Bol.com en Game Mania gaan Cyberpunk 2077-kopers waarschuwen voor bugs

Bol.com en Game Mania waarschuwen kopers van Cyberpunk 2077 voor de mankementen op consoles. Game Mania doet dat nu al, en Bol is dat van plan, vertellen de bedrijven tegen NU.nl.

Klanten die Cyberpunk 2077 bij de webshop van Game Mania bestellen krijgen volgens NU.nl een waarschuwing te zien waarin staat dat 'de technische prestaties op de basisconsoles van PlayStation 4 en Xbox One niet optimaal zijn'. Bol.com zegt tegen NU.nl dat klanten ook worden gewaarschuwd voor de bugs in de games. Bol zou inmiddels contact hebben gehad met CD Projekt Red, maar nog weinig klachten hebben ontvangen van kopers.

Cyberpunk 2077 ligt al sinds de release onder vuur omdat de game slecht draait op de current-gen-consoles. Op de pc vertoont de game ook bugs, maar op de PS4 en Xbox One klagen veel spelers daarover. Vrijdagochtend besloot Sony Cyberpunk 2077 uit de PlayStation Store te verwijderen en klanten hun aankoopbedrag terug te betalen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

18-12-2020 • 16:45

242

Reacties (242)

242
235
108
14
0
91
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Erg jammer dat vooral de console speler hier zo hard geraakt worden. Maar laten we eerlijk wezen, als men gelooft dat ze gfx gaan krijgen op niveautje 'supercomputer', zit men er behoorlijk naast (op basis van trailers).

Je hamburger van de McD/BK ziet er ook niet uit zoals op de menu-borden.
Oh ja, ook iets met een hype-train. Stop gewoon met pre-orderen. Hoe moeilijk is dat nu?

Het is van de zotte dat ontwikkelaars/publishers hier mee weg komen. Vooral de grote jongens weten games op de markt te brengen, kapot vol met bugs, en mensen blijven het kopen. Battlefield 4 (zelfs aangeklaagd), Fallout, No-mans-sky, StarWars, (meer)... En dat wordt dan "goedgemaakt" met een 'Day-1' patch en wat in-game zooi.

Vaak zijn de kleinere Early Access titels nog stabieler, en van hogere kwaliteit dan de gemiddelde AAA game. :?
Ik zat vandaag de tech op 3 podcast te luisteren, en daar verdedigde 1 van de journo's het pre-orderen ook gewoon. Onder het mom van "ontwikkeling is super duur, en zo krijgen ze onderhand al wat geld binnen". Kan wel zijn, maar als pre-orders als crowd-funding fungeren moet je het ook gewoon zo benoemen. Een grote partij als CDPR moet gewoon in staat zijn om de ene game te produceren met de winst van de andere.

Saillant detail was dan wel dat die ene journalist de game zelf ook had gepreordered want "the witcher 3 was ook zo goed".
Ik pre-order alles van CPDR (behalve dan precies CP2077) omdat het een relatief kleine speler is die er alles aan doet om een game pas te publishen als het leeuwendeel van de Bugs eruit is, en dan ook actief door blijven gaan met bugfixen zelfs als de game allang niet nieuw meer is.
Ik weet niet precies wat er allemaal mis gaat met CP'77, maar volgens mij hadden ze echt gewaarschuwd dat hij gemaakt was voor de next-gen consoles, dus dan kan je er idd op wachten dat er wat problemen zijn op last/ancient-gen consoles....
En wat betreft die "verkapte" crowd-funding, noem me eens één andere game-producer die zijn "kroon-juweel" (TW:3) op zijn website heeft gezet met een torrent-link (zonder DRM), met de opmerking "Als je eerst wil testen kan je hem hier downloaden, we hopen dat je hem daarna koopt als je het wat vind"
Sorry, maar dat eerste wat je zegt klopt gewoon niet. Ik vind dat CDPR een aantal fantastische games heeft afgeleverd, maar The Witcher 3 was tijdens launch ook een drama. Op zowel PC and consoles was die game toen ook enorm buggy, en op consoles was ook daarvan de performance lang niet altijd goed. Dat heeft ze toen ook een half jaar gekost om echt te fixen.

En het tweede klopt overigens ook niet. De game is nooit "ontwikkeld voor next- gen consoles". Ze hebben de game aangekondigd toen de next gen consoles officieel nog niet eens bestonden, met een initiële release datum van april dit jaar, ver voordat de next-gen systemen uit zouden komen.

Als je tijdens het development proces erachter komt dat je game niet draaiende te krijgen op oude consoles, prima. Dat kan. Maar wees daar eerlijk over, en maak gewoon de keuze om de game niet meer op oude systemen uit te brengen.
Ja dat eerste heb ik ook gehoord over TW:3, persoonlijk nooit last van gehad (Ja wel eens een crash to desktop, maar zeker niet zo vaak dat het irritant begon te worden, 1x is natuurlijk al irritant, maar je snapt vast wat ik bedoel).

Het tweede gedeelte ben ik grotendeels met je eens, maar ze wilde een grafisch zware game neerzetten, dus ik ben het eens met je eens dat ze dan gewoon hadden moeten zeggen, last gen is niet goed genoeg (eigenlijk vind ik gewoon dat ze dat hadden moeten afvangen, maar goed).
Je hebt het wel over nagenoeg antieke hardware, dus tja, je spel " versimpelen" voor een EOL console, of proberen er het max uit te halen? moeilijke beslissing, maar nogmaals ben het met je eens dat als ze het niet voor elkaar krijgen beide te doen, hadden ze daar duidelijk in moeten zijn.
Draait hier prima op Xbox one X en dat is geen Next-gen console.
Je mag ze verheerlijken wat je wilt maar ze hebben hun werknemers als afgeveegde stront behandeld. Een torrent linkje up gooien maakt ze niet meteen lieverds.

Daarbovenop hebben ze zelf een hypetrain in gang gezet vanaf 7 jaar geleden. Als ze zelf doen alsof de game de next gen bijbel is en vervolgens voor geen meter kunnen plannen dan is er echt iets goed mis.

De npc's hebben de AI van een kokosnoot. De games draaien sub- 30fps op last-gen en nieteens in full HD.

CDPR heeft nooit gewaarschuwd dat de game voor next-gen bedoeld is. De game is nota bene voor current gen ooit aangekondigd.

TW3 was fantastisch ja. Maar CDPR is overduidelijk geen ontwikkelaar die alles vlekkeloos doet en daar mag best wat van gezegd worden. En kleine speler? Come on, dit is de grootste game van het afgelopen halve decennium. Waar je dat op baseert zal me benieuwen.
-op zich- valt er wat voor te zeggen als de gamestudio alles zelf moet bekostigen; maar dat is bij grote titels zelden tot nooit. Maar vaak is het de uitgever die de rekeningen moet betalen en de grootste belangen heeft.

