'Nvidia geeft medium toch weer reviewsamples'

YouTube-kanaal Hardware Unboxed krijgt weer reviewsamples van Nvidia. Op vrijdag kwam naar buiten dat het kanaal deze niet meer zou krijgen wegens een gebrek aan focus op raytracing, maar Nvidia biedt nu zijn excuses aan en draait alles terug, aldus het kanaal.

Dat tweette Hardware Unboxed op zaterdagavond. Ze delen de e-mail zelf niet en citeren er ook niet uit, dus het enige dat bekend is, is wat HWU erover deelt. Het kanaal spreekt een dank uit aan mede-tech-YouTuber Linus Sebastian van Linus Tech Tips, die in een recente aflevering van zijn WAN Show zijn sterke afkeuring hierover uitsprak en de e-mail voorlas.

Volgens Hardware Unboxed had Nvidia er een probleem mee dat het leeuwendeel van de benchmarks die het kanaal deed op een RTX 3060 Ti-review over rasterization ging en nauwelijks over raytracing. Die verhouding was achttien tegenover een. Nvidia zei volgens HWU dat het zou kunnen overwegen opnieuw reviewsamples te sturen als het kanaal 'zijn redactionele richting zou veranderen'. HWU zei dat niet van plan te zijn, maar naar aanleiding van deze zet ook niet extra kritisch tegenover Nvidia-hardware te gaan staan. Hardware Unboxed stelt dat er een video komt waarin ze de zaak verder toelichten. Die wordt naar hun eigen verwachting ergens in de komende dagen online gezet.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

13-12-2020 • 12:10

193 Linkedin

Submitter: Balance

Reacties (193)

193
182
97
23
1
62
Wijzig sortering
Nou hebben Hardware Unboxed en Linus de ballen om "NEE" tegen nvidia te zeggen. Maar wat zegt dit over al die andere reviewers waar je niets van hebt gehoord? Daar hoef je dus ook niet meer naar toe voor je product reviews.
Nou nee, een aantal reviewers die ik wel eens bekijk staan ook achter HWU, jayz2cents bijvoorbeeld heeft gisteren zich volledig tegen nVidia gekeerd.
https://youtu.be/3GyaSfOi6fs

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 13 december 2020 12:37]

Jay is vaak kritisch tegenover Nvidia maar hij zegt ook dat dit (het niet krijgen van review samples) nog nooit bij hem gebeurd is.
Ik vond dat statement van hem een beetje raar, want hij zegt nog geen minuut daarvoor dat NV hem geen 3090 wilde sturen vanwegen zijn beoordeling van Titan kaarten en dat volgens hem pas na druk van de AIBs ook hij toch een 3090 FE kreeg. Het enige verschil is dat hij dit niet publiek had gemaakt (tot nu toe). Het enige verschil tussen de incidenten is dat HWU het publiek heeft gemaakt terwijl Jay het onder de pet heeft gehouden (wat mij in het vervolg toch met wat minder vertrouwen naar zijn NV review laat kijken).

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 13 december 2020 15:40]

Interne akkefietjes van een leverancier maakt geen drol uit voor de reviews zoals Jay die maakt. Ze geven vrij ongezouten een objectieve blik dmv benchmarks en daarnaast hun mening over het product.

Dat ze dit relatief stil hebben gehouden geeft alleen maar aan dat ze geen media attention nodig hebben om dit soort kleine dingetjes op te lossen. Het nukken van NVidia is dan ook totaal niet relevant voor de inhoud van zijn reviews. Het feit dat AIB’s ervoor gezorgd hebben dat Nvidia nu wel een FE opstuurde zegt des te meer.

Het zal waarschijnlijk een MSI, gigabyte of Asus zijn geweest die tegen Nvidia hebben gezegd “Wtf. Stop screwing with our marketing and send them a card ASAP. ”

Nividia naait hier namelijk ook direct haar eigen partners mee.
Hij gaf aan eerder al op een blacklist te zijn gekomen, maar zijn AIB partners hebben toen reuring gemaakt richting Nvidia omdat ze het er niet mee eens waren (en omdat ze via zijn kanaal veel goeie promotie krijgen).
Hij (zeurt) wat mij betreft lang genoeg dat hij geen Titan/3090 producten meer krijgt van Nvidia omdat hij daarvoor op een banlijst is gekomen. (Zoals ik het hoorde kwam hij in eerste instantie voor heel de Nvidia line-up die lijst door de titans) en de AIB partners geven hem nog gewoon 3090's maar hij heeft geen FE. De Founders Edition komt van Nvidia en zij zijn de enige die dat kan leveren. Hij heeft reference kaarten en custom kaarten.

Onder de pet gehouden is nogal zwaar. Het is een zakelijke onenigheid tussen twee partijen Dat is niet iets wat hij bekend moet maken en daar krijg je juist alleen maar meer problemen mee en SHILL! comments.

Als je met enige regelmaat zijn video's kijkt hoor je hem vaker zeggen dat hij een Nvidia of AMD shill is omdat hij dat altijd als commentaar krijgt als hij aangeeft een product goed te vinden.
Enkele oude voorbeelden:
https://twitter.com/jayztwocents/status/862481475731505152
https://www.youtube.com/watch?v=-w8bGGeKZ2s
Waar is het precies een blacklist van, krijgen ze de hardware gratis? Of komen ze alleen bovenaan te staan om het te mogen kopen?
In het eerste geval, bestaan er ook soortgelijke projecten voor software develloppers? Het viel me enige tijd geleden nl op dat programmeurs van een video editor zelf op oude hardware draaien, en daarom geen/slechte support op de nieuwere Nvidea kaarten konden geven. Kunnen projecten zich aanmelden voor kaarten, of hebben ze een cloud service waarop software elke maand een aantal uur gratis regresie tests kan draaien?
> Waar is het precies een blacklist van, krijgen ze de hardware gratis?

Ze krijgen die kaarten gratis én voor de releasedatum. Niks houdt ze tegen om er na release een zelf te kopen natuurlijk.
Alleen hoef je er dan geen review meer van te doen, dat hebben anderen dan al voor je gedaan.
Een review sample (vanuit de marketing afdeling): een product dat ze in bruikleen krijgen om een review over te filmen, simpelweg een marketingstrategie/kanaal met weinig kosten waarmee een tof gedeelte van de potentiele afzetmarkt wordt bereikt (tech geïnteresseerden)
Ben ik toch even benieuwd, waarom specifiek alleen Nvidia reviews? Voor hetzelfde geldt houden andere fabrikanten er dezelfde praktijken op na.
wat ik begrepen heb van Jay is dat AIB's moeten doorsturen naar NV naar wie ze review-samples willen sturen. Als ze bij NV op de zwarte lijst staan, zouden ze ook bij de AIB's geen mogen krijgen. Seeding dacht ik dat hij het noemde?
Het gaat mij specifiek om Jays NV reviews (die vond ik eigenlijk altijd al wat te rooskleurig).

Tot op zekere hoogte zal elke brand proberen zijn perceptie (ook bij reviewers) te beinvloeden. Maar NV heeft zich nu voor een extreme aanpak ge-out EN daarmee bewust elke andere reviewer onder druk gezet.
Er kwam drinken uit m’n neus toen ik dat las. Jay bevoordeelde tot op heden altijd Intel/nVidia tov AMD. Z’n laatste benchmarks (van de 6900XT) waren zelfs gewoon slordig. Hij ontkent het stellig, maar laat toch keer op keer, het tegendeel zien.

Buiten dat blijf ik wel kijken, z’n content is vermakelijk en de custom builds is waar hij “shined”. Tevens ben ik blij dat hij nu een duidelijk standpunt heeft genomen. Maar ik ben heel benieuwd hoe dit de komende dagen uitpakt.

Time will tell.
Ik denk eerder dat jouw persoonlijke mening over Intel/NVidia en AMD je bevooroordeeld. Jay is altijd iemand geweest die kijkt naar performance, en dan heeft AMD voor Zen3 en Navi 2 gewoon niet de hardware gehad die goed genoeg was om daar significant in mee te spelen.

En zijn standpunt wat betreft de 6900XT is duidelijk: Hij heeft door de bank genomen niet de performance om de RTX3090 te verslaan (en dat is wat meerdere reviewers zeggen BTW) en wat hij aan performance bovenop de 6800XT heeft is het verschil in prijs niet waard. Dat geldt ook in grote mate voor de RTX3090 t.o.v de RTX3080, maar daar heb je nog tenminste het grotere VRAM en de SLI connector als extra waar voor je geld (leuk voor productivity users). Niet dat dat voor gamers iets toevoegd (SLI is zo goed als dood), dus als je een gamer bent hoef je niet naar die kaart te kijken.

En dat is Jay's standpunt, samen met een aantal opmerkingen over ingebouwde beperkingen die AMD de 6900XT opgelegd heeft die het halen van grotere performance zwaar in de weg zitten.

