Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ook Xbox-gebruikers kunnen geld voor Cyberpunk 2077 terugvragen

Na de PlayStation Store heeft nu ook de Microsoft Store de mogelijkheid ingesteld om de aanschafprijs voor Cyberpunk 2077 terug te vragen. De maker van het spel, CD Projekt Red, deed dit al eerder, naar aanleiding van het grote aantal bugs dat de game bevat.

Dat maakte Xbox Support bekend via een melding op de website. Wie Cyberpunk 2077 voor de Xbox digitaal heeft aangeschaft krijgt nu de mogelijkheid om de aanschafprijs teruggestort te krijgen. Volgens Microsoft hebben veel klanten geklaagd over de kwaliteit van de game, en is het until further notice mogelijk om de aanschafprijs terug te vragen. Microsoft stelt dat het overgrote deel van de aanvragen die al binnen zijn gekomen, zijn gehonoreerd.

Eerder liet Sony al weten dat klanten die Cyberpunk 2077 hebben gekocht via de PlayStation Store hun geld terug kunnen krijgen. Daarbij verwijderde Sony de game ook uit de downloadwinkel. Xbox doet dit overigens niet.

Maker CD Projekt Red geeft klanten die de game op schijf hebben gekocht eveneens hun geld terug. Dat doet het bedrijf naar aanleiding van de vele klachten omtrent de game, die eerder deze maand uitkwam: het spel bleek nog vol met bugs te zitten, die in sommige gevallen ook grote impact hebben op de speelervaring. CD Projekt Red heeft patches beloofd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

19-12-2020 • 10:15

274 Linkedin

Lees meer

Reacties (274)

-12740257+1123+215+31Ongemodereerd107
Wijzig sortering
Jezus mensen. Hou op met "oh bij mij draait het uitstekend op m'n 3080“. Goed voor jou gast! Hadden ze maar alleen pc versie uit moeten brengen, oftewel xbox en ps4 voor 20 euro weg doen. Ze hebben gewoon hard gefaald. Keer op keer proberen aaa studio's mee weg te komen met early access te verkopen als een volwaardige game. Maar goed dat ze nu teruggefloten worden!
Ehm dat was van 't begin al 't geval. MS is altijd heel erg coulant geweest met refunds. Zeker in verhouding tot Sony en Nintendo.

Update: Patch 1.0.5 is online

--> https://www.cyberpunk.net/en/news/37166/hotfix-1-05

[Reactie gewijzigd door BitJager op 19 december 2020 12:00]

Dit is marketing natuurlijk hè. Je zou maar Xbox-er zijn en mopperend het bericht hebben gelezen dat Sony wél tot een creditering overgaat.
Ja dat kun je zeggen, maar het is niet dat microsoft dit opeens afgelopen week is gaan doen omdat cyberpunk dit probleem heeft. Microsoft doet dit al jaren, zelfde geldt voor xbox hardware. Ze hebben hun service gewoon goed op orde. En als ik dan lees dat Sony al excuses maakt omdat je formulier dat je moet gebruiken om je geld terug te krijgen niet altijd even goed werkt en je het dan maar op een later moment nog eens moet proberen. Vind ik een beetje knullig.

[Reactie gewijzigd door inbedrijf op 19 december 2020 14:17]

Ik had ooit een illegale versie van Windows Vista. Uiteindelijk werkte die niet meer, dus op het knopje 'koop nu een legale licentie' gedrukt. Kreeg van MS de melding 'dit is een electronische licentie, u ontvangt geen media'. Netjes betaald, kopie gelegaliseerd.

Week later ging de deurbel. Pakketje van MS. Een fysieke Vista disk met begeleidend briefje: "Omdat uw kopie uit het illegale circuit komt adviseren wij u een nieuwe installatie van deze disk te doen omdat illegale kopieen vaak malware of virussen bevatten. Bedankt voor het aanschaffen van uw Windows Vista licentie."

Dertien jaar terug ofzo? Service was altijd al goed, ook met vervangen van voedingskabel eerste Xbox. Ff registratienummer invullen en kreeg er één in de brievenbus.

Dit soort dingen onthouden mensen.

Voor MS maakt het ook niet uit of ze geld terug geven voor Cyberpunk, grote kans dat je het alsnog uitgeeft aan een ander spel bij hen.

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 19 december 2020 14:29]

Service is zeker goed. Afgelopen vrijdag belde mij nog iemand van Microsoft India om te waarschuwen dat ik een probleem heb met mijn computer, dit terwijl ik zelf nog niks gemerkt had. Echt blij mee, mijn computer werkt nu weer als een zonnetje. :+
Ik zou zeggen wacht gewoon even tot ze het gefixt hebben. Het gewoon een super gave game. Die bugs worden echt wel gefixed
Daarmee keur je het dus goed dat een game zo word afgeleverd. Dit mag gewoon niet de standaard worden voor een game waar je 60 euro voor betaald. Als ik een game koop verwacht ik dat die af is en niet dat ik een bèta aan het spelen ben.
Vroeger de eerste surface rt gekocht. 2 weken gebruikt maar vond het toch niks. Ingepakt en terug gestuurd, netjes geld terug gehad. Niks mis met die service in elk geval.
Dat klopt. Ik weet dat Microsoft het doet. Maar de enige reden waarom het nu nogmaals aangekondigd wordt is puur omdat Microsoft even het momentum wil gebruiken om ook goed voor de dag te komen.
Zou het echt met zo'n negatieve insteek zijn? Als ik het zo lees is het meer met de insteek om gebruikers/klant die er nog niet bewust van was beter te informeren. Gezien er zo'n shitstorm over is ontstaan verwachten ze waarschijnlijk meer mensen die een refund voor dit product willen en maken ze daar een wat duidelijker loket voor om je te melden.
Kan ook zijn dat hun supportafdeling ineens 1000 belletjes per uur meer krijgt, wat veel geld kost. Either way, netjes dat ze het melden.
We hebben het hier over MS hé, die zijn niet zo uitgekookt. Zeker tegenwoordig niet meer. Juist de naïviteit van MS brengt ze geregeld in problemen of geeft ze een onverdiend slecht imago. Heel apart, zo'n bedrijf.
Dit is niets meer dan een notice op de support website die vervolgens wordt opgepikt door de media, geen persbericht oid. De reden voor die notice is natuurlijk geheel logisch, gezien de grote stroom aan klachten die de game krijgt.
Heb ook deze ervaring met Microsoft, indertijd met 2 360's de RROD gehad, eentje daarvan was een console dat ik voor een prikje van een vriend had overgekocht, bijna gekregen eigenlijk. Beide keren de console opgestuurd via het terugroepprogramma en no questions asked werd het aanvaard en had ik even later een refurb die wel bleef werken.

Nu zegt dat niet echt veel gezien ik geen ervaring heb met Sony in dit soort zaken maar kan alleen maar getuigen van een service die voor mij, toen, ook erg op orde leek.
Zo kun je alles afschuiven op marketing. Feit blijft staan.
oops was al door een ander gezegd...

