'Cyberpunk 2077 is beter in sdr te spelen door slechte hdr-implementatie'

De weergave en beeldkwaliteit in hdr in Cyberpunk 2077 laten veel te wensen over, zo zeggen enkele experts. Ze melden een te donkere weergave en een zekere fletsheid, waarbij zwart vooral als grijs wordt weergegeven. Het spel spelen in sdr zou volgens hen beter zijn.

De klachten over de high dynamic range-implementatie lijken wijdverbreid en zijn afkomstig van pc-spelers, maar ook van console-gamers. Veelgehoorde klachten zijn dat zwart niet als zwart wordt weergegeven, maar als grijs of donkergrijs. Vanuit die ervaring zijn er de nodige oproepen om het spel in sdr te spelen voor de beste grafische weergave.

Onder meer Adam Fairclough, een hdr-expert die vaker games beoordeelt op hun hdr-implementatie, stelt dat hdr in Cyberpunk 2077 weliswaar 'bruikbaar' is, maar 'niet geweldig'. Op zijn Patreon-pagina geeft hij hardop het advies dat spelers 'wellicht hdr willen uitschakelen voor de beste visuele ervaring'. Daarbij geeft hij tips om op basis van de drie hdr-instelopties in Cyberpunk 2077 toch nog de beste weergave te bereiken als hdr ingeschakeld is.

Fairclough spreekt onder meer over bugs in kleurbehandeling en stelt dat helderheidswaarden waarschijnlijk eenvoudigweg zijn opgeschaald van de basisweergave van 80cd/m². Volgens hem leidt zo'n aanpak al snel tot problemen zodra je boven de 600cd/m² komt. In Cyberpunk 2077 betekent dat dat lichtbronnen die niet al te helder zouden moeten zijn, ook heel helder worden weergegeven, waardoor er op dat vlak weinig variatie of nuance meer aanwezig is.

Cyberpunk 2077 hdr-weergaveCyberpunk 2077 hdr-weergave

In de heldere delen van deze screenshots van Fairclough is te zien hoe kleuren verkeerd worden weergegeven.

Op tv's die een hoge piekhelderheid halen, leidt het matchen van de gamewaarden met de maximale helderheid van de tv volgens Fairclough tot een 'oogverschroeiend beeld', wat algoritmes voor het lokaal dimmen van het backlight in de war kan brengen en volgens hem mogelijk blooming versterkt. Door met de instellingen te spelen en de waarden voor de middentonen terug te schroeven, kan dat wel deels worden weggenomen, maar dan verdwijnt volgens Fairclough vaak de wazigheid om lichtbronnen heen. En die wazigheid is in zijn ogen juist wel de beoogde weergave vanuit de ontwikkelaar, CD Projekt Red.

Deze bevindingen worden bevestigd door tv-reviewer Vincent Teoh, die op zijn YouTube-kanaal HDTVTest laat zien wat er in zijn ogen mis is met de hdr-implementatie in Cyberpunk 2077. In een video stelt hij dat er met hdr geen echte zwarte kleuren te zien zijn door verhoogde zwartwaarden. Als je als gebruiker de piekhelderheid verhoogt, dan schaalt de game-engine volgens Teoh een sdr-beeld naar die maximale piekhelderheid, zonder dat het dynamisch bereik wordt verhoogd.

Op een weergave van een waveform monitor is te zien dat de helderheid nergens op 0cd/m² zit, wat de waarde voor zwart is. Door deze verhoogde zwartwaarden en de grijzige weergave van zwart, komen ook andere kleuren minder goed tot zijn recht, aldus Teoh. Ook hij komt met aanbevelingen om de weergave acceptabel te maken, maar raadt aan sdr te gebruiken, omdat dat leidt tot 'een veel betere game-ervaring'.

Deze analyses van hdr in Cyberpunk 2077 lijken in zekere mate op de initiële reacties op de hdr-implementatie in Red Dead Redemption 2. Toen deze game uitkwam, werd al snel de conclusie getrokken dat er sprake was van nep-hdr, omdat de output afgeleid werd van sdr-beeld, waarbij de wereld niet werd gerenderd met enige vorm van verhoogd dynamisch bereik. Dat leidde tot een fletse weergave, een verminderde kleurverzadiging, weinig contrast en een niet al te hoge piekhelderheid. Uiteindelijk heeft Rockstar een patch uitgebracht die deze problemen grotendeels oploste.

Tweakers publiceerde vrijdag een review van Cyberpunk 2077, waarvoor de pc-versie van de game is gespeeld. De genoemde issues met de hdr-implementatie zullen waarschijnlijk iets minder snel bij pc-gamers spelen, omdat in de meeste gevallen pc-monitoren zullen worden gebruikt. Lang niet alle monitoren ondersteunen hdr of zijn überhaupt in staat tot een goede hdr-weergave.

