AMD verlengt productie van Radeon RX 6000-referentiekaarten voor onbepaalde tijd

AMD gaat voor onbepaalde tijd door met het produceren van Radeon RX 6000-referentiekaarten. Eerder stelde het bedrijf dat productie van deze videokaartmodellen begin 2021 gestaakt zou worden, maar de chipfabrikant komt hier nu op terug.

AMD Radeon-topman Scott Herkelman zegt op Twitter dat het bedrijf de referentiekaartproductie officieel verlengt vanwege grote vraag. In tegenstelling tot wat eerder door AMD werd gemeld, zet het bedrijf deze productie dus voor onbepaalde tijd door. In november stelde Herkelman dat de RX 6000-referentiekaarten zou stoppen na het voorjaar van 2021.

Daarnaast gingen op woensdag geruchten rond dat AMD de productie van zijn RDNA 2-gpu's in december al had gestaakt; Franse techwebsite Cowcotland stelde dat het bedrijf slechts één run van ieder RX 6000-referentiemodel zou uitbrengen. Deze geruchten zijn nu dus ontkracht. De aangepaste RX 6000-modellen van fabrikanten als ASRock, ASUS, Gigabyte, Sapphire en MSI, zouden sowieso al voor onbepaalde tijd geproduceerd worden.

AMD bracht zijn Radeon RX 6800-referentiekaarten op 18 november uit. De gpu's waren beschikbaar op AMD's eigen website, maar raakten al snel uitverkocht. Aangepaste varianten van de gpu's verschenen een week later, maar ook bij die release zaten webshops nagenoeg zonder voorraad. Deze week volgde de hoger gepositioneerde RX 6900 XT, waarvan ook weinig voorraad beschikbaar leek te zijn, zo schrijft ook Hardware Info.

Referentiemodellen van de RX 6800 en RX 6800 XT

Door Daan van Monsjou

Redacteur

09-12-2020 • 18:33

49 Linkedin

Submitter: RobinNL

Lees meer

Reacties (49)

Wijzig sortering
Maar is het weinig voorraad, of veel vraag?
Komt op hetzelfde neer toch...

Te veel vraag = te weinig voorraad
Te weinig voorraad komt door te veel vraag.
Nee denk ik niet.
Je doet een schatting van hoeveel je gaat verkopen en dat probeer je dan te leveren.
Door productie problemen kun je minder leveren dan je eigenlijk wilt.
Ja, maar je kan ook niet zomaar een jaar produceren voor je gaat verkopen om toch maar geen tekorten te hebben. Voorraad houden kost ook geld en vergt een investering waar geen inkomsten tegenover staan.
De stelling was:
Teveel vraag = te weinig voorraad

Ik denk dat dat niet waar is. Het is net wat je verwachtingen zijn.

Als je verwacht dat de vraag 10 is maar je weet dat je maar 8 kan produceren dan is de voorraad te laag en niet de vraag te groot.

Als je veracht dat de vraag 10 is en je produceert er tien maar de vraag blijkt 12 te zijn. Dan is de vraag te groot :p

[Reactie gewijzigd door harrald op 9 december 2020 18:59]

In beide gevallen kan je voorraad niet voldoen aan de vraag en heb je te maken met zowel teveel vraag als te weinig voorraad. De 'wet' van vraag en aanbod.

Als je verwacht dat de vraag 10 is maar hij blijkt 12 te zijn en/of je blijkt maar 8 te kunnen produceren, dan heb je 2 mogelijke factoren die bijdragen aan de situatie "Vraag > Aanbod" waarbij (de wensen van) afnemers ondergeschikt zijn aan die van leveranciers. Oftewel, leveranciers kunnen hun wensen bijstellen en bijstellen totdat het aantal overgebleven afnemers is gedaald tot het aantal dat ze kunnen leveren.

Als je verwacht at de vraag 10 is en je kunt maar 8 leveren, dan ben je in de positie om bijv. de prijs te verhogen totdat de vraag maar 8 is. Hetzelfde geldt wanneer je verwacht dat de vraag 10 is maar 12 blijkt te zijn. Je kunt dan bijv. de prijs verhogen totdat de vraag maar 10 is.
Ze mogen bij mij gratis de garage vullen hoor :)
Inventaar kost geld ook als de ruimte gratis is. En ik neem aan dat jij dan ook opkomt voor de verzekering van die paar miljoen aan waarde en de fysieke beveiliging, verbeterde brandveiligheid etc.
Zit je op te wachten zeg, een garage vol dozen met videokaarten die je niet mag gebruiken.

