Xbox One- en PS4-bezitters melden veel bugs bij Cyberpunk 2077

Op de dag van de release van Cyberpunk 2077 melden veel vroege spelers van de Xbox One- en PlayStation 4-versies dat het spel vol bugs en glitches zit. Onduidelijk is of die spelers de Day 1-patch al hebben geïnstalleerd en in hoeverre die soelaas biedt.

Gebruikers van de vorige generatie consoles ervaren onder andere crashes, stotteren van het beeld, stilstaand beeld, framedrops, wazige beelden en npc's die er vreemd uitzien, somt Polygon op op basis van berichten op sociale media. Ook op Reddit klagen gebruikers in een topic waarin een PS4-bezitter het spel 'onaf en een ramp met graphics en textures' noemt.

Onduidelijk is echter of de consolespelers al over de omvangrijke patch beschikken die CD Projekt Red op de releasedag uitbrengt. In ieder geval een deel van de klagende spelers lijkt niet op de patch gewacht te hebben. Tegelijkertijd is ook niet duidelijk in welke mate de patch van 43GB verbetering gaat brengen. CD Projekt Red meldde eerder deze week dat de patch Cyberpunk 2077 op consoles tot 'een totaal ander spel' maakt.

Op de pc lijkt het spel minder problemen te vertonen. Met name als spelers driverupdates voor hun videokaart doorvoeren, lijkt het spel relatief soepel te draaien. Ook op Gathering of Tweakers melden spelers vooralsnog geen grote problemen te ervaren tijdens de eerste speelsessies. Afgelopen week verschenen de eerste reviews van Cyberpunk 2077. Daarbij betrof het alleen de reviews van de pc-versie. In die reviews werd de aanwezigheid van bugs eveneens benadrukt, ondanks een Day 0-patch, die CD Projekt Red in aanloop naar de Day 1-patch al vrijgaf aan reviewers. De reviews van de consoleversies moeten nog verschijnen.

Cyberpunk 2077

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-12-2020 • 07:41

299

Lees meer

Reacties (299)

299
281
179
24
3
69
Wijzig sortering
Games met zoveel bugs als dit met 0-day patches zijn een smet op de game industrie... tenzij je ooit de ‘ultimate edition’ of iets koopt waar de patches op zitten komt het er gewoon op neer dat ‘ooit’ deze game volledig onspeelbaar is zodra Sony/Microsoft de stekker uit de ps4/xbone trekt en de servers met updates onbereikbaar worden..

Nu zeg ik niet dat het vroeger beter was (bugs waren na release niet te fixen op de n64) maar je kon het gewoon niet permitteren een game op dit niveau uitbrengen.

Nu hebben ze de game al vele malen uitgesteld en dat vond ik ook super netjes maar dit voelt toch als een ‘voor de feestdagen in de schappen’ release
Nu zeg ik niet dat het vroeger beter was (bugs waren na release niet te fixen op de n64) maar je kon het gewoon niet permitteren een game op dit niveau uitbrengen.
Je kon niet eens games van deze grootte en met deze diepte uitbrengen. Games zijn gewoon veel ingewikkelder geworden en dat heeft ook zeer zeker invloed op het aantal bugs. Ik zie geen enkele situatie waar een game van deze grootte zonder bugs en/of patches uitgegeven zou kunnen worden.
Toch zijn er al patches beschikbaar voor de officiële release. Dat betekent dat de bugs al bekend waren op het moment dat toch besloten werd het spel niet verder uit te stellen dan het al was. Het is dus bewust met fouten naar buiten gebracht.

Daarentegen is het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt waarschijnlijk alsnog de juiste zet geweest.

Het grootste probleem met het aantal bugs lijkt vooral te maken te hebben met de grootte van een ontwikkelteam. Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van specialisten voor elk onderdeel. Waar bijvoorbeeld vroeger één grafisch artiest de belichting, de hemel en de zon deed, zijn daar nu ieder specialisten voor. Dat leidt er toe dat er veel meer communicatie tussen medewerkers en afdelingen plaatsvindt, wat de nodige ruis oplevert.

Voor ons als consument is het misschien wel het allerbelangrijkste dat wij uiteindelijk een goed werkend product krijgen wat wij de aanschafprijs waard vinden. Het is aan ons om te kiezen om de reviews af te wachten alvorens het kopen, of er op te vertrouwen dat er na de aanschaf de juiste aanpassingen komen. Of om het toch alvast te proberen zonder de patches.
Cyberpunk is begin oktober goud gegaan en gedrukt. Hierna hebben ze besloten om de release uit te stellen, om meer uren te kunnen werken aan de bugs. Op een gegeven moment moet een game ook gewoon uitkomen, omdat er bijvoorbeeld investeerders anders dreigen uit te stappen e.d.

Er zijn blijkbaar twee kampen wat betreft patches: Het ene kamp vindt het geen probleem, want wat zou het ontwikkelteam anders moeten doen nadat de game goud gaat? Het andere kamp vindt het wel een probleem, want de game had nooit goud mogen gaan.

Ik ben van het eerste kamp, zeker gezien de ondersteuning van de Witcher 3 en de dedicatie die CDPR laat zien betreffende al hun projecten. Kan zijn dat er bugs in zitten (ben er zelf ook al een aantal tegengekomen), maar zolang ze niet game-breaking zijn, vind ik het niet zo erg.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 23 juli 2024 05:27]

Qua gameplay werkt het prima, zelfs op mijn oude ps4. Maar de graphics..... het is alsof ik door mat glas kijk zo blurry is het. Diverse keren gekeken if er een update is maar m'n game is al 1.02. Ik stop nu met spelen en ga op een patch wachten want ik wil dit spel wel gewoon met plezier kunnen spelen.
Is er geen optie om de ''motion blur'' uit te zetten? Dat doe ik standaard bij alle games op de xbox die dat aan hebben staan.
nee is geen motion blur, hele spel is gewoon vaag alsof je door matglas kijkt
Ik zeg: we geven studios gewoon 'n jaar om fors games te maken, en van dan af aan spreken we af dat er pas reclame gemaakt mag worden voor een game zodra 'ie af is. Dan is er sowieso nog een half jaar hype time en kunnen ze dan alsnog alle bugs er uit halen.

Het probleem van games tegenwoordig, Cyberpunk zijnde een schoolvoorbeeld, is dat we met z'n allen veel te vroeg op de hypetrain springen en vervolgens teleurgesteld raken als 'ie wordt uitgesteld en óók nog eens "onaf" gereleased wordt.
Een game als No Man's Sky is inmiddels echt fantastisch, die studio heeft keihard gewerkt aan een game die dezer dagen gewoon "af" is- hij is alleen 'n jaar of drie te vroeg uitgebracht.
Ik wil slechte games niet goedpraten, maar je moet wel even realistisch blijven. Als No Man's Sky pas 3 jaar later was uitgekomen, had de ontwikkelaar nooit het geld gehad om de game überhaupt af te maken. Games maken is meer dan principe, er komt ook de harde realiteit bij kijken.

No Man's Sky had een uitstekende early access game kunnen zijn. Het is gewoon spijtig dat de Sony dit zo hard heeft zitten hypen.

Qua Cyberpunk... We zullen zien hoe de kaarten vallen. Het is nog te vroeg om echt zeker te weten of de launch nu acceptabel was of niet. Als het binnen de week gewoon speelbaar is voor iedereen, dan denk ik dat de launch wel in orde was. Liefst natuurlijk perfectie bij release, maar dit is één van de meest ambitieuze en populairste titels uit de recente geschiedenis. Er zijn weinig games met zo'n scope die een perfecte launch hebben...
Weet je wat daarvoor bestaat? Een lening.

Als ik fietsen wil gaan verkopen, maar ze zijn nog niet af, dan zet ik ze niet in de verkoop. Dan wacht ik totdat ze af zijn. Dan ga ik ze niet toch verkopen en als mensen dan met klachten komen dat ik dan zeg, ja over een paar maanden dan kan ik het fiksen. En als ze dan vragen waarom ik ze überhaupt heb verkocht, dan zeg ik ja ik moest mijn leveranciers betalen was een beetje lastig allemaal.

Dan zullen zij ook zeggen ben jij helemaal maf jij wentelt je tekorten op ons klanten af.

Kan er met mijn pet niet bij dat mensen dit accepteren. Ja, maar ze fiksen het toch met patches? Er zijn genoeg mensen met gare internetverbindingen anno 2020. En wie zegt mij dat dat bij de volgende game ook gaat gebeuren? Misschien cashen ze wel lekker en laten ze jou met een gare game zitten.

Dit moet gewoon van te voren gecheckt worden door een waakhond. Oh je claimed 60fps? Nou dan gaan wij het wel even benchmarken op verschillende consoles, etc, etc.

Nu zit de consument met de gebakken peren, maar die zouden eigenlijk bij aandeelhouders en het bedrijf moeten liggen.
Het verschil met een fiets is dat je met een fiets eerst een toertje gaat rijden voordat je die koopt. Dat is wat moeilijker met games. De winkel mag perfect brakke fietsen verkopen, maar ik ga ze gewoon niet kopen.

Ik heb zelf Cyberpunk nog niet gekocht. Ik kijk er hard naar uit, maar ik weet niet hoe het gaat draaien op mijn GTX1070 en ik wil liefst ook dat de grootste issues er uit zijn. Ik wacht op de data van Digital Foundry en een paar andere bronnen.

Niemand forceert je van een game bij launch te kopen (of te pre-orderen). En dat van die grote day-one patch, daar hebben ze ons al weken geleden voor gewaarschuwd. Dat hebben ze echt wel duidelijk uitgelegd bij hun meest recente vertraging, dat er nog heel wat werk was om de day-one patch in orde te krijgen.

Vandaar dat ik nu iets heb van: wacht nu gewoon even voordat we een oordeel vellen. Als blijkt dat de performance problemen met de patch grotendeels weg zijn, en er zijn verder geen andere skeletten die uit de kast vallen... Wat is het probleem dan echt? Lastig van die download, maar al bij al valt dat goed mee. Als er meer problemen zijn of blijven, dan vind ik dat je recht op klagen hebt. Maar het is echt nog te vroeg om grote uitspraken te doen.