Nu heeft CDPR veel in eigen hand en zal het heus een immense investering geweest zijn voor het bedrijf; maar daar staat tegenover dat men ook via GOG flink wat inkomsten heeft (beetje ala Valve met Steam); dus ik betwijfel of men met serieuze cashflow problemen zit.
Preorderen is wat anders dan crowdfunden.
Als mensen een PS4 spel reserveren willen ze geen PS5 spel.
Ik vond pre-orders in de tijd van fysieke games nog wel logish want dan wist je zeker dan je de game had bij release ipv dat hij uitverkocht is, maar nu is het enige voordeel dat de game download voor release bij PS4 maar ik denk niet dat veel mensen zijn die bereid zijn om midden in de nacht wakker worden om hun nieuwe game te spelen ipv een uur of 2 te wachten tot hij is gedownload (op een pc met SSD opslag tenminste, ik heb geen ervaring met de moderne consoles en gebruik al jaren niet meer harde schijven voor meer dan foto en video opslag)
Dan hadden ze eigenlijk ook gameplay trailers moeten tonen van PS4 en Xbox one, niet alleen de PS4 pro of Xbox one X versies. Vooral voor de base consoles is het gewoon een totale flop, waar ze later ook hun excuses voor uitbrengen. Gameplay van rond de 23 fps, model pop-in of hele late LOD wijzigingen of zelfs een game freeze van 1 minuut (xbone, digital foundry).
Het is gewoon een pc game en daar ook voor geoptimaliseerd. Geen probleem, maar verkoop dan niet op consoles (als je daar weinig van laat zien) als previous gen ruk draait en next gen alleen in backwards compatible modus draait.
Dan hadden ze eigenlijk ook gameplay trailers moeten tonen van PS4 en Xbox one, niet alleen de PS4 pro of Xbox one X versies.
Men kreeg daarvoor pas de codes op de dag van de release, dus wist CDPR donders goed dat deze versies slecht zouden draaien op een PlayStation 4 of Xbox One.
Ik heb er nooit eerder bij stilgestaan, maar kunnen uitgevers games brengen die enkel geschikt zijn voor de PS4 Pro? Dan hadden ze misschien beter deze optie gekozen.
Gelet op het feit dat mijn RTX3070 dit spel enkel op 1080p vlotjes aankan, kan ik geloven dat mijn oude PS4 hierbij letterlijk zou smelten.
Volgens mij mogen uitgevers dat niet doen... Ze mogen geen titels uitbrengen die alleen werken op de ps4 pro (of xbox one X). Het moet ook draaien op een base systeem. Vandaar dat ze beter hadden kunnen kiezen om dit spel alleen voor de next-gen consoles uit te brengen; ook al speelt het redelijk op de refresh-hardware van de vorige generatie consoles.
Het is van de zotte dat ontwikkelaars/publishers hier mee weg komen. Vooral de grote jongens weten games op de markt te brengen, kapot vol met bugs, en mensen blijven het kopen.
No-mans-sky
En dat wordt dan "goedgemaakt" met een 'Day-1' patch en wat in-game zooi.
Hello Games was destijds een indie studio van ongeveer 20 man/vrouw die No Man's Sky gemaakt heeft.
Absoluut gèèn grote jongen dus. De hype, én Sean (oprichter/ceo) hebben er samen voor gezorgd dat de launch een fiasco werd.

Gelukkig hebben zij daar van geleerd en de afgelopen 4 jaar (van 13 augustus 2016 tot en met de laatste update van 25 november 2020) hebben zij kosteloos de game geüpgradede. De laatste update is min of meer een complete rework van de complete game, kosteloos beschikbaar voor alle kopers.

Er zijn gevallen waar het gelukkig niét zo gaat zoals het beeld dat je schetst.

No Man's Sky is dan ook van het 'gevaarlijke' "Mixed", naar 'Very Positive' gegaan op Steam.

Het neemt niet weg dat de launch wèl normaal had kunnen zijn gegaan, maar ik ben in ieder geval blij dat Sean (en zijn team) "het juiste" gedaan hebben na de launch. Wat mij betreft heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden, en zich 'ge-redeemed'.
Op het moment dat er bij retail waarschuwingen worden geplaatst en sony je game niet meer online verkoopt denk ik niet dat je nog kan spreken over ergens mee weg komen.

Al jaren zijn pre-orders problematisch. Als je je één keer gek laat maken en een pre-order plaatst dan is dat heel vervelend maar als je er meerdere keren in trapt dan denk ik dat je wellicht ook even naar jezelf moet kijken. Uberhaupt lijkt het een trend te zijn dat men steeds minder geduld heeft. Early access, pre-orders, scalping alles is erop gericht om alles maar zo snel mogelijk te consumeren. Dat je later voor minder geld een leukere ervaring hebt (zowel hardware als software!) is een les die niet geleerd wordt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 13:57]

Klopt, maar doe er je voordeel mee toch? Gewoon lekker een jaartje later genieten van gepatchte games die je voor een prikkie oppikt en met hoge framerates draaien.
Bijzonder om te zien hoe deze AAA game release verloopt... De release vertoont grote overeenkomsten met enkele grote releases van afgelopen jaren waaronder No Guy Buy (No Man's Sky ;) ), Fallout 76, BF4, Batman: Arkham Knight, Assassin's Creed: Unity, Star Wars BF2, Aliens: Colonial Marines, et cetera, et cetera... Ze moeten van hoogwaardige kwaliteit zijn, maar ze zijn uiteindelijk "gerushed" met als gevolg buggy gameplay, instabiele performance en een ontbrekende fun factor als gevolg. Zelf was ik erg geinteresseerd in NMS, maar helaas... Toen CP2077 werd aangekondigd had ik al een sterk vermoeden dat ondanks de "spectaculaire" gameplay op een nieuwe grote teleurstelling zou uitlopen, wat bij deze weer is bevestigd.

Ik deel je mening, zeker wat betreft de schijnbare betere stabiliteit van indiegames tov mainstream AAA games. Ik zeg schijnbaar, want er moet ook rekening worden gehouden dat AAA games qua complexiteit en investering honderden malen groter zijn dan een indiegame, en dus de kans dat er bugs in zitten veel groter zijn.

Hoe dan ook, ik vraag me af wanneer aandeelhouders en marketingtypes stoppen met het hijgen in de nek van game developers, zodat ze de tijd hebben om te doen wat ze leuk vinden: games maken, spelen en testen... Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat iedereen een spel wilt spelen wat werkt en het geen probleem zou vinden als een spel wordt uitgesteld, zelfs voor een jaar indien nodig, om te zorgen dat het soepel loopt (ik zou dat niet erg vinden wetende en ervan uitgaande dat de kwaliteit erop vooruit gaat). Het is jammer om te zien dat games die zoveel mensen aanspreken zo'n slopend proces kennen, en zo de potentie en kracht van een spel teniet wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door Atoombom007 op 23 juli 2024 13:57]

Gerushed ?
Het was al in 2012 aaangekondigd, ze hadden 8 jaar de tijd.
Ik zou het eerder willen vergelijken met Duke Nukem Forever.
Oh, dat verandert de zaak dan, daar was ik niet van op hoogte. Dan maakt het in dit geval nog schrijnender... Dan is in dit geval het spel te kort in de QA gebleven of te snel goedgekeurd. Of beide!
Als je kijkt naar de delays is het eerder dat ze het per-se wouden uitbrengen voor het cadeauseizoen omdat ze hard wouden cashen (wat goed gelukt is trouwens). Kortzichtig de reputatie van je bedrijf om zeep helpen om snel veel geld te verdienen is hoe je in 2020 CEO wordt.

Er wordt door shareholders alleen naar de huidige stock prijs gekeken, dus als je het nu goed doet wordt je beloond ongeacht of het bedrijf er op lange termijn schade aan oploopt. Blizzard is het perfecte voorbeeld van hoe perverse incentives om korte termijn winst te maken beloond worden.
Maar de stock is enorm gecrashed, dus ook volgens die redenatie was deze release een brug te ver.
De stock was gecrashed omdat ze niet hadden gezegd dat ze de verkopen van de game en marketing al hadden terugverdiend en mensen bang waren. Dit is een nieuw level van buggy release en wel gevaarlijk.

Tevens was CDPR stock vrij duur voor zo'n small bedrijf zonder extreme winst.

Als je kijkt naar EA en Ubisoft die continu de buggy release praktijk adopteren gaat de stock lang omhoog tot mensen het doorhebben.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 23 juli 2024 13:57]

Ook @Atoombom007 - in 2012 aangekondigd, maar pas in 2016/2017 zijn ze er pas echt aan begonnen te werken nadat alles van The Witcher 3 af was uitgezonderd laatste series bugfixes.
2077 was dan ook het eigenlijk geplande release jaar.
Toegegeven 8 jaar is uitzonderlijk lang, maar niet vergeten dat hetzelfde team ondertussen ook een andere game heeft uitgebracht. Zeker rpg's nemen veel tijd in beslag omdat er veel content moet worden gemaakt.
Toegegeven 8 jaar is uitzonderlijk lang, maar niet vergeten dat hetzelfde team ondertussen ook een andere game heeft uitgebracht. Zeker rpg's nemen veel tijd in beslag omdat er veel content moet worden gemaakt.
Ook Anthem heeft 8 jaar geduurd om te maken, en we weten allemaal wat dat geworden is, het is triest dat er zo veel spellen uitkomen die zo veel problemen hebben, en al op de eerste dag dat ze uit komen al een patch krijgen, wat in en in triest is, en ik begrijp ook nog steeds niet dat mensen nog steeds pre-orderen, ik heb dat nog nooit gedaan en zal dat ook nooit gaan doen, ik koop al jaren niet meer spellen die net uit zijn, vanwege alle fouten die ze hebben.
Met de aankondiging zou de game alleen nog in conceptfase zijn en is development pas echt begonnen nadat ze volledig klaar waren met The Witcher 3 dus ong. mid 2016.

