Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: AMD stelt introductie van RX 6700-desktopvideokaart uit

AMD zal naar verluidt geen RX 6700-desktop-gpu tonen tijdens zijn Where Gaming Begins-presentatie op 3 maart. Het bedrijf zou tijdens dat evenement alleen een hoger gepositioneerde RX 6700 XT met Navi 22-gpu tonen, die op 18 maart zou uitkomen.

AMD kondigde deze week aan dat het op 3 maart een presentatie houdt, waarin het nieuwe desktopvideokaarten zou aankondigen. De gpu-fabrikant maakte geen concrete details bekend, maar de bestandsnaam van een video op de AMD-website gaf aan dat het bedrijf videokaarten met Navi 22-gpu's zou tonen. Dat deed vermoeden dat AMD zijn RX 6700-serie zou onthullen.

Franse techsite Cowcotland schrijft dat AMD inderdaad van plan was om op woensdag een RX 6700- en RX 6700 XT aan te kondigen, maar claimt dat het bedrijf de aankondiging van dat eerste model voorlopig heeft uitgesteld. Verder stelt het medium dat de beschikbaarheid van de RX 6700 XT beperkt is; in Frankrijk zouden er ongeveer honderd referentiekaarten beschikbaar zijn. Dat aantal is exclusief aangepaste modellen van andere bedrijven, hoewel daarvan ook slechts een beperkte hoeveelheid wordt verwacht, zo schrijft het medium.

Er gaan al langer geruchten rond over de RX 6700-serie. De XT-variant zou een volledig geactiveerde Navi 22-gpu met 2560 streaming processors en 12GB GDDR6-geheugen krijgen. De RX 6700 XT zou naar verluidt beschikbaar komen in twee varianten, die ieder een andere total graphics power krijgen, hoewel dit nog niet is bevestigd. Over de RX 6700 is minder bekend, maar een vermelding bij de Eurasian Economic Commission doet vermoeden dat die videokaart 6GB videogeheugen heeft. Naar verwachting krijgen beide videokaarten daarnaast Infinity Cache, hoewel de hoeveelheid daarvan nog onbekend is.

AMD kondigt zijn komende Navi 22-videokaarten op 3 maart aan

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

27-02-2021 • 17:26

130 Linkedin

Reacties (130)

Wijzig sortering
Lijkt me toch sterk, een 6 GB versie alleen? De RX 580 had je ook in 8 GB (gelukkig), dus hopelijk komt er naast de 6 GB (als het waar is) ook een met 8 of meer.
Lijkt me ook sterk, zelfs de voorlopers de 5700/5700xt had je enkel in 8GB versies, zou echt een hele rare keuze zijn, en ik zou er ver van weg blijven mocht het het geval wezen, beetje het gevoel van die 1060 met 3gb vram krijg ik erbij, daar kan je ook niet meer fatsoenlijk op gamen met nieuwere titels vandaag de dag puur om die reden.
De vraag is altijd is de kaart snel genoeg om de hoeveelheid geheugen vol te krijgen.

Als deze even snel is als een 5700XT dan is 6GB genoeg voor 1440p. Deze kaart kan hoger niet aan en dat maakt het grotendeels nutteloos.
Er zijn zeker titels die meer nodig hebben, zelfs op 1080p zijn er al games die tegen de 6Gb aan zitten.
Enkele uitzonderingen en pas op de meeste applicaties tonen wat gereserveerd is niet wat effectief gebruikt word.

https://www.techpowerup.c...ce-rtx-2060-super/11.html

2060 super = 8gb
2060 =6gb

De super is beter vanwege iets krachtiger engine, als je de resolutie verhoogd zie je geen verschillen optreden (of ze worden van geen belang vanwege te lage fps) omdat geheugen op dit niveau veelal weinig uitmaakt omdat eens je aan die limieten zit je al op een dermate lage fps zit dat er geen verschil zichbaar is.
Met een paar mods en met de wat minder bekende games is 8GB toch wel echt prettig om comfortabel alles te kunnen draaien. De core / VRAM verhouding is de laatste jaren steeds wat opgeschoven en Ampere maakt het helemaal bont. Daarnaast speel je nu games op hogere resoluties, ook degenen die vroeger al wat VRAM intensiever waren en nu prima lopen op bijvoorbeeld 4K of ultrawides.

Minder VRAM betekent simpelweg dat je naast de core power limitatie, de harde performance cap dus, ook een VRAM limiet hebt die je nog voor dat moment kan tegenkomen. Persoonlijk zoek ik dat niet in een GPU. VRAM moet ruim bedeeld zijn. Kaarten met veel VRAM gaan simpelweg langer mee. Tijdens Kepler had je een sloot 2GB kaarten, terwijl AMD met een 3GB HD7970 hele hoge ogen wist te gooien. Dat was niet voor niets en de kaart is ook lang relevant gebleven. Zéker langer dan een gelijk 'presterende' 680 bijvoorbeeld. Pas toen de VRAM gemiddeld op 4GB kwam te liggen met Maxwell begon de 7970 het lastig te krijgen.

Kortom, je kan de toekomst niet perfect voorspellen, maar de geschiedenis wijst wel uit dat als je je GPU graag langer dan 3 jaar houdt (en/of met goede waarde wil doorverkopen), je zeker geholpen bent met wat ruimer VRAM. En dat is nu met de streamed assets binnen games nog veel belangrijker, waarbij ook niet moet worden vergeten dat de consoles vrij snelle storage hebben daar achter én 10GB voor video.

Persoonlijk zou ik zeggen dat de sweet spot voor high end nu op minimaal 11-12GB ligt en voor midrange op 8GB. Met de 10GB van de 3080 kom je vast ook wel weg, maar die balans is verre van optimaal.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 februari 2021 19:59]

https://www.tweaktown.com...1080p-1440p-4k/index.html

Oudere games hebben geen probleem op 4K om onder die 6GB limiet.
Oudere games met een paar zware mods? Tja niche markt die amper gebruikt word. Daar stel je geen kaart op af.

En nogmaals je vergeet dat deze kaart gewoon lower end is. Die kan amper moderne games aan in 1440p laat staan toekomstige.