En als de geruchten over een RTX3080TI waar zijn dan is de RTX3090 al helemaal niet meer interessant voor gamers.
Ik heb gemengde gevoelens over de review van de 6900XT van Jay. Hij geeft heel duidelijk weer hoe hij de test doet en waarom hij het op deze manier doet en daar kan ik mij enigszins in vinden. Het is echter een tech kanaal met menige over the top setups en overclocks en het stelde me erg teleur dat hij niet in diezelfde video over ging tot een overclock (zelfs een basic) van de 6900XT. De benchmarks die hij toont zijn naar mijn idee (maar voornamelijk voor mijzelf) niet representatief, maar dit zijn voor de meeste kijkers van zijn kanaal wel de benchmarks die zullen blijven hangen. Of Jay dit dan gedaan heeft door enige mate van bevooroordeeld zijn durf ik niet te zeggen maar het lijkt enigszins (bijna) oneerlijk.

-disclaimer, heb daarna niet veel YouTube meer gekeken en zou goed kunnen dat er al nieuwe reviews uit zijn van de 6900XT met overclock. + ik had zelf ook meer performance in games (vooral 1440p) verwacht van de 6900XT (of gehoopt). Nu zet ik mijn hoop op de 3080ti want de 3080 met mijn 9700k vind ik eigenlijk een beetje tegenvallen.
Fout hij zegt dat hij regelmatig op de zwarte lijst gestaan heeft. en regelmatig geen review samples gehad heeft. Daar heeft hij de afgelopen Jar(en) vaak overgehad.
Dat komt omdat ze weten dat als ze Linus en Jay dit zouden sturen het meteen publiek zou worden, maar ze dachten dat wij, de consumenten, er niet zo veel om zouden geven als het gebeurde bij HardwareUnboxed met 'maar' 700k abonnees, en dat die het ook niet zouden publiceren
Daar is het dus mis gegaan
En als Linus of Jay in één keer niks meer van Nvidia krijgt, dan valt dat natuurlijk ook enorm op
Ehm, jay2centz & gamersnexus laten iig ook genoeg horen. Denk dat je het veel te zwart wit maakt.
Denk dat te maken heeft hoe groot YT celberty is. 10milioen subscribers vs 0,5mil
Naast de mate van integriteit.

De een vind dat RT nog steeds niet relevant is dus daar niet de nadruk opleggen Jay2cents
Die vind ook ondanks DLLS RT nog steed flinke performance hit geeft en daarmee RTX performance er ook relevantie verschil is tussen midrange en high-end.
Ook zijn die reviewers ook op dat gebied het vaker oneens met mekaar.
En terecht ook in die reviews,
Als je een mid range 3060 wil kopen dan heb je al zeker geen focus op RT.
> Denk dat je het veel te zwart wit maakt.

Gamers Nexus' Tech Jesus laat idd niet met zich sollen. Maar ik denk niet dat ik het te zwart-wit zie. Als een reviewer het niet regelmatig aan de stok krijgt met grote partijen, dan zijn ze waarschijnlijk onbetrouwbaar.
Dat klopt, maar dat is totaal niet wat je schrijft in post. Je vraagt je af waarom andere niets doen. Dat gaat helemaal niet over wat je hier schrijft.
Jij denkt dat dit niet gebeurd bij Tweakers?
Keer echt kritisch zijn en ze krijgen geen producten meer.
Het is allemaal elkaar over de bol aaien en liefkozende woordjes online zetten.

Edit:
Het is niet als bash richting tweakers bedoelt. Het is gewoon wat mij opvalt op het wereld wijde web.

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 13 december 2020 12:44]

Jij denkt dat dit niet gebeurd bij Tweakers?
Dat is al vaker gebeurd. Tweakers heeft bijvoorbeeld wel eens bericht dat de Ipad 3 warmer werd dan een Ipaad 2. Apple pikte dit niet, en legde meteen de straf op dat tweakers een jaar lang niet meer welkom was op Apple-events.

Ook HTC heeft tweakers wel eens gestraft nadat die melding maaktten van oververhitting van een bepaald HTC-model. Als straf kreeg men een tijd lang geen HTC-toestellen meer aangeboden ter review.
Hopelijk zijn dan de abonnementsgelden hiervoor nog een beetje nuttig. Dat als vele users dit afsluiten men bij dergelijke gebeurtenissen niet afhankelijk is van een reviewmodel maar deze kan aankopen (en vervolgens verloten oid) om het toch objectief te kunnen reviewen. Uiteindelijk heeft dat m.i. wel veel extra waarde dat je als techsite echt objectieve informatie kunt geven.
Het gaat niet om de aanschafprijs van dit soort spullen, het gaat om wanneer je de spullen krijgt.

Vanuit NVidia kan je dit soort spullen bijv 2 weken voor release krijgen, waardoor je een review kan doen/maken die gewoon op launch day beschikbaar is.
Ga je het zelf kopen dan heb je de hardware pas op launch day en dan moet je nog de review maken, je loopt 2 weken achter op de concurrentie...
Wel ja, dan heeft @Blubkens eigenlijk wel een punt. Tweakers is gestraft geweest, dus wie zegt dat ze nu, al dan niet bewust, niet extra voorzichtig zijn met product-reviews van vendors met lange tenen ?
Elke partij die een afhankelijkheidsrelatie heeft kan mogelijk beïnvloed worden. Heeft meer met een stukje integriteit te maken vanuit journalistiek oogpunt.
Er zijn niet zo heel veel hardware sites in Nederland (zeker niet nu HWI + Tweakers in feite hetzelfde bedrijf zijn).

Zoals Linus en J2C vrij duidelijk verwoorden, het is geen gift aan hun. Het is een review die bij een goed product heel veel oplevert.
En bij een slecht product alsnog een kans om de reviews te beinvloeden. Oftewel als reviewers niet beinvloed willen worden moeten ze helemaal geen previewkaarten meer aannemen. Het is eigenlijk gewoon sponsoring en dit zou verplicht vermeld moeten worden. Zoals bij veel andere producten heb ik liever dat we terug gaan naar een situatie waarin zelfs de reviewer pas na de release toegang heeft tot het product. Dat previews bij o.a. videkaarten en games normaal zijn geworden is vooral een voordeel voor de producent.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 13 december 2020 21:24]

Zoals Linus in de WAN Show al uiteenzette: door early samples te sturen en vervroegde toegang tot drivers te verstrekken, maken de fabrikanten Day 1 reviews mogelijk en hoeven kijkers niet te wachten tot de reviewers hun bestellingen hebben ontvangen.

De keerzijde is dat de markt nu afhankelijk is geworden van die Day 1 reviews en dus van early access door fabrikanten: door één medium uit te sluiten van Day 1-reviews door geen early access tot de hardware te geven, verliest dat medium kijkers (en dus inkomsten). Linus legt ook uit dat de interesse voor video's over nieuwe producten na een paar dagen exponentieel afneemt. Dus om als een spuit 11 na twee dagen met een video te komen, terwijl al je concurrenten al op dag 1 een review klaar hadden staan, kost je als kanaal gewoon kijkers en dus geld.

Het alternatief is om op dag 1 zelf zo'n kaart in huis te halen en als een gek een video in elkaar te flansen zodat je kort na de embargolift toch kunt publiceren; maar dat gaat ten koste van je kwaliteit of grondigheid en komt je band met de kijkers ook niet ten goede.

Kortom: het was een lage actie van Nvidia. Ik ben blij dat ze terugkomen op hun besluit (want HWU is een leuk kanaal dat duidelijk met liefde wordt gemaakt) maar het is jammer dat er een shitstorm vanuit Canada en de US voor nodig was om het tij te doen keren.
Dat is niet te beoordelen voor ons als mensen eerlijk zijn valt het reuze mee. Maar ja je kan dat steeds lastiger zien.
Bovendien zijn ze uiteindelijk ook niet super afhankelijk
Ze kunnen namelijk alsnog producten kopen of via-via krijgen
En hoewel de review dan misschien iets later online komt, worden die, zeker bij de grote kanalen, toch wel bekeken
Daarom moet je juist meerdere reviews bekijken, ook ven de minder bekende reviewers.
Dit soort bedrijven moeten keihard aangepakt worden.
Op basis van welke wet?
Wie heeft het over de wet? De consument kan ook een bedrijf aanpakken door met zijn portemonnee te stemmen.
Leek mij dat hij dat bedoelde, maar dat is uiteraard mijn eigen interpretatie.
Met de beurs stemmen gaat natuurlijk wel; tenminste op moment gedraagt AMD zich nog vrij goed (bewust verwarrende namen van de 5000-serie laptop-CPUs daargelaten).
Daarom koop ik al sinds het benchmark schandaal geen Nvidia kaarten meer. Niet altijd makkelijk, maar wel vol gehouden. Maar ik ben daarmee volgens mij de enige hier.