En lees gewoon reviews voor je iets koopt. Shitty producten gaan altijd bestaan. Dat kan je echt niet wegreguleren met een waakhond. Het blijft de keuze van de consument om het product te kopen. Als er gelogen wordt in marketing kan er opgetreden worden, maar als het product gewoon slecht is, of als je niet weet of het goed is... Koop het dan gewoon niet. Je draagt echt mee de schuld als je als consument gewoon systematisch blind dingen koopt...
Ga nu niet doen alsof dat nooit mogelijk is geweest. Vroeger had je gewoon netjes demo's, die kreeg je zelfs bij tijdschriften en dergelijke.
Wat is het probleem dan echt?
Het probleem is dat het normaal is geworden om half brakke producten af te leveren en dit dan te laten testen door de consumenten. Dat is op zich prima, maar maak er dan een early access game van voor 30 euro.

Het probleem is dat ze en en en en willen. Ze willen op de oude en nieuwe gen tegelijk want daarmee verdienen ze meer geld, maar er daadwerkelijk een acceptabele ervaring van maken is teveel gevraagd. Ze hadden ook gewoon kunnen wachten tot de nieuwe gen en het als launch titel kunnen releasen, of zoals ik al zei als early access.

Ik vind het choquerend dat mensen dat maar allemaal prima vinden want kraaltjes en spiegeltjes.
Het ontwikkelen van een AAA open world game vergelijken met het beginnen van een fietsenwinkel slaat natuurlijk nergens op. Een game maken is een creatief proces, gecombineerd met technologische ontwikkeling op het scherpst van de snede, waar een flink team vol toptalent járen mee bezig is. Dat is bijzonder moeilijk om van te voren helemaal uit te plannen. We zouden met z'n allen versteld mogen staan dat dit soort games überhaupt gemaakt kunnen worden en ook nog werken en te koop zijn voor een paar tientjes in plaats van verwend te zeuren dat er een paar bugs in zitten.
Je hoéft het niet te kopen.
En toch als je een dergelijke game maakt voor console, kun je prima testen en pas het product gaan verkopen als het ook af is. Je hebt met maar één set hardware te maken in tegenstelling ot bij een Pc, welke uit vele combinaties kan bestaan. Nee, een console game met zoveel bugs of fouten op de markt brengen betekend gewoon dat je als ontwikkelaar gewoon niet klaar bent en je werk niet goed hebt gedaan. Het lijkt er gewoon op dat men het testtraject maar heeft overgeslagen en het beta-testen weer aan de betalende consument over laten... dat zou ik op geen enkele mogelijke manier goed kunnen praten.
Maar ze hebben de game niet alleen voor console gemaakt, maar voor alle platformen inclusief PC, dus wat is je punt? Dat CDPR "het testtraject maar heeft overgeslagen"? Ja joh, natuurlijk, dat zal het zijn.
De issues die in dit artikel worden besproken gaan over Console en niet over de Pc versie, welke naar het schijnt zelfs beter draait, wat gewoon vreemd is. Zoals ik al aangeef, een game op een console is veel makkelijker te testen dan voor Pc. Je hebt namelijk maar met een specifieke set hardware te maken, dat hier dan nog zoveel fouten in zitten is gewoon vreemd. Ook erg leuk voor mensen die nogaltijd afhankelijk zijn van een ADSL lijntje om een pakket van 40GB binnen te moeten halen. Ik kan niets anders zeggen dat dit onnodig is. Het zou niet best zijn als hier de projecten zo zouden verlopen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 05:27]

Dat ligt ook bij de aandeelhouder. De koers zakt fors afgelopen dagen. Vandaag weer bijna 8% eraf. Dus je wens komt uit.
En dan was No-Man's Sky ook wel een redelijk opvallende case, omdat het ten eerste behoorlijk gehyped was, maar vervolgens een aantal aanvankelijk geadverteerde features gewoon niet aanwezig waren.
Volgens mij is dat bij Cyberpunk toch wel anders en gaat het hier simpelweg om bugs en glitches, niet om totaal missende content.
Zo werkt dat helaas niet.

Pas een release aankondigen zo kort ( half jaar ) is not done voor zulke bedrijven.

Hoe eerder ze een aankondiging doen hoe meer de hype is. En als ze je dan ook nog gek kunnen maken met de looks en de personages dan zijn de meesten al verkocht hoor om de game te kopen.

En dat is hun verdien model.

Als jij een game wilt uitbrengen dan ga je toch ook proberen een hype te creëren? Des te meer de game bekender word en zal 't ook beter verkocht worden.
Prima, maar ga het dan verkopen als het af is, wat hier duidelijk niet het geval is en dat bij een console game waar je op een voor op gestelde verzameling hardware moet testen, in tegen stelling tot een Pc game.
Tja dat is de standaard tegenwoordig. Al uitbrengen en de community laten testen. Iedereen doet dat.

Dus je kan ze niet blamen.

Ja je kan ze wel blamen en ze kunnen het ook niet goed praten na die uitstel mja xD

[Reactie gewijzigd door skozaa op 23 juli 2024 05:27]

Het kamp dat het niet ok vindt zijn hoofdzakelijk consolesgamers denk ik.. Elke PC gamer die al wat langer meeloopt weet niet beter.. Zeker bij dit soort grote open world games is het gewoon normaal dat er een aantal patches nodig is om de game te optimaliseren en bugs en glitches te fixen die naar voren komen na release.. Niks bijzonders..
Ik ben voornamelijk Pc gamer en inderdaad bij en Pc heb je te maken met een veelheid aan verschillende hardware combinaties met evenveel verschillende drivers. Echter bij consoles spreek je over een vooropgestelde verzameling hardware wat je prima kunt testen. Hier is gewoon een product op de markt gezet welke echt niet af is.
Dat denk ik ook, maar omdat ze het al een paar keer hadden uitgesteld en de feestdagen eraan zitten te komen denk ik dat men onder druk is gezet om het uit te brengen.. Er moet geld verdiend worden eind dit jaar..

Ik heb trouwens al een flink aantal uur erin zitten op de PC en geen noemenswaardig gamebreaking bugs tegengekomen tot nu toe.. Game draait ook prima op 3840x1600 Ultra preset met mijn RTX 2080, wel zonder Raytracing en met DLSS op Quality.. Enige waar ik tegenaan liep was dat ik niet gewoon in de game alle keys kon binden die ik wilde als linkshandige gamer, daarvoor moest ik zelf config files gaan lopen editen, maar buiten dat dus geen echte problemen..
Aan de grootte van de 'patch' te zien bevat deze vooral assets (enige logische conclusie). Wat mist er dan op disk?
Op de disk mist er niets. In principe kan je gewoon het spel van begin tot eind spelen, zonder patches te installeren.
Waarschijnlijk ook genoeg aan code / binaries, maar omdat ze veel kleiner zijn valt dat veel minder op. Mbt assets, kan zijn dat ze een andere techniek (of andere settings) gebruikt hebben om de runtime performance te verbeteren, waardoor ze vervangen moeten worden tov de originele release disk.
Er bestaat geen stuk software dat niet "bewust met fouten naar buiten is gebracht". Software zonder bugs bestaat niet, en zeker niet in een stuk software met zo veel complexiteit als deze game. Het is belangrijker dat er natuurlijk zo min mogelijk bugs in zitten, dat de bugs niet game-breaking zijn en dat bugs die gevonden worden snel aangepakt worden.
Ik sluit me aardig aan dat games inderdaad vele malen complexer zijn geworden (al hadden we vroeger ook games met enorme diepgang en 40 uur aan gameplay) maar de bugs die getoond worden in de console versie van deze game hebben niets te maken met de hoeveelheid gameplay maar grove bugs in de engine die er gewoon niet in hadden moeten zitten.

Tuurlijk kan een bug erin sluipen, een paar low-res textures hier, een plek waar collision net niet optimaal is maar heb je de videos gezien? xD
Ik denk zelf dat ze hadden moeten zeggen "we brengen Cyberpunk niet uit voor de originele Xbox One en PS4, maar alleen voor One X, PS4 Pro en de huidige generatie (en PC natuurlijk)", maarja, het aantal doodsbedreigingen zou niet te tellen zijn vrees ik.

En zelfs dan zouden de PS4 Pro en One X gigantisch achterlopen op de huidige consoles, waar waarschijnlijk de harddisk de bottleneck zal zijn voor de meeste bugs die ik in de video's op het internet zie.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 23 juli 2024 05:27]

Ik had toen de laatste uitstel bekend werd op Reddit gelezen dat dat dus niet mag van Sony en Microsoft, dat ze dus verplicht zijn ook voor de oudere generatie uit te brengen. Heb er geen bron van maar het klinkt uit financieel oogpunt van Sony/Microsoft wel aannemelijk.
Dat lijkt me echt klinkklare onzin.

De userbase van de Series XS en PS5 is veel te laag om je game succesvol te laten zijn.

Daarnaast was de game al voor die consoles ontwikkeld, je zou gek zijn om het daar niet op uit te brengen.

De bugs hebben niets met de consoles te maken, er zou geen reden moeten zijn waarom deze bugs niet voorkomen in de nieuwe consoles.
Je weet dat tussen de tijd dat Cyberpunk werd aangekondigd en de release: Trump president is geworden, Nederland de poulefase van het EK niet is doorgekomen, een staatsgreep in Turkije is geprobeerd en we 2 generaties aan consoles verder zijn?

Volgens mij is Cyberpunk gebouwd voor de ‘current’ gen, wel frappant dat die de meeste problemen geven.
Dat weet ik, maar in de loop der tijd heeft de technologie niet stilgestaan en zal een ontwikkelaar daar ook haar ideeën op afstemmen. Stel je voor dat je alleen maar games kon maken voor de technologie die bestaat op het moment dat je begint met ontwikkelen...
Ze hebben de lat voor de PS4 gen gewoon te hoog gelegd. En dan krijg je zaken zoals dit...
Ja, gechargeerde reactie van mij maar je snapt mijn punt hopelijk :) 8 jaar tussen aankondiging en release.
Tuurlijk. Dat kan eigenlijk alleen maar tegenvallen.
Zou tijd worden dat er een soort AI komt die helpt met Bugs fixen e.d. Zou mogelijk ook heel goed kunnen werken voor Cruch tijd.

Maar ja zolang de technologie vordert en keuze uit verschillende engines of zelfs van scratch zelf 1 bouwen.
Ontkom je er helaas niet aan tot dat we de Piek hebben bereikt. Vaste standaarden zou eventueel kunnen helpen.
Je kon niet eens games van deze grootte en met deze diepte uitbrengen...dus?

