Steam ondermijnen door juist onder de distributie kosten te gaan zitten vind ik niet eerlijk (aannamen). Zelf gaan lopen klagen over dat Apple exclusiviteit heeft op distributie en dan zelf exclusives opkopen om die exclusief aan te bieden op je eigen platform dat is echt allemaal een beetje schijnheilig doen in mijn optiek. Epic games moet niet klagen. Ze waren een prima bedrijf en hadden veel goedwil maar volgensmij zijn ze die redelijk aan het verkwanselen. Want ze doen het echt niet omdat ze zo aardig zijn en andere willen helpen.. uiteindelijk moeten hun ook de lichten aan houden, en draait het allemaal om geld en meestal om aandeelhouders.
Het geld komt bij hun uit een ander potje nl de unreal engine,

Zij klagen helemaal niet dat apple excusives heeft moet je toch echt even volgen waar het om gaat, ze klagen dat je geen eigen store / ingame store mag hebben in de app op IOS store.

Epic doet niet aan exclusives dat doen de game studios, epic released geen games die hebben alleen een distutie platform waarbij ze game studios soms een hele aantrekkelijke deal maken waarbij ze dan vragen om alleen via hun het eerste jaar te distribueren net zoals een game studio als EA de publisher is zijn ook exclusief bij EA releasen. Dat is een keuzen van de game dev niet van epic.

Bij Apple heb je geen keuze als game dev dat is een wereld van verschil.
Met jou valt niet te praten. Lees eerst eens voordat je wat typt.
praten gaat ook niet op een website.

reacties zonder enige onderbouwing zijn nuttig wil je zeggen. ?

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 4 januari 2021 13:39]

Game distributie is de core business van valve. Zo is het ook ontstaan, omdat vroegâh cs 1.6 download servers altijd overhoop lagen op het moment dat er een nieuwe patch was.

Daarom denk ik dat valve er bijna niets aan kwijt is, en mensen graag met valve peeren op de Exchanges
vroeger kon je gewoon op je eigen site hun patches hosten, zoals veel gaming sites deden.
Mooie tijden waren dat inderdaad. Patches en Maps gewoon direct vanaf het internet af halen en installeren. Of Trainers, om bijvoorbeeld de racemissie in de originele Mafia te omzeilen. Wat een draak van een missie was dat...
Eigenlijk vind ik het nu veel handiger. Een lijstje met alle spellen, alles wordt geüpdate zonder werk, installeren en deïnstalleren met één klik....
Die racemissie zit in de remaster er ook nog in......
Vroeger had je ook nog tucows.com...
Vrijwel helemaal soepel. Wel was de steam client zelf heel laggy (zoals vaak aan de start van de summer sale) en was er een moment dat de download terug viel naar 0kb/s. Ook was de day 1 patch download zelf niet direct om 1 beschikbaar maar ik weet niet of dat aan Steam lag.
Een geluk was dat de patch op pc geen 45gb groot was maar eerder rond de 6gb anders was het wellicht minder goed gelopen.
Ik vraag me af of deze bandbreedte ook daadwerkelijk uit hun datacenter kwam. Valve heeft er namelijk voor gezorgd dat het heel makkelijk is om cache servers op te zetten. Dit wordt vaak ingezet op grote LAN parties zoals Dreamhack om ervoor te zorgen dat iedereen snel nieuwe games kan installeren. Maar er is niets dat je tegenhoudt om dit op grotere schaal ook te doen.

