Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cyberpunk 2077 gebruikt pas alle threads van bepaalde AMD-cpu's na hex-edit

Het ziet ernaar uit dat Cyberpunk 2077 op pc's met bepaalde AMD-processors alleen fysieke rekenkernen gebruikt en de logische kernen niet, wat waarschijnlijk niet de bedoeling is. Users weten dit met een hex-editor terug te draaien en melden prestatiewinsten van 10-20%.

Degene die oorspronkelijk over het probleem postte op Reddit wijst er wel op dat deze aanpassing mogelijk geen winst of juist verlies gaat opleveren bij AMD-processoren met meerdere CCX'en. Wie de edit doet op een Intel-cpu, moet ook geen verbetering in de game verwachten. De edit past de scheduler van de game aan om deze meer cpu-cores te laten benutten, aldus /u/CookiePLMonster.

De aanpassing bestaat uit het wijzigen van de Cyberpunk-exe met een hex-editor. De regel '75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08' dient gewijzigd te worden naar 'EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08', volgens instructies van /u/UnhingedDoork op Reddit. Een back-up maken van de executable is aan te bevelen.

Dit is verre van de enige bug die in het spel aanwezig is, zo bleek onder andere uit de Tweakers-review. De release is meermaals uitgesteld en zeker sinds september zijn de werknemers van de Poolse gamemaker CD Projekt Red verplicht tot zesdaagse werkweken, ondanks eerdere beloften dat er niet aan 'crunch' gedaan zou worden. De haast kwam waarschijnlijk omdat de studio de game voor de feestdagen uit wilde brengen. Zaterdag kwam echter ook naar buiten dat de prestatiebonussen voor de werknemers niet meer afhankelijk zullen zijn van reviewscores, maar dat iedereen de volledige bonus krijgt.

Update, 11:31: in het artikel stond dat AMD-cpu's met een enkele CCX geen winst zouden boeken, maar het tegenovergestelde is juist het geval. Het artikel is hierop aangepast.

Gebruik threads met en zonder de aanpassing op een Ryzen 9 5950X - beeld: /u/Bramblexd via Videocardz

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

13-12-2020 • 10:15

311 Linkedin

Submitter: EaS

Reacties (311)

-13110292+1137+228+33Ongemodereerd121
Wijzig sortering
De originele code:

jne 0x32
xor ecx,ecx
mov eax,0x1
cpuid
mov ecx,eax
sar ecx,0x8

Van die jne (jump if not equal) wordt een jmp (jump "always") gemaakt, waarbij er dus over de cpuid code heen wordt gesprongen die details vam de cpu opvraagt.

Ik mis wat bytes, maar verderop wordt er waarschijnlijk gekeken naar hoeveel logische en fysieke cores de cpu heeft.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 december 2020 10:59]

edit2: lees reactie .oisyn hieronder voor de juiste uitleg.

Ik heb even gekeken in de .exe aangezien ik het spel heb, en dit is de code verder:

jne 0x32 ; << gaar door naar JMP A
xor ecx, ecx
mov eax, 1 ; << 0x1 in EAX plaatst model, familie en stepping info in EAX (en meer info in EBX, ECX en EDX maar hier irrelevant) na cpuid instructie
cpuid
mov ecx, eax ; << EAX is nu ECX
sar ecx, 8 ; << Right-shift ECX met 8 bits, waardoor nu alleen nog de laatste 4 bits van het "extended family" info block interessant is.
and ecx, 0xf ; << AND met 0xf wat 1000 in bits is, dus alleen eerste bit van "extended family" info block is interessant.
cmp ecx, 0xf ; << kijk of dat bitje aan staat
jne 0x20 ; << bitje is uit? ga door naar JMP B
sar eax, 0x14
movzx eax, al
add ecx, eax
mov eax, dword ptr [esp + 0x48]
cmp ecx, 0x15
cmove eax, dword ptr [esp + 0x40]
dec eax
add esp, 0x30
pop ebx
ret

JMP A:
mov eax, dword ptr [esp + 0x40]

JMP B:
dec eax
add esp, 0x30
pop ebx
ret

Welke processors hebben dat bitje uit? Dat zijn:
Beema, Steppe Eagle, Mullins, Crowned Eagle, Carrizo-L, Kabini, Temash, Kyoto, Stoney Ridge, Bristol Ridge, Carrizo, Brown Falcon, Prairie Falcon, Godavari, Kaveri, Bald Eagle, Trinity, Richland, Vishera, Dehli, Seoul, Abu Dhabi, Zambezi, Interlagos, Zurich, Valencia, Desna, Ontario en Zecate.

Dus wat er met de "mov eax, dword ptr [esp + 0x40]" gebeurt is de boosdoender hier.

Edit: Volgens mij heb ik het net verkeerd om gedaan. Moet "base family" block zijn, niet "extended family" en zoals learn_more aangeeft, 1111 niet 1000. Daardoor betreffen het alle processoren van Bobcat en daarboven.

[Reactie gewijzigd door Memori op 13 december 2020 18:40]

Thanks! Heb je misschien ook het stukje code wat er juist vóór komt?
AND met 0xf wat 1000 in bits is, dus alleen eerste bit van "extended family" info block is interessant.
0xf is natuurlijk 1111. Met dat stukje code kijkt hij dus of alle bits aan staan. Wikipedia zegt daarover:
The actual processor family is derived from the Family ID and Extended Family ID fields. If the Family ID field is equal to 15, the family is equal to the sum of the Extended Family ID and the Family ID fields. Otherwise, the family is equal to value of the Family ID field.
Extended Family ID in bits 20-27. Als hij de jump niet neemt gaat hij vervolgens right-shiften met 0x14 (20) en pakt ie die 8 bits en telt ie dat erbij op, dus eigenlijk precies wat Wikipedia zegt.

Vervolgens, als het totale family ID gelijk is aan 0x15 (AMD Bulldozer, PileDriver, Steamroller), pakt ie de waarde uit [esp + 0x40], anders uit [esp + 0x48], en daar trekt ie 1 vanaf, en dat is uiteindelijk het resultaat van de functie.

Met de patch wordt [esp + 0x40] - 1 altijd het resultaat van de functie, ongeacht de CPU.

Het is natuurlijk en beetje afvragen wat er precies staat op dat adres, maar als ik een gokje mag wagen dan is [esp + 0x40] het aantal logische cores, en [esp + 0x48] het aantal fysieke cores. Zoals het er nu staat pakt ie dan altijd het aantal logische cores, tenzij het een Intel Netburst of AMD CPU is, met uitzondering van Bulldozer, PileDriver en Steamroller.

Beetje onduidelijk misschien in woorden. In pseudo-C:

if (baseFamilyID != 0xf)
   return numLogical - 1;
int familyID = extendedFamilyID + baseFamilyID;
if (familyID == 0x15)
   return numLogical - 1;
else
   return numPhysical - 1;

Wat heeft er een baseFamilyID van 0xf? Intel Netburst (Pentium 4) en zo'n beetje alles van AMD (behalve pre-K8 maar daar ga je de game sowieso niet op runnen ;)).
Wat heeft een totale familyID van 0x15? AMD Bulldozer, PileDriver en Steamroller.

Op P4 is het sowieso gewenst dat je de fysieke cores pakt, SMT was echt een drama op die architectuur. Op AMD maken ze alleen een uitzondering voor die specifieke familie, de rest is ook allemaal alleen fysieke cores.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 december 2020 17:39]

De code voor (en inclusief) de JNE tot aan het begin van de routine. Daarin staat dus nog een CPUID zoals je al kon raden (met EAX=0).

inc eax
push ebx
dec eax
sub esp, 0x30
dec eax
lea edx, [esp + 0x40]
dec eax
lea ecx, [esp + 0x48]
call 0xc0
xor ecx, ecx
mov byte ptr [esp + 0x2c], 0
xor eax, eax
cpuid
mov dword ptr [esp + 0x24], edx
dec eax
lea edx, [0x9fb0fd]
mov dword ptr [esp + 0x28], ecx
dec eax
lea ecx, [esp + 0x20]
mov dword ptr [esp + 0x20], eax
mov dword ptr [esp + 0x20], ebx
call 0xffe90db0
test eax, eax
jne 0x32
0xf = 1111, niet 1000
Ga er van uit dat dit ook gewoon binnenkort gefixed word met een patch?
Je wordt offtopic gemod maar dat is nou precies wat ik mij ook afvroeg.
Fingers crossed; ik denk dat er nog genoeg te tweaken valt aan de game.

Ik heb van het weekend Kingdom Come gemod, ook daar zijn een paar mods die wat settings tweaken om 30% meer FPS te krijgen met geen invloed op de graphics, of die de graphics verbeteren zonder invloed op de framerate.

Het lijkt bijna alsof de mensen die de games maken zelf weinig aan optimalisatie van de engine en settings doen. Een paar van die settings waren ook van het kaliber 'hoeveel ram / vram gebruik ik', wat aan mij aangeeft dat het spel / de engine die check zelf niet doet, of er heel conservatief gebruik van maak.

Disclaimer: ik ben een leek en heb geen kaas gegeten van game engines, graphics, etc.
Toch vreemd dat ik op mijn 3800x wel degelijk een 10-20 % prestatieverbetering zie, terwijl deze 2 CCX's heeft, tenminste dat las ik net ergens.
Wel goed om te weten dat gisteren de eerste grote patch (v1.04, 15GB) is uitgebracht voor de consoles. De meeste benchmarks zijn van voor die patch, en naar het schijnt verhelpt deze patch ook weer een hoop problemen.

Ze zijn er nog lang niet, maar ik vind 'm persoonlijk op de XSX goed speelbaar. Met name de keuze om 'm toch zo voor de oude generatie uit te brengen is jammer, dit zorgt nu voor een hele sloot negatieve publiciteit terwijl het toch wel een heerlijke game is. Ondanks dat ik snap wat mensen zeggen vind ik het niet vergelijkbaar met recente Bethesda games, want ondanks dat deze game veel bugs heeft merk je wel hoeveel liefde erin gestopt is. Inhoudelijk is het echt een dikke 10, nu nog zorgen dat iedereen dat foutloos kan ervaren.

Edit: ik bedoelde overigens dat ik het jammer vind dat ze ervoor gekozen hebben de versies voor de oude generatie in de huidige staat uit te brengen. Dat had ik anders moeten verwoorden, het is jammer dat die keuze nu het sentiment over de gehele game beïnvloed 😔

[Reactie gewijzigd door kevin93w op 13 december 2020 16:32]

In dit stadia hebben de game makers nog niet echt een keus. Je kan niet een nog actieve markt van bijna 200 miljoen gebruikers negeren.. Deze verkopen (lees euro's) hebben ze hard nodig om in ieder geval de ontwikkelkosten eruit te halen.
Dat hebben zij alleen al met de digitale preorders er uit gehaald.
En ik ben bang dat ze de investeerders een winstwaarschuwing moeten gaan sturen. Want als ik zie hoeveel mensen alleen al in het PS5-topic ongeopende spellen op voorhand terug sturen of actief hun geld terugvragen na een uurtje spelen... ben ik bang dat die gamestudio wat tegenvallers moet gaan verwerken.
Jammer dat die mensen zo snel negatief en straffend zijn dan, want het is een geweldig goed spel dat zeker zijn geld waard is. Winstwaarschuwing? dat lijkt mij zeer, maar dan ook zeer onwaarschijnlijk. Volgens mij verkijk jij je een beetje op hoe ontzettend veel positieve reviews deze game heeft gekregen, de bugs zijn idd wel aan de hoge kant, maar daar wordt dan ook best hard aan gewerkt naar mijn mening

[Reactie gewijzigd door maplebananas op 13 december 2020 18:34]

Jammer? Je moet het spel zien op de PS4 en je beseft dat daar niks jammer aan en is en de mensen gewoon gelijk hebben. Ik denk dat jij je verkijkt op de reviews die het spel heeft gekregen. Dit spel heeft bij velen het geloof in eerlijke reviewers doen verdampen. Ik heb nog nooit een spel gezien waar reviewers het spel afbreken tot op het bot betreffende bugs en het dan dan toch een 8 of een 9 geven. Dit spel is op, de PS4 totaal zijn geld niet waard en ik zou het zelfs oplichting noemen. Had CDPR beelden getoond van de console versie voor de release dan was ik milder geweest want dan had CDPR een eerlijke presentatie gegeven van wat console spelers mochten verwachten. En nee ik neem geen genoegen met 'je moet het spel op PC spelen" want dan moet men het maar niet uitbrengen voor console. Beter console spelers die boos zijn omdat ze het spelen niet kunnen kopen dan een versie uitbrengen waar console spelers boos om zijn omdat het te belachelijk voor woorden is dat men zo'n spel durft uitbrengen in die staat.
Ze hadden gewoon helemaal niet op de oude generatie moeten uitkomen als ze geen performance konden garanderen. Zou sneu zijn omdat de meeste mensen nog geen nieuw console kunnen krijgen, maar ik denk meer dat ze het sneu voor hun eigen portemonnee vonden om het niet zo te doen
Op de ps5/Xbox is het volgens veel reviewers aardig gesteld. Mijn eigen ervaring is dat het op de ps5 prima uitziet en volgens de gebruikers/vrienden weinig bugs die hem onspeelbaar maken of echt storend zijn. Met na een 4/5 tal uur een crash.
De game ziet er schitterend uit op een 3090 met hdr en alles, daar betaal je ook voor. Maar de 500€ ps5/Xbox doen het heel goed, de PS4 en Xbox one niet. Die release hadden ze niet moeten doen. Maar je krijgt voor een prijs wel een game die zowel op PS4 als ps5 werkt (xboxxen) maar mensen kunnen hem wel spelen op de PS4 maar ja dan moet je genoegen nemen met low res en lage FPS (slideshow).