Cyberpunk 2077

Door Joris Jansen

Redacteur

11-12-2020 • 13:17

109

Reacties (109)

109
101
56
4
1
37
Wijzig sortering
kan dit met updates worden opgelost ? lijkt me wel. dan is het geen probleem. En kan dan met een aankomende patch gefixt worden lijkt me.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 24 juli 2024 18:54]

En deze denkwijze zorgt ervoor dat Devs tegenwoordig games half-broken uitbrengen, cashen en daarna maar eens gaan kijken wat nog in hun budget of goodwill past om op te lossen. Kwalijk
Vaak ligt dit niet aan de devs die voor een vaak matig salaris bovengemiddeld veel uren werken maar aan de uitgevers. Kleine nuance op jouw volkomen terechte comment.
Anoniem: 501293 @Xm0ur3r11 december 2020 23:30
Dit was precies waar ik het met een vriend van me over had :) Ergens begrijp ik deze keuze maar je moet het niet willen. Games zoals Anthem en Battlefield V die nu veel beter zijn op prestatie gebied doormiddel van updates. Het lijkt een gewoonte te worden en bij Cyberpunk heb ik echt het idee dat er geld binnen moest komen om verder aan de updates te werken.

1 ding is misschien wel zeker. Cyberpunk 2077 straalt één en al passie uit door de devs. Ik vind het echt een heel vet spel O+
De developers zijn zeer slecht behandeld door CDPR TBH en ik heb nog wel meer kritiek, maar dat laat ik verder achterwege. Ik zal dit spel daarom niet kopen.
Met dat verschil dat een RPG de moeilijkste game om bugvrij te releasen is en dat CDPR een van de beste reputaties heeft op het gebied van patches. Zo is de eerst patch is er al, 2 dagen na release: https://www.cyberpunk.net/en/news/37043/hotfix-1-04

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 24 juli 2024 18:54]

Hier ben ik het een deels mee eens.

Vroeger (wat oudere games) waren er niet zoveel eisen als nu.
Toen kon je het op Pentium1 en Pentium2 spelen, zolang je maar 1mb geheugen had (floppies, wat een tijd) :+ en eventueel 1 a 8 mb opslag had (vaak kon je gewoon via de floppie spelen)
Team *devs* kregen de tijd en budget was eigelijk (was er wel maar minder) nog geen een issue.

Zoals velen IT'ers hier, weten we dat de laatste tijd (vooral door snelle laptops etc etc etc blablabla)
Mensen gewoon weinig tijd hebben, kwaliteit willen, geen geduld etc etc.
Tuurlijk door de IT revolutie (denk aan hdd/hybride/ssd/pci/ddr4+5/gddr5+6 etc etc) willen mensen veel meer en daardoor verwacht dat alles sneller gaat en het dus minder tijd kost.
Echter in mijn mening kan ik het een deel begrijpen, echter is er meer rekening mee te houden qua hardware.

Omdat er nu zoveel hardware (cpu/gpu/mem/voeding/monitors etc etc) in omloop is, en daarbij horende drivers van elke fabriekant, is het naar mijn mening bijna onmogelijk om met alles rekening te houden, en dat komt omdat de devs ook geen invloed hebben op drivers van derde party'en.

Door het economie gebruik, zijn mensen (in mijn mening) minder in staat om het minder te verwachten.
(verwachting: Ik heb een high end, dus het moet maar wachten, echter was dat vroeger niet.)

Tuurlijk snap ik dat mensen door hardware meer willen werken met alles op max, echter kan de makers (devs) niet met alles rekening houden en dat komt door de markt qua hardware dat beschikbaar is.

Als je een nieuwe moniter koopt is er morgen (bijwijsvanspreken) een betere, en devs moeten daar maar mee omgaan en dat vindt ik niet kloppen.

Vooral omdat de uitgevers (ea, valve etc etc) alles wat nieuw is (denk aan VR, 60FPs,4K,8K minimaal etc etc) dit zo graag willen omdat ze hier markt in zien (dat betekent dus meer geld voor hun) willen ze alle nieuwe features er in gooien, maar dat wel in zo weinig tijd (het liefst gister nog) dat de devs niet genoeg tijd krijgen om alles uit te zoekn.
Vooral omdat we nu in een tijd leven omdat iedereen (toch maar thuis zit) sneller uit te brengen.

Ik vindt van deze devs (van CD project) het echter uitstekend doet (vergeleken met sommige uitgevers)
Ze hebben het in mijn idee, goed uitgevoerd en het spel spannend is, beeld is mooi, start (zover ik weet) zonder problemen op en levert in mijn ogen een mooi spel met spannende en leuke momenten.