Als ik een grote ISP was, dan zou ik bij dit soort grote releases namelijk zelf ook caches voorzien om de belasting op de rest van mijn netwerk te beperken. Ik weet niet of dit op noemenswaardige schaal gebeurt voor Steam, maar dit is bijvoorbeeld zeker een ding bij Netflix, die zelfs gewoon de servers aanleveren hiervoor. 50Tbit/s is namelijk echt een hele hoop bandbreedte, terwijl een groot deel daarvan gewoon telkens dezelfde paar 100GB aan echte data is. Er is echt absoluut geen noodzaak om dat telkens helemaal van scratch van een Steam server te gaan halen bij dit soort voorspelbare events.
dreamhack is een slecht voorbeeld, want daar krijg je gewoon een internet-IP ;)
Heeft er niets mee te maken normaal gezien. De cache onderschept de requests naar de Steam download servers (vermoedelijk via DNS, maar ik heb er nog niet echt in detail naar gekeken) en laat die gaan naar een andere server. Het werkt een beetje als een opzettelijke man-in-the-middle aanval. Dit is mogelijk omdat het allemaal gewoon over plain HTTP gaat. De Steam client is daar natuurlijk op voorzien en kan nagaan dat je echt wel aan het downloaden bent wat je wilt downloaden. Welk IP adres je hebt maakt dus absoluut niet uit, zolang je DNS servers maar juist staan (die je via DHCP binnen krijgt)
Ik ken de crew al lang en ze willen juist dat er zo veel mogelijk traffic door de pijp wordt getrokken om te kunnen braggen, er staan niet voor niets constant schermen met traffic-stats en belachelijk dure backbones te blinken voor iedereen die het wil zien. Zo werd hun netwerk indertijd gebruikt om al de grootste lans ter wereld op te zetten en hebben ze voor zover ik weet nog altijd het guinness world record voor grootste aantal devices en users in wat fysisch gezien nog wel een LAN is.

Ze staan zelfs vermeld in een SEC report van Blackdiamond/ExtremeNetworks voor investor relations van 2005:
Extreme Networks’ advanced switching technology also helped establish a prominent record in gaming, as recognized by the Guinness Book of Worlds records. The Dreamhack LAN party, an annual event in the Swedish city of Jonkoping, was recognized for hosting the largest number of attendees for a gaming festival. This unique event was powered by our BlackDiamond 10K switch, which supported all 5,200 visitors handling multiple gigabits of streaming traffic as users played feverishly against one another.
dat kan idd,

ik heb een game release op steam en ik kan overall aangeven of de payload bijvoorbeeld tijdens testen van een local cache server moet komen.

volgenmij is het zelfs zo dat steam een stuk akamai gebruikt voor cdn
Valve heeft zijn eigen AS ( https://www.peeringdb.com/net/4782 ) en infra en is dus z'n 'eigen' internetprovider. Aan partijen die direct peeren met Valve hoeven ze dus niks te betalen. En dat wat niet direct via peering gaat maar via transit zullen ze moeten aftikken aan de transit partij. Natuurlijk kost het wel bakken met geld om zo'n infra in de lucht te houden. ;)
Klopt maar "direct via peering" betekent niet dat ze niet hoeven te betalen. Ze kunnen prima een peering deal hebben waar ze geld voor krijgen of op toe leggen.
Ben benieuwd hoe ze goede performance gaan krijgen op de ps5. Ikzelf heb een 2070super en op 1440p krijg ik fatsoenlijke fps op ultra (60) door dlss (zonder rtx). Met rtx (ultra) krijg ik ze op 1080p met dlss. Ik heb dan wel dlss op performance staan.

De ps5 en Xbox hebben allebei een amd kaart dus die kan geen gebruik maken van dlss. De kaart in die consoles is iets beter dan die 2070super maar ik zie deze game niet op 1440p draaien met rtx op die systemen zonder enige dlss.

Daarnaast heb ik rtx uit gezet omdat ik niet onder de indruk ben van de ray tracing. Leuke feature maar er is niet een groot genoeg verschil om op 1080p te gaan spelen. Dan ga ik voor 1440p non rtx. Dlss daarentegen is een prachtige technologie, daar ben ik zeer van onder de indruk.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 10 december 2020 17:12]

Ik heb een 4k scherm een een RTX 2070 (geen super), met RTX uit en dlss op performance draait het verbazend soepel met de meeste instellingen verder gewoon op hoog of ultra.

daar kwam ik bijvoorbeeld met AC Valhalla bijvoorbeeld niet in de buurt, met alles op medium blijft ie nauwelijks boven de 20 fps als er iets gebeurd in beeld.

Dus ben tot nu to blij verrast door de performance
Ik draai alles maxed out op 3440x1440 met 100 FOV en haal in drukke momenten 50-60fps. Voor de rest 60fps+.