Het is uitgesteld enz..... dus het zou weinig problemen moeten geven.
Of zijn de Game testers ontslagen?

Kleine bugs komen altijd voor maar...soms maken ze Echt een zootje van.
Sorry hoor maar er komen regelmatig games van de grootte van CyberPunk uit en in vergelijking met Cyberpunk lijken die gewoon zonder bugs te zijn gereleased. Natuurlijk zitten er bugs in al die games maar dit is echt van een ander niveau. Dit is echt onaanvaardbaar. Ik heb GTA 5 en RDR2 op release gespeeld en die singleplayers die waren af te noemen. Ik laat de multiplayer buiten beschouwing omdat je dat op die schaal niet kan testen. In die singleplauyers zaten zeker bugs op release maar Cyberpunk is een game die gewoon niet af is dat zie je.

Dan ook nog eens een campagne voeren alsof het GTA 6 is en dan kan je dit echt niet maken. Ik snap de review scores dan ook helemaal niet. Moest deze game nu door een student van 16 jaar gemaakt zijn op zijn zolderkamer en zonder al die marketing dan zou ik die review score snappen want dan zou het idd een masterpiece zijn maar dit zet echt een heel slecht precedent. Dit zouden reviewers moeten afstraffen hoe goed deze game ook kan zijn zonder bugs, een game als deze breng je niet in deze staat op de markt.

Ik zou het nog snappen moest het enkel de consoles zijn en de PC versie "perfect" zijn want dat kennen we. Meestal is een slechte port naar de PC of andersom maar geen enkel platform krijgt de game die ze pretenderen te zijn.
Begrijp de ophef niet echt, je kunt zo'n gigantische game toch niet 100% getest hebben van te voren op alle videokaarten, platforms en OS-en? Ja balen dat het shaky is de eerste week na release.. maar we moeten ook ff normaal doen met zn allen. De developers doen ongetwijfeld hun best alle bugs te fixen en als iedereen nou even met zn kat gaat spelen een paar dagen en dan de laatste patch download, komen we een heel eind.
Ik begrijp de ophef wel want juist consoles hebben een vaste configuratie dus dan verwacht je juist dat het goed werkt. Als je de game nu heb gekocht voor PS4 dan heb je er gewoon (nog) niks aan.
Dan hadden ze hem dus gewoon nog niet moeten uitbrengen en eerst de bugs fixen, maar dat gewoon staat niet zo goed in de kwartaalcijfers.
Komt mee omdat investeerders, eventuele aandeelhouders etc boos worden... dan kan een bedrijf zelfs faillissement krijgen...
Nope, aandeelhouders kunnen geen faillisement aanvragen. Dat is wettelijk onmogelijk; de rechter zou de aandeelhouders die het toch proberen simpelweg niet-ontvankelijk verklaren. En in de praktijk faalt het dus al als je probeert een advocaat te vinden om die zaak aan te spannen.

Aandeelhouders kunnen wel de CEO ontslaan.
Dat is dan ook een mogelijkheid.... feit is en blijft dat het bedrijf an sich problemen krijgt want investeerders kunnen jouw de rug toekeren.
Waarom niet? Je koopt iets, je verwacht dat het goed is. Een foutje hier en daar kan. Het betreft hier een stuk meer fouten, fouten die CDPR vast en zeker al wist, maar toch over gingen op release.

Hun keuze is begrijpelijk, de kerst missen dat zou financieel heel moeilijk zijn voor het bedrijf, maar dat betekent alsnog niet dat er geen ophef mag zijn.
Dat kan je nu juist wel met consoles. Consoles hebben allemaal dezelfde hardware. Ok er zijn 2 versies van de PS Pro en van de Xbox maar je kan dat dus 100% perfect testen. en goed er zijn nu ook de PS5 en nieuwe Xbox maar dat zijn nog steeds maar 2 configuraties. in totaal zijn dat maar 6 toestellen waar je op moet testen. PC snap ik dat je niet alle configuraties kan testen maar wat we bij Cyberpunk zien is ongezien.

Dit is niet iets dat in een week is opgelost. Als je kijkt in welke staat die game nu is dan mag je al blij zijn als de game in september 2021 er uitziet zoals die er moest uitzien.
Tja, wat is "volledig onspeelbaar"? En wanneer is een game "af"? Een beetje serieuze ontwikkelaar zal altijd wel verbeteringen/fixes willen doorvoeren, maar je hebt simpelweg de tijd niet.

Hier moet natuurlijk ergens een balans in zitten; en die balans is ook afhankelijk van het doorrekenen van het release-moment.

Ik zal niet zeggen dat dit allemaal "the way to go" is, maar ik begrijp het wel.
Dit noem ik volledig onspeelbaar en is slechts 1 persoon die een aantal bugs laat zien in een van zijn play-throughs

https://twitter.com/MrDel...-performance-trees-bushes

Hoop dat we op 1 lijn zitten dat dit niet je 'v1.0' release op disc mag zijn -_-
Als QA professional heb ik toch echt een andere definitie van onspeelbaar. Het filmpje dat je linkt ervaar jij als onspeelbaar, feitelijk is het spel gewoon speelbaar. Het is pas onspeelbaar wanneer je letterlijk niet kunt spelen omdat ze bijvoorbeeld de "Interact knop" vergeten zijn waardoor je met niets kunt interacten/praten en écht niet verder kunt. Hadden ze hogere kwaliteit af kunnen leveren in dit tijdsbestek? Geen idee, daarvoor ken ik hun interne processen niet goed genoeg. In een bedrijf waar alles fantastisch gaat zou dat wellicht mogelijk zijn.

Begrijp me niet verkeerd, dit ontslaat CDPR niet van hun verantwoordelijkheid een fatsoenlijk product af te leveren. Het bedrijf en haar medewerkers zitten tussen meerdere vuren. Vanaf de ene kant krijgen developers doodsbedreigingen van fans waarvan hun ego gekrenkt is omdat ze nog niet kunnen spelen. Laten we even een moment stil staan over hoe ontzettend bizar dat is. Vanaf de andere kant heb je investeerders die druk uitoefenen om op het juiste moment hun returns te zien.

Uiteindelijk denk ik dat Day-1 Patches een noodzaak zijn geworden, je moet op den duur je game op disc zetten en verspreiden over onze aardkloot, want anders krijgen je developers doodsbedreigingen. Dat ze daarna gewoon doorwerken om fixes uit te voeren lijkt me juist goed.

Kortom: Ik denk dat er aan beide kanten van het verhaal nuances aan te brengen zijn. Praat dat alles direct goed? Als consument heb je macht, die macht kun je uitoefenen door een product wel of niet te kopen. Maak daar gebruik van als je de kwaliteit van het product onvoldoende vindt.
Daar is wel enige nuance in aan te brengen. Er is toch zeker een minimaal kwaliteitsniveau wat gehaald dient te worden voordat het als een v1.0 kunt beschouwen, als de bugs die getoond worden in de gelinkte Twitter post structureel voorkomen voor een grote groep gebruikers dan is je software gewoonweg nog niet af. Het gaat hier immers om een mediaproduct waar de graphics en speelwereld een centrale rol spelen in de ervaring en die wordt door zulke bugs toch op een significante manier onderuit getrokken, zeker wanneer de speler zelf door het speelveld heenvalt. Dan heb je het namelijk niet meer over schoonheidsfoutjes / non-functional bugs.

Dat gezegd hebbende hangt het verder vooral af van de frequentie waarmee het gebeurt en het deel van de klandizie die er mee geconfronteerd wordt. Dat valt natuurlijk niet uit een enkele GIF op te maken. Als het slechts enkele gebruikers betreft in zeer specifieke scenario's, dan kan je er nog voor kiezen het te accepteren. Is het schering en inslag, dan had het product technisch gezien gewoon nog niet live mogen gaan (tenzij de day-1 patch dit tenminste verhelpt). Uit het perspectief van de klant doen de andere, zakelijke argumenten daar natuurlijk niks aan af.

Wat dat laatste betreft kan ik je enkel 100% gelijk geven, er zijn refund policies en sowieso wordt spel na spel bewezen dat een pre-order plaatsen niet het juiste effect heeft op de business.
probeer jij je fysieke kopie na het spelen en ervaren van deze bug maar eens je geld terug te krijgen ergens
Dat is dus het risico wat je aangaat wanneer je nog niet 24 uur kunt wachten om pas na het lezen van de reviews een bestelling te plaatsen. Ieder moet het voor zich weten, dat vooropgesteld, maar ik zie niet in waarom ik elke vorm van consumentenrecht aan de kant zou schuiven, om mezelf vervolgens compleet over te leveren aan aandeelhouders/stakeholders die voor mij mogen bepalen of een spel voor mij goed genoeg zou zijn of niet.
Dat vind ik een flauwe. Dit heeft niks te maken met mensen die geen 24u kunnen wachten. Dit heeft meer met misleiden van de consument te maken. Wie dit spel volgende week of volgende maand koopt koopt hetzelfde buggy spel. Zelfs wie braaf 3 maand wacht om dit spel te kopen gaat nog steeds niet het spel kopen dat werd beloofd.

Moest er niet zo een grote marketing rond dit spel gemaakt zijn zou ik het geen oplichting durven noemen maar in dit geval wel. Ik leer veel games kennen door game websites te bezoeken en ja dan gaat het wel op dat ik beter moet weten. Maar van deze game hangt in bijna elk bushokje een poster. Ik denk dat ik dat ik zoiets enkel nog maar voor COD heb gezien. Wie de komende weken door de straten loopt en die posters opmerkt wordt gewoon opgelicht. Ik ga van zo'n consument niet verwachten dat hij alle reviews gaat lezen of Metacritic kent maar zelfs als ze metacritic kennen worden ze nog opgelicht want daar heeft het een score van 92.

Dus het is niet enkel de ontwikkelaar maar ook de reviewers die je best wel mag verwijten. Je gaat geen game de hoogte inschrijven enkel en alleen omdat de intentie wel goed is. Ja deze game zal ooit deze score verdienen maar dat zal zeker nog niet in de eerste zes maanden zo zijn als je ziet in welke staat deze game nu verkeerd. Dit los je niet op met een day 1 patch of de patches die die de komende weken volgen.
Ik ga jou verzekeren dat mij dat gaat lukken. :) Been there... etc. Als het product niet voldoet gaat het gewoon terug.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 05:27]

Dat gezegd hebbende hangt het verder vooral af van de frequentie waarmee het gebeurt en het deel van de klandizie die er mee geconfronteerd wordt. Dat valt natuurlijk niet uit een enkele GIF op te maken.
Stiekem bijna altijd toch wel.