Alles boven de 10GB is nutteloos voor gaming voor de overgrote deel van games.
Midrange is 8GB meer dan genoeg
en lower end zoals deze (ja zelfs met die prijs) is 6GB genoeg voor de meeste. En daar gaat het over: de meeste.
Gaat het daarover? Dat is jouw mening, toch? Als consument kan ik nu kiezen uit een breed scala aan VRAM opties. En een 6GB kaart is dan simpelweg een achteruitgang. Prima als dat voor jou en 'de meesten' goed werkt. De 'meesten' spelen inderdaad ook alleen een handvol mainstream meuk zoals CoD, Control en de rest van het standaard reviewlijstje. Ook prima. To each their own ;)

Maar dat doet niets af aan de feiten die ik hierboven heb benoemd en gezien het stijgende prijspunt van GPUs is genoegen nemen met 'meestal wel goed' voor mij niet genoeg. Die concessie heb ik nooit hoeven doen dus waarom nu dan wel?!

Of denk je echt dat je het beter weet obv wat benches van games van afgelopen tijd? 8)7 Dan heb je niet goed gelezen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 februari 2021 11:26]

Tuurlijk gaat het daarover, waarvoor denk je dat fabrikanten die kaarten maken? Juist voor de grootste gemene deler. Waarom zou een fabrikanten duurdere kaarten maken als dat zich niet vertaald tot betere graphics voor 99% van de gebruikers?

Voor diegene brengen sommigen dan de 12GB versies uit zoals de 3060 heeft. Vooral voor 3d applicaties imho maar als je denkt dat je daarmee beter af bent om te gamen go for it.

En ik heb hier in deze topic al genoeg benches gegeven die aantonen dat er amper tot geen verschil is tussen 3 & 6GB versies van een 1060 (of een 580), nog geen reviews tussen de 6&12gb versies van de 3060 maar gegarandeerd dat de verschillen daar even klein zullen zijn.


Reviews van die 12gb kaart zeggen dat letterlijk trouwens :

https://www.techradar.com...geforce-rtx-3060-black-xc

Unnecessary VRAM
Reviewers niet klakkeloos aannemen levert mij al meer dan een decennium hele goede aankopen op ;) Het zijn momentopnames.

Ik zie nu dat de core power van een 8GB 1080 nog meer dan zat is om dat VRAM vol te blijven duwen bijvoorbeeld. Zelfs op 3440x1440 komt ik nog redelijk weg maar zit dan al wel tegen of boven de 7GB. Praktijkervaring is best nuttig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 februari 2021 11:56]

https://www.tweaktown.com...1080p-1440p-4k/index.html

Oudere games hebben geen probleem op 4K om onder die 6GB limiet.
Oudere, zeg maar gerust antiek. Dat artikel is bijna 6 jaar oud.

1GB VRAM kost ongeveer $6 voor de producent dus waar hebben we het hier nou over? Als je van 8GB naar 16GB gaat kost dat $48 extra voor de producent. Met de prijzen die momenteel voor kaarten gevraagd worden ga je mij niet wijsmaken dat dit de prijs enorm opdrijft. Dus die hele discussie "hoeveel heb je nodig?" is complete onzin als je het mij vraagt. Laat ze er maar lekker 16GB opprikken dan heb je in ieder geval ruim voldoende en kunnen game devs leuke dingen ervoor maken.
"de prijzen van tegenwoordig"= de verkopers niet echt amd of nvidia.

En als jij een kaart met enorm veel geheugen wil die zijn er echter nodeloos de prijs opdrijven omdat sommigen de illusie hebben dat ze dan langer met die kaart kunnen->nee dank U.
$48 voor de fabrikant is meer dan $100 in de winkel, en in de EU (met 2 jaar garantie en BTW) nog veel meer. En schaarste? Juist vanwege de schaarste is 16 GB een probleem - je kunt twee keer zoveel 8GB kaarten maken met dezelfde hoeveelheid geheugen.
Alleen is geheugen en zeker het GDDR6 non-X helemaal niet de bottleneck in de beperkte markt van vandaag.
Ik game vrij veel op mijn 2060 en videogeheugen is in de praktijk geen issue op 1440p of zelfs 4k. Tot nu heb ik alleen Control en Far Cry 5 tegen een limiet aan zien lopen maar dat was bij extreem hoge settings die sowieso al geen 60 fps meer opleveren.

Je hebt een punt dat de komende 2 jaar die bottleneck iets groter kan worden maar van de andere kant zie ik het nog niet zo'n vaart lopen. De meest populaire kaart op Steam is nog altijd de 1060 6gb en dat zal nog wel een tijdje zo blijven. Bij het porten of ontwikkelen wordt hier rekening mee gehouden.
Nu dus al. Lekker toekomstvast met de komende console gen ;)

Je bevestigt mijn post, terwijl je hem denkt te ontkennen...

We hebben met de nieuwe kaarten verhoudingsgewijs veel meer core power relatief tot het VRAM. Turing zat inderdaad al op het randje. Nu gaat men nog verder, eroverheen dus. Planned obscolesense...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 februari 2021 11:30]

Ik zeg dat het pas mis gaat bij instellingen waarop de 2060 het sowieso al niet meer aan kan, los van het geheugen.
Waarom reageer je zo raar aggresief. Niet tof man.
https://www.techspot.com/...rce-rtx-2060-vram-enough/

EN dit is allocation trouwens niet effectief gebruik wat altijd nog wat lager ligt.
Bottom Line

It's clear that right now, even for 4K gaming, 6GB of VRAM really is enough. Of course, the RTX 2060 isn’t powerful enough to game at 4K, at least using maximum quality settings, but that’s not really the point. I can hear the roars already, this isn't about gaming today, it’s about gaming tomorrow. Like a much later tomorrow…

Profetische woorden omdat een aantal mensen precies dat laatste roepen.
Het verschil tussen 2-3 jaar en 5 jaar met een GPU vooruit kunnen. Daar gaat dit over. En dus over de resale value als je doorverkoopt.

Weinig VRAM levert je niets op anders dan beperkingen. Je blijft met reviews en momentopnames van anderen komen, dat station hadden we al gepasseerd... jij vindt dat je gelijk hebt obv wat tech 'journalisme' met winstoogmerk en ik zie het tegendeel in de praktijk steeds opnieuw bevestigd worden.