En daarom verandert Nvidia niet, want ze merken er niks van in hun verkopen. Ook nu gaan ze er niks van merken. Even sorry zeggen en iedereen blijft vrolijk hun spul kopen.
Ja, precies. Jij zegt het al. Die ontbreken en zijn heel gauw nodig voor dit soort bedrijven.
Als straf kreeg men een tijd lang geen HTC-toestellen meer aangeboden ter review.
Klopt, en met name Wokke heeft sindsdien alles waar HTC op stond volledig de grond in geschreven, dus het werkt ook omgekeerd. Fabrikantje doet vervelend tegen hw site. Hw site doet vervelend terug :P
Dat hoop ik toch niet, want in wezen heb je dan echt alle objectiviteit verloren.
Je bent dan gewoon een spelletje met de fabrikant aan het spelen om te zien wie er meer nadeel heeft van onterechte businesspraktijken...
Dat hoef je mij ook niet te vertellen, maar was naar mijn mening wel de reden dat HTC's hier altijd enorm veel slechtere reviewscores kregen dan op andere sites.
Of kregen ze hier juist eerlijke scores en hebben de andere sites op de chantage gereageerd door positiever te schrijven?
Belachelijk zeg iemand die het niet eens is met jou persoonlijke ongefundeerde uitleg.

Wat een schande.
Dat HTC voorbeeld was toch omdat ze voor het review embargo publiceerden van wat ik gister had gelezen? De uiteindelijke release van die telefoon had lagere clocks waardoor het probleem zich niet voordeed (maar de benchmarks wel lager zijn, je kan je afvragen of HTC dan niet vaker toestellen anders instelt voor de initiële reviews), maar er nu wel slechte pers door Tweakers naar buiten was.

Het Apple voorbeeld vind ik wel schandalig. Nvidia wou iets niet leveren omdat die reviewers niet testen waar Nvidia op uit is, wat ik prima vind, review exemplaren zijn immers een marketing instrument dus lijkt het mij logisch dat je die alleen levert aan reviewers die ook testen wat jij voor ogen hebt. Als je tijdens het uitgebreid testen van RT ook opmerkt dat rasterization slecht is of iets dergelijks en druk uitoefent om de resultaten te verzwijjgen zou anders zijn (wat apple dus blijkbaar doet).
niet helemaal. Wanneer een HW site niet mag reviewen zoals ze willen omdat ze van mening zijn dat andere dingen belangrijker zijn. Wat overigens in dit geval ook zo is omdat raytraching zo beperkt gebruikt wordt (en gaat worden) dat dat niet belangrijk is.

Dat is een beetje hetzelfde als dat AMD zegt je mag alleen maar vergelijken met andere 16 core processoren (die er niet zijn)
Ze zeggen niet dat dat het enige is dat mag, ze zeggen dat dat het enige is waar ze gratis test exemplaren voor leveren. Toch wat anders. Ook AMD zal een keuringsproces hebben voor aan welke review teams ze review exemplaren leveren. Dat zal iets zijn in de trend van aantal bezoekers, in welke markt die bezoekers zitten, maar ook wat in de reviews zoal aan bod komt.
Ik raad je aan om de video van Linus te kijken. Het gaat niet over gratis exemplaren: de actie met de muismatjes levert in 10 minuten genoeg geld op om tien RTX3090-kaarten retail te kopen; kanalen van het formaat van LTT, J2C en ook Hardware Unboxed hebben geen gratis samples nodig, maar wel vroege toegang om op tijd te kunnen reviewen.

Het gaat om early access en de macht die nVidia de afgelopen vijf jaar gecreëerd. Jouw stelling klinkt in beginsel heel redelijk, maar de reden waarom ze dit bij HWU weigerden is natuurlijk van de zotte: je bemoeit je inhoudelijk met iets dat een onafhankelijke review moet zijn.

Los daarvan klopt er geen bal van de stelling van nVidia: HWU was bij de RTX20xx kritisch over DLSS, maar juist lyrisch over DLSS bij de RTX30xx (zo lyrisch dat nVidia zelfs een quote van HWU op hun eigen website plaatse...).

Alleen heeft HWU de review in tweeën gesplitst: een video met performancemetingen in rasterization, afgezet tegen AMD, en een aparte follow up video over DLSS en Raytracing (waarbij de nVidia-kaarten met DLSS aan werden afgezet tegen AMD op native resolution, waarbij nVidia notabene won, omdat HWU DLSS nu eindelijk goed genoeg vindt om tegen native te mogen worden vergeleken.

Dus eigenlijk was HWU uiterst positief en hebben ze uitvoerig aandacht gegeven aan zowel DLSS als RTX. En dus slaat de uitleg van nVidia nergens op.

En dát is waar LTT en J2C ook boos over zijn.
Als het puur een marketing instrument is dan heeft dat ook expliciet bij het artikel te staan.

In andere gevallen moet je er van op aan kunnen gaan dat de leverancier geen invloed heeft op de uitkomst. Het is juist aan de beoordelende partij om in te schatten hoe groot de relevantie van nieuwe features is voor de doelgroep, niet aan de marketing afdeling.

De scheidslijn tussen marketing en objectieve informatie wordt zo namelijk erg troebel en dat is zeker niet in de laatste plaats voor het medium wettelijk gezien geen wenselijke situatie.
Waarom doen fabrikanten het anders denk je? Review exemplaren zijn geen verplichting om te leveren.
Het is meerdere keren gebeurd dat onvrede over een artikel ervoor gezorgd heeft dat we geen samples meer hebben gekregen, of ze minder makkelijk/snel kregen. Fabrikanten hebben geen invloed op hoe we hun producten reviewen. Mogen ze suggesties doen? Sure, veel producten gaan bijvoorbeeld gepaard met een reviewers guide waarin bepaalde aspecten uitgelicht worden. Soms is dat relevant, vaak ook niet. Of daar iets mee gedaan wordt is aan ons.
Omdat dit meerdere keren gebeurd is zijn jullie dan ook terughoudender/ minder kritisch in het vervolg?
Ik neem aan dat als weer jullie kritisch zijn op een bijvoorbeeld Apple dat snoepreisjes en testproducten niet meer binnen komen, wat voor Tweakers uiteindelijk zorgt voor meer kosten.
In mijn ogen moet dit bestraft worden en zou er een soort van strafblad voor bedrijven moeten komen.
Nee, dat zijn we niet. Testproducten kunnen we altijd zelf aanschaffen, maar het zou kunnen betekenen dat we bepaalde [i]early access[/b] verliezen. Daar zou ik dan een goede discussie met dat bedrijf over aangaan, maar we laten ons niet chanteren. Deze week nog moest ik een bedrijf teleurstellen en zeggen dat we op een verzoek van hen niet in konden gaan. Daarop werd mij verteld dat dit onthouden zou worden. So be it, we zien de uitkomst wel.
@WoutF Ik heb een vergelijkbare reactie geplaatst (zie quote) onder het voorgaande nieuwsartikel over dit onderwerp maar dit lijkt me dus bij uitstek een onderwerp waar je premium meerwaarde kan bieden. Een stukje echte onderzoeksjournalistiek, interviews met bedrijven die zich hier schuldig aan maken en met de slachtoffers (zoals HU), werk bijvoorbeeld ook samen met een consumentenbond of online media als LTT om dit onderwerp eens echt goed te belichten. En dan niet op basis van nieuwberichten over een enkele casus maar ga echt in op de misstanden binnen de sector.

In dezelfde strekking vind ik "we zien het wel" een aparte uitlating, dit raakt jullie journalistieke integriteit en is een poging inbreuk te maken op het sociale contract tussen consument/media/bedrijf. Richting de consument is het misleiding, richting jullie is het broodroof (de consument blijft immers weg als de media niet vertrouwd wordt), en vanuit het bedrijf is het op zijn minst onetisch. Jullie verkopen "nee" op dit soort pogingen, en veel anderen waarschijnlijk ook, maar het feit dat ze het zelfs bij grotere "established" media proberen zegt mij dat hun pogingen vaak genoeg wel succesvol zijn. Hoe moet de consument dan weten bij wie ze terecht kunnen voor objectieve informatie? Dit zal ik wel zijn maar ik zou serieus de verantwoordelijke executive mailen van dat bedrijf dat je hier noemt en om tekst en uitleg vragen en aangeven dat jullie een verdere poging tot chantage simpelweg publiceren.