(edit: Typo's)

[Reactie gewijzigd door Soundstorm2010 op 24 juli 2024 18:54]

Niet de developers, maar uitgevers managers en aandeelhouders.
En deze denkwijze zorgt ervoor dat Devs tegenwoordig games half-broken uitbrengen, cashen en daarna maar eens gaan kijken wat nog in hun budget of goodwill past om op te lossen. Kwalijk
Deze denkwijze lijkt sinds de afgelopen generatie absoluut 'normaler' te zijn geworden en dat is zeker iets waar we rekening mee moeten houden. Het idee van 'als het opgelost KAN worden, dan is het allemaal oke', ben ik het absoluut oneens. Want dit gebeurd gewoon lang niet altijd.

Maar.... ik vind wel dat er een kleine kanttekening bij geplaatst mag worden als het CD Projekt betreft. Want zij hebben absoluut niet met de pet gegooid naar een Witcher 3. Ze hebben de game gefixt, kneiter goede gratis en betaalde DLC uitgebracht en de game was al niet zo magertjes om mee te beginnen.

Ik denk (indd is een aanname) dat CD Projekt's problemen niet komen door een lakse, cash grabbing of sadistische instelling, maar dat ze gewoon abnormaal ambitieus zijn. Er zijn niet zoveel games met deze schaal en complexiteit. En er is absoluut druk geweest om deze game nu uit te brengen, want die PS4 en Xbone versie zijn gewoon niet klaar.
Waarom is het dan geen probleem?
Het is een feature die broken is.
Ik denk dat het goed implementeren echt wel meer tijd kost.
Dus omdat iets gerepareerd *kan* worden middels een OTA, is het geen probleem? Deze denkwijze vind ik nogal slordig..
Het kan gepatched worden, maar ik ga er eigenlijk van uit dat het hele spel grafisch in SDR gemodelleerd is. Dus als er al een propere HDR versie komt, dan nog vrees ik datl het eigenlijk een soort auto-HDR zal zijn.
Ja dit kan met updates worden opgelost via een patch en soms met een update. Er is dan een oplossing voor het probleem wat dan geen probleem meer is maar nu nog wel. Voor nu heb ik het opgelost door mijn bank meer naar achteren te plaatsen.
Tja, allemaal probleempjes bij zo'n spel. Is ook niet heel gek als je ziet hoe groot het is en voor hoeveel verschillende apparaten het spel ontwikkeld moest worden.

Ach, ik heb nog nooit een spel direct bij de release gekocht en pik deze misschien wel op als alle stofwolken zijn verdwenen. Heb ik meteen de versie zoals die bedoeld was en ook nog eens voor een zachter prijsje.

Ik heb ook geen social media, dus ik moet echt actief zoeken naar informatie omtrent dit spel. Heb ik tenminste geen last van spoilers. Het is dat ik nu wat reviews voorbij zie komen, daarvoor wist ik geen eens wat voor spel het precies was. Ik denk dat het niet gebruiken van social media ook wel bijdraagt aan het niet perse hoeven te spelen van zo'n spel op de 1e dag. Je blijft toch wel een beetje uit de hype trein.
HDR heeft, als ik het goed heb, een vaste kleuren definitie welke vast staat en identiek moet zijn op ieder device.

Om te patchen zullen dus de kleuren aangepast moeten worden van alle textures. Echter is het niet zo om te zeggen: Alles iets donkerder.

Iedere texture zal handmatig opnieuw gemapt moeten worden in de HDR color space. En dit is een intensief werkje.
In dit geval gaat het echter niet over bugjes, die je kan verschonen onder het mom van hoe groot het spel wel niet is.
In dit geval gaat het over een systematische verkeerde manier van HDR te implementeren. Dit kan 2 dingen betekenen: a) ze hebben totaal niet door hoe HDR werkt en geïmplementeerd moet worden, of b) ze hebben het spel gewoon in SDR gedesigned en dan op een heel luie manier HDR erboven op gelegd om te kunnen claimen dat het een HDR spel is. Geen van beide is goed te praten voor een productie van dergelijke omvang.
We zijn bijna 2021, niet meer 2016 toen de eerste HDR games op komst waren.
Wellicht is er nog een middenweg tussen " totaal nier doorhebben hoe HDR werkt" of "luie manier van HDR erboven".

Als je soms op internet zoekt rondom HDR dan kom je als snel fanatici tegen die zeggen dat het zonder pure implementatie op een OLED TV van €2000 eigenlijk geen zin heeft en dat alles daaronder waardeloos is. Ik zelf kijk ook in HDR vaak op mijn LCD TV en ben er gewoon erg tevreden mee. Het ziet er zichtbaar beter uit dan zonder HDR.

Ik denk dat dat hier ook het geval zal zijn. Het zal er waarschijnlijk voor mijn (amateur) ogen prachtig uitzien met HDR. Dat het beter kan of dat het soms niet optimaal is neem ik dan wel voor lief.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 24 juli 2024 18:54]

Ik weet niet of je het artikel gelezen hebt of de video van Vincent Teoh gezien hebt. In dit geval kan je bezwaarlijk spreken over 'beter eruit zien'. Het enige wat ze gedaan hebben, is alles qua helderheid verschuiven naar de HDR space. Gevolg is dat zwart ineens grijs wordt.