De PS5 en Xbox hebben niet een reguliere AMD GPU. Zit wel wat meer customs in. Daarnaast is er een betere integratie van SSD, RAM, CPU en GPU op console. Dus de vergelijking is niet zo eenvoudig te maken. Er is inderdaad geen DLSS, maar op console werken ze vaak met dynamische resoluties wat ook erg goed werkt.

Ben ook wel benieuwd overigens hoe die versies gaan draaien in 2021 tegenover mij 2070 Super. Heb het nu niet voor mn PS5 gehaald omdat ik dan de PS4 versie moet spelen. Dan lekker op de PC met ultrawide, ook geen straf.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 10 december 2020 17:53]

Qua prestaties zullen de console versies wel gelijk met jouw PC als ze de echte patch ontvangen en niet de back compatibility versie draaien. In ieder geval voor de niet-ray tracing prestaties en zonder DLSS. Want dat is toch nog wel een groot voordeel van de NVIDIA hardware. Zonder die functionaliteit zijnde GPU's in de next-gen (current gen eigenlijk...) consoles ongeveer gelijk aan je 2070Super.
RTX2070S met een 3950X/64GB, draait verdomd goed ondanks de relatief zwakke GPU. En das automatisch alles maxed, 1440P/RTX/DLSS alles auto. Geen frameteller, maar ik gok rond de 40-45 FPS en dat is me prima.
Draait heel goed op de PS5. Stabiele framerate en geen bugs. Heb nu een aantal uur achter de rug. Grafisch ziet het er goed uit. Maar ik speel deze game ook meer om de gameplay.
Je speelt nu de PS4 versie. De PS5 versie (en Series X | S) komt ergens in 2021. Die zal meer toeters en bellen hebben. De vraag is hoe goed die dan zal draaien.
Toch wel lekker dat Stadia.. Gewoon meteen kunnen gamen zonder patches etc te dowloaden :-)
Ja maar daar krijg je inputlag en afhankelijkheid voor terug
Dacht er zelf ook aan, maar van de Google pagina: https://stadia.google.com/game/cyberpunk2077?hl=nl
¹ De aanbieding loopt tot 1-12-20 om 09:00 uur CET of zolang de voorraad strekt.
En uit de voorwaarden
De inwisselcode voor een Stadia Premiere Edition die moet worden gebruikt in de Google Store, wordt uiterlijk 16 januari 2021 om 00:59 uur CET naar het e-mailadres gestuurd dat is gekoppeld aan uw Stadia-account en moet uiterlijk 1 februari 2021 om 00:59 uur CET worden ingewisseld
Toen had ik zoiets van meh, dan niet. Vond er net iets te veel vrijblijvendheden instaan.
In de praktijk ontvang je de PE dus enkele dagen na launch van de game.
Ik zag dat ook nadat ik het gisteravond had besteld en baalde al. Vanochtend had ik de code al en de controller/chromecast komt komende week binnen :)!
Thx, zal er nog eens over nadenken vamdaag. Wel een mooie aanbieding namelijk en kan Cyberpunk niet spelen om mijn oude graphics card...
Deze had ik vorige week besteld maar nog steeds geen mail gehad wbt de controlle en chromecast
Je krijgt binnen een week na aanschaf de mail om je controller en CCU te claimen.
Net gehad en besteld, wel na ca. 3 uur spelen dus wellicht wachten ze tot je refund window voorbij is? (2 uur spelen of 2 weken na aanschaf).
Thx, ik ga het eens proberen:)
Inputlag is nihil en voor 90% van de gamers niet eens waarneembaar ;-).