Zijn het structurele bugs dan zie je de auto overal doorheen rijden en dat op 10 plekken etc, is het een incidentele bug dan zie je het maar op 1 plek...
Je hebt als consument geen macht zeker niet als individu. Je denkt macht te hebben door bedreigingen te uiten op social media of met een klein clubje te demonstreren en hard te roepen.. 'ik koop het spel niet' maar je verliest toch altijd van de massa. Dat is de enorme kudde die het spel wel gewoon kopen ongeacht of het spel vol zit met bugs en dat weten de hoge heren.
Vergeet niet de refund policy van Gog, 30 dagen maar zonder gespecifieerde game time spijtig genoeg. Ook Steam en Origin hebben een deftige return policy. Bij mij staat het spel klaar om deze avond te spelen (via GoG), wanneer het zo erg is als wordt beweerdt door verschillende van mijn peer gamers, dan zal de refund aanvraag snel vertrekken.

Je hebt als individu die financiele kracht net wel, zelfs beter dan vroeger qua bedenkingsrecht waar digitale aankopen of disks dikwijls finaal waren. Wanneer genoeg mensen het doen, zal het echt wel pijn doen en zal het signaal bij CDPR (en zijn investeerders) aankomen.

Net zoals democratie, power of the many. Waar het hier zelfs niet de helft moet zijn die refund of niet koopt, het doet sneller pijn als bvb 20%-30% van de mensen refunds aanvraagt me dunkt.
Ik koop mijn games bij de Intertoys (ik haat pc games met al dat videokaart geklooi) dus dat gaat niet op wat je zegt. 'Wil het spel terug brengen omdat een NPC ergens blijft zweven in de lucht'. Daarnaast denk je dat je in een democratie leeft met power of the many maar die many slikt alles waardoor bepaalde problemen nooit opgelost zullen worden zoals het niet accepteren van buggy games.
Alleen de praktijk is niet dat 20-30% refunds doet, de praktijk is dat je een heleboel zeurpieten hebt, die allemaal geen actie ondernemen en gewoon wachten op patch en daarna weer wachten op patch etc. etc.

Waardoor uitgevers gewoon niets veranderen (het is leuk als je lof krijgt bij release, maar financieel heeft het geen meerwaarde boven gezeik zolang zeurpieten niet handelen)
Je kunt als gemiddeld individu niet erg beïnvloeden hoeveel mensen het spel pre-orderen en op release-day gaan spelen nee.

Maar je hebt wel de macht om van de dan-nog-wat-buggy-game geen last te hebben door er niet aan mee te doen toch? Ik heb zelf The Witcher III later gedaan en leerde recentelijk pas dat die ook ooit de nodige bugs had; heb ik nooit iets van gemerkt, doordat ik hem pas kocht toen ik hem voor 15 euro zag op steam.

Enige jammere is dat je iets actiever spoilers moet ontwijken, als je de game later gaat spelen.
Dat is niet de discussie ongeacht je slimme zet. Schijnbaar pikken we het met z'n alle door alsnog de hoofdprijs te betalen voor een buggy game. Precies de reden waarom grote uitgevers zoals EA elk jaar opnieuw weer dezelfde titels releasen. Het gros koopt het toch wel. Ik zou aan de top ook werkelijk ieder jaar in een deuk liggen als de omzetcijfers weer op je bureau verschijnen.

nieuws: Call of Duty-games hebben drie miljard dollar opgeleverd in een jaar
Ik snap dat, maar dat zal ook komen door het vertrouwen en de reputatie die CDPR geniet. Maar ik pik het inderdaad. De mate van bugs valt me iets tegen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze het snel fixen en dat ik ze mijn 6 tientjes uiteindelijk volledig gun, wanneer mijn playthroughs er zo’n beetje opzitten. Eventueel besluit ik vanmiddag om de game nog even weg te leggen tot er meer patches zijn. Is dat ideaal? Neuh, maar ik lig er niet wakker van.

Zelf heb ik overigens pas 2 keer in mijn leven een AAA game ge-preordered voor de volle mep en dat waren Fallout 4 en deze game.
Laat daar ook geen twijfel over bestaan. Zodra vrijwel alle bugs zijn opgelost met de patches koop ik direct het spel. Ik koop namelijk ook geen auto met een barst in de voorruit. The Witcher 3 staat namelijk ook in mijn top van beste games ooit.
Linksom of rechtsom spelen wij, die de hypetrain laten varen, een half jaar later een beter spel waar we minder voor betalen. En als de kudde daar wel direct hun geld aan uit geeft, moeten ze toch zelf weten?
Dan begrijp je niet de essentie. Als iedereen het spel een half jaar later koopt uit de budget bak is het niet meer haalbaar om AAA games te produceren. De kudde krijgt een spel voorgeschoteld wat niet goed werkt omdat kapitalisme (voor de feestdagen goed cashen) uiteindelijk altijd wint van goede creatie.
Ja ik heb The Witcher ook later gespeeld. Ik wist bij release ook niet dat die game bestond en dat is nu net het verschil. Je kan om deze game niet heen. Dit wordt verkocht als de beste game van het jaar als het niet een tijdperk is. De game die de toon zou zetten voor de industrie. Tja dat is dus zeer verontrustend als de toon dus nog buggier games is.
Eens dat je als individu wellicht in het grote geheel gezien relatief weinig macht hebt. Voor je eigen situatie is dat echter wél zo. Als jij er persoonlijk heel veel last van hebt dat een game bugs bevat is het mogelijk slimmer wat reviews af te wachten, of de game enkele maanden links te laten liggen. Dat bespaart je op korte termijn geld en frustratie, lost dat het gehele probleem op? Helaas niet, maar maakt het voor jezelf wel ietsjes prettiger.

Ik ga het spel zo aanzetten, ik ben benieuwd naar mijn eigen ervaring. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met regelmaat games speel waarvan ik op diverse plekken hoor dat ze niet speelbaar zijn terwijl ik me kostelijk vermaak, soms zelfs ook deels door de maffe bugs die we soms tegen komen.

Ik hoop dat CDPR de game snel op een niveau weet te krijgen waarvan jij het ook acceptabel vindt, dan kan jij er ook lekker van genieten!
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Ben je het nog eens met wat je gisteren schreef?
Ik heb er een avondje op zitten van ~5 uur. Ik ben een aantal zaken tegen gekomen:
  • De duim van Jack zat ineens op een verkeerde plek (alsof hij hem als sigaret aan het roken was)
  • Door een deur heen gelopen omdat hij te laat open ging
  • Auto hing anderhalve meter boven de grond toen ie geparkeerd stond
  • 1x een crash to home screen.
Voor mij persoonlijk lijkt het dus mee te vallen tot dusver en ik moet je eerlijk bekennen dat de glitches die ik heb ervaren zelfs tot op zekere hoogte komisch vond. Qua framerate heb ik tot dusver ook niks te klagen op de PS5.

Mijn grootste irritatie is eigenlijk dat ik de lettertjes in de interface eigenlijk nét te klein vind. Op mijn 55 inch op ~2-2,5 meter moet ik soms best moeite doen om te lezen of ze nou L3 of R3 bedoelen. Ik heb ondertussen gevonden dat ik de subs iets groter kan maken, maar de interface helaas niet. Mocht iemand daar iets voor weten, mijn vermoeide ogen houden zich aanbevolen!

Dit weekeind is mijn vriendin weg en heb ik het hele weekeind gereserveerd om als een kluizenaar op de bank te zitten. Mocht ik het niet vergeten zal ik na dit weekend mijn beeld weer delen.

[Reactie gewijzigd door Nedje op 23 juli 2024 05:27]

Het weekeind zit er op! Na dit weekeind moet ik nog steeds concluderen dat het spel prima speelbaar is. Na Patch 1.04 merkte ik wel dat mijn game vaker crashed naar de homescreen van mijn PS5, totaal zo'n 4x. Dat wekt toch wel wat irritatie op, maar niet voldoende om te roepen dat het niet speelbaar is..nu het land dicht gaat, weet ik wat ik de komende weken ga spelen, nu nog mijn vriendin bezig houden zodat daar tijd voor is :D
Men moet misschien ook eens ophouden dat soort "doodsbedreigingen" zo serieus te nemen.. Boze zogenaamde fans moet je ook niet te serieus nemen.. Lang leve het social media tijdperk.. Kap er gewoon eens mee dat soort zielige figuren zoveel aandacht te geven en zo serieus te nemen..
Je wordt gemind, maar je hebt wel gelijk. Mensen die om iets als een game doodsverwensingen uiten zijn, zacht gezegd niet helemaal 100% zal ik maar zeggen.Als een release uitgesteld wordt, jammer dan, het product is nog niet af. Nu krijg je een halfbakken iets voor je geld, maar ddezelfde personen zullen nu waarschijnlijk dezelfde verwensingen uiten... die moet je geen podium geven.
Je moet ze inderdaad geen podium geven, helaas laat de praktijk ons ook zien dat het steeds vaker voorkomt (of slechts steeds vaker in het nieuws komt) dat iemand door een bepaalde actie vermoord wordt. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik bij dit soort bedreigingen daardoor wel twee keer zou nadenken of ik deze serieus neem, of niet.
Laten we dan eerste eens stoppen met pre-orders van dergelijke games. Laat dan eerst de verschillende reviewsites hun reviews doen. Daarmee heeft de consument de grootste macht. Niet met het uiten van bedreigingen, dat getuigd alleen maar van niet nadenken en onmacht.
het is zeker niet fraai maar zoals @Nedje al opmerkt; het zou me niet verbazen als het spel van begin tot eind te spelen is. Met bugs en allerlei issues, maar het is speelbaar. Ik zou het zelf alleen niet willen spelen.
Dit is allemaal footage van voor de day one patch, op hardware uit 2013.
Hardware waar de game voor ontwikkeld is, hardware welke als sinds 2013 bestaat en waar men tijdens de onstikkeling van de game steeds op heeft kunnen testen. Vervolgens met de nodige uitstel een dergelijke release, dat is niet best.
Hmm de game is voornamelijk op de PC ontwikkeld en geport en downscaled naar last gen consoles.
De video's die je nu zo ziet verschijnen op ps4 / xone consoles zijn wel heel erg onaf. Heb zelf nog niet kunnen spelen (op series x, dus hopelijk gaat dat wat beter), dus kan er nog niet over oordelen.