In elk geval zou ik het jammer vinden als een onderwerp als dit blijft bij twee nieuwsberichten, volgens mij moeten jullie als media de handen ineen slaan en zorgen dat dit een halt wordt toegeroepen. Blijkbaar schrikt Nvidia nu van de reacties maar doet men dit vaker, waarom denken ze dat ze dit kunnen maken? (Ook bij Apple/MSI/het bedrijf dat je niet bij naam noemt) Hebben ze niet door dat dit uiteindelijk ook negatief is voor henzelf? (niemand leest de nieuwsberichten/reviews meer als de media niet wordt vertrouwd en alleen goedgekeurde informatie publiceert) Hoe voorkomen jullie als redactie dat je niet beinvloed wordt? Al is het onbewust en indirect omdat je een volgende keer misschien toch iets voorzichtiger bent met je mening of bewoordingen. Etc.
Inderdaad, @arnoudwokke ik neem aan dat Tweakers ook contact opneemt met Nvidia Nederland en in stevige bewoordingen laat weten dat dit soort gedrag zeer ongewenst is en de geloofwaardigheid van alle media raakt. Wie kan nog geloven dat Tweakers (of wie dan ook) onafhankelijk is als ze iets positiefs/negatiefs zeggen over Intel/AMD/Nvidia/etc. als bekend is dat grote bedrijven dit soort gedrag vertonen? (edit: uiteraard is "bekend is" niet het kernpunt, ze moeten dit gewoon helemaal niet doen.)

Gekochte gebruikersreviews en marketing "reviews" zijn al langer een probleem in de industrie maar hier is wel echt een grens overschreden. Ik weet wel dat ik weinig zin heb om uberhaupt nog een review te lezen hoe meer dit soort zaken naar buiten komen, je weet gewoon niet wie je kan vertrouwen een onafhankelijke review te schrijven. Voor sommige producten is het al kansloos en zijn er alleen maar marketing sites met aangereikte talking points zonder enige cijfers. Hopelijk slaan de media in IT-land de handen ineen om tegen Nvidia te zeggen "tot hier maar niet verder".

Lijkt me ook een goed onderwerp voor een premium artikel, zet is uiteen hoe Tweakers zich beschermd tegen deze zaken en belicht een aantal van de recente voorbeelden waarin deze mafia praktijken aan het licht zijn gekomen. Een interview met Nvidia en Hardware Unboxed zou ook mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door AllesIsVoorbij op 14 december 2020 01:12]

waarom denken ze dat ze dit kunnen maken?
Omdat ze er altijd mee weg komen.
Het is bepaald niet de eerste keer dat Nvidia dit soort dingen flikt. (denk bv ook aan het vals spelen in benchmarks in het verleden) Daarom zal ik ook nooit meer een Nvidia product kopen. (tenzij de cultuur daar significant veranderd). Maar de massa kan het niks schelen.
Voor dit soort bedrijven is het gewoon een optel som. Als moreel verwerpelijk gedrag meer winst oplevert, dan doen ze dat gewoon.

Nu zijn even een paar mensen boos op Nvidia. Maar het aantal gemiste verkopen daarvan valt uiteindelijk reuze mee.
"Fabrikanten hebben geen invloed op hoe we hun producten reviewen."
Zeker wel! Dan stoppen ze gewoon met leveren van review samples. Pure chantage, IMHO.

Ze zouden, ongeacht de review, een stelling moeten nemen dat ze het de volgende keer beter proberen te doen.
Je moet je niet vergissen in dat review samples gewoon uit het marketing budget komen. Er word een overweging gemaakt of een reviewer genoeg bereik heeft en of die niet de boel tot op de schoenveters zal affakkelen.

Een reviewer die alleen maar in het IJslands post zal minder aandacht krijgen dan iemand die in het Nederlands post, en die zal weer minder aandacht krijgen dan iemand die in het Engels of Spaans post.

En ja ergens is het chantage op een manier, maar ergens is het ook gewoon de keuze van een fabrikant. Bijvoorbeeld AvE die gruwelijk bot is in zijn BOLTR stijl reviews, die krijgt gewoon niets van een fabrikant. Bosch of Black & Decker willen hun spullen niet afgekraakt zien worden. Hoe terecht de kritiek ook mag zijn. Maar ze kunnen er niets tegen doen als hij zelf een stuk gereedschap koopt en dat vervolgens helemaal met de grond gelijk maakt. Dus echt de boel censureren kunnen ze niet.
En dan komt er dus geen review. Dus hebben ze geen invloed op hoe ze testen.
Voor Tweakers is dat makkelijker. Hun bestaansrecht hangt niet af van reviews.
Klopt. Maar daar ging het toch ook om?
Het gevaar schuilt hem inderdaad in het 'chilling effect'. Net zoals DMCA ook dat effect kan hebben.
Inderdaad en volgens mij doe je hier weinig aan. Enige manier is om uberhaupt geen review samples meer te gebruiken als reviewer, of te versturen als producent. Het is ook niet alsof reviewers hier recht op hebben. Maar gezien de dure producten natuurlijk wel begrijpelijk dat reviewers dit willen, al is hun enige motivatie op dat moment dan ook geld verdienen. Als het je echt gaat om het maken van eerlijke reviews dan moet je ook maar roeien met de riemen die je hebt, geen geld voor een 3090, dan maar geen review. Overigens werden bij de 3080 launch enkele videokaarten gedeeld onder tientallen reviewers, dus zo kan het ook.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 13 december 2020 14:56]

Volgens mij kunnen die kaartjes prima verkocht worden na een review. Het is niet zo dat-ie daarna in de kliko gaat. Je hebt dan wel wat geld nodig om te investeren, en eventueel ook wat geld bij waardevermindering. Echter gezien de tekorten zal tweedehands markt geen probleem zijn.
het gaat niet om het geld maar om het moment van beschikbaarheid. Nvidia en andere fabrikanten stellen hun spullen al enige tijd van te voren beschikbaar, vaak in combinatie met een non disclosure afspraak, Ook krijg je bijvoorbeeld eerder de beschikking over drivers en heb je een contactpersoon waar je vragen aan kunt stellen.
De media hebben tijd nodig om de review uit te voeren en het artikel.te schrijven / video te maken.
Deze worden dan allemaal tegelijk vrijgegeven als de NDA afloopt.
Als jij dan twee weken met een review komt omdat je hem moet kopen in de winkel dan zit niemand er meer op te wachten.
Precies en dat is ook exact de reden dat Nvidia deze kaarten weggeeft. Om te zorgen dat er reviews zijn op het moment van release, zodat de kaarten direct verkocht kunnen worden, het is dan natuurlijk wel leuk als die reviews ook positief zijn. Het is dus puur uit eigenbelang van de producent dat er uberhaupt reviewkaarten worden weggegeven. Ik kijk hier dus niet raar van op. Zolang Nvidia zelf mag bepalen wie reviewkaarten krijgt kunnen zij invloed uitoefenen op de eerste reviews. Zo zal dit probleem altijd blijven bestaan en vroeg of laat weer de kop op steken. Ethisch niet in orde maar de hebzucht is te groot.
Het is dus puur uit eigenbelang van de producent dat er uberhaupt reviewkaarten worden weggegeven
Tuurlijk. Maar de reden om die kaarten gratis weg te geven hoeft helemaal niet te zijn dat de reviews positief zijn. Als producent zet je een kaart op de markt waarvan je denkt dat die aantrekkelijk is voor de consument. Maar dan moet de consument dat ook weten. Een review helpt daarbij.

Kaarten aan reviewers geven is veel goedkoper dan een grote advertentiecampagne en veel effectiever.

Er zijn bedrijven die dit wel op een nette manier doen: ATI en bedrijven die al vele malen aangetoond hebben een andere ethisch norm te hebben: Nvidia.

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met AMD. In kan me daar in het verleden niet dergelijke dingen van herinneren. Maar de focus was dan ook veel meer op Intel. Dus wellicht hebben ze wel dergelijke dingen gedaan maar lette men niet zo op de underdog.
Tweakers.net heeft een goede benadering (de enige juiste eigenlijk), maar het is toch ook niet zo gek dat fabrikanten hun reviewers een beetje uitzoeken? Sowieso is het onverstandig om zure beren van je hardware te voorzien, maar het is ook een marketing-gelegenheid.

Domweg gezegd: een fabrikant heeft ook maar 1 kans op een eerste indruk en je reviewers bepalen je doelgroep:

Als voorbeeld de oorspronkelijke iPhone, die werd voor release aan 4 reviewers ter beschikking gesteld en dat waren de tech-recensenten van de 3 grootste kranten en die van het grootste weekblad. Met die keuze maakte Apple wel direct duidelijk wie de doelgroep was: niet specifiek 'techies' of gadget-liefhebbers, maar juist de mainstream: mensen die in de ochtend in de trein de krant lazen.
Hoezo? Fabrikanten zoeken hun klanten uit dus waarom zouden ze hun reviewers niet mogen uitzoeken?