Maar het lijkt net alsof iedereen de staat is vergeten van The Witcher 3 toen ie launchde. Daar zaten ook game-breaking en grafische bugs in en toch wordt het spel de hemel in geprezen.

Niet dat ik verdedig wat de staat is van de game op console maar het is gewoon niet veel anders dan hoe The Witcher 3 was gereleased.

Voor de rest vermaak ik me prima met de game op PC. En on-topic voor artikel, dit mogen ze dan bij meerdere games gaan doen. Zou wel zo netjes zijn.
Ik snap je redenering, maar vergeet niet: The Witcher 3 was ondanks z'n bugs en andere issues toch wel echt baanbrekend met de kwaliteit en grootte van de wereld/questslines/etc. Nu zijn we 5,5 jaar verder en is datzelfde concept dus niet baanbrekend meer en is het wat mij betreft logisch dat er kritischer op gereageerd word.
Volgens mij ben je battlefield 2 vergeten. Na patch 6, een jaar na dato, spelers met een 9800pro maximaal een half uur in een game kunnen zitten (soms slechts 10 minuten) voordat er weer een BSOD of crash voorbij kwam.

Maar ik moet eigenlijk zeggen dat ik bijzonder weinig last heb van bugs. Hier en daar wat floatende zaken. AI kan beter en er zijn wat plekken te vinden waar je jezelf gigantisch in vast kunt kruipen, maar voor de rest valt het hier reuze mee. Ik geloof echter wel dat oude PS4 hardware de trailer-graphics niet red nee.
Ik pre order bijna nooit iets. Elke keer dat ik het gedaan heb jad ik later spijt. Behalve van last of us 2. Die heb ik besteld bij uitkomst en van genoten. Rest koop ik gemiddeld 2e hands. Dan weet je of het de moeite waard is en scheelt bakken met geld!
Laten we eerlijk wezen, ik had op z'n minst gfx verwaxcht die on-par zijn met AC: Valhalla, of Horizon: Zero Dawn. Maar zelfs dat haalt het spel momenteel niet. En als je dan daarnaast de overduidelijke performance issues ziet is het gewoonweg beschamend.

Dat gezegd hebbende, van alle games die ik heb gepreordered zijn er maar een paar geweest waar ik achteraf er spijt van had, een aantal waarvan ik wist dat die met issues gereleased zouden worden, maar veruit de meeste gewoon goed waren. Maar ik zie een day 1 patch dan ook niet als een probleem, vroeger was het veel erger met initiele releases (heb nog steeds ergens een versie van Super Paper Mario liggen met een game breaking bug, om er maar 1 te noemen).
niveautje 'supercomputer'

Dat is nog niet zo erg. Als ik dat de waardeloze AI zie, de houterige animaties denk ik dat we behalve extra polygonen particles en shaders in gameplay geen stap zijn opgeschoten in de afgelopen 10 jaar.

Nog steeds dezelfde 'grind' tegen een AI met de inhoud van een suikerzakje.
Ikzelf pre order niks, heb met Cyberpunk 2077 echter een uitzondering gemaakt, ik dacht echt doordat het door CD Projekt red gemaakt werd dat dit toch wel een game ging worden die bijna probleemloos was gezien hun reputatie, helaas ben ik flink gebamboozled, en dit zal dat ook echt mijn laatste keer zijn dat ik een game pre order, ongeacht van welk bedrijf, bah, zo jammer allemaal.

Voor iedereen die het spel via Bol.com heeft besteld, ongeacht welke versie, heb je geen recht op een (partial) refund, nadat je de code heb gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Enterprise1701 op 23 juli 2024 13:57]

Ok, wat maakt Cyberpunk anders nu dan No Man's Sky en Fallout 76 etc? Deze waren zo mogelijk nog erger en werden gewoon lachend verkocht overal, inclusief op de PSN store.
Waar trouwens nu ook nog gewoon Life of Black Tiger te koop is.
Wil niks goedpraten maar het drama rondom Cyberpunk is wel extreem
De hype en commotie is gewoon nog groter bij dit spel en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Van No Man's Sky heb ik wel wat horen waaien maar van Fallout 76 heb ik persoonlijk niet te veel vernomen.

Laat het een les zijn voor de uitgevers. Stop met onrealistische deadlines vast te leggen en te hypen en lever een spel gewoon af als het klaar is. Creëer hype, maar doe het pas als je weet dat je het kan waarmaken.

Ik koop al jaren geen spellen meer bij release, maar gewoon een jaartje later in een sale. Spaart een hoop geld uit en de meeste bugs zijn er dan uit.
Tuurlijk wel, alleen moet men het misschien met iets minder winst doen of beter plannen. Dit is gewoon af straffen van een ontwikkelaar die zijn zaken niet voor elkaar heeft. Daarnaast zijn er vermoedelijk ook genoeg gamers die key's kopen op grijze sites, misschien die ook eens aanpakken?

Als je gewoon de game koopt wanneer deze af is en krijgt waar voor je betaald, is er niets aan de hand. Echter wordt hier een half fabrikaat de markt op geslingerd, dat is inmiddels wel duidelijk. Dit kun je alleen maar afstraffen door wat er nu gebeurd of eens stoppen met die pre-orders te plaatsen.

Laat een ontwikkelaar eerst maar weer eens demo's vrijgeven, zoals dat vroeger ook veelal gebeurde, zodat je kunt beoordelen wat je koopt. Men mag er wel wat voor doen om het geld van de consument te ontvangen als ontwikkelaar.

Overigens om jouw woorden te gebruiken, "Dit soort releases", inderdaad liever niet weer.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 13:57]

Dat heet marktwerking. Hetzelfde argument want public companies gebruiken bij elke onethische stap die ze zetten.

En ik geloof dat iedereen blij zou zijn als er niet meer van dat soort broddelwerk zou worden afgeleverd.
Ze hebben het er zelf naar gemaakt. Als je nou een game kon kopen op release day en er dan van uit kunnen gaan dat je niet na een day-one-patch nog steeds overdonderd zou worden door bugs, had ik er persoonlijk misschien wel over nagedacht om games bij release te kopen.

Maar ja, dat is tegenwoordig vrijwel nooit meer zo. Waarom zou ik een dure game vol bugs kopen als ik op een ander moment diezelfde game voor minder zonder bugs kan kopen?
Hoi mede Patient Gamer! ja ik preorder ook nooit dingen en koop meestal later in aanbieding net als jij, veel betere experience dan out of the box/

Ik ben echt benieuwd hoe CDPR het zo ver heeft kunnen laten komen. Dit moet toch mismanagement van de bovenste plank zijn rondom deadlines/release/crunch enzo. Of zou er iets anders aan de hand zijn? We gaan het gauw genoeg horen.
aandeelhouders, druk van buitenaf, iedereen was al boos en ze kregen bedreigingen omdat ze al eerder een x aantal dagen uitgesteld hadden en mensen daar al vrij voor genomen hadden...
Ik moet zeggen ondanks de bugs dat het een geweldig spel is om te zien als cohh hem streamt op twitch.
En durf ook te wachten met een specifieke release.
Kan me voorstellen dat een aantal zaken op de PS4 heel anders werken dan op de PC.
Dan maar wanneer nodig bv een PS4 release uitstellen.

Er zijn wel meer PS4 games die bij de release niet lekker werken.
Horizon Zero Dawn heb ik toch wel een poosje gewacht.
RDR2 gekocht bij de release, vond ik toen niet speelbaar. Jaar later na alle updates is het een top game.
> maar van Fallout 76 heb ik persoonlijk niet te veel vernomen.