Maar bijvoorbeeld - geen idee of hier de day 1 patch al is geinstalleerd hoor:

https://twitter.com/i/status/1336867902234955782

In die staat, zou ik toch echt niet graag spelen ;-)

[Reactie gewijzigd door riotrick op 23 juli 2024 05:27]

wat is dit nu voor reactie dan ?
Wat maakt het nu uit hoe je een pc verkregen hebt, de game moet draaien zoals het bedoeld is.
En dat doet het nu niet.
Maar helaas aan de andere kant krijgt met doodsbedreigingen als ze de game uitstellen.
Liever dat we die cultuur maar eens aanpakken.
Precies. En sowieso.. Als je niet tegen bugs kan: niet pre-orderen, niet op release day kopen maar een tijd wachten. Maar ga niet anderen praktisch dwingen dat ook te doen. Als je erover klaagt is een "I told you so" op zijn plek, maar sommige mensen hebben er nou eenmaal niet zo'n probleem mee én hebben vertrouwen dat het wel goed komt(wat het eigenlijk ook in 99% van de gevallen zo is).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 05:27]

Nee, als jij als ontwikkelaar nog zoveel bugs hebt zitten in een console game dan die je serieus iets goed fout. Voor Pc is het een ander verhaal daar kun je niet alle mogelijk hardware en bijbehorende drivers testen, bij consoles echter heb je te maken met maar één set aan hardware. Dat is prima te testen. Hier is gewoon een half product op de markt gebracht. Men had twee dingen kunnen doen:

!. De release met een half- of een heel jaar uitstellen.
2. Als early access uitbrengen tegen een gereduseerd bedrag.

Ik verbaas mij er over dat er nogaltijd mensen games in een pre-order doen, zo blijven ontwikkelaars de cosument als beta-tester zien. Ik kan maar één ding zeggen, hier hebben ze slecht werk geleverd.
Tja, ik kan niet anders zeggen dat iedereen daar anders tegenaan kijkt. Ik geniet met volle teugen van Cyberpunk. En ja preorder, en nee geen seconde spijt van en dat laat ik me niet aanpraten ook.
Geen release datum afgeven lost dat probleem op. Blizzard deed dat vroeger nooit en waren er vooral geruchten.

Nu moet alles voor de kerst uitkomen.
Ze hebben bijna 8 jaar geen releasedatum opgegeven, denk dat ze intern ook wel zoiets hadden van "nouja, is ie klaar nu?"
Keanu is er ook een keer klaar mee, en wil gamen.
Nooit zo bij stilgestaan omdat ik zelden een hele oude titel uit de kast haal. Neemt niet weg dat je een zeer valide punt hebt;

in 2035 de oude XSX van zolder halen om de nostalgie van Cyberpunk 2077 nog eens te herbeleven gaat een vervelende confrontatie worden...
Ik ben er vrij zeker van dat spellen van nu over 10-20 jaar gewoon onspeelbaar zijn, zeker als de achterliggende services platgelegd worden. Misschien dat ze continu remakes / remasters uitbrengen?

Ik hoop persoonlijk dat backwards compatibility weer de norm geworden is nu.
Vooralsnog kunnen op de Xbox Series X de games die uitkwamen op alle eerdere generaties Xbox consoles gewoon gespeeld worden. En uiteraard zijn er games die volledig online moeten worden gespeeld en inderdaad afhankelijk zijn van de backend service, maar met single player games acht ik die kans vandaag de dag een stuk kleiner. Zeker nu Microsoft ook met Smart Delivery komt. Altijd de juiste versie passend bij je console en koop je dus geen game meer die exclusief op een specifiek iteratie/generatie console gespeeld moet/kan worden.
Verder denk ik dat zelfs bij grote architectuurwijzigingen de kans groter is dat oudere games speelbaar blijven, omdat de emulatiemogelijkheden groter worden en ik denk zelf dat bizarre wijzigingen zoals de PS3 naar PS4 (cell naar x86) ook niet meer te verwachten zijn. Bijvoorbeeld x86 naar ARM is ook geen hele grote emulatie-uitdaging meer.
In 2035 kan je de nostalgie van cyberpunk 2077 waarschijnlijk draaien vanaf een eierwekker.

Wanneer je Snes nu kapot gaat, kan je de nostalgie van Secret of Mana ook spelen via een emulator. Ik zou geen reden zien om dan moeite te gaan doen om ergens een Snes vandaan te trekken, of in jouw geval de oude XSX van zolder af te halen.

Mocht xbox zijn strategie doorzetten, dan speel jij waarschijnlijk cyberpunk gewoon op de Xbox Series Ultra Mega X met een fps van 240 en ray tracing 3.0.
Precies, ik heb (uitzondering daar gelaten) rond de 500 console games en zal ze zeker niet allemaal opnieuw spelen en soms is het gewoon makkelijker/sneller/logischer om een emulator op te starten maar wat voor mij nostalgie is (Nes/SNES/etc) is voor de huidige generatie de XSX/PS4 natuurlijk en zelfs ik zou het heel zuur vinden als ik bijv over 10 jaar FF VII remake niet meer kan spelen op mijn PS4 omdat het zo geplaagd zou zijn met bugs
Heb je daarvoor niet zoiets als backups ? Ik ben momenteel aan het kijken hoe ik bvb van mijn PS3 verschillende images kan maken (gewoon gesupporteerd door het PS3 OS) met gecombineerd al mijn PS3 games, zodat ik eender wanneer in de future zo'n backup kan restoren om de games, in hun laatste patch level, nog te kunnen spelen.
Nu zeg ik niet dat het vroeger beter was (bugs waren na release niet te fixen op de n64) maar je kon het gewoon niet permitteren een game op dit niveau uitbrengen[...]
We gaan nóg vroeger terug met Pac-Man ook met een gigantische glitch :)
Tja, maar dat is atari 2600, die had een goede beginperiode, toen een massale periode waarin het alleen maar ging om : If it compiles ship it.
Waardoor ook gewoon de hele industrie toen op zijn gat ging...
Vroeger waren games ook veel eenvoudiger. Zowel technisch als qua spelersopties zijn games tegenwoordig veel complexer. Met als uitschieter de RPG.
Zeker en dit haalde een persoon voor je ook al aan (al hadden we vroeger ook zeer complexe en lange games, in die tijd waren die ook baanbrekend en uniek). Maar als je onderstaande video kijkt zie je dat dit niets te maken heeft met de hoeveelheid opties, lengte van de game of de complexiteit van de game wereld

https://twitter.com/MrDel...-performance-trees-bushes

(dit zijn gewoon bugs in de engine)
Die gewoon met de day-one patch opgelost zijn.
Echter is dit geen excuus, men heeft in dit geval te ontwikkelen op specifieke hardeware waar men ook steeds tegen aan kan testen. Hieruit blijkt dat men geen goed testproces heeft gebruikt of zoals tegenwoordig gewoon lijkt te zijn, de consument als beta-tester gebruiken, maar release de game dan als early-access met gereduceerde prijs.
Hoe kan je dit in godsnaam met een n64 release vergelijken? De wereld zit bomvol en ze hebben een echte stad nagebouwt logisch dat niet alles vlekkeloos is, de enige game die ongeveer op hetzelfde niveau zat is Red dead 2 en die game had ook genoeg bugs bij launch. Als je alles glad wil strijken dan ben je nog minimaal 2 jaar bezig.
Als je over een Pc release spreekt, prima, je klunt niet alle mogelijk hardware combinaties testen, het gaat hier echter on consoles welke altijd dezelfde hardware bevatten. Hier had uitstekend op getest kunnen worden, wat klaarblijkelijk niet gedaan is.
valt wel mee man... je doet net of het onspeelbaar is. wat ik veel erger vindt dat de bugs er maanden in blijven zitten zonder fatsoenlijke patchronde
Inderdaad. Vroeger toen ik mijn atari 2600 spellen speelde kwam er nooit een patch!
Ik denk dat je hem niet helemaal snapt. Het probleem wat ik heb is dat over (fictief) 10 jaar als PSN offline is voor de ps4 je dus nooit meer fatsoenlijk Cyberpunk erop kan spelen omdat de game zonder een zero-day patch blijkbaar ernstige gebreken toont. Dat er geen patches en nijv expansions meer zijn valt inderdaad van te stellen ‘kon je weten’ maar het basis product dat je koopt mag toch minstens goed werken vanaf het moment dat je de schijf ik je console stopt?
Ach ik ken een spel dat al dik 7 jaar bestaat en tegenwoordig nog super populair is met miljoenen spelers. Daar zitten zelfs nog bugs in, en zelfs hele grote die maar niet gefixt worden. Dan heb ik het over GTA 5 Online.
Er zullen ongetwijfeld bugs zitten in GTA V maar de core single player modus (online GTA V vervalt ook als PSN er uit gaat voor PS4) is prima te spelen vanaf het moment dat je de schijf erin gooit volgens mij.
Ik heb GTA V gekocht toen het uitkwam voor de PS3, nooit bugs en prima performance gehad. Ik vind GTAV echt een technisch hoogtepunt wat dat betreft.
Ik heb het over de online variant
Ik heb GTA Online nog nooit gespeeld, maar de single player heb ik op PC en PS4 meerdere malen uitgespeeld en ben nog nooit echt serieuze bugs tegen gekomen. Cyberpunk is ook (nog) een single-player game dus als je dan wil vergelijken doe het van met GTA V Story mode.
Ik vergelijk meer de gamestudio's met bugs en afhandeling. Een gamestudio als rockstar interesseert het ook niet of er nog bugs in zitten, dat lijken spelers ook gewoon te accepteren.
Alleen Rockstar zorgt er wel voor dat er op de release dat een game zonder bugs staat, dus je kan zeggen over ze wat je wil maar in dit geval hebben ze het bij GTA V gewoon beter gedaan dan CDPR nu bij Cyberpunk. Overigens heb ik ook RDR2 op dag 1 gekocht en daar zaten toen ook geen noemenswaardige bugs in, dus het kan wel gewoon een grote open world game uitbrengen die meteen vanaf het begin goed is.
Dat ze het zullen oplossen mag ik hopen anders is het helemaal weggegooid geld, maar ik koop dit spel pas als de bugs zijn opgelost.
Zonder bugs bestaat niet meer tegenwoordig. Het zijn geen simpele games met wat simpele instructies meer. Iedere spel wereld is letterlijk een chaos theorie met duizenden, zo niet miljoenen variabelen die allemaal rare dingen kunnen doen, die nooit iemand heeft kunnen voorspellen. Zelfs de beste devs weten niet wat die ene lijn code kan doen op een totaal andere plaatst in het spel.