Als mensen hem ongeopend terug sturen.... Waarom koop je hem dan? Zie de digital foundry vergelijkings video's tussen de verschillende platformen, zonder rtx ziet de game er op een ps5 er identiek uit aan een pc versie (zonder rtx).
Mensen met een amd kaart hebben (als ze al een 6xxx versie hebben weten te bemachtigen) geen rtx support.
De bugs op de PS5 zijn net dezelfde bugs als op de PS4. Het enige verschil op de PS4 is dat het er nog eens uitziet als een PS3 game.
Ja maar je moet deze game simpelweg niet kopen als je een PS4 hebt. Dat zeggen bijna alle reviews, dat hij ook speelbaar is op de PS4 betekent niet dat de reviewer een game moet afkraken vanwege de lage kwaliteit op de PS4. Optimale instelling is de game (ps5/pc) goed speelbaar en mooi. Moeten ze nu een game gaan afkraken omdat hij niet goedspeelbaar is op een gtx950? Of is dat ineens een kromme vergelijking?
Rdr2 was (voor mij) niet speelbaar de eerste twee weken en ik had een 2080ti, moest de review dan maar omlaag gaan, is het ineens een mindere game?
Cyberpunk is goed speelbaar zonder deal Breaking bugs zijn er genoeg bugs, ja maar dat is tegenwoordig een fact of life. Hadden ze dan de game nog langer moeten uitstellen?
Maakt niet uit wat de keuze was, het is nooit goed. Ga maar is een kerstpakket samenstellen voor mensen, kom je erachter dat je mensen eigenlijk haat.
Wat is dat nu weer voor onzin dat je de game niet moet kopen voor PS4. De game wordt verkocht op PS4 en is enkel verkrijgbaar in een PS4 versie. De ontwikkelaar zeiden zelf nog 2 weken geleden dat Cyberpunk verrassend goed loopt op consoles
"'Kaciński said that Cyberpunk 2077's performance on the base PS4 and Xbox One consoles is "surprisingly good, I would say, for such a huge world.'"
Ze sturen vandaag zelfs een tweet in de wereld waar ze in toegeven dat de game er veel beter kon uitzien op de consoles en dat ze nu pas in gang gaan schieten om het ook speelbaar te maken op consoles.

En wat die reviewers betreft, natuurlijk moeten ze een game beoordelen op wat ze in handen krijgen en de PC versie wordt ook door zowat alle reviewers omschreven als "a beautiful mess". Sorry maar dat geef je geen 8 of 9. Cyberpunk is het grootste oplichtingsschandaal dat de game wereld heeft gekend in jaren en zou daarop moeten afgestraft worden door de reviewers. Hoe goed de initiële intenties waren van de ontwikkelaars. CDPR oogst wat ze gezaaid hebben.
Verrassend goed, betekent toch echt iets anders dan goed lopen. Hij is onder de indruk dat hij loopt (voor zo'n grote speelwereld en oude console). En je kan de game spelen op de PS4 en Xbox (24fps) maar met compromissen.
De PS4 versie is het zelfde als de ps5 versie, minus rtx. De PS4 is gewoon een gtx950 Vs ps5 2080ti. De PS4 is een amd met Jaguar cores Vs amd met zen2. Polaris Vs Rdna2. Het grootste verschil tussen de consoles is de kracht ps5 is gewoon veel sterker en de ingebouwde rtx(er zijn natuurlijk meer verschillen maar de architectuur is op veel belangrijke punten het zelfde.
PS4 is de zelfde versie als de ps5 alleen met lagere res en zonder rtx support in de toekomst. Wat had je verwacht?
Maar het resultaat is verassend slecht.

Stop toch met heel die oplichterij goed te praten. Deze game was bedoeld om uit te komen op PS4. Deze game was niet bedoeld voor next gen consoles. Toen ze er aan begonnen was er niks bekend over next gen consoles en toen hij normaal moest uitkomen (in april) wisten we zelfs niet hoe die er zouden uitzien.

Ze hebben het gepromoot als een PS4/XBox game jaren aan een stuk en wanneer dan release datum er is dan is het plots een PS3 game die op de PS4 loopt. Deze game had er heel goed kunnen uitzien op de PS4 maar ze hebben nu iets op de markt gezet dat totaal niet af is. Niet op consoles en niet op PC.
Misschien was het wel bedoeld voor een pc release :) en aangezien de PS en Xbox gewoon een pc is hoeven ze niet heel erg veel moeite te doen.
Ze hebben het gepromoot als een game, Witcher maar dan inde toekomst. Jij hebt het opgevat als PS4 game, ik speel niet op de PS4 (of 5) en zie alleen een prima game.
Ik ga hem met veel plezier spelen als mijn 3080 is een keer aankomt. Mensen die ik ken vinden het een geweldige game zowel op pc als ps5.
Dan is de game dus niet aan jou besteed.
Oplichterij, tja... Wat moet ik daar van zeggen. Jou mening reflecteert geen enkele review of mijn eigen ervaring. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de game uitstekend verkocht is en blijft verkopen.
Oh je hebt het spel nog niet gespeeld. Ik was ook zo defensief over het spel tot ik het uiteindelijk speelde en ontdekte wat voor een puinhoop het was. Mijn vrienden denken trouwens ook dat ik heel positief over het spel ben. ;)
Zie dergelijke berichten veel van vermoedelijk jonge gamers. Als je wat ouder bent heb je dit soort problemen al zodanig vaak voorbij zien komen, dat je van te voren allang wist dat de standaard consoles het niet trekken.

Rdr2 doet het ook voor geen meter op die oude meuk. Bizar complexe open wereld games als rdr2 en cp2077 vragen nu eenmaal meer grafische kracht.
Waarom cp2077 hier zoveel zwaarder door afgebrand wordt snap ik niet helemaal.
Omdat RDR2 perfect loopt op een PS4 Pro vanaf de eerste dag en de beelden die getoond werden vooraf ook representabel waren voor het product dat je kocht.

Wat leeftijd betreft ben ik hoogstwaarschijnlijk een pak ouder dan jou. Dus ja ik heb al veel zien voorbij komen maar Cyberpunk is iets totaal anders. Dit heb ik nog nooit gezien. Daarom net dat Cyberpunk zo hard wordt aangepakt. Zo"n harde marketing voeren voor deze rotzooi? Dat moet gewoon afgestraft worden en ik ben blij dat dit dan ook gebeurt.

[Reactie gewijzigd door monojack op 15 december 2020 13:16]

Had het niet over de pro, daar doet cyberpunk het prima op, aldus mensen die de game daadwerkelijk hebben gespeeld (op een ps4 pro).

Als je beweert nog nooit zoiets ergs gezien te hebben, werkt je geheugen niet of je bent groen achter de oren.

De beelden die ze hebben laten zien kwamen prima overeen met de versie op PC.
Voor next-gen consoles hebben ze al tijdig aangegeven dat er een geüpgraded versie komt die grafisch dichter in de buurt komt van PC.

Mensen zijn zuur door corona, cyberpunk is lang gehyped, en nu lopen er velen hun frustraties te ventileren zo lijkt het.

Bij veel van de negatieve berichten reageert met helemaal niet uit eigen ervaring en loopt men een beetje achter de zure kutten parade aan.
Ik speel Cyberpunk op een Pro.Jij hebt het duidelijk niet gespeeld op een Pro. Jij bent hier degene die totaal niet weet waar hij over spreekt dat is duidelijk. Van horen zeggen ben je niets mee. Het spel ziet er gewoon echt niet op een PS4 Pro. Nu hoor je het eens van iemand die het daadwerkelijk speelt.

Dus kijk naar wat je schrijft en besef dat jij het bent die achter de kutten parade loopt :O

Op één ding ga ik je gelijk geven en dat is dat er waarschijnlijk veel ergere games zijn geweest. maar die halen dan scores tussen 0 en 30 op Metacritic. Games die je dus gewoon niet koopt. Maar als ik echte footage zie van Cyberpunk en niet de B-roll die ze de reviewers opdringen dan valt mij op dat die game daar ook een grote puinhoop is. Heel mooi dat wel maar ook nog niet af. Moest ik het op de PC spelen zou ik hoogstwaarschijnlijk nog negatief zijn. Niet over de graphics al vind ik de NPC's er nog steeds lelijk uitzien op PC maar wel over alle glitches en bugs. Al zou ik bij die versie er nog gerust in zijn dat het wel goed komt maar de vraag is wanneer.
Eigenlijk niet helemaal waar heh, ik heb RDR2 op de PSP4 pro gespeeld en dat is gewoon bagger, 30fps met dips, lange laadtijden etc. Als je een PC gewend bent is dat echt totaal ruk. Heb de PSP4pro hooguit 10 uurtjes gebruikt en loopt nu al 2 jaar stof te happen. Dat Cyberpunk dan nog slechter draait is niet zo verwonderlijk. Ik probeer niets goed te praten overigens, ik vind dat CD Project RED hierin niet duidelijk naar de klant is geweest en valt ze absoluut aan te rekenen. Maar de performance van RDR2 is niet zozeer heel erg goed op de PS4 pro. Dan kom je van andere huize. En met die gedachte is Cyberpunk ook best wel speelbaar voor een hoop mensen die dergelijke performance gewend zijn. Niet iedereen is zo extreem kritisch en consolegames hebben al jaren lang de 30fps cap met slowdowns. We kunnen eigenlijk pas sinds kort stellen dat de performance van consoles echt in de buurt komt van PC's met 60+fps in openworld games etc. en ja, dan blijkt Cyberpunk toch wel een stuk interessanter te zijn op Series X of PS5 wat de oude generatie doet verbleken. Ze zullen er uiteindelijk vast nog wel wat performance uit weten te halen. Jammer dat ze dit niet optijd voor elkaar hebben gekregen. Ik begrijp echter ook wel dat ze de game niet langer en langer kunnen blijven uitstellen. Dit heeft net zulke grote (aldan niet grotere) negatieve gevolgen. Lastige situatie. Ik heb cyberpunk nog niet gekocht voor de pc. Ik zal het moeten spelen op een 2070Super, hopelijk draait het een beetje ;)
Maar ik ken het verschil tussen een PC en Console. Maar als je een console gewend bent dan deed RDR2 het goed vanaf launch. Het zag er heel goed uit zelfs. Cyberpunk daarentegen lijkt totaal niet op wat je op een PS4 pro gewend bent. Het is onzin te zeggen dat een PS4 pro een game als Cyberpunk niet zou kunnen trekken. Het is gewoon een onafgewerkt product. Je kan RDR2 en Cyberpunk zelfs niet vergelijken omdat ze zover van mekaar staan in kwaliteit. RDR2 was echt een topgame. Cyberpunk daarentegen is één shitshow. Kijk in maart nog eens terug naar deze game op PS4 Pro en je zal merken dat de PS4 Pro deze game, eens afgewerkt, echt nog wel kan trekken.

[Reactie gewijzigd door monojack op 17 december 2020 11:11]

Je bent nou wel heel erg aan het overdrijven. Ik kan mij nog goed herinneren dat er een spel uitgebracht werd vol met bugs. Iedereen hield van het spel, het werd geprezen. De bugs werden als grappig gezien. Het spel staat op Metacritic met een 94/8.3. Een open wereld RPG erg vergelijkbaar met Cyberpunk maar dan in het verleden. Iedereen weet natuurlijk waar ik het over heb... Skyrim.

Daarnaast kan je ook wat moeite doen om op te zoeken dat je via Sony een refund kan krijgen. In plaats van het over oplichting te hebben alsof ze je wekelijkse geld beroofd hebben. Doe even normaal hoor. Je bent er niet blij mee snap ik, de huidige console versie is ongelooflijk slecht, klopt helemaal! Maar dat jij niet kan wachten op een game en je centjes erin gooit voordat je gezien hoe het daadwerkelijke spel op de PS4 loopt is toch echt je eigen schuld.

Zo is de huidige gamemarkt tegenwoordig gewoon. Je kan het er niet mee eens zijn, maar er gaat niets veranderen. En weet je waarom? Omdat de huidige maatschappij alles nu en direct moet hebben. Iedereen wil CDPR helemaal met de grond gelijk maken als ze maar durven aan te kondigen dat er een delay is. Maar als het spel uitkomt zal niemand even nadenken over het feit dat er geen console gameplay is. Iedereen preordered alle games maar, want stel je voor dat je een skin mist.

Als mensen wat meer geduld zouden hebben en 1 dag wachten op een day-one review dan zou dit probleem er toch helemaal niet zijn? Niet eens een hele dag, een middag. Want er zijn genoeg mensen die gelijk met de game aan de slag gaan zodra het uitkomt. Maar wie kan er nu een middag geduld opbrengen tegenwoordig?
Je zou eens moeten leren om de schuld niet bij een ander te leggen, eerst geef je CDPR de schuld, nu geef je mij de schuld. Je bent behoorlijk aan het externaliseren. Zou je misschien wat mee kunnen doen, wordt je waarschijnlijk een stuk gelukkiger van in plaats van altijd maar in de slachtoffer rol te zitten.
Het is niet jammer, het is zeer terecht.
Ik heb de game nu op PS4 Pro en PC en o boy..... het verschil en de mate van bugs, crashes et cetera is echt om te huilen. En persoonlijk vind ik het een schandaal dat ze überhaupt een certificering hebben gekregen om het spel uit te mogen brengen.