Je kan echt letterlijk hetzelfde bekomen door de Brightness instelling van je TV omhoog te gooien. De dynamic range blijft exact dezelfde. Dit is dus gewoon helemaal geen HDR en het beeld gaat er ook helemaal niet beter door uitzien.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 24 juli 2024 18:54]

Klopt zeker, ik ben ook van een 1080p tv naar een 4k hdr LCD tv gegaan. Zag er zeker goed uit. HDR was ook een verschil als ik het vergeleek met de 4k tv's van familie en kennissen, ook al was mijn tv goedkoper.
Alleen heb ik een paar maanden terug de upgrade gemaakt naar een C9 en de HDR daarop is niet te vergelijken met de HDR op die LG LCD TV. Het is echt een wereld van verschil. Zelfs met mijn amateur ogen.
Dat heeft niet zoveel te maken met een LCD tv of een OLED tv. Een LCD tv kan zeker ook hele goede HDR weergeven, wellicht zelfs beter omdat de tv een hogere nits waarde kan bereiken. Maar dan moet je wel een FALD LCD met een minimale nits waarde van 1000 kopen. Alles daaronder zal het HDR veel minder mooi zichtbaar zijn. Voordeel van een FALD tv is dat de piek helderheid hoger ligt dan bij een OLED, hierdoor kijkt het overdag ook nog prettig. Nadeel van een FALD is dat je last van Blooming kan krijgen.
Klopt, daarom was ik het ook met hem eens. Alleen ken ik in mijn omgeving een hoop mensen met een tv van €600 die HDR ondersteunt en die dat goed genoeg vinden. Tot dat kamp behoorde ik ook tot ik mijn OLED zag. Een high end FALD scherm heb ik niet gezien, maar met de mid range, qua prijs iets onder een oude OLED zag je bij de schermen die ik heb gezien heel duidelijk de blooming en quadranten oplichten waar nodig.
Sorry maar dat is echt bullshit. Door het bijna oneindige contrast van een OLED doordat zwart echt zwart is heeft een OLED geen 1000 + nits nodig Een LCD moet dit proberen te compenseren met een hogere nits waarde. Je opmerking raakt kant nog wal.
Nee hoor zeker geen bullshit. Beetje Apple en Android verhaal dit. Probeer maar eens HDR op een OLED overdag te kijken. Ik wens je veel succes.
Je mag komen kijken op mijn 77GX.
Even laten merken hoe grote TV je hebt :'(
Je bent de /s vergeten man.
Weet de ontwikkeltijd niet van zo'n game.. maar 5 jaar ontwikkeltijd is toch echt wel reeel. Zo raar zou dat toch niet zijn dat de engine gemaakt is voor sdr?
Ik mag toch hopen dat ze op 5 jaar tijd (nl. toen HDR begon) er wel in zouden kunnen slagen van hun engine HDR-ready te maken. Overigens was er 2 jaar geleden al commentaar op hun HDR-implementatie in The Witcher 3, maar nu lijkt het zelfs nog een stap terug.
Doe dan beter helemaal geen HDR, net zoals experts nu ook aanbevelen dat je als speler best HDR uitzet.
Helaas is HDR een checkbox feature aan het worden. Moet er van de marketing afdeling op, maakt niet uit of de implementatie ruk is helaas. Dit zag je een tijd terug toch ook met camera's en de megapixel race. Alles voor die checkbox en marketing, niets voor de echte kwaliteitsimplementatie.
Er zijn ook maar een handjevol voorbeelden te noemen waar HDR wél goed gedaan is. Óf het is lelijk (Hitman 2) óf het maakt amper verschil met uit of aan (NFS Heat/Horizon Zero Dawn). Van alles dat ik dit jaar met HDR optie heb mogen spelen was het alleen bij DOOM Eternal echt van toegevoegde waarde.

Het kost gewoon een hoop tijd om goed te implementeren, en dat zal het wel weer niet waard zijn voor wat nu nog een middelgrote niche is.
Apart! Ik vond bij Horizon het verschil echt dag en nacht en Hitman 2 was echt prachtig terwijl ik Doom een beetje matig vond. Zal vast aan de hardware liggen en/of het is persoonlijk.
Wat ik heb meegekregen is dat dit spel al sinds 2012 in ontwikkeling is? Toen was HDR nog helemaal niet aan de orde.

Ik denk dat je bij het ontwikkelen van dit spel toch wel een keer de knoop moet doorhakken. Je kan wel telkens weer een nieuwe techniek willen inpassen, maar dan blijf je bezig. Als ik die hoeveel detail er in deze wereld zit, dan zal zo'n redesign van HDR ook niet in een avondje gedaan zijn.