En de lezer buiten ons mag lekker zelf bepalen welke interpretatie hij verkiest :)

Daar doet het zwaar emotioneel modden niet veel aan af.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 maart 2021 14:40]

6GB is niet "weinig" dat is ruim voldoende voor 1080P en zelfs 1440P voor dergelijke kaarten. Je kan daarmee niet 1 spel meer spelen als je op diezelfde kaart 12GB zet en dus zijn die even "future proof".

Maar ziende dat je benchmarks, feiten en reviews niet wil geloven betwijfel ik of er überhaupt iets is dat je zal kunnen overtuigen.
Bingo - je hoeft mij niet te overtuigen, ik corrigeerde je namelijk hierboven al in de eerste post met hele specifieke argumentatie, waar je vervolgens straal aan voorbij gaat. Daar hebben er meer in dit draadje last van. Niet erg. Ik herhaal het gewoon. Wel grappig om te zien en heel typerend voor het internet van nu. Wijsheid is kennelijk een paar linkjes kunnen tonen van anderen die iets zeggen te weten, want dan is het 'waar' tegenwoordig, en als je een andere ervaring (=persoonlijk hands on bewijs) hebt, dan klopt dat niet :)

Volgens mij zijn we dan gewoon anderen aan het napraten en hebben we daar vrij weinig aan. Je kunt iets met mijn inzichten doen, of niet. En zo leer je nog eens wat... of niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 maart 2021 16:25]

Veel mensen doen wel een paar jaar met hun gpu, is zoals ik eerder zei, kijk naar de 1060 3Gb versie vandaag, de 6700 met 6gb kan in hetzelfde vaarwater zitten over 2-3 jaar.
Neen want die kaarten zijn te traag, een 1060 kan geen moderne titels aan tegen 1440p, zelfs een 3060 heeft daar moeite mee. Toekomstige titels gaan altijd nog trager zijn waardoor je zal zaken moeten terugschroeven waardoor je VRAM ontlast.

En dat is zonder de speciale technieken die men nu inbouwt.
Ik doelde met de 1060 3gb op 1080p gamen, mensen die die kaart 4 jaar geleden kochten konden prima nieuwe games spelen op 1080p, dat is nu niet meer, waar de 6gb versie van de 1060 het nog aardig volhoud. 6GB zou zonder meer een rare keuze zijn voor de rx6700, zeker omdat ze op hun hogere modellen onnodig 16GB zetten, beetje een balans probleempje lijkt het.
https://www.eurogamer.net...1060-3gb-vs-6gb-review_14
The new GTX 1060 3GB has the same amount of memory but an additional two generation's worth of memory compression optimisations - the end result is that three gigs is indeed enough for top-tier 1080p60 gameplay - as long as you stay away from memory hogs like MSAA (which tends to kill frame-rate) along with 'HQ/HD' texture packs and extreme resolution texture options. By and large, the visual impact of these options at 1080p is rather limited anyway - generally speaking, they're designed for 4K screens.
https://www.game-debate.c...sPerSecond=Doom%20Eternal

Dus neen in de tijd en nu is er weinig tot geen verschil toch zeker geen dat de game onspeelbaar maakt op een 3gb versie ne speelbaar op de 6.


Zoals je kan zien zijn de verschillen zelfs tussen een 4 vs 8gb kaart klein en hier zou het gaan tussen 6 vs 8gb . Neen elke benchmark toont gewoon aan dat de verschillen klein zijn en als ze toch beginnen meespelen dan zit je in zo lage fps dat het toch niet speelbaar is.

[Reactie gewijzigd door k995 op 28 februari 2021 01:59]

Een benchmark van 3 jaar geleden, precies wat ik zei, toen zag het er allemaal nog wat rooskleuriger uit voor de 3gb kaart.

Hier kan je bijvoorbeeld goed zien dat zelfs een wat simpelere game als apex legends al bijna 5GB vram gebruikt in 1080p, de 6GB 1060 draait ook een stuk beter, de 3GB versie 22 fps 1% lows, de 6GB versie 82 fps 1% lows; dat is een gigantisch verschil, je theorie gaat dus echt niet op dat de 3 gb versie even goed is als de 6gb versie in 1080p gaming.

https://www.youtube.com/watch?v=uxdaWqiBpz0

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 28 februari 2021 02:24]

En 1 met doom eternal op 1080p en nog steeds geen/amper verschil.

Maar toon me gerust welke game de 6GB versie speelbaar is en de 3gb niet , of beter waar 4gb kaarten niet speelbaar zijn en 8gb wel. wetende dat dit een veeeel groter verschil is dan tussen 6->8gb .
Dat heb ik je net gedaan, 22 fps 1%low tegenover 82% 1% low is een gigantisch verschil. Dit is in Apex Legends 1080p medium settings, zelfs in een oude game als Gta5 ( 2013) kan je met de 6GB versie op veel hogere settings spelen dan met de 3Gb versie, dat er ook games zijn waar er geen verschil is neemt niet weg dat er ook veel games zijn waar er wél een verschil is, wat de 6GB versie dus de betere kaart maakt, want er zijn geen games die beter draaien op de 3GB versie dan op de 6GB versie, maar dat snapte je denk ik zelf ook wel.
De ene is hoger geklocked en er zijn geen verschillen waarbij de ene speelbaar is en de andere niet (dat was jouw bewering), dit toont gewoon aan dat qua speelbaarheid van games er geen verschil is zoals ik ook al aantoonde.

De verschillen worden pas echt groot als de fps in de 20 zitten en dus beide kaarten onspeelbaar zijn.
EN nogmaals dat is 3 vs 6GB, hier gaat het om 6 VS 8 wat een nog kleiner verschil zal geven.

Alle feiten tonen gewoon aan dat 6gb op deze kaart voor de games die deze aankan genoeg is. Misschien de mensen die graag ultra en zwaar gemod spelen maar dat is een minieme niche waar fabrikanten zich niet op richten.