De console versie is bovendien upscaled naar de PS5 en dus eigenlijk een versie dedicated PS4/PS4 Pro. Nog steeds troep dus! Natuurlijk zal er een gratis upgrade gaan komen als de dedicated PS5 versie klaar is maar dat is te laat.

Ze wisten dit al heel erg lang en hebben bewust gewacht tot next gen launch en de beelden mochten alleen van pc footage komen.

Zelden heb ik een launch als zo een grote schande ervaren.
Voor de prijs die je betaald voor zo'n spel mag je gewoon verwachten dat het naar verwachting werkt. En daar valt niet onder, beladen met bugs.

Want als we het hebben over games online moeten registreren voordat er gespeeld kan worden staat iedereen met z'n hooivork klaar. Maar als we dag 1 een GIGANTISCH grote patch moeten downloaden om het 'speelbaar' te maken, nee.. dat vinden niet zo erg?
Het gaat om digitale preorders, 60% van de verkopen waren alleen al voor de pc versie en ik denk wel dat de negatieve geluiden niet het overgrote gedeelte van de playerbase is. Zelf geniet ik al meer dan 20 uur van deze game.
Volgens mij is dat verlies niet voor CDPR maar voor de retailer die de spellen retour krijgt.
Wat een onzin, de mensen die ik ken met een ps5 vinden het een heerlijke game die een paard keer crashed na 8 uur gamen. (Voor de laatste patch uit was)
Ik heb niemand maar dan ook niemand horen zeggen, 'misschien gaat ie terug' PS4 en Xbox (one) versies zuigen en geloof best dat die terug gestuurd worden. Tijd om een Xbox series of ps5 te halen.
Ik weet niet of het onzin is. Lees het PS5-topic maar eens hoeveel hem al teruggestuurd hebben en/of geld terug vragen.
Dat is prima maar hoeveel mensen posten niks omdat zij geen problemen ervaren? Je bent sneller geneigd je problemen te posten.
Op de PS5 speel je gewoon de PS4 versie. Cyberpunk is momenteel geen next gen title. Als je een PS5 wil voor dit spel zou ik wachten op een PS5 versie. Op de PS5 krijg je wat je op de PS4 Pro verwacht
Ja dat klopt niet helemaal, je hebt natuurlijk constante hoge ~60ish FPS (30max op PS pro en 720p ish) en op de Xbox en PS4 ziet alles er blurry uit. Ps5 is afgezien van raytracing het zelfde als op de pc. Maar zonder raytracing ziet het er allemaal mooi uit nog.
De game is heel mooi gemaakt voor razterization, verwacht geen schokkend verschil op de ps5/Xbox series met een next gen update.

Zie de digital foundry video's. (Yt)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 14 december 2020 08:51]

Yeah sure. Op de PS5 ziet het er een beetje beter uit dan op de PS4 Pro en die ziet er dan weer een beetje beter uit dan op de originele PS4. Ik zie echt niet veel verschil tussen al die versies. Het is altijd een beetje beter maar Cyberpunk ziet er op de PS5 echt niet beter uit dan de PS4 exclusies die we dit jaar de revue zagen passeren.
Ja maar dat beweer ik ook nergens, ik vind cyberpunk ook helemaal niet speciaal grafisch gezien. Het is een mooie game ook op de ps5 maar niet ground breaking, wel dat het met rtx in de hele game wereld mooi is. Ik weet ook niet wat jouw of mensen in algemeen verwacht hadden, de game ziet eruit zoals... De gameplay beelden waren van de previews.
Maar als jij het verschil niet ziet tussen de ps5 en PS4 versies raad ik je aan om naar de opticien te gaan :+
De PS4 versie is gewoon onscherp. Textures en animaties zijn verder gelijk, raytracing zal alleen betere belichting opleveren maar dat verschil is subtiel maar draagt wel enorm bij aan de geloofwaardigheid. Iets wat je zeker niet zal krijgen bij de PS4.
Ik heb tot op de dag van release enkel PC beelden gezien. Reviews waren er al dagen op voorhand maar totaal geen beelden van de console versies "zelfs niet PS5". Dus ik verwachte een grafisch hoogstandje zoals we die al zo vaak hebben zien voorbij komen op de PS4. Ik heb nog geen enkele game gespeeld op de PS4 die er zo slecht uitziet. Dus als je me vraagt wat ik verwacht had dan had ik een PS4 game op een PS4 verwacht. In de plaats hebben we een game gekregen die er zelfs op de PS3 niet al te best zou uitzien.

Je moet echt niet denken dat we teveel verwachten. Ik verwacht gewoon wat mogelijk is op de PS4 en wat CDPR heeft geleverd komt daar zelfs niet in de buurt. Het is niet dat het onmogelijk is om een mooie game af te leveren voor PS4 dat bevestigen ze zelf vandaag. Ze gaan dan ook de console versies nu deftig onder handen nemen. Ik vind dit dan weer een sneue zaak voor de PC eigenaars want die zullen daardoor langer moeten wachten om van hun bugs verlost te geraken.
Zeker tijd om next gen in huis te halen, maar waar haal je Xbox series X of PS5 dan? Ik wil ook niet gescalpt worden...
MediaMarkt de Xbox, vriend van mij had hem 5 dagen later (wachtrij, maar is niet zo lang voor de Xbox heb ik het vermoeden) ps5 is moeilijker, zelfde vriend heeft die ook maar durf niet te vragen wat hij er voor betaald had? Had hem voor de Xbox in huis. Ik kan niet overweg met de controller dus geen Xbox/ps voor mij
Lezen is zo moeilijk voor mensen, zeker met een kleine leuter die dagen later nog gelijk denken te hebben. Ik state toch heel duidelijk ps5 jij had het specifiek over de ps5 forum. Ze halen de game uit de PS store hoofdzakelijk vanwege de PS4.
Het verwijderen van Cyberpunk 2077 hangt waarschijnlijk samen met de ontevredenheid onder gamers over met name de vele aanwezige bugs en de matige prestaties op de consoles van de vorige generatie
Jij noemde het onzin dat veel mensen geld terug vragen. Onzin is een krachtig woord. Voortaan misschien beter opletten voor je hem inzet.
Nogmaals, kan je blijven proberen je gelijk te halen. Ik heb niet gezegd dat het onzin is dat mensen hun geld terug willen. Context is koning. Ik zei dat het onzin was dat mensen met een ps5 hun geld terug wilden. Het is volledig terecht dat de game uit de PS store gaat aangezien de PS4 de game nu nog niet aan kan, of dat met een update beter word, dat denk ik niet. Want de framerates gaan alleen omhoog als er minder npc's rondlopen. Het probleem ligt bij de open game wereld en gebrek aan cpu kracht.
Kan jij dan vertellen hoevel er reeds naar de developer is gevloeid? Alsook wat de ontwikkelkosten waren?

Hoewel ze ongetwijfeld niet ver van break-even afzitten moet je toch enkele bedenkingen maken. Naast de ontwikkelkost heb je ook nog een kost voor alle promotie rondom het spel. Verder is de omzet van een spel aan verkopen helemaal niet gelijk aan wat de developer krijgt. Gemiddeld genomen ga je ongeveer de helft van de omzet naar de publisher zien gaan. Tel daarbij dat men niet overal evenveel voor het spel betaald en dat er ongetwijfeld ook kortings- en promotieacties zijn geweest en ik verwacht dat die 8 miljoen pre-orders die gemeld zijn mogelijks net het break-even point bereiken.
Het is direct van CD Project red afgekomen richting de investeerders
The Management Board of CD PROJEKT S.A. with a registered office in Warsaw (hereinafter referred to as “the Company”) hereby announces that the estimated licensing royalties receivable by the Company in association with pre-order sales of Cyberpunk 2077 across all of its digital distribution channels have exceeded the sum of the following:

- total development expenditures related to the game, and
- the game’s marketing and promotional costs borne by the Company - either already incurred or anticipated for the remainder of 2020.
" Verder is de omzet van een spel aan verkopen helemaal niet gelijk aan wat de developer krijgt. Gemiddeld genomen ga je ongeveer de helft van de omzet naar de publisher zien gaan."

Als aanvulling op wat ZeroNine zegt moet je ook wel in acht nemen dat CD Projekt RED in dit opzicht een independent developer is, ze zijn hun eigen publisher.
Dat is geen reden om een andere grote bron niet aan te boren.
Het doel is niet break even te doen en dan te stoppen, de risico's die men genomen heeft moeten uitbetaald worden. ROI.
Met de winsten kan men toekomstige tegenvallers en flops bekostigen.
Dat zeg ik ook niet, ik ging alleen maar er op in dat de ontwikkel kosten en marketing koster er al uitgehaald zijn.
Je moet niet vergeten dat er onder die digitale preorders ook een hoop Xbox/PS4 spelers zitten.
True, en ik neem ze ook niet kwalijk dat ze de game op de oudere consoles uitgebracht hebben. Maar gezien de prestaties e.d. maken ze het wel heel duidelijk dat ze 99% van de development van het spel op PC en high-end consoles (PS5/xboxnogwat dev machines) gedaan hebben, en de PS4 / X als 'afterthought' gedaan hebben.

Als je een game maakt moet je hem eigenlijk playtesten op het langzaamste apparaat dat je wilt ondersteunen. Vanaf dat niveau kun je extra's toevoegen voor de apparaten die het aan kunnen.
De prestaties zijn niet het enige wat nog flink bijgeschaafd moet worden. In mijn eerste 2 uur ben ik al zoveel gameplay bugs tegengekomen dat het echt meer op een beta release begint te lijken. Oa.: npcs en autos die voor je neus verdwijnen, lijken die tegen je praten, questchains die vast komen te zitten, zwevende objecten. Wel een beetje een turn off om eerlijk te zijn.
Waar speel je het op? Ik heb op de PC tot nu toe nog geen bugs gehad in de eerste 2 tot 3 uur. Begonnen als Nomad (misschien dat het nog verschilt per type).
PC met i7 9700K en 3080. Ook als Nomad begonnen. Game draait verder wel prima overigens, dus misschien heb ik gewoon pech.
Nee hoor, ook de grote youtube kanalen hebben al laten zien dat er gwwoon heel veel bugs zijn, ligt niet aan jou.
Maar het venijnige van bugs is dat sommige mensen er misschien 10 tegen komen in een minuut en sommige 0 in hun hele playthrough. Afgaan op YouTube filmpjes is niet een goede indicatie hoe jouw ervaring zal zijn, en vooral omdat negatief nieuws meer kliks genereert.
Iedereen komt bugs tegen in deze game, als het zoals jij zegt iets was wat maar heel af en toe gebeurde was het niet zo'n groot probleem.
Nee ik snap wat je bedoeld.
Maar als voorbeeld: ik en wat vrienden speelde rond de launch fallout 76. Wij kwamen amper wat bugs tegen, terwijl youtube de indruk gaf dat de game meer bug dan game was.

Ik probeer het niet goed te praten en dat er bugs in CP2077 zitten is "a given". Maar waar sommige frequent game breaking bugs tegen komt zullen er vast mensen zijn die er geen 1 hebben.
Ik betwijfel echt of er mensen zijn die in dit spel geen bugs tegenkomen. Ik kom meestal nooit bugs in games tegen maar Cyberpunk is bijna een gids voor casual gamers om te leren wat een bug is.
Ik volg een aantal YouTubers die playthroughs doen van CP2077 en je ziet bij hen toch wel veel kleine bugs en glitches tijdens de gameplay. Ze zorgen er niet voor dat het spel onspeelbaar is, maar ze vallen wel op. En de bugs en glitches zijn ook vergelijkbaar, ik zie ze bij alle playthroughs terugkomen.

NPC's die op straat door het lichaam van de speler heen lopen komen vrij veel voor; dan zie je ineens een zonnebril en implants van een NPC in beeld verschijnen als die van achter door de speler heen loopt. Of pop-in van NPC's, auto's en andere objecten verder weg in de spelwereld. Maar game breaking bugs heb ik nog niet gezien. Mijn ervaring met die YouTubers is dat ze vrijwel altijd uitgebreid ingaan op dergelijke problemen.

Overigens vind ik de spelwereld er wel prachtig uitzien en qua gameplay is er naar mijn idee ook meer dan genoeg te doen. CP2077 staat dan ook op mijn verlanglijstje om in de toekomst nog te spelen. Maar ik kan nog wel even wachten met de aanschaf.
Zo klinkt het wel, beetje pech. Ik zit er nu 8 uur in op mijn PC en misschien 5 bugs gezien, 0 crashes.
De game speelt soepel, ziet er prachtig uit.
ik heb nu 70 uur in de game zitten en heb nog maar 1x een crash vlak na een quicksave gehad.
Report verstuurd en game weer opgestart en verder gegaan.

Verder wel wat visual bugs gezien, zoals in zittende positie staan als je uit de auto komt, en maar 1x dacht ik een gamebreaking bug te hebben gehad, maar mijn eigen stommiteit was het probleem...

En ik heb echt niet het nieuwste van het nieuwste (AMD Ryzen 1600x, 10606G Nvidia, 32gb ram) maar mijn ervaring is gewoon heel goed.
Ben een goed stuk verder, richting de 16 uur geloof ik.

De eerste stukken van de game kwa quests en main story zijn relatief bug vrij. Ik had ook wel wat animatie issues gezien, maar niets rampzaligs.