Als je 26 minuten hebt is dit filmpje wel een goeie (en leuke) samenvatting van de totale puinhoop die Fo76 was (en is): https://youtu.be/kjyeCdd-dl8
En nu zit ie bij Xbox Game Pass Ultimate dus ik dacht dan probeer ik die nu toch een keer zoveel tijd na de release. En ja hoor, werkt gewoon niet. Blijkbaar gaat er iets mis met de koppeling richting MS haar platform. Kun je oplossen door een .ini file aan te passen elke keer dat je het spel wilt opstarten, die wordt namelijk overschreven.
De install met bijbehorende 50GB aan download heeft welgeteld één uur op mijn systeem overleefd. Als je een spel niet op kunt starten houdt het snel op.... Bagger...
Momenteel is het een leuke en goede game geworden, 1 van mijn meest gespeelde games. Heb het ook maar na enkele updates gekocht aan 12€
Mijn ervaring is anders (laatste poging was iets van een maand geleden), maar ik ben blij dat jij er wel lol mee hebt. :)
Ieder zijn mening, ik speel op Xbox en vind het een goede game.
>Wil niks goedpraten maar het drama rondom Cyberpunk is wel extreem

Prima ontwikkeling toch? Voor games die nog niet af zijn hebben we het Early Access labeltje, een game die als "af" gepresenteerd (en geprijsd!) wordt hoort dat ook gewoon te zijn.
Inderdaad, eindelijk consumenten die in verweer komen. Gamers slikken over het algemeen alles terwijl de grootste rotzooi als warme broodjes over de toonbank gaat...
Denk dat het in percentage niet eens zoveel mensen zijn die het spel refunden. Ja het gebeurd maar het grote geld is toch al binnen voor CDPR
Maar de naam van de studio is enorm besmeurd. Het is op dit moment niet de fantastische studio van “The Witcher 3” maar de rampen studio van Cyberpunk. En de komende jaren/game releases zal dat vermeld worden door nieuwssites.

Toen de game gold ging en er nog lang gecruncht moest worden zag ik het al aankomen :/

En dat is het zuurste voor de hardwerkende developers van de studio. Ik hoop dat de schuldigen van de laag erboven (die savonds rn in het weekend wel thuis zaten) met naam en toenaam genoemd gaan worden.

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 23 juli 2024 13:57]

Op pc zou ik ook niet meteen aan een refund denken, ik heb er wel plezier aan. Maar ik kan geloven dat het op PS4 of Xbox echt om te wenen is.
Wat is "af"? Tegenwoordig heb je ook tal van expansions die een spel totaal kunnen veranderen. Dat zit al allemaal in het plan.
Goede vraag. Het zal een combinatie zijn van 'feature complete' (alle voor de release beloofde features zijn aanwezig) en stabiliteit (alle aanwezige features in de game werken naar behoren).

Vooral die laatste is moeilijk te kwantificeren natuurlijk. Een grafische glitch die heel af en toe voor komt zal niemand wakker van liggen, maar als zoiets elke minuut gebeurt....
Niveau van hype, beloftes (reviewers mochten geen materiaal van PS4/XBO laten zien) en verwachting. Het publiek is veel groter/breder dan genoemde games, waardoor je ook een veel grotere 'beoordeling' krijgt van de game..
Het valt me trouwens ook op dat wel erg weinig reviewers vragen hebben gesteld waarom er geen PS4/Xbox One-versie beschikbaar was. Die lijken alleen blij te zijn dat ze de game een paar weken eerder hebben kunnen spelen.
Precies!

...En laten we niet te kritisch zijn, anders krijgen we geen review copy meer, moeten we het spel zelf kopen bij launch en komen onze reviews (te) laat, waardoor we minder views krijgen.
Dat ben ik met je eens dat CDPR wel heel erg in de spotlight staat met de problemen, maar er moest iemand de eerste zijn die hun onafgemaakte game uit de winkels gehaald werd. It was long overdue.
Fallout 76 moet ik ineens aan denken... Maar het verwachtingspatroon bij Bethesda is dat het sowieso rommel word me dunkt.
Ja maar fallout 76 is wel redelijk goed geworden.
Dat mag ook wel 2 jaar nadat FO76 uit kwam......
Voor hetzelfde geld keek men er niet meer naar om. De imago schade blijft
...Dat het de zoveelste AAA game die te vroeg, buggy as hell op de markt wordt gegooid en wij gamers er nu wel eens helemaal klaar mee zijn?! Dit was de druppel die de emmer deed overlopen!?

Zeg het maar. Ik kan mij het bovengenoemde goed voorstellen als reden... Jij niet?

Daarnaast had CDPR gezegd dat de games boven verwachting draaiden op de ‘last gen consoles’. Ik kan je vertellen dat ‘draaien’ een te vloeiend woord is voor hoe dit spel presteert op een Xbox One of PS4. 12-15 FPS is een veel voorkomende situatie - zie de analyses maar van Digital Foundry op Youtube. Daarnaast ontiegelijk veel bugs en crashes op console.

De PC versie schijnt de beste versie te zijn - al moet je beste wel in perspectief blijven zien bij deze shit show.

Ik ben zéér blij dat dit gebeurt! De consument heeft recht op een deugdelijk product. Het is wel mooi geweest met die bagger kwaliteit van de AAA game developers.

Maar gamers roepen dit ook over zichzelf uit door te pre-orderen. De dollartekens stonden vast in de ogen bij de executives van CDPR. Ze wisten aan de hand van het aantal pre-orders dat ze quitte zouden spelen... “Gooi het maar op de markt, dan hebben we de eerste centen binnen! De rest is winst!”
"release now, patch later" ja vreselijk begrijp me niet verkeerd. Ik probeer het alleen in perspectief te plaatsen tegenover andere rampzalige producten die wellicht ook gewoon uit de winkel gehaald hadden moeten worden totdat ze gefixt waren. (om nog maar te zwijgen van uberhaupt in de winkels verschijnen)
Om maar te zwijgen van Assassin's Creed Unity. Daartegen draait CP2077 als een zonnetje.
NMS miste veel beloofde content, maar er was technisch niks mee mis, draaide prima.
Het probleem is vooral dat ze wisten dat het spel niet goed was, en daardoor alleen pc reviews beschikbaar maakten, en zelfs dan nog tegen previewers zeggen dat ze geen enkele eigen beelden mogen gebruiken in de previews.

Iedereen die het spel day one gekocht heeft, was gewoon in de verwachting dat ze iets vergelijkbaars met de pc versie kregen, iets minder natuurlijk ondat de hardware van consoles verouderd is. Maar niet iets wat gewoon compleet onspeelbaar is.

No man's sky en fallout hadden dit niet, ze zaten vol met bugs/missing features maar elke preview kaartte dit gewoon duidelijk aan
De cyberpunk release is veel minder dramatisch dan No Man's Sky, die vergelijking slaat nergens op.
Bij mij draait het spel als een zonnetje. Ondanks mijn 2080 moet ik de grafische settings flink terug schroeven (speel op super-ultra-wide), maar dat vind ik geen punt, de game ziet er nog steeds fantastisch uit.

Je kunt niet verwachten dat zo'n spel er briljant uitziet op 7 jaar oude hardware.

Ik had gisteren toevallig een kleine conversation glitch en vorige weer één enemy-Ai glitch, dat zijn alle problemen die ik tot nu toe heb gezien.
Nogmaals, totaal niet te vergelijken met No Man's Sky, wat gewoon helemaal niet af was en basis aspecten van de game mistte.
Vroeger kocht je een console, omdat het dan gewoon werkte.
Blijkbaar wil Sony dat zo houden, daarom hebben ze dit spel uit de PS Store gegooid }> .