[Reactie gewijzigd door k995 op 28 februari 2021 10:40]

Volgens mij lees jij mijn reacties niet, jammer hoor.
Ik doelde met de 1060 3gb op 1080p gamen, mensen die die kaart 4 jaar geleden kochten konden prima nieuwe games spelen op 1080p, dat is nu niet meer, waar de 6gb versie van de 1060 het nog aardig volhoud.
Jawel hoor, dat is gewoonweg niet juist zoals elke benchmark laat zien.
Neen, ik reageerde gewoon op je "6GB is een rare keuze" gezien deze kaart voor 1080p bedoelt is het dat echt niet.
Ik heb hier een 4GB->11GB->10GB kaarten liggen. maakt weinig uit je kan de benchmarks en commentaren gewoon lezen en zien, je kan ook zien wat er echt van geheugen ingenomen word en dan is 6GB genoeg voor de meeste games.
En er zijn ook genoeg games waar je wel meer dan 6GB nodig hebt, goed om te zien dat we het eindelijk eens zijn. Ik ga in ieder geval iedereen die mij advies vraagt om weg te blijven van die 6GB versie aangezien ik wil dat ze over 3 jaar ook nog kunnen genieten van hun dure gpu :)
Dan raad je ze een duurdere kaart aan waar ze in alle waarschijnlijkheid nooit baat van gaan hebben. ;-)
Daarom doe ik ze de aanbeveling :)
Kan je beter 16GB AMD aanraden: die gaan 10 jaar mee.
Zoals ik al zei, daarom doe ik ze de aanbeveling wel ;)
https://www.techspot.com/...rce-rtx-2060-vram-enough/

Bottom Line
It's clear that right now, even for 4K gaming, 6GB of VRAM really is enough. Of course, the RTX 2060 isn’t powerful enough to game at 4K, at least using maximum quality settings, but that’s not really the point. I can hear the roars already, this isn't about gaming today, it’s about gaming tomorrow. Like a much later tomorrow…


Profetische woorden omdat een aantal mensen precies dat laatste roepen.
Jammer dat je link niet werkt 8)7
is een 6700 niet een stuk sneller dan een 2060? Je raakt de draad een beetje kwijt heb ik het gevoel ;)
Wat weinig uitmaakt qua geheugen, dat is iets wat je blijkbaar niet in staat bent te snappen. Ach ja so be it.

[Reactie gewijzigd door k995 op 1 maart 2021 15:10]

Je hebt al lang toegegeven dat het in sommige games wel uitmaakt, je hebt al lang verloren :)
LOL dat je dat nog steeds denkt zelfs als elk feit je tegenspreekt.
Ach ja denk gerust dat je "gewonnen" hebt , een kinderhand ;-)
Niet alleen resolutie maar ook texturekwaliteit beïnvloeden het geheugengebruik van de grafische kaart.

Resolutie verhogen is inderdaad heel zwaar voor een GPU, maar texturekwaliteit verhogen is iets wat veel 'goedkoper' is. Toegegeven, die use-case is momenteel vrij zeldzaam, maar het aantal games met textures van superhoge kwaliteit gaat volgens mij alleen maar toenemen, niet afnemen. Uiteraard is dit een nice-to-have, geen dealbreaker.
En iets wat de meeste gamers weinig intreseerd en diegen die dat toch doen kijken naar andere kaarten dan deze.
Als ze hoge texturekwaliteit kiezen zonder verder eisen te stellen aan hogere resoluties of dure effecten, waarom zouden ze dan niet deze goedkopere kaart kiezen als die voldoende geheugen heeft voor die hoge texturekwaliteit? Dit lijkt mij daarvoor de perfecte kaart.

Toegegeven dat ik vermoed meer belang te hechten aan hogere resoluties en meer frames per seconde dan enkel hogere texturekwaliteit, maar aangezien ik een oude GPU heb, heb ik geen idee wat mij het meeste zou liggen, want ik moet momenteel op álle gebied compromissen maken. ;)

Mijn hypothetische ideale setup zou streven naar 1440p144, want hoewel ik amper ervaring heb met hoge refreshrates lijkt het mij wel dé manier om de beleving te verbeteren, zeker in actiegames. Die setup heeft echter wel een goeie grafische kaart nodig, eentje die niet of amper bottleneckt op 1440p. Dus ik ben alvast niet de doelgroep van de 3060 met 12GB.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 28 februari 2021 08:38]

Op 1080p is de "winst" van texture grootte zwaar omhoog te gooien beperkt. Je laad je geheugen vol met textures die je nooit volledig zal zien of je moet echt constant ergens tegen de muren gaan staan. Zelfde met zaken zoals fxaa of msaa, de winst die je boekt om die heel hoog te gooien vervalt gewoon omdat je resolutie te laag is om dat goed te merken.

1440p is al te zwaar in veel gevallen voor deze kaart in moderne games laat staan dat je 144fps zal halen. Een 3060 (gelijk hoeveel VRAM die heeft) kan dat idd niet aan.
Meh, wel gemakkelijk om te stellen dat het niét uitmaakt wanneer deze kaart het wel kan en dat het wél uitmaakt wanneer deze kaart het niet kan, wat vrij reductionistisch is, om maar niet te zwijgen over gebrek aan data om die stelling kracht bij te zetten.

Akkoord, ik heb ook geen data voorhanden, maar wie ben jij om te zeggen dat élke manier om het extra geheugen in te zetten voor geen zichtbaar verschil kan zorgen?
Ik zeg dat ook zowat niks van dat, ik zeg dat deze kaart is gericht op 1080p en beperkt 1440p gaming en dan is 6GB geheugen genoeg.
Je ziet dat aan de benchmarks van voorgaande kaarten trouwens : een 3060 TI heeft 8GB en zelfs op 4K doet die het veel beter dan een 3060 met 12GB. Omdat zelfs op 4K je gewoonweg niet die 12GB vult . Zelfde voor een 2060 met 6GB: het % verschil tussen 1080p en 4K veranderd bijna niet en is meestal beperkt tot enkele %'en omdat het geheugen nooit vol geraakt.
Maar de use-case van lagere algemene resolutie met zeer hoge kwaliteit voor textures ben je aan het negeren. Daarvoor is een trage maar geheugenrijke kaart best zinvol, voor die specifieke use-case. Akkoord dat het geen belangrijke use-case is, maar het is leuk voor mensen om te weten dat het kan met een bepaald product zonder dat ze daarvoor high-end prijzen moeten dokken.
Daarvoor brengen ze dan die 12GB versie op de markt, beetje overkill maar ja als iemand ervoor wil betalen ...
Een kaart hoeft niet snel te zijn om geheugen vol te krijgen. Een 1060 6b draaide de ultra textures van siege net zo goed als een 1080 ti. In de meeste games kosten betere textures je geen fps.
EN die textures geven amper verschil op 1080, ja je kan 16 AA of 32 FXAA of ... aanzetten en dan krijg je je geheugen vol zonder echt enige verbetering.