[Reactie gewijzigd door DutchHammer op 10 december 2020 17:46]

Neen. Als je geluk hebt met én een snelle dataverbinding én een juiste locatie tegenover een Google datacenter dat Stadia voor je draait wel, maar in alle andere gevallen niet. Om nog maar te zwijgen over het feit dat streaming zoals dit data vreet. Stadia is en blijft een sub-optimale ervaring, het heeft zijn voor- en nadelen, maar vooralsnog wegen die nadelen nog iets te veel door voor het grootste deel van het publiek.
Dat klopt simpelweg niet, zie de ervaringen in het stadia topic @ het forum. Is het genoeg voor een die hard gamer en een persoon die de beste graphics wilt? Nee dat inderdaad, maar voor de casual gamer is Stadia heerlijk en er zijn toch veel meer casual gamers dan die hard gamers.
Echt onzin idd, draai op goedkoop xs4all en kon OMD3 zonder problemen spelen en streamen naar YT etc zonder vertraging, waarneembar inputlag etc. Vanacht hetzelfde ervaren, om 1 uur kon ik inloggen en gelijk spelen, geen enkele lag opgemerkt. Je kan 1 enkel argument maken naar stadia en dat heeft met compressie te maken en dat neem ik gemakshalve voor lief.
Dat is allemaal zo betrekkelijk, werkt gewoon prima. Zelfs over 4G geen enkel probleem...

Je moet wel je eigen spullen in orde hebben, mensen vergeten dat wel eens.
Men kan zeggen wat ze willen, maar Stadia werkt gewoon. (Ik gebruik het nu niet want ik heb een game pc, maar zodra ik voor werk naar een hotel of iets dergelijks moet activeer ik het weer)
Met jou windows uitvoering kan ik zo op een osx spelen?
Dat is ook afhankelijk die jij dan heel raar niet mee neemt.
Niks van input lag gemerkt, misschien effectief zelf eens proberen ;)
En geen bezit, compressie, the works. Ik hoop echt vurig dat dat het niet gaat worden over tien jaar.
"Bezit" is bij geen enkele major game store al meer het geval. Bij Steam neem jij ook gewoon een licentie af die ten allen tijde ingetrokken kan worden. Zelfde overal, en vaak zelfs als je een fysiek schijfje weet te bemachtigen want ook die zitten tegenwoordig vaak vast aan één of andere cloud-service.

Als dit jouw redenering tegen game-streaming is snap je niet goed hoe dingen op dit moment al werken, volgens mij.
GOG heeft dit problem niet
GOG kan ik files downloaden en spelen. Steam kan in het ergste geval offline gespeeld worden. Ik heb lokale berekening en lokale opslag. Ik ben niet direct afhankelijk van mijn kabelaansluiting als het een slechte dag is.

En licentie was het laatste probleem. Ik had het over het heen en weer streamen van input en output.
Als je niet snapt dat dat mijn probleem met streaming gaming is, dan snap je niet goed hoe dingen op dit moment al werken, volgens mij.
En het is leuk voor jou dat je die afhankelijkheid van een stabiele internetverbinding maar niks vindt, maar dat betekent toch niet dat het inherent een slecht product is en dat het voor andere mensen geen goede oplossing kan zijn? Ik vindt het persoonlijk een geweldige ervaring. Mijn eigen computer moet IntelliJ en CS:GO kunnen draaien, daar heb ik geen dure grafische kaart voor nodig die ik elke 1-2 jaar moet vervangen. Een snelle internetverbinding heb ik al. Doe mij dan maar game streaming, en de compression artefacts overleef ik wel (als ik ander het spel toch maar op lagere grafische instellingen zou kunnen draaien maakt het al helemaal niks uit).
Effectief ga je dan uiteindelijk hetzelfde betalen alleen hoef je geen kast in huis te hebben. En das met meer van die leenconstructies, waar je straks je leven bij elkaar kunt leasen maar niets meer ooit ook maar bezit van je wordt terwijl je wel je cash kwijt bent.

Ja, ik ben pessimistisch dit betreft. Of gewoon waakzaam. Software wordt tegenwoordig ook veelal subscription based en daarmee vaak per definitie duurder dan eenmalig een licentie kopen.
Dat is niet zo vreemd, gezien mensen ook ondersteuning en updates verwachten voor hun software. Een subscription-based model werkt hier dan ook beter voor. Ja, het is duurder voor de consument (vooral op korte termijn, op lange termijn valt dat veelal nogal mee -- complete scam-praktijken als wat Adobe doet even niet meegerekend), maar het bedrijf heeft recurring revenue wat betekent dat zolang er klanten zijn ze het product waarschijnlijk fatsoeinlijk kunnen blijven ondersteunen, en de consument heeft (een bepaalde vorm van) zekerheid dat het bedrijf een vested interest heeft in er voor te zorgen dat problemen opgelost raken (in plaats van wat je op het moment op de smartphonemarkt ziet waar de fabrikant eerder het idee heeft van "je hebt ons je geld al gegeven, ga lekker de boom in als je updates en ondersteuning wilt").