[Reactie gewijzigd door bamboe op 19 december 2020 12:12]

Had mooi geweest als ze de marketing route hadden gekozen van Now timed exclusive on XBoX!
Dat is natuurlijk wel de Amerikaanse kijk op de wereld. In de EU hebben retail stores nog steeds de 2 jaar garantie-verplichting. En ja, wettelijke garantie geldt ook voor geopende games. De uitzonderingen voor geopende games gelden voor andere vormen van geld-terug regelingen (wet koop op afstand, bovenwettelijke garanties, etc)
Volgens mij reageer je op de verkeerde. Ik reageerde op het stukje van je geld terug krijgen bij digitale aankopen.
En ik reagerde op de laatste zin in jouw quote. dakathefox had het over X-boxers zonder een onderscheid te maken tussen fysieke en online sales. Jouw quote van The Verge gaat dan ook on-topic over beiden, maar vanuit een Amerikaans perspectief.
Ah op die fiets, dat stukje had niet in mijn citaat moeten staan, had ook niets met dit verhaal te maken idd.
Ik heb anders nooit problemen met Sony of Nintendo.
Nintendo geeft nooit geld terug bij digitale aankopen. Bij aankopen in de eshop moet je akkoord gaan met het laten vervallen van je herroepingsrecht.
Desondanks staan zulke voorwaarden niet boven de wet en het herroepingsrecht gaat vooral om het retourneren van ( digitale ) goederen zonder dat je daarvoor een reden hoeft op te geven.
In Nederland heb je namelijk ook nog zoiets als " recht op een deugdelijk product "
Alhoewel de bewijslast bij de verkoper ligt de eerste 6 maanden na levering, lijkt het mij lastig om je hier succesvol op te beroepen en de aankoop ongedaan te maken in de meeste gevallen bij games.
Maar bij Cyberpunk lijkt het mij dan weer duidelijk; het spel is gewoon ondeugdelijk/kapot en is niet waar de consument voor heeft betaald.
De koopovereenkomst ontbinden is de enige logische mogelijkheid hierin.
Helaas hebben nagenoeg alle download winkels hun juridische verantwoordelijkheid in Londen gevestigd. (De “City of Londen” heeft een andere juridische grond dan de rest van Engeland door een wet uit het verleden, al zijn veel wetten landelijk dekkend komt niet alles 100% overeen)

Nintendo en Sony hebben beiden hun digitale EU winkels in Londen op papier geregistreerd. Dit houd in dat het maken van aankopen je gevonden zit met de wetgeving in het land van aanschaf.
Het is al moeilijk (duur) om ze aangetekend aan te schrijven, laat staan een procedure op te starten.
Dat hoeft zeker niet zo te zijn, als een verkoper in Nederland digitale goederen aanbied gericht op de Nederlandse markt (bijvoorbeeld door hier te adverteren, de winkel aan te bieden in de Nederlandse taal, het aanbieden van Nederlanse betaalmogelijkheden, bijvoorbeeld het accepteren van Ideaal is een mooi voorbeeld en dergelijke) dan dienen zij zich ook gewoon aan onze wetgeving te houden.

Wel is het uiteraard lastiger om juridisch je recht te halen (want een eventueel vonnis uitvoeren kunnen ze makkelijker vertragen), maar enkel het feit dat een entiteit juridisch in een ander land gevestigd is betekend niet dat dan automatisch ook dat recht van toepassing is. Je kan een zaak tegen die entiteiten gewoon in Nederland starten zolang maar voldaan is het aan het criterium dat ze zich richten op het verkopen aan de Nederlandse consument.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 19 december 2020 12:35]

Ja dat leek mij ook wel. Je moet bij de transacties gewoon BTW afdragen, dus dan lijkt het me een Nederlandse transactie, geen Britse.
Toch interessant hoe dat gaat worden dan vanaf 1 januari, zeker als er een no-deal is...
Waarschijnlijk gaat er weinig veranderen. Er wordt tenslotte geen importheffing gegeven op diensten en/of licenties. (Alleen btw ben je officieel verschuldigd in het land waar de , goederen en/of licenties worden aangeboden)

De wetgeving in deze maakt het extra lastig omdat je op papier geen product af neemt, maar een “recht op gebruik van een product voor onbepaalde tijd, die ontbonden mag worden door de aanbieder conform de voorwaarden op het moment van overeenstemming”

Het vervelende in deze is dat je dus een product af neemt die je mag gebruiken, en zodra deze al 1 seconde gebruikt is, heb je in feitelijk al gebruik gemaakt van de dienst voor onbepaalde tijd (onbepaald mag ook 1 seconde zijn, maar uiteraard ook tot in de eeuwigheid) juridisch sta je dus al niet heel sterk als je een aankoop ongedaan wilt maken in deze)
Vergelijk met met de games voor de PSP of bepaalde PS3 games/dlc die digitaal aangekocht zijn maar niet meer opnieuw te downloaden zijn (nog wel te gebruiken zolang deze geïnstalleerd blijven)

Software blijft het grootste juridische struikelblok met ontzettend veel onduidelijkheid omdat er wetgeving op handelzone (zoals de EU of AU), Landen, Staten, provincies en zelfs steden bestaat.
Succes met uitzoeken welke wetten leidend zijn, en wie er gelijk heeft.
Als consument trek je uiteindelijk wel aan het langste einde, de vraag is of dit jouw tijd en geld waard is die je uiteindelijk terug kan krijgen voor deze misschien maximaal €100 (1 game + dlc pass)

En dat getouwtrek is precies waar ze op doelen, de moeite zo groot maken dat je het er gewoon bij laat zitten.

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 19 december 2020 12:47]

Heb je een goede link over de andere juridische grond ? Interessant om te lezen
https://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London

niet de beste link, maar wel eentje die aardig wat informatie geeft.
Houd er rekening mee dat de "city of londen" op papier een ander land is, Die zelfs geen verandwoording aan het Britse koningshuis hoeft af te leggen. Dit is het enige land onder brits gezag dat geen deel uit maakt van het "Britse koningsrijk" (zo moet de koningin/koning conform de verdragen officieel onbewapend het land binnen komen, niet dat deze regels in de praktijk toegepast worden maar ze zijn er wel)
Geen ander land. In het artikel staat geen country maar county.
Cyperpunk is verkocht ná Brexit, dus het lijkt me sterk dat ze dat dat gedaan hebben vanuit Londen. Maar zelfs áls ze dat gedaan zouden hebben, dan nog zou het onder de Brexit transitie regels van 2020 vallen, en valt het nog steeds onder dezelfde EU regels.

Dat is nog even los van het feit dat het VK de consumentenwetgeving vanaf 2021 mág aanpassen, maar daar niet toe verplicht is.
Is dat expliciet of impliciet?

Als het namelijk impliciet is valt daar ook evt. nog wel een case tegen te maken.
Het is in der daad digitale content providers toegestaan om consumenten te dwingen/vragen afstand te doen van dit recht, maar voor zo ver ik begrepen heb dient hiervoor expliciet toestemming te worden gevraagd aan de (beoogde) consument.
Het staat in kleine lettertjes aangegeven bij de koop. Dus ik denk dat veel consumenten zich hier niet bewust van zijn. Ik kwam er ook pas achter toen ik een game 5 minuten gespeeld had en dacht dit is echt niks voor mij. Heb toen mijn geld proberen terug te krijgen maar kreeg toen te horen dat ik daar geen recht meer op had omdat ik bij de koop afstand heb gedaan van mijn herroepingsrecht.
Ja dát is dus in principe nog wel aan te vechten.. als het 'kleine lettertjes' was en niet expliciet gevraagd/vermeld was dan denk ik dat je dat best hard kunt maken.. moet je alleen wel zin in hebben in alle juridische/bureaucratische rompeslomp en tijd die dat kost om je gelijk te halen.