IK geef de benchmarks hierboven en die zijn duidelijk : amper tot geen verschil totals de fps zo laag worden dat het niet meer uitmaakt (20 vs 25fps blijft onspeelbaar)
EN die textures geven amper verschil op 1080, ja je kan 16 AA of 32 FXAA of ... aanzetten en dan krijg je je geheugen vol zonder echt enige verbetering.

IK geef de benchmarks hierboven en die zijn duidelijk : amper tot geen verschil totals de fps zo laag worden dat het niet meer uitmaakt (20 vs 25fps blijft onspeelbaar)
Nee dat klopt niet. Je ziet op 1920x1080 duidelijk het effect van de ultra texture pack. Met name wanneer je naar de grond kijkt (steentjes) en al helemaal wanneer je via een scope kijkt (zoom). Je hebt echt geen 4K nodig om van de huidige ultra textures te genieten.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 februari 2021 13:23]

Enkel als je daar hard op let, het verschil is echt minimaal imho.
Reviewers en fabrikanten denken er duidelijk hetzelfde over.
Reviewers en fabrikanten denken er duidelijk hetzelfde over.
[citation needed]
https://www.techradar.com...geforce-rtx-3060-black-xc

AGAINST
A tad expensive
Unnecessary VRAM
Lags too far behind RTX 3060 Ti
Verschil valt direct op: https://i.imgur.com/gaG6mKA.jpg Dit is nog zonder zoom met details op medium behalve de textures, vergelijkbaar met het effect van een midrange kaart die ultra textures kan draaien door zijn extra geheugen. Op de screenshot staat een ultra texture screenshot met in het midden een strook very high. Kijk vooral eens rechtsboven naar hoeveel detail er zichtbaar wordt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 maart 2021 02:43]

IK zie eerlijk gezegd weinig verschil, misschien omdat ik daar minder op let?
Zoals ik al zei in normal gaming kan ik me echt niet inbeelden dat iemand daar zoveel verschil van gaat merken op 1080p gaming (dit is 1440p+ trouwens).

Trouwens :
https://www.techspot.com/...rce-rtx-2060-vram-enough/

EN dit is allocation trouwens niet effectief gebruik wat altijd nog wat lager ligt.
Bottom Line
It's clear that right now, even for 4K gaming, 6GB of VRAM really is enough. Of course, the RTX 2060 isn’t powerful enough to game at 4K, at least using maximum quality settings, but that’s not really the point. I can hear the roars already, this isn't about gaming today, it’s about gaming tomorrow. Like a much later tomorrow…
Profetische woorden omdat een aantal mensen precies dat laatste roepen.

[Reactie gewijzigd door k995 op 1 maart 2021 09:15]

Mijn 5600xt heeft daar geen problemen mee die 6gb zit zo vol @ 1440p kan mij niet voor stellen dat een 5700xt daar moeite mee zal hebben.
https://www.techspot.com/...rce-rtx-2060-vram-enough/

EN dit is allocation trouwens niet effectief gebruik wat altijd nog wat lager ligt.
Bottom Line
It's clear that right now, even for 4K gaming, 6GB of VRAM really is enough. Of course, the RTX 2060 isn’t powerful enough to game at 4K, at least using maximum quality settings, but that’s not really the point. I can hear the roars already, this isn't about gaming today, it’s about gaming tomorrow. Like a much later tomorrow…
Profetische woorden omdat een aantal mensen precies dat laatste roepen.
Maar we hebben dat AMD Infinity Cache, toch? Zal wel een aardig verschil maken.
Waarschijnlijk zullen ze 6GB of 12GB krijgen ivm een 192 bits bus. Hadden ze inderdaad een 128 of 256 bits bus gehad dan had je inderdaad 4GB, 8GB of 16GB gezien.
Onwaarschijnlijk dat het design ook 8GB toestaat, 6 en 12 zal het technisch mogelijke zijn met de 192 bit bus. Misschien een 12GB versie naast de 6GB, maar het kan goed zijn dat de non-XT puur als 1080p kaart bedoeld is, waar 6GB prima is.
Dat is niet zoals het werkt. De breedte van de geheugenbus bepaald het aantal chips dat je kunt aansturen. Als er een kaart is met 6GB (6 chips van 1GB), kan je geen kaart met dezelfde gpu maken met 8GB, dat 2 extra 1GB geheugenchips vereist. Je kan hooguit kiezen om geheugenchips van 2GB te nemen, en zo het geheugen uit te breiden tot 12 GB.
Tja,

Paper launch nu, of paper launch binnen 3 maand , blijft hetzelfde denk ik :(
Het is niet zo zeer paper launch(al is aanbod wel gering). Maar meer dat miners en scalpers het vrijwel tegen elke prijs kopen. En dat wat er overblijft gaat voor de hoofdprijs naar de winkel.
De winkels doen denk ik net zo goed aan scalpen, de marges zijn normaal gezien super laag voor ze op de meeste producten, dus dit zijn goede gelegenheden om wél is een keer goede marges te draaien.
Dit komt iedere keer weer voorbij, als je ooit ook maar iets met de inkoop en verkoop van hardware in computerwinkels hebt gedaan weet wat voor klink klare onzin dit is. Laat het businessplan maar zien waarin je uitwerkt hoeveel meer geld er binnen komt door de minimale marges te vergroten, ik wacht wel.
Niet helemaal mee eens, als computer bedrijf weet ik wat de kaarten kosten qua inkoop prijs en dus ook redelijk wat er op verdiend wordt. Waar ik gewoon aan 2 a 3 kaarten probeer te komen zodat ik überhaupt PC's kan verkopen, verkopen zij ze voor de hoofdprijs. En ja, 80 euro meer vragen dan een concurrent op 1 los onderdeel vind ik behoorlijk aan de prijs.
Zij krijgen zelfs als Nvidia partners nog kortingen van 10 tot soms 15% op de inkoop. Om even een voorbeeld te geven, de RTX 3060 Vision OC zou normaal rond de €599,- uitkomen op basis van de marge die ik nu even snel bereken. Als je dan 100 of bijna 100 euro meer vraagt vind ik dat je de prijs redelijk aan het opdrijven bent. Het verschil zit hem echter hier in. Zij moeten met de beperkte voorraden die ze überhaupt al krijgen omzetten behalen en een bedrijf draaiende houden. De verkoop van onder andere grafische kaarten is op zijn zachts gezegd nog maar 5 tot 10% ten opzichte van vorig jaar.
Elk bedrijf baseert hun budget/gemiddelde omzet op het jaar er voor. Dit houd dus in dat ze die omzet weer ergens vandaan moeten toveren. Ben ik het er mee eens; nee. Snap ik het; als ondernemer snap ik het zeker.

Ik hoop dat deze reactie helpt en wat inzicht geeft voor de vele mensen met vragen.
Ik denk dat je nog teveel focus legt op omzet. Omzet is leuk, maar je salarissen en huur moet je betalen uit de marges, niet uit je omzet. En aangezien de volumes gekelderd zijn, daalt die marge evenredig mee, tenzij de marge per product verhoogt.

Kijk, Albert Heijn kan prima draaien van 2 cent marge op een pot pindakaas. Dat is een typisch voorbeeld voor een retail bedrijf in een stabiele markt, met een evenwicht tussen vraag en aanbod. Dat is een markt waar omzet dus wel telt.
Inderdaad, zeker als je nagaat dat dit dan elke winkel wereldwijd moet doen. Als maar een handvol winkels eraan meedoet zullen zij hun klandizie verliezen aan degene die dit niet doen.
Dat is zo als er producten genoeg zijn, maar dat is dus niet het geval.

De consument kan dus niet echt uitwijken want niemand heeft die kaarten op voorraad.

Misschien op lange termijn wel negatief voor de winkels als je weer kan kiezen, maar nu? Nee je hebt helemaal geen keus behalve de gpu dan maar niet te kopen, en dan staan er nog 1000 andere in de rij om die kaart op te kopen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 februari 2021 11:24]

Ik denk dat GPU's meer te lijden gaan hebben van het einde van de lockdown, als mensen weer andere dingen gaan doen. Die andere dingen kosten ook geld en tijd, en dan blijft er minder over voor gaming.
Ik denk dat er aardig wat extra geld binnen komt als je de marge van een gpu kan verhogen van 75 naar 150 euro, dat is 100% meer marge, waarom ik je daar een businessplan voor zou moeten laten zien is mij een raadsel, ik weet niet hoeveel kaarten die shops verkopen, als ze 1000 kaarten verkopen en de marge is normaal 75 euro maar nu 150, dan hebben ze 75.000 euro extra verdiend, of ben ik nou gek dat kan ook.
Ik denk dat je beter 1000 kaarten met 75 euro marge kan verkopen, dan 50 met 150 euro marge. Er is vraag genoeg, maar het aanbod schiet tekort.
Het hoeven niet de winkels te zijn die dat doen, maar de handelaren tussen de producenten en de winkels in. Er is geen reden waarom de prijzen zo stijgen want er is geen tekort aan grondstoffen -- NV claimt meer te produceren dan in enige eerdere launch; dus geen tekort.

Als het niet de winkels zijn die het omhoog gooien, dan zit er een schakel in de keten die dat wel doet, want verkopen doen ze toch wel. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat NV/AMD zelf de prijzen niet om hoog gooien want als ze zo veel verkoen dan hoeven ze dat niet te doen.

Het blijft een bizarre situatie.
Lijkt mij ook niet want de fe/reference direct van de fabrikant heeft altijd dezelfde prijs gehad. Anders zouden ze 3th parties meer vragen dan aan consumenten.
Daarom is nvidia ook gestopt met de eigen verkoop van FE kaarten sinds december. Er valt meer winst te behalen bij 3rd parties. Daarom is er ook zoveel ophef over de MRSP van de nvidiakaarten. Deze prijs wordt nergens behaald. Verkoop gedurende 3 maanden een paar duizend kaarten via je eigen website, om een veel te laag neergezette MRSP te kunnen verdedigen en schaarste te creeeren, om vervolgens vol geld binnen te kunnen harken. De reviews zijn namelijk al gelezen en bekeken, en die gaan uit van MRSP in hun adviezen.
AMD doet het ook niet goed in die zin, maar daarvan staan er af en toe tenminste nog kaarten te koop op de eigen website tegen de MRSP. Het is niet makkelijk, en de 3rd party prijzen zijn nog steeds absurd door de schaarste, maar het is met enig geluk mogelijk om tegen de normale prijs een AMD kaart te kopen.
Als NV iets claimt, is dat net zo vaak niet waar. En zelfs als het waar zou zijn, is je conclusie "dus geen tekort" niet onderbouwd. Een tekort vind plaats als de vraag aanzienlijk groter is dan het aanbod. Het maakt niet uit hoe groot het aanbod is, als de vraag groter is, is er een tekort.
Daarnaast valt de hele geforce reeks bij nvidia onder gaming, ook als de dies niet naar gamingkaarten gaan maar naar andere toepassingen. Zo kunnen ze beweren meer te produceren, terwijl er tegelijk minder gamingkaarten van de lopende band af komen.
Als je winkel afhankelijk is van de extra marge op die paar GPU’s die je nu kunt leveren dan kan je beter iets anders gaan doen denk ik.
Tja, dat is maar hoe je het bekijkt. Kleine pc-winkels kunnen erg moeilijk aan onderdelen komen (grafische kaarten, maar ook processoren, bepaalde moederborden...), de verkoop is dus aanzienlijk minder. Ook kijken veel klanten verder wanneer je niet kan leveren, ik snap dus best dat je op de weinige onderdelen die je binnenkrijgt een hogere marge moet nemen om de boel te redden.
Nou, ik heb Megekko, Alternate en SiComputers gemaild, ze zijn het met je eens, en kappen per direct met al hun activiteiten!
Als het product wel op papier in de verkoop gaat maar niet daadwerkelijk verkrijgbaar is, heet dat een paper launch. Met minder dan 100 videokaarten voor een land met 67 miljoen inwoners is gering aanbod een understatement; in de volksmond noemen we dat niet verkrijgbaar. Dit is daarom per definitie een paper launch.
Nee, een paper launch heb je als het helemaal niet in de verkoop gaat. Als ze wel degelijk verkocht worden is het geen paper launch meer. Ook al is de vraag vele malen groter dan het aanbod en zal het nog maanden duren voordat je ze uit voorraad kunt krijgen.
Goed, geen paper launch, maar het komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer voor de gemiddelde consument. Die kan er namelijk met geen mogelijkheid aankomen.
Dan kom je eerder op de discussie over wat nu daadwerkelijk een paper launch is, nu heb ik daar een tijd geleden eens naar gekeken en er lijkt geen eenduidige officiele definitie te zijn van wat nu precies wel of geen paperlaunch is.

De een hanteert een zeer strikte definitie dat zodra er maar 1 kaart verkocht wordt het geen paperlaunch meer is, terwijl anderen weer de definitie hanteren dat wanneer vraag veel groter is dan aanbod en de producten dus amper verkrijgbaar waardoor het niet makkelijk verkrijgbaar is voor de consument dat ook een paperlaunch is en dan natuurlijk nog alle definities die daar nog tussen passen.

Welke definitie je zelf dan wil hanteren, in de volksmond zal een situatie als deze gewoon een paperlaunch genoemd worden en mijn inziens ook gewoon terecht, de verkrijgbaarheid van videokaarten is momenteel zo slecht dat het weinig zin heeft om te gaan mierenneuken over hoe het genoemd zou moeten worden om zo de aandacht te proberen van te leiden van het werkelijke probleem, de immens slechte verkrijgbaarheid.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 27 februari 2021 19:51]

Met minder dan 100 videokaarten voor een land met 67 miljoen inwoners is gering aanbod een understatement
Artikel:
in Frankrijk zouden er ongeveer honderd referentiekaarten beschikbaar zijn. Dat aantal is exclusief aangepaste modellen van andere bedrijven
Betreft het AMD referentiemodel. De referentiemodellen zijn meestal nauwelijks verkrijgbaar in Europa. Ik betwist niet dat het aanbod in Europa laag zal zijn, maar wat jij hier zegt klopt niet.
Is dat zo, of is het omdat alle miners per direct complete badges van de fabrikanten wegkopen? Of beiden een beetje? Vraag het me af.
is het omdat alle miners per direct complete batches van de fabrikanten wegkopen?
Nee, RDNA2 is (zeker icm hoge prijs) helemaal niet interessant voor miners (i.t.t. Radeon VII) door het beperkte geheugenbandbreedte. Een 6900XT is wat minen betreft ongeveer zo snel als een 3060Ti.

Dus als het weer een paper launch word zal het eerder komen omdat AMD hun capaciteit bij TSMC gebruikt om console APU's te bakken in plaats van GPU's.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 27 februari 2021 19:21]

RDNA2 is uitstekend voor mining. De enige kaarten die hogere ETH hashrates hebben zijn de Radeon VII, 3080 & 3090.

De theoretische prijs van GPUs is totaal niet relevant op dit moment. De prijs momenteel wordt volledig bepaald door hoe snel de ROI is. 3060Ti gaan voor 900+€ op de tweedehands markt.

Denk je trouwens echt dat in de huidige situatie miners RDNA2 niet massaal zouden kopen indien mogelijk omdat het niet de beste mining kaart is? Zelfs een oude 580 kan je verkopen voor 300-400€ aan miners en dit is een 4 jaar oude kaart die niet eens in de top 20 valt qua mining. Dat houdt echter niemand tegen hoor.
Precies dit, de prijs van ETH moet nog wel heel erg veel zakken tot elke gpu's boven een rx480 8GB niet meer interessant is voor miners, zolang een gpu zichzelf binnen een jaar terug verdiend zullen ze allemaal per direct uitverkocht zijn, dus dat gaan nog even duren want een gpu betaald zich al binnen een paar maanden terug op de huidige koersen.
De alternatieven zijn niet te krijgen denk dat een miner gewoon koopt wat rendabel is, tuurlijk liefst de meest rendabele maar als die niet te krijgen is dan pak je de next best enz. Kom je vanzelf bij bijna elke kaart uit die de afgelopen jaren gelanceerd zijn.
Tja,

Van moment de gemiddelde gamer niet in staat is om iets wat "gelaunched" wordt aan een "normale" prijs te bekomen is het bij mij een paper launch :)
Nou nee is cryptomining drama.
We weten helaas niet of huidige productie aan normale vraag kan voldoen. Mining kan grote factor zijn samen met andere grote factor het wereldweid thuiswerk migratie.
Dan ook nog dat men afhankelijk is van 2 foundries waarvan de leidende overbezet is door grote afnemers.
Als dat zo is moet dat verboden worden. Een of twee kaarten per klant, that's it!
Is dat zo, of is het omdat alle miners per direct complete badges van de fabrikanten wegkopen? Of beiden een beetje? Vraag het me af.
Kochten ze slechts de badges maar. Dan zijn de batches voor ons.
de badges krijgen ze er ook bij vrees ik.
Tweakers in het weekend: "Laten we de HWI-artikelen van de dag ervoor kopiëren."
Drie weken op rij, @AverageNL :D
Welke morgen? Zal ik het in de comments op HWI aangeven?

[Reactie gewijzigd door HMC op 27 februari 2021 17:59]

Hij kan misschien gedownmod worden, maar @HMC heeft helaas wel een punt.

De paywall van T.net komt niet ten goede van de inhoud, niet dat ik moeite heb met de frequentie van "nieuws" (heb vroeger zelf ook in deze branche gewerkt.)
Content is king, maar geef dan wel een T.net eigen draai aan het nieuws, daar kom ik voor terug namelijk (en natuurlijk de comments van de community)
Ik wilde het eigenlijk gisteren al doen op dit artikel op HWI. Zo van "Deze morgen op Tweakers?" Maar dan sta ik dadelijk als troll bekend op beide sites. _O-
Beter alleen hier. :+
Aangezien HWI en Tweakers onder dezelfde redactie vallen vraag ik me af of je dan wel kan spreken van kopiëren.

Daarnaast is dit natuurlijk bij uitstek een nieuws bericht dat je zowel op HWI als Tweakers zou verwachten. In dat opzicht vind ik het dus ook niet vreemd dat je dit bericht op beide sites ziet.

Edit n.a.v. onderstaande @HMC Maar dat is nu juist wat ik bedoel, HWI en Tweakers zijn hetzelfde bedrijf, waarom zou je niet hetzelfde bericht op beide sites posten zonder al te veel te herschrijven. Ik vind dat juist volkomen logisch en zou het daarom ook niet direct kopiëren willen noemen. Ik zou juist verwachten dat dit soort berichten op beide sites grotendeels hetzelfde zijn, waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl er genoeg bezoekers zullen zijn die slechts een van beide sites bezoeken.

Ik zie wat dat betreft het probleem niet zo wat je probeert te schetsen, tenzij het erg zou zijn dan HWI een bericht een dag of wat eerder heeft. Dit soort geruchten zijn mijn inziens nu niet heel erg tijdsgebonden.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 27 februari 2021 21:10]

Gewoon met een systeem komen waar de garantie voor de eerste 12 maanden aan de koper gelinkt is want welke doordachte gamer wil er nou een kaart kopen zonder garantie?

Als ze echt meer om gamers geven dan aan gewoon verkopen wat je maakt zullen ze iets slims moeten bedenken waardoor het voor derden niet meer boeiend is.
Van mijn part aan serienummer gelinkte drivers die op jou naam staan en je kaart niet werkt zonder die drivers en je maar 1 setje actieve drivers op je naam kan hebben. Kan een multi gpu mining serup ook meteen niet meer.
Of een hardware conflict creëren als de driver een 2de gpu detecteert.

Zat te bedenken als je echt wil maar ze lijken gewoon niet echt te willen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 februari 2021 19:03]

Degene die aan crypto mining doen zijn net zo goed consumenten, dus die hebben alle recht om GPU`s aan te schaffen. Een GPU kan je voor meerdere zaken gebruiken en is niet speciaal gemaakt.

Sommige mensen zijn gefrustreerd omdat ze geen GPU kunnen kopen, het is simpelweg wachten. Wat jij wil gaat niet werken en is een slecht plan.
Dat recht hebben ze net als dat fabrikanten het recht hebben om te beslissen dat ze er alles aan doen om ze daarvoor ongeschikt of irrelevant te maken.

En het is alleen een slecht plan als je wil minen geen gamer die er om zal rouwen.
Waarom zou een fabrikant dat doen? Ik zie geen enkele rede daar toe.

Iedereen mag produkten en dus GPU’s kopen in welke hoeveelheid dan ook, ook maakt het niets uit waarvoor de GPU gebruikt wordt ook al ligt hij in een kast niets te doen. Dat is de vrijheid die mensen hebben, wat jij wil is die vrijheden inperken en dat wil vrijwel niemand.
Bedrijven willen geld verdienen en dat is het belangrijkste, ze verdienen nu veel geld aan miners dus zijn gamers minder van belang op het moment en daar is niets mis mee.

Overigens ben ik voor de vrijheid van mensen en bedrijven, mensen mogen vrij zijn aan wat en hoeveel ze willen kopen en bedrijven mogen vrij zijn aan wie en voor hoeveel ze het willen verkopen.
Overheden moeten daar echt zo minimaal mogelijk aan te pas komen, het liefst helemaal niet.
Aangezien wettelijke garantie overdraagbaar is en niet contractueel ingeperkt mag worden dient dan eerst de wetgeving aangepast te worden.
Dat is alleen in europa zo natuurlijk maar in bijna alle andere landen is dat niet vastgelegd. In veel landen heb je zelfs standaard maar 12 maanden garantie.
En alle beetjes helpen.
Hoe kom jij erbij dat dit in bijna alle andere landen niet het geval is? Dat zuig je hier ter plekke uit je duim.

Daarnaast is je oplossing onzinnig want je zal toch 2 kaarten in je systeem willen hebben, of een bedrijf met videobewerking.
Gewoon met een systeem komen waar de garantie voor de eerste 12 maanden aan de koper gelinkt is want welke doordachte gamer wil er nou een kaart kopen zonder garantie?
Waarom hebben deze kaarten geen garantie dan? Dat lijkt mij helemaal niet mogen in Europa.

Edit; Ooh ik las het verkeerd. Never mind.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 27 februari 2021 19:32]

Ik ga er gelijk 1 pre-orderen, dan kan ik misschien met de kerst ermee gamen.
Welke kerst bedoel je? Die van 2022? :+
Ze hebben de eerste batch direct aan cryptominers verkocht voor meer dan dat de gamers betaald zouden hebben. :+
Als dat zo is hebben ze 100% gelijk ook, daar zit het geld momenteel en als jij daar de CEO was geweest had je exact hetzelfde gedaan.
Verder stelt het medium dat de beschikbaarheid van de RX 6700 XT beperkt is; in Frankrijk zouden er ongeveer honderd referentiekaarten beschikbaar zijn.
Ben ik de enige die het idee heeft dat fabrikanten het woord "launch" steeds minder serieus gaan nemen? Je kunt nu een product "lanceren", een lachwekkend aantaal kaarten beschikbaar hebben, en dan roepen "jaaaa maar miners en corona" en ermee wegkomen.

Volgens mij werden launches 5 jaar geleden pas gedaan als er kaarten op de markt waren in aantallen waardoor er, zeker door Tweakers, na de launch voor de suggested retail price kaarten gekocht konden worden. Genant dat we nu al van een launch spreken als er 100 kaarten zijn voor een land van 67 miljoen mensen.
Een paperlaunch uitstellen of hem alsnog als paperlaunch uit te voeren. Wat een lachertje die AMD stock.
Ik hoop dat ze hier van leren, want ze hebben met de launch van PS5|Xbox en Nieuwe CPUS/GPUS te veel hooi op de vork genomen.