Dingen veranderen nou eenmaal. Dat software waar je voor betaald hebt niet meer je eigendom is is op een manier jammer, maar hoeft niet altijd per definitie enkel nadelen te hebben. In de meeste gevallen ben ik eigenlijk vele malen tevredener over de software waar ik een abonnement voor afneem dan de rest, omdat daar problemen nog effectief verholpen worden en de support over het algemeen meer bereidt is om je écht proberen te helpen je probleem op te lossen.
Je gaat alleen nergens in op het feit dat je gewoon meer kwijt bent dan in de "oude" situatie.
Maar gezien je kennelijke bouwjaar is dat meer omdat je niet beter weet.
[old-man-shouts-at-cloud.gif]

You gain some, you lose some. Of het het waard is gaan we vanzelf zien. Als mensen het het echt niet waard vinden, dan gaat game streaming nooit wat worden. Of misschien is het gewoon een tof product waar mensen graag voor betalen en is het blijkbaar toch allemaal niet zo erg.
okboomer.gif

Dat je geleidelijk gewend bent geraakt aan dlc als businessmodel en nu ook minder problemen ziet in cloud (over shouting gesproken) maakt de diagnose niet zo mis. Graag betalen =/= moreel gelijk. alleen in tegenstelling tot kledingmerkjes waar mensen ook graag voor betalen maak ik me meer zorgen om de optie van keus, wat je mooi omzeilt door vooral op de argumentatie van "jamaarmensenwillenditsomsnueenmaal" te leunen.

Ik probeer namelijk verder te kijken dan de komende vijf tot tien jaar, en ik zou er redelijk klaar mee zijn als het meer richting Fortnite/streaming gaat ipv Dishonored/Cyberpunk/local computing.

Meer/makkelijker is niet altijd beter.
Hmmm, waarom mensen niet zelf laten kiezen waar ze de voorkeur aan geven? Ik geef niets om dikke hardware een plek te moeten geven in mijn woonkamer. En ik moet de TV vaak afstaan aan m'n vriendin. Dus voor mij is stadia wel een uitkomst.

Voor alsnog is Cyberpunk beter op Stadia te spelen dan op een PS4. Wil je echt de beste graphics? Ja dan blijft een high end PC natuurlijk de betere keuze.

Laat dit allemaal lekker naast elkaar bestaan aub. Iedereen blij.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 10 december 2020 18:38]

Dat laatste, daar val ik dus over: er komt een punt dat dit gepusht gaat worden want je hoeft alleen aan serverside hardware te vervangen. Clienten kopen thuis relatief goedkope hardware. De kans bestaat dat ten behoeve van winstmaximalisering dergelijke diensten straks de enige optie zijn.

TV afstaan aan vriendin hoeft al jaren geen probleem meer te zijn. Xbox streamt al jaren via LAN naar PC wat een prima werkbaar alternatief is voor noodgevallen. Nu streamt het naar zo'n beetje alles met een scherm en een controller.

Blijft dit allemaal bestaan ís ook iedereen blij, maar ontneem je PC gamers de keus en vervallen consoles tot een front end van een streaming service dan zie ik het somber in.

Noem me ouderwets.

(Netflix is tof maar kent gebreken, Spotify streamt nog steeds embarmelijke kwaliteit ivm mijn lokaal opgeslagen MP3 en bij gebrek aan internet doet het het allemaal ook nog (ja, behalve steam))
Was er niet laatst een game die verwijderd wordt uit de libraries van mensen omdat de leverancier “stopt” met het ondersteunen? Ik kan niet meer vinden welke game dat was, maar ik meen dat het een game voor de OculusVR is.