Ik wacht lekker de PS5 versie af, hopelijk zijn tegen die tijd de meeste bugs gefixt..
Nee.
Sony wil gewoon niet dat mensen de huidige exceptie op hun refund policy gaan misbruiken als "gratis demo/speel" mogelijkheid.
Spel kopen, paar dagen spelen, refunden.
Nee.
Sony wil gewoon niet dat mensen de huidige exceptie op hun refund policy gaan misbruiken als "gratis demo/speel" mogelijkheid.
Spel kopen, paar dagen spelen, refunden.
Onzin de game is terug getrokken uit de store na overleg tussen CD Project Red en Sony, CD Project RED had in de dagen daarvoor al aangegeven dat kopers maar moesten refunden via Sony, echter omdat de studio niet had aangegeven dat er iets mis is met de game, kan Sony conform zijn eigen policy geen restitutie verlenen aan games die gedownload zijn.

Dus na overleg is de game uit de store gehaald zodat de kopers een restitutie konden aanvragen voor de game. Dit is dus niet gedaan omdat het anders als demo gebruikt wordt maar omdat er zoveel klachten waren en met deze optie hoeft Sony zijn policy niet te breken ( of een uitzondering op te maken) en kan CD Project Red zijn klanten tegemoet komen door een restitutie mogelijk te maken.
kan Sony conform zijn eigen policy geen restitutie verlenen aan games die gedownload zijn.
Maarja, die policy van Sony dat je niet meer kunt refunden als je aan de download bent begonnen slaat ook nergens op.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 23 juli 2024 13:57]

100% dit, op playstation store staat ook genoeg bagger. Daarbij spelen zelf bekende grote titels soms bagger. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste tekken. Of dragon age inqusition op last gen.
Soms past een game gewoon niet bij je specificaties van je systeem.
Breng het er dan niet op uit.
Dit is de eerste keer dat ik Sony dit zie doen, Mass Effect Andromeda, Assassins Creed Unity, Fallout 76 nooit wat van ze gehoord maar nu ineens wel
CDP heeft hem terug getrokken waardoor het überhaupt kon.
Dat hebben EA,Ubisoft en Bethesda blijkbaar niet gedaan.

Of gaan we nu Sony de schuld geven, dat andere uitgevers wanproducten neerzetten.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 23 juli 2024 13:57]

Gek dat ze het pas doen nadat er veel klachten zijn. Het lijkt mij toch dat ze games eerst een beetje controleren, vooral zo’n grote release, alvorens deze in de store aan te bieden (voldoet het aan de prestatie eisen, de minimale eisen van FPS etc)? Klinkt dus vooral als snel op de scheden terugtreden omdat ze een inschattingsfout hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door menne op 23 juli 2024 13:57]

Gek dat ze het pas doen nadat er veel klachten zijn. Het lijkt mij toch dat ze games eerst een beetje controleren,
In de regel wordt dat ook uitvoering gedaan, en de devs en testers weten echt wel hoe de vork in de steel zit. Alleen dan krijg je PMs die denken dat deze maar wat zitten te zeuren en het allemaal "te" perfect vinden. Testen die rood aangeven (bv FPS of tearing testen, maar ook gewoon unit en integration tests) worden dan genegeerd, of testers worden onder druk gezet ze handmatig op groen te zetten.

Dat zie je eigenlijk overal in het veld. PMs kunnen na jaren van software development nog steeds amper geloven dat software zelden op een exacte datum "klaar" is. Hoeveel er ook ingestopt wordt om dit te verbeteren, het gaat er bij mensen die ab-so-luut geen enkel benul hebben van wat programmeren inhoudt, gewoon niet in.
oeps, verkeerd geklikt, mag je negeren :)

[Reactie gewijzigd door D-Three op 23 juli 2024 13:57]

Als potentiële koper zou ik behoorlijk pissig zijn dus nee, Sony heeft groot gelijk.
Ik zou eerder zeggen dat ze deze extreme maatregel hebben genomen omdat hun refund policy gewoon heel erg slecht is. Het is maar net hoe je het in steekt.
Ik speel deze op de ps5. Ik heb pas van 1 bug last gehad.

Bug was vliegende wapens van de vijanden haha
Dat gold enigszins ook voor de pc vroegah ;)

Maar goed de ship now patch later mentaliteit die sinds 2000 zich aandiende in de pc gaming werkt de laatste jaren erg goed op de consoles.

Mooi man gewoon open bèta’s vaak organiseren en dan nog een flawed product afleveren met een day 0 EN een day one patch
Nee pc veel minder. IRQ's instellen, autoexec en config instellen en geluidskaarten en videokaarten die het gewoon niet deden bij bepaalde spellen.

Voor aansluiten en gaan nam je een console. Allemaal dezelfde hardware.
Nou heb anders weinig na de initiële installatie van een sound laster meer hoeven te doen in de autoexec.bat of config.sys

Eerder misschien nog een keer memmaker draaien ok wat meer conventioneel memory vrij te maken.

Granted een console was nog makkelijker maar vroeger voor 2000 waren de games in basis ook af als ze op pc kwamen.
Ah ja, zoals de bekende game E.T.

Verder was alles vroeger minder complex. En dan werden de games ook wel op haalbaarheid aangepast, lijkt mij. Omdat het internet niet zo geavanceerd was om dingen te updaten.
Ambitie is vaak groter dan haalbaar lijkt momenteel wel..
ET Was toch een complete, werkende game? Dat het qua game play tegenviel is een ander verhaal.
Het spel werkte heel anders dan in het handboek beschreven, en sommige dingen waren twijfelachtig, bv. wanneer je in een gat viel. Ook crasht het in sommige gevallen.

http://www.neocomputer.org/projects/et/ is een prachtig artikel waar het spel gefikst werd.
ET was snel gemaakt maar wel een werkende game.
Het werkt ook gewoon, echter is het hier wel duidelijk dat het spel gewoon niet af was. Cyberpunk was bedoeld voor de next gen consoles. Echter door de gigantische leverproblemen is de markt nog niet groot om een return op investment te krijgen. (Een spel maken kost ook veel geld). Vervolgens heeft men met veelste weinig tijd nog even een Console versie voor de vorige generatie willen maken om wel wat geld terug te verdienen.

Uiteindelijk kost dit grapje dus veel meer. Ook qua imago schade.

De consument heeft hier ook schuld aan, imho. Die willen zo snel mogelijk een goed spel, vooral na 3 keer uitstel. Vervolgens wordt het gerushed, tja vind het niet vreemd dat er dan veel bugs inzitten.
Huh?

Vroeger kocht je een console, hoopte je dat hij je cartridge pakte, blies je er nog 3 keer op, wat het niet beter maakte, en zat je gigantisch te klungelen.

Vroeger hoopte je dat je PS1/2 dit keer wel goed doorstartte en het schijfje wilde lezen.

Vroeger had je diepe vragen zoals "is het nu de server die lagt, m'n netwerkverbinding, of werkt m'n XBox gewoon niet goed" bij Halo CE

Vroeger bekraste je Xbox 360 al je spellen zodat geen van je spellen werkte, i.p.v. dat er een keer een bug in zat.

Vroeger moest je in veel spellen goed oppassen waar je stond, anders viel je zo door de grond heen (Halo CE was berucht, i.i.g. bij mij). En als je pech had, had je ook maar één save die zo overschreven werd.

Er zijn altijd bugs en UX fouten geweest. Nu zitten ze meer in software dan in hardware gezien de hardware veel zorgvuldiger getest wordt, en de software veel complexer is.

Ik denk dat we met name een hoop minder tolerant naar bugs zijn geworden, niet zozeer dat het er veel meer geworden zijn.

Mijn enige "het werkt gewoon" ervaring tot nu toe was de Gameboy Color, dat ding was geweldig, met uitzondering van het uitzetten tijdens saven om Pokemons te clonen waarna je spel vanzelfsprekend ook ineens met bugs te kampen kon hebben (i.t.t. dat er ergens de integriteit van de save gecheckt werd en het gewoon niet werkte). Op de GBA kan ik me best wat bugs herinneren, bijvoorbeeld ineens vast komen te zitten in LOTR, waardoor je uit moest zetten + opnieuw laden.
Onzin, vroeger was er net zo goed spul wat niet of slecht werkte. Alleen zat je er dan mee want er waren geen updates.
In het allerergste geval heb je gelijk (er waren een paar enkele games met een bepaalde gamebreaking bug zodat je die nooit kon uitspelen) maar bij de meeste gevallen ging dat gelukkig niet op.