Verder op merk je dat side quests meer problemen krijgen. De eerste 10 uur had ik eigenlijk geen gameplay bugs buiten brakke AI.

Nu zijn er dingen aan de hand die toch wel wat ver gaan. Zo ben ik eens 175m geteleporteerd bij het door een raam klimmen, en werd mijn bij een diner geparkeerde auto opeens door meerdere mensen met vuurwapens aangevallen op de achtergrond en daarna werd het brandende wrak door iedereen bewust aangereden, terwijl de personages eromheen opeens een T-pose aanname en verdwenen.
Dit gaat toch wel wat ver...

Ook inmiddels wat random crashes gehad. Of gesprekken die op de achtergrond doorgaan, of juist met je gevoerd worden terwijl geen tekst en audio te horen zijn.

Ondanks dat kan ik nog wel goed van de game genieten, dus ach, komt wel weer goed, maar inderdaad, het lijkt toch nog wel wat werk nodig te hebben. Maar ik kan mezelf dit nog wel eens zien spelen b.v. ene half jaar na de eerste ronde, maar dan b.v. met DLCs erbij en met een andere build.
Ondanks dat kan ik nog wel goed van de game genieten, dus ach, komt wel weer goed, maar inderdaad, het lijkt toch nog wel wat werk nodig te hebben. Maar ik kan mezelf dit nog wel eens zien spelen b.v. ene half jaar na de eerste ronde, maar dan b.v. met DLCs erbij en met een andere build.
Aangezien ik iemand ben die de interesse in een game verliest zodra de credits voorbij rollen, denk ik dat ik maar wacht met mijn dus waarschijnlijk enige playthrough zodra ik mijn RTX 3080 kaart binnen heb, wat waarschijnlijk nog meerdere maanden gaat duren. Hopelijk zijn tegen die tijd de ergste issues opgelost zodat ik een goede eerste indruk krijg.

Op een 3440x1440 scherm met een GTX 1080 is het spel nu in ieder geval onspeelbaar, ik heb het een uur lang geprobeerd werkbaar te maken, maar zelfs op lage settings is het niet vooruit te branden.
Mja, het hangt er maar vanaf hoe interessant een game is. Witcher 2 heb ik b.v. wel ooit helemaal 2 maal uitgespeeld, vooral omdat er twee mogelijke uitkomsten waren. Eenmaal bij release, en daarna met een hardware upgrade.

Dit spel is dusdaning groot, met zoveel side content, dat ik nu nog steeds het idee heb dat ik het verhaal maar 25% gevorderd heb, en hooguit hetzelfde percentage van de netjes uitgeschreven side missions. En daarbij heb ik bij één al het idee dat er met andere keuzes meer uit te halen was geweest met andere keuzes.

Maar ik snap je punt wel, op m'n 2080TI op dezelfde resolutie met alle hulp van DLSS zijn er echt stukken bij waarbij, hoewel met RTX op medium en alle features aan, je 30-ish FPS krijgt. Zeker niet altijd, maar een 3080 is zeker welkom. Nu zie ik wel 11GB ook werkelijk gebruikt worden en daar een limiet optreden, dus dat gaat ook met de 3080 nog jammer worden.

In the Witcher 3, waren de DLC's zo onwijs veel beter dan het niet zo heel interessante hoofd verhaal, dat deze negeren niet de juiste move lijkt. Maar goed, de vraag is natuurlijk hoe erg je gegrepen wordt door de wereld en wat CDPR hier probeert te doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het na één keer uitspelen ermee gehad hebt als het niet je ding is.
Aangezien ik iemand ben die de interesse in een game verliest zodra de credits voorbij rollen,
Oppassen in het hoofdmenu heb al 2x de credits gekregen door scheef te klikken met die stomme aanwijzer die ze gebruiken O-)
[...]
Op een 3440x1440 scherm met een GTX 1080 is het spel nu in ieder geval onspeelbaar, ik heb het een uur lang geprobeerd werkbaar te maken, maar zelfs op lage settings is het niet vooruit te branden.
Hier idem op die resolutie met een 1070. 27 a 35 fps in het beste geval, dus niet aangenaam te spelen. 2560x1440 draait al wat beter, maar om rond de 60 fps uit te komen moet ik toch zakken tot full hd, waar ik dan wel wat meer details kan opzetten.
Ik heb dezelfde ervaring. “Breakdance” lijken, auto’s die salto’s maken vanuit het niks, zwevende objecten en ook questchains die ineens vast liepen. Daarnaast ook drie maal een vastloper gehad waarbij de gehele game opnieuw opgestart moest worden. Ook de UI bugged regelmatig: de “Tab” scannerfunctie blijft soms hangen. Ik speel op pc (Amd 5600x en GTX1080).
Dit spel was bedoeld voor de huidige generatie consoles. Deze game ging normaal uitkomen in april toen we zelfs nog niet wisten hoe de next gen consoles er zouden uitzien. Er is zelfs geen versie voor next gen consoles. Je speelt op de PS 5 gewoon een PS4 versie van het spel. Ik vind dus weinig liefde van de ontwikkelaars in het spel terug want als ze er echt liefde hadden in gestopt hadden ze dit nooit zo uitgebracht. Ik snap de hype dan ook volledig niet. Het lijkt wat op GTA meets Deus ex maar dan met GTA 4 graphics. (Het spel loopt beter als je al de effecten afzet en dan lijkt het op GTA 4 op de PS3). Echt een heel groot verschil met de beelden die je ziet van de PC. Moest dit spel op de console nog de kwaliteit hebben van de games die je vandaag normaal koopt voor de console zou ik veel positiever zijn maar nee hier kan ik echt niet over juichen. Het spel haalt zelfs nog niet de standaard van de beste PS 4 games dus zelfs op next gen consoles krijg je niet wat is beloofd. Deze game had echt niet gereleased mogen worden voor er een deftige Next gen console versie was. Dan had je pas kunnen zeggen dat het een spel is dat je op een next gen console moet spelen.
Ik denk dat je niet de ontwikkelaars moet beschuldigen, maar eerder het management. Na vele beschuldigingen van dev crunch, zouden de developers in eerste instantie ook nog eens niet een bonus krijgen na jaren zwoegen aan dit spel omdat de receptie niet zo hoog was als verwacht. Gelukkig krijgen ze die, na enige commotie in de media, wel, maar het getuigt wel van de houding die het management heeft naar hun developer staff. Iets wat helaas niet alleen in de game industrie, maar ook de gehele IT industrie een probleem is.

Dit spel is overigens duidelijk voor de PC gemaakt, waar het er wel goed uit ziet (op die stomme overexposure/blooming na dan), dus die next gen versie is er al. Het doel qua graphics staat te ver boven wat de vorige generatie aan consoles aan kan.

Dit alles bij elkaar verklaard waarom er zo veel bugs zijn, en waarom de last gen versie er zo slecht uit ziet. Het mismanagement heeft er voor gezorgd dat de hele game een rush job is geworden, en denk vooral dat het probleem is dat het spel te vroeg uit is gebracht.

Wel was al van te voren bekend dat de next gen console versie niet aanwezig zou zijn bij de launch, dus in principe is die latere release datum voor next gen er al. Dat de last gen versie er zo uit ziet is echter een verassing voor degene die het spel gepreordered hebben, en had deze versie duidelijk meer tijd nodig. Gamedevs hebben met de Switch laten zien dat je sommige spellen met genoeg tijd en aandacht kan draaien op hardware waar het op het eerste gezicht helemaal niet thuis hoort.

Dat gezegd hebbende is dit niet een grote verassing. Transitie games als deze zijn altijd al een probleem geweest. Kijk naar bijvoorbeeld Far Cry 4 of op de Xbox 360/PS3. Aan het einde van de gen waren frametimes een groot probleem, en kwamen de graphics niet eens in de buurt van wat er op de PC mogelijk was.

Voor mij persoonlijk is de grootste domper vooral dat, en wat nu volgt zou iemand als spoiler kunnen opvatten dus wees gewaarschuwd, het verhaal niet te diep in de filosofische hoek duikt, iets wat wel wordt geïmpliceerd door de cyberpunk setting. Dit spel heeft geen, of weinig, Orwell of Huxley-achtig commentaar. De vergelijking met Deus Ex klopt eigenlijk alleen op esthetische wijze iets van, en zit hier dichter bij een GTA V dan een San Andreas.

Side quests zijn zoals verwacht fantastisch, en de esthetiek van het spel is fenomenaal, maar dit aspect stelt me wel heel erg teleur. Heb niet elke hoek van het spel uitgekiend, moet ik wel zeggen, maar alle interessante dingen die ik tegen kom, komen vooral uit de world building van Cyberpunk 2020 en lijkt het spel zelf weinig te zeggen (naar mijn ervaring)
GTA 5 was ook een transitie game. Ik zou het liever daar mee willen vergelijken vanwege de scope van de game. Ik heb die op PS3 gespeeld en die liep niet perfect maar je zag tenminste dat het niet beter kon. Bij de PS4 versie van Cyberpunk zie je duidelijk dat het beter kan. Ik ga dus niet mee in het verhaal dat de PS4 een game als deze niet kan trekken. De PS4 kan niet mee met de PC dat is geen nieuws maar dat games er plots als een PS3 game uitzien dat vind ik bizar. Men had deze game gerust kunnen uitbrengen met PS4 graphics en er had geen haan naar gekraaid.

GTA5 heb ik met plezier nog eens gekocht toen die voor PS4 verscheen. Ik betwijfel of ik deze game ooit op de PS5 ga spelen zelfs al is de update gratis.
Ik zeg ook niet dat het niet beter kan, maar hun dev target was duidelijke een moderne CPU, te zien aan de intense framedrops (ik denk dat je onderschat hoe sloom Jaguar cores zijn in 2020. Bij release waren die al belabberd!), en een SSD (LoD streaming issues). Dit punt wordt verder versterkt door het feit dat de PS4 versie het wel goed doet op een PS5, en dat de Pro versie met een stukken snellere GPU wel een normale resolutie heeft in DRS, maar nog steeds met de eerder genoemde problemen kampt.

Naast de snelheid van de machines, zeg ik in mijn vorige post ook dat het wel degelijk beter kan. Hoe veel beter, betwijfel ik eigenlijk naar mate ik er meer over nadenk, gezien de bottlenecks. Je moet ook niet vergeten dat CDPR primair een PC developer is, en ze hebben duidelijk te weinig nagedacht of al het pracht en praal ook zou kunnen draaien op de last gen consoles.

Ik heb ook GTAV op de PS3 gespeeld, maar of we het nou over GTAV of FC4 hebben, beiden hadden vreselijke frametimes. GTAV was zelfs erger op dit vlak dan FC4 als ik het mij goed herinner, maar meer behapbaar omdat het in third person was.
Op de pc is hij schittert hoor, de PS/Xbox is maar een afterthought kennelijk. Maar dan nog vind ik hem redelijk uitzien op de ps5/xbox (zonder rtx) op de pc is het (zeker in 4k) schitterend. (Mijn 3080 komt misschien volgend jaar...leuk om deze game bij vrienden te zien :/)
De bugs neem ik voor lief... dat komt wel goed. Maar de graphics op de consoles vind ik voor de last gen bizar slecht en voor de next gen zwaar teleurstellend. De game is nu tussen wal en schip geraakt wat de consoles betreft. Te groot voor de last gen en omdat daar de focus ligt zeer slechte graphics op de next gen. Ook het HDR issue vind gewoon ontzettend slecht. Dit zou niet mogen bij een titel van dese grote.

Ik lees vaak dat mensen zeggen, op de PS5 en Series X is de game goed te spelen. Goed te spelen vind ik niet goed genoeg, dit had mind blowing moeten zijn op de next gen. Nogmaals, dan heb ik het over graphics en niet over bugs.

Nu komt er ooit een next gen upgrade. Gezien de huidige afwerking verwacht ik daar niet heel veel van qua graphics. Cyberpunk 2077 had gewoon een 4k next gen game moeten worden. Hopelijk zorgt de upgrade voor de next gen voor een vaste 4k resolutie met minimaal 30 fps en een goee werkend HDR protocol. Want qua graphics vind ik de 7,5 die Tweakers deze game geeft een te hoge score.
Er is toch ook gewoon voor de release aangegeven dat er nog geen next gen versie is? Om daar dus nu al een oordeel over te geven slaat nergens op, je speelt dan gewoon de ps4 of xbox one versie.
Er is ook gezegd dat de game top zou draaien op de PS4. Als je dit enigszins goed zou willen laten draaien en PS5 wil benutten dan praat je over een remaster. En geloof mij, de focus ligt nu niet op de next gen upgrade maar om alle narigheid op te lossen wat er nu speelt.
Mee eens dat de ps4 en xbox one versie echt in een schandalige staat zijn uitgebracht.