Ook dit soort praktijken associeer ik met games die je streamt: https://www.polygon.com/2...book-oculus-games-deleted
Beetje erg veralgemenen hè... Ik ben PC gamer en vind het prima als andere mensen met iets anders blij zijn. En zou zelf best op GeForce Now over willen stappen als het goed loopt (voor mij is dat nu niet het geval, de Koreaanse server is het dichtste bij me en heeft vreselijke ping-tijden).
Ja en nee, het is inderdaad super fijn dat je bij Stadia zo kan spelen. Dat is echt een geweldige ervaring.

Maar nu met de nieuwste consoles word dit ook al voor je gedaan (als je daar voor kiest) en kan je daarmee ook overal gamen (streamend vanaf je eigen Xbox) en de game thuis lekker zonder delay en hoge kwaliteit spelen.

Dus zeker lekker Stadia maar je levert dan wel (een beetje) in op kwaliteit. Al is dit echt wel een punt waar Google hard aan werkt.
Inderdaad, heerlijk. Geen downloads, geen day 1 patches, gewoon direct spelen zonder gedoe.
Inderdaad, heerlijk. Geen downloads, geen day 1 patches, gewoon direct spelen zonder gedoe.
Inderdaad, heerlijk als je hem op Steam of ander Launcher heb, nooit problemen als internet het niet doet of niet goed doet, de spel is van jou, nooit problemen dat Google de spel voor een of andere reden er af gooit van Stadia, nooit last van inputlag.

Inderdaad heerlijk.
Even uitkijken met z'n uitspraak. Op het moment dat je Cyberpunk op Steam koopt is de game niet van jou. Je hebt een licentie om de game te spelen, maar de game is niet echt van jou. In dat geval kan je hem beter op disc kopen (al hoewel dat tegenwoordig ook als licentie gezien wordt) of kopen via GOG (deze leveren namelijk de installatie bestanden zonder DRM) dan kan je er mee doen wat je wil en is de game ook "echt van jou".

ZELF heb ik bij Cyberpunk gekozen voor comfort en ben gegaan voor Stadia vanwege bovenstaande redenen, maar weet heel erg goed dat er ook genoeg minpunten aan een streaming-only-dienst zitten.
Of je nu digitaal of op disc koopt, dat is echt hetzelfde hoor. Je koopt enkel de licentie hoe dan ook. Dat plastiek schijfje is van jou, maar als (bij een andere game) de DRM servers neer gaan ben je daar nog niets mee. Steam dwingt je trouwens niet om hun of een andere DRM te gebruiken. De Steam versie van The Witcher 3 (ook van CDPR) kan je gewoon starten zonder Steam. Die heeft gewoon geen DRM. De kans is groot dat met Cyberpunk dit gewoon hetzelfde gaat zijn. Ik heb dit nog niet bevestigd gezien, maar de kans is groot dat het zo is.

Installatiemappen op Steam zijn trouwens ook perfect te backuppen. Echt gewoon copy/paste.

Koop het spel dus maar gewoon op de manier die je wilt. Zolang dat je de data niet kwijt geraakt, en het kan draaien op je eigen hardware, dan kan je spelen wanneer je wilt.
neem aan dat de instaltien backup allen werkt zonder DRM of zeurt ie dan niet na een paar dagen over moet online zijn?
Bij The Witcher is er gewoon 100% geen DRM. Ik zou je de installatiebestanden nu in een zip-file kunnen sturen, en je kan het gewoon meteen starten. Geen gezeur, geen niets.
oke fantastisch dankjewel
En het vertrouwen dat Valve zorgt dat ze hun DRM bij elk spel ongedaan maken mocht Steam er om wat voor reden mee ophouden.

Bij Google weet je het nooit. Daar kan zo de stekker uitgaan zonder fallback.
Een groot deel van de games op Steam gebruikt overigens niet Steam's DRM oplossing, realiseer je dat wel. Daarvoor ben je nog altijd overgeleverd aan de developer/uitgever ervan.
Klopt. Maar die games zullen dan ook niet stoppen met werken als Steam er ooit mee ophoudt. Wat gezien de gigantische verkoopcijfers overigens erg onwaarschijnlijk is.

Cyberpunk is trouwens drm-free op Steam, net zoals de Witcher games.
Natuurlijk kan google niet zomaar de stekker eruit trekken. Je hebt bepaalde rechten als consument.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 10 december 2020 18:41]

Ik geloof je graag op je woord, maar Google heeft al heel wat diensten de nek omgedraaid. Kun je laten zien waar en welke garantie ik heb als eventuele afnemer van Stadia? Hoeveel jaar precies moet het up blijven, hoeveel geld krijg ik terug als ze ermee kappen, etc?
Je hebt recht op wat je redelijkerwijs mag verwachten. Het is aan google om samen met de 'gedupeerde' eruit te komen. Zo niet, dan is het aan de rechter om te bepalen. Het is dus geen vast gegeven.

Hier is je garantie waar je om vraagt: https://www.navigator.nl/...gitale-diensten-artikel-8

Maar we hebben het over 60 euro, zo groot is het risico niet. En zo niet google, wellicht dat CDPR een coulance regeling kan maken voor de gedupeerden.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 10 december 2020 22:31]

Nee voor die 60 euro krijg je er gratis een controller en CCU bij. Dus het is echt 60 euro. En dat plastic blijft nog iets van waarden behouden

Ik probeer alleen in kaart te brengen wat het risico werkelijk is. Als je echt bang bent voor dit scenario en het risico te groot vind, dan heb je inderdaad een punt en is een aanschaf op Stadia voor jou niet de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 11 december 2020 06:21]

Ik ga vanuit dat ze dan wel gedeeltelijk terug betalen.
Anders krijgen ze eu instantie achter hun aan
Die paar cent die je dan hooguit terugkrijgt na jarenlang gesleep langs EU rechters die geen idee hebben over wat voor product ze nu eigenlijk recht moeten spreken. Maar dat gaat eigenlijk op voor elke game die je "online" koopt en waarvan je de installatiebestanden (en patches) niet op eigen schijf hebt. Je blijft daarmee altijd afhankelijk van de partij die het aanbied.
? Inputlag? Waar heb je het over. Op een fatsoenlijke verbinding heeft Stadia geen waarneembare input lag. Hoe heb je Stadia gespeeld? Welk spel? Want dit klinkt alsof er iets niet in orde was met je netwerk.
Ik ben het niet met je oneens dat de Netflixificatie van gaming niet bepaald aanlokkelijk klinkt, maar eigenaar van het spel ben je niet helemaal op Steam. Zodra je account verbannen wordt, is het heel lastig het spel nog werkend te krijgen.

Op GOG.com kun je het spel kopen zonder DRM, dus heb je het spel zolang je je installer ergens bewaart. Dan moet je natuurlijk wel de installer bijwerken bij iedere belangrijke update, anders heb je alleen maar eigendom genomen van een buggy bende, maar je bent niet meer afhankelijk van je account.

Voor iedereen die zelf zijn games wil hebben kan ik GOG aanraden. Ondanks de naam verkopen ze niet alleen maar oude spellen!
Met Steam is dat het zelfde, ik kan al mijn spellen downloaden en opslaan op een grote HDD, en ik zet een No-DVD crack er op, en wallah ik kan ALL mij spellen spellen wanneer IK dat wil en waar ik dat wil en allemaal lekker zonder internet of een account te moeten hebben, zo goed als geen enkel spel die ik heb heeft een DRM, en is bij de meeste laatste update al verwijderd, met GOG het zelfde.

En sorry voor mij blijft het: IK heb het gekocht niet gehuurd dus het is van mij, kan me geen bal schelen wat ze zeggen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 december 2020 14:48]

Wonderlijk hoeveel data er wel niet geup-en download wordt als je er bij stil staat. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar cijfers van diensten als Netflix maar ook rarbg o.i.d.
Ik heb me dat ook al afgevraagd of je dat ergens kan zien maar nog niet gevonden.
Ik zou ook graag eens zien hoeveel er gedownload is op de release van de consoles.
Of nog beter, het totaal vanochtend heel de wereld.