Vroeger werden mensen betaald om games te testen. Tegenwoordig noemen we het beta-access en betalen de mensen ervoor.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 23 juli 2024 13:57]

Mensen worden tegenwoordig ook betaald om games te testen. Maar tijd is niet oneindig, games worden steeds groter en complexer en als management besluit om een game alsnog 'halfbakken' uit te brengen, tja dan krijg je dit soort problemen.
Ging voor ons in Europa toen niet op, omdat games hier doorgaans veel later in de winkel kwamen te liggen.

We hebben me toch veel gepatchde cardridges, CD's en zelfs tapes gehad omdat de release maanden er voor in de VS of Japan waren en ze zo nog even een zooi bugs konden pletten voor de EU release, Nintendo is hier wel bekend mee met Super Mario Bros(1/3), Mario 64, Goldeneye en vele andere titels. Vooral als je wel eens wat speedrunning volgt van oudere titels, dat afhankelijk van het spel en de bugs je vaak een voorkeur ziet voor Japanse uitgaves van games, want die werden doorgaans als eerste gereleased.

Er zijn ook behoorlijk wat games weer uit de winkels gehaald om gepatched te worden. Ik weet ook nog wel hoe we in de jaren 90 naar obscure websites moesten zoeken (wat geen pretje was met Altavista) om patches te vinden voor games, welke je binnen mocht trekken met je 56k modem, omdat je weer eens halverwege de story compleet vast liep.

En zoals @84hannes ook mooi aangeeft, bekijk de AVGN channel op youtube, hij heeft kasten vol buggy of zelfs onspeelbare games.

Het was vroeger niet echt beter, het viel ons alleen minder op en er zit een beetje nostalgiefilter overheen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 13:57]

En vervolgens na 2 uur downloaden en bij 90% opeens je download gecanceld wordt omdat er een time-out is en helemaal opnieuw mag beginnen, dat waren nog eens tijden vroeger.
Precies of dat iemand naar je huis probeerde te bellen. *klik* weg verbinding. Uren zoeken en dan een community patch vinden, is het een virus. Dagen door de configs graven op zoek naar een combinatie die voor jouw hardware setje wel werkte.

Naar mijn idee is het gamen tegenwoordig veel relaxter met veel minder gezeik. Games worden wel poep gereleased, maar het is echt je eigen schuld als je nu dan koopt, informatie genoeg, keuze genoeg, tijd genoeg.
Onzin, vroeger was er net zo goed spul wat niet of slecht werkte.
Klopt. Ik kan me rants van The Angry Nintendo Nerd herinneren waarbij ik me afvroeg hoe iets ooit verkocht kon zijn.
edit:
Blijkbaar tegenwoordig Angry Video Game Nerd, thanks @The Chosen One. Een kleine selectie van Wikipedia:
  • tries to tackle Castlevania II: Simon's Quest for the NES, revealing the many flaws and issues that came with it.
  • the extremely difficult Dr. Jekyll and Mr. Hyde for the NES, in which even the first level is almost impossible to complete.
  • – Top Gun – and finds out how some elements of their gameplay are just impossible to do.
  • Friday the 13th is more frustrating than scary.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 13:57]

Vroeger waren games niet zo complex als nu.
Ik kocht vroeger E.T.
Tegenwoordig liggen die voor het oprapen in een woestijn ;)
Vroeger kocht je pong en kon je je hele avonden vermaken met twee witte balkjes en een balletje.
blokje, was niet rond.
Knap, hoe je bedrieglijke verstand dat gewoon voor je invult.
CDPR heeft zich flink vergist in dat vermogen heden ten dage ;)
lol, dat wel, op basis consoles dan. Hoewel ik me er niet aan stoor.
Ik vind dat nog steeds een spannende avondvullende bezigheid.
Kijk daar spreekt een ouderwetse nerd! Respect!
Nu dat na deze ene game die eens niet "gewoon werkt" is dit sentiment natuurlijk niet meer waar? Weird take.
Nee. Je dacht dat de bugs erbij horde omdat je het spel niet kon updaten.
Ik speel CP2077 vanaf de release op een basis PS4, en sinds update 1.04 valt het eigenlijk wel mee.
Het enige wat wel echt storend is dat is dat het af en toe crasht, ongeveer eens in de 5 uur spelen, en ja dat hoort natuurlijk niet, maar er zijn zoveel spellen die wel eens crashen. Ooit die raid met die grote ogre in Destiny 1 op een ps3 proberen uit te spelen ?
En los van de crashes en wat kleinere irritaties (zoals bijvoorbeeld dat de gezichten van random NPC's die je aanspreekt niet bewegen als ze wat terug zeggen) is het een geweldig spel waar ze de atmosfeer van Mike Pondsmith's boeken helemaal hebben weten te treffen.
Ik vind de hysterie die Sony veroorzaakt echt overdreven, zeker als je het vergelijkt met hoe ze met andere spellen die bij de release ECHT onspeelbaar waren.
Ik vind het zeker niet overdreven. Ik speel het op de ps4 pro. Maar tijdens het rijden zakt de fps in naar rond de 15. Textures die pas heel laat inladen, bugs waardoor je niet verder kan in het spel. Ai die super slecht is. Op de ps4 en xbox one is de wereld helemaal leeg als je het vergelijkt met de series x en pc.

Het is gewoon een grote rotzooi wat CDPR er van gemaakt heeft. Beetje vreemd dat je nu naar Sony kijkt. Terwijl andere bedrijven zoals bol.com en gamemania ook waarschuwingen vermelden. Het is heel logisch dat Sony de userbase beschermd van het kopen van een product die niet af is. Laat ze eerst maar met een goed product komen voordat het weer te koop aangeboden wordt op de store.
Ik denk dat we met zijn allen een beetje verwend zijn geworden.
Cyberpunk drijft alles op hardware niveau tot het uiterste en dat is voor de oude consoles blijkbaar te veel.

Kunnen we ons allemaal GTA V op de PS3/Xbox 360 nog herinneren?
Daar hoor je nu ook niemand meer over. Sterker nog, GTA V wordt nu geprezen als zijnde beter draaiende dan Cyberpunk, waar ik dan stiekem wel om gniffel.
Verwend? Als je een game uitbrengt voor een platform dan moet je er ook voor zorgen dat die werkt. Cyberpunk heeft zoveel bugs waardoor het soms onspeelbaar is. Daar had gta5 geen last van hoor. Dat gta 5 wat inzakt qua fps op de ps3 dat klopt. Maar dat is zeker niet zo erg als bij cyberpunk. Gta5 is meer dan prima speelbaar op de ps3.
Jij hebt geen problemen met games die constant tussen de 15 en 25 fps hangen? Damn, je bent de eerste.
Het fps probleem maakt het totaal pakket ook minder. Elke probleem van deze game op zich kan nog wel. Maar slechte performance, AI of Nja intelligent mag je dit niet noemen, npc met vreemde reacties, de besturing van auto’s is ruk en dan de map zelf nog. Pff zo jammer dit en dan 8 jaar er aan werken. :Y) :Y)
Op momenten dat het er echt toe doet is de performance meestal prima. Tijdens stealth acties en gevechten dus.
Lijkt wel de release van No Man's Sky daar ging het ook zo vreselijk mis in het begin. Moet wel zeggen dat ik zelf geen last heb van al die bugs op de PC. Je hebt wel eens iets raars maar niet zoals vele mensen melden.
Gelukkig zelf ook weinig last van bugs. Heb helaas wel last van spelfouten, onhandige menus (te veel handelingen, te weinig shortkeys) brakke city map (inzoomen is gaar en map scrolled niet naar behoren) en meer van dergelijke issues.

Erg vette game maar nog niet af en sommige design keuzes zijn het net niet.
Brakke kaart klinkt als een zelfde geintje dat ik tegen kwam in GTA V. Daar bleek het aan de framerate te liggen: bij het pauzeren van het spel en openen van de kaart schoot het aantal FPS omhoog en veroorzaakte dat een probleem. Aanzetten van VSync hielp (wel een drama om daar uberhaubte te komen :+ ).
Het zijn idd heel veel Quality of Life issues. Zoals de minimap die niet meezoomt met de snelheid waarop je je voort beweegt. Slechte uitgelegde features. Life paths die nergens op slaan - ze hadden beter 1 keuze kunnen maken en die strak uitgewerkt dan dit allegaartje zonder consequenties en immersie.