Het is uiteindelijk aan de klant om de reviewer en het bedrijf te belonen / af te straffen.
Leuk idee! Ik ben benieuwd hoe je dit het beste zou kunnen aanpakken. Je moet namelijk laten zien dat je een voordeel afgenomen wordt. Je zou misschien een jaarlijkse score kunnen toekennen die samenhangt met het aantal perks dat een bedrijf gegeven heeft. Die score zou je dan kunnen correleren aan de negativiteit van je reviews van dat jaar. Hoe sterker de correlatie hoe kinderachtiger het bedrijf
Volgens mij moet je het originele artikel even lezen op Tweakers. Daar staan wat voorbeelden bij van Tweakers zelf. Apple ook.
mja, dat is wel exact wat er in het verleden gebeurt natuurlijk, ook bij T.net. Ik kan me uit het verleden echt wel negatieve reviews (niet alleen bij T.net) herinneren ook. En soms zijn daar inderdaad sites/reviewers op lijsten terecht gekomen. Daarbij dien je als lezer zelf ook altijd kritisch te zijn natuurlijk, het is niet omdat een column, review of artikel heel liefkozend is over iets jij die personen op hun mooie ogen dient te vertrouwen.

verder was dit niet eens kritiek wat mij betreft, gewoon hun RTX kant die niet genoeg in de verf werd gezet en werkelijk druk zetten op iemand om toch maar in de pas te lopen. Niet vragen wat ze doen met mensen die daadwerkelijk kritiek neerpennen :-) (btw, Nvidia gebruikte in één van hun bannesr letterlijk een uitspraak van HU als reclame, wat het des te zuurder maakte)
Dat valt erg mee, wat ze krijgen van de producenten levert maar een klein deel op van de omzet. Terwijl de kijkers meer opleveren en je dus meer moet verzorgen.

Dat leggen ze hier ook uit;
https://www.youtube.com/watch?v=-zt57TWkTF4
Mischien kort door de bocht van nvidia, als het 1e mailtje was "joh geen review spul meer want je review had een paar zinnen over raytracing" - maar feitelijk. Je krijgt een gratis review sample om dat ding te in z`n volledigheid te reviewen (ook de slechte kanten) - ray tracing is anno eind 2020, begin 2021 gewoon een selling point waar veel mensen naar kijken nu de next-gen consoles dit ook met trots kunnen.

Veel mensen willen wel raytracing nu ze een nieuwe PC aan het bouwen zijn en/of eindelijk upgraden (zie mij die van een 970 -> 3080 gegaan is) maar niet iedereen heeft het geld over om een 3080 of 3070 te kopen, en dan is het toch zeker voor die doelgroep interessant om te kijken of ze alsnog met "maar" een 3060 RT fatsoenlijk kunnen gebruiken op 1080P/1440P. Of dat ze het geld (a 400 euro) beter kunnen investeren in een PS5/XSX nu.

Aan de andere kant; er zijn genoeg andere reviewers die WEL diep ingaan op zowel klassieke rasterization alsmede raytracing (denk aan de gentlemen van digital foundry etc.) dus ja. Als koper had je toch al genoeg informatie keuze om een goede beslissing gemaakt.

Ik zelf heb nooit van deze kanaal gehoord tot dit hele debakel, dus ook zeer zeker gratis PR voor hun, want als ik het zo begrijp en even zie wat voor aantallen ze hebben aan subscribers, zouden deze jongens gewoon makkelijk zelf hun kaarten kunnen kopen als ze die niet kregen. Voor hun was het nooit een echte issue.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 13 december 2020 15:21]

Iedere reviewer is de Sjaak als Nvidia je buiten sluit.
Het aantal lezers/kijkers op dag 1 ligt stukken hoger dan de daarop volgende dagen. In het geval van Nvidia al helemaal, als zij je buiten sluiten loop je weken achter (de founders edition is een tijdje de enige kaart op de markt). Mochten ze vervolgens ook hun partners nog eens verbieden je van een model te voorzien loop je zover achter dat vrijwel niemand meer interesse in je review heeft.
De aflevering van J2C van gisteren gaf ook mooi een iets beter inzicht in hoe Nvidia te werk gaat en dat dit ook niet iets van de laatste tijd is.

Ik denk dat dit gewoon een waarschuwing was aan de gehele scene en heb ook niet de illusie dat dit geen effect zal hebben op toekomstige reviews.
Nou hebben Hardware Unboxed en Linus de ballen om "NEE" tegen nvidia te zeggen. Maar wat zegt dit over al die andere reviewers waar je niets van hebt gehoord? Daar hoef je dus ook niet meer naar toe voor je product reviews.
JayzTwoCents met zijn video zij het ook, en kon hem geen bal schelen dat ze geen reviewsamples meer kregen van Nvidia door de video die hij maakte, hij was ook boos op Nvidia, en nam het op voor Hardware Unboxed, en hij is ook een grote hardware reviewer op YouTube, en GamersNexus heeft ook genoeg slechts te vertellen over zulke bedrijven, die zulke dingen flikt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 december 2020 14:10]

eerlijk gezegd moet je alles wel met een korreltje zout nemen, als je dat niet doet dan kun je niets meer kijken... in jou geval zat dat dan zo zijn, in mijn geval kijk ik toch wel wat ze ook zeggen.
Slecht PR management. Dit hadden ze allemaal voorzien moeten hebben, was redelijk te voorspellen, aangezien ze met een mediabedrijf te maken hebben. En dan hadden ze kunnen kiezen om het toch te doen en de te verwachten negatieve publiciteit op de koop toe nemen omdat ze uitgebreide aandacht voor RTX zwaarder vinden wegen. Of het niet te doen en de negatieve PR voorkomen.
Denk niet dat het slechte PR is, hoe vaak zijn ze hier al wel mee weggekomen? Nvidia is absoluut niet vies van het spelen van vieze spelletjes. Als van de tig keer, 1 keer wat ophef is, wat de meeste mensen die hun kaartjes kopen niet eens merken, is het nog steeds een goede investering vanuit Nvidia.

Door deze ophef verkopen ze amper minder, maar door deze tactiek verkopen ze een stuk meer.

[Reactie gewijzigd door batjes op 13 december 2020 14:22]

Ik vind het jammer dat al deze bedrijven niet gewoon gezegd hebben dat reviews van de volgende generatie videokaarten overgeslagen worden.

Of desnoods een week later online komen. (niet dat dat iets uit maakt gezien hardware nu toch niet te verkirjgen is).
Nvidia doet dit alleen voor de buhne. Als een reviewer te kritisch is dan zijn de kaarten 'op' en moet ie de volgende keer wachten terwijl de andere sites er wel eentje krijgen.

Er was niets 'per ongeluk' aan die mail -- dat was exact het bericht dat naar buiten moest komen. Nvidia ging er van uit dat het gelekt zou worden. Nu bieden ze hun excuses aan, maar het merendeel van de reviewers zal zich wel drie keer bedenken voordat ze iets negatiefs publiceren.

Mission accomplished en plausible deniability acquired.

[Reactie gewijzigd door Rarz op 13 december 2020 14:27]

Juist, dit was in hoge mate precies de bedoeling. Dat LTT en JayzTwoCents zo nadrukkelijk van zich lieten horen was waarschijnlijk niet volgens verwachting, maar inderdaad heeft Nvidia een niet mis te verstane boodschap afgeleverd bij de Tech-Tubers. Ik zou Nvidia zelf als consument eigenlijk het liefst willen boycotten, maar zeker deze generatie is er wel een goed product afgeleverd (al is de beschikbaarheid knudde, en even zo goed bij AMD).
Qua rasterisation doet amd het net zo goed. Juist nu is er wel een alternatief waardoor je nVidia kan boycotten. In de tijd van fury en Vega was dat lastiger.
Ja, maar ik vrees dat ik nog eerder een Nvidia kaart in huis heb dan een AMD kaart. In de PW staan bijv. letterlijk maar vijf RX 6800 kaarten. En Big Navi 22 (RX 6700XT) zou dan misschien in januari verschijnen, maar daar is nog steeds niets officieel over bekend gemaakt. Volgens MLiD wordt het zelfs pas Q2 2021...
Geen idee hoe het met de aantallen zit. Momenteel. Zijn alle kaarten, CPU's en consoles lastig te krijgen.
Wat heb je ook aan een review die enkel gaat over ray tracing en DLSS.. ten eerste zijn het functies die AMD niet heeft.. dat is natuurlijk leuk.. maar mensen willen toch vooral weten hoeveel performance per euro je krijgt uit een nieuwe release.. en met ray tracing en dlss heb je niks om te vergelijken met bv een AMD..

Verder vind ik dlss totaal niet interessant, laat ze eerst maar eens gpu's maken die echt op 4k kunnen gamen.. (60+ pfs op high settings). Idem voor ray tracing, het lijkt best mooi maar als je dan van high 60 terugvalt naar medium 40 fps vind ik het nogal een zware belasting.. Komt nog bij dat de functies misschien nu in een paar spellen werken maar nog lang niet mainstream zijn..