Ik reageer er alleen op dat je de next gen versie teleurstellend noemt terwijl die er simpelweg nog niet is. Momenteel speelt de ps5 gewoon de ps4 versie, maar dan met 60 fps.
Denk dat we niet teveel hoeven te verwachten van de next gen versie , zal iets opgepoetst wezen, maar meer verwacht ik niet, als je ziet dat de ps5 en xsx al moeite hebben met de huidige versie om 4k 60fps vast te houden, ook al draaiden de consoles in compatibiliteitsmodus.
Het is juist normaal dat ze deze game ook voor de oude generatie uitbrengen. Ten eerste zijn er meer dan honderd miljoen ps4's verkocht. Ten tweede zijn ze jaren geleden aan deze game begonnen. Wel amateurstisch dat een groot bedrijf dit soort bugs heeft.
Nou, vind er weinig amateuristisch aan, is gewoon een enorm project wat zeker niet door een stel amateurs gedaan zou kunnen worden. Ja vervelend dat er bugs zijn dat zeker, maar zoals je hier ook leest zijn er een hoop mensen die eigenlijk nergens bijzonders tegen aan lopen, in iedergeval niet echt wat gamebreaking is. En zeker bij de PC zijn technische problemen vaker te wijten aan de ontelbare configuraties, genoeg mensen die zeuren over performance problemen, maar dan 99 van de 100 keer gewoon te hoge instellingen heeft voor de hardware die men heeft, oh je kunt het spel dat 1 jaar geleden uit kwam wel perfect spelen, maar we zijn inmiddels een jaar verder en het ene spel is het andere niet, zeker niet wat betreft complexiteit/objecten..
Gisteren op PC met i7 7700K en RTX3080 kreeg ik na de patch tot 2x toe een BSOD.. Dan schrik je wel ff.
Op een 8700K met een GTX 1080 nu 15 uur progressie (1.03 en 1.04) en geen enkele CTD of bsod gehad. De game breaking bugs lijken zich vooral met RTX kaarten voor te doen. Wel andere game related bugs, ik heb n side quest reward die er gewoon niet is. Verder valt het mee en is alles op te lossen met een checkpoint reload.

Overigens zou ik in jouw geval ook even naar je CPU OC kijken als die er is want 4c8t is geen kuxe meer. Best kans dat je wat prik tekort komt met nieuwere content.

Moet er wel een klein beetje om lachen. Last minute moest en zou er brakke RT worden toegevoegd en sinds Turing zijn de GPUs aanzienlijk minder betrouwbaar... Op lagere clocks en met meer power budget... Ondertussen boost Pascal nog zoals op dag 1... niets aan hoeven wijzigen en nog altijd 2050 mhz peak, niets crasht.

Die time to market urge van Nvidia begint haarscheurtjes te vertonen. RT voelt steeds (behalve misschien bij Control) als een rush job en Ampere werd zonder enige productie in de markt gezet. De trend begint zich steeds duidelijker af te tekenen. Je ziet het ook in hoe DLSS wordt neergezet, met allerlei ifs en buts.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 december 2020 11:36]

Op een 8700K met een GTX 1080 nu 15 uur progressie (1.03 en 1.04) en geen enkele CTD of bsod gehad. De game breaking bugs lijken zich vooral met RTX kaarten voor te doen. Wel andere game related bugs, ik heb n side quest reward die er gewoon niet is. Verder valt het mee en is alles op te lossen met een checkpoint reload.
Er zijn juist veel geluiden op reddit van 10XX owners welke graphical glitches hebben en crashes omdat blijkbaar de 10XX series DX12 onvoldoende supporten en Cyberpunk rerlatief veel gebruik maakt van async computing. 20 uurin game nu, 0 crashes gehad 1 bug waarbij de missie niet door wilde gaan odmat er iets niet getriggered werd.
Moet er wel een klein beetje om lachen. Last minute moest en zou er brakke RT worden toegevoegd en sinds Turing zijn de GPUs aanzienlijk minder betrouwbaar... Op lagere clocks en met meer power budget... Ondertussen boost Pascal nog zoals op dag 1... niets aan hoeven wijzigen en nog altijd 2050 mhz peak, niets crasht.
Bron?
Die time to market urge van Nvidia begint haarscheurtjes te vertonen. RT voelt steeds (behalve misschien bij Control) als een rush job en Ampere werd zonder enige productie in de markt gezet. De trend begint zich steeds duidelijker af te tekenen. Je ziet het ook in hoe DLSS wordt neergezet, met allerlei ifs en buts.
De RT effecten draaien anders prima in Cyberpunk, helemaal voor het formaat van de game. DLSS zorgt er toch mooi voor dat ik op 4K achtige resolutie deze game kan spelen met RT effecten op tussen de 60~85fps. De industrie noemt het juist een milestone.

Is dit niet een beetje fanboy wishful thinking?

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 14 december 2020 11:21]

zoals ik al eerder aangaf als reply op iemand anders, nu na 70 uur maar 1x een crash gehad en 1x een story bug, die uiteindelijk geen bug was, maar ik omdat ik zelf stom was. Verder 1 of 2 keer een visual glitch gehad. Verder niets, R3 1600x, 1060-6G, 32gb RAM.
Ik speel met een 3060ti en na wat glitches met spraak ben ik niets vreemds tegengekomen na ruim 10uur spelen. Dit lijkt meer op hit en mis
Ik heb er nu 20 uur op zitten met mijn pc (I9 9900kf RTX 2070S) en geen crashes of BSOD. CPU Clock 5.0GHZ, GPU clock tussen de 2070MHz en 2100MHz zonder crashes, temps GPU zitten rond 63c.
Meerdere vrienden van mij hebben RTX kaarten, 2000 series en 3000 series en ze clocken allemaal met gemak boven de 2055MHz met lage temps. Ja de 3000 series lusten wel wat power ja maar wat boeit dat in hemels naam. Verweg de beste kaarten die we ooit hebben gekregen van NVIDIA als je het mij vraagt.
Misschien moet je het eens zelf ervaren voordat je dingen gaat roepen.
Verweg de beste kaarten die we ooit hebben gekregen van NVIDIA als je het mij vraagt.
De volgende generatie gaat nog beter zijn.
3080 draait hier super s5abiel, nog geen rare dingen gezien. Ik was op launch day begonnen op een 1080, daar had ik juist rare issues. Maar kan ook zijn dat de eerste patches al veel van deze issue gepatched had.
Probleem van de patch of van je overclock?
Heb de 7700K op 4.8 Ghz overclocked. De Gigabyte RTx 3080 gaming OC niet extra overclocked. Mja 4 weken lang RDR2 4K ultra mee gedraaid zonder enige crash. Dan opeens met Cyberpunk 2 achter elkaar. Pre patch trouwens geen 1x. Dus waar ligt het dan aan?
Het ene spel vraagt net even meer van je PC als het andere. Ik heb nog een oude FX6100 machine staan. RDR2 draait er prima op, vrijwel alles draait er prima op, maar met bijv Shadow of the tomb raider, en satisfactory knalt de clockspeed in ene omlaag omdat de VRM's oververhit zijn geraakt. Bizar genoeg draait satisfactory zo rond de 70% CPU, en lopen sommige games die de CPU continu op 98% houden uren lang zonder problemen, terwijl die 2 titels binnen een minuut of 10 de VRM's oververhitten.
Ik denk zelf dat het gewoon een verschil is in hoeveel energie een bepaalde instructie gebruikt, en hoe vaak de game die instructie gebruikt.
Het zou best kunnen dat ze met de patch iets veranderd hebben waardoor net even meer van de CPU word gevraagd, ook al zie je het misschien niet in het % cpu gebruik, maar je dus wel problemen krijgt.
De ene game is de ander niet, dus ik zou idd gewoon eens die OC een stukje omlaag zetten en kijken of het verdwijnt.
Idd, als ik wil weten of mijn pc game stable is speel ik eventjes wat watchdogs, als die game mijn pc niet crashed doen alle andere games het ook zonder crash.
Het is heel simpel te testen.
Alles op stock zetten en nogmaals game draaien. Crashed het nog dan is het waarschijnlijk de game (of combinatie van software/drivers).

Meestal is het ook aan te raden om met een een nieuwe pc build eerst een tijdje stock te draaien; ook om uit te sluiten dat bepaalde componenten en/of driver/software uberhaupt wel stabiel is uit of the box.
Het kost alleen zoveel tijd om alles te testen; drivers/software/prime95 (of wat gebruikt men nu tegenwoordig), memtesten, et cetera.
Crashed het nog dan is het waarschijnlijk de game
Als het bluescreent dan ligt het nooit aan de game, om het simpele feit dat een user process nooit iets zou moeten kunnen ontregelen op kernelniveau. Wellicht dat de game iets doet wat niet hoort, maar daar zou de driver of wat er dan ook verantwoordelijk is voor de afhandeling ervan voor moeten waken.
Er kunnen uiteraard indirecte gevolgen zijn door het spelen van het spel, zoals oververhitting, wat de BSODs veroorzaken.
Als het bluescreent dan ligt het nooit aan de game, om het simpele feit dat een user process nooit iets zou moeten kunnen ontregelen op kernelniveau
Je spreekt hier jezelf een beetje tegen. Een bluescreen zou inderdaad niet aan de game moeten liggen maar dat klopt alleen als iets anders helemaal foutloos is (..zou moeten kunnen ..), en zoals iedere ICTer weet komen een flink deel van de BSODs door imperfecte drivers, en schijnen ook wel eens bugs in Windows zelf te zitten.

Een game die dingen fout doet zou inderdaad geen BSODs moeten geven maar soms gebeurd dat wel, en dan is de game nog steeds de oorzaak van het probleem. Dat deze fout uiteindelijk resulteerd in een BSOD komt door het niet goed afhandelen van die fout. Fix je het probleem met de foutafhandeling dan is de BSOD weg maar je game crasht dan nog steeds. Fix je de game dan zijn de problemen weg, ook al is de foutafhandelding nog steeds stuk. Je gebruik van het woord nooit is hier incorrect. Een crashende game zou je systeem niet moeten laten vastlopen maar soms is dat precies wat er gebeurd.

Dat neemt niet weg dat door overclocken of defecte hardware problemen kunnen optreden bij zeer specifieke workloads terwijl andere workloads geen problemen geven. Dus dat kan net zo goed een oorzaak zijn van de BSODs.
Als het aan de game ligt, hebben de ontwikkelaars per ongeluk een exploit in de kernel ontdekt. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Het is veel waarschijnlijker dat het alsnog aan de hardware ligt, of dat nou VRMs zijn die te warm worden, koeling die niet goed zijn werk doet of oververhitting van bepaalde onderdelen van de CPU voor die veilig kan downclocken. De software moet ervan uit kunnen gaan dat de hardware 100% benut kan worden zonder dat deze faalt, ook al is het op een hele lage clock en met performancerestricties.

Als er software dingen op die manier kan laten crashen, zijn het hooguit drivers van een derde partij. Het spel heeft niet genoeg toegang tot de kernel om een BSOD te mogen veroorzaken. De fout zit dus al in de software of hardware, het spel laat alleen maar zien dat de fout er is.
De 7700K heb ik al vanaf 2017 draaien op 4.8ghz, nog nooit issue's mee gehad. Dus ik ga er vanuit dat het probleem niet hier ligt. En de RTX3080 heb ik ook al sinds begin oktober en ook geen problemen mee gehad. De eerste 2 dagen in Cyberpunk eigenlijk geen issue's met 1440p, alles op de ultra. Maar net na de nieuwste patch 2x Bsod. moet er wel bijzeggen dat ik vanochtend ook een 2 uur sessie gedaan heb, maar nu geen issue's gehad. Dus kan ook zijn dat er een andere probleem was.
Zelf had ik op mijn 8600k @4,8GHz een paar keer BSOD maar dat was nog voor de patch. Deze overclock draait ook al ongeveer 2 jaar zonder problemen, dat betekent natuurlijk niet dat het nu geen probleem kan zijn. Na het updaten van mijn BIOS, Intel chipset drivers en downclock naar 4,7GHz is het probleem niet meer voorgekomen. Binnenkort zal ik mijn clock weer terugzetten naar 4,8GHz om uit te sluiten dat het niet de OC was.
OC CPU onstabiel, games zijn geen testen om te bepalen of je OC stabiel is. Dus BSOD tijdens het gamen komt hoogstwaarschijnlijk door je CPU OC.
Ik denk aan je hardware. Ik heb mijn 3080 ge-undervolt en deze liep 1,5 maand stabiel op full load. Tot ik Cyberpunk ging spelen, toen crashte het spel 2 keer. Waarschijnlijk toch net te veel ge-undervolt. Toen ik dit aanpaste heb ik geen crashes meer gehad.

De 7700k zal het wel zwaar hebben met dit spel. Mijn 9600K overclocked op 4.9GHZ was de bottleneck en die is vergelijkbaar met jouw processor.
Ik heb al meer dan 20 uur gespeeld zonder crashes of game brekende bugs, PC specs I9 9900KF RTX 2070S. Ja er zitten hier en daar wat bugs maar niks dat de ervaring sloopt in mijn geval.
Ik heb sinds het installeren van de nieuwste nividia drivers ook last van BSODs, maar vooral buiten cyberpunk en niet tijdens. Gebruik jij ook die nieuwste drivers? Zo ja dan ligt het mogelijk aan nividia.
Ja die gebruik ik, maar heb ze niet buiten Cyberpunk gehad. Geen 1 andere game eigenlijk.
Op de ps4 pro met 1.04 is die nu ook prima te spelen hoor. Ik kom bijna geen bugs meer tegen en hij loopt erg soepel. Dus het is redelijk snel opgelost.
los van de bugs, die worden inderdaad opgelost, zijn de graphics ontzettend teleurstellend. Op de last gen en ook op de next gen.
Er is momenteel ook nog geen next gen versie uit he. Wat de next gen consoles nu spelen is dus eigenlijk de last gen versie middles backwards compatibility. De echte next gen upgrade moet volgend jaar ergens pas komen (nog onbekend wanneer)
Als je dit enigszins goed zou willen laten draaien en PS5 wil benutten dan praat je over een remaster. En geloof mij, de focus ligt nu niet op de next gen upgrade maar om alle narigheid op te lossen wat er nu speelt. Ze hebben zelfs een bagger HDR protocol geïmplementeerd die je uit moet zetten, anders heb je een grijze waas.

Ja het speelt ok, maar ok is bij lange na niet goed genoeg. En die PS5 update heb ik geen vertrouwen in als je ziet wat er nu gebeurt
Sorry hoor maar je bent nu echt puur en alleen maar over dingen aan het roepen die vanuit nieuws berichten naar voren komt.

Dat experts zeggen dat HDR slecht is betekent het zeker niet dat je het goed in kan stellen.

Op mijn CX48 heb ik HGIG aanstaan 850 nits, 150 paper White en 0.65 tone mapping. Geloof mij nou maar, dit ziet er ontzettend goed uit in de game en laat sdr ver achter zich.
Kijk even naar de review van Vincent Teoh.
Ik hoef niet naar reviews te kijken als ik zelf een oled heb en de game.

Op basis van tips via Reddit heb ik dus het ingesteld zoals hier boven.

ik hoef niet de mening van experts en reviewers te hebben om bevestigd te krijgen dat hdr wel of niet mooi is. Mijn eigen oordeel vind ik dan belangrijker ipv reviewers mijn mening te laten vormen :)

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 13 december 2020 12:54]

Wat voor jou goed is betekent niet dat het in algemene zin is ook goed is. Maar ik ben blij dat jij de game als mooi ervaart.
Daar heb ik immers een 3080 voor :)
Wacht even, je speelt de game op een PC??
Echter kunnen je eigen ogen (of vooral je brein) je bedriegen. HDTVTest gebruikt een referentie monitor van Canon die meerdere functies heeft om het beeld te analyseren. Dit is wat Vincent ondervond:
Problems with the in-game [HDR Settings]:
1) Increasing [Maximum Brightness] will scale entire HDR picture and brighten the midtones plus shadows in an almost linear manner, leading to an overexposed picture with little depth;
2) Reducing [Tone-Mapping Midpoint] is essential to achieve deeper blacks, but doing so will also darken midtones (and if excessively, the highlights) and shadows, causing an unnatural transition from shadows/ midtones to bright highlights. Using [Black Level] "Low"' on TVs (video range) together with [RGB Range] "High" or "Full' on consoles would make blacks inky, but would also crush a significant amount of shadow detail, and so is not an acceptable solution. For the best picture quality while playing Cyberpunk 2077 (CB77), we strongly suggest playing the game in SDR.
Echter is dit enkel met de console versie getest dus zou jij met de PC versie misschien niet tegen dit probleem aan lopen.

Ik zelf was ook eigenwijs hier in met het kijken van The Mandalorian, maar sinds ik alsnog de SDR versie heb geprobeerd kan ik niet meer terug (al had het fletse beeld van de HDR versie wel zijn charme :+ ). Meer games, series en films hebben een slechter beeld op HDR en zou de tests van Vincent zeker een kans geven om de optimale beeldkwaliteit te ervaren.

Zeker op een OLED, die door zijn self-emissive eigenschappen er juist al fantastisch uit ziet in SDR, en door de diepe zwartwaarden niet een hoog aantal nits nodig heeft voor een hoog contrast.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 13 december 2020 16:07]

De upgrade patch is geen remaster. Dan krijgt de ps5 gewoon de pc versie. En je bent nu echt negativiteit aan het verspreiden. Want na patch 1.04 draait hij gewoon prima op de consoles.
Ik speel het op de pc in 4k.. en het ziet er echt waanzinnig vet uit.
Ja pc is het verschrikkelijk mooi... maar op de console verschrikkelijk lelijk!
Helemaal geen leest van ... ps4 en ps5( nog geen ps5 patch) ziet er prima uit hoor ! Heel mooi die belichting enzo

Ja voor mij prima 9+ alleen even de crashes oplossen maar geen haast
Ps4 pro is het gewoon mooi. Dus wellicht een andere tv kopen?
Haha maak je geen zorgen om mijn tv... Jij vindt het mooi, en dat is goed. Blij dat jij geniet van je game. Maar kijk naar de reviews, Digital Foundry, Vincent Teoh en de user scores. Dan zie je een ander verhaal. Succes met de game en mooi dat je het goed vindt. Ik vind het verre van goed.
Al die youtube filmpjes zitten nog op patch 1.02. Het verschil met 1.04 is heel groot. Dus dat is geen goed referentiekader. Het beeld is zoveel scherper nu dan bij 1.02.
Kerel die patch heeft vooral met bugs te maken. HDR geen oplossing en minimale graphic improvement. De resolutie is nog net zo laag. Nogmaals jij bent er blij mee. Ook na de patch is het overgrote gedeelte dat niet.
Ik weet niet of je het tweakers forum en Reddit hebt gelezen? Maar iedereen geeft aan dat alles veel scherper is. Er is wel degelijk wat aan de resolutie en de textures gedaan. Maar goed, geniet van je pc game.
Ik vind de game verre van lelijk. Ik weet niet wat je zelf speelt. Maar op de ps4 pro ziet het er mooi uit.
Quality mode op de Xbox Series X is alles behalve teleurstellend! Maar misschien voortaan eerst zelf iets ervaren voordat je andere gaat naroepen..
Speel zelf op PS5, heb de Series X en PC versie ook gespeeld.
En vind je het spel ook lelijk op de PC?

Bizar want ik vind het op sommige stukken met en bepaalde scènes wel echt mindblowing ;)
De PC versie krijgt van mij een 9,5, gezien met een 3070. Ik heb het puur over de console versies. PS4 is gewoon slecht, wat ik enigszins begrijp gezien de complexiteit van de game en oude PS4 hardware. Maar beloof dan niet dat de game goed gaat draaien op een PS4 want dit wisten ze al lang. De next gen is ok, en ook dat vind ik zeer ondermaats. HDR klopt niet, 1200p max res met forse drops. De game is qua consoles tussen wal en schip geraakt en dat is zonde. Had een jaar gewacht en had er een dedicated next gen van gemaakt die enigszins in de buurt komt van de PC versie. Dan had deze game ook een 9,5 gekregen op de next gen consoles.
Ps4 pro speelt ook meer dan prima en ziet er ook heel goed uit.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het op de last-gen consoles (PS4 en Xbox One) verloren zaak zou zijn met deze game. Valt me dan toch mee dat ze het nog enigszins draaiend krijgen.
Hou er rekening mee dat dit spel al een paar keer uitgesteld is en dus origineel ruim voor de komst van de next-gen consoles uitgekomen zou zijn.
Cyberpunk zou erg slecht lopen op de (originele) PS4 en de Xbox One (S). De Xbox One X draait het spel nog wel prima en de PS4 Pro blijkbaar ook sinds de laatste patch.
Ik speel hem op de Xbox One X, gisteravond weer 2 uurtjes gespeeld na de patch.

Performance is best goed te noemen, af en toe een kleine hickup maar niet echt storend. FPS lijkt wel steady 30+ (ik geef niet zoveel om 60fps).

Verder qua glitches eigenlijk bijna niets, Jackie die een keer dwars door je auto loopt dat was hem wel.

Hij speel echt heerlijk weg verder en de stad nodigt echt uit om te verkennen, hiervoor was ik RDR2 aan het spelen maar daar zie ik echt op tegen de grootte van de map en wat er te doen is. Cyberpunk ligt mij meer, de stad is echt gedetailleerd en overal gebeurt wel wat. Het nodigt uit om te verkennen.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 13 december 2020 10:55]

Je zegt het goed... deze game is een GTA en een Fallout all in one. Ook daar wemelt het vandaag de dag nog van zwevende assets, buggy quests, en allerlei schoonheidsfoutjes. Zelfs dan is het niveau in CBP echt wel gelijk aan GTA vind ik. Zo niet beter omdat de setting origineel is.
Het is alleen van de zotte om voor een console game dergelijke grote patches te moeten downloaden. Dat getuigd gewoon van een product dat niet af is. Daarbij zijn er nog in Nederland genoeg mensen die niet beschikken over fatsoenlijke breedband verbinding en het nogaltijd met een magere ADSL lijn moeten doen, laat staan hoe dat is in andere landen. Gaat men gartis de patches op schijf od usb stick verspreiden?
Dat men anno 2020 nog noodgedwongen een magere ADSL moeten gebruiken is pas van de zotte. Buiten dat: patches op schijf of USB stick? Tegen de tijd dat die bij jou aankomen had je de download allang kunnen voltooien. Je kan ook overdrijven natuurlijk.
Nee het is van de zotte dat een dergelijk product op de markt gezet wordt waar eerst een day one patch overheen moet van 43GB en binnen enkele dagen nogeens weer 15GB. Daarnaast hier in Nederland hebben we een relatief goed netwerk liggen voor Internet verbindingen, maar dat is elders niet het geval.

Eigenlijk is het in Nederland nog gekker gesteld op dat gebied, aan de eene kant moeten mensen het nog met een simpele ADSL verbinding doen en aan de andere kant worden er in bepaalde regio's door twee aanbieders glasvezel in de grond gelegd. Als men nu eerst eens ervoor zorgt dat er een fatsoenlijk dekkend netwerk is... maar dat is een ander verhaal.

Cyberpunk 2077 is zover ik kan beoordelen gewoon zeker een half tot een jaar te vroeg op de markt verschenen, aangezien de developers de laatste tijden al gedwongen werden 6 dagen in de week aan de slag te gaan. Er heeft gewoon te veel druk op gestaan, waardoor men onnodige fouten heeft gemaakt en vermoedelijk (dat ze je vaak in dergelijke situaties) het testtraject drastisch verkort/ ingeperkt.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 11:35]

Nee dat is het niet, en vooral niet in deze tijd waarbij de logistiek een nachtmerrie is.

De schijfjes en de downloads worden namelijk al maanden can te voren aangeleverd ter voorbereiding voor de release. Die versie wordt uiteindelijk gepatched, gefixed en bewerkt wat zorgt voor een download (oftewel een Day One patch). Vrijwel iedere nieuwe game heeft er een.
Daarom mijn opmerking ook, dat in ieder geval dit spel, maar ook veel anderen tegenwoordig veel te snel op de markt worden gezet. De consument wordt als beta tester gebruikt, ik verbaas mij er over dat men (blijkbaar jij ook) heel normaal vindt. Daarnaast wordt dit beleid ook nogeens aangemoedigd door steeds maar weer blind dergelijke spellen in pre-order te nemen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 11:26]

Dit spel is al 7 jaar in de maak geweest, heet een extreem grote scope en komt tegelijkertijd voor veel consoles uit. Een jaar nog beta testen zou het bedrij fonderuit gehaald hebben.

Niks mis wat mij betreft met een day one patch.
Er zijn genoeg games die een langer ontwikkel traject hebben doorlopen of een grote scope kennen en die niet zoveel bugs kennen bij release. Als dit puur op kosten is gedaan, dan heeft men gewoon een misrekening gedaan in de kosten voor het project. Of had men het anders moeten aanpakken, release in modulles bijvoorbeeld en niet in eenmaal, maar zet wel een afgewerkt product neer en niet iets dergelijk als dit, waar je als nog een game aan data extra moet downloaden, 58GB in een paar dagen na release, maar ik begin volgens mij enigszin in herhaling te vallen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 11:52]

Er zijn heel weinig games op de markt geweest de laatste 5 jaar met een scope als deze. Alleen RDR2 is op dit niveau en deze zat ook tjokvol bugs bij release met daarbija ook flinke patches. Mensen onderschatten denk ik echt de complexiteit van wat hier development technisch is neergezet.

ALsof overigens 50gb nog wat voorstelt in deze tijd met games welke de 200gb aantikken.
Een day one patch vind ik heel normaal. Vroeger was dat bijvoorbeeld 1GB voor een 3GB game. In dit geval is dat 43GB voor een 70GB game. Dat de game daarna nog steeds niet goed afgewerkt is vind ik ook minder fraai. Waarom dit is kunnen we alleen maar naar raden.
Ik vraag mij af is dat wel normaal? (persoonlijk vind ik het absoluut niet normaal). Zoals ik eerder opmerkte niet iedereen heeft al de beschikking over een snelle internet verbinding om in een paar dagen tijd even 58GB aan data binnen te halen. Dat is dan 58GB op 70GB game, dat is practisch de gehele game vervangen. Wat mij zegt dat het product gewoon niet gereed was om op de markt gezet te worden.

Zoals iemand al aangaf Nederland is een van de landen met het hoogste gemiddlede bandbreedte kwa internetverbindingen, elders is het alleen maar slechter gesteld en tock ook hier in Nederland moet men het te vaak nog doen met een ADSL lijntje en niet alleen in buitengebieden.

P.s. Het is overigens op het gebied van internet verbinding geen rancune van mijn kant, ik geniet al jaren van een degelijke glasvezel verbinding. Ik hoor bij de gelukkigen op dit gebied, dat ik in de stad woon die in het noorden van ons land als eerst geheel voorzien is van glasvezel.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 12:52]

Door de day one patches kunnen ze wel eerder releasen van de game. Zouden ze wachten tot deze patch er ook in zit dan zouden ze nu nog bezig zijn met discs maken en wereldwijd verzenden. En dan had de volgende patch de day one patch geweest. Al is het zeker niet netjes dat het eigenlijk in zo een slechte staat gereleased is. Het is inderdaad een hele grote patch en nog werkt het niet goed genoeg (van horen zeggen en lezen hier, ik heb het zelf niet gespeeld).
Vroeger waren er helemaal geen day one patches nodig. Dit is echt een fenemeen van de laatste 5 jaar.