Etc. Etc.
Witcher 3 was ook een bugfest. Mensen kiezen er zelf voor om volledog blind op een hypetrain te springen. Ik heb eerst een "Demo" versie gedownload. (Geen DRM, dus snel "illegaal" verkrijgbaar via diverse websites.)

Pc versie uiteraard. De bugs zijn dermate niet storend, en spelkwaliteit uitstekens dat ik het volledige spel naderhand heb aangeschaft.

Wat er nu gaande is, is een beetje een heksenjacht. Witcher 3 is ook een absolute parel geworden, en bij deze titel twijfel ik daar ook echt niet aan.
Een game moet gewoon naar behoren werken als deze gereleased wordt, punt.
Vraagje; hoorde jij bij de hele bende van gamers en/of aandeelhouders die schreeuwde om de release, terwijl de studio duidelijk aan gaf dat deze nog niet klaar was?

Hebben we niet met z'n allen hier om gevraagd om steeds maar te roepen om de release van games, met allerlei nog niet volledig uitgekristalliseerde technieken zoals RT? Het is nog steeds mensenwerk, maar de hebzucht en ongeduld zorgen er voor dat we dit soort problemen iedere keer weer krijgen. De geschiedenis van spellen is ermee bezaaid.

Bij tafelspellen worden de regels aangepast, bij videogames moet er code bij geschreven of aangepast worden, en da's een stuk moeilijker dan gewoon een nieuw stuk papier uitbrengen. Ik ben geen D&D speler, maar ik geloof dat er al verschillende versies zijn van de spelregels.
Nee, ik ben geen persoon die staat te roepen, evenmin ben ik iemand die een jaar op voorhand al een pre-order plaatst. Studio’s zijn het té gewoon geworden geworden dat de miljoenen al binnenkomen nog voor ze een product uitbrengen. En dat zorgt dan voor dit soort fiasco’s.

Nu is er bijna 9 jaar aan dat spel gewerkt en is het dit jaar alleen al 3 keer uitgesteld. Ik ga hier zeker de fout niet bij de developers leggen maar sorry, een game afleveren die amper 15 fps haalt, vol bugs zit en een hoop texture problemen heeft is niet normaal. En ja zou denken dat je op 9 jaar toch een iets of wat werkend product hebben.

Imho wordt de hedendaagse mogelijkheid om makkelijk patches te voorzien té vaak gebruikt als excuus gebruikt om een brak product te leveren. Om dan alles dat niet deftig werkt achteraf met patches op te lossen. Als je een product verkoopt moet het werken, punt. Imho krijgt CDPR al genoeg goodwill.

Nu, ik heb die Cyberpunk hype altijd al ronduit idioot gevonden. “OMG kijk, Keanu Reeves!!!!”, big whoop.

[Reactie gewijzigd door Simon Shipperd op 23 juli 2024 13:57]

Als je echt zo nederig zou zijn, zou je je mening niet verkondigen
:?
Nederigheid of deemoed is een houding of eigenschap die zich kenmerkt door weinig voor zichzelf te eisen en zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen
Iedereen die imho gebruikt is zo hypocriet als de pest. Gewoon voor je mening uitkomen en niet huichelen.
Je mening uiten op een discussieforum is niet jezelf op de voorgrond plaatsen, slimpie.
Witcher 3 liep geen 10 fps op launch
Ligt eraan met welke kaart, hetzelfde geld voor CP.
Op consoles hebben we het over, op pc loopt de game prima.
beetje een heksenjacht? niet storende bugs? misschien voor jou (wat ook meer geluk hebben is) maar vele andere hebben wel problemen (waaronder ik)

het spel is aan alle kanten buggy en niet af, ook op pc. ik kan bijvoorbeeld nooit meer dan 12% gpu gebruiken. wat ik ook doe. dat samen met de t poses van characters, chrashes,
laadproblemen en hoe lelijk het spel is (bij mij lijkt de helft van de settings gewoon niet te werken) is er toch wat mis.

consoles (vooral base) hebben het nog veel erger. daarnaast zou cdpr beloofd hebben aan Sony de bugs gefixt te hebben voor launch (of sony ging er vanuit en gaf ze speciale toestemming wel te launchen) en dat is niet gebeurd.

plus daarbij het fiasco met de refunds waar ze sony en microsoft niet van of de hoogte gesteld hadden.

dat het bij jou prima draait is fijn voor jou natuurlijk maar dat betekend neit dat er niks mis mee is en dat er een "heksenjacht" is. als Sony en Microsoft geweten hadden dat het zo buggy bleef had de game niet uitgekomen. zo erg is het.
Heb je al eens op Nexusmods gekeken? Daar zijn al modders actief en hebben o.a. een eigen patch uitgebracht die je load op cpu en gpu moet verhogen en crashes moet voorkomen.
die heb ik helaas al gebruik, daarvoor was het nog erger
prima hardware kopen? ryzen 5 2600 en gtx 1060 is prima. maareh 4k op een 980ti? dat vind ik knap. aangezien de 980 ti nou niet echt heel veel beter is dan een 1060 en 1080p 60 op low al moeilijk zat is

en low is echt heel lelijk

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 23 juli 2024 13:57]

Ja maar jij hebt vast wel betere specs dan een ps4/xbox one. Daar ligt het grootste probleem nu. 20 fps wordt je niet vrolijk van en de bugs zijn ook niet onbelangrijk, maar met de vele updates makkelijker te overzien dan een slecht geoptimaliseerde spel.
Ik moet echt heel eerlijk bekennen dat ik het allemaal wel mee vind vallen op PS4. Ja er zijn wonky physics, ja hij hangt af en toe. Maar het verhaal is top, ik vermaak me prima. Heel wat anders dan No Man's Sky wat gewoon dodelijk saai was vanaf vanaf dag 1. Misschien leg ik de lat niet meer zo hoog als vroeger :)
No Man's Sky was een licht ander verhaal, in die zin dat features die beloofd waren er gewoon niet waren ...
Ja inderdaad, zover als ik weet was er niks mis met de performance en dat is nou juist (deels, ook bugs ofc) de reden dat cyberpunk uit de ps store wordt gehaald
Maar als ze bij Cyberpunk hetzelfde doen als bij NMS is gebeurd dan wordt het nog wel een hele game. :)
Ik heb geduld genoeg ieg.
Ik ook niet, maar toch valt de game ook in zijn geheel tegen. Het is altijd een deel promotie dat snap ik, echter komt het eigenlijk op geen enkel punt de beloftes na. De verhaallijn is gelukkig nog acceptabel, terwijl de rest van de wereld van een bedroevend niveau is.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 13:57]

No mans sky was niks mis mee, mensen hadden er alleen te hoge verwachtingen van. Heb mezelf prima vermaakt met de game tijdens launch.
No mans sky had ook lage fps en crashes op console, maar dat was snel gefixed.
Die gast van hello games zat op TV met zn controller te doen of ie een scripted cinematic aan het spelen was, daar krijg je hoge verwachtingen van
denk dat als je em nu koopt je redelijk waar voor je geld krijgt.
maar dan mag je er eigenlijk helemaal nix van weten, internet spoilers zijn echt dodelijk voor deze game

[Reactie gewijzigd door forloop op 23 juli 2024 13:57]

Om eerlijk te zijn vind ik die hele ophef rondom Cyberpunk maar een beetje overdreven, maarja ik heb dan ook enkel de pc versie gespeeld..

Met een goede 40+ uur in het spel ben ik wel een paar bugs tegen gekomen, maar geen Bethesda achtige situaties zoals bijvoorbeeld bij Fallout 76, die in mijn ogen veel slechter was en nooit een degelijke waarschuwing kreeg.