De wereld van GTA V is bij lange na niet zo geavanceerd als CP77..
Dat is geen smet, dat is gewoon realiteit en wat mij betreft prima zolang de game maar geüpdatet wordt .

Games zijn zo complex geworden dat je gebruikers hoe dan ook nodig hebt om alle bugs eruit te halen. Op een gegeven moment komt het kantelpunt tijdens de ontwikkeling dat de game geschikt is voor release, waarna je gebruikers nodig hebt om de game verder te polijsten en bugs eruit te halen. Zolang de ontwikkelaar hierin z'n verantwoordelijkheid neemt, is dat toch nergens echt een probleem?
Ben ik niet met je eens, zeker niet als het om een console game gaat. Daarnaast niet iedereen (nee nogsteeds niet) heeft de beschikking over een goede en snelle breedband verbinding. Zeker omdat het hier om een console game gaat die gewoon op een vaste zet hardware getest had kunnen worden, heeft men hier een bate-product op de markt gezet. Dan kan je doen, maar doe het dan als early-access tegen gereduceerd bedrag... niet voro de volle pond.
Anoniem: 1439850 10 december 2020 08:14
Vergelijking van alle systemen:
https://youtu.be/yvtPgetQ0VI

One X werkt zo te zien......okayish. Alles daaronder? Gewoon niet eens proberen.
Jammer dat de PS4 Pro niet is meegenomen. Als het op de PS4 Pro een beetje zoals de One X een steady 30fps weet te behouden vind ik dat nog wel speelbaar, maar als het meer neigt naar de XBONE en PS4 met <20 FPS in gevechten laat ik het spel nog lekker gesealed tot ik een PS5 aanschaf.

Als ze voor de originele PS4 en XBONE ook een performance mode patchen, want liever 720p en muddy graphics maar een lock op 30FPS is echt veel beter dan de <20 FPS. Dat is echt niet speelbaar.
Anoniem: 1439850 @seez10 december 2020 11:10
Ohja, de PS4 Pro. Om de één of andere reden vergeet ik altijd dat dat apparaat bestaat.
Als ik het goed begrijp is de performance van die versie vergelijkbaar met de Series S. In principe dus nog wel speelbaar.
Jammer dat de PS4 Pro niet is meegenomen. Als het op de PS4 Pro een beetje zoals de One X een steady 30fps weet te behouden vind ik dat nog wel speelbaar, maar als het meer neigt naar de XBONE en PS4 met <20 FPS in gevechten laat ik het spel nog lekker gesealed tot ik een PS5 aanschaf.
Op de PS4 pro zou het goed speelbaar moeten zijn zie
https://www.pushsquare.co...ns_on_ps5_ps4_pro_and_ps4
If you're worried about playing Cyberpunk 2077 on your PS4 Pro, don't be. The game seems to run quite well on Sony's upgraded last-gen machine, offering a mostly stable framerate. However, said framerate is locked to 30fps on PS4 Pro — despite recent rumours claiming otherwise. There is no 'performance' mode here, unfortunately.

But again, it seems to be a steady 30fps without too many dips. The only annoyance that we came across was when we were driving, as the game would often stick for a second as it loaded in new assets. Still, not really a deal breaker considering the open world nature of the release.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 23 juli 2024 05:27]

De One X is niet eens meegenomen in de vergelijking, toch?
Anoniem: 1439850 @claudior10 december 2020 10:08
Jawel, maar niet in de beelden voor de algemene grafische vergelijking.
De One X is praktisch de performance mode van de PS5 / Series X, maar dan met 30 fps. Wordt in het begin en ergens in het midden benoemd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 23 juli 2024 05:27]

Ik denk dat VinylRecord de Series X bedoelde.
Voor een spel dat al zo lang in ontwikkeling is zou je denken dat er wel rekening gehouden is met de ps4 en de oudere xbox. Maar het lijkt erop dat ze alle hoop op next gen gezet hebben en het achteraf “zo goed als mogelijk” op previous gen hebben proberen te laten draaien.

Misschien had CDPR zich moeten afvragen of ze cyberpunk ooit voor previous gen consoles hadden moeten uitbrengen met alle drama en bugs die erbij zouden komen.
10 jaar in ontwikkeling dan zou je toch denken dat het ontwikkeld is voor de ps4 en Xbox One en later upgraden naar Ps5 en Xbox Series.
PS4 iets beter dan Series S zie ik.

Ik zal het er toch even mee moeten doen - tot ik een PS5 heb, en dat geldt voor veel mensen denk ik.
Op de pc lijkt het spel minder problemen te vertonen.
Dit artikel van PC Gamer ( How buggy is Cyberpunk 2077, really?) geeft een uitgebreid overzicht van de problemen die de reviewers van PC Gamer en andere sites zijn tegengekomen. De reviewers speelden enkele dagen geleden met een build die toch al een deel van de day 1 patch geïntegreerd had. Desondanks klinkt dit vrij problematisch, en de meerderheid lijkt niet performance-related.

Benieuwd wat er allemaal veranderd is met de afgewerkte patch en de driverupdates dus.

edit: phrasing aangepast in 'day zero' zin

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 23 juli 2024 05:27]

Ik heb het spel niet, maar gisteren even de pc-stream van JackFrags zitten kijken. In een uurtje tijd denk ik toch wel veel glitches gezien en ik neem aan dat zo'n gamer wel even de tijd heeft genomen om die patch te downloaden.
NPC's die door auto's heen liepen, NPC's die in een loop van wapen herladen blijven hangen, rare artefacts. Vond het spel leuk ogen, echter zoals het artikel ook benoemd oogt het onaf. Zeker als het op consoles dan nog erger schijnt te zijn.
Ik draai hem nu op een Geforce 1060 kaart (1080ti kaart heeft kuren en crasht ook soms in windows naar verticale strepen) door eerst op allerlaagste resolutie vanuit windows te starten en dan langzaam op te schroeven.

Draait al uren perfect, een kleine bug tegengekomen, ergens vliegt er een voertuig weg zoals het hoort en dan opeens schiet een passagier achterwaarts terug door de lucht. 1 bug in 6 uur gameplay.
En toch speelt die met de laatste patch erin gewoon prima behalve enkele visuele issues en het feit dat mijn scrollwiel en back/forth knoppen van de muis niet (goed) gezien worden.
Is dit heel onverwacht dan? Volgens mij was al redelijk duidelijk dat er nog glitches in het spel zitten. Ongeacht hoe goed het spel is, het is schandalig dat het spel meermaals wordt uitgesteld en dan in zo een vorm de markt op wordt gebracht.
tja het is beetje tweeledig he. Het gehuil op het internet over het uitstellen van het spel, terwijl de developers worden doodgewerkt naar burnouts en depressies toe maar er mogen ook geen bugs inzitten ¯\_(ツ)_/¯
Mja... met alle respect, de game is 9 jaar in ontwikkeling geweest en 10 keer (?) uitgesteld. Dus dan gaat er intern ook iets gruwelijk mis. Er moet een keer geld in de la moet komen en dan komt er druk op te staan. Ik vind het vreemd dat de buitenwereld het dan zielig voor de developer moet vinden dat ze gruwelijk hard moeten werken richting de deadline.
Feature creep, steeds meer willen toevoegen, steeds complexer, ook is de game echt kapot gehyped.

Dat kennen we van een andere game ook: No man's sky. Maar die hebben echt alles gefixed en zijn hun belofte meer dan nagekomen. CD Projekt vetrouw ik ook genoeg dat ze dit gaan fixen hoor. Ze hebben niets voor niets een Day 1 patch. Er komen nog veel meer patches en gratis uitbreidingen.

Geduld, alles komt goed. De game is opzich zelf al top. Kan alleen maar beter worden.
Dus je bent tegenwoordig onredelijk veeleisend als je verwacht dat een spel niet vol met bugs en glitches hoort te zitten? Ik herinner me nog hoe maar een paar jaar geleden EA werd neergesabeld voor het releasen van ene Battlefield game met behoorlijk wat issues, en dat is dus nu al iets wat we gewoon moeten accepteren. Ik hou mijn hart vast hoe over 5 jaar spellen zijn dan.

(En uitstel gedeelte is niet relevant, het is alsof je een schilder inhuurt die zegt het in twee weken te doen, en als hij na een week nog bezig is en je eens gaat vragen hoe het ermee is, hij boos is omdat je blijkbaar geen kwaliteit dus wil. Dat hun planning ruk was, staat los van de kwaliteit van een product dat ik koop, daar heb ik niks mee te maken).
Maar het zit niet vol met bugs voor mij. Ik heb niks ernstigs of storends gezien na een paar uur gameplay.
Waar speel je op? PC? De bugs die nu op consoles worden gemeld is gewoon erg. Een Console is altijd hetzelfde, daar hoeven bij release dus geen grote issues in een game te zitten. Er is namelijk heel makkelijk en simpel te testen. Dat nu juist op PC minder issues zijn is dan bijzonder, een Pc kan allemaal verschillende componenten van verschillende merken in verschillende combinatie bevatten.

De bugs op consoles betekend gewoon een te vroege release, want het werk is simpelweg niet af, men heeft een halffabrikaat op de markt gebracht en gebruiken de betalende klant weer eens als beta tester. Daarvoor 60 euro durven vragen... :|
Ja inderdaad, wat wil je dan? Tevens is dit spel zo groot, bevat echt veel code dat het logisch is dat er bugs inzitten. Maar ik vertrouw CD projekt wel dat ze dit oplossen hoor.
Als je vertrouwt dat ze dit oplossen, konden ze dit toch ook oplossen voor dat ze het releasen? (Buiten dat het uitgesteld is etc, en of ze het konden fixen voor hun nieuwe release datum).

We willen producten op de markt, die marktwaardig zijn, dat is helemaal geen gekke vraag.
Liever nog is uitstellen, dan een product op de markt brengen die nog niet af is, of althans niet voldoende is getest/getweaked.
Er is een groot verschil tussen wat bugs/glitches hebben dan 'vol met bugs en glitches' zoals het artikel laat weten.

Als het spel zo groot is, en zo veel code heeft, moeten ze is de tijd nemen. In plaats van de focus te leggen om een datum te halen.
Is het doel om een goed product op de markt te brengen, of om zo snel mogelijk iets op de markt te brengen?

Dan moet je hem in "Early Access" uitbrengen, en niet de volle pond vragen voor een game, wat de game eigenlijk nog niet is.
Als je iets koopt, verwacht je enigszins dat je het gewoon kan gebruiken/spelen, zonder narigheid.
En tuurlijk, een hoop dingen kunnen achteraf komen, alle respect, maar dit klinkt als bijna onspeelbaar.

Alsof dit soort bugs, direct na de release, zo goed is voor de werkdruk, burnouts en depressies bij CD Projekt.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 juli 2024 05:27]

Hoe weet je dat er nou zoveel bugs inzitten? Als ik de threads op reddit mag volgen zijn er ook veel spelers die geen problemen ervaren. De klagers die hoor je meteen namelijk. Spellen worden steeds complexer, volgens mij is het spel prima speelbaar. Ja er zitten bugs in, in de day 1 patch zitten een hoop fixes.

Direct na release zou ik het team eerst op vakantie sturen. Bugs fixen we na wat rust wel. Dat is ook beter voor de productie.
Hoe weet je dat er nou zoveel bugs inzitten?
Dat suggereert het artikel maar helemaal mee eens dat negatieve reacties natuurlijk altijd er uitspringen.

Anyway, alsnog zitten er dus bugs in (Kijk zelf maar is naar de Reddit posts) die makkelijk te voorkomen waren door fatsoenlijk te testen.

Dit zijn geen bugs, die boven water komen omdat er meer gebruikers zijn en daar zijn genoeg signalen voor.
Geen bug, maar bijvoorbeeld: https://imgur.com/gallery/AWlPMhh
"Debug" in game, maar in photo mode zie je wel de juiste textures.
Kwestie van gewoon nog niet af, maar dan wel 60 eur vragen, en doen alsof het af is?
Direct na release zou ik het team eerst op vakantie sturen. Bugs fixen we na wat rust wel. Dat is ook beter voor de productie.
Ik zou dat doen voor de release, zodat er genoeg mankracht en energie is voor de patches direct na de release ;)

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 juli 2024 05:27]

Vanuit je kantoorstoel lekker aangeven hoe het ''beter kan''.. :z Dat er wat leuke screenshots zullen komen van fouten of niet geladen onderdelen is te verwachten bij zo een complexe game. Betekend niet altijd dat het helemaal trash is..
Niet hoe het beter kan, wel wat ik graag zou willen zien van releases. Heb ook helemaal niet gezegd dat het trash is.

Een ferrari is ook een complexe auto, moeten we dan ook accepteren dat er maar een halve motor in zit, maar wel de volle pond al vragen?
Zeker deze bugs op consoles, dat is gewoon een gebrek aan tests.
PC's kan ik nog meer begrip voor hebben, i.v.m. de verschillende setups & drivers.

Vind het gewoon maar apart, dat we met ze alle accepteren, en zelfs nog is verdedigen dat er halve dingen op de markt worden gebracht, voor de volle prijs, zonder enige info.
Je verwacht een deugelijk product.
Ferrari? Je moet eens de reviews van wat oudere modellen op YouTube opzoeken. De motor deed het wel, ja. Maar "kleine" problemen als lekkages, rammetljes etc waren aan de orde van de dag. En dat was ook gewoon een gebrek aan QA aan het einde van de productie-lijn. Het was bepaald geen Rolls-Royce.
Wat betreft bugs op de PC kan ik in komen, maar het feit dat ze geen enkele reviewer een PS4/Xone een kopie hebben gegeven, en voor de release alle eigen beelden offline gehaald moesten worden spreekt boekdelen imo. Ze wisten dat het een shitshow zou worden.
Als die bugs niet altijd 100% te recreëren zijn, zijn ze ook niet “makkelijk” op te lossen zoals jij dat zegt. Zoiets kun je gewoon niet stellen als je niet weet wat de oorzaak is en hoe de code in elkaar zit.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 23 juli 2024 05:27]

Precies, daarom valt die vandaag op de deurmat. En een glitch hier of daar met zo'n grote open wereld game zal mijn spelplezier niet bederven in ieder geval.

Eindelijk mijn nieuwe series x een beetje aan het werk zetten ;)
Daar zal je nog op moeten wachten tot ne series X echt aan het werk gezet wordt.

De next gen update voor Cyberpunk komt pas volgend jaar.
En daar wacht ik als gelukkige PS5 bezitter dan ook zeker op.
Ik wou hier negatief op reageren, maar bedacht me dat het inderdaad om CDPR gaat en niet Bethesda. Denk dat het wel goed komt dus.
Nee, het is niet normaal als je leest hoeveel issues er zijn op consoles. Als dit nu bij PC het geval was, daar kan ik iets bij inkomen. Bij Pc heb je enorm veel mogelijke hardware combinaties met evenveel verschillendedrivers. Bij Console heb je altijd te maken met dezelfde set hardware. Hier is gewoon een stuk slecht werk afgeleverd, een produkt welke gewoon absoluut niet af is.

Het is gewoon erg, dat men er mee weg komt met weer een first day patch. Hier mag de consument weer gaan beta testen. Ik hoop dat de consument hier wat gaat leren en eens stopt met pre-orders. Een bedrijf die iets als dit aflevert heeft zijn werk gewoon niet af. Men had de game minimaal een half jaar later op de markt moeten zetten, mogelijk zelfs een jaar.
Hmm, als ik deze video moet geloven vind ik het wel meevallen hoor.

https://youtu.be/RiXPNkmcNNQ

PS4 gameplay. Ja graphics vallen wel wat tegen, maar gaat redelijk smooth. Qua bugs merk ik dat veel mensen geen game breaking bugs ervaren. Storm in een glas water door alle klagers.
Cdpr heeft gewoon een hele grote fout met de planning van de game gemaakt.
Als je een beetje gevolgd hebt wat er de laatste tijd gezegd is over crunch, dan weet je dat wat er industrie gebeurt echt niet heel normaal is... De mensen hebben gewoon vaak geen andere optie.
Als je er niet tegen kunt moet je inderdaad ander werk zoeken. Hoe denk dat het met technisch en systeembeheerders gaat op het moment dat iedereen thuis is gaan werken, waarbij systemen nog sneller dan normaal moeten bij schalen en van onderhoud moeten voorzien.

Wij zijn een relatief kleine club beheerders die een redelijk organisatie onderhouden. De werktijden zijn steeds meer verdeeld over de 24 uur die er in een dag zitten, daarnaast veelal 10 uur per dag of meer. Ik zie regelmatig mijn werkplek automatisch de verbinding verbreken wat automatisch na tien uur werk gebeurd en weer moet inloggen omdat het werk nog niet klaar is... it comes with the job.
Nee, reviewers klaagden er al over maar ze hebben natuurlijk wel een patch belooft (die er nog niet is?).
Ik vind het persoonlijk geen verrassing, toen ik de Witcher 3 op dag 1 speelde waren er ook heel veel bugs. Het heeft maanden geduurdt voordat ik verder kon met sommige quests. Ik had dus ook wel verwacht dat nu weer het geval zou zijn en wacht rustig af tot ze de eerste patches uitbrengen.

Kan ik ondertussen mooi een nieuwe PC bouwen.. En het internet afstruinen naar alle componenten die niet te krijgen zijn. :/
Series x/s en ps5 gebruiken de xbox one en ps4 versie dus zouden de zelfde glitches moeten hebben.
Nee. Gelukkig niet in dezelfde mate. Het lijkt erop dat de harde schijf het niet kan bijbenen en daardoor de vele pop-in.
Als ik zo deze vidoe kijk lijkt het er op dat de hrde schijf het niet kan bijbenen ja.

https://www.youtube.com/w...b_channel=MichaelDoesLife
Oei, dat ziet er niet goed uit. Ik heb de originele HDD nog in de PS4 Pro zitten en ik was niet echt van plan die te vervangen door een SSD om één spel fatsoenlijk te kunnen spelen.
Ik weet niet of het daar door komt het the_worst zei het en als je zo kijkt naar de pop in zou het best kunnen.
Mijn reactie is uiteraard ook in die context geplaatst :) Ik hoop dat het iets is wat makkelijker te fiksen is.
Een SSD plaatsen in een PS4 heeft sowieso beperkt nut want de SATA-bus is intern aangesloten via USB en heeft maar weinig bandbreedte.
Nou, een SATA SSD is nog steeds 3-4 keer zo snel dan de interne HDD. Definitief een grote verbetering. Eventueel zou dit het probleem dus wel kunnen verhelpen.

Digital Foundry noemt texture pop-in zelfs. https://youtu.be/E07IM_bArGQ
Ik heb een ssd getest in m'n launch day ps4. Dat maakt echt nauwelijks verschil t.o.v. de trage hdd. De bandbreedte in de ps4 is erg beperkt. Wellicht dat de pro beter is, die heb ik niet.

Aan m'n series x hangt nu ook een externe sata ssd (crucial mx500) via usb. Back compat games op deze ssd laden hier vele malen sneller dan wanneer diezelfde ssd in de ps4 zit.
Alleen als die SSD op dezelfde trage USB verbinding is aangesloten als de HDD, dan zal daar weinig winst behaald kunnen worden.
Het nut van de SSD is misschien wat beperkt, maar het is zeker wel daar. Ik heb jaren geleden al een SSD in mijn PS4 Pro geplempt omdat ik helemaal leip werd van het trage OS en de lange laad tijden.
Nu heb ik al lang plezier van een fijn snappy systeem, en ben ik in bijvoorbeeld Battlefield als eerste in een potje, in plaats van dat mijn systeem nog aan het laden is terwijl de rest al begonnen is.

Dus als je het je kan veroorloven dan zou ik het iedereen aanraden, ook al haal je niet de maximale snelheid uit de SSD. Op internet staan ook een aantal vergelijkingsvideo's waar je kan zien dat een spel op een HDD bijvoorbeeld 60 sec. moet laden en met SSD nog 40 sec. Dit maakt toch best een behoorlijk verschil in de beleving.
Ah, ik dacht dat mensen dat deden. Maar goed om te weten!
Mensen doen dat ook en het helpt iets, maar lang niet zo veel als je zou verwachten.

Dit probleem gaat het waarschijnlijk niet oplossen in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door pindab0ter op 23 juli 2024 05:27]

Normaliter moeten textures via een pre-load mechanisme in het videogeheugen geupload worden, zodat; wanneer nodig, deze meteen beschikbaar zijn voor rendering. Ik denk dat dit mechanisme naar het videogeheugen in die game niet goed werkt waardoor andere resources moeten worden aangesproken zoals HDD of systeem geheugen. Als gevolg daarvan krijg je ook geluid en NPC issues door overbelasting van je systeem geheugen en HDD. Een snellere HDD plaatsen kan dus effect hebben, maar zal nooit voldoende zijn om de fout te compenseren. Zeker niet in de voorgaande generatie consols.

Maar goed, dit is pure speculatie op wat ik zie in de video.
Ligt het aan mij is ziet het spel er, op de bugs na, erg lelijk uit?
Maat van mij speelde hem gister avond en vond hem op series x heel mooi er uit zien. Ik ga vanmiddag even aan de slag me pc versie.
Dat hoeft niet... stotterend beeld, stilstaand beeld, framedrops zou zo maar eens niet hoeven voor te komen op de nextgen.
Wat ik op de XSX wel gezien heb was helemaal in het begin al een club waar gewoon 6 dezelfde npc’s naast elkaar stonden.
Helaas wel. Bij 60fps zijn er stutters op de xsx. En nee niet framedrops. Wel heb ik nog geen day one patch geïnstalleerd. Die was nog niet uit toen ik speelde.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 05:27]

https://www.youtube.com/watch?v=9jn1NJpp9Q0
De stutter is er omdat de game als een natte krant draait op de XSX.
Thanks. Dus wel flinke drops. Niet stabiel 60fps.
Nee, zonde! Hopelijk wordt dat nog opgepoetst in de next-gen patch.
Ze moesten de game gewoon een jaar uitstellen, en meteen met een next gen versie komen.
Daar ben ik enig sinds wel mee eens. Met de bugs die zij nu al hebben op de consols stem ik met je mee. Wat mij wel opvalt is dat de game op PC vele maler soepeler speelt dan op de console.
Daarom, spel ziet op ps5 niet uit. Gewoon slechte ps4 game voor consoles. Weet niet hoe het met xbox versie is.

Zelfs op stadia draait die beter en mooier.
Of juist op Stadia.
Anoniem: 617899 @Amaze8610 december 2020 09:22
Heb je het al gespeeld dan? Ik namelijk wel. Het is op PS5 een prachtige game vol details en sfeer. Grafisch zou het een tandje meer mogen en kunnen, maar daarvoor komt die next-gen patch nog. Reacties zoals 'ziet er niet uit' zijn echt te kort door de bocht als je het mij vraagt.
De game voor PC uitstellen omdat de oude consoles het niet aankunnen? Ja dag! 8)7
Geen probleem breng de game dan jaar later op de consoles zonder bugs :)
Of gewoon niet voor de oude gen consoles, kwa specs zouden de PS5 en de XboneSeX het gewoon kunnen trekken
En het had een hele mooie launchtitel/system seller geweest. Is het nu natuurlijk ook, maar dan eerst een grote teleurstelling en een hoop boze mensen die geen nieuwe console kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 23 juli 2024 05:27]

Wat dat betreft is de hele next-gen launch vrij verneukt imo. De tekorten in combinatie met nog geen echte next-gen titels is niet echt handig. Stel dat CDPR en Sony/MS nauw hadden samengewerkt om het als echte (geoptimaliseerde) launchtitel te maken voor hun nieuwe consoles dan had dat iedereen een boost gegeven denk ik. Het is ook nog de perfecte tijd ervoor, met veel mensen in lockdowns wereldwijd.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 23 juli 2024 05:27]

Anoniem: 1439850 10 december 2020 08:03
Man, ik zit nu een paar filmpjes te kijken en ik begin te begrijpen waarom reviewers hun eigen materiaal niet mogen gebruiken.

Ik wacht wel een maand of zes.
Ik zag wel een video voorbijkomen van LTT, maar hij heeft het enkel over de graphics. Gesponsord filmpje, dus over bugs praten mocht hij waarschijnlijk niet.
Deze gasten hebben het ook niet over de bugs: https://www.youtube.com/watch?v=RMs1Wdi7OcI

Waarschijnlijk omdat ze deze pas zijn gaan spelen na de patch die was belooft voor de reviewers. Initiele reacties zijn lovend. Maar men heeft het over een nieuwe Crysis voor PCs, begin met low settings en werk dan naar boven, niet bij ultra high settings en dan naar beneden.

De sponsor van die video is niet Project Red, maar Origin PC. Origin PC lijkt echter wel een partner te zijn van Project Red/Cyberpunk 2077. Maar Linus z'n eerste woorden zijn "Hallo! Do you realize your arm is in the pavement sir!" Dus, ja er wordt wel degelijk gewezen op bugs. Daarnaast meld hij ook vrij direct dat je de game niet kan spelen MET raytracing en zonder DLSS.

Vergeet ook niet dat deze reviewers super moderne game PCs hebben, met uitstekend op elkaar afgestemde componenten, vaak een schone installatie zonder vreemde zooi, etc. De kans is dus best aanwezig dat deze reviewers na de reviewers patch nog amper issues hebben.
Het is niet heel best wat er nu te zien is. Ben wel benieuwd of de day 1 patch overal al geinstalleerd is.

Heb de game pre-ordered. Dus ga het proberen de aankomende dagen (op series x). Als het echt nog zo slecht is, dan leg ik hem nog wel even weg.
Denk dat ik deze game even zal parkeren ... op m'nn i9-10900F met RTX2080Ti met alle pracht en praal op max (maar nog zonder DLSS) haal ik maar 27 FPS op 1920x1080. Vanavond eens met DLSS proberen, zien of dat meer FPS kan geven. Die optie voor V-sync aan 240FPS is wel weird om te zien in de opties 😀
Ray Tracing uitzetten.
Gisteren digital foundry filmpje gekeken, dit spel is gewoon op de toekomst gebouwd en Mac gaat geen optie zijn met de huidige hardware.
DLSS was trouwens wel de moeite, maar raytracing op max kun je vergeten.

Dit is de nieuwe crysis.
i5 4690k, 2070s. 1440p. Settings standaard op high/ultra high, waar hij hem zelf op heeft gezet MET ray tracing en dlss op auto. behaal 40-60fps. Speel met controller en g sync dus merk er weinig van.
Anoniem: 378770 10 december 2020 08:10
Serieuze vragen:

Maakt het verschil of je speelt vanaf DVD of download versie? (ps4 en ps5?)
Als ik straks een ps5 heb, en ik koop games op DVD, zijn er dan alsnog langere laadtijden dan als ik hem digitaal koop?
Op de ps4 en 5 worden games volledig op de harde schijf gezet. Er wordt na installatie niet meer gelezen vanaf de optische schijven.
dat de schijf dan in de playstation moet zitten is puur voor controle dat jij hem nog bezit?
bedankt voor de reactie! mijn plan om dus een disc versie ps5 te kopen zodat ik mijn ps4 games en verkoop van uitgespeelde (niet herhaalbare) ps5 games is dus niet nadelig voor speelplezier.
dat de schijf dan in de playstation moet zitten is puur voor controle dat jij hem nog bezit?
Ja, klopt.
Je zult geen last hebben van langere laadtijden oid omdat de volledige content van de schijf gekopiëerd wordt naar de SSD.

Waar je wel last van gaat hebben is het geluid dat de PS5 produceert, dat is echt niet te doen naar mijn mening. Ik heb Ghost of Tsushima en Immortals Fenyx rising op schijfje maar echt niet normaal hoeveel geluid de PS5 dan ineens produceert.

Mijn advies: als je niet van plan bent het spel te verkopen of uit te lenen, doe jezelf een plezier en koop het digitaal.
Anoniem: 378770 @kanvua10 december 2020 09:07
Check! Bedankt! spellen met herspeelbare waarde ga ik waaschijnlijk wel digitaal kopen.
al is dat lastig vooraf te bepalen soms.
Wanneer je hardcopy hebt wordt het idd op de lokale HDD gezet, je schijf wordt alleen nog gebruikt om de licentiecode van de game te verifiëren bij het opstarten.
Hoe is het met de Stadia-gebruikers?
Na een eerste 'corrupte userdata'-foutmelding start het spel in ieder geval op. :P
Eerste paar minuten draaien in ieder geval soepel (1080P)
Er zijn naast deze bug nog een aantal meer die vanuit Stadia al opgesomd zijn:
https://www.reddit.com/r/...for_the_stadia_community/

Het lijken voornamelijk schoonheidsfoutjes te zijn die geen impact hebben op de verdere gameplay :)
Ja ach, ook een van de rede dat ik een spel nooit koopt als hij net uit is, omdat ze tegenwoordig vol zitten met fouten, en dat hij een stuk goedkoper is als je hem veel later koopt, ik zie alleen maar plus punten als je een spel pas maanden later koopt.
Ja, ik kreeg ook dezelfde foutmelding (alleen de eerste keer dat je het spel opstart), maar daarna runde het nog ok. Ook online zie ik op Stadia gebied eigenlijk nog geen negatieve reacties en tot nu toe alleen nog maar positieve van mensen die dus gewoon direct in de game konden.
Draait goed! Het mooist op chromecast, maar prima op pc.
ik sta te twijfelen of ik de gok waag...
Na nog wat verder gedaan te hebben gisteren zou ik het advies geven om via chromecast te doen. Op PC via Edge chromium ziet het er beter uit dan op Chrome, maar niet goed genoeg. Ik wacht nu zelf totdat ik de premier edition binnen heb en ik het via de chromecast ultra op 4k kan streamen op de tv.
Stadia ondersteunt nog geen 1440p (of beter gezegd niet meer?), maar het zag er op mijn PC ook nog niet 1080p uit om eerlijk te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.