Daarnaast mocht een day one patch nodig zijn dan hoeft die echt niet 1/3 of meer van de game size te zijn. Dat is gewoon een teken van te vroeg releasen of die extra kerst inkomsten binnen te harken.

Toen games nog op CDs pasten waren patches slechts enkele MB's. Nu vervangt men gewoon de complete game.
Die beoordeling rammelt dan behoorlijk...
Een update van 43GB? Heb je hem ge pre-load? Ik heb hem namelijk op 10 december eind van de middag gekocht en heb toen 1 maal 70GB moeten downloaden. Daarna alleen de 1.04 update.

Dat de game te vroeg uitgekomen is ben ik met je eens.
Zie onder andere een nieuws artikel hier op Tweakers
Onduidelijk is echter of de consolespelers al over de omvangrijke patch beschikken die CD Projekt Red op de releasedag uitbrengt. In ieder geval een deel van de klagende spelers lijkt niet op de patch gewacht te hebben. Tegelijkertijd is ook niet duidelijk in welke mate de patch van 43GB verbetering gaat brengen. CD Projekt Red meldde eerder deze week dat de patch Cyberpunk 2077 op consoles tot 'een totaal ander spel' maakt.
Ah console...ik speel op PC :Y)
Je beseft toch dat de gemiddelde bandbreedte van een internetverbinding in Nederland bij de hoogste ter wereld hoort mag ik hopen.
Exact dit inderdaad, naar ik aanneem is Cyberpunk 2077 niet alleen in Nederland beschikbaar gekomen, maar ook in de rest van de wereld.
Ik weet niet groot die patches zijn maar ik had GTA V gepreordered. Day 1 patch duurde 36 uur om te downloaden, Day 2 patch duurde 13 uur om te downloaden.

Ik kocht de fysieke versie om te zorgen dat ik het niet hoefde te downloaden (wat was ik toen nog onschuldig)
In Nederland is dat nog altijd aan de orde hoor sinds KPN de glasvezel uitrol bijna overal heeft stil gelegd. Ziggo lockin of 20mbit internet
Ik word 11 januari aangesloten op KPN glasvezel. Net verhuist vanuit zwolle waar zo'n beetje de hele stad net werd aangesloten door KPN. In de provincie groningen zie ook enorm veel kpn werkzaamheden. Die uitrol ligt (al een tijd weer) absoluut niet stil.
...in Nederland genoeg mensen die niet beschikken over fatsoenlijke breedband verbinding en het nogaltijd met een magere ADSL lijn moeten doen...
Direct een gigatische patch moeten installeren voor je console game is wat mij betreft ook absurd, maar je uitspraak over mensen in Nederland die het met een magere ADSL lijn moeten doen is totale onzin. Dat is een keuze.

98,3% van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot 30mbps, 95,8% tot 100mbps.
Zie pagina 144 van dit rapport
Via https://ec.europa.eu/digi...en/broadband-connectivity

Edit: dus 95% van de Nederlandse huishoudens kan binnen één uur de patch binnenhalen.

[Reactie gewijzigd door Cio op 13 december 2020 13:09]

Ik weet niet hoe deze getallen tot stand zijn gekomen, maar op 'papier' 30mbps echter wordt dit over het algemeen ook niet gehaald, helemaal bij ADSL zijn dit geen gegarandeerde snelheden, terwijl je bij kabel en glasvezel dit over het algemeen wel haald. Overigens ken ik verschillende mensen in verschillende omgevingen die het met >20mbps moeten doen. Wat ik er voornamelijk ook mee wilde zeggen, wij hebben het in Nederland best goed voorelkaar op dat gebied, ondanks dat in sommige regio's daar ook nog best iets mag veranderen. Echter in andere landen is dat heel anders gesteld en ik neem aan dat daar ook games verkocht worden...

Waar wij het dus zeker over eens zijn dat dergelijke patches gewoon 'not done' zijn en getuigen van een product dat niet af is.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 13:14]

Dan lees je het rapport, methodiek en definities staan vermeld in de inhoudsopgave.

Op de pagina die ik noem staat een tabel met de technieken en dekkingsgraad. ADSL is niet zo relevant meer, wat je zegt lijkt een jaar of 10 achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Cio op 13 december 2020 13:15]

Nee, zeker geen uitspraken van 10-15 jaar geleden, meer ervaring uit mijn werk en support hoek van het afgelopen jaar door het vele thuiswerken. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik mij verbaasd heb hoeveel ADSL ik nog tegen kom en daarnaast hoe slecht Ziggo het soms nog doet, maar dat is weer een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 14:54]

Jouw persoonlijke ervaring is toch veel minder betrouwbaar als bron dan een jaarlijks terugkerend onderzoek van de EU?

Ongefundeerde uitspraken over internetverbindingen leiden af van het probleem: Cyberpunk 2077 was niet af en de 'kosten' (opslagruimte met name voor consoles, prestaties met name voor PC, bugs voor beide) zijn voor de klanten. Oplossing is dus niet betere infra of hardware, maar developers aan hogere standaarden houden.
We dwalen inderdaad af, maar de discussie over internet verbindng voerde ik, omdat snelle verbindngen geen excuus mag zijn om een half afgewerkt product op de markt te zetten. Daarnaast dat wij in Nederland misschen goede verbindgen hebben... maar elders niet, waarbij ik opmerk dat zelfs in Nederland het nog niet altijd zo goed is en leuk zo'n jaarlijks terugkerend onderzoek van de EU, ik kom het nu eenmaal tegen in mijn werk, daar kan ik ook niets aan doen.

Bottomline is wij zijn het met elkaar eens over Cyberpunk 2077, het product is gewoon nog niet af..

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 december 2020 22:05]

Er was geen discussie totdat jij misinformatie plaatste, beschikbare internetsnelheid is geen factor van belang.

Wat jij tegenkomt in je werk blijkt niet representatief en zegt hoogstens wat over de keuzes die jullie klanten maken, want het is in Nederland voor slechts 1,7% van de huishoudens niet goed te regelen.

Flauwe opmerkingen over USB sticks verzenden of hoe 'leuk' een onderzoek is horen er bij, maar doe dan niet alsof het onderbouwd commentaar is, daar heeft niemand wat aan.
Erg boute opmerking die jij maakt, daarnaast lees jij absoluut niet wat ik tik. De duscussie ging er ook om dat ontwikkelaars goede internet verbindingen lijken te gebruiken als excuus om maar halve producten op te leveren en ik zeg dat, dat niet als excuus gebruikt zou mogen worden.

Daarnaast heb ik het niet uitsluitend over Nederland, ik zeg dat het zelfs in Nederland niet altlijd goed te regelen is, wat een feit is. Ik weet welke keuze betreffende personen die ik tegen kom in mijn werk kunnen maken en dat is vast zitten aan een ADSL lijn, met beperkte snelheid. Daar doet een een EU onderzoek niets aan. Dus leuk dat jij met zo'n onderzoek wilt schermen ik zie de praktijk.
Als het geen punt is stop dan met ontkennen door je persoonlijke ervaring te schermen...

Het is nog steeds een punt omdat jij de feiten blijft ontkennen 8)7
Wat bedoel je precies met de oude generatie? De XBX doet het voor de meeste nog prima, al blijft helaas vooral de non NVMe de grootste bottleneck.

De nieuwe gens zijn bijna niet te krijgen, dus op dat punt is het ook goed om daar nog vooral games op uit te brengen. Ik ga daarbij ook vanuit dat niet iedereen een dikke game PC heeft staan.
Ze hadden ook wat mij betreft de oudere console's (ps4/xbox s) geen cyberpunk gegund, had ze een hoop gezeik gescheeld.
En juist de keuze om een WEL uit te nrengen voor de oudere generatie consoles vind ik goed, want genoeg mensen die geen nieuwe console hebben en het draait er dus gewoon goed op. Meeste bigs hebben waarschijnlijk niet eens te maken met het verschil tussen oude/nieuwe generatie.
En juist de keuze om een WEL uit te nrengen voor de oudere generatie consoles vind ik goed, want genoeg mensen die geen nieuwe console hebben en het draait er dus gewoon goed op. Meeste bigs hebben waarschijnlijk niet eens te maken met het verschil tussen oude/nieuwe generatie.
Helemaal mee eens, had het verkeerd verwoord maar bedoelde in de huidige staat! En dat die keuze nu het algehele sentiment over de game beïnvloed. Heb m'n originele opmerking even gewijzigd.
Tweakers:
Degene die het oorspronkelijk over het probleem postte op Reddit wijst er wel op dat deze aanpassing mogelijk geen winst of juist verlies gaat opleveren bij AMD-processoren met een enkele CCX.
De Reddit post zegt toch juist dat het winst kan opleveren bij enkele CCX CPU's?

Reddit:
Beware that this should work best with lower core CPUs (8 and below) and may not perform better with high core multi-CCX CPUs (12 and above, etc), although some people are still reporting improved minimum frames.
&
From the above results, you may see a performance improvement if your CPU only has 1 CCX. For 2 CCX CPUs, switching to the intel patch may incur a performance overhead and actually give you worse performance than before.

[Reactie gewijzigd door bello2185 op 13 december 2020 11:29]

Je hebt helemaal gelijk! Ik checkte het een minuut geleden zelf en het viel me al op dat al mijn R5 2600X-threads gewoon benut werden.
Op reddit veel mensen die ook met oudere Ryzen CPU's flinke winsten melden. Voorwaarde lijkt te zijn dat je niet GPU bottlenecked bent. Bij sommige is de CPU load wel hoger maar geen waarneembaar verschil.
CPU utilization komt vaak +20% hoger uit.
Ik heb heb de hex aanpassing gisteren gedaan in combinatie met mijn Ryzen 5 3600, en ik zie toe echt meer cpu usage verspreidt over alle 12 threads, meer fps(+5-10) en het spel is vloeiender(betere 1% low's?).
Dit is volgens mij vrij makkelijk testen door 2 .exe achter elkaar te starten en dezelfde save te gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je je Mega Building bij je apartement uit loopt is een stuk beter nu bij mij.
is er niet een grote kans dat hier een patch voor komt? Not sure of ik er nu al mee ga klooien, maar wel tof dat dit uitgevogeld is.

edit: Toch maar gedaan en er lekker +10/15 fps met mijn 3900x

[Reactie gewijzigd door dirklalleman op 13 december 2020 20:08]

>Waarom de game de smt-functionaliteit van AMD-hardware links laat liggen, is niet bekend.

Dit is wel bekend. Het gaat om een check welke kijkt of je een AMD bulldozer CPU hebt een aan de hand hiervan de hoeveelheid threads omlaag schroeft.

Meer informatie in deze comment op Reddit: https://old.reddit.com/r/...c_compiler_which/gfknein/

En hier een pull request voor AMD haar GPUOpen library: https://github.com/GPUOpe...Ks/cpu-core-counts/pull/3
Dan moet je een check uitvoeren of er een FX gebaseerde CPU in zit en niet een ryzen om vervolgens SMT uit te schakelen. Ik snap waarom het voor een FX noodzakelijk is, de FX deelt resources in een core, dus in sommige gevallen kan het zelfs slechter uitpakken.

Ryzen is op alle fronten beter dan een FX.
Yep, hoewel AMD zelf deze comment er al bij heeft staan:
// This advice is specific to AMD processors and is
// not general guidance for all processor
// manufacturers. Remember to profile!
Dus ze raden al aan om het te testen en te kijken wat het doet qua performance. Verder is het code uit 2017 (hoewel Ryzen er toen al was, maargoed) en lijkt er verder niet echt meer iets mee gedaan te zijn. Kan me goed voorstellen dat er gewoon nooit tijd in gestopt is om alle voorbeeld code etc na te lopen en te controleren op dit soort unwanted behaviour.

Hoe dan ook, het is ergens mooi dat het een potentieel snelle en makkelijke fix is, CDPR heeft vast slimmeriken aan boord die hier snel iets mee moeten kunnen. :)
Hoe kan iemand zoiets ondekken? Dit is toch iets anders dan de source code lezen.
Kan het zijn dat diegene die deze hex aanpassing heeft ondekt ook inzage heeft in de sources?
Zoiets gaat door middel van een assembly code, dit is waarnaar source code gecompileerd word.
De eerste Byte 0x75 staat voor het command "Jump if not equal", wat vergelijkbaar is met een programmeer IF statement.
Deze eerste byte veranderen naar 0xEB veranderd de conditionele jump statement naar een altijd jump statement.

Iedereen met een disassembler en de kennis (en tijd ;)) zou dit kunnen achterhalen.

[Reactie gewijzigd door Scale op 13 december 2020 10:52]

Denk dat het meer een gevalletje is van "Oh dit spel gebruikt maar de helft van mijn threads, dat is raar". Hierna bedacht die persoon dat dit kan komen door verkeerde compiler instellingen omdat die dat een aantal jaar geleden ook had gehad zelf. Na googlen hoe dit handmatig is aan te passen en te testen bleek die gelijk te hebben. Grappig dat dat zo kan gebeuren.
Meestal gebeurt dit doormiddel van reverse engineering met een programma als IDA of Ghidra. Deze analyseren de machinecode en proberen zoveel mogelijk metadata te genereren over het programma. Mensen met ervaring in reverse engineering kunnen met die metadata dan afleiden welke instructies wat doen, en zo dus aanpassingen maken.
de te wijzigen regel in de hex-editor komt niet overeen met welke op hardware.info word vermeld.

hwinfo:
'75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08' vervangen voor '74 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08'
tweakers:
'75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08' dient gewijzigd te worden naar 'EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08'
welke is nou de juiste?
75 naar 74, draait de IF statement om.
75 is een "Jump if not equal" en 74 is "Jump if equal" en de EB is always jump.