Wat dat betreft vind ik de manier hoe Steam dat aanpakt wel prima.. heb al 2x m'n geld teruggevraagd en dat was gewoon snel en eenvoudig geregeld.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 19 december 2020 16:53]

Klopt Stream gaat altijd erg soepel en snel. Bij Xbox heb ik 1x mijn geld teruggevraagd en ook daar kreeg ik het zonder vragen terug.
Refunds werden in sommige gevallen wel afgekeurd. Naar die mensen sturen ze nu een berichtje op Xbox Live met de melding dat als ze nog steeds een refund willen ze het kunnen aanvragen.
Bij technische problemen is het in ieder geval het beleid om geld terug te geven wanneer daarom gevraagd word.
Het eerste bericht was dat zowel Sony als MS beiden moeilijk deden over refunds mbt Cyberpunk. Dit artkel gaat specifiek over Cyberpunk..... dus wat je zegt klopt gewoon niet.

Sony is zonder twijfel een drama normaliter, maar in Cyberpunks geval gaf Sony, voor zover ik las, eerder toe. Was er eigenlijk verbaasd over. De impact zal hoogstwaarschijnlijk een stuk groter zijn gezien het aantal PS4s.
Dat was ook een flauwekul bericht. Mijn refund liep toen al zonder problemen bij MS. Aangevraagd en een uur later al goedgekeurd, ondertussen het geld mooi weer op de rekening.
Ik wacht mooi tot de Series X update uitkomt en veel bugs verholpen zijn.
Verbazend is het niet van Sony. Ik verbaasde me er over dat CDPR zei dat je refunds kon krijgen bij PSN omdat Sony dat normaal niet doet. Support dus overbelast bij Sony met aanvragen en als ze toch refunds geven dan worden de support lijnen nog harder belast. Enige manier om van dit probleem af te geraken is de boel automatiseren en voorkomen dat die game nog meer klachten oplevert.
Lekkere lijst spoilers, die changelog. ;)

[Reactie gewijzigd door Heedless op 19 december 2020 13:43]

Wow wat een bizar lange lijst met bugfixes.. :o
Heb er zelfs op de pc.gelukkig niet zo heel veel last van en ik save super vaak dus als ik iets game Breaking krijg dan load ik 1 of meerdere saves terug
Gerucht gaat dat dat je bij v1.0.5 ingame ET op een arcade machine kan spelen🤣.
Terecht, de game had nooit uit mogen komen op deze manier.

Er zitten 5 verschillende auto's in de game.

NPCs hebben a.i van 20 jaar geleden.

Als je een wanted level hebt spawnen de agenten gewoon naast je. Zelfs als je op een dak zit verstopt. Ze kunnen schijnbaar ook door muren kijken en hebben auto-aim.

Autos besturen als een natte krant en de GPS is zo bedroevend dat je letterlijk 9 van de 10 bochten mist.

Buiten de stad is alles hetzelfde. Veel dezelfde gebouwen en copy paste werk van planten en objecten.

De straten en indoor gedeeltes liggen vol met troep waarvan alles wel 20 x wordt herhaald. Gewoon een hoop clutter dat niets toevoegd.

Autos die spontaan ontploffen. Mega veel clipping bugs.

De stad voelt dood aan omdat de NPCs doelloos rondlopen en geen a.i hebben. Een NPC kan uit zijn achterzak een tablet tevoorschijn toveren, die weer wegstoppen en dan uit dezelfde achterzak een bak noodles halen..

Ik kan nog wel ff doorgaan maar het is best belabberd.
En toch hoor ik van genoeg mensen dat ze er volop van aan het genieten zijn... Op de PS4 en Xbox one had het misschien echt (nog?) niet uit mogen komen, de one x en pro weet ik niet, op pc en PS5/Xbox series schijnt het heel goed te pruimen te zijn.

Ik vermoed dat er nu ook genoeg mensen zullen zijn die al genoeg tijd er in hebben zitten, het hoofdverhaal uit hebben, maar nu lekker even voordeel halen door geld terug te claimen en dan later eens een goty voor een habbekrats op te pikken.
Op de pc geen enkel probleem.
Ik heb nu zowat 15 autos in mijn lijst zitten die ik kan oproepen maar mijn Caliburn is toch wel degene waar ik het meeste in rijd. Wat een geweld om met 200mph door de stad te scheuren.
De missies zijn fantastisch, er zitten sommige erg duistere missies tussen maar Night City is een duistere stad.
Er zijn twee games die dit jaar in mijn lijstje staan als meest gespeelde en mijn persoonlijke beste games tot nu toe. Nioh 2 en Cyberpunk 2077.
Als je met middelmatige hardware speelt waar je niet de details voluit kan zetten kan ik me voorstellen dat het wat minder is maar bij mij staat alles op ultra en loopt erg goed.

Er zitten enkele kleine bugs in, nog geen showstoppers gezien en heb nog nooit hoeven te herladen erom.
Glitches zijn er ook zat maar zoals the Witcher 3 al heeft laten zien, je kan eigenlijk beter een paar maandjes wachten om Cyberpunk 2077 te kopen want dan zijn de meeste bugs er wel uit.
Ik heb hem ook op PC en heb hem op ultra staan. Heb geen raytracing kaart maar spel is super mooi. Los van de missies is het ook gewoon leuk om door de stad te banjeren. Geen enkele steeg is achter gesteld en er is heel veel detail.

Klopt er zitten bugs in en af en toe moet ik mijn spel opnieuw loaden maar geen gamebreaking dingen.

Soms heb ik het gevoel dat de game teveel haat krijgt. Als je door de stad loopt dan zie je gelijk wat een enorm project dit nog steeds is. Er is aan zoveel gedacht om de stad levendig te laten lijken. wist je dat ze elke stuk vuil handmatig in de game hebben gelegd om het realistisch te laten kijken. Evenals de billboards , de reclames op TV. Er is heel veel gedaan om de immersion te maximaliseren.

Ik zie dit gewoon als een early access game waar nog aan gesleuteld moet worden en ik vind het dan ook zeker mijn geld waard.

Snap persoonlijk niet waarom CdPR dit spel überhaupt op de ps4 of xbox heeft uitgebracht want het is duidelijk next gen.
Het probleem is juist dat ja....ze hebben vuilniszak voor vuilniszak de game wereld vormgegeven. Maar daar houdt dan ook de immersie direct op voor mij.

Naast de mooie graphics is het totaal geen levende stad. Graphics zijn de eerste paar minuten leuk maar daarna ga ik me al snel irriteren aan het feit dat er gewoon niks te doen is. Het is niet zo een immersie dat je het gevoel hebt echt in een levende stad te spelen.

Ik vind RDR2 altijd wel oke maar keek erg uit naar cyberpunk. Juist door de leegheid en eigenlijk middelmatige open wereld ben ik ineens veel meer RDR2 gaan waarderen. Het is echt een open wereld ipv een open wereld wat eigenlijk alleen maar een holywood decor is.
Vroeger, jaren geleden kocht je een spel en was het af. In tijden van de PlayStation 1&2 voornamelijk. Eind jaren '90 begin '00. Kun je je misschien niet voorstellen.. :)
Ha zeker wel ik ben ook van die tijd. Aan de ene kant goed. Aan de andere kant moet het wel ook in een keer goed zijn en álles moet tijdens bugtesting naar boven zijn gekomen. Daarnaast zijn de games ook een stuk complexer geworden dan toen. Vooral grote openworld Games bugloos afleveren is een fabeltje.