Ik stal liever mijn fiets. :D
Haha ja dat wordt moeilijk met kerst.
Één doosje zal wellicht opgeknabbeld worden door een muisje.
Of een inbreker die er één meeneemt, een inbreker met rugklachten ofzo O-)
Je doet een schatting van hoeveel je gaat verkopen en dat probeer je dan te leveren.
Door productie problemen kun je minder leveren dan je eigenlijk wilt.
Hoe zie je dat voor je? We verwachten tienmiljoen kaarten te verkopen dus we beginnen niet met verkopen tot we die tienmiljoen kaarten ook daadwerkelijk hebben liggen, oftewel we gaan een jaar lang produceren zonder iets te verkopen? Terwijl de concurrent al lang en breed de verkoop gestart is (met dito dramatische levertijden, maar toch)?

Waarom zou AMD (of welke fabrikant dan ook) dat doen? Het is niet alsof de klant daardoor sneller zijn videokaart heeft, of je nou wacht op een kaart met een levertijd van 3 maanden of dat de verkoop in zijn geheel maanden is uitgesteld.

"Even" de productiecapaciteit verhogen betekent gewoon een heel nieuwe chipfabriek opzetten, dat doet men niet om in deze paar maanden even wat extra GPU's bij te bakken en dat was het. Dus deze lange levertijden na de launch van een gewild product zijn ongeveer net zo onvermijdelijk als de verkeersdrukte in de spits in de randstad.
Dat zeg ik toch helemaal niet?

[Reactie gewijzigd door harrald op 10 december 2020 10:10]

Zeer veel vraag, is aangetoond door verschillende websites die stats lieten zien.
Wat voor stats dan? Van wat ik verneem op de interwebs is vooral logistiek een groot drama met shops die een kaart of 25 krijgen maar ondertussen al 600 orders hebben staan.

Dan is het beide. Gewoon heel wat vraag (mogelijk ook verwachtte vraag), maar gewoon zeer matig aanbod.
Stats als in een veelvoud van het webverkeer en clicks ten opzichte van voorgaande product launches van graka's/processors.
Dat verklaard nog steeds erg weinig. zolang je niet het verschil van normale consument en scalper en nieuwsgiere klanten. elkaar kan houden is het nutteloos. Maar als je hoort dat er 200 en 240 stuks aan CoolBlue en BCC is geleverd dan zou de slechtste vraag nog steeds voor een probleem zorgen. Daarbij komt dat er tekorten zijn bij gddr6. Wat is zowel de PS5/Xbox/GPU'S zit. weet je al hoe laat het is.
Gisteren heb ik 2 uur op de AMD site zitten klikken langs constante crashes en glitches samen met 3 anderen voor 1 kaart die ik nog steeds niet heb kunnen kopen en vandaag ben ik weer op zoek gegaan naar een alternatief. Gewoonlijk kost dat veel minder kliks en verkeer, maar ik koop toch echt nog maar 1 kaart.
Uiteraard, maar hiermee geef je gelijk aan dat je die kaart toch wel echt heel graag wilt hebben, samen met duizenden andere waardoor de site down is. Dus zeer hoge vraag!
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat AMD voor deze launch niet een groter pakket bij hun hostingprovider heeft afgenomen om al te anticiperen op de toestroom aan traffic.
De store backend wordt gehost door Digitalriver en AMD heeft tegelijk met het beschikbaar maken van de 6900XT ook de 6800XT, 6800 en een tweetal cpu's weer beschikbaar gemaakt. Dit zorgt op zichzelf al voor meer load uiteraard. Daarnaast was en geen queue systeem en werd je exemplaar niet gelocked zodra je in de shopping checkout zat. Ook zat er een bug in waardoor je met regio NL een error kreeg als je ook in NL iets wou laten afleveren waardoor je in een loop terecht kwam en werd de voorraad niet goed bijgewerkt. Ook weer allemaal extra load.
Al met al zeer amateuristisch als je het mij vraagt. Volgens mij is dit iets wat ze bij Ticketmaster e.d. al lang gefinetuned hebben. Ik heb samen met vele anderen (zie o.a. Tweakers forums) zo'n 2 uur geprobeerd voordat er werd aangegeven dat er geen stock meer was. Ondanks dat ze dit waarschijnlijk binnen 10 minuten al hadden kunnen melden. Hiermee wil ik niet zeggen dat er niet heel veel vraag was, maar het laat het wel groter over komen dan het eigenlijk was. Op de forums hier heb ik maar iets van 3 mensen kunnen vinden die er 1 hebben kunnen bemachtigen. Dat lijkt toch vooral gewoon op erg weinig voorraad en een erg amateuristische opzet van de store. Dit ondanks dat ze zat tijd hadden om dit te versoepelen.
Verder wil ik zelf graag een nieuwe kaart en heb ik pogingen gedaan voor alle releases van de 3080 founders, 6800XT en 6900XT. Allen zonder resultaat. Nu toch nog maar even afwachten en kijken welke het moet gaan worden in de pre-order dan. #firstworldproblems.
Combinatie van beide
Alles is relatief.

Wat is veel, wat is weinig. Er is meer vraag dan voorraad dus er is veel vraag

[Reactie gewijzigd door dec0de op 9 december 2020 19:35]

Bij gpu weet ik het niet zeker. Maar bij de ps5 is het gewoon te weinig voorraad. Want daar had BCC er maar 240 van ontvangen. Dat is natuurlijk nooit genoeg ook al was er extreem weinig vraag. Nu is er en veel vraag en weinig productie. Dat is vragen om ellende.
is dat een serieuze vraag?
Deze referentiekaarten zijn momenteel naar alle waarschijnlijkheid vooral populair omwille van hun adviesprijs. De adviesprijs van de Sapphire NITRO+ 6900 XT was $799,00 volgens HardwareUnboxed. Ik zou dan zelf al snel gaan voor het model van €643,34.

Voor België is dat afgaande van de AMD site:
  • AMD Radeon™ RX 6900 XT Graphics: €990,06
  • AMD Radeon™ RX 6800 XT Graphics: €643,34
  • AMD Radeon™ RX 6800 Graphics: €574,01
Historisch zijn dit de kaarten die je moet kopen als je een waterblok wil gebruik.
EKWB heeft vooralsnog enkel een blok voor het referentiemodel.
https://www.ekwb.com/shop...radeon-rx-6800-6900-rdna2

Ik zou het zorgwekkend vinden moest de kaart niet meer te koop zijn omwille van het feit dat het referentieontwerp uitstekende ondersteuning heeft voor waterblokken. Je wordt anders nagenoeg verplicht om een Nvidia kaart te kopen als je een GPU in een custom loop wilt installeren. Deze hebben veel meer keuze i.v.m. custom waterblocks. Zo kan je bij EKWB ook een waterblok voor de Asus STRIX, ASUS TUF, EVGA XC3, EVGA FTW3, ZOTAC TRINITY, MSI TRIO, ... en een hoop kaarten die het referentieontwerp van Nvidia gebruiken kopen.

[Reactie gewijzigd door Bellinkx op 9 december 2020 18:56]

Dat is op dit moment waar maar dan staan we niet stil bij het feit dat de kaarten van de AIB's nog niet op de markt zijn: normaliter duurt het een paar weken voordat (ook een EKWB) blokken voor dat soort modellen heeft.

Ik kijk dan graag terug naar de R9-290x: daar zijn légio blokken voor geweest, zowel voor AIB varianten als voor de Reference. Tevens is denk ik mede wel de vraag of EKWB het zinnig vindt tooling te maken voor AIB midrange kaarten: dat zijn niet de budgettaire categoriën waar iemand snel het premium voor een fullcoverblock neertelt en je ziet in middensegment kaarten in de praktijk vaak genoeg dat daar voor "gewone" universele blokken + koper blokjes voor de memchips gekozen wordt (bijv HD 6770), dit natuurlijk mede omdat een fullcover block meer kost dan een universeelblock + 30 euro aan koperblokjes én je bij de midrange kaarten simpelweg niet zo hard fullcover nodig hebt als bij de kaarten die ook fiks meer verstoken :) Ik ben bang dat dit soort effecten nogal goed hand in hand met elkaar gaan.

Het is simpelweg zo om een fullcover met rendement te kunnen produceren ook EKWB moet durven aannemen minstens een X aantal te verkopen; en je ziet dat bij kaarten in het verleden met wel heel verschillende layouts dat dat voor sommige layouts botweg niet is gebeurt :) dan stuur je als een EKWB liever de mensen naar een reference-model toe om te voorkomen dat je tooling hoeft te maken voor X verschillende varianten (met alle mogelijke verwarring/support-issues daar nog eens bovenop/achteraf)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 9 december 2020 18:59]

Klopt maar ook omdat de reference kaart gewoon echt prima presteert en koelt.

Voor mij is het de enige next gen kaart die in mijn kast past.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 9 december 2020 19:24]

Tja moeten we hier blij van worden? AIB modellen zijn zo goed als altijd beter dus dit kost de AIB chips.
Leuk voor amd want die harken meer geld binnen maar ze naaien hiermee wel de AIB naar mijn mening.

Ik zie het liefste dat ze helemaal stoppen met reference modellen tenzij er een geldige reden voor het bestaan ervan is zoals een echt beter ontwerp of een te hoge prijs vanuit de AIB's.
Maar de AIB of webshops ''naaien'' weer de consumenten met prijzen die bijna 250 euro duurder zijn (heb ik het over de 6800 XT). Betaal dan toch liever €643,34 voor een referentiekaart dan 900 euro voor een AIB 6800, kan mij niet vertellen dat ze 250 euro bijna meer kosten door een paar andere fans.

Edit: 6800 XT ipv 6800.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 9 december 2020 19:07]

Je betaalt voor een koelblok, door de fabrikant ontworpen pcb met eventuele aanpassing aan de VRM of overspanningsbeveliging en finetuning qua prestaties vanuit de fabriek. Tevens krijg je de specifieke garantievoorwaarden van de partner. Deze zijn vaak nog beter of sneller dan AMD of Nvidia zelf. Tevens kost zo'n kaart echt niet zoveel meer als dat jij oppert. We hebben het vaak over enkele tientjes.
Je betaalt voor een koelblok, door de fabrikant ontworpen pcb met eventuele aanpassing aan de VRM of overspanningsbeveliging en finetuning qua prestaties vanuit de fabriek. Tevens krijg je de specifieke garantievoorwaarden van de partner. Deze zijn vaak nog beter of sneller dan AMD of Nvidia zelf. Tevens kost zo'n kaart echt niet zoveel meer als dat jij oppert. We hebben het vaak over enkele tientjes.
https://azerty.nl/product...oc-videokaart-16-gb-gddr6
https://azerty.nl/product...oc-videokaart-16-gb-gddr6

Wat ik even zo heb kunnen vinden, eerste AIB is € 899,00 en bij de 2e link € 919,00. Dat noem ik toch echt geen enkele tientjes, als de referentie model voor €643,34 te koop is. Kan je mij niet vertellen dat het werk van die AIB zoveel meer gekost moet hebben.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 9 december 2020 19:08]

Dat is wat Azerty er voor vraagt en niet wat hij daadwerkelijk moet kosten.
De webshop naait je dus in dit geval, dit kun je niet verschuiven richting de AIB.
Die kaart is ook nog niet leverbaar.

Wat AMD nu doet is eerst zelf kaarten op de markt brengen, als dat klaar en gedaan is dan pas mogen de AIB's komen.
Alle voorraad chips gaat dus vrijwel naar AMD zelf, en AIB's blijven achter met lege handen.
Als er pas fatsoenlijk voorraad komt en dus ook door AIB's kaarten aangeleverd kunnen worden, dan zul je zien dat die prijzen snel zullen normaliseren.
In feite doet AMD hier aan oneerlijke concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Cerebro op 9 december 2020 20:50]

Anoniem: 669783
@Cerebro9 december 2020 20:18
De huidige markt voor nieuwe videokaarten is in een belabberde toestand. Geen referentiekader voor de algemene AIB prijzen.
Voor waterkoeling is een referentie kaart meestal de beste. Veel waterblock fabricanten maken alleen voor de referentie kaart een waterblock en sporadish voor AIB kaarten.
Er zijn ook aftermarket kaarten die aan de ref spec voldoen en ook nog eens betere hardware hebben.
Je moet dan alleen even iets dieper in de materie duiken. Al vind ik persoonlijk watercooling voor een gpu echt weggegooid geld en het enige dat het toevoegt is looks.
Ben het hier niet helemaal mee eens als ik bijvoorbeeld naar mijzelf kijk dan doe ik mijn videokaart nooit overclocken. dus een referentie kaart is vaak genoeg. Als ik kijk naar nvidea is er ook niks mis met de koeling op die kaarten bijvoorbeeld en ze zien er naar mijn mening mooi/strak uit zonder allemaal rare kermis rgb verlichting erop. En er is niks mis mee dat ze zelf ook wat meer winst mee willen pakken. Mogelijk voor miners ook intressant aangezien die vaak doen undervolten en een lagere prijs betekend dat je eerder je kaarten eruit haalt.
Waarom? Ik ben meer dan tevreden over mijn reference model 6800XT. Stock koeler is prima, performance is goed, kan 'm zelfs netjes overclocken zonder problemen. Wat is de toegevoegde waarde van een AIB? Regenboog LEDs heb ik geen interesse in, branding boeit mij ook niet, en de support van AMD is ook prima.
Leuk voor amd want die harken meer geld binnen maar ze naaien hiermee wel de AIB naar mijn mening.
Door een product te verkopen dat ze zelf ontwikkeld en geproduceerd hebben, schandalig zeg! :+

Dat je ze liever geen reference kaarten ziet kopen, prima, maar om dat nou 'naaien' te noemen? Die andere fabrikanten kunnen hiermee kaarten verkopen en marge pakken op GPUs die ze zelf niet ontworpen hebben. Dat is een markt die AMD en NVidia ook voor zichzelf hadden kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 10 december 2020 08:57]

Ik denk dat je niet besevft hoeveel kosten AIB maken die ze nu niet terug kunnen verdienen doordat amd de chips voor zichzelf houd. en zo blijven AIB prijzen hoog en dus krijgen wij een slechter product.
Ja, en dan? AMD en NVidia zijn geen non-profit-organisaties die verantwoordelijk zijn voor het wel en wee van andere fabrikanten.Dat kun je als consument jammer vinden, maar 'naaien'? Nou, nee, ze maken en verkopen gewoon producten.

Ze blokkeren AIBs trouwens ook nog eens niet, het is enkel dat ze bij een te lage productie (voor de vraag) als fabrikant een deel voor zichzelf reserveren, en zelf dat deel kunnen bepalen.
Wat is een referentiekaart?

Een voorbeeldkaart zodat andere fabrikanten deze na kunnen maken met de GPU van AMD?
De referentie kaart is bepaald de standaard,
Zeg maar economy class vs business class wanneer je een trein kaartje koopt. De duur van de rit en afgelegde afstand blijven hetzelfde maar er is toch net comfort als je voor de upgrade kiest en daar betaal je dan ook significant voor.

De boardpartners worden voorzien van plategronden en specificaties/requirements waar aan moeten worden voldaan en kunnen zij dus zelf besluiten om de layout een beetje te tweaken of wat componenten aan te dikken in hun eigen versie en als ze een beetje hun best doen dan dan krijg je dit soort situaties: https://www.youtube.com/watch?v=WPfWu0n_y24&t=650s (Deze 6800 xt scoort hoger dan de stock 6900 XT)

[Reactie gewijzigd door Bedenkelijk op 9 december 2020 19:58]

Een reference met USB c aansluiting vind ik nog steeds de beste optie dan een aib zonder.
Ik moedig dit aan!
Ah dit is wel goed nieuws voor de mensen die liever een reference versie willen hebben. Want die zijn zeker niet verkeerd!
Helaas zullen scalpers deze kaarten blijven opkopen voor zolang ze winst blijven maken. Scalpers gebruiken bots om deze producten te kopen dus de kans dat je daar iets tegen kan doen (of je moet je eigen scalpbot maken voor 1 kaart).

Tevens als je scalpers wil trollen op b.v Ebay, kan je een anders account maken, Een hoog bod plaatsen wat ongelooflijk hoog is of een BO wat bijna overeen komt met de prijs, en vervolgens niet betalen waardoor de verkoop van een scalp kaart stil komt te liggen. Helaas vragen scalpers de laatste tijd vaste prijzen (plus het werkt niet op Tweakers V&A en MP).
Dit zal toch niks doen voor de verkrijgbaarheid. De tekorten zitten bij de chips en niet de koelers die erop geplaatst worden.

Ik denk eerder dat men dit doet omdat de AMD partner kaarten toch fiks duurder dan MSRP zijn geworden en zo wil AMD alsnog kaarten kunnen verkopen voor MSRP.
Zit te wachten op de 6700, maar ben bang dat ik nog veel geduld zal moeten hebben.
Ik ben erg bang dat dit een zwaktebod is van AMD omdat er geen AIB kaarten zijn te vinden die om en nabij de MSRP zitten..