Dat de performance ondermaats is, daar ben ik het wel mee eens, maar of een waarschuwing nou echt nodig is.. volgens mij is dat een beetje overdreven.
Neem aan dat ze na deze hele mediarel vol bezig zijn met een oplossing voor de problemen op de consoles zodat het spel weer terug in de PS store kan.
Om eerlijk te zijn vind ik die hele ophef rondom Cyberpunk maar een beetje overdreven, maarja ik heb dan ook enkel de pc versie gespeeld..
Dus eigenlijk weet je het niet.
Met een goede 40+ uur in het spel ben ik wel een paar bugs tegen gekomen, maar geen Bethesda achtige situaties zoals bijvoorbeeld bij Fallout 76, die in mijn ogen veel slechter was en nooit een degelijke waarschuwing kreeg.
En dat had ook gewoon moeten gebeuren. Het duurt alleen even voordat de pijngrens van een consument is bereikt. Het is ook geen valide reden om dan maar nooit de uitgever een duw te geven natuurlijk. Iemand moet de eerste zijn, hopelijk zet dit een precedent.
Ik vind het onzin, als je iets gaat kopen moet je zelf onderzoek doen naar de kwaliteit, dat geld voor elk product.
Ik zie niet in hoe games in dat opzicht anders zijn dan andere producten die bij bijv bol.com worden verkocht (er staan zat producten van dubieuze kwaliteit op die site).

Ook op de console zijn er genoeg games die gewoon slecht zijn, buggy of met extreem matige performance (in mijn ogen zelfs de grote meerderheid.. aangezien ik 30 fps onspeelbaar vind).

Als het om een preorder ging had ik het nog wel kunnen begrijpen, maar van deze game zijn de reviews al lang uit.
Ik vind het onzin, als je iets gaat kopen moet je zelf onderzoek doen naar de kwaliteit, dat geld voor elk product.
Ik zie niet in hoe games in dat opzicht anders zijn dan andere producten die bij bijv bol.com worden verkocht (er staan zat producten van dubieuze kwaliteit op die site).
Omdat de reviews niet representatief waren in dit geval. Er was een embargo op screenshots en filmpjes, en er was alleen een PC versie beschikbaar voor reviews. Dus daar kan je niet vanuit gaan.
Deze maatregel wordt toch pas vandaag genomen?
Er zijn inmiddels zat reviews voor de console versies hoor ;)
Beetje mosterd na de maaltijd.

Mensen moeten gewoon geen games pre orderen, en wachten tot het spel uit is.
Dan krijg je ook niet dit soort teleurstellingen, en misbruik van een dergelijke embargo.
Bovendien was er bij Cyberpunk ook nog is geen reden voor een pre order, aangezien er sowieso geen extra bonussen o.i.d. aan verbonden waren.
fo76 draaide bij mij beter en met minder bugs dan cyberpunk. en dan was fo76 beslist niet bug vrij. allebei op pc.

voor console speelt ook dat zonder de speciale uitzondering van sony en microsoft de game niet uit had gekomen op consoles.
dat maakt de game speciaal. te broken zijn voor release maar platform die erop vertrouwen dat de day one patch die problemen zou oplossen. wat niet gebeurd is. en dan horen dat de fixes pas volgende maand komen
Dat hij beter draaide geloof ik wel, maar minder bugs? dat lijkt me toch wel een beetje sterk :P
Nou heb ik wel heel wat meer uur zitten in Fallout 76 dan in Cyberpunk ( 300 uur vs. 40 uur),
maar die game was in mijn ogen toch echt heel wat slechter dan Cyberpunk waar ik het aantal bugs in 40 uur op 1 hand kan tellen.
Helemaal mee eens.
Verhaal wordt een beetje ver uit z'n verband getrokken heb ik t idee.
Dat t misschien t niet op een PS4 of XBOX goed speelbaar is geloof ik overigens wel.
Maar als ik sommige PC spelers hoor, lijken die over t algemeen (niet allemaal) wel redelijk tevreden.
Mijn persoonlijke ervaring: ik quicksave vaak, Just in case. Kleine moeite. Helpt bij sommige bugs oplossen. Maar tot nu toe vrij weinig nodig gehad. Geen showstoppers of gamebreakers zoals anderen beweren. Kan aan mijn setup liggen, hoewel m'n processor niet overweldigend is (Ryzen 5 2600) (Met AMD RX6800 reference).
Ik deel exact dezelfde ervaring. Gamebreaking bugs als in het niet kunnen voltooien van missies etc heb ik nog niet gezien. Het zijn meer glitches, animaties die niet goed werken, de T houding van characters, glitchende palmbomen, UI restanten (dialoog balken) die niet verdwijnen tot je save/load en looten van items wat slecht werkt.Zo zijn er nog een scala aan dingen die niet bepaald gepolijst zijn, tja prima.

Ik vind het gebrek aan performance vervelender. Een 2700X met een 1070ti op low is niet te doen op 3440x1440.Geen idee hoe erg het is op een ps4, maar ik heb wel een vermoeden.
“And on both – I mean, PS5 is great. PS4 is still very good. I mean, we had those extra three weeks and we achieved a lot by – within this final stretch. So, we believe that the game is performing great on every platform. Of course, accordingly to platform capabilities, but not every platform should be great.”
“Of course, [the performance is] a bit lower than on pros, but surprisingly good, I would say, for such a huge world,” Kicinski revealed. “So, bit lower, but very good. That’s the answer.”
He also said the delay would lead to a “better initial reaction” to the product, resulting in greater sales. “The decision was not easy but we know there is just one release and the first impression is crucial.
Hij is wel goed in liegen.
Het zijn meerdere lagen:
-features/mechanics (persoonlijk, niet persé storend)
--Bugs en glitches (crashes, NPC dialog vast, clipping, geen trigger)
---Performance (resolutie, framerate)

Hoe lager je zit, hoe meer problemen en klachten. Consoles als PS4 en XBO zitten onderaan, hebben bugs, hebben crashes, hebben glitches, maar hebben ook flut resolutie en zeer lage fps. Maar zijn ook diverse PC configuraties die niet fijn draaien, of mensen moeten redelijk exotisch met ini's en settings aan de gang om gangbare fps te halen op courante hardware.
gangbare FPS? ben het eens dat Cyberpunk target FPS op de PC echt wel 60 fps moet zijn en niet 35 maar ik draai medium/high settings op 1440p en haal toch nog 60+ FPS op een Vega met mijn haswell...
ultra settings op 4k en 60 fps was ook niet echt te verwachten.
Ben het met je eens, maar ik durf best te beweren dat het gros van de doorsnee consoles gamers er of zich niet aan irriteert of het gewoon niet zien. Hoe hoog leg je de lat? Wat de een speelbaar vindt is voor een ander onspeelbaar.
Ik vind het op de pc allemaal wel meevallen t.o.v. wat ik allemaal lees op reddit (lees: veel overdreven reacties).

Ik heb het i.i.g. reuze naar mijn zin in het spel.

Mijn pc is dan wel weer high end, dat zal ook wel uitmaken.
heb wel gelezen dat high end minder problemen heeft, bij mij met een mid-range pc werk het voor geen meter namelijk.
ook is het niet echt overdreven. alle problemen die genoemd worden zijn er ook helaas.
Okay, dan neem ik dat van je aan. Echt balen joh..
zeker balen, hopen dat ze het snel beter krijgen. game is verder prima ( niks speciaals mar best leuk)
Wat zijn de specs van je pc? Blijft overigens on topic, want ik ben benieuwd in welke range deze klachten dan vallen :)
ryzen 5 2600, gtx 1060 6gb, 16 gb ram.

dus misschien is mid range wat hoog inmiddels.
Naast een paar crashes eigenlijk nog niet veel problemen gehad, zelf een Ryzen 3600 en gtx 1660 6gb. Wellicht dat dit helpt https://github.com/yamashi/PerformanceOverhaulCyberpunk/wiki
Het is ook vooral een drama op de ps4 / xbox one. Beter had CDPR die versies uitgesteld. Op PC is die game idd. prima met wat rough edges.
Ik zie erg uit naar Cyberpunk 2077 (ik bouwde net een nieuwe bak)...MAAR....ik heb jaren geleden al afgeleerd nieuwe games to kopen voor er patches voorhanden zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.