[Reactie gewijzigd door AppleFan2007 op 10 december 2020 19:50]

Vrijwel onmogelijk, immers waar ga je de data meten? Het internet is zo'n spinnenweb dat er honderden aftakkingen zijn, je zou dat allemaal moeten meten en bij elkaar optellen. Inclusief de prive peerings met providers en kpn-> kpn verkeer.

Tel je dan ook verkeer van interne netwerken mee? Ondoenlijk om een goede schatting te geven.
Ik weet niet of het zo bij ALLE providers is maar je kan zien hoeveel je zelf op een dag verbruikt.
Als de providers dat nu eens allemaal samen tellen en samen brengen op een website dan kan je toch goed in kaart brengen hoeveel en geüpload is en gedownload.
Meten bij de bron. Ergens staan servers met de gamefiles van Cyberpunk, als je al die uploads bij elkaar optelt, hoef je het hele spinnenweb niet door. Alle Microsoft, Sony, Steam, Epic en Google servers bij elkaar optellen en klaar. Hoef je het hele spinnenweb niet voor door. Punt is niet zozeer dat het internet honderden aftakkingen heeft, maar meer dat die bedrijven de cijfers niet allemaal openbaar maken en zeker niet specifiek genoeg.

Netflix weet echt wel hoeveel hun eigen servers bij elkaar uploaden. Die data hebben ze nodig om hun service online te houden en deels om prijzen te peilen voor betere kwaliteit streaming. Dat wij het niet weten is een keuze van Netflix. Daardoor alsnog ondoenlijk om een goede schatting te geven, dus onder de streep eens met je conclusie.
Helemaal wonderlijk als je nog niet eens zover in de tijd terug gaat en een game van een paar honderd MB je al deed denken van "zo groot!? Wow!" :D
Rarbg heeft natuurlijk een stuk minder verkeer. Je klikt enkel de magnet link en download dan van andere gebruikers.
Steam laat gebruikers niet verder terugkijken dan een week, dus het is moeilijk te zeggen of dit een record is voor het platform.
Gebruik archive.org, die info is zo terug te halen.
Tja de data is daar, maar je moet het wel allemaal ophalen. (En verwerken)

Dus je verwacht dat bij het schrijven van dit artikel de redacteur van de laatste paar jaar, 26 pagina's per jaar gaat ophalen om zo achter de grootste piek te kopen?

Helpt ook niet dat archive.org er vaak al snel een paar seconde over doet om een pagina te laden (Maar dat is ok, het is ook puur een archief)
Het schrijven van een artikel is niet het meeste werk. Bij goeie journalistiek is het voorwerk om tot een verhaal te komen, het meeste werk. Een stukje van een andere website vertalen en hier neerplempen, of een samenvatting ervan typen, gebeurt hier veel te vaak. Maarja, dat is zo lekker makkelijk, een ander het werk laten doen.

Die paar pagina's op archive.org openen is trouwens niet eens zooooooveel werk. Gewoon in tabjes gooien, de cijfers in een sheet flikkeren, mooi verhaaltje eromheen, klaar.
Wel bijzonder om te zien om wat voor hoeveelheden data het gaat. Zou het eigenlijk wel eens gebeuren dat er zoveel data tegelijk over het internet gaat dat dit merkbare vertraging oplevert met bijvoorbeeld YouTube of Netflix?
Probeer eens een wereldwijde actie te organiseren dat iedereen om een bepaald uur de grootste games begint te downloaden en ondertussen Netflix of iets anders op zetten.😂
Op zich, dat zou wel een mooie stress test zijn XD
De game heeft daarnaast het record van grootste aantal gelijktijdige spelers afgenomen van Terraria
Zou het kunnen dat "in een single player game" nog ontbreekt in deze zin? Aangezien er iets verder nog gesproken wordt over een 'algemeen' record voor PUBG en volgens de Steam Charts er nog 2 andere 'multiplayer' games zijn die beter deden.
En dat is alleen maar Steam. Tel daarbij ook nog eens de consoles bij op, en GOG Galaxy. (De winkel versie gaat via GOG)
Spel schijnt nogal buggy te zijn.

Ziet er wel mooi uit.
Hoeveel energie gebruikt dat en is p2p niet zuiniger?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True