Het belangrijkste blijft toch FPS/dollar... en daarna miss frametimings..
Dat is nou net waar dlss komt kijken. Je kan soms zelfs hogere graphics gebruiken en meer fps halen. Het hoeft niet perse native te zijn om mooier te zijn. Dat het valt of staat bij de implementatie is wat anders maar dlss heeft de potentie om te doen wat jij wil.

En amd heeft ook gewoon ray tracing nu en daarom is het juist interessant dat ze daar wat aandacht aan geven. Als je dat namelijk negeert en een 6xxx xt koopt en ray tracing verwacht ga je flink teleurgesteld zijn. Die performance is namelijk niet erg bruikbaar.

Die informatie negeren geeft dus een 2 nadelen voor nvidia en 2 voordelen voor amd. Niet erg netjes in wat een neutrale review zou moeten zijn.

Nou heb je mensen als ik niet snel ok de tuin geleid. Ik zoek namelijk door tot ik alle informatie heb en een aantal bevestigingen van die informatie voordat ik het accepteer. Maar het overgrote gros van de consumenten kijkt 1 video en neemt het als waarheid en die worden dus niet goed ingelicht.

Het aantal mensen die fps statistiekje gezien hebben van de nieuwe videokaarten en er 1 kochten met een oude 4 of 6 core cpu en 8 gb ram in hun pc zijn hier wel bewijs van. Die waren stomverbaasd dat ze niet meer fps haalde met een 3x zo krachtige kaart terwijl ze met iets meer onderzoek hadden kunnen en moeten weten dat hun pc niet compatibel was.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 13 december 2020 12:56]

DLSS is een noodzaak door de technische tekorten van Ray tracing. Als je kijkt dat zonder dlss de 3080 terug valt naar onder 30 fps in games als Ray tracing aan staat zegt dat al genoeg.

Het feit dat je op een significante lagere resolutie moet renderen om vervolgens te upscalen is van de zotte. Ja het werkt maar nee het ziet er niet altijd even goed uit. Dit is hetzelfde als die 4k tv die 720p upscaled.

Ray tracing heeft zeker de toekomst en die gaat er wel komen. Aan de andere kant heeft 90% van de games het niet, dus is het meer dan logisch dat het maar een zeer klein onderdeel is van een review.
DLSS stelt je simpelweg in staat om een mooier uitziend spel te hebben met de videokaart die je hebt. Het is niet enkel een lapmiddel om raytracing te laten werken, en kan zeker ook meerwaarde bieden bij zware spellen op hoge resoluties zonder dat raytracing aan staat.

Als gamer wil je gewoon een spel zo goed en mooi mogelijk hebben met een goed speelbare framerate. Als DLSS ervoor zorgt dat je spel er beter uit ziet met speelbare FPS, dan is dit uitstekend. Het feit dat het werkt door te upscalen middels machine learning is een detailt.

Het gaat uiteindelijk om de ervaring. Als het spel er goed uit ziet en fijn speelt, is er niemand die gaat zeuren over Ja, maar het is ge-upscaled dus het telt niet. En als ik een spel upscale zonder DLSS, ziet het er helaas vaak niet zo goed uit.
Ik ben het met je eens dat als er geen kwaliteitsverlies was DLSS geen slecht iets was. Hou in je achterhoofd dat de techniek alles behalve nieuw is dit zit al jaren in 4K TV's om te upscalen van 1080p en 1440p naar 4K. Dat Nvidia het label machine learning eraan gegeven heeft is marketing. Ze hebben in de labs een algoritme bepaalt (effectief is dat wat ML is) en leveren dat uit, er wordt niks op de kaart meer aangepast of herberekent in het algoritme. Dit maakt het wezenlijk niet anders dan alle andere upscale algoritmes en wordt enkel beter als je firmware updates gaat uitleveren.

Dat je geen verlies hebt is echter niet waar. Als ik naar de uitgebreide demo's kijk van onder andere Cyberpunk 2077 is er een zichtbaar verlies van kwaliteit als DLSS aangaat. Het is niet overal even goed zichtbaar maar het is er zeker. De reviewer die dit bekeek rade ook aan om het op kwaliteit en niet performance te zetten, aangezien hoe lager de resolutie die de kaart rendered hoe lager de kwaliteit van het frame. Hoe lager de kwaliteit (detail) van het frame hoe meer DLSS moet 'verzinnen' om het toch weer op die hoge 4K resolutie te krijgen.

Ik persoonlijk vind artifacts en color shifts die ik zag het absoluut niet waard om DLSS aan te zetten en zonder DLSS was het spel nagenoeg onspeelbaar met RT aan.
Zonder dlss halen de high end kaarten alsnog 60fps in titels zoals control met RT aan op 1440p native.

720p upscalen naar 4K is niet hetzelfde als dlss. Dlss is door middel van machine learning de missende stukjes invullen en ziet er op een aantal artifacts verdomd goed uit. In bepaalde scenarios zelfs beter dan native. Op 4k gamen met 60fps gaat nu al vrij gemakkelijk overigens. Die gpu's bestaan al.
Je hebt gelijk dat het ML algoritme betere resultaten kan halen dan andere varianten van upscalen. Maar het gaat dan ook niet om 1440p daar zou DLSS niet eens voor nodig moeten zijn.

Het gaat zijn meerwaarde (als je het verlies aan detail voor betere framerate dat kunt noemen) pas halen als je op native 4K schermen gaat spelen. En je hebt gelijk er dient een nuance geplaatst te worden dat DLSS niet automatisch terug gaat naar 720p. Afhankelijk van de modus die je kiest rendered je videokaart op 720p of 1080p en probeert daar weer wat detail aan toe te voegen. Je verliest immers veel detail als je op een lagere resolutie rendered en dan moet upscalen. En ja DLSS is nog steeds upscalen, vele malen efficiënter dan vroeger maar iets van een lagere resolutie naar een hogere brengen heet nou eenmaal upscalen.

Het hele stuk van ML (machine learning) is het mooiste stukje marketing wat ik ooit heb gehoord. Uiteindelijk is dat nog steeds een 'dom' gewogen algoritme wat van te voren wordt gemaakt en op je videokaart staat. Het enige verschil tussen ML en andere algoritmes is dat ML wordt getrained o.b.v. oefen plaatjes en andere bedacht en geschreven door programmeurs. Zodra het op jou videokaart staat is het hele ML verhaal irrelevant geworden, aangezien het niet meer wordt aangepast zonder firmware update.

Je verhaal van 4K met 60fps slaat nergens op. Ik heb het bewust over de combi 4K met RT en de framerate die er dan bij hoort. En dan zijn de 3080 en 3090 de enige twee kaarten die enigszins acceptabele FPS halen.

[Reactie gewijzigd door gedonie op 14 december 2020 08:34]

Het gaat zijn meerwaarde (als je het verlies aan detail voor betere framerate dat kunt noemen) pas halen als je op native 4K schermen gaat spelen. En je hebt gelijk er dient een nuance geplaatst te worden dat DLSS niet automatisch terug gaat naar 720p. Afhankelijk van de modus die je kiest rendered je videokaart op 720p of 1080p en probeert daar weer wat detail aan toe te voegen. Je verliest immers veel detail als je op een lagere resolutie rendered en dan moet upscalen. En ja DLSS is nog steeds upscalen, vele malen efficiënter dan vroeger maar iets van een lagere resolutie naar een hogere brengen heet nou eenmaal upscalen.
Afgelopen zomer toen ik nog op een 1440P scherm speelde vond ik DLSS al een meerwaarde omdat DLSS2 zodanig goed is geworden dat je een vrijwel gelijkwaardige beeldkwaliteit hebt maar wel je framerate een heel stuk hoger ligt. Speel toch liever op 90fps of hoger dan bijvoorbeeld 60fps. Maar de term upscalen is hierin twijfelachtig. Er wordt weldegelijke data berekent voor de native resolutie maar er worden stukjes open gelaten door de renderer en machine learning vult dit aan. Het concept is toch echt anders.
Het hele stuk van ML (machine learning) is het mooiste stukje marketing wat ik ooit heb gehoord. Uiteindelijk is dat nog steeds een 'dom' gewogen algoritme wat van te voren wordt gemaakt en op je videokaart staat. Het enige verschil tussen ML en andere algoritmes is dat ML wordt getrained o.b.v. oefen plaatjes en andere bedacht en geschreven door programmeurs. Zodra het op jou videokaart staat is het hele ML verhaal irrelevant geworden, aangezien het niet meer wordt aangepast zonder firmware update.
De training is inderdaad vooraf gedaan, maar uiteindelijk zijn het wel de tensor cores welke het moet gaan toepassen en op dat moment het denkwerk gaan doen. Het is geen statische "algoritme filter". Daarom s het resultaat ook gewoon vrij sterk. Uiteindelijk kan je door bruteforcing niet meer het gewenste resultaat gaan bereiken omdat de performance dat nodig is exponentieel groeit terwijl de optische voordelen miniem zijn. https://cdn.wccftech.com/...6940-0248877224-ChsSw.png
Je verhaal van 4K met 60fps slaat nergens op. Ik heb het bewust over de combi 4K met RT en de framerate die er dan bij hoort. En dan zijn de 3080 en 3090 de enige twee kaarten die enigszins acceptabele FPS halen.
Hoezo slaat dit nergens op? Omdat je er wat geld voor moet neerleggen is het opeens niet reeel meer?
De training is inderdaad vooraf gedaan, maar uiteindelijk zijn het wel de tensor cores welke het moet gaan toepassen en op dat moment het denkwerk gaan doen. Het is geen statische "algoritme filter". Daarom s het resultaat ook gewoon vrij sterk. Uiteindelijk kan je door bruteforcing niet meer het gewenste resultaat gaan bereiken omdat de performance dat nodig is exponentieel groeit terwijl de optische voordelen miniem zijn. https://cdn.wccftech.com/...6940-0248877224-ChsSw.png
Het slimme intelligente deel van een ML algoritme zit hem vooral in het voortraject, van welke jij het resultaat op je videokaart hebt staan. Hoe het algoritme getraind wordt bepaald het succes ervan en ja je zou als je een goed getraind netwerk hebt een beter resultaat makkelijker moeten kunnen bereiken dan wanneer je dat moet bedenken en bouwen al programmeur.