Kan me Shenmue 1 op dreamcast nog herinneren dat ik op een gegeven moment niet verder in het verhaal kon omdat er door een bug een bepaalde event niet gebeurde. Dat was overigens alleen op de EU versie. Gelukkig kon ik het verhelpen door in de game een totaal andere route te nemen dan voor de hand lag dat dit wel gebeurde haha :). Dat kan je dan niet wegpatchen.

Je had voor sommige games echt wel revisions of updates maar dat zie je pas als je jaren later de volledige rompacks download.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 20 december 2020 12:31]

Dat is totaal onzin. Jij hebt duidelijk heel wat games NIET gespeeld maar er is genoeg meuk uitgekomen voor de PS1 en PS2 dat gewoon enorm ruk was/ niet speelbaar. Je had een James bond game op de PS1 (inhaken op golden eye) dat gewoon verschrikkelijk was. En ik geloof Quake 3 voor de PS2 dat ook gewoon totaal ruk was. Het erge van toen is dat ze helemaal niet gepatched meer werden. Als iets stuk was of niet speelbaae, dan was het stuk/niet speelbaar.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je de PS1 tijd of PS2 tijd wel echt heb meegemaakt, anders had je dit wel geweten. 80% van de games die toen uit kwamen waren gewoon echt ruk (B-titels voornamelijk of slechte ports van PC games zoals red alert op de PS bijv.).
Ik snap de haat op de game ook niet, niet op dit niveau. Mensen zijn Skyrim vergeten duidelijk, die niet speelbaar was op de PS3 bijv. Dit is een game die op de next gen of pc gespeeld moet worden. Je hebt gelijk dat cdpr dit gewoonweg niet op base consoles had moeten verkopen of met waarschuwing dat het alleen voor de pro en one X speelbaar is oid. Vroegah moest je ook memory expansions gebruiken (N64) e.d. om bepaalde games te kunnen spelen.

Verder is de game gewoon enorm gaaf. Als de hype er niet was en de console versies en het niet 2020 was, dan was dit gewoon een dikke 9 en zou iedereen het prijzen voor de gave (side) missions en prachtige graphics en stijl. Night City is ongelofelijk mooi en de sfeer is ongekend. Ik ben 30 uur in de game en geniet nog steeds hoe alles eruit ziet en aanvoelt. Waarom mensen zeggen dat de stad leeg voelt weet ik niet, er is enorm veel te doen. En er gebeurd genoeg random dingen ook (shootouts uit het niets, of intimidatie voor je neus etc.) Dat de game juist levend voelt.

Ik geef eerlijk gezegd corona de schuld. Mensen hebben niets te doen dus stoppen ze al hun energie in het bashen van de game.

Ps. De game is 2 game bij mij vast gelopen, gebeurde in de menu voor de map. De game draait super goed bij mij en is stukken beter gecodeerd dan bijv horizon zero dawn, die constant crashte. Ik kan alt tabben zonder dat de game breakt etc. (Dat kan niet bij elke game als je full screen speelt!). Enige is hier en daar visuele glitches maar die zijn voor mij zeldzaam (tenzij ik er echt naar ga zoeken).
Het kan nog erger, Skyrim heeft een community patch mod nodig en een UI mod om het überhaupt goed speelbaar te krijgen want de developer weigert alles netjes te patchen. Iets wat je CDPR niet kan verwijten.
Ik ben een van die mensen die erg geniet van dit spel maar die waslijst aan bugs is gewoon terecht hoor :)
De game beschouw ik inmiddels alsof er geen politie inzit, die ben je kwijt door een blokje om te nemen.
Wat mij vooral stoort is het van alles en nog wat dat een halve meter boven/onder de grond zit en een paar missies waar je moet wachten tot iemand komt opdagen, en dat nooit doet (press f to wait komt dan niet te voorschijn kennelijk).
Had de game dan voor die platformen alleen uitgebracht. En sleutel verder aan de last gen consoles. Het feit blijft wel dat CDPR geen beelden van de consoles wilde delen aan de reviewers omdat ze bang waren voor slechte reviews.
Genieten kan natuurlijk best los staan van het aantal bugs, zo zijn veel bugs op te lossen door te reloaden. Niet heel erg elegant, maar het werk wel en genoeg spelers zullen dat niet heel erg vinden.

Moet wel zeggen dat het op de nieuwe consoles ook niet super lijkt te zijn, nu heb ik er zelf geen dus alleen wat ervaring bij een maat van me, maar vergeleken met de PC versie vind ik het eigenlijk maar een matige vervaring. Nog altijd vrij buggy, het doet niet echt next gen aan, ik vind het erg lijken op een last gen ervaring met een iets betere performance. Al met al niet geweldig.

Nee, al met al ben ik van mening dat dit spel niet voor consoles uit had moeten komen tot nu toe, de PC versie is te doen (maar zal ook nog veel werk nodig hebben voor echt een goede ervaring,. het voelt echt als bugs 'gedogen'), de console versie's die ik heb mogen speler vond ik ondermaats. Die hadden ze echt pas moeten releases met de 'nextgen' patches die volgens jaar ergens moeten komen en of het spel uberhaupt voor last gen uit had moeten komen betwijfel ik, ik hoop dat ze met patches flink wat kunnen verbeteren, maar of het echt de ervaring gaat worden die de consument verdiend betwijfel ik echt, zeker op de originele PS4 / Xbox One denk ik dat het echt lastig gaat worden om een echt goede ervaring te bieden die recht doet aan de AAA beleving die je als klant mag verwachten bij een blockbuster game als deze.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 19 december 2020 12:01]

Niet iedereen stoort zich even erg aan bugs. Toen ik de eerste keer een main character door een gesloten lift deur zag lopen had ik echt een wtf moment. Ben nog niks tegen gekomen wat echt kapot is maar die kleine dingen storen mij wel. Niet genoeg voor een refund maar ze hebben wel duidelijk lopen rushen om voor de kerst dagen nog flink te kunnen cashen. Wat mij betreft mag dat best een keer afgestraft worden.

Software uitbrengen die bug vrij is dat kan bijna niet. Maar de AAA game devs maken er de laatste jaren wel echt een zooitje van.
Wat is er mis met noodles in je kontzak bewaren naast je telefoon 8-)

Die wanted shit ben ik wel met je eens, maar dat een NPC meerdere dingen uit 1 bfoekzak haalt, tja mij kan het niet storen verdsr, dus denk dat dat soort dingen niet perse een bug zijn.
Klopt is geen bug maar iemand programmeerd het wel. Er is dus iemand geweest die denkt ik laat een npc noodles uit zijn achterzak halen :)
Het mooie is dat ik al zon voorgevoel had toen de game werd getoond 2 jaar geleden ofzo op de E3 (of wat daar van over is)

Maar goed het is wel weer gebleken, dat een studio een goede game aflevert (Witcher) wil niet meteen zeggen dat alles goed is, maar goed de hype train was al gestart en iedereen zat er al in en de aandeelhouders zagen dat ook dus die denken mooi cashen :)

Ik ga me namelijk niet voorstellen dat iedereen die bij die uitgever werkt met daadwerkelijk hart en ziel en zaligheid aan een game werkt dat die gaan zeggen, nee is prima zo......

Op naar de volgende hype train he jongens rinse and repeat. En maar klagen op het internet boehoe mijn gehypte game is een flop
Ja het verbaaad me ook dat developers dit zelf nooit goed kunnen vinden. Als je gewoon 5 min rondloopt in de game komt je mega veel rare dingen tegen. Een game is nooit perfect en ik verwacht niet teveel, maar de a.i in gta 3 was gewoon beter dan in cyberpunk. Wat hebben ze al die 8 jaar gedaan vraag je je af.
Ik zag het gister voorbij komen op het journaal zelfs. Dit zijn echt grove fouten. Hoe kon het zo slecht gaan?
Dit ja, ik speel hem letterlijk nu op de PC, inmiddels zijn alle sidequest gedaan op wat auto’s kopen na. (Zie niks leukers dan de Porsche, en die was voldoende voor de race) en heb me zojuist ingelezen op de 6 verschillende endings.

Point of no return here I come!
Ben benieuwd of ik daarna nog wat te doen heb in game, performance is opzich wel okee met een 570 8gb en 9400F. 40/60fps. Maar krijg absoluut geen Witcher vibe of immersie. Voelt kleiner en simpeler aan, ook schaalt het spel niet mee. Vanaf lvl30 one/two shot je alles en is er eigenlijk geen uitdaging meer.

Zonde want ik was semi hyped voor een nieuwe openworld game waar ik een paar 100uur in kwijt kon, zal me nu verbazen als ik de 100 al haal.
Maar is dat nu enkel in de console versie zo? Ik heb mijn geld teruggevraagd en net om die redenen die jij noemt ga ik dit spel ook niet kopen eens de PS5 versie er is. Op de PC versie zijn mensen heel positief maar zien zij dan niet alles letterlijk een kopie van de rest is?
Dingen die ik tegen kwam zijn o.a. dat een karakter opeens een pistool in zijn hoofd heeft i.p.v. een shard.
Een venstertje (zo'n popup) van de inventory dat in game blijft hangen als je er uit gaat.
Snelle handelingen in de inventory die niet worden uitgevoerd.
Dat zijn bugs die storend zijn.
Het enige dat mij verder tegen viel was dat de character creator lang niet zo uitgebreid was als dat men liet geloven.
Verder kan ik me voorstellen dat het onacceptabel is hoe het spel op oudere consoles draait.
Ik heb daar op mijn toch al wat oudere pc echter totaal geen klachten over en ik vind de bugs nu ook weer niet zo irritant dat het de mooie en goede dingen in het spel overschaduwt.
Is dat bij zowel de playstation als xbox versie zo?
A real punk-ass game dus, ik wacht wel op deel 2 of sla die ook over.
"Als je een wanted level hebt spawnen de agenten gewoon naast je. Zelfs als je op een dak zit verstopt. Ze kunnen schijnbaar ook door muren kijken en hebben auto-aim."

Je bedoelt ze hebben wallhack en aimbot.

Maar het is een futuristische game dus waarschijnlijk hebben ze je getracked via de telefoon of een chip in je arm. XD

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 december 2020 12:37]

Ik speel het dagelijks, en er zijn zeker tientallen verschillende soorten auto's. Met verschillende skins daar nog bij.
Heb in mijn eigen bezit alleen al 7 verschillende auto's.

Er zijn zeker problemen met de game.
Dat mensen het niet speelbaar achten op last gen zegt meer over de mensen als de game.
Er zijn games zat die belabert draaien op die jaguar cpu's.
Ark onder andere.
Zijn ook genoeg buggy of zeer slechte games te koop op beide platformen.

Daarbij is de titel van dit item foutief, refunden altijd al mogelijk op xbox. Xbox veruimd nu hun voorwaarden enkel voor deze game.

[Reactie gewijzigd door SecondGuess op 19 december 2020 20:44]

Sorry hoor. Maar hoezo ligt het meer aan de mensen die het kopen, dan de game zelf?
Als een spel voor een console uitkomt, mag je toch verwachten dat die fatsoenlijk loopt, breng hem anders gewoon NIET uit voor die generatie....


En buggy is tot daar aan toe, een spel uitbrengen met 10fps kan gewoon echt niet... Deze game had gewoon net zoals crysis toendertijd enkel voor de PC moeten uitkomen. Eventueel een jaartje optimizen voor de nextgen consoles en dan die pas uitbrengen. Vorige gen gewoon lekker laten voor wat het is.
Letterlijk ALLES wat je zegt betreft geen bug en bederft de spelervaring nauwelijks. De reden waarom de game uit de store wordt gehaald bij de consoles is omdat het daarop niet speelbaar is. Frames ver beneden de 30fps, resolutie wordt om laag gekakt en enorm veel crashes.

De dingen waar jij over hebt, heb ik totaal geen last van. Ik speel het op de PC en heb de tijd van m'n leven.
Klopt, zijn geen game breaking bugs maar wel getuige van erg achterhaalde gameplay. De main quest is wel erg leuk om te spelen en ook qua audio zit het wel goed. Ik vind alleen wel dat we als consument best een beetje kritisch mogen zijn. Wie weet zetten ze komend jaar alles recht met goede patches om het vertrouwen enigzins terug te winnen.
Ben vooral teleurgesteld in de NPC's die simpelweg niet zijn verbeterd t.o.v. de Witcher 3. Daar was het ook al zo dat je random mensen aansprak die je in hun eerste reactie uitscholden voor vieze mutant en daarna opeens aardig tegen je waren. Ook in Cyberpunk gewoon weer genoeg mensen die je direct uitschelden en gewoon niet natuurlijk reageren. Ik verwacht niet dat elke losse NPC een heel uniek verhaal heeft, maar dit is gewoon heel slecht.

Verder ook inderdaad het hele wanted verhaal, je verwacht een bepaalde mate van realisme die gewoon ontbreekt. Natuurlijk kan je door dit soort dingen heen prikken en het nog steeds een mooie game vinden, maar ik denk dat ze de verwachtingen totaal niet waar hebben kunnen maken.

Mogelijk kwamen ze zelf ook tot de conclusie dat nog eens 6 maanden uitstel het ook niet veel beter zou maken en uiteindelijk maar hebben besloten om de bittere pil te slikken en de klanten simpelweg teleur te stellen.

[Reactie gewijzigd door Krekc op 19 december 2020 21:12]

Je zou op zijn minst wat moeten kunnen doen aan inconsistenties wat betreft reacties. Dus niet dat je vaak direct uit wordt gescholden om 5 seconden later een positieve reactie te krijgen.

Ik had gehoopt dat dit de puntjes op de i tov de Witcher 3 zouden zijn. Bijvoorbeeld ook in de Witcher 3 als The Baron dood is dat zijn mannen nog steeds The Barons Men (of iets van die strekking) heten terwijl ze juist tegen jou vertellen dat ze zijn keuze om er uit te stappen zwak vonden.

Helaas het blijkt niet zo te zijn, het is wat het is. Volgende keer beter, hoop ik.
Nooit GTA V / RDR2 gespeeld op XBO/PS4 zeker?
Dit dus. GTA V kon zelfs op de 360. RDR2 weet ik niet.
Wat een onzin. Geldt dit dan ook voor PC’s? Daar heb je ook minimale systeemeisen en ze willen dat zoveel mogelijk mensen deze game kunnen spelen, dus zullen ze dat ook werkbaar moeten maken. Kijkend naar de Steam survey zullen ze wel moeten, anders blijft er een klein publiek over.
In games duurt het nog wel ff voor echt goede a.i denk ik. Op zich niet erg, het is een game en ik verwacht niet teveel. Maar letterlijk elke game van de afgelopen 10 jaar heeft betere a.i dan cyberpunk.
Omdat genoeg mensen zoals ik niet zitten te wachten op dat andere mijn spel beïnvloeden. Ook is het vaak dat multiplayer games (dan denk ik bijvoorbeeld aan Destiny die je groot gedeelte alleen kan spelen) vaak eindes hebben die je met andere moet doen. Ik wil graag zelf oplossen hoe ik het beste een baas kan verslaan en niet dat iemand dit mij gaat uitleggen voordat ik zelfs al de baas gezien heb. Ik wil me eigen tempo bepalen met games en niet verplicht snel moeten mee rennen omdat de andere het al meerdere keren gezien heeft.

Ook bijvoorbeeld in Destiny was ik bezig met een vijand die een paar levels hoger was. Had ik die na een paar minuten bijna dood komt een hogere leven langs en schiet de vijand met 1 schot neer. Ja de kill telde wel voor mij maar toen had ik ook zo iets van waar doe ik die moeite voor? Had ik net zo goed 1 keer de vijand kunnen raken en wachten tot iemand langs komt. Party games geweldig als multiplayer maar verder voor mij toch Singleplayer.
Ach man, je snapt best wat AI in gaming-context betekent.

En ja, singleplayer games zijn dood.
God of War (de nieuwste), minstens 10 miljoen keer verkocht.
Ghost of Tsushima, meer dan 5 miljoen.
Spider-man, meer dan 20 miljoen.
Etc.

tl;dr: Doe eens normaal.
We hebben al erg goede AI gehad, kijk naar F.E.A.R.
Toch is het vreemd dat deze game specifiek zo extra hard op bugs wordt afgebrand, terwijl een alom geprezen game als Skyrim een complete community-made patch nodig heeft om dingen te fixen.
Dat waren 'features'! 'Features'! :+
Ben je alweer het tumult omtrent Skyrim vergeten? Was minstens zo groot als Cyberpunk. En terecht. Skyrim was in het begin niet speelbaar op de PS3.
Skyrim is inmiddels al weer 9 jaar oud. Mag toch verwachten dat het inmiddels beter gaat.
Daarbij heeft Bethesda met skyrim (en fallout) ook heel erg veel gezeik gehad door de bugs hoor
Via Steam krijg ik keihard een nee op mijn verzoek voor refund, na 7 uur alleen maar crashes/bugs.
Steam doet mee met de EU online geschillenprocedure: https://ec.europa.eu/cons...nt=main.home2.show&lng=NL Je hebt daarvoor dus geen advocaat nodig.
Steam antwoord ook niet op mijn verzoek tot ondersteuning, tickets worden gesloten en refund requests worden beantwoord met een generiek statement dat ik over 2 uur heb gespeeld.

Ik zie het wel...wellicht maar wachten tot de grootste bugs worden gefixed, zijnde de vele crashes.
7 uur spelen en dan een refund vragen ?
Mijn zoon heeft een ps4 en hij moest even op aanraden van mij er op letten (nav de vele topics op T.net), maar hij vindt hem gewoon speelbaar. Ja de ai van cops zijn wellicht wat te hard afgesteld en een mannetje door een wagen zien lopen ziet hij als humor ipv storend. Maar echt last van een lage fps mwoah. Heb een half uur mee zitten kijken en ik vind het ook wel te doen.

Ik vind ook wel dat we een nuilcultuur zijn geworden. Alles moet perfect zijn en ok daar is op zich geen probleem mee, maar ik vind het hele refund gebeuren wel zo zielig voor de devs die er zo lang aan hebben gewerkt en tijdens deze dagen waarschijnlijk er nog harder aan moeten trekken onder druk van de aandeelhouders en de mensen die nu express alle bugs gaan lopen highlighten. Ik lees ook tussen alle klagers verhalen van mensen die er wel van genieten en afgaan op de komende patches die de game alleen maar beter zal gaan maken.

Geef de jongens/dames van CDPR ook een mooie kerst en stop dat refunden en geef ze een kans om het op orde te krijgen. Het is een briljante game die alleen maar nog briljanter kan worden. Deze hele cancelcultuur zorgt er alleen maar voor dat de devs met nog meer baggage op hun schouders naar hun werk gaan en dat is gewoon sneu. Ik weet zeker dat ze de boel op de rit gaan krijgen.
Gebruik maken van refund policies heeft niks te maken met cancel culture. Dit is gewoon een optie die je terecht hebt, om niet deugdelijk product terug te sturen. Ik ben een klant, geen investeerder. Tegenover mijn geld moet staan dat ik een product krijg dat doet wat ik er van verwacht.
Maar verwachting lijkt toch ook de onderbouwing te zijn om te overwegen geen gebruik van de refund te maken? Hij geeft zelfs aan dat het wel aan zijn verwachtingen voldoet en daarom de refund niet gebruikt, ondanks dat het een recht is waar je gebruik van kan maken. Op het moment dat het spel dus wel aan je verwachtingen voldoet en toch gebruik maakt van de refund zeg je eigenlijk dat je het wil prima vind om er vooral zelf beter van te worden omdat het kan. Daarbij, stel het voldoet niet aan de eisen en je wil wel een refund, stop je dan ook met het gebruik van de game? Want anders ben je wel degelijk onderdeel van de investering: wel het rendement willen maar niet de lasten van geld geven in ruil voor het spel.
Ten eerste wordt de game natuurlijk ook van je account verwijderd na een refund dus natuurlijk ga je niet door met spelen nadat je je geld terug krijgt.

Ten tweede was het verhaal hierboven natuurlijk veel meer gericht op hoe zielig het wel niet voor de developers is, alsof dat een goede reden is om 60-70 euro voor een niet goed functionerend product te betalen. Als je een tv koopt een midden in het scherm zit een blokje dode pixels van een vierkante centimeter dan roept toch ook niemand dat het zielig is voor de mensen in de fabriek om te eisen dat het gefixt wordt of je geld teruggestort wordt? Waarom zou dat bij games anders zijn?
Ik ga er vanuit dat je op elk platform na een refund geen toegang meer hebt tot het product en ik ga er ook vanuit dat je niet in staat bent om voor een refund te gaan als je al tig uur in het spel hebt gestoken. Wellicht dat die tweede regel nu wat flexibeler is.
Ik ga er vanuit dat je op elk platform na een refund geen toegang meer hebt tot het product
Ik weet niet hoe het zit met PS en Xbox, maar op Steam kan je gewoon een game opnieuw kopen als je er een keer een refund op hebt gedaan.
Of vraag gewoon als je oprecht teleurgesteld bent je geld terug. Dan geven we een mooi signaal af dat de klant dit niet pikt.
Dan kunnen de managers bij CDPR alle volgende kerstmissen de jongens/dames een mooie kerst geven door hun klanten niet te naaien en gewoon een product af te leveren waar de rest van het personeel ook achter staat.
Jullie stellen dan wel heel lage eisen aan de game want een framerate van sub 20 is niet echt speelbaar.
Fallen Order vorig jaar schommelde daar ook bij in de buurt op base PS4/Xbox One...
Deels eens, maar in dit geval van CDPR niet. Waarom? Deze game heeft een 'marketing budget' van hier tot tokyo. Het zou 'de' game zijn.

Dan zijn de verwachtingen hoog. Klaar. Als je dan rommel aflevert, en al helemaal op de PS4 en Xbox One (dus niet de Pro & X) zonder dat voor de aankoop even te 'laten zien'. Dan doe je gewoon aan fraude/oplichting.

Geen idee wat jij en je zoon speelbaar noemen, en of het inderdaad geen PS4 'pro' is. Maar alle videos die ik van een ps4 heb zien langskomen is om te janken. Niet speelbaar.

Er was geen plek waar je geen reclame van die game zag. Dus nu mogen ze van mij gruwelijk op de blaren zitten.
Als ik het goed heb begrepen komt er (mogelijk) 21 december een patch die veel impact zou hebben. Mede daarom wacht ik nog even. Verder vind ik het momenteel eigenlijk niet enorm storend (net 3 uur gespeeld, dus wie weet!). Misschien heeft het ook deels met m'n mentaliteit te maken, ik ben geduldig en geef iets of iemand vaak wel een tweede kans!

Al met al, ik heb geduld!
Normaliter mogen we op 21/12 patch 1.0.5.x verwachten. 'k Ben benieuwd naar 't resultaat. Ik heb ondertussen uit nieuwsgierigheid zelf Cyberpunk op alle platformen. Op Xbox One X en PS4 Pro is 't game goed speelbaar. Meest storende daar is vooral de soms iets lagere res op PS4 Pro en issues met texture resolutie en loading. De Xbox One X heeft daar duidelijk minder last van en profiteert duidelijk van zijn hogere resolutie in verhouding tot de Pro. Anderzijds is de game niet echt speelbaar op de Base broertjes van beide. Zowel PS4 base/slim als Xone VCR/S hebben een te lage framerate en de DRS is veel te agressief. Ook lijken de bugs daar veel frequenter voor te komen. Ik vermoed dat deze vooral veroorzaakt worden door null references. Aangezien de base consoles qua memory en cpu het echt niet breed hebben vrees ik dat de memory management problemen daar veel prominenter naar voren treden. Zodoende een hogere kans op deze issues/crashes. Die op de snellere consoles en next-gen platformen zoals PS5 en Series X eerder uitzondering dan regel zijn. In mijn + 20 uur playthrough op Xbox Series X nog geen enkele keer een crash gehad of erg vreemde dingen als physics die de knoop in draaien of quests die vastlopen laat staan T-posing.

Soit het had niet in deze staat mogen gelanceerd worden. Anderzijds heb ik wel nog steeds het vertrouwen in CDPR dat dit na verloop van tijd zal gefixed worden. Ik vermoed zelfs dat op termijn de AI van de politie en andere zaken feature updates zullen krijgen. Uiteraard zal dat niet voor direct zijn.

Update: Patch 1.0.5 is zonet live! Enjoy ;)

[Reactie gewijzigd door BitJager op 19 december 2020 11:53]

Maar is 1.0.5 de grote update waar men over praat of is dat toch een andere?

Ik denk overigens wel dat ze in Januari wel het punt bereiken dat de game grotendeels speelbaar is en de meeste gamebreaking bugs eruit zijn. Of ze dan ook genoeg performance overhouden om meer content erin te steken, is even afwachten.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 december 2020 14:16]

Dit is een hotfix. Weliswaar een grote Hotfix. Check patch notes ;) https://www.cyberpunk.net/en/news/37166/hotfix-1-05

De grote patches staan gepland voor januari en februari. Details over de inhoud daarvan is tot op heden niet beschikbaar buiten dat CDPR duidelijk heeft aangegeven dat onder andere het doel van die 2 patches de performance en quality issues op de 8th gen base consoles te fixen!
Net zoals de day-1 patch zeker? eerst zien dan geloven..
Ik ben even benieuwd als jou en ik verwacht maandag geen wonderen. Dit gaat zeker niet met de eerst volgende patch allemaal gefixed worden. Ik verwacht trouwens voor de base consoles pas echte veranderingen begin volgend jaar bij die 2 mayor patches die gepland staan voor januari en februari.

De situatie is niet ok maar om CDPR te gaan demoniseren gaat toch een stap te ver. 't Is niet dat zoiets in het verleden al niet eerder gebeurd is. Denk bijvb. aan hoe Skyrim liep op PS3 en Xbox 360 en dat is tot op de dag van vandaag nog steeds allesbehalve optimaal qua performance.
Dat laatste zal ook het geval gaan zijn met CP2077 denk ik hoor. Dit gaat echt nooit heel acceptabel draaien op de base consoles, als je nu al ziet hoe uitgekleed het is en hoe bizar laag de resolutie soms dipt op One S en hoe gigantisch slecht de performance dan nog steeds is. De game zal gewoon doodbloeden op de last gen (base) consoles. "Free upgrade for next gen consoles". Die boodschap wisten ze ook al vrij snel uit te dragen. Ze waren heel goed op de hoogte van wat voor bagger ze voor base consoles in handen hadden. Vind het toch echt zeer kwalijk hoe het management van CDPR hier heeft gehandeld en ze verdienen echt alle kritiek die ze krijgen momenteel.
Er is een verschil tussen kritiek geven en een organisatie de vernieling in te schrijven. Op het eind van de dag werkt daar nog steeds een hoop volk. Dat blind gemekker over "crunch" ook de dag van vandaag. Waar 99% van de kritiek komt van mensen die in de verste verte nog nooit in een DEV omgeving gewerkt hebben. No offence maar in mijn carriere van straks 20 jaar is dat part of the job hé. Je gaat altijd deadlines hebben en de oorzaken zijn legio en dikwijls een mix. Slechte planning, management dat niet wil luisteren, derde partijen die niet opleveren, lage kwaliteit van out-sourcing en ga zo maar door.
Dat had ik iets moeten nuanceren. De devs zijn hier ook niet de schuldige en ik neem aan dat zij ook behoorlijk teleurgesteld zullen zijn. Die hebben jarenlang ziel en zaligheid in deze game gestopt. Er werken echt ontzettend creatieve en briljante mensen bij CDPR. Helaas heeft het management het besluit genomen dat de game in deze staat in Q4 2020 MOEST uitkomen. Ze zijn waarschijnlijk te hard gegroeid de afgelopen jaren en door de beurs op te gaan kan blijkbaar het mantra niet langer 'launch when it's ready' zijn. Het doorduwen van de release was 100% een zakelijk besluit. Ze zijn niet langer de 'rebels' van de industrie zoals ze zichzelf graag omschrijven.

[Reactie gewijzigd door piekema op 19 december 2020 12:28]

Het is niet de eerste keer dat een ontwikkelaar gewoon een zeer slechte release laat zien en bij CDPR is dit ook niet de eerst keer. De release van The Witcher 3 was ook niet om over naar huis te schrijven. Op een gegeven moment is men dit wel zat en gelijk heeft men.

Elk bedrijf dat niet goed presteerd zal uiteindelijk ten onder gaan als men niet verbetert. Als jij dan eenmaal in een X-periode een nieuw product uitbrengt, waar jij erg van afhankelijk bent, om te laten zien wat jij te bieden hebt en dit voor een tweede maal op rij verkloot... dan werk jijzelf mee aan slechte recenties.

Inmiddels mag het wel duidelijk zijn dat CDPR hier gewoon de bal heeft laten liggen of liever gezegd in eigen doel heeft geschoten en behoorlijk gefaald heeft.Als een product niet op orde is en in sommige gevallen in de eerste drie a vier dagen er een game aan patches over heen moet, dan is het niet vreemd dat men het geld terug wil. Mogelijk om later te kijken of het wat geworden is.
Bethesda kreeg ook de wind van voren voor brakke Skyrim ports. Het verschil is ook, ik heb niet de indruk dat Cyberpunk nou zo'n goed afgewerkte game is. Als de hele wereld copy-paste werk is, de AI geen donder voorsteld... dan tja. Skyrim had een machtig mooie levendige wereld, de AI was (vooral voor die tijd) indrukwekkend met elke NPC die zijn eigen leven leidde, mijn paard ontplofde niet spontaan. De bugs en crashes namen we voor lief, want het was een goede game.

Kan niet zo zijn dat Skyrim op meerdere fronten beter is dan Cyberpunk, dat spel tikt bijna de 10 jaar aan.

Hopelijk leert CDPR hier van en pakken ze hun toekomstige games veel beter aan.
De 1.0.5 patch is vandaag gelanceerd ;)
Eens zien of hij al beschikbaar is voor de consoles. Aan de patch notes te zien hebben ze niet stil gezeten. Kudos naar de DEVS!

Update:
Patch is online voor Xbox. 15.9GB

[Reactie gewijzigd door BitJager op 19 december 2020 11:50]

Kudos? Jaar of 7 geleden zoiets uitbrengen was je finaal afgebrand als ontwikkelaar en omdat het van The Witcher 3 is zijn ze heilig? Sorry maar los dat die op de PC aardig loopt kan ik me als console speler voorstellen dat deze studio een No Man’s Sky-tje heeft gescoord.
KUDOS voor de devs niet voor 't management!
Hetzelfde bedrijf... ze mogen blij zijn dat niet iedereen massaal refund. Leuke game maar leeft niet geheel op aan de beloftes. Maar misschien dat met een hoop TLC en DLC het wat meer daarop gaat lijken.

Ik hoop dat Nintendo en Sony echter aan het Steam en Microsoft beleid omtrent refunden gaan overnemen want je treft soms releases dat je denkt... dit lijkt totaal niet op de pre info die ik gevolgd heb.
Met het laatste ben ik het volledig eens.
Dus als het mis gaat is het de schuld van het management, nu leveren ze mogelijk iets goeds op en dat is dat vanwege de devs? Iets met shared responsibility lijkt mij logischer..
Mee eens. Ja, je hebt als dev zeker niet altijd de keuze, maar je hebt toch ook iets van trots in je werk? Als ik gedwongen zou worden door management iets pruts op te leveren, zou ik me toch afvragen of het de plek is waar ik zou willen werken. Daarnaast, het zijn de developers die het gemaakt hebben, niet management. Het is wel heel makkelijk om als outsider te zeggen dat het door management komt, maar dat is absoluut niet altijd het geval.
Removed debug console to prevent functions that could lead to crashes or blocked quests. This doesn't mean we don't want to support the modding community. Stay tuned for more info on that.
Ik zie geen enkele reden waarom je dit zou doen...
Als de debug console hooks heeft in de code die voor crashes zorgt, waarom zou je die dan niet tijdelijk uit zetten? Veel mensen die in de embedded wereld werken zullen je vertellen dat bijvoorbeeld een simpele print statement als debug optie ergens op een seriele lijn je hele systeem kan verstoren en een bug kan verhelpen of veroorzaken. Ofwel ze hebben geconstateerd dat het voor een probleem zorgt en zetten het nu uit totdat ze de tijd hebben om dit te fixen. Ik zie niets raars.
Het zou kunnen dat ze debugging tot een minimum beperken in een poging om memory usage naar beneden te halen. Als iedere byte telt bij de last-gen consoles...
Dit brengt een shitload aan extra parameters die allemaal weer kunnen zorgen voor crashes.

Hiermee krijgen ze dus schonere data over crashes en niet iets waarbij blijkt dat iemand allerlei dingen heeft lopen toevoegen.

Daarmee kunnen ze zich dus richten op de basis-game in plaats van allerlei bijzonderheden in specifieke situaties.

In de basis-game zitten al genoeg uitdagingen.
En de prestaties zijn met deze patch 1.05 sterk verbeterd. Bijna 10fps meer op de x1 in sommige scènes tov 1.04
https://www.youtube.com/watch?v=CHVRHZbxnBE

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 19 december 2020 22:34]

Dat is goed nieuws voor de spelers op die console. Zelf speel ik op de XSX, en ben blij dat er zoveel quests gefixed zijn. Zelf vind ik het al goed spelen op deze console sinds patch 1.04,afgezien van de soms grappige bugs.
Idd, dit hadden ze dus gewoon voor release moeten doen... hadden ze dit gezeik niet gehad. 25 fps is ook niet geweldig maar dan kom je geloofwaardiger over dat je dit gepatched krijgt binnen korte tijd na release. Hoop dat ze hiervan geleerd hebben maar niet over de kop gaan, dit verdiend cdpr in mijn ogen ook niet!
Draait als een zonnetje op xbox series s.
Op de Series X draait het ook als een zonnetje. Volgens mij komt dat ook mede door de goede backwards compatibility van Xbox. Wel wat kleine bugs hier en daar, maar niets waardoor ik de game niet kan spelen.

Geen enkele spijt van de aanschaf gehad tot nu toe, ben wel benieuwd wat de 'next-gen patch' volgend jaar nog voor verbeteringen gaat brengen.
Ik denk iets meer scherpte. Heb nu het idee dat het nog niet op 4k loopt, ook al ziet het er soms best goed uit. Die next gen update zal dus wel wat toevoegen neem ik aan.

Ben al blij dat hij erg goed te spelen is op de nieuwe Xbox.
Goed om te weten. Kan ik dus met een gerust hart tot aanschaf overgaan. Hoor veel positieve geluiden (met wat kleine bugs) van vrienden die een Xbox Series X hebben.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 19 december 2020 11:19]

Koop het gerust voor die console in mijn 20 uur + playthrough bijzonder weinig issues gehad.
Ik ben zelf om de een of andere reden heel gevoelig voor pop in, het leidt enorm af. Zelfde geldt voor LODing.
Hier op Stadia ook... nog niks geks gezien en draait heerlijk
Hij draait idd wel lekker op stadia. Maar Ik ben al wel wat gekke dingen tegen gekomen, in het begin hou je een dude onder schot. Hier had mijn karakter een lege hand. De volgende bugs waren vervelender want hierdoor kon ik niet verder zonder reload. Bv bij een ladder. Elke keer als ik boven kwam, viel ik terug naar beneden. En al 2 x door de vloer gevallen erg irritant.
Zo jammer. Ik heb een refund aangevraagd op de PS4 en speel hem nu op de PC. De main story is zo gaaf en memorabel... er zit echt wel een briljante triple-A game verstopt onder al die bugs.
Helemaal mee eens! Ja, het is buggy! En de wereld is soms wat odd, bijvoorbeeld de helft van de vendors op een markt hebben hetzelfde gezicht. Verder heb ik nog nooit echt spel brekende bugs gehad en in 26 uur spelen maar een crash.

Dan moet ik wel eerlijk zijn: ik vind het in huidige staat niet 60 euro waard. Maar voor 45 euro is het absoluut je geld waard.
Want onder al die bugs schuilen een paar enorm goed geschreven verhaallijnen die ik iedereen absoluut kan aanraden! De sfeer is pakkend en ondanks het copy-pasten heeft de wereld een indruk op mij achtergelaten.