Het eind resultaat is waarschijnlijk hetzelfde.
Op een Ryzen/Bulldozer?/AMD is het hetzelfde, ja. Op andere CPU's zal het juist de verkeerde waarde die je probeerde te omzeilen teruggeven. Zolang je de binary niet verspreid levert het geen problemen op inderdaad. Door EB te gebruiken wordt op alle CPUs dezelfde code gebruikt.
Check anders het artikel op Neowin. Er was eerst een snelle fix, een andere Reddit user kwam met een betere. De fix schijnt weer gebaseerd te zijn op een stuk Github code om SMT te detecteren.
die met 74 schijnt niet netjes te zijn oid, zelf geen verstand van :+
Heel eerlijk, maar gaan we nu iedere bug in Cyberpunk hier neerzettten? Waarom niet gewoon een bericht als er een fatsoenlijke patch uit is die de meeste problemen oplost?
Omdat elke keer een game gereleased die simpelweg niet af is, elk moment om dit aandacht te geven aangegrepen moet worden.

Het is toch bizar dat dit tegenwoordig gewoon maar kan, omdat over tijd toch vrijwel alle bugs/issues gepatched kunnen worden.
Let wel, test afdeling zal in dit geval kang niet alle bugs kunnen vinden omdat genoeg ook (hardware) configuratie afgankelijk is, of omdat het een open wereld is en de testers niet op elke plek komen. Wel zou je verwachten dat bugs die 'vooraan' bij de console versies komen wel gevonden worden. Komt natuurlijk ook bij, hoe belangrijk en simpel is de betreffende bug om op te lossen?
Vergeet vooral niet, 1.000.000 gebruikers vinden meer dan dat je met bv een testteam van 100 kunt vinden, en waar leg je als bedrijf de grens..
Zoals ik het zie, wordt de bug niet hoofdzakelijk uitgelicht. Het is de workaround waar het hier om draait. Dat is ook te zien aan de titel. De bug wordt wel genoemd, om aan te geven waarom de workaround nodig is.

Het is ook helemaal geen gek idee om dit hier te posten. Het is een tweak die je snel 10 tot 20% performance oplevert en de mensen met een getroffen systeem zouden dit misschien mislopen als Tweakers er niet over bericht.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 13 december 2020 10:23]

Het is echter nonsens om dit een bug te noemen :). Je negeert niet per ongeluk de logische cores in code, daar moet je expliciet moeite voor doen. Zoals gezegd zijn er tal van CPU's waar dit een nadeel kan zijn. Dat er een specifieke klasse van CPU's is waarbij het toch een behoorlijk voordeel oplevert om toch van SMT gebruik te maken lijkt me eerder een oversight te zijn geweest. Een propere fix vereist alsnog dat deze CPU's netjes gedetecteerd dienen te worden, ipv het áltijd te enablen. Voor het generieke geval is de huidige code waarschijnlijk beter.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 december 2020 11:15]

In deze post wordt de oorzaak toegelicht door een reddit user: https://www.reddit.com/r/..._which/gfknein/?context=3

Schijnbaar hebben ze code van AMD's GPUOpen project gebruikt en zat in dat stukje code de bug / feature die dit veroorzaakt. Hier een link naar de discussie over wat schijnbaar de "fix" zou moeten zijn, https://github.com/GPUOpe...Ks/cpu-core-counts/pull/3

[Reactie gewijzigd door Dennism op 13 december 2020 11:48]

Dat is een goed punt. In dit geval geldt "it's not a bug, it's a feature" dus echt. Het is dan de vraag of het een gewilde feature is :+
Omdat deze bug met een beetje “tweaken” te fixen is :-)
Cyberpunk is toch echt wel één van de meest onafgewerkte games van de afgelopen jaren. Ze hadden beter deze game nog een keer kunnen uitstellen om alles te fixen. Het is ook tragisch hoe de game op de oudere generatie consoles loopt. En dan te bedenken dat de game eigenlijk nog voor de release van de next gen consoles zou uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Wolliebolly op 13 december 2020 10:22]

Het spel is echt prachtig, op PC in ieder geval. Heb minder problemen dan met Mass Effect Andromeda destijds. Vind het heel jammer dat dit de manier is waarop games geproduceerd worden, maar snap ergens ook wel dat het voor sommige games niet anders kan. QA bij een spel met zoveel details lijkt me een hel en vreselijk frustrerend dat er niet genoeg tijd is om alles voldoende door te testen en te fixen. Het moet de makers van het spel slapeloze nachten geven. Misschien hadden ze zich beter op één platform kunnen focussen (PC) omdat releasen op alle platformen de zaak enorm compliceert.

Ik heb er wel vertrouwen in dat CDPR de boel op de rails krijgt.
Het spel is zeker prachtig (ik speel ook op PC), maar vrijwel elk stuk waar ik kom zijn er bugs.
De AI is simpelweg stupide, het lijkt soms zelfs dat er niet eens een AI is?
Als voorbeeld noem ik maar even dat ze ongelofelijk vaak door rood rijden, een paar sec later wordt het stoplicht groen. Een ander voorbeeld is dat het verkeer in mijn game heel vaak stil staat, herstarten of teruggaan naar een oudere save heeft geen effect. Ze rijden vanzelf wel weer door.

Wapens verdwijnen soms bij mij, mijn 21:9 beeldverhouding wordt soms naar 16:9 gezet met zwarte balken.. naar de inventory terug en het is gefixt. Sommige dingen zijn niet eens te lezen of klikbaar, de muis gaat gewoon niet verder.

Ik vind de game heel tof en het is mijn eerste 'echte' RPG, de setting is erg boeiend en het ziet er grafisch goed uit. Maar de game is gewoon niet af. Nog lang niet.
Het is jammer dat het zelfs met uitstel op dit niveau is uitgebracht, maar ook ik heb er vertrouwen in dat het op termijn een ongelofelijk goede game wordt.
Op mijn GTX 1080 werkt Ultrawide prima hoor, ik heb nergens last van stretching. Ik heb een 21:9 monitor.
Herinneren we allemaal skyrim nog? :9
Herinneren we allemaal skyrim nog? :9
Jazeker. Sterker nog, twee weken terug ben ik aan een nieuwe play through begonnen. Skyrim nu bevat meer ernstige bugs dan Cyberpunk. De community patch die duizenden fixes bevat is de enige reden dat Skyrim fatsoenlijk speelbaar is.

Cyberpunk zit op dit moment vol met bugs. Net als Witcher 3 bij release. En omdat CD Project Red geen Bethesda/EA/Ubisoft/Activision is heb ik er alle vertrouwen in dat ze dit gaan fixen. Als ik nu moest afwegen of ik het spel niet had kunnen spelen maar dan later een spel met minder bugs had kunnen krijgen, dan denk ik dat ik het prima vindt dat ik nu al kan spelen. Ik ben nog geen crashes of game brekende bugs tegengekomen. Wel meer dan genoeg cosmetische bugs. Als ik dan over een poos een tweede play through begin kan ik dat ervaren zonder al die bugs.

Mensen die (helemaal terecht) liever een game met minder bugs willen kunnen prima een poosje wachten met aanschaffen. Sterker nog, je zou zelfs kunnen wachten op de GOTY versie waar de DLC in zit en deze in de aanbieding op Steam kopen. Daar is helemaal niets mis mee. Het enige is dat je nu niet al van deze fantastische game kunt genieten. Maar wie heeft er tegenwoordig niet op z'n minst tientallen goede games in z'n Steam library die nog voor het eerst opgestart moeten worden? Ofwel, er zijn genoeg andere leuke games op te spelen terwijl je wacht op de fixes voor Cyberpunk.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 13 december 2020 11:25]

Je vergelijking gaat ook wel een beetje mank:
-Skyrim is inmiddels antiek en is meermalen flink gepatcht
-Skyrim is haast onvoorstelbaar minder complex
-Cyberpunk heeft het laatste jaar vooral ontwikkeling op afstand gehad en heeft toch de eindstreep gehaald. Bugfixes en dergelijke lagen al in de lijn der verwachtingen.
-Cyberpunk is ondanks schaal en complexiteit nog altijd beter afgewerkt dan de meeste games die ik de laatste tien jaar heb mogen spelen.
Je vergelijking gaat ook wel een beetje mank:
-Skyrim is inmiddels antiek en is meermalen flink gepatcht
Nog steeds zit Skyrim vol met bugs waarvan veel ernstig (crashes, game brekend). Zonder de community patches is het slechter gesteld met het oude antieke Skyrim dan nu met de net gereleasde Cyberpunk. Wat is jouw punt hier precies?
-Skyrim is haast onvoorstelbaar minder complex
Ja, en dus zou je denken dat het makkelijker is om dat te fixen maar dat doet Bethesda niet. Precies mijn punt.
-Cyberpunk heeft het laatste jaar vooral ontwikkeling op afstand gehad en heeft toch de eindstreep gehaald. Bugfixes en dergelijke lagen al in de lijn der verwachtingen.
Wie beweerd dat dit niet zo is?
-Cyberpunk is ondanks schaal en complexiteit nog altijd beter afgewerkt dan de meeste games die ik de laatste tien jaar heb mogen spelen.
Het klinkt bijna alsof je het met me eens bent dat ondanks alle bugs het een fantastische game is. Dat is namelijk wat ik letterlijk zei in de post waar jij het kennlijk niet mee eens schijnt te zijn.
Aan de andere kant kan je dan ook weer zien hoe massief deze game is, net als hoe skyrim en de witcher games de standaarden weer verlegden bij hun release. Er mist nog een hoop, maar de game is zelfs incompleet al indrukwekkend te noemen, ook door collega's in het werkveld. Op veel gebieden is het zo'n groot ambitieus project.
Absoluut waar. En het is erg jammer van de vele bugs. Maar desondanks gaat Cyberpunk zeker een candidaat voor game of the year worden.
Het spel had gewoon een jaar extra ontwikkeltijd nodig.
Fallout 76 much? One Man's Sky?
Inderdaad, voor de mensen die niet weten wat er allemaal ontbreekt: https://www.reddit.com/r/...features_quality_of_life/

Zelfs hele basic dingen zijn ze vergeten, zoals een minimap die uitzoomt tijdens het rijden of een walk toggle voor het toetsenbord...

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 december 2020 10:44]

Yeah dash is meest vervelende heb meerdere keren mezelf uit stealth gegooit door dubbel een key in te drukken.
Je merkt aan alles dat het eigenlijk een console game is, heel jammer.
Ik wacht nog zeker een halfjaartje voordat ik deze ga aanschaffen. Teveel gedoe op dit moment. De fase dat ik meteen iets moet spelen wanneer het uitkomt ben ik toch al lang ontgroeid.
"teveel gedoe"

Speelt prima op een beetje PC, zelfs met kinderziektes.
Ik vind het zelfs zó immersive dat de kinderziektes me niet opvallen (ik lees er ook bewust niet over zodat ik er niet per ongeluk op ga letten). Game-breaking is het dus allerminst voor mij.
Tot op zekere hoogte met je eens. De game is echt zo gigantisch groot en er gebeurt zoveel dat het echt een rollercoaster is. Zelfs op mijn "mediocre" systeem (i7 8700, 1060GTX 6GB, 16GB RAM) ziet het er nog steeds goed uit en loop ik door een wereld heen die mijn overdonderd.

Maar.......ben 1 (bijna) breaking bug tegen gekomen. In een missie moest ik iets oprapen. De waypoint bleef op de plek staan waar datgeen moest liggen, maar ik had het al in mijn inventory. Heb hier toch wel even lopen puzzelen voordat ik door had wat de volgende stap was. Gelukkig accepteerde de game het wel dat ik het eerste waypoint dus skipte. Anders was het dus wel een breaking bug geweest.
"game breaking" is meer dat enkele bugs de immersie onderbreken, maar intussen zijn het vooral grafische zaken die ons herinneren dat we een game aan het spelen zijn, en geen perfect filmische game die alles 100% perfect doet.
Toch jammer die kinderziektes die vermeid ik liever.
Games gewoon een jaar later spelen. Niemand verplicht je ook maar iets. De afwerking is gewoon beter dan veel andere titels van de laatste tien jaar.
Lekker in de tussentijd de categorie indiegames doorbladeren :) geen raytracing, maar vaak wel een wat beter afwerkt product.

Cyberpunk niet gespeeld trouwens. Ga ik ook niet doen: niet mijn genre en niet mijn setting (en mijn R3 2200G/RX570 bak kruipt al bang weg in een hoekje van de trailer). Maar in algemene zin verschuif ik de laatste tijd meer en meer richting de indiegames, dat heeft vaak toch minder en 'gamefabriek' feel.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 13 december 2020 10:35]

Idem dito.
Geen interesse in een game vol bugs en bijbehorende ergernissen.
Met je eens, ik ben vrij gelijk op assasins Creed gedoken en de experience was zo veel slechter vergeleken met oddesy die ik een jaar na release kocht.

Bloedmooi spel wel :)
Heel verstandig, het early adopten is al tijden niet leuk meer, peperduur en kost vaak veel tijd mbt allerlei updates, workarounds en gedoe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True