Maar vergis je niet het getrainde algoritme dat uiteindelijk in jou video kaart is, is niets anders dan simpele berekeningen (wel heel veel van deze) met een gewogen factor erover heen om tot een gewenst resultaat te komen. Met andere woorden is het een 'dom' gewogen algoritme dat op een slimme manier tot stand gekomen is.
Hoezo slaat dit nergens op? Omdat je er wat geld voor moet neerleggen is het opeens niet reeel meer?
Het slaat nergens op in de context van het verhaal waar je een antwoord op geeft, wat expliciet gaat over DLSS en de noodzaak daarvan vanwege RT. Dat je sinds de vorige generatie al 60+fps op 4K kunt spelen zonder RT heeft daar toch niets mee van doen.
Maar vergis je niet het getrainde algoritme dat uiteindelijk in jou video kaart is, is niets anders dan simpele berekeningen (wel heel veel van deze) met een gewogen factor erover heen om tot een gewenst resultaat te komen. Met andere woorden is het een 'dom' gewogen algoritme dat op een slimme manier tot stand gekomen is.
Als het zo'n makkelijk model is en niks meer dan een simpel algoritme waren er geen Tensor cores nodig welke een aanzienelijk deel uitmaken van de chip die. DLSS 2 heeft overigens geen training meer nodig voor het toepassen van DLSS. Dit gebeurt volledig binnen in de GPU door middel van de Tensor cores

Eerste generatie DLSS: Training+Tensor cores
DLSS 1.5 (Alleen in Control) : Training en geen Tensor cores in gebruik
DLSS 2: Volledig op de GPU door middel van Tensor cores en geen training specifiek voor een game. Het leer programma wordt geupdated binnen in de drivers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_learning_super_sampling
Het slaat nergens op in de context van het verhaal waar je een antwoord op geeft, wat expliciet gaat over DLSS en de noodzaak daarvan vanwege RT. Dat je sinds de vorige generatie al 60+fps op 4K kunt spelen zonder RT heeft daar toch niets mee van doen.
Hangt van de game af of er DLSS nodig is of niet. Met name of er een goede optimalisatie aanwezig is of niet. Laten we eerlijk zijn, de eerste generatie games waren bar slecht geoptimaliseerd. Daar komt nu langzaam, verandering in. DLSS is een bonus ongeacht of je RT gebruikt of niet.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 14 december 2020 12:10]

Goh, in een spel van een jaar oud. Vanaf nu gaat dat met elk spel met grafische verbeteringen dus omlaag. Niet echt een leuk vooruitzicht voor een kaart van €720 adviesprijs.

4k gamen gaat alles behalve "gemakkelijk". Zelfs de huidige high endkaarten hebben het daar in veel spellen nog moeilijk mee. Misschien dat jij een 3090 kan betalen. Leuk, kunnen we helemaal niks mee. De mainstreamkaart houdt echt op bij de xx60 range en die presteren toch een bak slechter dan een xx80. En dat is met de huidige spellen, nogmaals, bij elke grafische verbetering gaat die fps dus weer omlaag. Daar is niks makkelijk aan.
Goh, in een spel van een jaar oud. Vanaf nu gaat dat met elk spel met grafische verbeteringen dus omlaag. Niet echt een leuk vooruitzicht voor een kaart van €720 adviesprijs.
Ik verwacht juist anders, omdat nu eindelijk consoles ook deze technologie gebruiken zullen zij alleen maar harder werken aan optimalisaties.
4k gamen gaat alles behalve "gemakkelijk". Zelfs de huidige high endkaarten hebben het daar in veel spellen nog moeilijk mee. Misschien dat jij een 3090 kan betalen. Leuk, kunnen we helemaal niks mee. De mainstreamkaart houdt echt op bij de xx60 range en die presteren toch een bak slechter dan een xx80. En dat is met de huidige spellen, nogmaals, bij elke grafische verbetering gaat die fps dus weer omlaag. Daar is niks makkelijk aan.
Ik speel op 4K met een 3080 en in games als MW2019, BOCW, Destiny Beyond Light, haal ik meer dan 120 frames. Cyberpunk 2077 zit ik meestal rond de 75 frames met alle settings op high en heb ik alleen framedips naar rond de 60 op een aantal locaties omdat daar de CPU voor mij een bottleneck is en de GPU utilization keihard daalt. Met DLSS erbij aan zit ik rond de 80fps met daarbij dan een aantal raytracing effecten aan (RT Lighting, RT Shadows). 4K is met de huidige high end echt wel op goede framerates te doen. Helemaal in games die hier het meest van profiteren zoals shooters.

Daarnaast hebben we het hier niet over budget & mid range kaarten.
Maar ze hadden raytracing gewoon meegenomen in de benchmarks, maar Nvidia wilde dat ze de focus legden op raytracing in de review, dat is iets heel anders dan wat jij zegt, raytracing werd helemaal niet genegeerd in de desbetreffende review, Nvidia heeft ook al sorry gezegd en geeft weer kaarten aan HWU, zullen wel wat ontslagen gevallen zijn aan Nvidia kant.
Wat heb je ook aan een review die enkel gaat over ray tracing en DLSS.. ten eerste zijn het functies die AMD niet heeft.. dat is natuurlijk leuk..
Dit is dus waar het over gaat. Nvidia vind dat HWU hier te weinig op in gaat en wilde HWU hier dus voor straffen door een kaarten meer te sturen tot HWU besluit om meer over Ray tracing en DLSS te praten. Wat Nvidia hier dus heeft geprobeerd is om een reviewer te dwingen hun reviews in een bepaalde richting te duwen. Omdat Nvidia vind dat Raytracing en DLSS de toekomst is voor gaming. En zoals Jay2Cents ook zegt "Nee het is niet de toekomst, jullie forceren het als de toekomst.". Dus het is logisch dat Nvidia het liefste alleen DLSS en Raytracing ziet in reviews. Juist omdat ze het hier relatief goed doen.
Precies, lijkt wel alsof die niet weet waar die precies op reageert, aangezien die zegt dat raytracing werd genegeerd in de desbetreffende review, wat niet klopt. Lijkt wel alsof die Nvidia probeert te verdedigen.
de mail van Nvidia is inhoudenlijk sowieso behoorlijk slecht. Raytracing is echt geweldig. Maar zo lang AMD de console generaties levert zal raytracing zonder AMD geen grote vlucht nemen.

De spellen waar dat wel zo is zijn flink gesponsored door NVidia, niet dat dat perse erg is.

Grote adoptie van nieuwe technieken kan momenteel niet zonder AMD. Misschien is dat helaas, maar misschien moet NVidia zorgen dat ze de volgende keer in een console komen.
Link mij even die GTX kaart zonder RTX cores die zo snel is als een 3080.
Mensen die zoveel geld besteden aan een snelle kaart hebben geen keuze of er RTX op zit. Dat zit er gewoon op.
Hij heeft raytracing gewoon meegenomen in de benchmarks, weet je wel waar het over gaat?
Waarom denk je dat mensen dure RTX kaarten kopen ?
Omdat de RTX 3000-serie zeker op de hogere resoluties de beste performance levert voor het geld, of je nu wel of niet ray tracing gebruikt. DLSS heeft hier ook een aandeel, maar de kaarten zijn ook gewoon enorm veel sneller geworden t.o.v. de vorige generatie.
Waarom denk je dat mensen dure RTX kaarten kopen ?
Nou omdat GTX kaarten niet meer gemaakt worden.
Maar mensen die € 800 - 900 besteden aan een RTX kaart, kopen het vanwege RTX.
:P :P :P :P :P :P :P

eh, nee, ik koop een kaart van zoveel geld omdat die gewoon het snelst zijn, en er letterlijk geen ander alternatief is. Er zijn pakweg 16! spellen die iets met raytracing doen, waarvan ik er exact 1 bezit, Minecraft.