Mocht het spel echt al sinds 2012 in ontwikkeling zijn en je hebt in 2016 de eerste games die HDR ondersteunde (en dan waarschijnlijk nog niet op het niveau van nu), dan snap ik wel waarom optie B tot stand is gekomen.

Dat is nadelig aan een spel zo lang in ontwikkeling hebben, dat alles wat je doet, al heel snel weer achterhaald is. Je ziet het al als jij een nieuwe telefoon koopt. Je hebt hem nog niet in huis, of dat ding is alweer verouderd. Ik denk dat het met game designen niet heel anders zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 24 juli 2024 18:54]

Dat snap ik geheel en is ook een logische afweging. In 8 jaar tijd veranderd er enorm veel qua techniek. Punt is alleen wel. Doe het dan gewoon niet. Dan hoor je er niemand over. Nu doen ze het half (of naja eigenlijk meer 5% qua effort) en werkt het kompleet tegen je.
Kan ook zijn dat de testers het gewoon te donker vonden.

Geef mensen gewoon weer een brightness en gamma setting, kan je iedereen tevreden houden. Alleen maar gamma is te weinig en ik wil niet met de monitor moeten klooien.

Ik vind persoonlijk op 0 beginnen ook vaak te donker, wel realistisch maar niet comfortabel.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 24 juli 2024 18:54]

Tja, allemaal probleempjes bij zo'n spel. Is ook niet heel gek als je ziet hoe groot het is en voor hoeveel verschillende apparaten het spel ontwikkeld moest worden.
Is het spel dan echt zo dramatisch groot? Bijvoorbeeld groter dan GTA V of RDR2? Beide games zijn ook gigantische free roaming spellen en bevatten nagenoeg geen bugs bij de release.
RDR2 heb in niet gespeeld, dus kan ik ook geen mening over hebben.

GTA V was inderdaad ook een grote wereld, maar als ik dat vergelijk met wat ik heb gezien van Cyberpunk. Is GTA V een echte spelwereld en vind ik Cyberpunk meer weg hebben van een wereld. Dat vind ik een degelijk verschil ten aanzien van GTA V. Maar dat je ook niet zo gek, want GTA V is natuurlijk ontwikkeld met het oog op de ps3 en 360.
Mja volgens analisten is de map van RDR2 ongeveer 75km2 tegenover de 24km2 van Cyberpunk. Nou zal Cyberpunk wel vele malen gedetailleerder zijn, RDR2 barst ook van de details.

Cyberpunk is natuurlijk ook ontwikkeld voor de "vorige generatie" aangezien ze begonnen zijn in 2012.
maar de map van RDR2 is zo plat als een vijg en Cyberpunk heeft een map die in de hoogte gaat.
Een saloon heeft geen 25 verdiepingen natuurlijk.
Red Dead Redemption had dus hetzelfde probleem met HDR. Ik merkte zelf dat de game er veel beter uitzag met HDR uitgeschakeld en online werd ook beweerd dat het geen 'echte HDR' was.

Niet dat dat je punt helemaal onderuit haalt, maar gewoon interessant om te vermelden vanwege het onderwerp van het artikel.

Zelf zou ik zeggen dat Rockstar de beste open-wereld ontwikkelaar is. Daar hoeft niemand aan te tippen. CD Projekt Red heeft wel duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Ik denk dat het wel goed zal komen voor de mensen met een next-gen console of PC. Wellicht ook nog de PS4 Pro en One X. De mensen met een standaard console zijn denk ik best wel screwed.
Tja, allemaal probleempjes bij zo'n spel. Is ook niet heel gek als je ziet hoe groot het is en voor hoeveel verschillende apparaten het spel ontwikkeld moest worden.
Dat zal allemaal wel, alleen is de game meerdere keren uitgesteld geweest. Volgens CD Projekt Red eigen woorden was uitstel nodig om de game te polijsten: scherpe randjes wegwerken en bugs oplossen. Als je dan ziet wat er nog allemaal mis gaat met deze game vraag ik mij af wat dat polijsten dan inhield?
Waarschijnlijk hetzelfde als de plintjes van epic master turbo cop Gerard Bouman.
Het is mogelijk dat polijsten ook echt polijsten betekende. Ze hadden gewoon nog veel langer nodig, maar waarschijnlijk waren er execs die zeiden "nu of nooit". Die willen de kerstperiode absoluut niet missen.

Ik kan mij voorstellen dat de devs al hard hadden gevochten om de eerdere uitstellen voor elkaar te krijgen. Ditmaal is het ze niet gelukt om dat gevecht te winnen.
HDR implementatie gebeurd op engine level en heeft dus niks met de grootte van het spel te maken. Grote kans dus ook dat een patch wel verbetering kan brengen, maar mogelijk nooit het effect zal geven wanneer HDR vanaf het begin goed geïmplementeerd was geweest.
Dat een spel groot is is geen excuus voor problemen als dit, ik denk dat mensen gewoon teveel verwachtte door al die hype, kan de studio misschien ook niet zoveel aan doen.
Ik denk dat de problemen met performance en met HDR niet zoveel zeggen over Cyberpunk maar des te meer over de onzinnige hoeveelheid bullshit die tegenwoordig over graphics heen gelegd wordt om de nieuwe GPUs meer cachet te geven. Veel mensen spelen nog op een resolutie die zelfs voor nieuwe games niet zoveel vraagt. De hele display hausse nu is ook een toonbeeld van manieren om in marketing te compenseren voor het niet bieden van een OLED paneel - de hele VESA HDR standaard is tot en met HDR 400 misleiding van de bovenste plank. En daarboven moet LCD zo achterlijk helder worden gemaakt voor de benodigde contrast steps dat je onderhand recht in zonlicht zit te staren.

Doe mij maar SDR op een goed paneel, met DCI P3 kleurruimte is het al 'vibrant' genoeg en blijven kleuren visueel mooi in balans.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 18:54]

Wel een kanttekening dat dit spel meerdere keren is uitgesteld om dingen nog aan te passen en te fixen, en er dan toch nog zo enorm veel fouten in zitten.
Ik heb nu 4 uur gespeeld op de PC nog niet echt iets tegen gekomen aan bugs
Het frappante is dan ook, je hebt maar 1 uur gespeeld maar bent toch al tegen een bug aangelopen. :)

Je zou denken dat het eerste uur van een spelletje redelijk getest is.

Bij mij wilde Jackie niet meer moven, kon ik de missie opnieuw doen.
Een vliegende telefoon ofzo vind ik niet heel erg. Wel jammer maar niet echt een enorme bug.
Nee, maar dat kan natuurlijk wel betekenen dat de onderliggende physics engine gewoon komplete crap is.

Ik zeg niet dat het dat is, maar een bug kan hele diepe wortels hebben.
Binnen een uur liep ik al tegen de talk to Victor bug aan en het spel staat regelmatig stil alsof het spel niet door laadt in een grote spelwereld, best kwalijk. (Even los dat ik deus ex gevoel heb met alles zelfs "jenkens" haha) (speel op series x op externe ssd)
Beetje hetzelfde als de Doom Eternal "HDR donkere map" bug, die zie je in de eerste paar minuten als je het spel speelt.

Wel een beetje apart.
De bugs zijn echt bizar groot en dan vooral op de last gen consoles. Waarbij de textures helemaal niet ingeladen worden, maar ook gamebreaking bugs. Ik heb hem 2 uur gespeeld op de ps4 pro en dat is echt niet te doen. Daarom wacht ik wel een maand voordat de bugs zijn opgelost.
Misschien dat de PS4 versie erger is.maar ik heb nu 3 uur gespeeld en ben nog nouwelijks bugs tegen gekomen. Op de Xbox series x. Waarschijnlijk zijn alle oude consoles te traag. Alleen af en toe wat items die in de lucht vliegen. Heb vandaag de laatste updates gedaan.
Na een uur spelen op de xbox one x maar 1 keer een texture bug tegen gekomen. voor de rest loopt het allemaal aardig goed
Tja, allemaal probleempjes bij zo'n spel. Is ook niet heel gek als je ziet hoe groot het is en voor hoeveel verschillende apparaten het spel ontwikkeld moest worden.
Dat vind ik alleen geen excuus. Er zijn wel meer open world games die in dit scenario zitten, zoals AC Valhalla en Watch Dogs Legion. Beide games zijn wellicht wat minder ambitieus, maar ze zijn ook veel minder lang in ontwikkeling geweest.
Over Watch Dogs Legion zijn anders ook zat klachten te vinden over crashes en dergelijke problemen.
Eindeloze lange lijst van middelmatigheid?

Heb je het zelf al gespeeld of ga je nu af op nieuwsberichten? Ik was al hyped toen ik de eerste trailer zag, en nu ik het speel kan ik niks anders zeggen dan dat het op veel fronten echt heel goed is. Story wise, graphics en de gehele sfeer van het spel trekt mij enorm.

Ja er zijn bugs, die kom ik zelfs nog tegen in de Witcher 3 ondanks alle updates. Ja HDR is mwha maar niet mega slecht.

Desondanks heeft CD Projekt Red hier een onwijs mooi product neergezet en is het zeker van zeer hoge kwaliteit. Bij sommige gebieden en scenes valt soms mijn mond oprecht open door de waanzinge graphics. (4K Ultra + Raytracing Ultra + DLSS).

De meeste mensen waarvan jij zegt dat ze hyped zijn, is echt niet omdat het wellicht een perfecte HDR implenmentatie heeft, ze zijn hyped omdat het CD Projekt Red is en een Cyberpunk thema. CD Projekt Red maakt tenminste niet van die kinderachtige spellen, de toon in hun spellen is altijd onwijs volwassen. Als ik bijvoorbeeld een Valhalla pak of een FarCry dan zit er altijd zo een kinderachtige tintje aan, het pakt mij dan ook echt totaal niet.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 24 juli 2024 18:54]

Na 25 uur kan ik gerust zeggen dat er geen enkele game is die zo ambitieus is als CP2077. En ja, er vallen behoorlijk wat steekjes, maar als je 10000 dingen probeert en er 50 mis gaan is dat indrukwekkender dan als je 500 dingen probeert en er 30 mis gaan.

De wereld is prachtig, de schaal is jaw-dropping, en toch zijn er meer dan genoeg intieme momenten. Gisteren zat ik rondom een kampvuur bier te drinken en over de sterren te praten, iemand geholpen op zijn gewenste manier dood te gaan, maar ik heb ook rondgeraced en een bordeel afgeknald.
Was mij nog niet opgevallen op mijn LG 38GN950 met HDR aan.. Game ziet er gewoon goed uit met HDR aan en basis nits voor UI op 200 en de max op 700.. Maar dat komt dan dus waarschijnlijk omdat de HDR weergave van mijn monitor sowieso beperkt is.. Gaat tot iets boven de 600 nits en heeft maar 12 local dimming zones waardoor het sowieso al snel een meer grijze i.p.v. echt zwarte boel wordt met veel lichtbronnen overal op het scherm en donkere stukken.. Maar ik vind het er dus prima uitzien, het is maar net wat je gewent bent denk ik, dit is pas mijn 1e HDR scherm..

Ik zal HDR eens uitzetten en met SDR gaan spelen.. Ik ben benieuwd..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 24 juli 2024 18:54]

Ik heb hetzelfde scherm als jij. Maar met SDR heb ik een stuk beter beeld. HDR was echt te grijs en te donker. Ben wel benieuwd naar jouw ervaring.
Even wat getest met settings midden in de stad, maar vind HDR (sRGB) aan er toch echt beter uitzien.. SDR is inderdaad wel iets lichter in z'n geheel, maar in HDR zie je het contrast met lichtbronnen veel beter wat ik er mooier uit vind zien.. Zoals gezegd, met UI basis nits op 200, de max op 700, gamma correctie op 1.10 en de monitor zelf zet ik op 80% brightness (hoger dan zie je teveel backlight bleed op mijn monitor)..
Thanks! Met die settings ga ik ook testen.
Ja, ik kan bevestigen dat het idd veel beter werkt met deze instellingen. Dank!
Ik heb Samsung C49RG90 ook met redelijk beperkt local dimming maar het is duidelijk dat ze iets niet goed hebben gedaan. Er is simpel weg amper verschil te zien behalve dat de beeld wat grijzer wordt zoals meeste ook melden.Als ik het vergelijk met HDR implementatie van bijvoorbeeld Horizon Zero Dawn die ik afgelopen dagen heb gespeeld dan is het wereld van verschil. Terwijl ook Horizon Zero Dawn belabberd is wat betreft HDR.
Ik zette gisteren op Twitch de stream van Shroud op die Cyberpunk ging spelen. Hij speelt op een computer configuratie waar de meeste van ons enkel over kunnen dromen. Hij was bijna een half uur bezig met de settings aan te passen omdat de game niet lekker draaide en dan ben ik gewoon iets anders gaan doen.

Als je op zo'n pc nog altijd moet knoeien met je instellingen om deftig te kunnen spelen, de meeste opties op medium moet zetten, dan zit er toch iets enorm mis in het spel.
Dan is het gewoon een prutser ;)
Op mijn relatief oude machine, is het gewoon kwestie van installeren en spelen, loopt echt extreem goed. Ruim boven verwachting en ziet er super goed uit.
GTX 1070, I5-6500, 16GB.

Rule nr1. Never trust a Youtuber/Streamer. :P

[Reactie gewijzigd door Cairo555 op 24 juli 2024 18:54]

Ik denk dat jij andere verwachtingen hebt dan Shroud, die over het algemeen competitief shooters speelt.
Ik speel eigenlijk alleen Overwatch op 250+ FPS. Dus ik denk dat onze verwachtingen elkaar niet veel van elkaar afwijken ;)

Ga vanavond even kijken wat mijn FPS in CP is.
Maar verwacht niet meer dan 60FPS. Maar goed het is single player en ik ervaar alleen 1 kleine stotter als ik in mijn auto of op mijn motor stap en dan met de muis beweeg. Laat ik hem los dan is het vrijwel direct weer goed.

Edit: net een test gedaan van 10 minuten. Kom op 42 FPS. Dat is voor mijk voor een non-multiplayer game prima te spelen. Nu nog even wachten tot de 3080 leverbaar is.

[Reactie gewijzigd door Cairo555 op 24 juli 2024 18:54]

Of gewoon op de toekomst gemaakt
De recommended settings die de game mij aanraadde voor mijn resolutie en systeem waren perfect.
Heb nog een beetje proberen klooien met sommige settings, maar heb uiteindelijk maar weer de recommended geactiveerd. Akkoord, met de 3080 op 3440x1440 stonden de settings allemaal op max, met ultra RT en automatic dlss, maar performance zit perfect rond de 60fps.
Volgens mij zijn er maar een handjevol spellen waar het wel goed werkt. Over het algemeen wordt het niet goed geïmplementeerd. Of het is te helder, of washed out. Ik moet altijd toch een beetje klooien met de tv instellingen per spel, HDR werkt voor mij nooit straight out of the box.
HDR, zeker op de PC staat dan ook nog in de kinderschoenen.. Er zijn tot nu toe maar 2 monitoren met FALD die een beetje fatsoenlijk HDR kunnen weergeven en die zijn beide dik boven de 2000 euro.. Het is gewoon nog niet een standaard iets en dat gaat nog wel even duren.. Voor consoles is het al meer ingeburgerd omdat die veel meer op schermen (TV's) spelen met goede HDR, vooral de duurdere LCD's met FALD en OLED's..
Het kan per spel zeer verschillen. Uit mijn hoofd hadden Injustice (PC), RDR2 (PS4 Pro) Devil May Cry 5 (PC) slechte HDR-implementatie waardoor SDR er beter uitzag.

Terwijl Spider-Man (PS4 Pro), Resident Evil 2: Remake (PC) en Sekiro (PC) er wel uitstekend uitzagen met HDR.
Ik denk dat je eerst een isf calibratie moet laten uitvoeren op je scherm wil je echt ervan kunnen genieten.
Zonder isf is het maar geluk/smaak hebben hoe het plaatje eruit komt te zien.
Ik denk dat je eerst een isf calibratie moet laten uitvoeren op je scherm wil je echt ervan kunnen genieten.
Zonder isf is het maar geluk/smaak hebben hoe het plaatje eruit komt te zien.
Dat is zeker waar!
Het is bij mij perfect uitgevoerd door deze gast, en zie nu dat hij zelfs €50 korting geeft! ;)
Let op het kost wel wat tijd, maar dan heb je ook het onderste uit de kan gehaald met je weergever.

[Reactie gewijzigd door mongkut op 24 juli 2024 18:54]

Ik vond de HDR implementatie op PC ook al zo slecht dat ik het maar heb uitgezet, heel jammer.
ik wacht wel mooi op de GOTY edition incl. alle uitbreidingen over 1-2+ jaar :)
Ik heb er 100% vertrouwen in dat CDPR alle grote bugs er wel uit krijgt, TW3 was ook redelijk buggy er daar heb ik totaal geen problemen meer.
Echter, ik koop de game niet totdat ze het fixen. Ik heb echt totaal geen zin om beta tester te zijn. Ik heb TW3 ook een half jaar laten liggen en dat is achteraf alleen maar positief geweest. Een game-breaking bug haalt je toch uit het spel...

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 24 juli 2024 18:54]

Oplossing (PD2700U): Draai in borderless (NIET FULLSCREEN, DEZE IS NIET EXCLUSIVE!), garandeer 10bit aansturing (Bij AMD onder Advanced Graphics contra-intuitief genoeg, NIET bij display) done, werkt perféct. Voor sómmige schermen moet je dan nog 4:2:0 compressie inschakelen, etc. ,etc. en dit is waar het verwarrend wordt voor de consument.

Het helpt niet mee dat de algehele Win-HDR situatie niet ideaal is, maar dit probleem is gerapporteerd die mensen die niet genoeg aan de instellingen hebben lopen morrelen en/of eerder tegen HDR problemen aan zijn gelopen; "dit is normaal" hoe klote dat verder ook is, ligt dat helaas niet aan CBP maar Windows' zeer brakke implementatie die zomaar van-alles opnieuw gaat tonemappen of tonemapping zelfs breekt.

TLDR: Dit is niet een probleem van CBP's HDR, dit is een algeheel probleem bij windows HDR dat je wel heel veel technische eigenschappen van zowel jouw scherm als een game moet weten om uberhaupt érgens vanuit te kunnen gaan.
Exclusive Fullscreen is sinds Windows 8 eigenlijk al geen ding meer, maar gelukkig is Microsoft best goed met backwards compatibility. Exclusive fullscreen moet je zelf aanzetten onder de compatibility eigenschappen van de .exe. Disable GPU optimizations aanvinken.

Of de registry induiken en dit globaal uitschakelen: Computer\HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore > GameDVR_FSEBehaviorMode > 2

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.