Het gaat bij mij, en velen, om de rek die een kaart heeft, leuk om RTX te gebruiken, maar als mijn spel er mooi uitziet maar op pakweg 25-40 FPS loopt, dan ga ik voor om het daadwerkelijk te kunnen spelen, als ik naar een plaatje wil kijken dan print ik een poster uit.

En wat @Xfade zij, kan je mij een GTX of AMD XT kaart linken die hetzelfde presteert als een RTX 3090? (en als ze een RTX 3090 gaan uitbrengen kan je er gif op innemen dat deze qua prijs gewoon hetzelfde is)
Welke amd kaart kan je voor de helft van het geld kopen in dezelfde klasse? De 3080rtx en 6800xt gaan voor dezelfde bedragen over de toonbank. De 6900xt is buiten AMD om nog niet verkrijgbaar en de 3090 is hiervan de tegenhanger.
Anders vergelijk je gewoon de 6800XT met de 3080XT welke in dezelfde prijsklasse vallen, Jij zit nu de 6800XT met de 3090RTX te vergelijken alsof dit de juiste vergelijking is om een punt te maken maar je laat de 3080RTX buiten beschouwing welke alsnog in 4K sneller blijkt te zijn, in 1440P stuivertje wisselen is en alleen in 1080P iets langzamer is. Zelfde prijsklasse, zelfde tier prestaties.

Waar is dan ook jouw kritiek betreft de 6800XT en de 6900XT qua jump in prestaties? Ook maar een matige upgrade maar toch meer betalen. DItzelfde geld voor de 3080RTX versus de 3090RTX. Alleen heeft de laatste wel meer mogelijkheden voor professioneel gebruik iets waar op dit moment geen enkele 6X00 kaart echt geschikt voor is.
Nvidia geeft medium toch weer reviewsamples
Goed om te zien dat Jomanda toch weer videokaarten kan reviewen.
De meeste mediums gebruiken kaarten om de toekomst te voorspellen
enkelvoud: medium
meervoud: media
Klopt, vroeger waren dat Tarot-kaarten, maar ook mediums gaan met hun tijd mee en gebruiken nu in plaats daarvan video-kaarten.
Ik ging hem aanpassen maar ik vind hem nu toch te leuk :')
Ik was te laat met Jomanda :P Maar waarom niet gewoon 'Hardware Unboxed' maar medium :? Enige specifieke reden? Had bij het vorige artikel ook al iets van eeeeuhm? :? :?
Toch goed nieuws dat JayzTwoCents met zijn video het er over had, en vele andere grote hardware review YouTubers, anders had Nvidia nooit zijn excuses aangeboden, want dankzij al die YouTubers woorden er ontzettend veel Grafische kaarten van hun verkocht (en natuurlijk AMD en CPU's van Inter en AMD en ga maar zo door).

Goed dat ze blijven op komen voor elkaar.
Ja vond dit ook al merkwaardig.

[Reactie gewijzigd door JimmyMars op 13 december 2020 14:08]

Ik ook. Ik zou 1 enkel YouTube kanaal niet 1 van de media noemen. Al was het alleen maar omdat het gewoon raar staat/leest in de lijst van headlines.
De review: Ik voorzie geen beschikbaarheid van kaarten in de nabije toekomst!

Ik denk dat de meeste tweakers je opmerking niet snappen want humor wordt niet gewaardeerd ;)
Ik denk dat anno 2020 een significante groep Tweakers nog in de luiers zat op het hoogtepunt van Jomanda.
Dus daar haalt ze al die rekenkracht vandaan. :+
The rays will trace you to a place in the future. I can see the number 2077. Does that mean anything to you?
Dat wist dat medium natuurlijk allang, anders was het geen premium medium.
“Ray” tracing ... instralen... bij jomanda is het altijd RTX ON.
Probleem is wel dat het enorm opgeblazen wordt door wat 1 repsentative gezegd heef tin een e-mail. ZOals Linus zelf al aagaf, een hoop haat jegens Nvidia was in zijn ogen onterecht en fanboy gebrabbel. HIj noemde dit het eerste moment waar hij daadwerkelijk het gevoel had dat zij aan het eerder gecreeerde beeld voldeden. Maar uiteindelijk boeit het de consumenten niks, die zien de benchmarks en die kopen gebasseerd op de prestaties voor het bedrag dat zij ervoor over hebben. Dit is corporate bullshit wat een keer wel publiekelijk te lezen valt maar ik kan je garanderen dat dit gewoon dagelijkse kost is binnen de gehele industrie.

bron van Linus zijn mening over deze case: https://www.youtube.com/watch?v=iXn9O-Rzb_M
Het was niet zomaar een representative, maar Bryan Del Rizzo, Director of Global PR, GeForce. Wat je uitspraak alleen maar verder onderschrijft.
Nogmaals hier; wat was nou de reden dat Hardwareinfo destijds zijn mond dichthield in een artikel uit 2018/2019? Dit was ook met heel veel heisa met Nvidia. Weet iemand nog wat er aan de hand was? Ben erg benieuwd, maar kan het niet terugvinden.

Ben erg blij dat Linus opkwam voor HWU, eveneals Jay2C en nog wat andere kanalen, top!
Was dat niet het GeForce partner program? Waarbij aibs geforceerd werden hun top namen nvidia only temaken zoals Aurous, Strix Gaming X ect.

En dit is ook niet de eertse keer dat hwu/gamers nexus of jay2cents geblacklist zijn (helaas).
Nee, het had echt met HWI zelf meer te maken ...... .mmm

Helaas inderdaad en volgens mij was het dus zoiets dat HWI ook helemaal niets los liet anders zouden ze ook geblacklist worden en dat was de eerste keer dat m'n vertrouwen kwijt was in HWI (en meer leden dus). Alleen zo stom dat ik er niet meer op komt, dus als iemand anders het weet? Volgens mij is het artikel later ook verwijderd. Ik ga nog even m'n hersens aan t werk zetten, hopelijk kom ik er nog op.
Eigenlijk zou je een bedrijf moeten hebben wat zeg maar 10 samples krijgt en dan gewone reviewers random selecteert. Dan kan een fabrikant hoog of laag springen ze hebben geen invloed meer.

Overigens ik had als ik die andere reviewers was, geen kritiek geuit. Maar gewoon Nvidia sample doorgestuurd naar de geblackliste reviewer, gewoon om ze een hack te zetten }> :X
Niet slecht bedacht :)
Kijk grote bedrijven met veel geld = veel invloed !
Ben ik een groot bedrijf en ik heb bakken geld , dan kan ik ook de markt manipuleren.
Dit op het gebied van aanbieden gratis samples in ruil voor enkel goede reviews + eventueel bijbetaling.
Geld is belangrijk , omdat je het nodig hebt om je eten te kopen en levensonderhoud.
Mede daarom ga ik altijd afwachten wat de mensen die het GEKOCHT hebben zeggen over het product.
Als je 1500€ moet betalen voor een product of je krijgt het gratis , maakt een wereld van verschil :)
Ik koop dus na 20 jaar zelf mijn pc's bouwen , nooit nog een product in pre order of die net uit is.
Heb op dit gebied al meer teleurstellingen gehad dan tevredenheid.
Ongelooflijk, ik kijk regelmatig filmpjes van HWU en ze besteden MEER dan genoeg aandacht aan deze Nvidia gpu features.

Sterker nog, hun filmpje over DLSS2.0 heeft mij enthousiast gemaakt over de technologie.

Walgelijk dat hoe groter bedrijven worden hoe meer de arrogantie ook toeneemt, dat ze denken dat ze onafhankelijke reviewers kunnen vertellen hoe ze hun reviews moeten inrichten.
DLSS 2.0 is ook gewoon een mooi stukje hardware + software wat daadwerkelijk een groot verschil maakt.
Zag ook een vergelijk op digital foundries meen ik. Bijna niet van van native te onderscheiden maar een dikke performance boost.

Echter wat Nvidia hier gedaan heeft is voor mij genoeg reden de komende jaren hun te negeren. Jammer dat er een nvidia gpu zit in deze vrij nieuwe Laptop.
Te veel negatieve pers denk ik dan. Spijtig dat het zo moest lopen. Onafhankelijkheid van reviewers is belangrijk voor vele mensen, en als je een goed product weet neer te zetten moet je er als fabrikant ook geen schrik van hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee